lauantai 9. elokuuta 2014

Mirjam Helin –laulukilpailu: pohdiskelua alkukilpailun jälkeen

Kirjoitukseni koskee laulukilpailua. Aivan ensiksi kannattaisi lukaista seuraava pianisti Matti Raekallion artikkeli: http://www.fmq.fi/2012/06/music-competitions-why/ . Se antaa jonkin verran perspektiiviä tämänlaatuiseen kilpailemiseen. Raekallio lainaa alkuun Bela Bartokin lausahdusta ”Competitions are for horses, not for artists”. Näinhän se on ja tämä on hyvä pitää mielessä.

Olen tällä viikolla seurannut neljänä päivänä Mirjam Helin –laulukilpailuja. Torstai-iltana selvisi 19 jatkoon päässyttä. Lauantaina kello 11 alkaa välikilpailu ja finaali on keskiviikkona.  Kommentoin tässä alkukilpailua. Nyt viimeistellessäni tätä kirjoitusta välikilpailun alkuun on reilut pari tuntia.

Elina Garanča
Varoitan, että olen amatööri ja kommenttini voivat laulamisesta enemmän tietävissä herättää lähinnä ylimielistä hymähtelyä. Olen kuitenkin elämäni aikana usean kerran seurannut Mirjam Helin –laulukilpailun finaalia. Minusta on upeaa ollut saada Suomeen tulevaisuuden tähtiä. Menneiltä vuosilta parhaiten mieleen jäänyt on vuoden 1999 voittaja latvialainen Elina Garanča.  Nyt seurasin ensimmäisen kerran myös alkueriä, kun kerran YLEn Areena antoi siihen niin hyvän mahdollisuuden ja ajankohta sopi. Pidän laulumusiikista. Näin voi kuunnella merkittäviä aarioita merkittävistä oopperoista. Kokonaisten oopperoiden katsomiseen ja kuuntelemiseen minulla ei tahdo löytyä kärsivällisyyttä.

Alkukilpailuja näytettiin YLEn Areenalla maanantaista torstaihin, päivällä ja illalla. Laulajia oli 46, 11-12 esittäjää kullekin päivälle. He olivat lähes pelkästään sopraanoja ja baritoneja. Laulajia on arvioimassa joukko nimekkäitä tuomareita. Tuomariston puheenjohtajana on oopperalaulaja Jorma Silvasti.  Alkukilpailu käytiin pianon säestyksellä. Ohjelmistossa oli yksi laulu 1600- tai 1700-luvun passioista, oratorioista, messuista tai kantaateista, kaksi yksinlaulua ja yksi ooppera- tai konserttiaaria. Kunkin kilpailija esitys kesti vajaat 20 minuuttia. Sali oli helteiden takia hiostava pätsi. Varsinkin monella mieskilpailijalla oli tilaan ja olosuhteisiin selkeästi sopimaton asuvalinta. Olosuhteet eivät voineet olla vaikuttamatta esityksiin: ääni ei kulkenut niin kuin piti, puhti saattoi tärkeällä hetkellä lopahtaa ja mentiin helposti yliyrittämisen puolelle.

YLE näytti siis alkukilpailun suorana Areenalla. Katsojilla oli mahdollisuus kommentoida esityksiä ja kysyä asiantuntijoilta asioista esitysten aikana shoutboxissa eli lähetysikkunassa. Tämä on tekniikan suoma mahdollisuus, mikä teki kilpailun seuraamisen paljon mielenkiintoisemmaksi.

Totean heti, että en nähnyt aivan kaikkia esityksiä suorana. Esimerkiksi avajaispäivän esitykset jäivät kokonaan katsomatta. Muutaman niistä olen katsonut jälkeenpäin YLEn sivuilla, en kuitenkaan kaikkia.
Yhden kommentin minä YLEn lähetysikkunaan lähetin. Se oli tietysti positiivinen. Itse asiassa minua välillä ärsytti joidenkin kommentoijien into morkata laulajan olemusta ja etsiä suurennuslasilla heidät esityksestään virheitä, vaikka niinhän tällaisissa kilpailuissa kuuluukin tehdä.  Minun kommenttini oli pelkästään ylistävä ja kohdistui venäläiseen sopraanoon Ekaterina Morozovaan. Laulajan ääni ja olemus minua yksinkertaisesti vain miellytti. Lähetin kommenttini senkin vuoksi, että minua ärsytti eräät muut kommentit. Nimittäin hänen mekkonsa takia ikkunaan tuli ikäviä ja jopa seksistisen ilkeitä huomautuksia aina rintaliivejä myöten. Minusta hänen iltapukunsa oli tyylikäs, niin kuin laulajalla pitääkin. Ei se minua erityisemmin säväyttänyt, saati ihmetyttänyt. Venäläisten laulajien yllä sellaisia olen tottunut näkemään. Odotan joka tapauksessa hänen asuvalintaansa tästä eteenpäin.

Nyt siirrytään sitten siihen hetkeen, kun torstai-illan suorassa lähetyksessä julistettiin jatkoon päässeet. Ensiksikin tuomariraati myöhästyi tulosten julkistamisesta puoli tuntia, mikä kertoo sitä, että raadissa on läpikäyty tiukkoja äänestyksiä. Sitten kun 19 jatkoon menijää ilmoitettiin, shoutboxissa alettiin joko kiitellä läpi menneitä tai surkutella rannalle jääneitä. Tietysti aina nostetaan esille tuomariston karsimia nimiä ja aletaan valittaa oikeusmurhasta. Tällaisia selkeitä tapauksia tuntui olevan kaksi. Ensimmäinen oli amerikkalainen baritoni John Brancy, jota yleisesti pidettiin varmana jatkoon menijänä ja joidenkin mielestä hän oli jopa koko kilpailun mahdollinen voittaja.  Toinen oli israelilainen koloratuurisopraano Hila Fahima. Heitä kumpaakaan en ollut kuullut suorassa lähetyksessä, mutta korjasin pikaisesti tilanteen katsomalla heidän esityksensä YLEn Areenassa.
Epäonnen soturi John Brancy

Brancyn karsiutumista käsiteltiin ohjelmassa jonkin verran. Asiantuntijat varoivat selkeästi arvostelemasta suoraan tuomariston valintoja. Sittemmin kritiikkiäkin tuli. Ja kyllä tuntui, että kaikki olivat hämmennyksissään tuomariston päätöksestä.  Myös YLEn kokoama nuorten taiteilijoiden varjoraati oli Brancyn jatkoon pääsyn puolella.

Kuten kerroin, katsoin itse jälkeenpäin Brancyn esityksen. Ymmärsin, että jokin hänessä voi jotakuta rassata, mutta kypsältä esitys kuitenkin kuulosti. Joitakin pikkupuutteita kuulin minäkin lopussa, mutta muuten se oli minun maallikon korvaan äänenmuodostukseltaan kypsää laulantaa. Hänen Bachinsa oli selkeästi parempi kuin jatkoon menneellä ukrainalaisella Dmytro Kalmuchunilla, jota kuuntelin Brancyn jälkeen vertailunkin vuoksi.

Schubert oli mielestäni upea. Sellaista voisi kuunnella enemmän. Rahmaninovissa häiritsi ääntäminen, mutta muuten pidin, en kuitenkaan niin paljon kuin Schubertista. Kuunnellessa aloin taipua siihen, että oli tapahtunut oikeusmurha.  Brancy otti yleisönsä myös viimeisessä ohjelmanumerossa ja sai kokonaisesityksestään raikuvat aplodit bravo-huutojen kera.

Israelilaisen Hila Fahiman suhteen puolustelijoita tuli keskusteluikkunassa pääasiassa maallikoilta, niin ymmärsin, vaikken toki tiedäkään heistä muuta kuin nimimerkin. Asiantuntijoiden en huomannut häntä kehuvan.  Runsaasti ihmettelyä hänen putoamisensa kuitenkin aiheutti.

Hänellä on kirkkaan hempeästi soiva, hieman hento koloratuurisopraanon kaunis ääni, mukava kuunnella. Häneen on helppo ihastua. Esityksessään hän oli säteilevä, suloisesti luritteleva upea laulajatar. Ääni tuli vaivatta, se oli kuin lepoa korville. Toisaalta Mozart ei tuntunut niin kypsältä, olisikohan sillä ollut jotain tekemistä karsimisen suhteen. Tosin minun korviani sekin siveli. Hänenkin suhteen päädyin samaan päätelmään kuin monet muut, eli oikeusmurha oli tapahtunut.
Hila - hylätty kaunotar

YLEn shoutboxin kommentteja lukiessani sain selityksen putoamisille. Selitys osoittaa tuomariston raadollisuuden, mutta niinhän se aina on tuomaroinnissa mukana, alalla kuin alalla. Tässä kilpailussa nimittäin kukin tuomariston jäsen antaa laulajille pisteensä itsenäisesti. Sitten ne lasketaan ja jatkoon pääsevät eniten pisteitä saaneet. Jos käy niin, että eroja ei ole, äänestetään uudelleen. Näin saadaan selville jatkoon menijät. Tähän tulee helposti mukaan taktikointi ja henkilökohtaiset laulajaan tai laulajan opettajaan liittyvät antipatiat tai sympatiat. Pisteitä voidaan antaa alakanttiin tai/ja yläkanttiin oman suosikin nostamiseksi tai inhokin pudottamiseksi. Tällä lailla Brancy ja Fahima nähtävästi pudotettiin. Jotkut asiantuntijat yrittivät eri keinoin (ammattinsa pakottamana) puolustella tuomareita. Mielestäni siinä ei ole mitään puolustettavaa. Kilpailuun liittyy aina tällainen raadollinen puoli. Eivät taidemusiikin asiantuntijat ole sen jalompia, vaikka niin antavatkin itsestään ymmärtää.

Kilpailu siis alalla kuin alalla on aina leikkiä ja peliä. Voi kärjistetysti kysyä, pitääkö tämänkin laulukilpailun tuomaripeli laittaa samalla viivalle tosi-tv:n BB-äänestysten kanssa. Rajatapauksissa lähellä ainakin ollaan.  
Naurettavalta tuntui sellainen mielipide, että pitkä ja komea Brancy saa kyllä helposti sopimuksia suuriin oopperataloihin, pienikokoisilla korealaisilla se voi olla vaikeampaa. Myös ”Aina roiskuu kun rapataan” on huonoa puolustelua.

Oopperalaulaja Seppo Ruohonen moitti tuomareita siitä, että he ovat menneet antamaan anteeksi teknisiä puutteita, tämäntasoisissa kilpailuissa ei pitäisi sortua senkaltaisiin manöövereihin. Niin, minustakin se on peruskoulunopettajan mentaliteettia, kun aletaan antaa laulajien virheitä ja puutteita anteeksi uskoen, että kyseessä oli vain jännittävästä tilanteesta johtunut moka, ja toivoen, että niin ei enää vastedes tapahdu.
Mielestäni tuomariäänestys pitäisi olla avoin, jolloin kaikki kotiinpäin vedätykset tai antipatiat tulisivat ilmi.
Uskallanpa nyt ottaa esiin pari nimeä, joiden suhteen olin huomaavinani tuomaripeliä. Tosin taidanpa liikkua aika hauraalla pinnalla.

Meille suomalaisille on tosi tärkeää saada jatkoon myös kotomaamme kansalaisia. Pari heistä pääsikin. Toinen  oli baritoni Waltteri Torikka. Hän elehti käsillään aivan liikaa pyrkien niiden avulla antamaan äänelleen lisävoimaa. Eikä tuolla ollut tekemistä laulun sisällön kanssa. Väliin tuntui, että yleisön edessä on liikennepoliisi tai Pelle Hermanni. Kyllä tällä tasolla laulajan pitäisi luottaa omaan ääneensä.  Liika on liikaa. Voi käydä niin, että muuten hyvä-äänistä laulajaa ei olekaan niin miellyttävä kuunnella. Seuraava kerta jätetäänkin väliin.

Luin jostakin tuomariston puheenjohtajan Jorma Silvastin kertoneen esitysten seuraamisesta, että hän katsoo laulajan tulon yleisön eteen, mutta sen jälkeen hän sulkee silmänsä ja keskittyy kuuntelemiseen. Ehkä pitäisi myös katsoa.

Lienee meidän suomalaisten perisynti vähätellä suomalaisten kykyjä. Nousi kuitenkin ajatus, että ovatko laululliset taidot ainoa kriteeri suomalaisten jatkoon pääsyyn. Eihän isäntää voi sysätä nurkkaan.
Sitten toinen tapaus on ukrainalainen baritoni Dmytro Kalmuchyn, kai kilpailun nuorin osanottaja. Hän tuntui shoutboxinkin pohjalta olevan kaikkien naisten oma pieni söpönassu, joka sai varmaan omat sympatiahenkäyksensä myös kansalaisuutensa pohjalta.  Jonkinlainen epävarmuus häiritsi minun ensivaikutelmaani. Hän näytti pikkupojalta isojen joukossa. Kun huomasin hänen päässeen jatkoon, katsoin hänen esityksensä uudestaan. Viimeisestä ohjelmanumerosta (Mozartin Giovannista) innostuin minäkin. Se taisi mennä aivan nappiin, joten kyllä tätien tunteet kohosivat aiheestakin. Tosin se alun Bach ei ollut yhtä kypsää kuultavaa. Yllä vertasinkin häntä jo Brancyyn.  Teki mieleni käyttää sanaa ”surkea”, mutta se taitaa olla liian voimakas ilmaus tälle tasolle. Uskotellaan nyt, että  nuorukainen pääsi jatkoon Mozart-tulkintansa ansiosta.

Nostan tähän loppuun vielä omat suosikkini. Uskon ja toivon voittajien löytyvän heistä. Naislaulajista pidin enemmän. Siksi nimiäkin on enemmän.

Sunyoung Seo - mahdollisesti paras
Hagar Sharvit - tiukka haastaja
Venäläisen sopraanon Ekaterina Morozovan jo mainitsin. Muita suosikkejani on korealainen sopraano Sunyoung Seo, israelilais-saksalainen mezzosopraano  Hagar Sharvit ja ehkä myös ukrainalainen sopraano Katerina Kasper. Morozovassa oli hieman diivan elkeitä. Sunyoung Seo oli olemukseltaan niin hyväntahtoisen vaatimaton (kuin suoraan aamulypsyltä tulossa) ja rauhallisen tasapainoinen, että se vaikutti. Ehkä hän käytti liikaakin uhkeita äänivarojaan. Myös Kasper antoi itsestään tasapainoisen ja luonnollisen vaikutelman.

Tässä vaiheessa uskon, että naisista paras on Seo tai Sharvit. Jos yksi pitää valita, niin olkoon jälkimmäinen. Mieslaulajien joukossa oli tasaisempaa. Nostan ensimmäisenä esiin korealaisen baritonin Hansung Yoon. Hänenkin esityksensä kuuntelin vasta jälkeenpäin ja hyvältä kuulosti, jokainen ohjelmanumero oli tasaisen varmaa työtä. Mainitsen vielä tenori Beomjin Kimin, joka on niin ikään korealainen. Hän tuntui olleen jonkin asiantuntijan suosikkeja.  


Vuoden 2014 Mirjam Helin –laulukilpailu voi kääntyä korealaisten laulajien juhlaksi. Jäädään seuraamaan välikilpailua ja sitten finaalia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti