lauantai 10. kesäkuuta 2017

Kirjallisuudesta ajan kuvana - hieman tekstiä dekkaripäivien innoittamana

Professori Hannu Riikonen Kouvola-talossa

Kouvolan dekkaripäivät on järjestetty vuodesta 1997. Tänään ne taas alkoivat. Menin sinne kuuntelemaan luentoa dekkarikirjallisuudesta ajan kuvana, josta kerron edempänä. Alkuun kerron vähän yleisemmistä dekkaripäiviin liittyvistä vaikutelmistani ja kokemuksistani.

Dekkaripäivillä on aina järjestetty kirjoituskilpailu. Kunakin vuonna aihe on ollut eri. Parhaat on sitten julkaistu.  Tämän vuonna juhlitaan 100-vuotiasta Suomea ja sen kunniaksi tehtävänä oli kirjoittaa sadan sanan minikertomus, jolla on annettu nimi RAAPALE. Uskallan tunnustaa, että minä kuulin tuon sanan nyt ensimmäisen kerran. Hieman tutkittuani selvisi, että ei sana mikään kouvolalainen keksintö ole. Sillä on oma historiansa, josta voi lukea lähes aina luotettavasta wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Raapale.  Aina oppii uutta.

Teen lisää tunnustuksia. En ole todellakaan mikään dekkarien ystävä ja olen osallistunut dekkaripäiville lähinnä sen vuoksi, että kyseessä on kuitenkin hieno paikallinen kesäinen kirjallisuustapahtuma. En siellä ole koskaan norkoillut koko päivää, vaan olen valinnut itseäni edes jotenkin kiinnostavat ohjelmanumerot. Ja loppujen lopuksi olen aika harvoin osallistunut päiville, sillä sattuneista syistä en ole ollut dekkaripäivien aikaan paikalle.  

Minulla jäi 90-luvulta itse asiassa pieni kammo noita päiviä kohtaan. Taisi olla historian ensimmäiset dekkaripäivät, kun päätin mennä kuuntelemaan erästä luentoa, niin jäin polkupyöräilijän yliajamaksi. Siinä rytäkässä käsivarteni katkesi kriittisestä paikasta nivelen vierestä. Jouduin elämään seuraavat kuusi viikkoa käsivarsi kipsattuna ja sen jälkeen meni vielä muutama viikko keppivoimistelun merkeissä, kun yritin saada käsiini voimat takaisin. Tuon jälkeen rohkenin  osallistua ensimmäisen kerran päiville vasta 2010-luvulla. Tämä taitaa olla vasta neljäs kerta. 

Dekkaripäivillä on aina ollut myös kirjanmyyntipisteitä, joita olen tykännyt nuuskia. Lähes aina olen muutaman teoksen hankkinut. Divariosaston kirjat ovat olleet melko huokeita. Silti myynti on varmaan ollut aika heikkoa.  

Tänään perjantaina tutustuin myyntipisteisiin jo ennen avajaisia. Mukaani tarttui tällä kertaa pari tuoretta kirjaa, joista vain toinen on dekkari. Arvo Tuomisen teos Kannaksen kaleidoskooppi luo kuvaa Karjalan kannaksen kulttuurisiin kerrostumiin (Reuna, 2017). Se dekkari on sitten uusvanha teos. Kiljusen herrasväestä tutun Jalmari Finnen Verinen lyhty on kirjoitettu jo vuonna 1928 ja kuuluu Suomen varhaisimpiin rikosromaaneihin. Nyt helsinkiläinen Nysalor-kustannus on julkaissut sen uudelleen.

Iän yötä kiinnostukseni dekkareihin on vähentynyt entisestään. Saan yhä harvemmin luettua kirjan loppuun. Painiskeltuani jonkin aikaa alkuasetelmien kanssa tekisi mieleni siirtyä viimeiseen lukuun, josta saan syyllisen selville. Vanhoissa dekkareissa on jotain kiinnostavaa ajan kuvausta. Ostin pari vuotta erään englantilaisen vanhan dekkarin. Se vei kyllä mukanaan mutta käännöksen heikko taso alkoi häiritä siinä määrin, että sain luettua sitä tuskin sata sivua. Vanhoissa kirjoissa sen ajankuva kiinnostaa. Siksi ostin yllä mainitun Finnen kirjan.

Tänään minut sai menemään paikalle professori Hannu Riikosen luento aiheesta Dekkari ajan kuvana. En rupea sen sisältöä kovin tarkasti selvittelemään. Panen vain merkille muutamia mieleen jääneitä kohtia. Kokonaisuus jää irralliseksi. Olen tässä tilanteessa aika rampa reportteri, sillä en tunne dekkarikirjallisuutta enkä moniakaan niistä kirjailijoista, jotka Riikonen luennollaan mainitsi.

Minusta Riikosen esitys oli asiallinen ja kiinnostava. Hänen perinteinen ja hyvin tiivis esitystapansa vei ainakin minut täysin mukanaan. Hänen pääsanomansa oli se, että dekkari tarjoaa oivia välineitä tarkastella sitä aikaa, jolloin se on kirjoitettu. Se on paitsi oman aikansa kuva, se myös kertoo jotain tuon ajan hengestä. Ajan henki on laajempi käsite kuin pelkkä realistinen kuvaus elämästä. Esimerkiksi Titanic-laivalla on vähän tekemistä tavallisen elämän kanssa. Se kuvaa kuitenkin ajan henkeä.

Riikonen tuo esimerkkejä kuvauksista alkaen vanhasta Englannista ja päättyen nykypäivän Pohjolaan. Mieleeni jäivät kirjailijanimet Ian Fleming, Stieg Larsson, Agatha Christie, Mauri Sariola ja Matti-Yrjänä Joensuu. Jokunen nimi meni minulta ohitse, koska niitä ei heijastettu seinälle. Minun vahvempi puoleni sattuu nimittäin olemaan näkömuisti.

Esimerkiksi aluksi Riikonen luo yleisölle kuvan 1950-luvun vanhanaikaisesta hotellista, joka on ylhäisön tapaamispaikka ja vetää puoleensa juuri vanhanaikaisella interiöörillään. Se on vetonaulana mm. amerikkalaisille turisteille, joita kiinnostaa Englannissa dickensiläinen maailma.  Hotelli on siis sisustukseltaan tekotaiteellinen tai – niin kuin professori asian itse ilmaisee – feikki. Romaanissa siitä tulee konnien pesäpaikka.

Huumoriakin on esitelmässä mukana. Dekkarien myötä ajan kuvasta paljastuu yllätyksiä.  Aina ei ole maailmassa edetty parempaan suuntaan. Agatha Christien maailmassa kirjeet kannettiin kolme kertaa päivässä. Ensimmäisissä reittilennoissa matkustajille tarjottiin ylellisiä aterioita (mm. hummeria). Esitelmöitsijä virnuilee, mitä nykyiset halpalentoyhtiöt ovat onnistuneetkaan saamaan aikaan.

Riikonen käsittelee myös arkipäivän semiotiikkaa, joka tulee dekkareissa valaisevasti esille. Ian Flemingin aikaan liittyy idän ja lännen välinen kylmä sota ja ydinaseet. Flemingin teoksissa käydään taistelua kommunisteja vastaan. Niissä ilmenee pelon ja vainoharhaisuuden ilmapiiri. Hän mainitsee romaanin Live and let die. Riikonen puhui myös kommunikaatiomuodoista ja romaaneihin liittyvistä epäuskottavuuksista. Monenlaisia mielikuvituksellisia seikkoja Flemingin romaaneissa tulee ilmi.

Täytyy tunnustaa, että kommunikaatiosta puhuttaessa aloin muistella omaa kokemustani Flemingistä. Se tarvitsee johdannon ja nyt joudun hyppäämään dekkaripäiviltä toiseen maailmaan. Muistelin nimittäin Neuvostoliitossa vuonna 1933 käytyä ns. Metro-Vickersin oikeudenkäyntiä, jossa joukko englantilaisia metron rakentajia ja sähkötekniikan asiantuntijoita tuomittiin näytösoikeudenkäynnissä rangaistuksiin, jotka käytännössä kuitenkin muutettiin karkotuksiksi. Tuossa oikeudenkäynnissä syyttäjänä toimi Stalinin oma ykkössuosikki Andrei Vyšinski, josta olen kirjoittanut oman tarinani tämän vuoden helmikuussa ja joka on luettavissa täällä. Kyseessä oli vakoilujuttu ja se oli itse asiassa Neuvostoliiton kansainväliselle julkisuuskuvalle hieman hankala. Sisäpoliittisesti sillä oli kuitenkin tärkeä merkitys. Neuvostoliiton vallanpitäjien piti osoittaa ulkomaalaisten kataluus. Vihollinen ei ollut pelkästään kansalaisten keskuudessa, vaan hän saattoi tulla myös rajan takaa. Noita englantilaisia syytettiin vakoilusta vieraan vallan hyväksi. Kansalaisia kasvatettiin valppauteen.

Oikeudenkäynti oli aikansa suuri mediatapahtuma. Nuorena toimittajana sitä oli seuraamassa itse Ian Fleming. Hän oli neuvokas mies ja keksi hienon keinon, jolla hän saa välitettyä uutisen mahdollisimman nopeasti Englantiin. Tuon ajan tietoliikenneyhteydet eivät siis olleet samaa tasoa kuin nykyisin. Fleming istui oikeussalissa ikkunan vieressä. Hän heitti uutispaperin ikkunasta ulos, ulkona odotti juoksupoika, joka välitti paperin eteenpäin. Näin uutinen saatiin sähkötettyä Englantiin nopeasti ja julkaistiin siellä ennen kilpailevia lehtiä. Fleming pääsi varmasti tuon kokemuksen kautta tutuksi neuvostotodellisuudesta. Se pohjalta hän siis pystyi kirjoittamaan vakoiluromaaninsa absurdeja puoliakaan unohtamatta.

Tämä oli pieni syrjähyppy, mutta näin voi luentoja kuunnellessa joskus tapahtua. Lasken sen nyt vain luennoitsijan ansioksi. Minä aloin miettiä eri aikojen viestintämuotoja ja dekkarikirjailijan neuvokkaita innovaatioita.

Palaan Riikosen esitelmään. Hän tuo esitelmässään tähän yhteyteen toisenlaisen innovaation. Hän lainaa Pentti Saarikosken erästä, vuodelta 1962 peräisin olevaan runokokoelmaan Mitä tapahtuu todella sisältyvää runoa, joka käsittelee ydinsodan tuona aikana luomia uhkakuvia.  Kyseessä on oikeastaan oiva tuon ajan ajankuvan satiiri. En sitä valitettavasti pysty toistamaan. Kerron tämän osoittaakseni, kuinka hyvä luennoitsija kykenee värittämään esitystään yllättävällä esimerkillä.
Nyt pääsen kirjoitukseni ytimeen.  Riikonen nimittäin ottaa aiheeksi nykypäiviemme muotisanan – rasismin. Myönnän havahtuneeni, kun hän tuon sanan mainitsi. Lisäksi havahduin enemmän, kun Riikonen viittasi myös mediassa vellovaan tapaukseen poliisin keskustelusivustosta. Hän kuitenkin palasi heti dekkareihin. Hän tarkasteli Matti Yrjänä Joensuun tuotantoa ja nimenomaisesti romaania Harjunpää ja heimolaiset. Hieman aikaisemmin Riikonen oli puhunut ”pelon ja vainoharhaisuuden ilmapiiristä”. Nyt rasismista puhuessaan hän toteaa, että Joensuu ei käytä sitä sanaa ja ylipäänsä sanan käyttö on yleistynyt viime aikoina. Riikonen vielä lisää, että sana on alkanut menettää merkitystään, kun mikä tahansa asia ollaan valmis leimaamaan rasismiksi. Siinä olen tietysti Riikosen kanssa täysin samaa mieltä.  

Harjunpää-romaanissa on Riikosen mukaan kyse stereotypioista.

Riikonen jatkaa vielä tuota arkaa aihetta. Hänen mielestään ei ole mitään mieltä ryhtyä muuntelemaan Agatha Christien romaanin Ten little Niggers otsikkoa ja sisältöä. Kirjallisuus on historiallinen ajankuva ja sellainen sen pitää ollakin. Hannu Riikonen sanoi kutakuinkin näin:

”Historian tajua ja tietämystä ei pidä hämärtää edes poliittisen korrektiuden nimissä.”

Hän lisää, että se periaate tulee yhä tärkeämmäksi, koska historian opetusta ollaan kouluissa supistamassa.

Puhuja jatkoi vielä aiheensa käsittelyä, mutta minä menen jo loppulauseeseen. Lopuksi hän kiteyttää vielä oman ydinsanomansa. Dekkarikirjallisuus on oiva keino perehtyä historiaan. Dekkarien kautta lukijat voivat tutustua eri aikakausiin ja ajan henkeen.
Jukka Behm kertoo valintakriteereistään dekkaripäivien kirjoituskilpailun ylimpänä tuomarina

Tuon esitelmän jälkeen jäin vielä seuraamaan kirjoituskilpailun palkintojen jakoa. Tehtävänä oli siis kirjoittaa raapale eli sadan sanan teksti. Numero 100 liittyy Suomen itsenäisyyden juhlavuoteen: Suomi 100 vuotta.  Itse asiassa tämän vuoden dekkaripäivien teema on nimeltään 100 suomalaista dekkaria. Se puolestaan liittyy listaan, johon valittu Suomen viime vuosien 100 luetuinta dekkaria. Lista on laadittu kirjastolainausten perusteella.

Kilpailuun osallistui yli 730 juttua. Kirjoittajat olivat 102:lta eri paikkakunnalta, suurimmaksi osaksi kaupungeista. Erityinen lautakunta valitsi jutuista 100. Niistä valittiin vielä 20 palkittua, joiden valitseminen annettiin yhden henkilön tehtäväksi. Hän oli Jukka Behm. Kukin palkittu sai 200 euroa.
Jukka Behm selvitti omia valintaperiaatteitaan. Kilpailusta ja Behmin valintaperusteista voi lukea Kouvolan sanomien jutusta täältä. Se on mielestäni kattava juttu. Todetaan vielä se, että Behm ei tiennyt kirjoittajista mitään. Hänellä oli käytettävissään vain nimimerkit.  Voittajat ovat eri puolilta Suomea.

Dekkaripäivät on toimittanut kirjoituskilpailusta kirjan, johon on laitettu raadin valitsemat 100 parasta raapaletta. Jos haluaa saada teoksen käsiinsä, kannattaa varmaan tutustua dekkaripäivien verkkosivuihin. Osoite on tämä: http://www.dekkaripaivat.fi/ .

Tämä kirjoitus vaati vain reilun tunnin vierailun tapahtumapaikalla. Lauantaina saattanen vielä pyöräillä sinne toisenkin kerran.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti