Khatia Buniatishvili on kaunis nainen, tumma kaunotar, jonka
pukuvarasto on upea, yllä ne ovat ihomyötäisiä korostaen taiteilijan upeita
muotoja. Hymy on herkässä ja se täydentää muutenkin kaunista olemusta. Punaiset
huulet kuumentavat lähes kiihottavasti katsojaa.
Siitä huolimatta hän on loistava pianisti. Ohjelmisto on
vaativaa: Ravel, Liszt, Prokofjev, Stravinski… Ne vaativat soittajalta vahvaa fyysistä
otetta. Ihmettelee, miten se hennolta naiselta onnistuu. Häneltä odottaisi vain
romanttisia sulosäveliä. Haasteita hän ei kuitenkaan näytä pelkäävän. Hän
haluaa kai rikkoa häneen asetetut odotukset.
Soittaessaan hän on niin rento, olemus on vapautunut. Sormet elävät
koskettimilla omaa elämäänsä. Kaunotar on päästänyt toisen persoonansa
valloilleen.
Hän on vielä nuori, ei kuitenkaan niin nuori, kun ensin
arvelin. Wiki kertoo, että hän jo 28-vuotias. Pitkälle hän kuitenkin urallaan yltää. Ei
tunnu kehitys pysähtyvän.
Menkää hänen facebook-sivuilleen tai googlatkaa! Hänestä
on ihania kuvia hänestä soittamassa, poseeraamassa
ystävien ja läheisten seurassa. Tuntuu, että hän nauttii kuvata itseänsä
vanhempien miesmaestrojen seurassa. Ja nuo maestrot nauttivat vähintään yhtä
paljon. Luistinratakuvissaan hän saa minutkin hehkumaan. Ja hänen sukurakkaudessaan
on varmaan jotain perigeorgialaista. Ja kun hän keskustelee musiikista, häntä
on pakko kuunnella. Niin herkästi ja syvällisesti hän pystyy kertomaan omasta
työstään ja soittamastaan musiikista.
Aivan huippujen tasolle hän ei vielä yllä. Heillä soitto on
paremmin jäsenneltyä. Eikä jännite riitä soitossa ihan loppuun asti. Mutta
rentoudellaan ja vapautuneisuudellaan hän saa kuulijansa valloitettua. Teknisesti
hän on yllättävän kypsä. Ja täytyyhän se vielä uudestaan todeta: ulkoinen
olemus on valloittava. Se antaa musiikillekin lisäsykkeen, tai toki sen vuoksi
saattaa kuulijalta myös jäädä huomaamatta pienet puutteet. Mutta ei sen väliä.
Nyt katson hänen esitystään Verbierin musiikkijuhlilla
(medici.tv). Hänellä on yllään ihomyötäinen kirkkaanpunainen polviin kapeana
laskeutuva mekko. Ohjelmistossa ensin Ravelin Gaspard de la nuit. Se ei minua nyt sytyttänyt, mutta seuraavana
ollut Franz Liszt sai minut heltymään, jälleen kerran. Levyltä olen kuunnellut
hänen Lisztiään. Se ei ihan vakuuttanut. Soittajaa katsellessa kaikki kuulostaa
paremmalta.
Ristiriitaisia tuntoja, mutta tämä kaikki on osa
musiikkinautintoa.
Julkaisen tämän ennen konsertin toista osaa. Olen varma,
että hän onnistuu.
Olen nyt seurannut ensi kertaa elämässäni Verbierin festivaalin
konsertteja. Konserteissa on upea henki. Solistit ja orkesterin jäsenet ovat
nuoria. Tunnelma on vapaa, se on antanut moniin esityksiin uutta potkua. Voisin
käsitellä aihetta yksityiskohtaisemmin, mutten tee. Nautitaan kesästä, kun sitä
vielä on jäljellä, edes kylmänä. Pian Khatia on taas lavalla.
Täydennys konsertin jälkeen:
Täydennys konsertin jälkeen:
Aivan mahtava oli konsertin toinen osa. Viimeisenä soi Igor
Stravinskin Three movements from
Petrushka. Siinä meno äityi aivan villiksi. Vauhti šokeerasi siinä määrin,
että tuoli meinasi luisua välillä alta pois. Sitä hän sitten kesken railakkaimman
vauhdin yritti riuhtaista lähemmäksi.
Kuultiin kaksi ylimääräistä. Toisena eräs lemppareistani:
Chopinin Preludi nro 4 E-molli. Herkkyys oli huipussaan, ja vielä noin rankan
ohjelmiston jälkeen. Khatia nautiskeli innostuneen yleisön läsnäolosta. Ja
sädehti. Kolmatta ei enää tullut, vaikka sitä hanakoin aplodein pyydeltiin.
Verbier 28.07.2015 (Medici.tv)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti