Paul Lillrank on kirjoittanut Helsingissä heinäkuussa
järjestetyn Meillä on unelma –tapahtuman
sytyttämänä blogikirjoituksen: http://www.libera.fi/blogi/minulla-on-unelma/.
Siinä hän pohtii suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa
ja monikulttuurisuutta Martin Luther Kingin maailman suuntaa muuttaneen I have a dream –puheen pohjalta. Nyt,
kun siirtolaisvirta jatkuu kohti aulista kotimaatamme ja tilanne muuttuu päivä
päivältä, tuo Lillrankin kirjoitus ole enää kovin tuore (julkaistu 3.8.2015). Luin
itse kuitenkin tuon jutun vasta tänään (5.10.) ja mielestäni kirjoitus ansaitsee huomion.
Tuo legendaarinen lause esiintyy Martin Luther Kingin
puheessa Lillrankin mukaan seitsemän kertaa. Lillrank on valinnut neljännen,
jota hän pitää keskeisimpänä:
”I have a dream
that my four little children will one day live in a nation where they will not
be judged by the color of their skin but by the content of their character.”
Itse löysin puheesta vain kuusi I have a dream –teesiä, mutta tuo neljäs on kyllä osuva valinta (http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm). Lillrank
erottaa kiinnostavasti kolme positiota sen mukaan, miten sitä luetaan ja mitä
jätetään lukematta. En niitä nyt selvittele, vaan otan vapauden omiin
kärjistyksiini, päätelmiini ja pohdintoihini. Josko sieltä jotain unelmanpoikasta
avautuisi.
(1)
Tasa-arvon kannattajan näkökulma:
Maahanmuuttajat ovat huono-osaisia uhreja. Syynä heidän
asemaansa ovat yhteiskunnan eriarvoistavat mekanismit. Siksi heidät vain pitää
hyväksyä eikä missään tapauksessa syyllistää. Heiltä ei saa vaatia mitään, heitä
pitää hoivata, eikä raha saa olla tähän esteenä.
(2)
Antirasistin näkökulma:
Tässä yhteydessä rasismin määritelmä on puhujan mielessä
eikä sitä saa tietenkään kyseenalaistaa, saati ylipäänsä pohtia sen sisältöä. ”Ihonvärin
perusteella syrjiminen on kuolemansynneistä kamalin.” Kaikki maahanmuuttoon ja
sitä toteuttavaan politikkaan kohdistuva kritiikki on rasismia. ”Rasisti” on huoraan
rinnastettava haukkumasana. Jokainen joka ottaa puheeksi maahanmuuttopolitiikan
rajoitteet ansaitsee tämän haukkumasanan.
Aikoinaan 90-luvulla venäläinen nainen joutui huorittelun
kohteeksi, sitä pidettiin tuolloin eräällä tapaa yleisesti hyväksyttynä. Jos
venäläiset naiset menivät ravintolaan, he joutuivat heti epäilyksen alle. Samalla
unohdettiin asenteissa autuaasti kaikki ihmisyyttä kunnioittavat periaatteet.
Nyt jokainen avointa maahanmuuttoa kannattava rahahanat auki –ideologian kannattaja katsoo
rasistiksi nimittelyn ihmisoikeudeksi. Keskustelu on tässä ilmapiirissä
mahdotonta. Kun argumentit loppuvat, mennään nimittelyn tielle.
Selkein esimerkki tästä on Helsingin Sanomien kritiikittä
ihailema Tiina Rosenberg (http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1443670264678).
Hänhän ei edes suostu kättelemään henkilöä, jota hän arvelee rasistiksi.
(3)
Kolmas näkökulma:
Lillrank nostaa esille sanan judge , jonka mukaisesti ”ihmisiä arvioidaan erilaisin kriteerein
ja tästä on heille seurauksia”. Kingin näkemyksen mukaan ihonväri ei saa olla
kriteerinä. Mikä sitten? – Content of
character eli luonteenpiirteet.
Lillrank katsoo, että pastori Martin Luther King edustaa ”pitkälle vietyä
individualismia”.
Mitä content of character
pitää sisällään? Sitä ei Martin Luther Lillrankin mukaan kerro.
Lillrank kysyy: ”Onko olemassa kiistattomia character
–piirteitä, joita yhteiskunta, sisältäen lakien säätäjät, sosiaalitoimen
normien ja pääsykokeiden laatijat, työnantajat sekä paikallisyhteisöt voivat
edellyttää?”
Porvarillisena hyveenä hän nostaa esiin mm. kyvykkyyden.
Mutta sehän on eriarvoistamista, mitä ei tietenkään voida tasa-arvoisessa yhteiskunnassa hyväksyä.
Yhteiskunnan monet eri tahot joutuvat pohtimaan näitä
kriteereitä. Ja se työhän on jo aloitettu. Vaarana on, että kriteerit ovat eri
ryhmille ja eri ihmisille erilaiset.
Joskus nuorena miehenä (yli 30 vuotta sitten) olin
äidinkielen opettajan sijaisena eräässä lukiossa ja jouduin tarkastamaan
ylioppilasaineita (niitä vanhanmuotoisia). Eräs suomalainen lähetyssaarnaajan poika
oli viettänyt lapsuutensa Afrikassa ja hänellä oli selkeästi ongelmia
kirjoittaa tolkullista suomea. Jouduin neuvotteleman vanhan ja kokeneen
kollegani kanssa, millä arvosanalla lähetämme aineen ylioppilaslautakunnalle.
Hänen mukaansa siinä oli paljon hyvää. Laitoimme sen arvosanaksi C:n ja pistin
mukaan selittävän kirjeen, jossa kerroin pojan taustoista. Arvosana pysyi C:nä.
Ratkaisu oli varmasti oikea ja oikeudenmukainen. Tällainen perinne meillä on
siis jo olemassa. Ja epäilemättä sitä toteutetaan nykyisin entistä laajemmin.
Siitä minulla ei ole suoranaisia kokemuksia enkä viitsi nyt ruveta googlailemaan
suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsevista arvostelukriteereistä.
Laitan vielä toisen lähteettömän esimerkin nykypäivän
asenteista. Tämä liittyy juridiikkaan. Yleisradion uutislähetyksessä kuulin
jokin aika sitten, että eräs Ylen valitsema asiantuntijajuristi perusteli asennettaan
hallituksen kaavailemia tiukennuksia maahanmuuttopolitiikkaan ”sydämen äänellä”.
Valitettavasti minulla ei ole tarkkaa linkkiä, mutta perustelu meni kutakuinkin
näin: ”Sanatarkasti asian voi tulkita näin, mutta sydän sanoo toisin ja se
pitää ottaa tässä kysymyksessä huomioon.” No se tiedetään, millä kriteereillä
Yleisradio asiantuntijoitaan valitsee, joten heidän pätevyyttään voi arvostella.
Kuitenkin minuun se jätti ristiriitaisia tunteita. Juridiikan pitäisi olla
eksaktia ja yhtäkkiä se ei sitä olekaan. Eri asioille ja eri ihmisille
käytetään eri kriteerejä. Olkoot ajattelutavaltaan millaisia hyvänsä, niin nämäkin
asiantuntijat ovat päätöksen tekijöitä, jotka omilla toiminnallaan ohjaavat
yhteiskuntamme.
Jos kriteerit riippuvat esimerkiksi henkilön etnisestä
taustasta, on aiheellista kysyä, onko menty liian pitkälle. Kysehän on silloin positiivisesta syrjinnästä. Ei asia mihinkään ole jäänyt, vaikkei ilmausta enää paljoa esiinnykään.
…
…
Jokin keskitie pitäisi löytyä segregaation ja tiukan
yhtenäiskulttuurin välillä. En toivoisi,
että integraation sijasta suuntaudutaan äärimmäiseen eriytymiseen. Silloin
jokaisella alakulttuurilla ja etnisellä ryhmällä olisi omat sääntönsä, kriteerinsä,
jotka tulisi ottaa huomioon yhteiskunnan toiminnassa.
Janan toisessa päässä on yhtenäiskulttuuri, joka olisi Lillrankin
mielestä äärimmilleen vietynä totalitarismia. Yhtenäiskulttuuriin ei ole
paluuta, mutta tuo eriytyminen pelottaa. Siinä leimataan ja leimaudutaan yhä
selvemmin. Ei rajoituttaisi rasisti-tyyppisiin leimakirveisiin, vaan heiluisivat
ihan oikeat. Veri on alkanut jo roiskua. Se ei ole päättämättömyyden
kierteeseen ajautuneen poliittisen päätöksenteon eikä maailmaa syleilevän ”suvaitsevaisuuden”
pilaaman propagandistisen valtamedian hallittavissa.
Yhtenäiskulttuurissa sentään koetaan vastuuta omasta yhteisöstä,
omasta lähipiiristä. Parhaimmillaan lähimmäisiksi voidaan sisäistää isompikin
viiteryhmä, joskus koko Suomi. Tähän viiteryhmään rajat auki –politiikka ja sen
mukanaan tuoma etninen eriytyminen tuo vakavia säröjä. Koko maailmaa eivät varsinkaan rehellistä
työtä tekevät veronmaksajat halua syleillä.
Kun ihmisten mieliä aletaan keinotekoisestikin ohjata, käy
niin, että ihmiset passivoituvat. Maahanmuuttopolitiikan suitsemista ajavat
mielenosoitukset on leimattu vihapuheeksi. Nykyisessä tilanteessa ja
kontrastissa sellaiseksi se luontevasti ohjautuu.
Ja tällä avoimen sydämen politiikkaa kannattavalla ”unelmapuolella”
on etujoukoissa pieniä anarkistiryhmiä, jotka haluavat ja toivovat valtiokeskeisen
yhteiskunnan perusrakenteiden horjuvan. Nykyinen siirtolaisvirran mukanaan tuoma
sekasortoinen tilanne ruokkii heidän pyrkimyksiään. He ovatkin ensimmäisten
joukossa huutelemassa, riitaa haastamassa ja siihen provosoimassa erilaisissa Meillä on unelma –mielenosoituksissa, joita
on muka kansan spontaaneiksi reaktioiksikin kutsuttu.
Tällaisista unelma-mielenosoituksista normaali kansa
erkaantuu, vaikka kannattaisikin maahanmuuttajien määrän jyrkkää lisäämistä
omine epärealistisine uskomuksineen, vai onko se sitten vain jotain hyvää
tekemisen kiimaa, joka on täyttänyt ihmisten tajunnan vallitsevassa
arvotyhjiössä.
Mutta jätänpä nuo tunnepurkaukseni ja palaan asiallisempaan
asian käsittelyyn. Kyllä myös unelmapuolelta rakentavia rauhanrakentajia löytyy,
vaikka olenkin joutunut moniin heistä pettymään. Käyköhän tässä niin kuin
kirkon ekumeeniselle liikkeelle, josta on tullut oma erilliskulttuurinsa
kristillisessä maailmassa? Syntyy oma ryhmänsä, joka yrittää epätoivoisena
luoda jotain siltaa ihmisten välille. Muu maailma menee sitten omaa rataansa.
Haluan puolustaa suomalaisuutta, jolloin kansalliset rajat
vaativat puolustamista. Eräs historian lentävä lause päättyy ilmaukseen ”Olkaamme
siis suomalaisia”. Minulle venäläiset ovat ystäviä, joiden kanssa voi mennä
joskus jokin hankaukseen, mutta en salli sen rikkoa suhdetta lopullisesti.
Joskus olimme osana Venäjää, mutta onneksi avautui tie itsenäistymiselle.
Välillä monen ihmisen unelmat sortuivat, kun he joutuivat lähtemään isänmaataan
puolustamaan. Jos he siitä elävinä selvisivät, niin saivat kantaa mukanaan monien
traumojen täyttämää taakkaa sisimmässään aina hautaansa saakka. Niin kävi
isällenikin. Onneksi – kiitos yhtenäiskulttuurin - rakennettiin yhdessä Suomea,
joka antoi ihmisille mahdollisuuden selviytyä turvalliseen ja onnelliseen
vanhuuteen.
Ruotsi on meidän toinen kohtalomme. Sen osana tai ehkä paremminkin
siirtomaana me kehityimme paljon kauemmin. Vuosisatojen ajan Ruotsi meitä
verotti, vei miehet vuosikymmeniksi sotimaan, piti kilpenä Venäjää vastaan.
Uhri annettiin Ruotsin puolesta. Nyt ruotsalainen yhteiskunta on maahanmuuttopolitiikallaan
saanut käynnistymään tuhoisan segregaatiokehityksen, jollaisen uskoisi olevan
Suomelle varoittavana esimerkkinä. Mutta Ruotsin tauti leviää. Viime viikkojen
kehitys osoittaa, että naapurimaamme hallitus haluaa panna vahingon kiertämään
ohjaamalla siirtolaisvirrat Suomen rajalle. Vastareaktioillemme on ”isällisesti”
selitetty, että Suomenkin pitää kantaa vastuuta (http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/814944/Ruotsin+ministeri+ei+nae+syyta+puuttua+turvapaikanhakijoiden+junamatkoihin).
Vahinko on pantu kiertämään.
Itsenäisessä valtiossa pitäisi olla omat pelinsäännöt. Jos naapurimaat
rupeavat niitä ohjaamaan, pitäisi hälytyskellojen soida. EU tänne on jo
päästetty. Ja euron mukana maamme taloudelliselta päätäntävallalta on viety pohja.
…
Kansainvälisyys on hieno asia. Siinä viitekehyksessä me olemme
suomalaisia. En toivo monikulturismin kaapuun puettua monokulttuuria. Aikoinaan
Neuvostoliitto oli ”monikulttuurinen” yhteiskunta, mutta siellä käytetty
poliittinen terminologia poikkesi siitä, mitä nykyisin Euroopassa käytetään. Valtakunta
koostui eri kansallisuuksista, kansallisia erityispiirteitä korostettiin mutta
ideologisesti oltiin yhtenäisiä. Siellä asia oli formuloitu näin: ”Kulttuurin pitää olla muodoltaan
kansallista, mutta sisällöltään sosialistista.” Luoja suokoon, ettei vastaavaan meillä mentäisi.
…
Aloitin kirjoitukseni viittaamalla Paul Lillrankin kirjoitukseen. Laitan loppuun vielä Martin Luther Kingin
ensimmäisen unelmateesin, johon myös maahanmuuttoasioihin yhteiskuntasopimusta
halajava Lillrank päättää kirjoituksensa:
I have a dream that one day this
nation will rise up and live out the true meaning of its creed: “We hold these
truths to be self-evident, that all men are created equal.”
Vaikka olenkin omissa asenteissani välillä jyrkkä, kompromisseihin
minäkin taipuisin, jotta saisin edes jotakin omista unelmistani säilytettyä.
Suomen talous on saatava jaloilleen. Ei sitä haukkumalla tai verottamalla
tehdä, vaan yhteisin ponnistuksin - työnteolla.
Annetaan vielä herkille tunteillekin sijaa: https://www.youtube.com/watch?v=44fDKiAmFlc. ”Maailman tuska ja hätä ja vastuumme yhteinen” – läpi elämäni se on mieltäni kaivertanut, niin edelleenkin. Tuo kaipaus on minunkin sydämessäni. Mutta se onkin aivan toinen juttu.
...
Annetaan vielä herkille tunteillekin sijaa: https://www.youtube.com/watch?v=44fDKiAmFlc. ”Maailman tuska ja hätä ja vastuumme yhteinen” – läpi elämäni se on mieltäni kaivertanut, niin edelleenkin. Tuo kaipaus on minunkin sydämessäni. Mutta se onkin aivan toinen juttu.
...
Lisäys 18.10. (jossa en pyöri enää pelkän maahanmuuton ympärillä)
Luin juuri Timo Vihavaisen blogista kommentteja juttuun Sentimentalismin kultti, julkaistu
16.10. Kirjoitus on mainio ja antaa
ajattelun aihetta, mutta en puutu nyt siihen. Eräässä kommentissa anonyymi
henkilö toteaa mielipiteenään, että ”sentimentalismi” tarkoittaa tuntemusten
nostamista argumentin asemaan. Tämä
liittyy yllä olevaan pohdiskeluuni juridiikasta. Erilaisissa arkipäivän väittelyissä
ja somekeskusteluissa sentimentalismille olkoon oma sijansa. Ja ottakoon
paikkansa vaikka tieteen kielipeleissä. Mutta vaaralliseksi on kehitys mennyt,
kun se laajenee lainsäädäntöön ja -tulkintoihin. Epämääräisesti muotoillut lait
ohjaavat päättäjiä mielivaltaan. Saadaan oikeutus poliittisille ajojahdeille ja
toisaalta joidenkuiden tiettyihin poliittisiin tai muihin viiteryhmiin
kuuluvien suosimiselle. Sekä lainsäädännössä että oikeuden ratkaisuissa on jo
esimerkkejä olemassa. Tästä on lyhyt matka yhteiskunnan muihin rakenteisiin. Kun
nyt kai vietetään jonkinlaista sananvapauden viikkoa, niin uhkaavaahan tällainen
kehitys on. Lakihan on pelote ja pelko tekee hiljaiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti