Kävin Pietarin matkallani Iisakin kirkossa kuuntelemassa minulle ennestään
tuttua Smolnan katedraalin kamarikuoroa,
joka tällä kertaa esitti Sergei Rahmaninovin (1873 - 1943) Pyhän Johannes Khrysostomoksen liturgian, opus 31 (Liturgy of St John Chrysostom, venäjäksi
Литургия Иоанна Златоуста).
Rahmaninovilta tunnetaan kaksi ortodoksista kuoroteosta, joista myöhäisempi,
vuonna 1915 valmistunut Vigilia on
tunnetumpi ja kehutumpi. Liturgia on
vuodelta 1910. Sitä on esitetty vähemmän, jo ilmestyessään siihen suhtauduttiin
nuivasti ja vallankumouksen jälkeen tietysti unohdettiin. Nyt sävellyksen
merkitystä ollaan kai arvioimassa uudelleen, mutta siitä kirjoitan hieman
edempänä.
Smolnan katedraalin kamarikuoroa olen kuunnellut aikaisemmin
kolme kertaa. Ja onhan minulla myös ahkerassa käytössä ollut kuoron levy. Olen
jo kolme kertaa aiemmin kirjoittanut kuoron esityksestä. Toissakesän kuumana
heinäkuisena iltana se esiintyi samassa paikassa eli Iisakin kirkossa esittäen
Rahmaninovin Vigilian (jutun linkki
on tässä).
Verikirkkona tunnetussa Kristuksen ylösnousemuksen katedraalissa kuoro esitti
ortodoksisia lauluja, ohjelmassa oli myös katkelmia Pjotr Tšaikovskin Pyhän
Johannes Khrysostomoksen liturgiasta (opus 41), jota pidetään tämän
Rahmaninovin työn esikuvana (linkki).
Lisäksi olen ollut kuuntelemassa kuoroa Mariinskin
teatterin konserttisalissa, jossa ohjelmistossa oli hengellisen osuuden
lisäksi myös kansanmusiikkia.
Vaikka olen kuoroa joka konsertin jälkeen kehunut, niin ehkä
tämä konsertti oli parasta, mitä olen koskaan kuullut. Mariinskin konsertti
taisi olla vielä parempi, mutta siinä päärooli olikin solistilla, baritoni
Aleksei Markovilla. Ei pidä toki ylistää liikoja. Kävin jokin aika sitten
kuuntelemassa Latvian valtionkuoroa, joka on aivan huippuluokkaa.
Liturgia on Vigiliaan verrattuna käsitettävä
selkeämmin kokonaisuutena, jossa yksittäisiä osasia ei samalla tavalla voi
nostaa esille. Erikseen esitettynä laulut eivät varmastikaan puhuttele.
Huipennukset puuttuvat. Nyt yleisö sai nauttia kokonaisuudesta, sen tunnelmasta.
Toki osalle yleisöstä kokonaisuus voi tuntua tasapaksulta, mutta hienosti
Iisakin kirkon tapaiseen turistirysään kokoontunut kirjava yleisöjoukko jaksoi
noin tunnin verran kestävän esityksen kuunnella.
Esitys oli täynnä henkeä. Se oli hiljaisuuden musiikkia,
kutsuen kuulijoitaan kontemplaatioon, meditoivaan vaellukseen. Kuoro esitti sen
keskittyneesti, pidättyvän levollisesti. Tuntui kuin rauha olisi asettunut
jokaisen laulajan sydämeen. Sen saattoi kokea ennen kuin yhtään ääntä vielä oli
kirkon akustiikassa kaikunut. Kuoro tuntui olevan toisessa maailmassa välittäen
sen tuomaa sanomaa. Mutta itse koin vielä kouriintuntuvammin musiikin
mietiskelevän luonteen. Musiikki ei antanut niinkään vastauksia vaan nosti
kysymyksiä maallistuneen ihmisen taivallukseen. Se ohjasi hiljentymään, toi
mukanansa välillä iloa ja kaipuuta. Syvyyksiin siinä mentiin. Aika unohtui,
oltiin vaeltamassa jossakin äärettömässä sielun rauhaa etsien.
Jo alku oli epätavallinen. Kirkko on laulajille tuttu.
Suuren salin kumea kaiku ei sitä pelota. Yllä on taivaisiin nouseva kupoli,
mutta itseensä luottaen kuoro aloitti esityksensä hiljaisuudesta. Ei ryhdytty
kilpasille tilan haasteiden kanssa. Vähitellen laulu sai voimaa alleen. Alussa
naisäänet olivat hieman epätasapainossa, altto tuntui tulevan läpi. Näin, kun
kuoronjohtaja (Vladimir Begletsov) teki pienen korjausliikkeen sopraanojen
suuntaan. Tasapaino ja harmonia löytyi sillä pienellä sormien nostolla.
Laulajille esitys oli varmasti haastava. Se oli pyhitystä
täynnä. On keskityttävä, pidettävä voima ja kaikki energia sisällä, varottava
sen liiallista purkautumista. On luonnollisesti kohtia, joissa on päästettävä
sisäinen energia valloilleen, mutta samassa on kyettävä palautumaan mietiskelyn
tielle. Noin tunnin mittaisessa esityksessä laulajat ovat loppua kohden jo
äärirajoilla. Kunnia heille. Eikä tuo alun keskittyneisyys välttämättä pysy koko
aikaa yhtä vahvana. Mutten minä huomannut mitään varsinaista löystymistä,
jännite kyllä vei alusta loppuun.
Nyt kuullussa versiossa oli 15 laulua. Kokonaisuudessaan
siihen pitäisi kuulua 20
osaa. Kuoronjohtajalla on varmasti ollut esityksen supistamiseen omat
syynsä. Siitä puuttuu mm. ensimmäinen ja viimeinen osa, mikä voisi johtua myös
kirkollisista rajoituksista: ehkä ne eivät sovi konserttitilanteeseen. Saatan
olla väärässä. Joka tapauksessa
konsertti kesti noin tunnin, mikä on kuoroesitykselle aivan riittävän pitkä
aika. Pitemmissä esityksissä laulajien kestokyky voi joutua koetukselle.
Tässä ovat konsertissa esitetyt osat, jotka jätän nyt
suomentamatta:
Bless the Lord, O My Soul / Благослови,
душе моя, Господа
Glory to the Father and the Son / Слава отцу и Единородный
In Thy Kingdom Remember Us, O Lord / Во царствии Твоем
Come, Let Us Worship / Приидите, поклонимся
Lord, Save the Faithful and the Trisagion / Господи, спаси благочестивыя и Святый Боже
Cherubim Hymn / Иже Херувимы
The Creed / Верую
A Mercy of Peace / Милость мира
To Thee We Sing / Тебе поем
It Is Truly Meet / Достойно есть The Lord's Prayer / Отче наш
Praise the Lord from the Heavens / Хвалите Господа с небес
Blessed Is He and We Have Seen the True Light / Благословен грядый и Видехом свет истинный
May Our Mouths Be Filled with Thy Praise / Да исполнятся уста наша
Blessed Be the Name of the Lord / Буди имя Господне
Glory to the Father and the Son / Слава отцу и Единородный
In Thy Kingdom Remember Us, O Lord / Во царствии Твоем
Come, Let Us Worship / Приидите, поклонимся
Lord, Save the Faithful and the Trisagion / Господи, спаси благочестивыя и Святый Боже
Cherubim Hymn / Иже Херувимы
The Creed / Верую
A Mercy of Peace / Милость мира
To Thee We Sing / Тебе поем
It Is Truly Meet / Достойно есть The Lord's Prayer / Отче наш
Praise the Lord from the Heavens / Хвалите Господа с небес
Blessed Is He and We Have Seen the True Light / Благословен грядый и Видехом свет истинный
May Our Mouths Be Filled with Thy Praise / Да исполнятся уста наша
Blessed Be the Name of the Lord / Буди имя Господне
Osien nimistä on eri versioita. Nämä löysin minulle ennen
konserttia ojennetusta ohjelmasta.
En käsittele nyt osia erikseen, vaikka muutamaan kohtaan
puutunkin. Totean, että esitys oli kokonaisuus eikä siirtymistä osasta toiseen
aina edes huomannut. Välillä oli muutama hieman pitempi tauko, jossa kuoro sai
vetää muutaman sekunnin henkeä. Se oli tietysti tarkkaan suunniteltu. Itse
asiassa konsertin jälkeen lukemastani artikkelista selviää, että osat ovat eri
lailla kytköksissä toisiinsa. Siksi siirtyminen osasta toiseen on määritelty Liturgian sisällön mukaan. Rakenteesta
voin todeta sen, että se on jakautunut kahteen jaksoon, joista molemmat alkavat
ja päättyvät B-duurissa.
Varsinaisia soolo-osia tässä esityksessä oli vain yksi. Se
osuu osan To Thee We Sing / Тебе поем
loppuun. Jos jotakin voi pitää esityksen kohokohtana, niin se on sellainen.
Sopraanon nousee kuoron keskeltä raikkaana, kauneudessaan häkellyttävän
puhtaana ja neitseellisenä. Oopperamaisesta hehkutuksesta se oli kaukana.
Lähinnä mieleen nousi kansanlaulumainen tyyli. Soolo nosti aivan erityisen
tunnelman muuten kovin syvissä vesissä virtaavaan tasaisuuteen. Minulle se oli
konsertin suurin yksittäinen elämys.
Tämänkaltaisia elämyksiä voi konserteissa silloin tällöin kokea. Ja
ylipäänsä tätä seuraavat osat olivat konsertin raikkainta antia.
Kansanlauluperinteen
käyttö vahvistui tutustuttuani asiantuntijan kirjoitukseen. Säveltäjä on tuonut
Liturgiaan elementtejä kansanmusiikista, mitä toki konsertin aikana
aavistelinkin. J. Keldysh tuo esimerkin
kansanlaulumaisuudesta osassa In Thy
Kingdom Remember Us, O Lord / Во царствии Твоем, joka soi tässä konsertissa
kolmantena lauluna. Laulussa kuuluva variointi mukailee itkuvirsiperinnettä. Sointuun
ja rytmiin liittyvät muutokset luovat ilmaisuun värikkyyttä. Tämän olen
lainannut Keldyshin
artikkelista, minä olen sen kyennyt konsertin tunnelmassa korkeintaan aistimaan.
Samaisessa artikkelissa viitataan myös yllä mainittua To Thee We Sing / Тебе поем seuraavaan
osaan It Is Truly Meet / Достойно есть.
Siinä voi kuulla keväisten loitsujen intonaatiota neitosten ylistäessä
Jumalanäitiä. Naisäänet soivat valoisan kevyinä miesäänten hennosti tukiessa.
Melodiaalinen harmonia luo epätavallisen poeettisen ja puhtaan mielikuvan,
jossa inspiraation lähteenä ovat saattaneet Keldyshin mukaan ennemminkin
legendat ja kansantarinat kuin kanoniset ortodoksiset tekstit.
Sitten seuraavassa osassa pääsevät myös miesäänet
osoittamaan voimansa. Naisten hennon ylistyksen jälkeen yleisö pääsee kuulemaan
jykevämpää julistusta. Läpi esityksen kuoron kyky hyödyntää äänen dynamiikkaa
on vaikuttava. Tarvittaessa kyetään ääntä voimistamaan ja tarvittaessa kuoron
ääni vaimenee hetkessä jättäen kaiulle tilaa.
Samasta osasta (Praise
the Lord from the Heavens / Хвалите Господа с небес) kertoo myös tutkija
Keldysh. Vaikka Liturgiaa on paljon arvosteltu, niin hänen mukaansa kritiikki on yksimielisesti
kehunut Rahmaninovin ”koraalista instrumentointia”. Sillä hän tarkoittaa säveltäjän kykyä varioida
erilaisilla äänen väreillä ja sävyillä. Yllä mainitussa osassa laulajat
jäljittelevät kirkonkellojen juhlavaa soittoa. Se kaikuu aluksi aivan kuin
kaukana nousten vähitellen mahtipontisiin korkeuksiin täyttäen koko avaruuden.
Musiikki vie täysin mukanaan. Ajattelen, että jos noissa
esityksen herkimmissä kohdissa olisi jonkun kännykkä ruvennut soimaan, olisi
tunnelma ollut täysin pilalla. Onneksi kännykkä ei soinut. No, kerran se soi,
aivan alkuvaiheessa, mutta se menee vielä alkuhälinän piikkiin. Tulihan jonkin
verran vielä yleisöäkin ensimmäisen osan aikana paikalle. Välillä tosiaan musiikin luoma tunnelma oli
käsin kosketeltavaa. Kirkkotila, kuoron takana kultaisena loistava alttari ja
runsaslukuiset ikonit olivat osaltaan syventämässä tunnelmaa.
Esitys loppuu yllättäen, kuin kesken. Kuten yllä kerroin,
viimeinen osa oli jätetty tästä esityksestä pois. Olisikohan osa yleisöstä sitä
jäänyt odottamaan? Nimittäin kun laulu loppuu jää kirkon massiiviseen tilaan
hiljaisuus. Se kestää yllättävän pitkään. Kuoron johtaja jää liikkumattomaan
tilaan, kuoro odottaa, kun kaiku vaimenee. Vielä senkin jälkeen yleisö aivan
kuin olisi hiljentynyt rukoukseen. Viimein johtaja Begletsov nostaa päänsä ja
yleisö purkaa kiitoksensa aplodein. On vuorossa kukitus.
Kovin kauaa ei aplodeja kuulla. Kuoro esittää ylimääräisenä Rahmaninovin
Vigiliasta tutun Bogoroditse Devo, raduisja (Rejoice,
Oh Virgin). Se on ihana kappale, joka sopi erinomaisesti loppuesitykseksi.
Rauhallisen levollisena rukousta henkivä musiikki täytti Iisakin kirkon
avaruuden. Nähtävästi tämä on kuoron rakkaimpia yksittäisiä kappaleita. Se
esitettiin ylimääräisenä myös taannoisessa Verikirkon konsertissa.
On oikeastaan ihmeellistä, että täysin maallisesta
perinteestä nouseva säveltäjä on pystynyt tekemään niin hengellisesti puhuttelevan
kokonaisuuden. Ainakin säveltäjän serkku on erään lukemani artikkelin mukaan
todennut, että hän ei ollut mitenkään uskonnollinen persoona.
…
Siirryn nyt konserttitilanteesta Liturgian luomiseen ja
ensi-esitykseen, joka siis oli vuoden 1910 lopulla.
Mihejevan
mukaan Rahmaninov oli jo nuoruudestaan lähtien kiinnostunut hengellisestä
musiikista. Hänen suunnitelmissaan oli luoda täysi liturginen sykli, mutta suunnitelmat
kariutuivat ensimmäisen sinfonian tylyn vastaanoton aiheuttaman henkisen
romahduksen vuoksi. Tämän vuoksi Liturgiaa
saatiin odottaa.
Liturgiassa
säveltäjä ei vielä käytä eri muinaisvenäläisiä laulutyylejä (niin kuin Vigiliassa). Hän halusi luoda vapaan sävellyksen
ilmaisten intuitiivisesti oman käsityksensä liturgiasta ja tuoden oman
subjektiivisen käsityksensä teksteistä. Rahmaninoville ominainen lyyrisyys ja
korkea estetismi ovat sävellyksessä näkyvissä, mutta se ei kuitenkaan riko
liturgisen kokonaisuuden vaatimuksia ja yksinkertaisuutta. Näin sävellystä
luonnehtii tutkija Mihejeva.
Seuraava kertomukseni Liturgian
syntyajoilta perustuu Konstantin
Nikitinin kirjoitukseen.
Liturgian ensiesitys oli Moskovassa marraskuun lopulla 1910.
Sävellys valmistui saman vuoden heinäkuussa. Rahmaninov oli kypsytellyt
sävellystä pitkään, mutta kun sitten viimein ryhtyi toimeen, se valmistui
nopeasti. Vaikka Rahmaninovilla oli
kirkkomusiikista kokemusta vain opiskeluvuosilta (kuusiääninen motetti vuodelta
1893), käytännössä Liturgia kuitenkin avasi hänen urallaan uuden sivun.
Ensiesitystä odoteltiin hyvin uteliaana. Papistolta oli
maallisen musiikin konsertit käytännössä kielletty, ja heitä tämä esitys
kiinnosti erityisen paljon. Oli tietysti yksittäisiä pappeja, jotka kävivät
salaa klassisen musiikin konserteissa, joten Rahmaninovkin oli tullut heille
tutuksi. Suurimmalle osalle Rahmaninovin musiikin konsertti oli kuitenkin uusi
kokemus. Rahmaninovin serkkutyttö kirjoittaa jännittäneensä esitystä paljon
odottaneensa sitä kärsimättömänä. Häntä jännitti erityisesti se, miten Sergei,
joka ei ollut lainkaan uskonnollinen henkilö, pystyi säveltämään sen laatuista
musiikkia. Serkun mukaan sävellys otettiin kirkollisissa piireissä vastaan
ristiriitaisin tuntein.
Liturgiasta oli joulukuussa toinen esitys. Sitten kuoro
halusi sijoittaa joitakin yksittäisiä lauluja ohjelmistoonsa, mutta siitä
jouduttiin vähitellen luopumaan. Syynä olivat sävellyksen saamat runsaat
kielteiset lausunnot. Teoksen esittänyttä Sinodaalikuoroa kyllä kehuttiin,
mutta sävellyksen katsottiin olevan kirkolliseen kaanoniin sopimaton.
Maaliskuussa vuonna 1911 Liturgia esitettiin viimein myös
Pietarissa. Säveltäjä itse johti Mariinskin teatterin kuoroa. Esitys oli
poikkeuksellinen siinäkin mielessä, että se pidettiin keskellä päivää.
Kirkkomusiikkia esitettiin tanssisalissa. Yleisön joukossa oli erityisen paljon
kirkon väkeä. Aplodit olivat kirkon määräyksen mukaisesti kielletty. Lisäksi
kuoronjohtaja ei esiintynyt tavanmukaisessa frakissa, vaan yleisesti
hyväksyttyjen normien vastaisessa pitkässä mustassa takissa (ven. сюртук, engl.
frock coat). Esitystä odotettiin jännittyneinä, minkä saattoi aistia salissa. ”Hiljaisuus
toi tilaisuuteen juhlavuutta, kasvojen ilmeistä saattoi päätellä, että
Rahmaninovin musiikki löysi tien yleisön sydämiin.” Näin on esitystä kuvannut
konsertissa mukana ollut henkilö.
…
Voi siis todeta, että kirkko ja kirkolliset piirit
suhtautuivat Rahmaninovin teokseen konservatiivisen torjuvasti. Heidän mielestään
Liturgia ei vastannut ortodoksisen
musiikin periaatteita ja normeja. Niin kuin joku kriitikko totesi, rukoileminen
sitä kuunnellessa oli vaikeaa. Tietysti kritiikkiä tuli laajemminkin eri
tahoilta.
Viisi vuotta myöhemmin ilmestyneessä Vigiliassa säveltäjä oli tehnyt jo tunnollisemmin pohjatyötä.
Säveltäjä ei rakentanut sitä enää pelkän intuition varaan. Säveltäjä oli
tarkemmin käyttänyt erilaisia laulutyylejä. Se saikin yksimielisen hyväksynnän.
Lainaan vielä Keldyshia. Tshaikovskin vastaava kuoroteos (Liturgy of St John Chrysostom, Op. 41)
on mainittu Rahmaninovin Liturgian esikuvaksi. Keldyshin mukaan
samankaltaisuuksia on kyllä löydettävissä, mutta toisaalta on kohtia, joissa
Rahmaninov on tietoisesti välttämään Tshaikovskin ratkaisuja. Liturgian eeppisyydessä hän löytää
Borodinin ja Musorgskin vaikutusta.
…
Toisaalta länsimainen Rahmaninovin musiikin ystävä kokee
Rahmaninovin romanttisen musiikkiperinteen edustajana. Sergei Rahmaninov
poikkeaa monista aikalaisistaan, jotka olivat jo lähentyneet modernismia. Rahmaninovin musiikille luonteenomaista on
romanttinen perussävy. Tähän perinteeseen, tämän perinteen ystäville Rahmaninov
on tuonut venäläisyyden. Osana sitä on myös säveltäjän kaksi ortodoksista kuoroteosta:
Liturgia ja Vigilia. Niiden kautta hän on rikastuttanut klassisen romanttisen
musiikin perinnettä.
Nyt konsertissa oli läsnä paljon turisteja. Tunnistin mm suomalaisten
nuorten ryhmän. Muuten he eivät varmasti lähtisi katsomaan ortodoksista
liturgiaa, mutta kun säveltäjä on Rahmaninov ja konsertti pidetään
historiallisesti arvokkaassa paikassa, niin suosio on taattu. Enkä usko
vaikutelman jäävän kielteiseksi.
Keldysh nostaa esille samoja asioita pohtiessaan
Rahmaninovin antia ortodoksiselle kirkkomusiikille. Hän arvostaa Liturgiassa
oikeastaan samaa, mistä minä olen yllä kertonut olleeni konsertissa
vaikuttunut. Hänen mielestään erityisen
onnistuneita ovat kontemplatiiviset (meditatiiviset, mietiskelevät) jaksot,
joissa soi ”hiljainen arka rukous, herkkä liikutus tai sielun rauha ja
levollisuus”.
Mitä romanttisuuteen tulee, niin Keldish luonnehtii Liturgiaan sisältyvää lyyrisyyttä. Se on
ikään kuin jalostunutta. Henkilökohtaiset tunnekuohut ovat tasoittuneet,
vaimenneet. Se on ”objektiivisempaa ja merkityksellisempää” kuin vokaali- ja
pianomusiikin lyyrisessä tyylissä.
Konstantin Nikitin toteaa kirjoituksessaan, että meidän
aikalaistemme on löydettävä Rahmaninovin Liturgia
uudestaan, arvioitava sitä nykynäkökulmasta. Hänen mukaansa siinä on puutteita,
mutta kuoroteoksena se on ollut tärkeä tienavaaja. Hän lainaa Humboldtia, joka
arvioi Kolumbuksen merkitystä nykyajallemme: hänen suuruutensa ei ole siinä,
että hän löysi Amerikan, vaan siinä että hän lähti matkalle. Smolnan katedraalin kamarikuoron esitys
Iisakin kirkossa on nimenomaan omalta osaltaan avaamassa Rahmaninovin teosta uudelleen.
Kuoro johtajansa kera tuo siihen oman näkemyksensä ja tekee sitä tunnetuksi. Kuoro
oli ilmiselvästi paneutunut esitykseen. Sen profiiliin kuuluvat tämänkaltaiset
kuoroteokset ja se kokenee kutsumuksekseen esitellä nyky-yleisölle kuoroperinteen
arvokkainta osaa.
…
Kerron vielä tavoilleni uskollisena myös
vaikutelmiani yleisöstä. Yleisö oli mielestäni paljon levollisempi ja syventyneempi
kuin ollessani edellisen kerran Iisakin kirkossa. Se johtuu nähtävästi siitä,
että tuolloin kesällä yleisön
joukossa oli paljon ulkomaalaisia turisteja,
joista osa oli saattanut tulla paikalle tietämättä mitä tuleman pitää. Nyt kuulijat näyttivät vakavammilta, näin jonkun tekevän ristinmerkinkin.
Vaikka nämä huomioni kohdistuvatkin nuoriin, niin toki yleisöstä
enemmistö oli vanhempaa väkeä. Viistosti edessäni istui kaksi parikymppistä
nuorta miestä. Turisteja saattoivat olla ja näyttivät sellaisilta, että
yökerhoon voisi matka loppuillasta päättyä. Toiselta lopahti puolivälissä
kiinnostus, hän otti kännykkänsä ja alkoi surffailla netissä. Toinen sinnitteli
loppuun. Tuo netin valo hieman huomiotani kiusasi, mutta hiljaa pojat kuitenkin
istuivat loppuun asti.
Toisella puolella edessäni istuivat äiti ja poika, poika saattoi olla 12 - 13-vuotias.
Kiltisti istuivat, mutta jonkin ajan kuluttua väsymys tuli pojalle, istui silti kiltisti loppuun painaen
päänsä äitinsä olkapäälle. Takanani istui kaksi teinityttöä. Kuuntelin heidän
lörpöttelyään ennen konserttia ja ajattelin, kestävätkö loppuun asti. Loppujen
lopuksi he kuuntelivat aivan hiljaa ja jopa kommentoivat konsertin lopussa.
Tyytyväisiltä vaikuttivat. Se kommentti koski ylimääräistä kappaletta Vigiliasta (Bogoroditse devo). Olivat sitä laulaneet omassa kuorossaan ja
ihanalta kuulosti. Näin minä kirottu annan ennakkoluulojeni hallita
ajatteluani. Ainakin toisella tytöstä oli nenäkoru ja kuvittelin, että tuon
näköiset pysyvät kuoroista kaukana.
Ensimmäisen kappaleen aikana viereeni istahtivat kiireisinä
nuori äiti pikkupoikansa kanssa. Poika lienee korkeintaan ekaluokkalainen. Äiti
oli vaatimattomasti pukeutunut. Hän näytti hartaalta ortodoksilta, olemuksesta
huokui syvä levollisuus. He istuivat vierekkäin hyvin sopuisasti ja hiljentyen.
Luulin, että poika alkaisi änkyröimään jo muutaman kappaleen jälkeen, mutta
vielä mitä. Istui hiljaa keskittyneesti turvallisena äitinsä vieressä syventyneenä
kuuntelemaan esitystä.
Hommasin juuri tämän teoksen netistä, Melodijan CD:llä kuorona Moskovan kamarikuoro, johtajana Vladimir Minin - 1980-luvun lopulta äänite on. Aivan huikeaa kuoromusiikkia, saman herran johtama Rodion Schchedrinin Sealed Angel on mielestäni hienoimpia koskaan kuulemiani kuoroteoksia, mutta eipä tämä kauaksi jää. Kiva oli myös lukea suomeksi Rahmaninovin teoksen historiasta. Olisihan tämä livenä varmasti upea elämys...
VastaaPoistaKiitokset kommentistasi! Se kirvoitti hieman muistelemaan menneitä.
PoistaTuo Vladimir Begletsovin johtama Smolnan katedraalin kamarikuoro ei ole mikään varsinainen huippukuoro mutta laatu on kuitenkin taattua. Vladimir Minin on paljon nimekkäämpi kuoronjohtaja. Tässä tapauksessa mielestäni parasta on se, että kuoro esiintyy Iisakin kirkossa usein ja hallitsee sen akustiikan. Live-esitys on aina live-elämys, vaikka todellakin kyseessä oli kai vain tavanomainen konsertti ja luonnolliset häiriötekijät vievät välillä huomion muualle. Nykyisin kuoro on nimeltään Pietarin konserttikuoro.
Ja sitten Rodion Štšedrinistä. Olen hankkinut hänen kuoroteoksensa The Sealed Angel. Se on aivan huikea. Se oli jäänyt jo hieman unohduksiin, joten kiitos kun muistutit. Siinä on sykähdyttäviä kohtia, mm. seitsemännessä osassa.
Pidin Štšedriniä pitkään vaikeasti lähestyttävänä säveltäjänä, kunnes helmikuussa 2017 menin Pietariin Mariinsky teatterin konserttisaliin säveltäjän 85-vuotisjuhlakonserttiin. Siellä esitettiin hänen konserttisävellyksiään. Orkesteria johti itse maestro Valeri Gergijev. Sen konsertin jälkeen olen hankkinut hänen musiikkiaan. Pari sävellystä tekivät erityisen vaikutuksen. Toinen niistä oli vuonna 1963 valmistunut konsertto orkesterille nro 1 englanninkieliseltä nimeltään "Naughty Limericks". Istuin lähes eturivissä ja tuskin pysyin housuissani. Säveltäjä yhdistää siinä musiikkiinsa venäläistä kansanmusiikkia – tšastuškoja . Se tuo musiikkiin vahvasti groteskeja elementtejä. Orkesteri eli täysillä esityksessä. Sitten oli vuorossa pianokonsertti nro 2 (vuodelta 1966), solistina Denis Matsujev. Se on samanlaista hulluttelua. Nyt mukana on jazz-elementtejä. Sävellyksessä mukaillaan Modern Jazz Quartetin tyyliä. Se on tunnelmaltaan tiivis ja kiihkeä kokonaisuus, josta Matsujev selvisi niin kuin piti.
60-luvulla Štšedrin vieraili USA:ssa ja sai sieltä vaikutteita. Hän oli yhteistyössä myös Chick Corean kanssa. Säveltäjä joutui tuon pianokonserttonsa takia Neuvostoliiton säveltäjäliiton byrokraattien kanssa vaikeuksiin. Jazz ei ollut suoranaisesti kielletty mutta kyllä se oli ”porvarillista hapatusta”, jota puhdasoppineet kommunistit paheksuivat. Mielestäni Štšedrin osoitti tuolloin todellista rohkeutta, kun pahimmassa tapauksessa koko ura saattoi olla vaakalaudalla. Hän oli 40-luvulla nuorena opiskelijana seurannut melko läheltä, kun Šostakovitšia ja Prokofjevia vastaan hyökättiin formalismisyytöksillä. Aika oli onneksi 60-luvulla jo toinen.
Tällaisena Shostan (ja miksei samalla jazzinkin) satunnaisena diletanttikuuntelijana alkoi nyt kyllä kiinnostaa mainitsemasi teokset. Kiitos kattavasta vastauksesta! Tosin tässä on nyt niin paljon kuunneltavaa, ettei sitä oikein mitään muuta ehtisikään tehdä, jos saisi itse valita. Juuri bongasin aamukahvia hörppiessäni Spotifysta melko tuoreen levytyksen Pavel Chesnokovin valikoitua ortodoksista kuoromusiikkia, tämähän olikin sellainen löytö, että meinasi siinä tuolilta pudolta, kun sai kuulokkeet päähänsä: Teach Me Thy Statutes on levyn nimi, kuoro koostuu niin venäläisistä kuin rapakontakaisistakin laulajista ja jo suoratoistopalvelunkin kautta kuultuna oli kyllä melkoinen kuunteluelämys ja poikkeuksellisen hieno äänitys - jopa siinä määrin, että oli pakko tilata fyysinen kiekko Britanniasta.
Poista