Katson nykyisin aika harvoin tuoreita elokuvia. Tuohon kuitenkin tartuin, koska minulla on unkarilaisista elokuvista hyviä kokemuksia ja lisäksi se tärkein - aihe tuntui sopivan. Enkä sitten selvinnytkään elokuvasta millään tyhjänpäiväisellä olankohautuksella. Se hämmensi ja kosketti, jäi sisimpääni pyörimään. Eikä elokuvan henkilöt lähteneet mielestä. Siksi päätin kirjoittaa, tutkailla, miksi koin sen läheiseksi.
Suomeksi elokuva tunnetaan nimellä Kosketuksissa. Se on esitetty YLEn Teema-kanavalla ja on ainakin tämän julkaisuhetkellä nähtävissä Areenalla: https://areena.yle.fi/1-4412360. Elokuvaan johdattava artikkeli löytyy täältä. Jutun otsikko on paljonpuhuva: ”Et ole turvassa – Kosketuksissa on elokuva kallisarvoisesta mahdollisuudesta.” Suosittelen siihen tutustumista. Totean myös, että käyttämäni kuvat eivät liity elokuvaan.
…
Otan alkuun hetkeksi etäisyyttä itse elokuvan sisältöön. Sekin osaltaan nosti ajatukseni vallitsevaan yhteiskuntamme kehityssuuntaan. Elämme kummallisessa kahtiajaossa. Yhtäältä keskuudessamme vallitsee äärimmäinen individualismi. Yksilöt ovat kuin kuplassa. Perhe instituutiona on alkanut menettää merkitystään. Lapsen suhteet vanhempiinsa irtautuvat, yhteiskunta saa heidät otteisiinsa yhä varhemmin. Ja kehityskulussamme äidistä ja isästäkään ei saisi virallisesti puhua, kun sattuvat tunnevoimaisina olemaan liian sitouttavia. Kun nuori jää helposti irralleen suvustaan ja sen turvasta. Ei ole velvoitteita, ei mitään henkistä perintöä, ei tukiverkkona toimivaa lähipiirinä. Nuori hapuilee kohti jotain abstraktia uranvalinta. Hän saattaa jäädä vuosiksi yhteiskunnan suoman tuen avulla yksiössään aprikoimaan, mitä elämällään tekisi. Joutuu helposti sivuraiteille. Vanhemmilla ei ole sananvaltaa lapsiinsa, eikä sitä yhteiskunta sisäinen juridiikka katso hyvällä, jos edes vanhemmat puuttuvat omien lastensa itsemääräämisoikeuteen.
Toisaalta yksilö tarvitsee ympärilleen turvaverkkona
toimivaa yhteisöä ja lähipiiriä. Niiden kautta nuori saattaa joutua aivan
omanlaisensa ryhmähengen vaikutuspiiriin. Eletään kuin joukkohysteriassa.
Ympärille halutaan vain samaa mieltä olevia. Yksilö ei kestä henkisesti sitä
painetta, kun joutuu kohtaamaan eri lailla ajattelevia ja toimivia.
Herkkähipiäisyydessä on alettu mennä liiallisuuksiin. Kaikki yhteydenotot
leimataan henkiseksi painostamiseksi, jota vastaan yhteiskunnan oikeusjärjestelmäkin
halutaan valjastaa. ”Paniikkinappulaa” on alettu käyttää aivan liian helposti.
Maailmassa ollaan jonkinlaisen laumasuojan piirissä. Vapaaseen ajatusten
vaihtoon ei ole mahdollisuutta. On vain oikein ja väärin ajattelevien ryhmiä.
Jokainen yrittää kyräillen valvoa, ettei tule huomaamattaan loukanneeksi
ketään.
Minulle elokuvasta nousi tuo kahtiajako mieleen, vaikkei
sitä suoranaisesti käsitelläkään. Unkarilainen kulttuuri ja elämäntapa ovat
minulle jossain määrin tulleet tutuiksi. Siksi ihmettelin, kun elokuvan
toisella päähenkilöllä Marialla ei ole minkäänlaista yhteyttä perheeseensä ja
sukuunsa. Elokuvan alkupuoliskolla hänellä ei edes puhelinta, jolla voisi pitää
kehenkään läheiseksi kokemaansa ihmiseen yhteyttä. Myös miespuolisen päähenkilön
Endren maailmassa on irtauduttu ”entisestä elämästä”. Siihen toki löytyy
elokuvassa kosketuskohtia.
Kaiken lisäksi elokuvan yhteydessä on varoitettu, että se ei
sovi herkille katsojille. Joku voi siitä järkyttyä. Se on kyllä totta.
Elokuvassa eletään todella järkyttäviä hetkiä, jossa eläimiä teurastetaan ja
ihmiselläkin hengenlähtö on lähellä. Minusta sen korostaminen tuntui kuitenkin
kovin kummalta.
…
Elokuvan alkuperäinen nimi viittaa ihmisen sielun ja ruumiin kahtiajakoon ja myös yhteyteen. Meidät on luotu ruumiiseemme, siihen sielumme on sopeuduttava. Elokuvan toisella päähenkilöllä keski-ikäisellä Endrellä on ruumiinvamma, hän on tavallaan yksikätinen, mutta hän elää sopusoinnussa oman vammansa kanssa. Toisaalta kyllä tapahtumien taustalta ikään kuin ilmenisi, että juuri on osasyynä miehen yksin elämiseen. Sielussa soi pettymys.
Maria on kaunis nuori nainen, joka on kuitenkin jäänyt
umpioonsa oman yksinäisyytensä vangiksi. Hän ei ole löytänyt sieltä sielulleen
ulospääsyä, jos näin rohkenisi kuvata. Maria tulee laaduntarkastajaksi
teurastamoon, jossa Endre on talouspäällikkönä. Hän on työelämässä vielä
kokematon. Endre puolestaan on seurallinen ja ulospäin suuntautunut mutta ikä
tuntuu jättäneen häneen jo jälkensä. Hän
on päätynyt avioliiton jälkeen yksin elämiseen. Naisen kaipuuta näkyy.
Molempien luonteessa havaitsin sarkasmia.
Elokuvan ilmapiiri on ainakin minulle välillä painostava.
Sen inhorealistisuus saattaa kiusata. Alkuun se vaikuttaa hidassoutuiselta,
mutta sitten juonessa lähdetään yllättäen mystiikan suuntaan. Teurastamossa
tapahtuu varkaus, jonka selvittämiseen tarvitaan myös psykologin panosta. Tämän
tehtävänä on selvittää keskustelujen kautta, kenellä on ollut tarvetta viedä
teurastamon varastosta sonnien astutukseen käytetty lääkevalmiste. Hän keskustelee
henkilökohtaisesti kunkin mahdollisen epäillyn kanssa. Kysymyksissä mennään
hyvin intiimeille alueille. Käy ilmi, että Endre ja Maria näkevät täsmälleen
samoja unia. Psykologi kutsuu heidät vielä erikseen luokseen luullen taustalla
olevan jokin yhdessä sovittu jujutus. Se on alku päähenkilöiden lähemmälle
tutustumiselle.
Endren kautta Maria saa elämäänsä uutta suuntaa. Suhde
kehittyy verkkaisesti, mutta jännittävin kääntein. Kumpikin tekee vuorollaan
ulostuloja, on epävarmuutta ja empimistä. Jännitteisiin tulee kuitenkin
ratkaisu. Prosessi etenee. Tutustumisen myötä Maria alkaa päästä ulos sielunsa
umpiosta. Kun mennään siihen vaiheeseen, että Endre pyytää Marian puhelinnumeroa,
Maria katsoo häntä pelokkaan hämillään. Endre huomaavaisena miehenä luulee
käyttäytyvänsä tunkeilevasti. Tosiasiassa Maria elää niin syvällä omassa
kuplassaan, ettei hänellä edes ole puhelinta. Toisaalta myös Endren
reagoinnista tulee vaivihkaa esiin jotain menneisyyden traumoja. Marian
tuijotus ei kuitenkaan ole pöyristymistä seksuaalisesta häirinnästä. Se on
pelkkää hämmennystä. Hän hankkii puhelimen, mutta siihen ostoprosessiinkin
hänen on tavallaan koottava itsensä, voitettava pelkonsa.
Totean jo tässä vaiheessa, että vaikka elokuvassa on
rankkoja vaiheita, niin loppu on onnellinen. Mitään Happy end -fiilistä en
siitä kuitenkaan löydä. Kovia kokeneet päähenkilöt voivat kuitenkin kääntää
katseensa jo rehdisti eteenpäin. Portti on avattu uusille mahdollisuuksille. Ikisuhdetta
siitä tuskin muodostuu. Sidos toisiin säilyy, mutta elämässä on rohkeutta mennä
suuntaan tai toiseen, kun taustalla on turvalliseksi koettu ystävyys. Sitä ei
ole käsikirjoituksessa kerrottu, mutta niin kuvittelen.
…
Koin elokuvaa
katsoessani Marian tuntemukset itselleni läheisiksi. Osin samaistuin häneen
hänen käydessään vaiteliasta sisäistä kamppailuaan. Ne peilautuivat omiini.
Sittemmin kävi kyllä ilmi, että ei tuo samaistuminen ihan yksi yhteen mene.
Maria elää omassa sisäisessä maailmassaan. Hän ei varsinaisesti
pelkää kontakteja, mutta hän elää niin umpiossa, että häntä on vaikea lähestyä
ja hänen on ponnisteltava päästäkseen sieltä maailmastaan ulos. Hän ei osaa
teeskennellä. Slovakialaistaustainen näyttelijä hänen roolinsa takana oli
todella osuva valinta.
Elokuvan keskiössä on kosketus. Henkisestä sielunyhteydestä
on tietysti todellisuudessa kyse, mutta menen täysin konkreettiseen koskettamiseen.
Olen itse kasvanut pohjoisella Pohjanmaalla - kulttuuripiirissä, joka esimerkiksi
karjalaisuuteen verrattuna on varsin jäyhää. Siellä ei ainakaan minun lapsuuden
ja nuoruuden aikoihin juurikaan kosketeltu. Minulle on jäänyt elämäni
seuralaiseksi jopa eräs trauma. Äitini kuoleman jälkeen aloin muistella, milloin
häntä viimeisen kerran kosketin. Se saattoi olla melko nuorena, kenties jopa
lapsuudessa.
Muistan joskus lukeneeni lehtihaastattelun eräästä historian
alalta tohtoriksi väitelleestä pohjoispohjalaisesta miehestä. Se oli siinä
mielessä poikkeuksellinen tapaus, että hän oli ollut psykiatrisessa hoidossa,
mutta parantunut siinä määrin, että pystyi luomaan väitöskirjansa ja selvisi
koko prosessista. Sairaus toki oli edelleen jossain muodossa seuralaisena. Lehtijutussa
mies valitti yhtä erityistä seikkaa, jolla hän arvelee olleen vaikutuksensa
omaan sairastumiseensa. Se oli juuri kasvuympäristö, jossa välteltiin
kaikenlaista koskettamista. Hänenkään perheessä ei kosketeltu. Eikä senkään
myötä elämässä saatu luontevia eväitä ihmissuhteisiin. Fyysisen etäisyyden
oheen kasvoi myös henkinen eristäytyminen. Historia on tutkimusalana sellainen,
että siinä ihminen joutuu tavallaan sitoutumaan yksinäisyyteen. Se vaatii
keskittymistä lukemiseen ja eri aineistojen käsittelyyn. Ihminen on kääntynyt
jo perusluonteisesti erilleen muista. Yksinäiselle ja sisäänpäin kääntyneelle
se tuntuisi olevan sopiva ratkaisu, mutta nimenomaan hänen kaltaiselleen siinä
piilee vaaransa.
Löydän Mariasta paljon itseäni varsinkin varhemmilta elämäni
vuosilta. Se oli yksi syy, mikä piti minut kuvaruudun ääressä. Omia pelkotilojani
on noussut elokuvan myötä kuin uudelleen pintaan. Koin syvää myötätuntoa Mariaa
kohtaan hänen yrittäessään sopeutua uuteen työpaikkaansa. Elin sisimmässäni
voimakkaasti ne arkuuden hetket, kun Maria kävi jossain syvällä itsessään
kamppailuaan omien tuntojensa kanssa. Kun hänen oli työpaikan ruokalasta
löydettävä istumapaikka, omaa selkäpiitäni karmi. Ulkopuolisesta se voi tuntua
naurettavalta, mutta niin olen itsekin joskus joutunut suoranaisesti
pelkäämään. Ehkä monille muille se olikin täysin merkityksetön tilanne. Marialla
oli vahvuutensa, jonka ansiosta hän selvisi. Niin minullakin oli omani. Työkaverit
yrittivät kyllä lähestyä Mariaa, mutta jo hänen täydellinen omistautumisensa
työasioihin oli kuin törmäys suojakalvoon.
Mariasta löytyy myös ärsyttäviä piirteitä, esimerkiksi hänen
ajoittainen sarkasminsa. Mutta läheisyys Marian hahmoon ei ole pelkkää omaa mentaalista
samaistumistani. Tunnistin lähiympäristöstäni ”Marian”, tavallaan hänen
kaksoisolentonsa, samanlaisen omaan kuplaansa vetäytyneen nuorehkon naisen. Ei
hän ole mikään mielikuvitukseni luomus.
Todettakoon sekin, että myös Endren lakonisuudessa,
muodollisessa anteeksipyytelyssä on ehkä jotain nykypäivän itseäni. Se kuvaa
osaltaan miehen kyllästymistä elämään, irtautumista elämän virrassa. Niin
tulkitsen.
Mariassa on paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka minulta
puuttuvat täysin. Hänellä on valokuvan tarkka muisti, minä en kykene muistamaan
paljon lähimuistia kauemmas. Hänellä on myös erityisen hyvät laaduntarkkailijan
työssä vaadittavat hoksottimet. Ja keskusteluissa hän osoittaa terävää
reagointikykyä. Aloitteita Maria ei tee, mutta kun häneen ollaan yhteydessä,
hän kykenee reagoimaan, ei mene ymmälle. Minä olen häneen verrattuna lähinnä
flegmaattinen ja unelias.
Sekä Endre että Maria kykenevät kertomaan psykologille
unensa valokuvantarkasti. Se yhdistää päähenkilöparia. Minä unohdan yleensä
unet välittömästi, muistan korkeintaan jotain irrallista.
Valokuvamuisti aiheuttaa omat ongelmansa. Hän ei osaa
kuunnella musiikkia, mikä vaatii erityistä tunne-elämystä. Minä puolestani
kuuntelen, ja musiikki on tavallaan pakotie arjesta. Yksi laulu teki Marialle
poikkeuksen mutta en pysty itse avaamaan, mikä sai hänet sitä kuunnellessa
havahtumaan. Ehkä syy on se, että myyjä suositteli. Tämä oli kutakuinkin Marian ikäinen nainen –
sopiva samaistumisen kohde.
Maria käy myös psykiatrin vastaanotolla. Hän pyrkii
noudattamaan tämän neuvoja, miten päästä koskettamisen pelosta. Maria kertoo
katsovansa kovaa pornoa. Sitä psykiatri kehottaa välttämään, sen sijaan hän
kannustaa löytämään emotionaalisen kohteen, kuten pehmolelun. Se ei Mariaa
auta, mutta tietoisuus ongelmasta vie häntä eteenpäin. Naturalistiseen tyyliin
Maria työntää kotona ruokaillessaan kämmenensä lautasella olevaan
perunamuusiin.
Eristäytyneisyys, kanssaihmisten pelko, kosketusarkuus – ne ovat olleet osa elämääni, joista olen toki pyrkinyt pääsemään eroon, ja osittain onnistunutkin. Etäisyys ihmisiin johti koskettamisen välttelyyn, tunnekylmyyteen, josta kykenin irtautumaan vain humalassa. Tunnepurkaukseni kohdistuivat musiikkiin. Ja silloin nuorena ehkä enemmän kirjoihin. Lukiovuosilta nousee ensimmäisinä mieleen Timo K. Mukka ja Hermann Hesse. Niin - siis minulla silloin joskus.
Kirjoista ei elokuvassa puhuta. Enkä edes muista nähneeni
siinä yhtään kirjaa. Maria katsoi pornoa – tietysti ilmeettömänä ja mekaanisen
tunteettomana, mutta ehkä ihmeissään. Ikään kuin sen vastapainona on sittemmin
myös rakastelukohtaus Endren kanssa. Siinä Maria tuntuisi elävän vielä tuon
pornon maailmassa. Liikkumaton ilme kuitenkin kertoo lähinnä uteliaasta ja
onnellisesta tarkkailijasta.
Kun Endre tekee siihen mennessä rohkeimman ehdotuksensa,
Maria yllättäen suostuu. Hän pyytää naisen kotiinsa ja he nukkuvat vierekkäin,
mies tosin lattialla. Tarkoituksena on selvitellä unia. Nukahtamisesta ei
kuitenkaan tule mitään. Endre ehdottaa kortinpeluuta. Maria ei tietenkään osaa
pelata, mutta hän on taitava oppimaan. Hän osoittautuukin oivaksi peluriksi.
Endre on hämmästynyt, kun ei pysty häntä hämäämään.
Siinä vaiheessa kaikki näyttää toiveikkaalta.
Kun alkaa jo tuntua, että lähestytään käännekohtaa, niin
Endre turhautuu, kun mikään ei etene. Hän kääntyy menneisyytensä, yrittää yhden
yön suhdetta jonkun entisen naisensa kanssa. Yöksi hän ei kuitenkaan salli
tämän jäädä.
Ruokalassa Maria saa sitten Endreltä sanallisen iskun vasten
kasvoja. ”Ollaan vain ystäviä!” Se lausahdus on ennenkin vienyt ihmisen
itsetuhon partaalle. Marian kasvot eivät taaskaan reagoi. Maailma on kuitenkin
hajonnut.
…
Kun Maria viiltää ranteensa auki, ja veri alkaa virrata
suonesta kylpyammeen veteen ja seinämille, hän ei tunne mitään, hän tarkkailee
tapahtumaa lakonisesti kuin ulkopuolinen, tunnekylmä ihminen, joka ei kykene
eläytymään mihinkään, ei edes omaan elämäänsä. Minä katsojana olen
järkytyksestä jäykkänä, mutta arvaan, että ei käsikirjoittaja tätä niin
yksinkertaiseksi ole suunnitellut, eikä olekaan. Maria havahtuu säpsähtäen puhelinsoittoon,
ryntää vaistonsa herkistäen salamana ammeesta pöydän äärelle, johon oli
puhelimensa jättänyt. Veri syöksyy pitkin lattiaa. Se on Endre. Mutta
keskustelu etenee tuskastuttavan hitaasti. Lopulta mies saa sanotuksi, että
tuskainen tunne kalvaa mieltä.
…
Mainitsin jo yllä Endren ja Marian rakastelukohtauksesta. Endre
jynssää päällä, Maria alla silmät pyöreinä ilmeettömänä mutta uteliaana, kuin
henkeään pidätellen. On hieman samaa ihmetystä, kuin aiemmin hänen katsoessaan
pornoa. Hän aivan kuin odottaisi, että se on ohitse – tyytyväisenä toki. Luen
silmistä, että sillä tiellä ovat edessäpäin vielä uudet maisemat. On toki vielä
pitkä matka niihin hetkiin, kun arpi ranteessa häviää, kun iho on sileä ja käsi
saa voimansa. Liekö se pahaa untani? Laitan Endren sieluun omat pettymykseni.
Elokuvan loppukohtaus on kuvaava. Kaksi yksikätistä yrittävät selvitä ruokailusta. Se on aitoa iloa. Elämä on edessä.
Taisi unohtua eräs merkittävä seikka, ehkä keskeinen. Vastapainona tuolle yllä kerrotulle on teuraaksi vietävät eläimet – avuttomat ja hyväksikäytetyt. Ihmisen maailmassa huutaa vapaus, selviytymisen tahto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti