Pertti Hemanus toimi Tampereen yliopiston tiedotusopin
professorina vuodesta 1973 vuoteen 1997. Olen itse ollut hänen luennoillaan
kesäyliopistossa. Pidin niistä, vaikka hänen ajatuksenjuoksunsa ei näin
jälkeenpäin ajatellen olekaan ollut mieleeni. Tuolloin luennoilla vuonna 1976 hänessä
miellytti se, että hän kykeni tarkastelemaan myös omia päätelmiään
kriittisesti. Eli loppujen lopuksi varsin dynaamisesta tyypistä oli kysymys.
Hänen työparinsa Kaarle Nordenstreng on saanut raisumpaa kritiikkiä. Hänetkin
olen tavannut, tosin paljon myöhemmin kuin Hemanuksen. Hänen opetukseen en ole
osallistunut, mutta olen kyllä kuunnellut häntä eräässä seminaarissa, mistä
mielikuvaksi jäi akateemisuus ja teoreettisuus. Epävirallisissa merkeissä olen
hänen kanssa jutellut ja varsin hyvin meillä juttu luisti. Pelkkiä hyviä muistikuvia
on tapaamisistamme jäänyt.
Nyt käsittelen kuitenkin vain Pertti Hemanusta. Olen jälleen
käynyt läpi vanhoja VHS-kasettejani ja sieltä vastaani tuli nauhottamani
katkelma Yleisradion ohjelmasta Professorin
jäljillä: Pertti Hemanus. En valitettavasti voi tarkasti kertoa, minä
vuonna ohjelma on tehty, mutta kaikesta päätellen kyse on vuodesta 1999. Hän
oli tuolloin ollut jo lähes kaksi vuotta professorin virastaan eläkkeellä, mutta
vielä hänellä kuitenkin oli asiaa yliopistolle. Kyseessä on Kimmo Räntilän
toimittama ohjelma.
Hemanuksen kirjoitukset saattanevat tuntua jo vanhentuneilta
enkä pane vastaan. Muistan hänen marxilaisvetoiset piilovaikuttamisteoriansa,
jonka mukaan porvarillinen hegemonia imee tiedotusvälineiden käyttäjät salakavalasti
vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän suojiin. Sittemmin hänen ajattelutapansa on
varmaan monipuolistunut ja villeimmistä kärjistyksistään hän saattoi luopua, niitä
ajatuskulkuja en ole kuitenkaan seurannut. Tässä nyt käsiteltävässä tv-ohjelmassa
liikutaan yleisellä tasolla hyvin sovinnollisesti. Sympaattinen mies sieltä
paljastuu.
Itsesensuuri, Yhdysvaltain vaikutusvalta, toimittajan
ammattiin liittyvät kysymykset, yliopistomaailman poliittisuus, akateeminen
vapaus, tiedon käsite, yhteiskunnallinen debatti, dekkariharrastus – siinä
listattuna jutussa esiin tulevia asioita. Hemanus koki mm. sen
ristiriitaiseksi, että yliopiston piti valmistaa toimittajia yksityisen
liike-elämän palvelukseen. Näin sen jutusta tulkitsin. Yhteiskunnallisen
debatin voimasta hän tuo esimerkkinä Neuvostoliiton romahtamisen.
Tässäkin jutussa hän uskaltaa ruoskia itseään. Ensin hän
toteaa, että tiedotusvälineet tukevat aina vallitsevaa yhteiskuntajärjestelmää
lisäten, että Suomessa ne tekevät sen poikkeuksellisen vahvasti. Kirjoittaessa
on tarkasti mietittävä ja laskelmoitava, millainen kriittinen ajatus menisi
lehdissä läpi. Kyse on itsesensuurista. Omasta itsestään hän toteaa, että hän
on oppinut kirjoittamaan niin itsesensuurin läpi, että julkaisuvaikeuksia
hänellä ei ole. Kun hän jätti virkansa, hän kuvitteli pääsevänsä itsesensuuristaan
eroon, muttei ole siinä onnistunut.
Lisäksi Hemanus kertoo mm. oman ammatinvalintansa
taustoista. Hän halusi jo lapsena toimittajaksi. Perimmäisenä ajatuksena oli
itseilmaisu, mutta haaveili hän myös siitä, että voisi edes hiukan parantaa maailmaa.
Nyt hän piti sitä naivina mutta kauniina ajatuksena. Ei hän kuitenkaan
mielestään epärealistinen ollut.
Ohjelmaa tehtäessä sosialistisen järjestelmän romahtaminen
on ollut vielä sen verran lähellä, että kapitalistisen ja sosialistisen
järjestelmän vastakkainasettelusta ei Hemanuskaan ole päässyt eroon. Se näytti
kuuluvan vielä tuohon aikaan. Häntä tuntui tuolloin häiritsevän
markkinatalousjärjestelmän voittokulku, jonka myötä ihmisistä halutaan väkisin
tehdä riskisijoittajia ja jossa tiedotusmaailmakin pinnallistuu. Lisäksi häntä
risoo Yhdysvaltain hegemoninen valta, mikä näkyy mm. siinä, että USA:n köyhistä
ei saa puhua, kun taas Pohjois-Korean köyhistä saa, vaikka heitä on siellä absoluuttisesti
paljon vähemmän.
Nykynäkökulmasta tarkastellen tuo julkaisukynnyksen
ylittäminen ei liene nykyisin ongelma. Jos lehti ei juttua julkaise, aina voi
sen julkaista esimerkiksi blogissaan. Toki valtamedian hegemonia toimii sillä
tasolla, että asia jätetään kommentoimatta, tai sitä tulkitaan itselle
mieluisalla tavalla.
Ohjelman perusteella käsittääkseni ainakin 70-luvulla
tiedotusopin opiskelijat vaativat, että yliopisto järjestää tavalla tai
toisella heille työpaikan. Toisaalta kuitenkin suurin osa työpaikoista oli
yksityisellä puolella. Ja niinhän se oli ainakin silloin, että ”kenen leipää
syöt, sen lauluja laulat”. Opiskelijoita kiinnostivat enemmän heidän omat laulunsa. Poliittisissa höyryissä opiskelijat liikkuivat,
mistä kertokoon tämäkin Hemanuksen 70-luvun esimerkki. Opiskelijat tekivät
vierailun Uuden Suomen toimitukseen. Erään opiskelijan osaksi tuli pitää
kiitospuhe. Hän toivoi, että sekin lehti menisi mahdollisimman pian
konkurssiin.
”Loppujen
lopuksi kaikkein eniten yhteiskunnallista sananvapautta rajoittaa ihmisten jopa
tiedostamaton itsesensuuri, se että ei puhu sopimattomia, on tärkeää puhua
sopivia. Ja tämä sopivuuden vaatimus on erittäin raskas taakka.”
Kun toimittaja kysyy, mitä tälle taakalle voisi tehdä,
professori kehottaa vain jatkamaan sopimattomien puhumista. Tähän hän sitten
lisää tuon yllä mainitsemani esimerkin Yhdysvaltain köyhistä.
Toimittaja pyytää sitten esimerkkejä Suomesta. Tähän Hemanus
tuo mielenkiintoisen asian – Euroopan unionin. Suomi on liittynyt vuonna 1995 Euroopan
unioniin. Juttu on tehty vuonna 1999. Hemanus toteaa, että EU-kritiikki ei ole
Suomessa toivottavaa.
”Ei koskaan sanota, että EU:ta
tai Suomen EU-jäsenyyttä ei saisi arvostella mutta jos sitä arvostelee, niin
huomaa, että se ei ole toivottavaa. Ainakaan
se ei ota tulta sillä tavoin, että arvostelusta seuraisi jotain.”
Hemanuksen mukaan mikään media ei ole selvittänyt, mitä
hyötyä tai vahinkoa EU:sta on Suomelle ollut jäsenyyden ensimmäisten vuosien
aikana. Se kysymys on tabu, hän lisää. Hän toteaa äänestäneensä Unioniin
liittymisen puolesta, mutta sanoo olevansa pettynyt. Niitä, jotka rohkenevat
arvostella EU:ta tai Suomen EU-jäsenyyttä, aletaan heti valtalehdistössä
nimitellä eri keinoin. Näissä nimittelyissä on menty liiallisuuksiin: ”Ihmeellisin
nimitys, joka on jäänyt mieleen, on perinnestalinisti, josta mä en todellakaan
tiedä, mikä eläin sellainen on.”
Hemanus katsoo, että EU-asiassa ihmisiä pelotellaan
keskustelemasta.
Tästä haastattelusta on nyt kulunut yli 15 vuotta. Samansuuntaisesti on valtajärjestelmä torjunut
kaiken EU-kritiikin. Leimakirveitä heitellään edelleen, oheen ovat tulleet
muutkin keinot olkinukeista alkaen. Nyttemmin ollaan kiinni myös eurossa. Kritiikkiä
ehkä siedetäänkin jo enemmän, mutta irrottautumispuheet menevät kuin kuuroille
korville niin kauan kuin eroon EU:sta tai eurosta ei ole kunnollisia välineitä.
Tämä kuva on vuodelta 2004 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti