keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Mikkelin musiikkijuhlilta: Harpulla, huilulla ja alttoviululla Bachista Piazzollaan

Sofia Kiprskaja Mikkelin musiikkijuhlien ohjelmassa. Mielestäni upea kuva loistavasta harpistista

Näinä päivinä on Mikkelissä vietetty musiikkijuhlia. Jälleen kerran Pietarin Mariinski-teatterin taiteellinen johtaja, kapellimestari Valeri Gergijev on tuonut Suomeen orkesterinsa, mukanaan huippusolisteja. Verkkosivujen mukaan se on 23. kerta. Tällä kertaa mukana on ollut myös ainakin yksi Tšaikovski-kilpailun finalisti, toiseksi sijoittunut George Li. Minä en Mikkelin musiikkijuhlilla koskaan vieraillut. Tänä vuonnakaan en päässyt kuin tiistaina Mikkelin musiikkitalon kamarimusiikkisalissa pidettyyn päiväkonserttiin. Hyvä kun vaivauduin lähtemään. Sain kokea varsin poikkeuksellisen musiikkielämyksen.

Konsertti kuului sarjaan Mariinskin huippusolistit. Mukana oli varsin kiinnostava kokonaisuus:

Sofia Kiprskaja  (Софья Кипрская) – harppu

Nikolai Mohov (Mokhov; Николай Мохов) - huilu

Juri Afonkin (Юрий Афонкин) – alttoviulu.

Harppua en ole ennen konsertissa soolosoittimena kuullutkaan. Oikeastaan se painoi eniten vaa’assa, kun harkitsin lähtöäni. Alttoviulu on suosikkisoittimiani. Itse asiassa luin etukäteen ohjelmaa liian kiireisesti ja kuvittelin soittimena olevan viulun (itse asiassa niin eräissä tiedoissa oli kerrottukin). Koin sitten oikein mukavan yllätyksen, kun kyseessä olikin alttoviulu. Soittajiin en tutustunut etukäteen. Konsertin otsikko Bachista Piazzollaan sen sijaan herätti osaltaan kiinnostukseni. Bachissa taitavien ammattisoittajien esittämänä on aina painavaa sisältöä. Ja Piazzola on luo jännittävää musiikkia, joka voi kirvoittaa muusikoiden mielikuvituksen lentoon. Odotin värikästä kavalkadia.

Solisteista löytyy tietoa musiikkijuhlien sivuilla: http://www.mikkelinmusiikkijuhlat.fi/fi/etusivu. Korkeatasoisista muusikoista on kyse. Kullakin on opintoja myös Venäjän ulkopuolelta.

Tässä on konsertin ohjelma:

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750), Toccata d-molli (harppu);

Claude Debussy (1862 – 1918), Sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle L. 137 (Sonata for flute, viola and harp);

Maurice Ravel (1875 – 1937), Pavane kuolleen prinsessan muistolle (alttoviulu ja harppu)  (Pavane pour une infante defunte);

Bedrich Smetana (1824 – 1884), Osa Moldau sarjasta Isänmaani (harppu, sov. Hans Trncek) (Vltava from ”Ma vlast”);

Pjotr Tšaikovski (1840 – 1893), Fantasia Jevgeni Onegin –oopperan teemoista (huilu ja harppu) (Fantasy on themes from ”Eugen Onegin”);

Astor Piazzolla (1921 – 1918), Osat Talvi ja Kesä sarjasta Buenos Airesin neljä vuodenaikaa (huilu, alttoviulu ja harppu) (Winter and Summer from ”Four seasons of Buenos Aires”).

Konsertin ehdoton hengetär oli nuori harpisti Sofia Kiprskaja. Hän oli mukana jokaisessa ohjelmanumerossa ja kahdessa yksin. Herkeän iloisesti hymyilevä, ujon oloinen vuonna 1991 syntynyt  kaunotar osoittautui rautaiseksi ammattilaiseksi. Hän oli pukeutunut kesäiseen valkoiseen varsin paljastavaan asuun, kauniisti ruskettuneesta selästä puuttui bikiniraja.  Hän näytti harppunsa ääressä kreikkalaiselta runottarelta. Ja sukunimikin lienee johdannainen ”Kyproksesta”. Olisin halunnut kuvata solistit loppukukituksen aikana, mutta suoraan sanoen se unohtui keskittyessäni niin innostuneena aplodeeraamaan.
Kamarimusiikkisalissa ennen konsertin alkua

Olin saanut hyvän paikan keskeltä salin etuosasta. Ennen konserttia vain yksinäinen harppu odotti käsittelijäänsä. Eipä ole ennen ollut tilaisuutta tarkastella soitinta niin läheltä. Kauniilta se näytti sulavan muotoisena, upeine koristeluineen. Siinä oli käytetty erivärisiä kieliä, ja panin merkille myös kolme pedaalia. Olipahan hieno mahdollisuus seurata, miten soittaja niitä käyttää. Kun solisti sitten istuutui raskaalta näyttävän soittimensa ääreen, painoi itseään vasten ja otti sen heti hallintaansa. Antiikin runottarena hän loihti musiikillisen sanomansa. Väliin se lipui herkkänä tunteena, välillä sykähteli rajuinakin purkauksina. Soitin keinui soittajan sylissä pyrkien täyttämään tämän tahdon niin aidosti kuin voi.  Sopuisan sulavuuden ohessa olin kuulevinani myös vastahankaisuutta, jolla tarkoitan vain raskaan soittimen luontaista voimaa. Solisti paneutui soittoonsa syvällä intensiteetillä ja musiikki asettui tukevasti uomaansa.

Huh, menipä tämä romanttiseksi, mutta antaa mennä. Harvoin pääsee noin läheltä harpistin työtä seuraamaan, ja kaiken lisäksi loistavassa akustiikassa.

Bachin Toccata D-molli on tietenkin hyvin tuttu urkusävellys, kirkossa kuullessani se on minulle syväluotaava henkinen kokemus.  Nyt se soi ns. maallisessa kontekstissa, jolloin siitä puuttui musiikin jumaluuteen ja hengellisyyteen kapuava ulottuvuus. En sitä toki kaivannutkaan. Harpulla esitettynäkin urkusävellys yllätti energisyydellään. Harpisti soitti kappaleen ulkoa ja oli kyllä sisäistänyt Bachinsa perusteellisesti. Mielestäni se oli aivan häkellyttävän hieno aloitus konsertille. Solistin ujon tyttömäisen olemuksen nähtyäni en odottanut hänestä nousevan sellaista tulkinnallista voimaa.

Kun kerran olin päässyt istumaan niin loistavalle paikalle, tein luonnollisesti havaintoja soittajasta. Sofia Kiprskajalla oli eräs mielestäni suloinen maneeri, jonka pelkään häneltä kokemuksen karttuessa katoavan. Ollessaan täysin soittoonsa keskittyneenä – kuin muissa maailmoissa - häneltä pilkahtelee joskus kielen kärki huulten välistä ulos. Minusta se on söpö ele, huomaamattomuudessaan kuin iloista vilkuttelua.  
Netistä löytämäni kuva. Pian pilkahtaa.

Toccata oli nuorelle soittajalle aika lailla energiaa ja voimaa vaativa kokonaisuus. Siltä alkoi aivan kappaleen lopussa tuntua, kun hyvässä akustiikassa olin kuulevinani solistin hengityksen raskauden. Ainakin jonkinlainen huokaus hengityksestä soiton hiljentyessä kuului. Siitä päättelen, että harppu taitaa olla soittajalleen myös fyysisesti hyvin raskas soitin, ei mitään iloista kielillä näpräilyä. Se vaatinee ainakin pitkissä soolo-osuuksissa hyvää kuntoa.

Seuraavaksi yleisön eteen astui koko trio. Vuorossa oli kolmiosainen Debussyn sonaatti. Alku oli hieman hapuilevaa, miltei nihkeää, mutta loppua kohden sävellyksestä avautui varsin mielenkiintoisia ulottuvuuksia. Alttoviulu vei huomioni ja hieman utuiselta sen osuus alussa kuulosti. Toisessa osassa se otti kuitenkin enemmän tilaa haltuunsa ja soittaja pääsi hehkuttelemaan hienon instrumenttinsa monipuolisilla ominaisuuksilla. Loppua kohden trion yhteissointi vain tiivistyi ja yleisö sai taas aiheen raikuviin aplodeihin.
Alttoviulisti Juri Afonkin

Alttoviulu on upea soitin. Aivan liian harvoin sitä on mahdollista kuulla soolosoittimena. Sen soinnin perusväri on tummansävyinen. Nyt pienessä intiimissä tilassa siitä löytyi minullekin uudenlaista monipuolisuutta. Tuntui kuin, että Juri Afonkin olisi Debussyn sonaatin aikana alkanut lämmetä esitykseensä. Toki se saattoi olla sävellykseen sisältyvää musiikillista kehitystä. Alkoi ainakin vähitellen paljastua, että kyseessä on taitava ”violisti”, joka osaa tarvittaessa loihtia soittimestaan ties mitä hienouksia.

Soiton lomassa tein taas ”havaintojani”. Harpisti vilkuili välillä alttoviulistia, sen mitä nuotin luvultaan ehti. Kun katseet osuivat kohdakkain, hänen suupielensä taipuivat vienoon hymyyn ja silmissäkin olin näkevinäni tyytyväisyyden loistetta. Ainakin se kertoi läheisestä suhteesta myös henkilökohtaisella tasolla. Sittemmin kyllä huomasin, että yhtä läheinen suhde hänellä oli huilistiinkin. Eli kaiken kaikkiaan sopusointuinen trio oli kyseessä.

Kolmantena oli vuorossa alttoviulun ja harpun yhdessä soittama Ravelin Pavane. Ennen sen esittämistä huilisti Nikolai Mohov kertoi heidän omistavan kappaleensa jollekulle. Nimi meni minulta kuitenkin ohitse. Kyseessä on hyvin kaunis kappale. Kauniilta se soi nytkin, mutta nyt se jäi etäiseksi.

Sitten oli vuorossa Smetanan Moldau harppusoolona. Esitys oli upea ja sen huomasi koko sali, koska Sofia Kiprskaja taputettiin peräti kolme kertaa uudelleen yleisön eteen. Hän soitti kappaleen ilman nuotteja ja kyllä hän osoittikin sisäistäneensä sovituksen täydellisesti. Ohjelman solistiesittelyssä kerrotaan, että hän on osallistunut Prahan konservatoriossa tunnetun harpputaiteilijan Jana Bouškovan mestarikurssille. Ehkä taiturimainen esitys on sitä perua. Kyseessähän on varsin kansallisromanttista tunteikkuutta huokuva sävellys. Ja kyllä Kiprskajalta tunteen paloa siihen löytyikin. Olin eräässä huipennuksessa lähes kuulevani Ah! –huudahduksen, mikä tietysti olisi sopinutkin antiikin runottarelle.

Onegin-teemaa käsittelevä Tšaikovski-sävellys oli myös makoisa tunnepala. Se soi varsin tasapainoiselta. Nikolai Mohov sai huilunsa soimaan varsin kauniisti ja vakaasti. Minä annoin vain mieleni uinua Oneginin maailmassa keskittymättä mihinkään ylimääräiseen tarkkailuun. Käsittääkseni fantasia perustui pelkkään Lenskin aariaan.
 
Nikolai Mohov, huilisti ja tilaisuuden juontaja
Luulin jo, että Moldau on päivän huipennus, mutta kyllä Piazzolla lopulta räjäytti pankin. Soittajat olivat sisäistäneet hänen musiikkinsa rytmin. Varsinkin alttoviulisti teki vaikutuksen. Musiikki taisi lumota yleisön ihan totaalisesti. Huipputason solistit saivat esittää taituruuttaan, yhteissointikin toimi loistavasti. Lopuksi kukituksen jälkeen kuultiin ylimääräisenä vielä yksi kappale Piazzollalta. Siinä trio soitti mielestäni entistä vapautuneemmin. Musiikki todellakin svengasi hienosti Piazzollan omaperäisiä tangorytmejä mukaillen. Harpistikin pääsi (alttoviulistin ohella) näyttämään rumpalin taitojaan. 

Olen yllä olevassani jättänyt ehkä huilisti Nikolai Mohovin turhan vähälle huomiolle. Yhtenä syynä siihen on se, että en ole erityinen huilumusiikin ystävä. En halua kuitenkaan millään lailla väheksyä huilistin osuutta.
Näkymä sateisesta Mikkelistä tiistaina 07.07.2015

….

Loppuun laitan vielä kolme linkkiä, joiden kautta voi tutustua harpisti Sofia Kiprskajan soitantaan. En ole niitä itse vielä käynyt läpi, joten en mene takuuseen äänityksen laadusta. Ensivaikutelma on kuitenkin hyvä.


-          J.S.Bachin Toccata D-molli


-          kokonainen Sofia Kiprskajan konsertti, jossa vierailijoina kuullaan myös mm. alttoviulisti Juri Afonkinia ja huilisti Nikolai Mohovia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti