Suuntaan nyt katseeni omaehtoiseen paikalliseen
kulttuuritoimintaan. Kirjoitukseni keskeinen aihe on kuorolaulu. Varoitan kuitenkin, että myös maailmamme globaali
kehitys saa aika paljon tilaa. Kerron alkuun muutaman sanan otsikon kolmesta
käsitteestä. Siinä yhteydessä liikutaan jo kansainvälisessä talouspolitiikassa,
jossa isot jyräävät pienemmät.
Yhteishenkeä vaaditaan esimerkiksi urheilujoukkueessa, että homma sujuu ja sydän on toiminnassa mukana. Yksittäiset eripurat eivät saa sitä häiritä, ne pidetään sivussa, koska niiden tajutaan olevan häiriöksi.
Yhteisvastuun
käsite liitetään yleensä Euroopan unionin rahaliittoon. Yksittäiset EMU-maat
ovat joutuneet kantamaan vastuuta toisen maan huonosti hoidetusta
taloudesta. On uskottu, että näin
valtion velka-, rahoitus- ja pankkikriisit saadaan hoidettua ja että se tuo
vakautta. Viime aikoina tämänkaltaiseen kehitykseen on Suomessakin alettu yhä
laajemmin suhtautua pidättyvästi. EMU:n tasolla jäsenmaiden kannat eroavat ja
EMU:n syventämistä kyllä kannatetaan, mutta eri valtioissa EU-kriittiset voimat
ovat nostaneet kannatustaan, joten hyvin avoimeen hulluuteen ei noissa
yhdentymisasioissa ja yhteisvastuissa voida ainakaan kovin avoimesti mennä. On
yritetty luoda erilaisia mekanismeja velkajärjestelyille, ettei valtiot joudu
suoraan luopumaan omista varoistaan toisen jäsenmaan talouden huonon hoidon
vuoksi. EMU:n kehittämiseksi on luotu Euroopan vakausmekanismi. Sen mukana
keskusjohtoisuus vain vahvistuu. Velat, vastuut ja riskit ovat yhteisiä. Ollaan
siirtymässä tulonsiirtounioniin. Ei siinä tunnu vikinät auttavan. Kritiikki
peittyy suuren organisaation alle.
Yhteishenkeä vaaditaan esimerkiksi urheilujoukkueessa, että homma sujuu ja sydän on toiminnassa mukana. Yksittäiset eripurat eivät saa sitä häiritä, ne pidetään sivussa, koska niiden tajutaan olevan häiriöksi.
Yhteys on
koheesiota. Se pitää yhteisöä koossa, nostaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Esimerkiksi Euroopan unionissa ei koossapitävää yhteyttä ei luontevasti löydy.
Sitä Brüssel tarvitsisi valtansa pönkittämiseksi. Ja kun ei löydy, on käytettävä
vaikka pakkokeinoja.
…
Osallistuin viime viikonloppuna Hämeenlinnassa
järjestetyille valtakunnallisille laulujuhlille
(järjestäjänä Sulasol). Kyseessä on kerran
viidessä vuodessa järjestettävät Suomen kuorojen ”kokoontumisajot”.
Tapahtuman yhtenä kohokohtana
oli sunnuntaina (15.toukokuuta) jäähallissa pidetty juhlakonsertti, jossa
esiintyivät ns. suurkuorot: oli mieskuorot, naiskuorot, nuorisokuorot,
sekakuorot ja viihdekuorot. Kukin lauloi erikseen ja oli myös muutama kuorojen
yhteinen esiintyminen.
Osallistujille – tai oikeastaan osallistujakuoroille – oli
lähetetty etukäteen nuottikirjanen, joka sisälsi myös tuon konsertin ohjelman.
Sen piti olla juhlaan osallistuneille kuorolaisille ohjenuorana ja kompassina,
jonka avulla kukin saattoi valmistautua esityksiin joko pelkästään itsenäisesti
tai myös oman kuoronsa kanssa yhteisesti.
Paikan päällä järjestettiin kahdet harjoitukset. Ensimmäiset
oli lauantaiaamuna, toiset iltapäivällä. Ne oli yhtä hässäkkää. Kaiken lisäksi
nuo aamuharjoitukset oli todella huono idea, sillä suurin osa kuoroista ei
ollut vielä tuolloin ehtinyt saapua Hämeenlinnaan.
Varsinaisessa juhlassa esitykset menivät muutamaa poikkeusta
lukuun ottamatta penkin alle. Oli jokunen hyvähkö esitys, mutta mieskuorot
eivät ainakaan kiitosta ansaitse. Eräät esitykset olivat lähes säälittävää
kuultavaa. Parhaiksi nostan muutaman nuorisokuorojen esityksen, mm. Annikan laulupolskan. Erityisen kivalta tuntui myös kaikkien kuorojen yhteisesti konsertin alussa esittämä Aarno Ranisen säveltämä ja Pertsa Reposen sanoittama, aikoinaan MTV:n Soitinmenojen
tunnussävelmänä tutuksi tullut Elämän
sain soimaan. Minua jäi harmittamaan, kun en ollut sitä harjoitellut
enkä voinut yhtyä riemukkaaseen lauluun kuin eräissä kohdin hapuillen.
Olisi tietysti pitänyt evästää ja valmistaa kuoroja ja
laulajia niin, että harjoittelu olisi edennyt. Yksi keino olisi ollut stemma-cd,
jonka kanssa laulajat olisivat voineet harjoitella omaa osuuttaan ja jonka
kautta myös kokonaisuus olisi jotenkin kirkastunut. Tällä tavalla suurempi osa
laulajista olisi voinut innostua tunnolliseen harjoitteluun. Musiikki kuitenkin
vie usein mukanaan. Nyt kaikki jäi korkeintaan puolitiehen ja esityksissä joko
peesailtiin niitä muutamia osaajia, vaikeimmissa kohdissa sitten laulettiin
päin seiniä ellei älytty vaieta.
Ymmärrän, että ei tuollaiseen esitykseen kovin hanakasti
paneuduta, kun kuitenkin laulaja haluaa keskittyä lähinnä oman kuoronsa
ohjelmistoon ja esityksiin. Lisäksi suurin osa lauluista oli aivan uusia,
modernia musiikkia, johon vaaditaan erityistä paneutumista. Joukossa oli epäonnistuneitakin
sävellyksiä, kuten uusi versio perinteisestä mieskuorojen serenadista ”Hän
kulkevi kuin yli kukkien”.
Eikä esityspaikkakaan helpottanut esitystä. Jäähallin
akustiikka oli erityisen haastava.
Tilanne oli monin puolin haastava. Motivaatiotekijänä
kuorolaiselle nuo suurkuoroesitykset eivät olleet kovin korkealla. Kuten
kerroin, valmistautuminen kuoron esitykseen oli omalla vastuulla. Kovin vaikeaa
sitä vastuuta on yksittäisen laulajan löytää. Lisäksi myös käytännössä
esitykseen valmistautuminen oli hankalaa. Kaupungin torille kokoonnuttiin kello
13 juhlakulkuetta varten. Joskus puoli kahden jälkeen päästiin lähtemään.
Marssinopeus oli varsinkin alussa raastava. joukossa oli jalkavaivaisia, täydet
juhlapukimet olivat yllä ja siinä sitten olisi pitänyt kipitellä kuin
kuntolenkillä. Taisi joillakin naisilla olla jopa korkokengät. Perille tultiin
40 minuuttia ennen juhlan alkua. Sitten kiirehdittiin omalle paikalle jäähallin
ahtaisiin katsomoihin ja olla tökötettiin paikalla odottaen juhlan alkua. Varsinainen
juhla oli selvästi ylipitkä kestäen lähes kolme tuntia. Lopussa mehut oli jo
puristettu eikä edes muuten innostava Nuijamiesten
marssi saanut miehistä voimaa alleen.
Lopussa Sulasolin johto päätti vielä uuvuttaa väsähtäneen
jäsenistönsä lopullisesti. Alkoi pitkän pitkä palkitsemisruljanssi.
Juhlaorganisaation kerma piti palkita, olihan se toki tehnyt paljon työtä
juhlien eteen, mutta ylimitoitetulta tuokin seremonia tuntui. Sulasolin
kaltainen valtakunnallinen organisaatio saattaa joissakin yhteyksissä kärsiä
niukoista rahavaroista mutta pöhötautiin riittää kuitenkin voimavaroja.
Ylenmääräinen kunniamerkkien jako on yksi tapa pitää ihmiset mukana ruodussa ja
antaa byrokratialle itsetunnon vahvistusta.
Kaiken lisäksi noille organisaation uskollisille jaettiin
vielä pitkän kaavan mukaan aplodeja hurraahuutoineen. Kiitoksen he toki olivat
ansainneet, mutta kaikkinensa muutenkin ylipitkä juhla siinä vain piteni
entisestään, ympärilläni katsomossa alkoi jo kuulua kiukkuisia kommentteja.
…
Kuoroperinteeseen voi liittää kaikki nuo kolme otsikon
sanaa. Ainakin pitäisi olla yhteisesti vastuussa kokonaissaundista. Se ei ilman
yhteishenkeä ja yhteyden tunnetta toteudu.
Toki sille voi olla muitakin inhimillisiä esteitä. Laulujuhlien järjestäjä
luotti tuon yhteisvastuun voimaan turhankin sinisilmäisesti. Ei se kuitenkaan
enää noin laajassa yksikössä toimi. Joskus se on toiminut. Satavuotisen
itsenäisyyden alkuvuosilta lähtien siitä on merkkejä. Itsenäisyys on luonut
koheesiota myös valtakunnallisella tasolla. Nykyisin ”Suomi 100 vuotta”
tunnuksen alla on vaikea yhteydentuntoa luoda. Se on liian laaja ja kovin
ristiriitaisia seikkoja sisällään pitävä juhlavuosilogo.
Haikeana seuraa Baltian maiden laulujuhlia. Tarkoitan itse
lähinnä Tallinnaa ja Vilnaa. Latviasta minulla ei ole kokemusta. Siellä
kuoroharrastus yhdistää ja pitää sisällään kansallisuutta yhdistävän
voimantunnon.
Suomessa varsinkin mieskuorojen ohjelmistossa on hyvin
paljon suomalaiskansallista perinnettä ja yhteyttä sekä myös isänmaallista uhoa
sisältäviä lauluja. Ne ovat suomalaisten klassikkosäveltäjien töitä
Sibeliuksesta alkaen ja ovat syvällä suomalaisten mieskuorolaisten sydämissä.
Kaikki laulajat ne osaavat ja niiden kaikuessa yhteishenki varmasti tiivistyy.
Niistä tehdään uusia sovituksia, joissa on pyritty hälventämään suurin
isänmaallinen uhma. Kuitenkin syvimmässä kuoron hehkussa ainakin vanhimmat
mieslaulajat lisäävät lauluun sitä perinteistä voimallista uhoa. Vanhasta muistista
annetaan tulla ”korkeelta ja kovaa” jykevine loppupainotuksineen. Nuoren
kuoronjohtajan modernit painotukset siinä ei välttämättä paljoa paina.
Toinen puoli suomalaisessa mieskuorolaulussa ovat saksalais-
ja ruotsalaisvaikutteiset serenadit. Niissä puolestaan annetaan herkkyydelle
valta, mutta perinteinen iäkkäämpi kuorolaulaja ryydittää niitäkin sellaisella
innolla ja lähes taisteluhenkisellä maskuliinisuudella, että nuoret uudesta
perinteestä voimansa saaneet kuoroihmiset ovat vaikean tilanteen edessä
tasapainoillessaan erityyppisten laulajien kanssa.
Kansanmusiikin ja kansantanssin edistämiskeskus on alkanut
poistaa kansanmusiikki käsitteeltä ”nationalistista painolastia” (siitä luin täältä). Kansallissoittimemme kantele on järjestön
mukaan mytologisoitu Kalevalan kautta, nyt soittimelle on haluttu antaa uusi
ilme. Sillä on alettu soittaa mm. rockia ja muuta kevyttä musiikkia. Kansanmusiikkiin on alettu liittää erilaisia
genrejä. Itselleni perinteinen kalevalainen kantelemusiikki on kuitenkin sitä
aitoa suomalaista perinnettämme. Miksi sen arvo pitäisi kieltää ja leimata se
punavihreässä aatemaailmassa kirosanaksi muodostuneeksi nationalismiksi? Sinällään minulla ei ole mitään kanteleen
käytön monipuolistumista vastaan. Olen tuota uudenlaista soitantaa aika paljon
kuunnellut. Olen etsinyt siitä eksoottisia erityispiirteitä mutta kovin
köykäiseksi sen anti kuitenkin jää. Perinteellä on kuitenkin takanaan
monivuosikymmeninen voimansa.
Myös kuorolaulussa on tehty hiljaista työtä
kuorolauluperinteen uudistamiseksi. Sitä en varmasti vastusta. Paljon hienoa
musiikkia ja upeita kokeiluja on saatu aikaan. Mutta jos mennään perinteen
kieltämiseen tai vähättelyyn, niin ollaan harhateillä. Tuolloin kuorolaululta
viedään sen kaikkein syvin ydin aina Sibeliuksen Finlandiasta lähtien.
Kuuntelin jokin aika sitten YLL:n eli Ylioppilaskunnan
laulajien Sibelius-levyä. Siellä on muiden joukossa perinteinen, Paavo
Cajanderin runoon
kirjoitettu Isänmaalle, joka alkaa
sanoin ”Yks voima sydämehen kätketty on, se voima on puhdas ja pyhä”.
Sovituksessa on kivasti uudelleen työstetty säkeitten loput ja erinäisiä
tyylikkäitä tempon muutoksia, niin että laulu saa osin uuden ilmeen. Ihan hieno
juttu, että tällaista tehdään. Ja se tekee kuorolaululle komeaa kunniaa, että
näitä lauluja säilytetään ohjelmistossa. Kuoronjohtajilla on haasteellinen
tehtävä saada tulkinnasta elävää.
…
Palaan Hämeenlinnaan ja siellä jäähallissa pidettyyn
pääjuhlaan. Itse tapahtumassa näkyi vielä yhteishenkeä mutta hieman haalistunutta
se oli. Nykypäivänä ei suomalaisuudella
ole sellaista vetovoimaa, että se saisi kuorolaulajat hehkumaan yhdessä
isänmaan nimeen. Mitä itse pääjuhlan tulee, niin yhteisvastuu laulujen
harjoittelemiseksi suurelta osin puuttui. Käsittääkseni kutakuinkin
tunnollisesti olivat harjoitelleet ne, joiden omassa kuorossa laulut on otettu
ohjelmistoon. Oli niitä laulajia, joilla tuo vanha perinne on jäänyt veriin, he
näkivät valmistautumisen velvollisuudekseen. Muut seurasivat muiden mukana ja
keskittyivät laulujuhlan toiseen keskeiseen sisältöön eli hauskanpitoon.
Suomessahan on huippukuoroja, joissa laulajat ovat täydestä
sydämestä mukana. Se me-henki syntyy yhteisyyden tunteesta, joka syntyy joko
kaveri- tai kotiseutuhengestä tai muusta syystä.
Aatteet ovat nykyisin vähissä ja heikoilla. Ainakaan mikään
eurooppalaisuuden aate – jos sellaisesta voi puhua – ei voi
kuorolauluperinnettä sytyttää. Isänmaallisuudella ja varsinkin siitä
kumpuavalla perinteiden kunnioituksella voi jonkinlainen sisäinen voimanlähteensä
jonkun yksittäisen kuorolaisen mielessä olla.
Toistan vielä oman mielipiteeni vakaasti painottaen. Kuorolaulu
on Suomessakin ollut kansallismielisyyttä vahvistava voima. Jos se
nyky-yhteiskunnan ilmeisen kehityksen mukana viedään laulun kivijalkana pois,
on kuorolaulukulttuuri vaarassa tyrehtyä joksikin säestyksen varassa kelluvaksi
viihdepelleilyksi tai musiikillisesti kouluttautuneiden taidesnobbailuksi. Ne
tavalliset punanokkaiset ja härkäniskaiset suomalaisjuntit kiertävät kuorot
kaukaa ja keskittyvät korkeintaan jonkinlaiseen karaokeörinään täpötäydessä
baarihälinässä. Se yhteishenki sammuu sitten viimeistään aamun
kohmeloherätyksessä. Paljon he menettävät, sillä mieskuorossa on voimaa ja sen
yhteishenki on parhaimmillaan vertaansa vailla. Ja lisäksi laulu antaa oman sivistyneen
purkautumistiensä ihmisen omille tunnoille. Ollaan mukana jossain yhteisessä,
ei hakata muita tai huudeta katkeroitunutta vihaa. Tunteensa voi kanavoida
vaikka lauluun. ”Meil on leimuva lemmen ja vihan lies”, lauletaan Nuijamiesten
marssissa. Kyllä se puhdistaa mieltä,
vaikkei tuota ajatusta mitkään psykologian teoriat taida vahvistaakaan.
…
Pohdiskelin tapahtuman jälkeen muutaman muun kanssa
tapahtuman järjestelyistä. Ensimmäinen uutinen Hämeenlinnan laulujuhlista
löytyy vuodelta 2013. Järjestäjillä on ollut siis neljä vuotta aikaa
valmistella juhlia. Siihen nähden järjestelyistä löytyy monia yksittäisiä
puutteita, niin pieniä kuin isoja. En ala niitä nyt eritellä. Totean vain syyn.
Se johtuu siitä, että eri asioille ei ole ollut yksittäisiä vastuuhenkilöitä.
On edetty jollakin abstraktilla yhteisvastuulla, mistä syystä monissa asioissa
toteutus ontui. Eikä kuorolaulua koossa pitävä yhteishenki ja yhteyden tunne
päässyt oikeuksiinsa. Tässä asiassa nuo otsikon kolme asiaa sitoutuvat tässäkin
toisiinsa.
…
Palaan vielä kansainväliseen politiikkaan, vaikka sillä ei
olekaan tuon yllämainitun kanssa mitään tekemistä. Alussa totesin, että EU:n tasolla
organisaatiota uudistetaan mutta sen mukana yhteisvastuullisuus vain tiivistyy.
Ruohonjuuritasolla ei vastuuntunnetta kansalaisen mielessä synny, jos sitä ei
tunne omakseen eikä sille ole sydämessä tilaa.
Iso valtakunnallinen kuorolaulun parissa toimiva kulttuuriorganisaatio
on yhdenlainen sanelija, joka toiminnassaan joutuu luottamaan jäsenistönsä
hyväuskoisuuteen. Uskottavuuden kannalta pitäisi kuitenkin olla yhteys ja kiinnekohta
aivan paikallistasolle asti, ettei kuorolauluharrastus kuolisi byrokraattiseen
pöhötautiin.
Euroopan unionissa Suomelle saattaa käydä niin kuin yllä
mainitussa suurkuorossa. Ollaan mukana ja peesaillaan kavereita. Kukaan ei
viitsi ottaa henkilökohtaista vastuuta kuin korkeintaan reiluilla taloudellisilla
porkkanoilla. Kun kaikki on lähinnä väkinäistä pakottamista, ei yhteyden
tunteelle jää tilaa.
EU-mailta puuttuu keskinäinen luottamus, taloudellinen
moraali on Suomessakin jo nyt romahtanut. Syömävelkaa vain otetaan lisää.
Globaali maailmanvalta iskee lonkeronsa joka paikkaan käyttäen määräysvaltansa
vahvistimena tuttuja sanakäänteitä, joille se on antanut mieleisensä sisällön. Pienen
Suomen valtiollinen johto istuu tassut ojossa, häntä heiluen odottaen itselleen
omaa namupalaa.
Yhteiskunnan kehitys on kuin luonnonmullistus, johon eivät
yksittäiset valtiot voi vaikuttaa. Salaperäinen Jumalan käsi ohjaa käyttäen tukenaan
vaikka korruptiota. Yhteisvastuu laittaa yksittäisen valtion vain maksajan paikalle.
Siitä hyvästä seuraa kummallista logiikkaa: sen omia oikeuksia painetaan alas,
siltä viedään itsemääräämisoikeus. Rehellisestä itsensä uhraavasta
työntekijästä, yrittäjästä ja veronmaksajasta tehdään elatusvelvollinen.
Toisaalta keskusvallan byrokraattien etuoikeudet vain kasvavat.
Tuo globaali yhteisvastuu tuo myös perustuslakiin mielipuolisen
tulkinnan. Sen luoma suoja ja oikeudet koskevat myös henkilöitä, jotka eivät
edes ole sen yhteiskunnan jäseniä, joita perustuslain on tarkoitus säädellä. Tasavertaisuuden
pykälä onkin yhtäkkiä universaali ja tarkoittaisikin sitä, että yksittäinen
valtio ei voi itse päättää, ketä se asukkaikseen ja kansalaisikseen ottaa. Kuitenkaan
perustuslakia ei ole aikoinaan luoto tällaisia tulkintoja ajatellen. Kaikilla
maailman heikompiosaisilla olisi oikeus tulla meidän pöytäämme syömään. Jos sen
haluamme kieltää, meitä syytetään itsekkyydestä ja sydämettömyydestä.
Näin kansallisvaltion idea saadaan murtumaan. Meitä ohjaa
vahva keskusvalta, jossa kansallisuuden symboleilla ja kansallisella
itseilmaisulla on yhteiskunnassa oma paikkansa mutta ne on rajattu lähinnä
urheilukilpailuihin, juhlakonserttien ohjelmanumeroiden rekvisiitaksi tai
vastaaviin kuriositeetteihin. Se valta saa käyttövaransa totalitarismin
perinteestä.
Jos joku nousee vastahankaan, niin oikeuslaitos rankaisee.
Laeista on tehty sellaisia, että niitä voidaan tulkita mielivaltaisesti. Ja
tuomiolla on myös syvempiä vaikutuksia kuin mahdollinen sakko. Ilman julkista
katumista ihminen voi joutua yhteiskunnassa ja työelämässä syrjityksi.
Neuvostoliitostakin tuttu ilmiantokulttuuri on jo nostettu kansalaistoiminnan
yhdeksi sääntelijäksi.
”Valistus on viritetty, järki hyvä herätetty.” Näin
laulettiin vielä minunkin kouluvuosina. Sanat ovat Jaakko Juteinin runosta Arvon mekin ansaitsemme 1800-luvun
alusta, ajalta jolloin suomalaisten kansallinen itsetunto oli viriämässä. Laulussa
arvostetaan työtä ja ahkeruutta, rohkeutta ja sydämen siveyttä, suomalaisen
syvää sidettä omaan luontoonsa. Tuo Valistuksen ajasta noussut kehitys on
kuitenkin ottamassa uuden suunnan. Juteinin ajan hengestä ei ole mitään
jäljellä. Kun perheinstituutiokin on murtumassa, niin tulee ajatelleeksi, miksi
ylipäänsä lapsia synnytetään. Omaksi iloksi ja viihdykkeeksikö? Kehittyykö
tällaisessa ilmapiirissä lapsesta mikään muu kuin kulutushyödyketeollisuuden
välttämätön kohde ja osa maailmanlaajuista työvoimareserviä?
…
Ainakin yksi turva tuohon globaaliin kehitykseen löytyy. Aletaan
kunnioittaa omia vanhoja perinteitämme. Luodaan paikallista yhteyttä, tunnetaan
vastuusta omasta fyysisestä ja henkisestä ympäristöstämme. Löydetään toisemme.
Jos uusia, uteliaita ihmisiä tulee mukaan yhteisiin harrastuksiimme, otetaan
hänet lämpimästi ja kannustaen vastaan. Tämä ei koske pelkästään
kuoroharrastusta.
Eikä keskustelukulttuurimmekaan saisi korostaa
vastakkainasettelua. Ei etsitä kansanvihollisia eikä vasikoida, mikä luo vain
kyräilyä ja hymistelyä. Lasketaan raja-aitoja, että voimme olla aitoja ja valmiita
kuuntelemaan erilaisia mielipiteitä, sopimaan asioista riitojenkin jälkeen
sovussa. Se on ihmisyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti