lauantai 9. joulukuuta 2017

Rakkauden syvissä virroissa – Tšaikovski ja Borodin erään konsertin loimussa

Kävin hiljattain Pietarissa.  Sunnuntai-illan (19.11.) vietin Mariinski-teatterin konserttitalossa, jossa esiintyi maailmankuulu Aleksandr Borodinin nimeä kantava jousikvartetti. Pidän salista hyvin paljon. Asiantuntijoidenkin mukaan siellä on loistava akustiikka. Olen käynyt siellä pari kertaa aiemmin ja seuraan silloin tällöin netissä mariinsky.tv-sivustolla siellä esitettäviä suoria konsertteja. Konserttitalo sijaitsee Dekabristien kadulla hieman edempänä sitä myrkynvihreää vuonna 1860 valmistunutta historiallista oopperarakennusta, josta Mariinski-teatteri maailmalla tunnetaan. Teatterin historiasta voi lukea englanniksi täällä.

Lisään tähän yhteyteen, että teatteria kutsuttiin vuodesta 1935 vuoteen 1992 Kirovin teatteriksi Leningradin murhatun puoluejohtajan mukaan. Kirov murhattiin joulukuussa 1934 ja sen jälkeen Kiroville omistettiin useita eri paikkoja ja tuotantolaitoksia. Kirov oli tietysti poliittinen kovanaama herra Stalinin taustalla mutta hänet tunnettiin myös kulttuuriharrastajana. Ooppera- ja balettiteatteri oli hänen vakiopaikkojaan.

Konserttisalin lämpiössä oli Alfred Eberlingin (1872-1951) valokuvanäyttely vuosisadan vaihteen Pietarista   

Konserttitalo on valmistunut noin vuonna 2006. Salissa on 1100 istumapaikkaa. Tälläkin kertaa sali oli melkein täynnä. Yläparvella ja sivustoilla oli vielä vapaita paikkoja. Luulen, että yleisöä oli noin tuhat henkeä, tai kenties hieman yli.  Se kertoo luonnollisesti pietarilaisten musiikin harrastuksesta ja myös tämänkaltaisen pienimuotoisen klassisen musiikin arvostuksesta. Toki myös Borodin-kvartetin loistava maine vetää puoleensa erilaista yleisöä.

Olin itse ostanut lipun hyvissä ajoin netistä ja onnistuin sen myötä saamaan lipun permannolta, sen ensimmäisestä rivistä. Se ei ehkä ole akustisesti paras paikka, mutta minä nautin kun saan seurata muusikkoja läheltä.

Konsertti oli kaikin puolin onnistunut. Kvartetti sai esityksen jälkeen raikuvat suosionosoitukset. Takanani istui hieman boheemin näköinen vanhempi englantia puhuva mies, jonka bravoo-huudot jatkuivat pitkään. Kuuntelin salaa kun hän ennen konserttia jutteli jonkun vieressä istuvan rouvan kanssa mainiten, että oli nyt ensi kertaa Pietarissa. Hän pitää suurista kaupungeista ja oli lähtenyt matkalle, koska halusi nähdä Eremitaašin. Näköjään miestä kiinnosti myös Mariinsky-teatteri ja klassinen musiikki. Eikä hän reaktioista päätellen pettynyt kuulemaansa. Kai hänetkin mykisti kvartetin soiton herkkyys, soittajien saumaton yhteistyö ja akustiikan saliin luoma levollisuus.


Konsertin ohjelmistosta poimin nämä kaksi jousikvartettoa, joita käsittelen hieman tarkemmin:


Pjotr Tšaikovski (1840 – 1893): Jousikvartetto № 1 D-duuri, op. 11 (1871)
                                                          Moderato e simplice
                                                          Andante cantabile
                                                          Scherzo. Allegro non tanto e con fuoco
                                                          Finale. Allegro giusto

Aleksandr Borodin (1833 – 1887): Jousikvartetto № 2 D-duuri (1881)
                                                          Allegro moderato
                                                          Scherzo. Allegro
                                                          Notturno. Andante
                                                          Finale. Andante – Vivace


Ennen väliaikaa kvartetti esitti myös Franz Schubertin keskeneräiseksi jääneen yksiosaisen jousikvarteton № 12 C-molli. Nyt käsittelen kuitenkin Tšaikovskin ja Borodinin kvartettojen syntyä ja sisältöä sekä Aleksandr Borodinin elämänuraa unohtamatta myöskään itse kvartettia. Loppuosassa siirryn koko juttuni pääasiaan eli itse konsertin tunnelmiin. 

Nuo yllä mainitut kvartetot ovat suosikkejani, mutta en kirjoita niistä pelkästään sen vuoksi. Niillä molemmilla oli aikoinaan säveltäjilleen erityinen merkitys. Ne olivat säveltäjilleen henkilökohtaisesti läheisiä ja tärkeitä. Niiden kautta pääsee samalla vilkaisemaan heidän omaan yksityiseen maailmaansa. 

Ainakin Borodinin kvartetossa säveltäjä avasi salaisimmat tunteensa. Se julkaistiin vuonna 1881 ja säveltäjä omisti sen vaimolleen ja heidän tuolloin 20 vuotta kestäneelle suhteelle. Pari tutustui toisiinsa Heidelbergissä Saksassa kesällä 1861. Rakkaus alkoi roihuta välittömästi.

Tšaikovskin ensimmäisestä jousikvartetosta en löydä niin henkilökohtaisia viitteitä. Uraan sillä on kuitenkin ollut merkityksensä, ja sitä kuunnellessa sieltä voi aistia suuret tunteet. Sävellystyö sujui erityisen nopeasti ja siitä tuli suuri menestys. Vaikka kvartetto oli kiireessä kyhätty, Tšaikovski ei periaatteistaan poiketen tehnyt siihen enää muutoksia. Hän tuntui olleen sävellykseensä itse täysin tyytyväinen. Se kelpasi sellaisenaan. Sen toisesta osasta Andante cantabilesta muodostui Tšaikovskille eräänlainen käyntikortti. Säveltäjän itse johtaessa orkesteria hän liitti usein konserttinsa ohjelmaan siitä jousiorkesterille tehdyn version. Tuota jousikvarteton osaa on alettiin jo säveltäjän elinaikana esittää itsenäisenä sävellyksenä.  

Borodinin kvartetto liittyy kiinteästi Heidelbergiin, jossa säveltäjä tapsi ensi kerran nuorikkonsa. Myös Tšaikovskin kvartetto on sidoksissa säveltäjälle rakkaaseen paikkaan. Kyseessä on säveltäjän sisaren koti nykyisen Ukrainan alueella Kamenkan kylässä, jossa säveltäjä vietti usein kesiään. Tästä kerron lisää alempana.
… 

Aleksandr Borodin. Ilja Repinin maalaus.


Aleksandr Borodin

Aleksandr Borodin (1833-1876) oli itse asiassa huippuluokan kemisti ja myös lääkäri, jalo ja vaatimaton mies. Hänellä oli päätyön ohessa myös jalo harrastus: musiikki ja säveltäminen. Siitä hänet nykyisin tunnetaan, vaikka miehellä on merkittäviä ansioita myös tieteen historiassa.
Mies kyhäili vapaa-aikanaan sävellyksiä. Ja totta puhuen hyvin nuorena hän säveltämisensä aloitti, vaikka vasta aikuisena tulevan vaimonsa tapaamisen myötä myös musiikki vei palan hänen sydämestään.

Borodin syntyi vuonna 1833 Pietarissa suuren tilanomistajan äpäräpoikana. Pojan äiti oli 25-vuotias Avdotja Antonova (1808-1876). Tuohon aikaan tällaiset lehtolapset olivat tabu, josta oli julkisesti vaiettava. Todelliset sukujuuret oli pidettävä salassa, joten lapsi nimettiin tilanomistajan ruhtinaan palvelijan perheeseen.  Palvelijan nimeä Porfiri Ionovitš Borodin mukaillen pojasta tuli Aleksandr Porfirjevitš Borodin .  Samalla Aleksandr-pojasta tuli isänsä maaorja. Kuitenkin vuonna 1840, hieman ennen kuolemaansa, oikea isä vapautti poikansa maaorjuudesta sekä osti tälle ja pojan varsinaiselle äidille nelikerroksisen talon. Avdotja Antonova oli tuolloin mennyt naimisiin sotilaslääkäri Kleineken kanssa, ja koko perhe muutti taloon.

Aleksandr oli hyvin lahjakas poika. Jo 9-vuotiaana hän loi ensimmäisen sävellyksen – polkan nimeltään ”Helen”. Hän sai kotona koulutusta musiikissa. Ensimmäisiä soittimia olivat huilu ja piano. 13-vuotiaana hän sai sellon. Tuolloin hän sävelsi ensimmäisen haasteellisemman sävellyksen - ”konserton huilulle ja pianolle”.

Muitakin harrastuksia oli. Kymmenen vuoden iässä Aleksandr kiinnostui kemiasta. Siitä tuli myöhemmin hänen elämäntyönsä.

Lahjakkaan pojan koulunkäynnille oli kuitenkin mutkia matkassa. Poika oli virallisesti maaorjan lapsi, mikä esti häntä pääsemästä kymnaasiin ja korkeakouluun.  Tarvittiin erityisiä toimia, jotta mahdollisuus opiskeluun avautuisi. Neuvokas äiti löysi siihen keinot. Pojasta tehtiin kauppiaskillan jäsen, minkä ansiosta hän saattoi valmistua kymnaasista ja aloittaa korkeakouluopintonsa.

Hän valmistui lääketieteellis-kirurgisesta akatemiasta vuonna 1856 ja jatkoi edelleen kemian opintojaan aikansa huippututkijan Nikolai Zininin johdolla. Vuonna 1858 hän valmistui lääketieteen tohtoriksi.

Vuosina 1859-1862 Borodin täydensi opintojaan Saksassa Heidelbergin yliopistossa. Vuonna 1860 hän osallistui Karlsruhessa merkittävään kemian tutkijoiden kongressiin. Hänen seuranaan oli mm. Dmitri Mendelejev, miehen hyvä ystävä ja lahjakas tutkija, josta tuli kansainvälisesti tunnettu kemian uranuurtaja.

Tuon kongressin jälkeen Borodin tapasi Heidelbergissä tulevan vaimonsa Jekaterina Protopopovan. Tämä oli nuori lahjakas pianisti, joka kärsi vakavista hengityselinvaivoista ja tarvitsi sen vuoksi Euroopassa erityishoitoa. Nuoret rakastuivat. Borodinista tuli naiselle tuki ja apu. Jekaterina ohjasi miestä musiikin maailmaan. Tämä oppi tekemään eron Schumannin, Schubertin ja Chopinin musiikin välillä.  Nuoret palasivat Venäjälle ja häät ehdittiin miehen kiireiden ja taloudellisten vaikeuksien vuoksi pitää vasta keväällä 1863.

Borodin sai viran akatemiasta. Uransa ohessa Borodin alkoi panostaa kemian tutkimuksen ohessa myös musiikkiin ja säveltämiseen. Hänen ohjaajansa Zinin ei kuitenkaan katsonut alaisensa musiikin harrastustaan pelkästään hyvällä. Hän pelkäsi, että musiikki saattaisi häiritä vakavaa tieteellistä uraa. Siksi Borodin joutui alkuvaiheessa salaamaan sävellysharrastuksensa. Tieteellinen ura kuitenkin eteni mallikkaasti. Vuonna 1877 hän kohosi lääketieteellis-kirurgisen akatemian akateemikoksi.

Vaimo sairasteli paljon ja aviomies oli vaimonsa tukena. Siinä auttoi myös hänen lääketieteellinen koulutuksensa. Puolisot joutuivat myös olemaan paljon erossa toisistaan miehen työkiireiden vuoksi ja toisaalta vaimon sairastelun vuoksi, koska tämä joutui välillä hakeutumaan terveellisempään ilmastoon. Mutta kuten jo totesin, Borodin oli jalo mies. Vaimoaan hän ei jättänyt. Hän oli paitsi läheisin ystävä, myös hoivaava lääkäri. Yksi seikka vaimossa tuntuu oudolta. Hän sairasti mm. astmaa mutta samanaikaisesti hänen yhtenä paheena oli rankka tupakanpoltto.

Parin mentyä naimisiin perheeseen adoptoitiin tytär. Tämän jälkeen adoptoitiin muitakin tyttöjä. Omia lapsia pari ei saanut, vaikka suomenkielinen Wikipedia niin väittää. Nykyajan kielenkäytön mukaisesti Aleksandr Borodinia voisi kai kutsua feministiksi, sillä hän toimi aktiivisesti tyttöjen opiskelumahdollisuuksien parantamiseksi. Ehkä hän ryhtyi toimintaan vaimonsa kehotuksesta tai toiveesta, sillä tämä oli aktiivinen naisten oikeuksien puolustaja. Siitä tuli Borodinille tärkeä yhteiskunnallinen elämäntehtävä. Hän perusti oppilaitoksen, jossa annettiin naisille lääketieteen koulutusta. Näin myös naisille avautui mahdollisuus lääkärin uralle.

Borodin alkoi heti Heidelbergistä palattuaan saada musiikillista koulutusta aikansa merkittävimmiltä säveltäjiltä. Määrällisesti sävellyksiä ei ole paljon mutta tuotanto on kuitenkin monipuolinen ja se on venäläisessä musiikin perinteessä hyvin arvostettua. Hänen uransa helmi on ooppera Ruhtinas Igor, jota hän valmisteli 18 vuotta. Kuolema kuitenkin ehti yllättää ja hänen säveltäjäkollegansa Aleksandr Glazunov ja Nikolai Rimski-Korsakov viimeistelivät työn ja lopullisessa versiossa näkyy huomattavasti myös heidän käden jälkensä.

Venäläisyyden ja patriotismin ohella Borodinin musiikista löytyy myös toinen maantieteellinen suunta: kiinnostus itäisten kansojen musiikkiin. Voisi ajatella, että osakannustimena tähän oli hänen biologisen isänsä syntyperä, mutta toisaalta on kyse tuon ajan yleisestä suuntauksesta, kun Venäjä oli laajentamassa omaa maantieteellistä vaikutusvaltaansa. Hänen sinfoninen runonsa Keski-Aasian aroilla on saanut valtavasti huomiota ja mainetta. Jälkiä kiinnostuksesta on myös Ruhtinas Igorin musiikissa. Niissä itäisten kansojen musiikki nivoutuu venäläisen perinteeseen.

Borodin sävelsi kaksi sinfoniaa ja kaksi jousikvartettoa sekä myös nykyisin hyvin suosittuja romansseja ja muuta laulumusiikkia. Myös pianokvintetto löytyy kuin myös kesken jäänyt kolmas sinfonia. Laulumusiikista eräät romanssit ovat saaneet paljon suosiota.

Tuon muutaman esimerkin Borodinin hienosta laulumusiikista. Hän yhdisti sankarieeposten hahmoja 1860-luvun liberaaleihin aatteisiin esimerkiksi laulussa  ”Nukkuva ruhtinatar” (Спящая княжна). Hän loi myös satiiris-humoristisia lauluja, kuten ”Pöyhkeys” (Спесь). Ensiksi mainitusta mielestäni loistava on tämä vuodelta 1966 peräisin oleva esitys, jossa laulajana on A. Vedernikov: https://www.youtube.com/watch?v=W0_gGfM6XXQ. Jälkimmäisestä linkitän esimerkkinä vähemmän taiteellisen luomuksen, jossa esittäjänä on herttainen lapsiryhmä: https://www.youtube.com/watch?v=eG-c_-UT4DM. Ainakin siinä esityksessä välittyy Aleksandr Borodinin taide sukupolvelta toiselle.

Borodinin suosituin ja ehkä sen myötä myös paras romanssi on kuitenkin Aleksandr Puškinin runoon sävelletty ”Isänmaan kaukaisen rantojen tähden” (Для берегов отчизны дальной) . Tässä sen esittää vastikään edesmennyt Dmitri Hvorostovsky: https://www.youtube.com/watch?v=wpjFaUc56FE. Romanssi syntyi vuonna 1881 Modest Musorgskyn kuoleman jälkeen (lähde).

Modest Musorgskin hauta. Borodin tapasi ensi kerran Musorgskin sairaalassa nuorena lääkäriharjoittelijana


Myös nykymusiikki on saanut vaikutteita Borodinin teemoista. Suosittu F. Savinovin sanoittama laulu Вижу чудное приволье ”Näen ihanan lakeuden” pohjautuu Aleksandr Borodinin pianokvinteton erääseen melodiaan. Tässä sen esittää Dmitry Korchak: https://www.youtube.com/watch?v=vU370WgowSY. Sen verran lopullinen versio kuitenkin poikkeaa Borodinin teemoista, että hän ei ole saanut nimeään säveltäjän rinnalle. Näiden tietojen hankinnassa olen tarvinnut venäjänkielisen Wikipedian apua.


Borodin-kvartetti

Borodin-kvartetti on maailman pisimpään toiminnassa olleita kvartetteja. Sen historia alkaa vuodesta 1945, jolloin perustettiin Moskovan filharmoninen kvartetti.  Aluksi se oli vielä opiskelijakvartetti mutta seuraavana vuonna se sai jo Moskovan filharmonian virallisen statuksen. Alusta pitäen kvartetin ohjelmisto oli hyvin monipuolinen ja haastava. Vuonna 1955 kvartetin nimi muutettiin Borodin-kvartetiksi – viralliselta nimeltään kyseessä oli A. P. Borodinille nimetty jousikvartetti. Samana vuonna kvartetti teki ensimmäisen esiintymisensä ulkomailla.

Kvartetin soittajissa muutoksia tapahtui harvoin. Ensimmäinen suurempi murros tapahtui 1970-luvulla. Vuonna 1975 yhtyeen ykkösviulisti Rostislav Dubinski loikkasi länteen ja jatkoi siellä menestyksellistä uraansa. Hän mm. perusti vuonna 1976 Borodin-trion.  Dubinski oli ollut kvartetin perustamisesta lähtien eli 30 vuotta sen kantava voima ja hengen luoja. Siksi hänen yllättävä lähtönsä oli yhtyeelle isku. Kvartetin toiminta kuitenkin jatkui. Muutoksia kvartetin kokoonpanossa oli niukalti. Esimerkiksi sellisti V. Berlinski (1925–2008) soitti kvartetissa vuodesta 1945 vuoteen 2007 säilyttäen mukanaolollaan kvartetin perinteitä.

Kvartetin yhtenä tärkeänä tehtävänä oli edistää venäläisen ja neuvostoliittolaisen kamarimusiikin tunnettuutta.  Ohjelmistossa on ollut kansainvälisten klassikkojen ohella paljon venäläistä ja neuvostoliittolaista musiikkia. Erityinen osa on Dmitri Šostakovitšin kamarimusiikilla. Säveltäjä itse teki tiivistä yhteistyötä kvartetin kanssa valmistaen näin kokoonpanoa hänen kvartettojensa esittämiseen. Ryhmä teki myös tunnetuksi mm. Alfred Schnittken musiikkia.  Vanhemmasta musiikista Borodin oli tietysti alusta lähtien tärkeä nimi, mikä johtikin sitten kvartetin nimen muuttamiseen. Kvartetti on julkaissut useita levyjä saaden niiden kautta kansainvälistä huomiota.

Kvartetin perusideana on sen jatkuvuus. 72-vuotisen historian aikana siinä on soittanut kolme ykkösviulistia, viisi kakkosviulistia, kolme alttoviulistia ja vain kaksi sellistiä. Kyse on pitkäjänteisestä työstä. Lisäksi sen soinnista on todettava, että kyse ei ole neljästä erillisestä soolosoittajasta, vaan kvartetti on itsessään kokonaisuus, sillä on vain yksi ääni.

Kvartetin nykyinen kokoonpano on seuraava:

Ruben Agaronjan – ensimmäinen viulu (vuodesta 1996),

Sergei Lomovski – toinen viulu (vuodesta 2011),

Igor Naidin – alttoviulu (vuodesta 1996) ja

Vladimir Balšin – sello (vuodesta 2007).

Nykyisenä soitantokautena sillä on vierailukonsertteja Lontoossa, Hollannissa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa.



Pjotr Tšaikovski


Kerron hieman Pjotr Tšaikovskista ja Kamenkan kylästä. Lähteenäni oleva artikkeli löytyy täältä.
Tšaikovskille tärkeä luovuuden ja taiteellisen inspiraation paikka oli Kamenkan kylä ja siellä sijainnut Davydovin kartano. Hän löysi sieltä erityisen runollisen hengen ja kaiken lisäksi hän ylisti paikan sosiaalista ilmapiiriä.  Paikka sijaitsi Kievin kuvernementissa nykyisen Ukrainan alueella. Hänen nuorempi sisarensa Aleksandra oli mennyt 19-vuotiaana 1860-luvun alussa naimisiin kartanon isännän Lev Davydovin kanssa, joka oli kartanon isäntä ja oli nostanut kartanon uudelleen kukoistukseen. Kun isoveli Pjotr tuli paikkaan ensi kerran vuonna1865, siskolla oli jo kaksi lasta.

Lev Davydov vaimonsa ja Pjotr Tshaikovskin sisaren Aleksandran kanssa


Suvun ja paikan menneisyydestä voisi kertoa sen verran, että paikassa kokoontui 1820-luvun alussa tulevat dekabristit, jotka tekivät alustavan päätöksen syöstä keisari vallasta. Tuohon tapaamiseen osallistui myös runoilija Aleksandr Puškin.  Tutkimuksen mukaan hän olisi halunnut liittyä ryhmään, mutta häntä ei otettu. Syynä lienee se seikka, että Puškin oli sisäisessä karkotuksessa ja jatkuvan tarkkailun alla. Hänen mukanaolonsa olisi ollut jonkinlainen turvallisuusriski. Dekabristikapina järjestettiin vuonna 1825 ja Lev Davydovin isä Vasili karkotettiin sen jälkipyykissä Siperiaan ja ehti kuolla ennen kuin keisari teki lopulta päätöksen karkotettujen vapauttamisesta.

Kun Tšaikovski tuli ensi kerran Kamenkaan, kartanossa asui vielä entisen isännän leski Aleksandra-mummo, joka kertoi Tšaikovskille paikan ja suvun maineikkaasta historiasta. Hän muisteli aikaa, kun nuori Puškin saapui sinne kyläilemään ja kun dekabristit tapasivat. Tšaikovski kuunteli tarinoita lumoutuneena. Puškinin henki tuntui leijailevan kylässä vielä lähes 50 vuotta myöhemmin.

Ensi käynnin jälkeen Kamenkassa vierailusta tuli Tšaikovskille jokakesäinen tapa. Hän koki siellä inspiraation hetkiä. Sen rauhaisan luonnon keskellä hän kykeni luomaan sävellyksiään. Sisaren perhe kasvoi. Lapsia taisi syntyä kaikkiaan seitsemän. Sisar teki kaikkensa, että hänen vanhempi veljensä viihtyisi kartanossa. Kun lapsia alkoi syntyä enemmän, hän järjesti veljelleen jopa erityisen asunnon. Alkuvaiheessa hänelle tarjottiin jopa morsianta, mutta Tšaikovski kieltäytyi. Myöhemmiltä vuosilta on jopa tarinoita homoseksuaalisista yhteyksistä sisaren pojan kanssa, mutta se on aivan eri juttu. Nyt on keskeisintä huomata se, miten tärkeä paikka kylä oli säveltäjän luomistyölle. Hän kuuli paikassa paljon kansanlauluja ja kansanmusiikkia ja käytti kuulemaansa sävellystyössä hyväkseen.

Tšaikovskin kerrotaan luoneen Kamenkassa joko osittain tai kokonaan noin 30 sävellystä. Merkittävimpiä niistä ovat toinen, kolmas ja neljäs sinfonia sekä pianosarja Vuodenajat. Siellä hän valmisteli oopperoita (mm. Jevgeni Oneginia) ja myös Joutsenlampi-balettia. Tšaikovski tutustui Kamenkassa henkilöihin, jotka kykenivät laulamaan hänelle paikallisia kansanlauluja. Niiden teemoja hän sitten käytti sävellyksissään. Esimerkiksi toisessa sinfoniassaan hän käytti kolmea kansanlauluteemaa. Sinfoniaa onkin kutsuttu ”ukrainalaiseksi”.

Kamenkassa Tšaikovski kuuli myös kansanlaulun ”Istui Vanja penkillä” (Сидел Ваня на диване), jonka pohjalta säveltäjä loi ensimmäisen jousikvartettonsa hitaan osan Andante cantabile.

Sisällöltään ja varsinkin esityksissä ”Istui Vanja penkillä” on hauskan pilailevan hauska pikkudraama, jota esittävät usein lapset ja erilaiset nuorisoryhmät. Vanja lähtee tytön luokse pyytämään rakkauden tunnustusta. Lopussa Vanja ilmoittaa, että hänen on rakastanut tyttöä kolme vuotta mutta nyt se keskeytyy, koska hän lähtee Kaukasukselle sotapalvelukseen. Tarina on lyhyt ja pelkistetty, mutta vaikka sisällön pohjalta tapauksen voisi tulkita suureksi draamaksi, sovituksissa, esityksissä ja koreografioissa korostetaan leikkimielisyyttä. Tästä linkistä voi kuulla tunnetun laulajan Pelagejan esitystä: https://www.youtube.com/watch?v=1oi8SzX2SV8.

Tšaikovskin Andante cantabilessa ollaan noista tunnelmista kaukana. Säveltäjä on lainannut vain hieman paloja melodiasta. Tuskin kaikki edes yhteyttä tunnistavat. Linkitän tähän pari esimerkkiä.  Tässä on Borodin-kvartetin esitys: https://www.youtube.com/watch?v=eZFUaQxuymA. Se on hieman vanhempi esitys eivätkä kaikki soittajat ole samoja kuin nykyisin. Musiikki on romanttisen tunnelmoivaa, kaunista. Vertailun vuoksi tässä on toinen saman yhtyeen versio, joka soi hieman eri lailla. Pidän enemmän ensimmäisen version rauhallisen pehmeästä soinnista. Konsertin äänitysvuotta en tiedä, mutta soittajista päätellen se on tehty ennen vuotta 1996. Toisessa versiossa kvartetin kokoonpano on jo muuttunut. Jazzpianisti Leonid Tšižik esittää puolestaan tässä oman sovituksensa. Jokainen kuulija voi arvioida itse, välittyykö versiosta enemmän ”Vanjan” tunnelmia.

Pjotr Tšaikovskia ja hänen sisartaan pidettiin lämminsydämisinä ihmisinä. Eikä lasten hälinäkään häntä häirinnyt. Hän valmisteli Kamenkassa myös pianosarjaa Lasten albumi (Детский альбом), josta Borodin-kvartetti oli valinnut konsertin ylimääräiset kappaleet. Ensimmäinen oli ”Vanha ranskalainen laulu”. Se oli suloista herkkää musiikkia, jossa hiljaisuudellekin jäi tilaa. Yleisön vaatiessa lisää kvartetti soitti vielä samasta kokoelmasta ”Puisten sotilaiden marssin”.


Tšaikovskin jousikvartetto № 1

Konsertin ensimmäisenä numerona oli Tšaikovskin jousikvartetto. Seuraavassa sisällön analyysissä mukailen osin myös konsertin ohjelman tekstiä.

Sen ensimmäinen osa lähtee liikkeelle levottomana keinuen. Sitä kuitenkin alkaa hallita valoisa lyyrisyys. Dramaattinen vastakkainasettelu puuttuu, tai se on ainakin häivytetty. Osa kuvataan sanalla simplice, mikä tarkoittaa ’yksinkertaista’, tai ehkä myös pelkistettyä.

Toisen osa on Andante cantabile, josta jo kerroin yllä. Taustalla on kansanlaulun teema, joka etenee hyvin levollisesti, vaikka soitossa on kuitenkin rytmistä monimuotoisuutta. Osan keskimmäisessä osassa on nocturno-tyylinen melodia, joka esitetään viululla, sellon säestäessä pizzicatolla.  Siinä soitto pelkistyy alun monimuotoisuudesta. Hillitty syke rauhoittaa tunnelmaa. Loppupuolella tunnelma seestyy ja ykkösviulu jää yksin soimaan muiden mukaillessa pizzicatolla.

Tätä rauhallista vaihetta seuraa lyhyt iskevärytminen Scherzo, jota myötäilee lennokas, kummallisen seikkailullinen sävelkulku. Se johtaa finaaliin, joka on eteenpäin pyrkivä ja leikillisen tanssiva, mielestäni riemukas.

Tšaikovskin kvarteton jälkeen konsertissa oli vuorossa Schubertin yksiosainen kvartetto. En pystynyt siihen konsertissa kunnolla paneutumaan. Tšaikovskin jälkeen oli hienoisia keskittymisvaikeuksia. Mutta se menee täysin omaan piikkiin. Annoin musiikin soljua mieleeni. Se on ihanaa, nautinnollisen schubertmaista kuultavaa. Taisin kuitenkin jo odottaa väliaikaa.


Borodinin jousikvartetto № 2


Borodin kuului aikanaan patrioottiseen ns. viiden ryhmään, venäläiseen mahtiviisikkoon (могучая кучка 'mahtava pieni ryhmä'), jonka tarkoituksena oli säveltää länsimaisten säveltäjien jäljittelyn sijaan erityistä venäläistä musiikkia. Ryhmän alullepanija oli M. Balakirev mutta sen nimekkäin hahmo lienee Nikolai Rimski-Korsakov. Ryhmään kuului väljästi sen alkuvaiheessa myös Nikolai Lodyženski (1842-1916). Mies oli hyvin erikoinen persoonallisuus ja hän erkaantui ryhmästä oltuaan siinä kuusi vuotta, koska hän käytännössä lopetti sävellystyön. Oli miehillä myös erimielisyyksiä, voisi kai puhua lähes riidoista. Aleksandr Borodiniin suhde säilyi, vaikka tämä oli melko lailla arvostellut Lodyženskia. Se kertonee jotain Borodinin sopuisasta luonteesta.  Borodin suoraan sanoen inhosi sitä henkistä laiskuutta, jota tämä osoitti säveltämistä ja musiikkia kohtaan. Borodin itse taisteli jatkuvasti ajan puutteen kanssa yrittäessään yhdistää kemistin uraa sävellystyöhönsä. Lodyženski edusti vanhaa aatelista maailmaa. Borodinia tympäisivät vanhat aateliset tavat ja niihin liittyvä tyhjäntoimittaminen ja todellisuudesta irtautuminen.

Kaikesta tästä huolimatta ystävyys miesten välillä säilyi. Kesällä 1881 Borodin asusteli perheineen Lodyženskin tilalla Žitovossa, joka sijaitsee Moskovan eteläpuolella Tulan kaupungin lähistöllä. Siellä hänen kerrotaan luoneen toisen jousikvartettonsa.



Kvarteton syntyprosessi oli kuitenkin alkanut aikaisemmin. Vuonna 1877 Borodin matkusti Heidelbergiin, samaan paikkaan jossa hän vuonna 1861 nuorena tutkijan alkuna tapasi tulevan vaimonsa ensimmäisen kerran. Tuolloin palautuivat mieleen muistot tuosta ensimmäisestä tapaamisesta.  Tuolloin mies ei vielä ajatellutkaan säveltäjän uraa eikä hän tuntenut ainakaan lähemmin suurten eurooppalaisten säveltäjien musiikkia. Tuo nuori nainen avasi miehen silmät musiikille. Tuolloin syttyi rakkaus, joka johti onnellisena jatkuvaan avioliittoon. Noista muistoista saa makua kirjeestä, jonka Borodin kirjoitti heinäkuussa 1877 vaimolleen. Kirje huokuu aitoa onnen tunnetta. Hän toteaa, kuinka Heidelbergiin saavuttuaan hän joutui peittämään kasvonsa, jotta eivät muut olisi nähneet hänen onnen kyyneliään hänen kulkiessaan nyt yksin samoja teitä, joita he olivat yhdessä 16 vuotta aikaisemmin rakastuneina kuljeksineet.

Näistä muistoista syntyi myöhemmin tuo jousikvartetto. Se valmistui lopullisesti elokuussa 1881. Tuolloin oli kulunut lähes täsmälleen 20 vuotta siitä, kun nuoret ensi kertaa tunnustivat toisilleen vilpittömät rakkauden tunteensa.

Kirjeen ja kvarteton yhteys on ilmeinen. Kirje huokui hellää rakkautta, joka ei ollut ensi tapaamisesta vähäisestikään viilennyt. Musiikissa tunteet kohdistuvat samaan kohteeseen. Sen lopullinen luomisprosessi oli hyvin tiivis. Sävellys valmistui alle kuukaudessa.


Se ikään kuin ”valui” tekijänsä innoittuneesta kynästä ja jättää hyvin kokonaisen ja harmonisen vaikutelman kuulijaansa.


Näin herkästi kuvaa kvarteton syntyä I. Astahova, jota olen käyttänyt lähteenäni. Se löytyy täältä. Säveltäjäkollega Nikolai Lodyženskin kartanon rauhaisa ympäristö oli luonnollisesti se lopullinen innoittaja, jossa Borodinin tunteet ja muistot siirtyivät sävelten kieleen.

Tämä syntyprosessi luo jonkin salaisen yhteyden konsertissa alkunumerona kuultuun Tšaikovskin ensimmäiseen jousikvartettoon. Sekin syntyi nopeasti keskellä maaseudun rauhaa. Ja sekin välittää säveltäjän herkkiä tuntoja.

Tuollainen herkkyyttä huokuva musiikki vaatii aivan oman ympäristönsä esittämiseen. Mariinsky-teatterin konserttisali on kyllä iso, mutta sen arkkitehtuuri luo tiettyä intimiteettiä. Kaiken lisäksi en akustiikka on todellakin niin herkästi reagoiva, että kuulijalla on todella tunne, että ääni aivan kuin leijuisi soittimestaan. Herkkä kosketus riittää. Jousen osuessa kieleen avautuu samalla sydän kokemaan ihmismielen salaisuuksia.

Kvartetto on kaikkinensa hyvin henkilökohtainen, josta tutkijat kykenevät löytämään yhteyksiä myös säveltäjän muihin teoksiin. Ensimmäisessä osassa löytyy yhteyksiä hänen oopperaansa Prinssi Igoriin. Tarkemmin sanoen siinä on merkkejä Kontšakovnan cavatinasta. Sieltä nousee esiin myös Igorin ja Jaroslavnan teema, joka kuvaa hetkeä, kun nämä olivat olleet kovin kauan erossa toisistaan. Tämän voi rinnastaa Borodinin perheeseen. Yhteisen elonsa aikana he joutuivat olemaan välillä pitkiäkin aikoja erossa toisistaan, kun mies joutui matkaamaan työasioiden vuoksi ja vaimo joutui välillä hoitamaan itseään  puhtaassa ilmanalassa.

Toisen osan Scherzo lähtee vauhdikkaasti liikkeelle. Sitten se kääntyy romanttiseksi valssiksi. Tunnelma vaihtelee edestakaisin.

Suurta suosiota saanut hidas osa (Notturno eli ”nocturno”) esitetään pääosin sellon ja ykkösviulun vuoropuheluna. Borodin itse oli sellisti, joten mielikuvaseikkailussa viulun voi tulkita kuvaavan vaimon maailmaa.

Itse koin konsertin aikana tuon hitaan osan heijastavan parin intiimeimpiä tuntoja. Ehkä siinä rakastellaan, ehkä muuten vain ollaan toinen toista lähellä. En ole kuitenkaan tuossa omassa tulkinnassani ainoa. Viittaan yllä jo esiteltyyn lähteeseen (I. Astahova).  Osan nimessä on ”Notturno”, joka on sama kuin Nocturno ja merkitsee ’yömusiikkia’. Siinä yhdistyy Astahovan mukaan aineksia venäläisestä romanssista ja ”venäläisestä Idästä”. Sitä on kuitenkin vaikea havaita, koska ne ovat toisiinsa sidoksissa. Valoisa duuri-sointu ja surullinen molli yhdistyvät, sekä rauhallisissa akordeissa että värisevässä tremolossa. Siinä ikään kuin kaksi maailmaa yhdistyisi. Kirjoittaja pohtiikin, että ehkä siinä on miehen ja naisen maailma yhteen nivoutuneena.

Nocturnossa sanat ja fraasit yksinkertaisesti häviävät, sulautuvat yhteen ja jää vain kesäisten lehtien kahina ja öisten orvokkien tuoksu. Astahovan sanoin ”ehkä yö kätkee rakastavaiset vuoteensa alle ja tähdet loistavat silmien sijaan”. Siitä huokuu keskinäisen rakkauden, hellyyden ja uskollisuuden henkevä ruumiillistuma.

Kvarteton kolmannessa osassa mukana ovat toki myös kakkosviulu ja alttoviulu, joko duettoa myötäillen tai välillä aktiivisessakin roolissa. Kvartetto on luotu kunnianosoitukseksi säveltäjän vaimolle ja sen myötä siitä välittyy myös suhteen moninaisuus. Herkät ja intiimit hetket ovat osa elämää.  Mutta rakkauteen kuuluu kaikenlaista elämän virtaa kuohuineen, suvantoineen ja pauhuineen. Kvarteton musiikillisessa maailmassa eletään ja koetaan myös ristiriitoja ja kaikenlaista myllerrystä.

Nocturnon hiljaisuuden ja rauhan sekä nautiskelun jälkeen neljännessä osassa musiikkiin tulee vauhtia ja moniäänisyyttä. Pysähtyneen olotilan ja eläytymisen korvaa liike ja toiminta. Alussa on valoisien viulujen sekä synkähköjen alttoviulun ja sellon vastakkaisasettelua. Siitä nuo matalat äänet pääsevät etenemään, aluksi aivan kuin vastentahtoisesti. Loppu on energistä pyörrettä. Musiikin vauhti ja kehittely luovat elämänmenoa, jossa kuitenkin on koko ajan läsnä lyyrinen sivuteema. Lopussa kaikki musiikin elementit punoutuvat yhtenäiseksi kudokseksi. Voisi kai luonnehtia, että Borodin luo neljännessä osassa eteemme elämän moninaisuuden.

Kvartetto ei saanut aivan välittömästi kovin arvoistansa vastaanottoa. Esímerkiksi Rimski-Korsakov suhtautui siihen ensi alkuun verrattain kylmäkiskoisesti. Tarvittiin muutama vuosi, että sen arvo huomattiin.


Konsertin hetkiä

Olen sentimentaalinen tyyppi ja antaudun aika ajoin tunteitteni. Olen tuolloin kai kuin leija tunteiden ilmavirroissa.  Tuolloin marraskuun sunnuntai-illassa Mariinsky-teatterin konserttisalissa olin ehkä tuo kaiken aistiva leija. Tuntui kuin Borodinin jousikvartetto olisi ollut minua varten luotu.
Borodin-kvarteton soittajat tuntuivat nauttivan ottaessaan yhdessä suuren konserttisalin tilan haltuunsa.

Borodinin jousikvarteton hitaassa osassa, siinä herkimmässä ”Notturnossa”, elin täysillä mukana. 

Näyttämö oli tavallaan salin pohjalla. Koin sieltä nousevan musiikin virtaavana vetenä. Auringon lämmittämässä virrassa liu’utaan välillä virran syvyyksien raikkauteen, antaudutaan ihmeellisiin seikkailuihin. 

Samanaikaisesti konsertissa sattui pieni episodi, jota olin salin ensimmäisellä rivillä todistamassa. Se tapahtui näyttämön takana olleessa katsomon osassa ja oli hyvin vähäpätöinen seikka, jonka ehkä vain minä huomasin. Nyt jälkeenpäin ajatellen se ei ansaitsisi tulla edes mainituksi. Kerron sen kuitenkin, koska se osui silmiini. Konserttisalin elävään tilanteeseenkin sattuu aina kaikenlaista pientä sattumusta, jotka vievät hetkeksi huomion pääasiasta.

Saliin voi tutustua täällä. Virtuaalisesta kuvasta voi havaita, että esiintymisareena on katsomon pohjukassa. Permannon penkkirivit laskeutuvat sitä päin viistosti. Parvet on luotu sitä mukaillen. Ne ulottuvat myös näyttämön taakse, mikä on nykyisin konserttisaleissa hyvin tavallista. Istuin ensimmäisellä rivillä permannolla ja suoraan edessäni oli näyttämän takana kaksi parvea, joista alempi oli nyt lähes täynnä ja ylempi parvi oli lähes tyhjä.

Parven keskellä yläosassa istui nuoripari. En erottanut heitä täysin, sillä edessä oli näyttämön valoloiste, missä tausta hämärtyi. Oli hennon oloinen tyttö ja vieressä istui jämäkkä mustapartainen mies, joka näytti olevan tytölle kuin tukipilari. Tyttö vaikutti miestä nuoremmalta. Hän oli pienikokoinen ja taipui hieman mieheen päin kuin olisi hakenut häneltä turvaa.

Neidolla oli taipumusta napsia konsertin aikana valokuvia. Parven reunassa oven edessä seisoi viininpunaiseen viittaan pukeutunut konserttisalin työntekijä. Asu vaikutti hieman oudolta, mutta se oli Mariinskyn normaali työasu. Hän oli nainen, joka möi ennen konserttia ohjelmia, ohjasi yleisöä paikalle katsomoon ja valvoi myös järjestystä. Hän oli varmaan nuori ja kaunis, mutta kaukaa katsoessani hän vaikutti minusta välillä saalista tuijottavalta haukalta, joka oli nyt löytänyt tuosta hennosta neidosta saaliinsa. Hän kyttäsi katse sivulle suunnattuna, musiikki ja näyttämön tapahtumat eivät tuntuneet kiinnostavan. En tuosta leveään viittaan kääriytyneestä hahmosta saanut mitään mairittelevaa mielikuvaa, mutta hänen tehtävänsä oli valvoa järjestystä, ja nyt silmä oli suuntautunut keskellä ylärivillä istuvaan hentoon neitoon. Tilanne vaikutti minustakin hieman hassulta, sillä parven muu yleisö oli suuntautunut katse tiukasti hieman alaviistoon, kohti näyttämön valomeren uumenia. Yksi leveä hahmo oven pielessä tuijotti kuitenkin sivuun, omaan katsomon osaansa. Haukan katseeksi sen tosiaan kuvittelin.

Samaan aikaan näyttämöllä tapahtui. Oli meneillään Borodinin toisen pianokvartetin hidas osa, koko reilun puoli tuntia kestävän sävellyksen huippukohtia. Ja kaiken lisäksi tuon hitaan osan huipennus. Yleisö herkistyi sen tunteisiin mukaan, niin ainakin minä tein ja ilmapiiristä aavistin, että muutkin tekivät.

Maalailin mielikuvissani musiikin välittämiä tapahtumia. Oli meneillään hyvin herkkä kohtaus miehen ja naisen suhteessa, syvien tunteiden täyttämä sukupuoliakti. Hento neito vastapäätäni ei kuitenkaan elänyt samoissa sfääreissä. Hän alkoi älypuhelimella sihdata valokuvia. Tuo haukkamainen valvoja haamumaisessa viitassaan reagoi oitis.

Neito oli jo aikaisemmin valokuvannut ja valvoja oli häntä siitä huomauttanut. Nyt tämä ”haamu” sipsutti jälleen vapaana ollutta ylintä penkkiriviä pitkin neidon taakse ja huomautti asiasta. Neito meni hämilleen, kuiskaili jotain kuin hymähdellen ja vähätellen tai ehkä protestoiden. En tietenkään kuullut. Miesystävä istui vieressä kuin kivipaasi. Sitten valvoja meni paikalleen oven pieleen ja tilanne jatkui rauhallisena. Neito painautui vähitellen miehen kainaloon ja erinäisistä mahdollisista kiukkuisista tai nolostuneista ajatuksista huolimatta tuntui nauttivan olostaan.

Jäi mielikuva, että sen parin yhteiselo ei ehkä jatku niin pitkään ja normaalisti kuin Borodinin elämässä. Toivon kuitenkin kaikkea parasta molemmille, joko yksin tai erikseen.

Yllä olevasta voi päätellä, että en ollut minäkään tunnemaailmoissa täysin mukana, kun kerran tuon huomasin ja vielä jäin tilannetta seuraamaan.  Mutta konsertissa ajatus liikehtii vilkkaasti, yllättävän paljon musiikki luo herätteitä toinen toisensa jälkeen ja toistensa päälle. Sekin on sitä musiikin luomaa nautintoa ja ihmettä.

Konsertti päättyi. Suosionosoitukset olivat raikuvat, bravoo-huutoja kuului. Ylimääräisenä oli ensin Tšaikovskin lasten albumista herkän suloinen Vanha ranskalainen laulu. Kun lähes salintäyteinen yleisö oli niin hurmioissaan, kvartetti soitti toisenkin ylimääräisen. Se syntyi pienten kuiskuttelujen jälkeen ja oli myös Tšaikovskin lasten albumista valittu marssityylinen pikkukappale. Se oli jämäkkä mutta myös tavallaan herkkä, mikä välittyi kvartetin intensiivisen soittotyylin ansiosta.

Sitten ei enää tullut ylimääräisiä. Sitä olisikin ollut kohtuutonta pyytää. Yleisössä oli realismia. Kvartetti oli purkanut jo energiansa kolmeen jousikvartettoon. Takki alkoi varmasti olla tyhjä ja voimat ehtyneet, vaikkei sitä yleisön riemusta ja suosiosta nauttivista soittajista kyllä ulospäin huomannut.

Minun muistoissani alttoviulisti saa ykkösviulun ohella erityisen huomion. Hänen silmänsä olivat erityisen eloisat. Sen huomasin eturivistä hyvin. Hän oli jonkinlainen valopilkku. Muistan kerran Vilnassa, kun kävin konservatoriossa Čiurlionis-kvartetin konsertissa. jossa kuulin mm. Liettuan tunnetuimman säveltäjän Čiurlionisin jousikvarteton. Siinä ryhmässä valopilkkuna oli sellisti, joka näytti vienosti hymyilevän soittaessaan. Se oli hänen eläytymistapansa. Ei hän jatkuvasti hymyillyt mutta välillä eläytyminen tuli hymyn häiveen kautta ilmi. Saman kvartetin ykkösviulisti oli puolestaan liian dominoiva. Hän soitti liian kovaa ja muut yrittivät pysyä perässä. Harmonia särkyi, tai ainakin häiriintyi.

Borodin-kvartetissa harmonia oli täydellinen. Ykkösviulisti ei dominoinut. Hän luotti salin akustiikkaan. Antoi jousen kevyesti värähdellä kielten yllä.

Totta kai ykkösviulistilla on kvartetissa erityinen osa. Ykkösviulisti Ruben Agaronjan oli kvartetin herkkä sielu, joka soitollaan loi musiikille hengen. Ääni soljui välillä aivan hiljaa, kuin ihoa hyväillen. Hetkittäin meno oli yhtä tulta ja tappuraa mutta ei sitä soittajan kasvoista huomannut. Hän oli yhtä ilmeetön koko ajan. Voiman ja tunteensa hän kuitenkin välitti soittimellaan. Soittajan persoona oli jossakin taustalle. Nyt eli vain viulu, jonka käyttöön hän oli itsensä antanut.
Kehun vielä salin akustiikkaa. Se tuntui välillä lähes taivaalliselta. Aivan hiljainen pelkkä hyminä varmasti kuuluu kaikkialle. 

Olen kuvannut konsertista vain pienen osan ja pelkästään kehunut kvartetin soittoa. Yhden kielteisen pikkuseikan kirjoitin kuitenkin konsertin jälkeen kaiken muun ohessa muistiin. Tšaikovskin kvarteton aikana Andante cantabilessa, jossa viulu ja vie melodiaa eteenpäin sellistin näppäillessä pizzicatoa, sellistin sormi taisi lipsahtaa, kun ääni kuulosti avuttomalta tussahdukselta. Kaiken paljastava akustiikka senkin pystyi kuulijoille välittämään.

Yleisö palkitsi soittajat, se istui hiiren hiljaa. Vain kerran alkoi kännykkä soida mutta hetkellä josta ei ollut häiriötä. Suurta yskänkohtausta ei saanut nyt kukaan. Sellainen on yleensä kuin valmiiksi kirjoitettuna käsikirjoitukseen, jossain vaiheessa sen ikään kuin kuuluisi olla mukana. Onneksi nyt ei ollut. Minä kyllä yskähdin ja rykäisin muutaman kerran mutta uskon etten ollut häiriöksi.

Soittajat olivat olemuksellaan rennon hyväntuulisia. Tunnelma oli upea. Ohjelman päätyttyä heistä huokui avoin tyytyväisyys ja ilo. Sen huomasi nyt myös muuten ilmeettömästä ykkösviulistista. Viimeiset vapautuneet herkistykset välittyivät kahdessa ylimääräisessä kappaleessa. Tällaisia jousikvartettokonsertteja tarvittaisiin enemmän myös suurissa konserttisaleissa.


Mila Balakirevin hautamuistomerkki Pietarissa Aleksanteri Nevskin luostarin kupeessa 
Aleksandr Borodinin hauta Balakirevin haudan vieressä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti