AlfaTV:n kanavalla Markku Tenhusen keskusteluohjelmassa
nimeltä Tenhunen on vieraana kirjailija ja filosofi Torsti Lehtinen (s. 1942).
Linkki ohjelmaan on tässä. En aio nyt toistella keskustelun sisältöä,
tuon siitä edempänä esille muutaman minua kiinnostaneen seikan. Ensin kuitenkin
kerron muutaman sanan omasta suhteestani Lehtisen tuotantoon ja esittelen
samalla henkilöä.
Torsti Lehtinen on kova jätkä. Hän on Kallion kundeja,
kasvanut nuoruuteen äärimmäisenköyhissä oloissa, kerännyt varhaisimmat
elämänkokemuksensa Kallion kaduilta, lähtenyt sitten kiertämään maailmaan, käynyt
pohjilla huumeitakin kokeillen. Mutta
elämä on kuitenkin ajanut häntä pohtimaan elämän peruskysymyksiä. Hän on
lukenut iltalukiossa ylioppilaaksi ja opiskellut Helsingin yliopistossa
itselleen loppututkinnon. Monien vaiheiden ja harhailujen jälkeen elämä on
vakiintunut paikoilleen. Filosofian alueella hänet tunnetaan Søren
Kierkegaardin tutkijana ja tuntijana. Ylipäänsä hän on nostanut esille
eksistentiaalista filosofiaa.
Lehtinen on myös kirjailija.
Itselleni hän on tullut tutuksi omaelämäkerrallisen romaanitrilogian Jano kautta. Se kertoo Topin tarinan.
Topi oli neljävuotias, kun isä kuoli. Tämä oli pitänyt kotonaan suutarin
verstasta. Hän jäi äitinsä hoiviin.
Tältä hän sai kuulla olevansa tavallaan korvikelapsi. Isoveli oli kuollut pari
vuotta ennen hänen syntymäänsä ja tämän tilalle hänet hankittiin. Helsingin Kallion
kadut olivat kova koulu. Sieltä hän sai eväät tulevaisuuteensa. Hän nostaa sen
yliopistosivistyksen rinnalle. Tv-keskustelussa hän toteaa kutakuinkin niin,
että filosofin pätevyytensä hän on saanut ensisijaisesti Kallion kaduilla.
Romaanitrilogian osat ovat Kun päättyy pitkäsilta, Kuin
unta ja varjoa sekä Sokea taluttaja.
Ne ovat ilmestyneet aiemmin yksittäisteoksina 1980-luvun alkupuoliskolla.
Trilogia osui silmiini jossakin kirjakaupassa, ehkä taisin odottaa junan lähtöä
Helsingin asematunnelissa. Kympin se maksoi. Olin kyllä kuullut miehestä
aikaisemmin. Nyt pääsin sitten käsiksi hänen elämäntarinaansa. Se oli samalla
aikaa järkyttävä ja huojentava lukukokemus. Nuori mies halusi ottaa omaa
elämäänsä haltuunsa, kun hän oli jo saamassa jotain otetta, tuli
vastoinkäymisiä, uudelleen siitä noustiin, selvyyttä ei tunnu trilogian lopussakaan
tulevan. Ensimmäisen osan taisin lukea siltä istumalta, sitten lukuprosessi
hieman hidastui mutta ahmien luin kirjan loppuun ensimmäisen osan imussa miehen
epätoivoiselta vaikuttavaa kilvoittelua seuraten. Suosittelen Janoa. Sen jälkeen ainakin minulle tuli
tarve tutustua myös kirjailijan muihin elämänfilosofisiin ja uskonnollisiin
pohdintoihin. Julkaisuja hänellä kyllä riittää. Hänen viimeisin teoksensa on
esseekokoelma Multaisen iän kerho (Basam
books 2015). Koko hänen tuotannossaan keskeisenä kysymyksenä on elämän
perimmäisten kysymysten pohdinta, erityisesti kuoleman kohtaaminen tuntuu
olevan yksi keskeinen aihe. Hän palaa usein lapsuutensa maisemaan, Kallioon.
Torsti Lehtisen ääni on myös tullut tutuksi monissa eri
yhteyksissä. Tuo yllä mainittu ohjelma ei ole todellakaan ainoa tv-ohjelma,
joissa hän on esiintynyt. Lisäksi radiossa hän on esiintynyt useaan
otteeseen. Hän palaa aina samoihin
kysymyksiin, mutta niihin ei olekaan olemassa mitään selviä vastauksia. Tätä
viimeisintä tv-ohjelmaa kuunnellessani panin merkille, että verrattuna
varhaisempiin kirjoituksiin Lehtinen on löytänyt sanomalleen pelkistetymmän
ilmaisun. Nuorempana hän pyöritteli enemmän ajatuksiaan hakien niiden tueksi
erilaisia kontekstistaan irrotettuja viittauksia, joilla hän ikään kuin haluaa
todistella lukijoilleen omaa lukeneisuuttaan. Nyt hän osaa selkeämmin kiteyttää
asiansa.
On hän toki osannut kiteyttää aiemminkin. En nyt
valitettavasti muista, mistä tämän seuraavan esimerkin olen lukenut, saattaa
olla tuosta viimeisimmästä teoksista. Hän pohdiskelee sitä, että tekstejä
tuntuu olevan maailmassa liian paljon. Tuntuu, että kaikki on jo kirjoitettu
moneen kertaan. Hän kuitenkin toteaa filosofi Wittgensteinin tunnettua
postulaattia (”Wovon man nicht sprechen kann, daruber mus man schweigen”)
mukaillen: ”Siitä mistä emme voi puhua on kirjoitettava”. Kirjoittaminen on meille kaikille
mahdollisuus, henkilökohtainen tarve, joskus jopa sisäinen pakko. Se auttaa
selviämään.
Lehtinen osaa myös olla humoristinen. Itse asiassa kuoleman
kohdatessaan ihminen tarvitsee huumoria. Se tulee ilmi myös Tenhusen ohjelmassa. Lehtinen kertoo tilanteesta, kun hän oli
töissä sairaalassa. Hän meni työkaverinsa kanssa vainajien kylmäkaapeille.
Hänen seuralaisellaan oli tapana oven avatessaan tervehtiä vainajia, kerran
hänelle sitten vastattiin. Enempää en paljasta.
Jossakin radio-ohjelmassa
tai mahdollisesti jossakin teoksessaan hän kertoo hirtehisen tarinan pohjoisen
papista, joka joutuu Lapin syrjäkylillä kertomaan perheen äidille
miehensä tapaturmaisesta kuolemasta. En kerro nyt tarinaa, koska pelkäisin
vesittäväni sen. Saattaa olla, että olen sen lukenut jostakin teoksesta, mutta
siinäkin tapauksessa Lehtisen oma äänensävy tulee tarinassa niin kirkkaana
esiin, minun kirjoittamanani juttu ei saisi pontta. Herskyvät naurut tarina
minussa herätti, vaikka liittyikin inhimilliseen suruun ja kuolemaan. Hyväksyttäköön,
että kuoleman tragiikkaan tarvitaan hirtehishuumorinkin kaltaisia
suojamekanismeja. Mutta toisen kuolema
voi aiheuttaa ihmiselle elämänikäisen helvetin, varsinkin silloin, jos on ollut
itse sitä aiheuttamassa. Jossakin vanhemmassa kirjoituksessaan Lehtinen kertoo
nuoresta papista, joka menetti uskonsa joutuessaan hautaamaan erästä ehkä
parivuotiasta pikkutyttöä. Perheen isä tuli kotiin, pikkutyttö juoksi
innoissaan isäänsä vastaan, isä nosti lapsen käsillään ilmaan iloisesti
tervehtien, yllä sattui olemaan kattokruunu, jossa oleva piikki lävisti lapsen
pääkallon. Tytär kuoli välittömästi. Minulle tuo tarina on jäänyt mieleen,
koska olen kerran nostanut vajaan kaksivuotiaan lapsen käsivarsillani
lennättäen suoraan kattokruunuun. Tuolloin luulin lapsen saavan ikuisen vamman,
onneksi hän selvisi pitkällä itkulla, joka muuttui sitten nauruksi.
…
Nostan haastattelusta esille muutaman seikan.
Lehtinen ei ole jäänyt koskaan elämässä paikoilleen. Aina
häntä on jokin elämisen liekki vienyt eteenpäin, sovinnaisuuksien kuoppaan hän ei
ole langennut. Hän asettaa elämänkokemuksensa kirjaviisauden edelle ja
kokemuksistaan hän on voinut ammentaa paljon. Työsuhteitakin on ollut
kymmenittäin. Häntä voisi kutsua rauhattomaksi sieluksi, mutta hän on vain
halunnut pitää itseänsä liikkeessä, olla lähempänä todellista elämää.
Hän kertoo, että hänen pisin yhtäjaksoinen työsuhde oli Nokia-nimisessä yrityksessä joskus
paljon ennen kuin se nousi maailmanmaineeseen. Hän oli ohjelmistoasiantuntijana
ja suhde kesti kymmenisen vuotta. Hän koki työnsä rasitteeksi sen
yksipuolisuuden vuoksi ja oli harkinnut lähtöä jo kauan. Lopullisen päätöksen teko
oli hankalaa. Kun häntä sitten kerran oltiin lähettämässä jatkokoulutukseen,
hän omien sanojensa mukaan älysi lähteä, koska tuo koulutus olisi sitonut hänet
yritykseen ainakin kahdeksi vuodeksi. Hän lähti, koska hän tunsi, että hänen
elämänkokemuksensa jää vaille käyttöä. Sieltä hän meni kirurgiseen sairaalaan,
tehtävänä oli mm. jakaa potilaille ruokaa ja kantaa vainajia
kylmäkaappiin. Lehtinen toteaa, että ”se
oli hyvin eksistentiaalista ja filosofista työtä”. Hän jatkaa:
”Vaikka palkka romahti ja työn
arvostus romahti, niin jotenkin tunsin olevani lähempänä elämää. Siitä siten
hakeuduin tarkkailuluokan opettajaksi ja huumetyön tekijäksi. Ne olivat
sellaisia töitä, joissa kummasakin koin, että kaikki se mitä olin oppinut
elämässä ymmärtämään, oli tarpeen.”
Toinen nostoni liittyy Torsti Lehtisen läheisimpään
filosofiin - Kierkegaardiin, jonka ajatteluun hänen oma filosofinen
näkemyksensä paljolti perustuu. Lehtinenhän oli tekemässä aiheeseen liittyvää
väitöskirjaa, joka olikin jo melkein julkaisuvalmiina. Se kuitenkin tuhoutui
homevaurion takia ja samalla meni myös valtava lähdekirjallisuus. Energiaa ei
enää löytynyt työn uudelleen kokoamiseen. Pieni osa oli ehditty siirtää
tietokoneelle, ja siitä syntyi pari aiheeseen liittyvää teosta.
Kierkegaardin filosofiasta Lehtinen nostaa esille ajatuksen,
että kukaan ei näe todellisuutta sinänsä, me olemme oman todellisuutemme
vankeja. Tämä tarkoittaa, että ei ole olemassa absoluuttista tietoa.
Kierkegaard puhuu dialogin puolesta.
Kierkegaardin keskeisenä taustahahmona on Immanuel Kant,
jonka mukaan ihminen ei pysty näkemään todellisuutta sinänsä. Me olemme oman näkökulmamme
vankeja. Kukin näkee asiat omilla silmillään. Kiteyttäen voisi siis todeta,
että totuus on subjektiivista. Tähän liittyen Lehtinen kysyy: ”Jos jokainen on
subjektivisuutensa vanki, niin suistummeko me suhteellisuuksien suohon?” Eikö
ole mitään, mikä olisi yleispätevästi totta? Lehtinen vastaa, että yksi ainoa
tie objektiivisen totuuden kohtaamiseen on dialogi.
Lehtinen pitää Kierkegaardia dialogisen filosofian
alullepanijana. Tämä kirjoitti itse
useilla nimimerkeillä, saattoi jopa esittää kritiikkiä omaa teostaan kohtaan.
Hänellä oli kahdeksantoista eri salanimeä, jotka kaikki olivat Lehtisen mukaan
jokseenkin kaikesta eri mieltä. Hän kertoo esimerkin siitä, kun hänen
pääteoksensa Enten – Eller ilmestyi
(v. 1843). Paikallisessa lehdessä se sai murskakritiikin, koko valtava
tiiliskivijärkäle oli arvostelijan mukaan paperin tuhlausta. Kööpenhaminan
älymystö oli vahingoniloinen, kerrankin joku sanoi suorat sanat. Kunnes kävi
ilmi, että arvostelun oli kirjoittanut Kierkegaard itse.
Torsti Lehtinen kiteyttää Kierkegaardin dialogisuuden kutakuinkin
seuraavasti:
Jos lähdetään
siitä, että kukaan meistä ei näe objektiivista todellisuutta, niin ainoa
vaihtoehto näiden subjektivisuuksien ja suhteellisuuksien suossa rämpimiselle
on dialogi, jossa me sanomme mahdollisimman rohkeasti ja jopa röyhkeästi oman
mielipiteemme ja samalla olemme nöyriä ja valmiita kuulemaan toisen raporttia
siitä, miten hän kokee asian.
Minulla nousee tästä mieleen valtamediassamme esiintyvä
aidon dialogin puute. Tuon kierkegaardilaisen ajatuksen toivoisin tulevan myös
yleisradion ja muun valtamedian periaatteeksi.
Media ei saa ruveta esittämään yhtä totuutta, sen on annettava tilaa
myös aidolle keskustelulla ja ajatusten vaihdolle. On rakennettava keskinäistä
ymmärrystä eikä eripuraa ja kahtiajakoa. Sitä myötä me kansalaiset kykenemme
pääsemää lähemmäksi totuuden likiarvoa ja kaiken lisäksi pystymme itse luomeen
oman näkökulmamme emmekä alistu yleisradion ja muun median esittämään yhteen ja
ainoaan totuuteen.
Huomasin muuten Lehtisen itse toteuttavan tuota dialogisuuden
periaatetta hänen kertoessaan omasta kristillisyydestään ja vakaumuksestaan. Hän toteaa päätyneensä kristinuskoon, ettei
elämä olisi vain merkityksetöntä ”kompurointia omaa hautakuoppaa kohti”,
jolloin millään ei olisi mitään tarkoitusta. Tällöin elämä olisi hyppy tuntemattomaan.
Samalla Lehtinen kuitenkin esittää täydennykseksi kannan, jolla hän osoittaa
ymmärrystä vastakkaiselle näkemykselle. Hänen mukaansa sekin (elämän merkityksettömyys)
on hyvä lähtökohta, sillä toisen ihmisen haurauden ymmärtäminen antaa
mahdollisuuden solidaarisuuteen, kohtalotoveruuteen ja veljeyteen. Hän käy
omassa monologissaan sisäistä dialogia. Se näyttää kuuluvan osana näihin eksistentiaalisiin
kysymyksiin. Itse jaan tämän lähestymistavan. Epäily kuuluu keskeisesti läsnä
uskonnollisissa pohdiskeluissa.
Kolmantena asiana nostan esille kysymyksen hyvästä ja
pahasta. Torsti Lehtinen perustelee omaa näkemystään Goethen Faustiin viitaten. Mefistoteles toteaa
Faustille: ”Olen osa voimaa syvää, joka pahaa tahtoo, mut aikaan saa vain
hyvää.” Sen mukaan asia voi näyttää lyhyestä perspektiivistä katsottuna
pahalta, mutta pitemmälle katsottuna se voi olla välttämätöntä ja hyödyllistä.
Tästä seuraa, että hyvän ja pahan rajanveto on hankalaa. Lehtisen mukaan
tärkeää on pitää mielessä, että hyvän ja pahan raja ei kulje uskontojen,
maailmankatsomusten eikä ihmisyksilöiden välillä. Se raja kulkee niiden
lävitse. Siis kaikissa maailmankatsomuksissa on sekä hyvää että pahaa.
Kirjoitan vielä lopuksi muutaman mieleen nousevan asian.
Torsti Lehtisen tuotanto on laaja. Esseissä hän palaa
tuttuihin ikuisuusteemoihin. Hänen kirjoistaan tulee ilmi vankka pohjatyö ja
lukeneisuus. Eräässä pienessä teoksessaan hän on mm. käsitellyt perusteellisesti
Saatanan historiaa (Kirjapaja 2004). Raamatun aiheeseen hän osaa tuoda
omaperäisen näkökulman. Siitä osoituksena on yleisradiossa esitetty keskustelu
Jobin kirjasta. Näköjään se keskustelu
on vieläkin kuultavissa yleisradion
sivuilla. Joissakin jutuissaan ja ohjelmissa hän leikittelee oivasti huumorilla.
Nostan ylitse muiden tuon yllä mainitsemani
omaelämäkerrallisen romaanitrilogian. Täytyy sekin mainita, että aloin lukea
myös hänen myöhempää kaunokirjallista teosta, vuonna 2003 ilmestynyttä
dokumenttiromaania Kutsumushuora. Sen
valmisteluprosessista Lehtinen kertoo kiinnostavasti kirjoituskokoelmassaan Multaisen iän kerho ja pitää sitä yhtenä
haastavimmista töistään. Niin
kiinnostavalta kuin tuo romaani tuntuukin, niin se ei minua sytyttänyt
ollenkaan. Julkista huomiota se on kyllä saanut, ja onhan se jopa dramatisoitu.
Hän valitsi romaanin päähenkilöksi kahdesta mahdollisesta sen toisen. Ehkä se
Sonja Marmeladovaa mukaileva hahmo olisi ollut ainakin minulle kiinnostavampi.
Mutta raadollisissa asioissa siinä liikutaan, ehkä siksi sitä monet
vieroksuvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti