Isäni saama muistomitali |
Vietämme tiistaina maamme 99. itsenäisyyspäivää. Päätin sen
kunniaksi kirjoittaa isästäni, joka oli tavallinen suomalainen, itsenäisyyden
alkuvuosina syntynyt kouluja käymätön mies, joka joutui jatkosodassa
puolustamaan isänmaataan, selvisi siitä hengissä ja alkoi sodan jälkeen rakentaa
yhteiskuntaamme innostuksen vallassa. Hän eli pitkän elämän, kuolema nouti
hänet huomaansa vuonna 2012. Loppuvuosinaan sairaana ja raihnaisena hän sai myös
hyötyä sotien jälkeen kehittyneen hyvinvointivaltion hedelmistä. Sana ”hyötyä”
panee kyllä mietityttämään, sillä sen verran surkeita hänen viimeiset
elinvuotensa olivat. Mutta ihminen uhrautuu ja tekee työtään myös jälkipolvien
parasta ajatellen. Isäni halusi osaltaan rakentaa heille hyvää elämää, luoda
kristillisen vakaumuksensa pohjalta kansallemme vankkaa eettistä pohjaa.
Nyt me sitten olemme tilanteessa, jossa hänen arvonsa on
asetettu kyseenalaiseksi. Pilkata ei
tohdita mutta yhteiskunnan monet eri kerrokset luovat maailmaamme uutta
agendaa. Isänmaallisuudesta halutaan puhua lähinnä välttämättömyyden pakosta.
Pääpaino on nyt globalisaatiossa, joka tulee pyyhkäisemään vanhat arvot korkeintaan
ohjelmanumeroiksi historian jäänteinä henkiin jääneisiin muistojuhliin. Tai voidaan ne toki liittää myös modernimpiin
yhteyksiin, mutta tällöin uudet ideologit ovat antaneet niille tuoreempia
tulkintoja ja lisänneet mukaan toivomiensa mielikuvien vahvistukseksi piilotettua
ironiaa.
Ennen kuin menen varsinaiseen asiaan, lainaan Tasavallan
Presidentin Urho Kekkosen vuonna 1957 kirjoittamaa tekstiä. Isäni nimittäin sai
tuolloin sodan 1941 – 1945 muistomitalin ja mitalin saatteena oli presidentin
allekirjoittama kirje, jolla halutaan osoittaa kiitollisuutta ”maan
puolustuksen hyväksi suoritetusta palveluksesta”. Urho Kekkonen kirjoittaa:
”Olkoon tämä
mitali velvoittavana ja kannustavana muistona teille itsellenne ja uusille
sukupolville, jotka tulevat kantamaan vastuun itsenäisen valtakuntamme
tulevaisuudesta.”
Kekkonen haluaa tuolla toivotuksellaan korostaa vastuuta,
joka sodan kokeneen sukupolven jälkeen syntyneillä tulisi olla itsenäisen
Suomen rakentamisessa. Jokaisella on varmasti omista lähtökohdistaan käsin
erilainen näkemys tuosta vastuusta enkä ala sitä nyt liikaa tulkita.
Käsittääkseni ajatukseen itsenäisestä Suomesta kuuluu kuitenkin
itsemääräämisoikeus, riippumattomuus. Nykykehitys ei sitä kuitenkaan tue. EU-aate on levittänyt lonkeronsa joka paikkaan.
Avointa globalisaatiota ajavat suomalaiset unohtavat nuo periaatteet ja ovat
ohjaamassa maatamme ja kansaamme täysin riippuvaiseksi ulkomaailman
intresseistä. Tietysti voi kysyä, missä määrin tuo Kekkosenkin toiminnallaan
luoma vakaus on enää tulevaisuudessa mahdollista. Kyllä kuitenkin ainakin
haluan uskoa, että historian kokemukset ja niistä versova vastuu olisivat
edelleen kantava perusta tulevaisuudellemme.
Mutta kun todellisuutemme on kääntynyt aivan vieraaseen suuntaan. Monet
vallassa jo olevat ja sinne hamuavat piirit haluavat lopullisesti haudata
kansallisvaltioaatteen. Eikä suomalaisten keskuudessa ole enää samaa yhtenäisyyttä
kuin ennen. Siipirikkoja olemme, toinen toistemme kimpussa. Tämä on kehityksen
tulosta. Eikä siihen tilaan ole ajelehdittu kohtalon virrassa. Takanamme
puhaltavat suuret voimat.
…
Isäni syntyi vuonna 1923 pienessä kyläpahasessa rutiköyhään
perheeseen, jossa oli ennestään jo kaksi poikaa. Hänen ollessa puolivuotias
perheen isä lähti Amerikkaan paremman elintason perään. Tarkoitus oli varmaan
jalo. Hän kai ajatteli perheensä parasta, vakaata toimeentuloa. Kerjäämiseen ei
kukaan itsetuntoinen mies halua elämässään tyytyä. Hän ei kuitenkaan palannut koskaan takaisin
eikä tullut noutamaan perhettään Uuteen
maailmaan, vaikka lähtiessään niin lupasi. Äiti jäi yksin kolmen poikansa
kanssa. Tuon ajan yksinhuoltajaperhe joutui käymään raakaa selviämiskamppailua.
Pojat joutuivat jo pienenä kerjuulle, kansakoulua he onnistuivat käymään
muutaman luokan. Onneksi kyläyhteisö kykeni köyhiään tukemaan. Yhtenä suurena
tekijänä yhteishengen luomisessa oli urheilu. Isäni oli innokas urheilija, keskipitkien
matkojen juoksija. Hän joskus kertoi hauskoja sattumuksia lapsuutensa ja
nuoruutensa juoksukilpailuista. Minulle on jäänyt mieleen lähinnä urheilun
yhteisöllinen puoli. Kilpailut keräsivät aina kylän väkeä urheilukentän
laitamille. Aivan kuin olisi ollut suurempikin tapahtuma.
En itse ole ukkini kohtalosta kuullut muuta kuin epämääräisiä
huhuja. Joku sukulaiseni on yrittänyt hänen vaiheitaan selvittää. Ne tiedot
ovat jääneet epäselviksi. 70-luvulla perheemme koki kuitenkin yllätyksen. Isäni
sai nimittäin Amerikasta perinnön.
Ukkini ei koskaan mennyt uusiin naimisiin. Eikä hän päässyt
rikastumaankaan. En nyt muista isäni saamaa perintösummaa, mutta noin sadan
markan nurkilla liikuttiin.
Sitten siirryn sota-aikaan. Talvisotaan isäni oli vielä
liian nuori. Kutsunnoissa hän oli joulukuussa 1941 ja astui vakinaiseen
palvelukseen seuraavan vuoden tammikuussa. Sotilasvalan vuoro oli maaliskuussa. Aluksi
hän oli Lapissa rakentamassa Kemijärven – Sallan rataa. Myöhemmin tulivat
vaativammat tehtävät.
Isäni ei voinut sotilasarvoilla rehvastella. Hän oli aluksi
pelkkä kiväärimies, myöhemmin konepistoolimies. Korpraaliksi hänet ylennettiin
vasta vuonna 1968.
Varsinaisen sotilastehtävänsä
isäni toimi Jalkaväkirykmentti 5:ssä (JR5). Wikipediasta luin, että se oli ns.
aaverykmentti. Hän kävi Maaselässä
asemasotaa ja osallistui sen lisäksi taisteluihin Perkjärvellä, Leipäsuolla,
Vääräkoskella, Pilppulassa ja Näätälänjärvellä.
Rintamalla |
Heinäkuussa 1944 hän haavoittui omien sanojensa mukaan
Maaselän kannaksella, sotilaspassin mukaan Kaipolassa, joka sijaitsee Ihantalan
lähistöllä. Sodan aikaisia vaiheita seuratessa viimeksi mainittu tuntuu
todennäköiseltä. Vasemman jalan sääreen
jäi sirpaleita, samoin kantaluuhun. Niistä hän kärsi koko myöhemmän
elämänsä. Vanhemmalla iällä kivut lisääntyivät. Niistä oli myös hermostollista
haittaa. Hän oli joskus kovin ärtynyt, kärsi voimakkaasta päänsärystä
ja sai ajoittain suoranaisia raivokohtauksia. Se
kuului mukana perintöön, joka puolisolle ja meille lapsille isän
sotakokemuksista jäi.
Isäni toipui haavoittumisestaan Uudenkaupungin sairaalassa.
Pian sota loppui. Isäni kotiutettiin marraskuussa 1944. Kokonaisuudessaan kaksi
vuotta ja 10 kuukautta kestäneestä palvelusajastaan hän sai sotilaspassin
mukaan arvosanan Hyvä.
Uudenkaupungin sairaalassa |
Sodan aikana isäni koki vahvan uskonnollisen herätyksen. Se
liitti häntä yhä kiinteämmin äitiinsä, joka oli hyvin harras uskovainen. Siitä
on todisteena isän jäämistöstä löytynyt kirje vuodelta 1943. Sen hän on
lähettänyt rintamalta 50 vuotta täyttäneelle äidilleen. Kirje kertoo paitsi
syvästä uskonnollisesta kriisistä myös sota-ajan karuudesta. Kuolema oli läsnä,
hengissä selviytymistä ei osannut edes unelmoida.
Uskonnollisuus jätti häneen jälkensä koko elinajaksi. Pian kotiin paluunsa jälkeen hän oli
kotikylässään pitämässä pyhäkoulua. Siitä on olemassa kesällä 1945 otettu valokuva.
Isäni on puku päällä ja ympärillä paljon lapsia parhaimpiinsa pukeutuneina.
Sodan päätyttyä isäni kunniatehtävä oli huolehtia äidistään,
jonka hän oli kokenut itselleen elämänsä tärkeimmäksi tueksi. Sitä samaa
tehtävää hän toteutti koko mummon eliniän. Nähtävästi siihen syynä olivat nuo sotakokemukset.
Hän oli kokenut, että ilman äitiä hän ei olisi sodasta selviytynyt, hänelle hän
halusi osoittaa kiitollisuuttaan ja uskollisuuttaan. Lisättävä on sekin, että isäni oli varmaan
kokenut sydänjuurissaan äitinsä yksinäisyyden tuskan aviomiehen lähdettyä
Amerikkaan ja hylättyä perheensä. Se oli miehen velka,, jonka maksajaksi hänet
oli kohtalo luonut.
Meidän muiden perheenjäsenten mielestä isäni käytös oli pakkomielteenkaltaista
palvontaa. Eräässä vaiheessa mummo asui jopa meidän kanssamme samassa asunnossa.
Ahdasta oli ja paljon se toi ristiriitoja. Onneksi tuota vaihetta ei kestänyt
kovin kauan. Äitini oli hänen kanssaan jatkuvasti tukkanuottasilla. Toteutui se
anopin ja miniän vakiintunut stereotypia. Mummo lohduttautui yksinäisyyden
puuskassaan veisaamalla kovaan ääneen virsiä. Hänen suosikkilaulunsa oli ”Oi kaanaanmaa”. Sen sanat ovat jääneet minulla syvälle
takaraivoon. Mummo lauloi sitä niin sydämensä pohjasta, että häntä kuunnellessa
tajusi, että elämän katkeruudelle oli olemassa vain yksi ratkaisu: ”Kun kotini
taivaassa ma Jeesuksen kautta saan, hyvästi sanon maailmalle, käyn Luojalle
laulamaan….” Laulun loppu on elävimmin
mielessä. Tunnen vieläkin mummoni äänessä toivorikkaan värinän hänen laulaessa ”sinne Jumalan lapset pääsevät ikuisesti
elämään”. Sen lisänä sitten soi täydestä
sydämestä laulun huipentava Kiittäkää
herraa –kertosäe.
…
Isäni ei ollut sotaintoilija. Kansa taisteli – miehet kertovat ei kuulunut hänen lukemistoonsa.
Sotaromaaneihin hän ei halunnut koskeakaan. Hän päätti vaieta. Sodan traumat olivat
jättäneet häneen jälkensä. Niitä hän ei paljoa muistellut. Ja kun muisteli,
niin päähuomion saivat uskonasiat. Myöhemmin kyllä olin aistivinani, että hän
olisi halunnut niistä jotain kertoa. Kun olin vielä lapsi, hänen vaikenemisensa
syynä oli varmaan pyrkimys suojella minua kokemiltaan järkytyksiltä. Kun
aikuistuin, en valitettavasti itse ollut kiinnostunut isäni menneisyydestä. Kun hän teki avauksia, suhtauduin niihin kai
liian kylmäkiskoisesti. Kiinnostukseni alkoi herätä liian myöhään.
Olin aikuistunut 60-lukulaisen anti-isänmaallisuuden
vanavedessä. Ylioppilaaksi valmistuin 70-luvun alkupuolella. Halusin itsenäistyä ja isäni maailmankuva
tuntui minusta ahdistavalta. Menin siis
aikakauteni vasemmistolaissävytteisen hengen mukana, vaikka toki
epävarmuudestani kertoo se, että lukion kouluneuvostovaaleissa olin näkyvästi
tukemassa kokoomuksen ehdokasta. Mutta
opiskeluaikani koittaessa näkemykseni oli vakiintunut. En toki pyrkinytkään
lähentymään taistolaiskommunisteja ja sinipaitoja, jotka tulivat minulle
tutuiksi ensimmäisinä opiskeluvuosinani. Tällainen kaveri sattui minulle
ensimmäiseksi kämppäkaverikseni opiskelija-asunnon kahdenkymmenen neliön
yksiöön. Keskustelumme meni usein
huutamiseksi. Mutta oli siinä jotain hyvääkin. Olin itse epävarma
maailmankatsomustani uudelta pohjalta rakentava nuorukainen ja sain samalla
pikakurssin realismista voidessani seurata läheltä noiden uuden tulevaisuuden
rakentajien näennäisen itsevarmuuden takaa paljastuvaa haurasta maailmaa. Esimerkiksi
eräs innostunut tyttö silmät totisina yritti vakuutella, että vessapaperin
varastaminen yliopiston vessasta on vielä täysin oikeutettua, kun emme vielä
elä sosialistisessa yhteiskunnassa.
Halusin hylätä isäni edustaman maailman ja meni vuosikausia ennen
kuin kypsyin häntä ymmärtämään. Mutta
valitettavasti se tapahtui hieman liian myöhään. Isäni sairaus oli jo edennyt
siihen pisteeseen, ettei hän enää pystynyt muisteleman järkevästi ja pian meni
puhekykykin.
Jotain hän kuitenkin minulle kertoi. Kun 80-luvulla jouduin töitteni
vuoksi viettämään pitempiä aikoja Neuvosto-Karjalassa Petroskoissa, kävi ilmi,
että se – Äänislinna - oli isälleni sota-ajalta tuttu kaupunki. Tuon sanoessaan
oikeastaan ensi kerran säpsähdin miettimään, mitä muistoja hän sisässään on
kantanut. Ei hän paljoa muistanut, kuitenkin muutama hatara kuvaus häneltä
irtosi. Muistan ensiksikin sen, kuinka
hän kauhisteli joukkueeseen liittyneitä sotahulluja upseereita ja myös muita hurmioituneita
sotilaita, jotka rehvastellen ja uhoten halusivat valloittaa suurin piirtein
koko maailman. Eteenpäin he halusivat ihmisverestä välittämättä.
Isäni mieluiten vaikeni, suoritti vain velvollisuutensa henkensä
edestä, kantaen kaiken rauhankaipuunsa sisimmässään. Ainoa purkautumistie oli
oma äiti, jolla lähetetystä syntymäpäiväkirjeestä yllä jo kerroin. Äiti pystyi
yksinäisyydessään vain turvautumaan Jumalaan hänen poikiensa taistellessaan
siellä jossakin Suomen itsenäisyyden ja vapauden puolesta.
Toinen isäni muistelus on kaikkea muuta kuin kaunoinen ja sisältää
jo itkua. Itse asiassa se tapahtui
Karhumäessä, Äänislinnan lähellä. Hän putosi likakaivoon ainakin vyötäröä myöten.
Ja vaivoin hän onnistui sieltä nousemaan ylös. Ei ollut muita vaatekertoja. Oli
selvittävä niillä, mitä yllä oli. Koko yön hän yritti itkien pestä saunassa vaatteitaan.
Olen kuullut häneltä hauskojakin tarinoita. Seuraava juttu
ei liity Äänislinnaan. Joku sotamieskaveri
pystyi rupsuttelemalla esittämään ”Honkain
keskellä mökkini seisoo”. Sitten kohdassa ”Hoi laari-laari-laa…” taisi tulla housuun. Hauskanpito kuului myös
elämään. Joskus se meni turhankin ronskiksi. Siitä isäni vihjaa myös kirjeessä
äidilleen siunaillen joukkuekavereittensa jumalattomia puheita. Mutta niin kuin yllä kertomani juttu, samoin
muutamat albumistamme löytyvät sota-ajan valokuvamuistot osoittavat, että kyllä
kaikesta sisäisistä ristiriidoistaan huolimatta, rintamalla pidettiin myös
hauskaa. Huumori auttoi selviämään päivän ja yön yli. En kuitenkaan ole varma,
onko tuo ”musikaalinen episodi” isäni omaa muistelua. Ehkä hän on vain kuullut
sen jostakin ja ominut itselleen, jotta on sitten jotain ronskia kerrottavaa. Väliäkö
sillä. Ja kun noita vanhoja valokuvia katsoo, niin kyllä niissä isäni oli
kuitenkin muihin verrattuna joukon iloisimpia velikultia. Tosin oli aikoja, kun
hymy hyytyi, ainakin silloin, keripukin mukana lähtivät kaikki alahampaat ja kasvot
ajettuivat muodottomiksi.
Monet isän muistelot jäivät minulta kuulematta. Nyt tuntui,
että olisi hän halunnut avautua itsestään enemmän, mutta ei kai voinut siihen
innostua, kun oma suhtautumiseni oli lähinnä vain vaivautunutta nyökkäilyä.
On kuitenkin olemassa muutama kirjoitus, joissa isäni jo
vanhemmalla iällään avautui kokemuksistaan. Ne ovat kuitenkin hyvin
hengellisväritteisiä. Olisin halunnut kuulla ne hänen omin sanoin ilman noihin
kirjoituksiin välillä puoliväkisin ympättyä hengellistä paatosta. Referoin nyt erästä
tuon paatoksen täyttämää tekstiä. Oli sodan loppuvaihe. Hänen joukkueensa oli
siirtymässä Maaselän kannakselta Ihantolan suuntaan. Miehiä alkoi kovasti kaatua ja haavoittua ja
sen myötä isäni joutui yllättäen myös johtamaan ryhmäänsä. Kerran joukkue oli
nälissään, ruokaa ei ollut saatu moneen päivään. Kun ruokaa sitten saatiin, koko joukkue
keskittyi syömään ja levähtämään. Sitä varten oli pystytetty teltta. Sitten
isäni kertoo – kuten hän itse omin sanoin kertoo - ”saaneensa Hengen
ilmoituksen”. Hän kehotti kaikkia teltassa olijoita (heitä oli noin 30)
ottamaan ruokansa mukaan, poistumaan teltasta ja suojautumaan. Kolme kieltäytyi
kuitenkin tottelemasta nuorta määräilijää ja jäi telttaan syömään ja lepäämään.
Siinä samassa alkoi tykistökeskitys, teltta sai osuman ja kaikki sisällä olleet
kuolivat välittömästi. Kaikki teltasta poistuneet ja suojaa etsineet selviytyivät
hengissä. Kun isältäni sitten kysyttiin,
miten hän oli voinut arvata vaaran olevan tulossa, hän kertoi saaneensa
ilmoituksen Jumalalta.
Ennen lopullista sairastumistaan isäni omisti elämänsä
veteraanityölle. Hän oli hautaamassa monta eri veteraania, mukana kunnia
vartiossa, mukana tukemassa. Sitten
muisti petti, isäni joutui sairaalaan, aluksi isommalle vuodeosastolle, lopuksi
parempaan paikkaan, jossa sai rauhansa pikkuhuoneen joko yksin tai toisen
parina. Tuo sairaalavaihe kesti kuitenkin yli 15 vuotta. Se oli omaisille
välillä kurjaa seurattavaa. Joskus elämä pitää ihmisestä kiinni kynsin hampain.
Isäni ei pystynyt ilmaisemaan itseään. Puhe jäi katkonaiseksi, kunnes ennen pitkään
tyrehtyi kokonaan. Liikkua hän yritti sitkeästi. Sekin tyrehtyi erään pitemmän
sairaalavaiheen jälkeen. Hänet vietiin hoitokodista isompaan sairaalaan, kun
vartaloon levisi paha ihottuma nähtävästi hoitovirheen ja lääkärin
huolimattomuuden vuoksi. Tuon sairaalareissun
jälkeen isäni ei enää kyennyt nousemaan sängystään. Hänet vain nostettiin
istumaan rullatuoliin. Ennen pitkään sekin jäi.
Tuosta sairaalakauden alkuvaiheesta on jäänyt mieleen se,
kuinka isäni kuin vanhasta muististaan yritti hoitaa vielä eläessään
omaksumaansa tehtävää. Hän kierteli osastonsa muissa huoneissa puhuen ihmisille
lohdun sanoja. Meitä lähiomaisia se hieman huvitti, lähes säälitti. Hän
kuitenkin saattoi levittää ympärilleen jotain hyvääkin. Eräässä vaiheessa hoitohenkilökunta
puuttui asiaan, kun se tuntui häiritsevän hoitokodin rutiininomaista
elämää. Sillä lailla ihmisen oma tahto
ja energia tukahdutettiin laitoksen toimesta.
Kerron vielä parista asiasta, jotka loivat suhteeseemme opiskeluvuosieni jälkeen ja 80-luvulla jännitteitä. Ensimmäinen konflikti
syntyi, kun isälleni selvisi oma suhteeni asepalvelukseen. Olin jo ennen
opintojeni alkua päättänyt hakea siviilipalvelukseen, toki vasta opintojeni
jälkeen. Pelkäsin kertoa päätöksestäni. Hänen mielestään sotapalvelus ja
sotilasvala olivat itsestäänselvyys, ne kuuluivat suomalaisen miehen
velvollisuuksiin. Kyse oli kunniasta. Hän piti sitä alkuun jopa
henkilökohtaisena häpeänä, kun oma poika kieltäytyi tuollaisesta
velvollisuudesta. Ja olihan se valtava järkytys, kun hän siitä kuuli. Suhteemme
tulehtuivat mutta onneksi vain lyhyeksi aikaa. Hän leppyi viimeistään siinä
vaiheessa, kun hänelle selvisi oman palvelukseni luonne, että se oli
yleishyödyllistä työtä eikä mitään lorvailua. Hän alkoi arvostaa tahtoani ja
vastuullisuuttani. Suoritinhan kuitenkin kansalaisvelvollisuuteni
kunniakkaasti.
Toinen asiani liittyi työelämääni, kun lähdin Petroskoihin. Olin
toki käynyt jo aiemmin Neuvostoliitossa ja oleillutkin opintojeni takia
pitempiä aikoja, joten se ei ollut hänelle yllätys. Nyt oli kuitenkin kyse työstä
kommunistisessa valtiossa, jota vastaan hän oli joskus taistellut. Vakaumuksensa
mukaisesti kommunismi oli hänelle jumalattomuuden ruumiillistuma, uhka isänmaallemme
ja sen kristilliselle perinteelle. Pelko hänellä kävi varmasti sydämessä, mutta itse asiassa mitään säröä siitä ei väleihimme tullutkaan. Koin,
että hän oli jopa ylpeä pojastaan. Tämä lähti nyt samoille seuduille, joissa
hän itse oli aikoinaan liikkunut aivan muunlaisessa tarkoituksessa. Nyt hänen
jälkeläisensä saattoi toimia siellä ystävänä sopua ja rauhaa luoden. Maailma
oli kuitenkin menossa hyvään suuntaan. Parempi rakentaa ystävyyden pohjalta,
viha ei kanna mihinkään.
...
Liitän loppuun yhden
linkin. Se liittyy isääni sen verran, että se käsittelee asemasotaa
Maaselän kannaksella, jossa siis isänikin taisteli.
Ristiriitahan siinä on, että isäni puolusti isänmaataan
mutta eli käytännössä ilman oman isän tukea.
Oma isänmaa hänellä kuitenkin oli ja taistelu sen itsenäisyyden puolesta
loi paljolti hänen myöhemmän kohtalonsa. Meille lähisukulaisille tuli välillä
kyllä selvästi näkyviin se, miten sota oli häntä repinyt. Sekin oli ihme, että
hän oli siitä selvinnyt hengissä. Sota
seurasi häntä sekä voimana että taakkana. Itsenäisyyttämme tulisi arvostaa.
Toivottavasti sen säilymiseen löytyy suomalaisilta riittävästi yhtenäisyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti