Sibeliustalo, Lahti to 11.4.2019
Sinfoniakonsertti. Sinfonia
Lahti, kapellimestarina Dima Slobodeniouk.
Lahden Sibeliustalo
on upea rakennus. Sen konserttisalissa on erityisen hieno akustiikka ja lisäksi
siellä soittaa laadukas kaupunginorkesteri viralliselta nimeltään Sinfonia Lahti. Minulla on harvoin mahdollista päästä käymään
siellä konsertissa, mutta torstaina sattui sellainen ilta. Konsertti oli
pituudeltaan tavallista suppeampi, sillä virallisia ohjelmanumeroita oli kaksi,
joista kumpikin kesti alle puolituntia. Mutta konsertin suunnittelijat olivat
ottaneet musiikin janoiset huomioon. Virallisen konserttiohjelman jälkeen oli halukkaille
ns. encore-esitys, jossa saimme kuulla Ralph
Vaughan Williamsin Pianokvinteton. Sen esittämiseen ei tarvittu orkesteria
vaan soittajina oli viiden loistavan muusikon ryhmä.
Illan pääsolisti tuli Latviasta. Hän oli urkuri Iveta
Apkalna. Hän soitti yhdessä orkesterin kanssa minulle täysin tuntemattoman
ranskalaissäveltäjän Alexandre Guilmantin
Sinfonian nro 1 uruille ja orkesterille. Istuin sivuparvella ja pystyin
seuraamaan esityksen aikana Apkalnan soittoa. Kiinnitin erityistä huomiota
hänen jalkiotyöskentelyyn. En siksi, että se olisi ollut jotenkin erityistä
vaan hänen kenkiensä vuoksi. Niihin yksinkertaisesti silmä tarttui. Se johtui
myös osin siksi, että olin vastikään Pietarissa, ja siellä Petrikirchessä
kirkon urkuri esitteli meille opastuskierroksella urkujensoittoon sopivien
kenkien ominaisuuksia. Tuosta käynnistä olen kertonut edellisessä
kirjoituksessani. Iveta Apkalnan upeat kengät ovat ainakin toistaiseksi näytillä
urkurin verkkosivuilla täällä.
Täytyy heti mainita, että tietysti kuuntelin myös hänen
soittoaan. Mutta en ihan turhan päiten tuota kenkäepisodia tähän kirjoitukseeni
laittanut. Pieni vihje siihen nimittäin sisältyi. Vaikka olenkin mielelläni
vieraskorea, niin Guilmantin sinfonia
ja Apkalnan sinänsä hieno
solistisuoritus ei ollut minulle kuitenkaan konsertin tärkein elämys. Kyllä se
oli Ludwig van Beethovenin Sinfonia
nro 8 (F-duuri, op. 93). Toiselle
sijalle nostan tuon yllä jo mainitsemani Vaughan
Williamsin kvinteton.
Miksi ihmeessä vähättelen konsertin päänumeroa? Se johtuu
pelkästään siitä, että en oikeastaan arvosta noita Ranskassa 1800-luvun
loppupuolella luotuja orkesterin ja urkujen yhteisiä sinfonioita. En toki ole
niitä paljon kuunnellutkaan. Ne taisivat olla tuolloin Ranskassa vallinnut
muoti-ilmiö. Nimekkäin ja minullekin tuttu on Camille Saint-Saënsin (1835-1921) Sinfonia nro 3 c-molli, joka
tunnetaan nimellä ”urkusinfonia”. Urut ovat jo sinällään kuin orkesteri eivätkä
ne mielestäni istu luontevasti varsinaisen orkesterin solistisoittimeksi. Tämä
ei kyllä koske edellisellä vuosisadalla kamariorkesterille luotua
barokkimusiikkia, esimerkiksi tällaista.
Menen nyt itse konserttiin. Käsittelen sitä
esitysjärjestyksessä. Ensimmäisenä ohjelmassa oli illan solisti ja Guilmantin vuonna
1874 valmistunut Sinfonia nro 1 d-molli,
op. 42 uruille ja orkesterille.
Alexandre Guilmant (1937-1911) tuntuu olleen lähes Camille Saint-Saënsin
ikätoveri. Sinfoniassa on kolme osaa ja se kestää vain 23 minuuttia.
Ensimmäisestä osasta Introduction et
Allegro en saanut suoraan sanoen mitään otetta. Se kuulosti lähes hälyltä.
Siksi keskityinkin seuraamaan urkurin liikkeitä.
Toisessa osassa (Pastorale.
Andante quasi allegretto) muuttui ääni kellossa. Sointi oli kaunista,
herkkää, väliin luotiin lähes utuista tunnelmaa. Erityisesti painoin mieleen
vuoropuhelun orkesterin ja urkujen välillä. Se oli välillä kuin herkkää ja
mietiskelevää ajatusten vaihtoa. Löysin sieltä haaveilua. Viulut soittivat
kauniisti teemaa. Se oli pelkistettyä musiikkia, jossa aika tuntui pysähtyvän.
Konserttiohjelman esitteessä todetaan, että sinfoniassa on
”selkeää rakennetta, hienostuneen romanttista soinnutusta sekä eräiden
arvioiden mukaan myös haaveellista mystiikkaa”.
Myötäilen kirjoittajaa ja totean, että ehkä juuri tuota viimeksi mainittua
eli mystiikkaan viittaavaa syväluotaavaa tunnelmointia löytyi toisesta osasta.
Kolmas osa (Final.
Allegro assai – Andante maestoso – Tempo primo) alkoi voimallisella
urkuosuudella. Konsertin ohjelmaesitteessä mainitaan, että Guilmantin
musiikista voi ”aistia Bachin hengen”. Minä aistin sen nimenomaan tässä.
Orkesteri lipui soittoon mukaan yhä vahvemmin. Tunsin siinä olevan hyvin
jäsenneltyä yhteistyötä. Musiikki huokui ranskalaisittain romanttista
tunnelmaa. Sinfonian päätti todella uljas lopetus, minkä jälkeen yleisön oli
helppo purkaa tiivistunnelmaista musiikkielämystään raikuvin aplodein. Solisti
oli tuohon valmistautunut ja hän palkitsi yleisön ylimääräisellä numerolla.
Illan solisti Iveta Apkalna ottaa vastaan suosionosoituksia |
Tuli väliaika. Huomasin, että osa yleisöstä päätti jättää Beethovenin
väliin ja poistui jo tässä vaiheessa paikalta. Minä kävin juomassa kupin kahvia
ja söin sen kanssa erittäin maukkaan savulohta sisältävän leivonnaisen. Olin
nimen jo unohtanut mutta sitkeän etsinnän jälkeen se löytyi netistä - ja löytyi
kuvakin.
Kyseessä on kylmäsavulohileivos. Se on leivonnaisista kallein, mutta joka
tapauksessa suosittelen sitä, jos satutte menemään Sibeliustaloon. Kyllä
konserttimatka ansaitsee parasta. Tuo välipala piristi ja pääsin kuuntelemaan
Beethovenin kahdeksatta sinfoniaa, mitä olinkin odotellut koko päivän. Se
muuten taisi olla torstai-iltaan asti ainoa Beethovenin sinfonia, jota en ollut
koskaan kuullut live-esityksenä. Toki valmistautuessani edellisenä päivänä
konserttiin ja olin kuunnellut sen netistä.
Kerron aluksi kahdeksannen sinfonian taustoista. Beethoven valmisteli sitä osin yhtä aikaa
seitsemännen kanssa. Se valmistui lokakuussa vuonna 1812. Seitsemännen
sinfonian ensi-ilta oli joulukuussa 1813. Kahdeksannen vuoro oli seuraavana
vuonna helmikuussa. Kuuroutunut Beethoven johti sen itse. Olen tosin lukenut,
että konserttimestarilla oli esityksessä tärkeä rooli.
Seitsemäs sinfonia sai hyvän vastaanoton. Kahdeksannen
sinfonian kohtalona oli jäädä sen varjoon. Säveltäjän omat odotukset olivat
päinvastaiset. Hän uskoi kahdeksannen laajaan suosioon ja taisi jopa toivoa,
että se löisi suosiossa seitsemännen. Mutta hän sai pettyä. Eikä suosiota ole
tähän päivään mennessä tullut.
On kerrottu, että Beethovenilla oli ollut sävellysprosessin
aikoihin rakkaussuhde erääseen naiseen, neljän lapsen äitiin. Sen ja suhdetta
seuranneiden sydänsurujen ei kuitenkaan katsota vaikuttaneen sinfonian
sisältöön.
Olen käynyt joskus läpi Beethovenin elämänvaiheita ja
muistelen, että vuosina 1815-17 puolivälin paikkeilla hänen elämässään olisi
alkanut fyysinen ja henkinen kriisi. Saattoi
olla, että siitä alkoi näkyä merkkejä jo sinfonian ensiesityksen jälkeen.
Tietysti kuuroutuminen masensi mutta myös erilaiset sairaudet vaivasivat. Elämässä
meni huonosti. Mies rupesi viihtymään kapakassa ja siistiytyminenkin unohtui.
Hänen tuohon aikaan sijoittuvat sävellystyöt ovat lukemani mukaan sisällöltään
vaikeaselkoisia ja poikkeavia. En muista lähdettä enkä viitsi alkaa sitä nyt kaivella.
En myöskään ole tarkemmin tutustunut hänen noiden vuosien sävellystuotantoonsa.
Vähäistä se taisi joka tapauksessa olla. Pilkahti vain mielessä, olisikohan
tuossa kahdeksannessa ja sen nuivassa vastaanotossa voinut olla masennuksen
alkusiemen. En kuitenkaan väitä niin.
Beethovenin kahdeksannen sinfonian pituus on ohjelmalehtisen mukaan 26 minuuttia. Tarkkaan se oli laskettu, ei tämänkertainen esitys ainakaan
pitempi ollut. Kyseessä on hyvin tiivis ja samalla vauhdikas sinfonia. Esityksessä ei turhia hidastella tai
venytellä, vaikka toki välillä rauhoitutaan eikä soitosta jää lainkaan
hengästyttävää tunnelmaa. Sinfonia on reipashenkinen, se sisältää erilaisia
veikeitä kohtia. Soittajien on keskityttävä työhönsä, pysyttävä hereillä, ettei
vain mikään yksittäinen koukkaus tai kiemura jää soittamatta. Johtajan on
pidettävä orkesterinsa tiukassa otteessa. Ja kyllähän kapellimestari Dima
Slobodeniouk niin tekikin.
Kapellimestari Dima Slobodeniouk orkesterinsa kanssa |
Sinfonian osat ovat seuraavat:
I. Allegro vivace e con brio
II. Allegretto scherzando
III. Tempo di Menuetto
IV. Allegro vivace
Kiinnitin esityksen aikana huomioni patarumpuihin, koska
eräässä lukemassani englanninkielisessä kirjoituksessa ne oli erikseen
mainittu. Ne tulivat soittoon mukaan jo
ensimmäisessä osassa. Ja siellä taustalla ne välillä kertoivatkin
olemassaolostaan soiden hyvin vienoina ja värähdellen herkkinä. Mistään jyrinästä en nyt todellakaan voinut
puhua. Se oli paremminkin kaunoista hyrinää. Musiikki soi alusta alkaen lähinnä
keveän veikeänä. Siinä oli yllättäviä painotuksia, satunnaiset iskut yllättivät
kuulijan ja antoivat menoon vauhtia ja liikuttivat tarinaa. Siinä oli reipasta
elämän makua. Musiikki liikehti eteenpäin kiihtyvässä rytmissä. Olin lukenut,
että tähän sinfoniaan liittyy parodisia piirteitä. Sen kyllä tunnistin
yleisilmeestä, muttei sitä ainakaan tässä esityksessä tuotu liikoja esille.
Enkä osannut kohdistaa sitä mihinkään erityiseen asiaan tai kohtaan. Oli
tosiaankin yllättäviä iskuja ja sitä seurasi pitkää linjaa, joka näkyi
kapellimestarin käsien laajassa kaaressa. Hän teki aktiivisena töitä
päästämättä muusikkoja hetken lepoon. Heille varmaankin tuo 25-minuuttinen
tuntui pitemmältä kuin itse asiassa oli.
Toinen osa alkoi vaskien tiukan rytmin hallinnassa. Tuolloin
oli metronomi vastikään keksitty ja osaa onkin luultu metronomin parodiaksi.
Siihen en osaa ottaa kantaa. Joka tapauksessa alku on rytmillä leikittelyä,
mikä vie myös kuulijat mukanaan. Tuo leikittely kyllä loppuu, tilanne tasaantuu.
Yhtä kaikki orkesteri on jatkuvassa liikkeessä eikä lepoa suoda. Noissa kohdin
kapellimestari ojentelee hetkittäin käsivarsiaan sivulle, eteen ja ylöskin siihen
tyyliin, että esitys taisi käydä hänelle lähes venyttelyharjoituksesta.
Kuulijalle musiikkiin sisältyvät pikkuyksityiskohdat tekevät
esityksen seuraamisesta kiintoisaa ja tuovat väriä musiikin luomaan mielikuvamaailmaan.
Kolmas osa oli menuetti. Sinfoniasta puuttui varsinaisesti
hidas osa. Sen vuoksi siinä oli sijaa sekä toisen osan scherzolle että
kolmannen osan menuetille. Tämä osa toi musiikkiin tanssillista kepeyttä. Itse elin
sen verran intensiivisesti musiikissa, että taisin kertoa tästä osasta jo yllä
mainitsemassani tunnelmakuvauksessa. Siksi siirrynkin neljänteen.
Neljättä osaa on pidetty yllätyksellisesti sinfonian painokkaimpana
osiona. Beethoven on yllättänyt tässäkin suhteessa. Lopussa ei olekaan kepeää
ilon purkausta vaan tihentyvän crescendon sisältävä voimannäyte. Siinä
tunnistin tutun beethovenilaisen soundin. Aivan loppuun asti voimakkuus ei
kasva mutta lepoa ei taaskaan kuulijalle suoda. Elämä jatkuu katkeraan ja myös
veikeään loppuunsa. Hempeät patarummut muistuttavat olostaan myös sinfonian
loppuhetkillä, mikä kertoo minulle – ja ehkä vain minulle - elämän
jatkuvuudesta.
Tässä englanninkielisessä kuvauksessa
todetaan finaaliosasta hienosti. Se on luonteenomaisinta ja persoonallisinta
Beethovenia. Siinä on yllätyksiä ja odottamattomia tehokeinoja. Siinä on
tragedia ja komedia yhdistettyinä toisiinsa sisältäen myös farssimaisia
aineksia. Siksi Beethovenin musiikki on ihmiselämän todenmukainen peili. Jutun
kirjoittaja vertaa Beethovenin musiikin maailmaa Shakespearen näytelmiin. Aivan
niin, uskokaa minua! Tajusin olleeni shakespearelaisessa todellisuudessa, jossa
elämä on yllätyksiä täynnä ja pieni ihminen on ajettuna suureen peliin.
Lopussa oli encoren vuoro. Ralph Vaughan Williamsin
(1872-1958) pianokvintetossa oli seuraavat osat: Allegro con fuoco, Andante
ja kolmantena ”Fantasia, quasi
variazioni: Moderato”. Sen kesto oli noin puoli tuntia. Kyseessä oli varsin
mielenkiintoista musiikkia. Soittajat johdattivat kuulijansa aivan erityiseen
musiikilliseen elämykseen. Minut se valloitti, ja varmasti monet muutkin. Se
oli kuunteluelämyksenä kiinnostava myös kokoonpanonsa vuoksi. Se ei ollut
perinteinen pianokvintetto, koska siinä oli kontrabasso mukana, ja II viulu
puuttui.
Ohjelmaesitteessä kerrotaan muutamia sangen mielenkiintoisia
seikkoja Vaughan Williamsin elämästä ja sävellystyöstä. En ala niitä nyt
selostaa. Totean vain, että hänellä tuntui olevan itseluottamuksen puutetta.
Esimerkiksi tämänkin kvinteton hän sävelsi kyllä nuorena. Säveltäjä muokkasi
sitä useaan otteeseen ennen kuin sitä alettiin esittää. Sillä oli suosiota ja
sitä sovitettiin jopa jousiorkesterille. Kuitenkin vuonna 1918 säveltäjä
laittoi sen pöytälaatikkoon ”mappi ö:hön”. Se julkaistiin vasta kauan
säveltäjän kuoleman jälkeen vuonna 2002. Kyllä ainakin minun mielestäni
kyseessä on mestariteos. Ja myös muusikot saavat suuren kiitoksen. Säveltäjän
teoksiin voisin tutustua enemmänkin.
Iltanäkymä järvelle päin Sibeliustalon sydämestä - Metsähallista
|
Loppusanoja:
Minua alkoi kiehtoa tuo ajatus, jossa Beethoven rinnastaan
Shakespeareen. Siinä tuntuisi olevan ideaa. Lisäksi jäin aprikoimaan, jääkö tuo
kahdeksas sinfonia minullekin kuuntelukokemuksena ainutkertaiseksi. Uskaltaisinkohan
esimerkiksi kuunnella siitä Herbert von Karajanin version?
Saattanee konsertista jäänyt lumo haihtua.
Sibeliustalo iltavalaistuksessa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti