Olen elämäni aikana osallistunut jos minkälaiseen kesän juhlaan
ja festivaaliin. Olen pitänyt, lumoutunut, jäänyt pelkäksi tarkkailijaksi ja
välillä tuntenut oloni myös vaivautuneeksi pyrkien sopivalla hetkellä karkuun.
Yhtä kaikki, olkootpa sattumukset ja kokemukset mitä hyvänsä, ne ovat kuuluneet
osana tätä nyt meneillään olevaa lyhykäistä mielen kaipaamaa ja vaatimaa vuodenaikaa,
jolloin hankitaan kokemuksia ja voimavaroja pitkän talven yli. Ihmismielestä pienestäkin
voi tulla kasvualustaa uudelle.
Nyt kyse Jättömaa-musiikkifestivaalista: http://www.wastelandfest.net/ . Se on Kouvolassa
vuodesta 2010 lähtien järjestetty ilmainen (!) kesätapahtuma ja saanut nimensä
siitä, että se järjestetään lähes täysin käyttöä vailla olevalle hyljätylle,
osin rapistuneelle alueelle. No, onhan siinä vieressä massiivinen lumen
kaatopaikka, joka kuitenkin on kesäisin vailla käyttöä. Joskus siitä vierestä
on kulkenut rautatie, mutta uuden reitin myötä tämä Kasarminmäen tausta on
jäänyt pelkäksi hoitamattomaksi ulkoilualueeksi. Ja jos historiaan mennään,
niin vuonna 1918 tämä seutu taisi olla punaisten teloituspaikkana, joten myös ”kumpujen
kätköstä, mullasta maan” myös isät saavat osansa jälkikasvunsa riemuista.
Hyvin pienimuotoisena tuo festivaali on lähtenyt käyntiin ja
pienimuotoiseksi se on jäänytkin. Suosio on kuitenkin kasvanut ja pienuudestaan
huolimatta kyseessä on hyvin monipuolinen ja – tässä on se tärkein pointti! –
epäkaupallinen tapahtuma. Pienin eväin on nähtävästi lähdetty etenemään. Hienoa,
että rahoittajia on löytynyt ilman että suuren rahan lemu sieltä mitenkään
nousisi voittajana esiin. Samalla olen ihmeissäni, että näin toimien on pystytty
luomaan monipuolinen kulttuuritapahtuma, jossa on yhtäaikaisesti meneillään
useita eri tapahtumia. Järjestäjien innovaatiolla ei taida olla rajoja. Ainoa
rajoitus on tervejärkisyys, ei ole ainakaan vielä lähdetty hullutuksiin, joilla
on ainakin joskus onnistuttu pilaamaan tai tappamaan hyvin käynnistynyt
omaehtoinen toiminta.
Nyt kirjoitan kyllä hyvin ulkopuolisena tarkkailijana. Tämä
ei ole lainkaan minun juttuni. Olen ymmärtänyt, että se on käynnistynyt
jonkinlaisen vaihtoehtoporukan festivaalina, johon jo pelkästään ikäni ja
muidenkin harrastusteni näkemysteni ja luonteenpiirteitteni vuoksi olen
tuntenut etäisyyttä. Tänä vuonna kävin tutustumassa siihen ensimmäisen kerran,
kun eräs tuttavani – vaatimattomien tapahtumien ystävä - oli sitä kehuskellut
ja ylistänytkin. Kaiken lisäksi tutustumiseni jäi muidenkin yhteensattumien
vuoksi kovin lyhyeksi. Kuitenkin halusin kirjoittaa kokemuksestani tämän jutun.
Täytyyhän minun yksi pienen pieni tätä juhlaa sivuava
kokemus vielä kertoa. Se sattuu kai kesään 2012. Olin minulle hyvin
tavanomaisella aamulenkillä noilla samoilla paikoilla. En ajatellutkaan, että samana
päivänä siellä oli alkamassa jokin tapahtuma. Poikkesin yleensä täysin
hiljaiselle metsäpolulle. Hiljainen se oli nytkin, mutta vastaan asteli henkilö,
jota en siinä tilanteessa olisi uskonut tapaavani. Kyseessä oli silloinen
kansanedustaja Veltto Virtanen hänelle tutussa baskeriasussaan. Täytyi ihan
hieraista silmiä. Jatkoin lenkkiäni ja kesti aikansa ennen kuin tajusin: ”Ai, täällähän
on tämä joku kesätapahtuma”. Seuraavaksi
ihmettelin, että ”senhän piti olla paikallisen porukan punkkusekoitteista jammailua,
mutta ovatpa saaneet sinne jonkun Kouvolan ulkopuoleltakin mukaan, ja vielä
kansanedustajan”. Ei siis ole ihan jokapäiväistä kohdata tutuksi käyneellä
lenkkipolullaan joku täysin odottamaton julkkis toiselta puolelta Suomea.
Nyt menen sitten tämänvuotiseen kokemukseeni. Yllä on jo
kaksi kuvaa ja alla on lisää lyhyeltä käynnistäni muotoutunut epämääräinen
kuvasarja.
Festivaalikartta |
Tässä on muutama lainaus juhlien kotisivulta, jotka kertovat
osaltaan tapahtuman luonteesta:
JÄTTÖMAA on epäkaupallinen ja
poikkitaiteellinen kaikenkokoisten ja -ikäisten kulttuurifestivaali Kouvolassa
18.7.-19.7.2015.
…mukana on tekijöitä monelta
taiteen alalta: musiikkia, teatteria, kuvataiteita, runoutta, tanssia,
mediataidetta, performanssia ja elokuvia.
Tämän kesän erikoisuutena
Kulttuuritallien kiinteistöön rakentuu LEFFATALLIT -elokuvateatteri, jossa
nähdään mm. uusia kotimaisia ja ulkomaisia lyhytelokuvia, dokumentteja,
musavideoita ja kooste YLEn elävästä arkistosta.
Tuohon Leffatalliin olisi ollut minunkin kiva tutustua. Keskityin
kuitenkin lähinnä musiikkiin. Festivaalin esiintyjänimet ovat minulle lähes
tuntemattomia. Olin paikalla, kun festivaali oli vasta aluillaan (lauantai
kello 12). Kuuntelin ns. Isolla lavalla paria esiintyjää, jotka esiintymisajan
huomioiden kuulunevat festivaalin ns. erikoisempaan osaan. Tosin ei Esa Kotilainen
ole mikään tuntematon nimi. Taustalla on pitkä ura monissa nimekkäissä rockyhtyeissä
ja mies on edelleen todella merkittävä paikallinen toimija musiikin ja musiikin
alan koulutuksen alueella.
Kirjoitan tätä lauantain kokemuksien pohjalta. Sunnuntai on
vielä edessä. Kiinnostaa ainakin Kari Peitsamo ja ehkä myös Harri Marstio, ne
ainoat tutut nimet sunnuntain ohjelmasta. Saattanen poiketa.
Seuraavassa tulee vaikutelmiani esityksistä ja on siinä muitakin
tunnelmiani tämänvuotisen festivaalin parilta ensimmäiseltä tunnilta.
Esa Kotilaisen tunnin kestävä keikka oli elektronisen
musiikin keinoin tehty mielikuvamatka. Tuo musiikin ala on minulle vieras, enkä
voi mennä yksityiskohtiin. Uskon kuitenkin, että siinä kuin muussakin
musiikissa kuulija päättäköön. Minä seurasin tämän monipuolisen taiteilijan värkkäilyä
tietokoneensa ja erilaisten kosketinsoittimien parissa uteliaana. Ja kiinnostavana matkana tuo musiikillinen
fantasia minulle avautui. Ei ole mies jäänyt kiinni vanhoille raiteilleen.
Mielikuvaseikkailuani hieman levoton ympäristö hieman häiritsi, mutta tässä
vaiheessa päivää tunnelma oli tosi rauhallinen ja toisaalta tällaisessa ympäristössä
musiikki saattoi saada sisällensä jotain lisääkin. En päässyt perille
säveltäjän aivoituksista, semminkin kun tulin paikalle myöhässä. Yleisö vaihtui tiuhaan, teltassa oli
liikennettä suuntaan jos toiseen, toiset tuli ja uusia tuli. Ei tainnut avautua
muillekaan. Minä yritin kuitenkin mennä musiikkiin mukaan, minkä pystyin. Ja olihan
siellä mahtavia elementtejä. Minun tullessani hiljaisuuden keskelle nousi sodan
kuvia, sitten taas vajottiin jonkinlaiseen suvantoon, johon alkoivat tekijän
luomat aidontuntuiset lokkien tai muiden äänekkäiden lintujen rääkäisyt tuoda
elämää. Kappale alkoi tuntua loppua kohden pitkästyttävältä, mutta onneksi
antoisan muheva, varmaan säveltäjän persoonaakin heijastava loppunousu toi
pelastuksen. Ei siinä kuitenkaan vajottu mihinkään tekotaiteelliseen
romantisoivaan tunnepurkaukseen, mikä lopulta oli mielestäni koko setin
pelastus.
Toinen kuuntelemani esiintyjä viehätti minua jo etukäteen
nimellään: THE MYSTIC REVELATION OF TEPPO REPO. Minulle muiden tapaan nousee
ensimmäisenä mieleen kysymys: Kuka on Teppo Repo? Sen verran kansanperinnettä tunnen,
että ensimmäisenä mieleni sopukoista nousee ajatus, että hän on joskus muinoin
elänyt kansanmusiikin taitaja. Niinpä lopulta onkin, muttei kuitenkaan mikään
legenda.
Netistä voi löytää jokainen tietoa Teppo Revosta. Laitan
kuitenkin tähän löytämäni tiedon, joka löytyy tällaiselta sivulta: http://www.h2ofestival.fi/2015/artistit/the-mystic-revelation-of-teppo-repo/.
”Teppo Repo (1886-1962) oli
alkujaan inkerinsuomalainen paimen, paimensoittaja, sotilassoittaja tsaarin
armeijassa, ompelukonemekaanikko, sekä soitinrakentaja-mestari.”
Yhtyeen idea syntyi vahingossa, kun bändin pojat alkoivat
yhdistää soittoonsa Tepon puhetta ja soittoa arkistonauhoilta. Siitä sai yleisö
nyt tälläkin kertaa nauttia.
”Teppo Repo oli käsityöläinen,
taitava ja käytännöllinen. Toisaalta hän oli myös mystikko. Vaikea sanoa mitä
hän tuumaisi nykymenosta. Ehkä hän soveltaisi nykytekniikkaa musiikissaan tai
soitinten kehittelyssä. En usko että hän vastustaisi, koska elämäntarinansa
perusteella hän vaikutti ajan tuuliin sopeutuvalta ihmiseltä.”
Kansanmusiiikkiliiton sivuilta löytyi tällainen luonnehdinta
bändin musiikista:
”T.M.R.O.T.R:n
musiikki ammentaa Teppo Revon perinteestä ja muodostaa elektroakustisen
kokonaisuuden, joka rakentuu c-kasettinauhoille tallennetuista äänimaisemista
ja akustisesta live-soitannasta. Paimenmusiikin ohella inspiraatiota on haettu
oldschool-hiphopista, dubista sekä taidemusiikista.”
Yhtyeessä oli kolme soittajaa. Soitto oli pelkistettyä ja muuttui loppua
kohden hieman yksitoikkoiseksi. Mutta kiinnostavaa musiikin tekoa se oli. Pidin
siitä ja menisin uudestaankin bändiä kuuntelemaan. Ryhmä on löytämässä omaa
tyyliään. Itse nostaisin esille rumpalin, joka tuntui tuovan väriä yhtyeen
kokonaissoittoon. Bändi oli lavalla reilun kolmevarttisen ja todettavahan se
on, että välillä soitto kävi hieman pitkäveteiseksi. Liikenne yleisön puolella
kävi tiuhaan, kaikilta ei tuntunut taaskaan löytyvän imua tällaisen musiikin
kuuntelemiseen. Kuulemani perusteella olen kuitenkin varma yhtyeen
kehityskyvystä. Minua miellyttivät eniten ne kappaleet, joista selkeästi tulee
esiin kansanmusiikkitausta. Netistä - myös Jättömaa-festarien omilta sivuilta -
löytyy näytteitä yhtyeen musiikista
Minun tutustumiseni festivaalin konsertteihin loppui melkein
näihin kahteen esiintyjään. Se ei
varmasti kerro totuutta festivaalista. Yritin mennä Paviljonki-telttaan
kuuntelemaan JK Ihalaista, jonka runoja festivaalialueelle liikuskeleva ja
samalla megafooniinsa julistava tapahtuman tiedottaja kehui. Jätin lopulta kuitenkin menemättä. Teltta oli
pystytetty keskellä yleiseltä käytöltä suljettua tietä. Kengät täytyi jättää
ulkopuolelle ja niiden pohjalta pienehköön telttaan oli varmaan ahtautunut aika
iso määrä kenkien perusteella hyvin kirjavaa porukkaa. Tämä Ihalainenhan on paitsi
runoilija, myös pienkustantamon omistaja, jolla on jopa oma kirjapaino (https://fi.wikipedia.org/wiki/J._K._Ihalainen
). Olisi varmaan kannattanut sinne telttaan ahtautua, mutta valmistauduin itse
asiassa tuon edellä jo mainitsemani T.M.R.O.T.R.-yhtyeen keikkaan ja olisin
joutunut poistumaan paikasta kesken intiimien runohetkien, mikä olisi saattanut
olla häiriöksi. Runoilija vaikuttaa kiinnostavalta ja hänen tuotantoonsa kyllä
jossain vaiheessa tutustun.
Käväisin vielä ennen poistumistani seurailemassa yhtä
keikkaa Flowerpowerlavalla. Kyseessä lienee bändi nimeltä WOLMAR VISKI JA
HAAVEET, koska se siellä ohjelman mukaan tuohon aikaan esiintyi. Ei ole minun
musiikkiani, mutta hyvällä fiiliksellä siellä bändi ja suhteellisen
runsaslukuinen yleisö vietti aikaansa.
Paikallinen Steiner-koulu piti paikassa ruokailutelttaa.
Ostin sieltä kahvin ja munkin. Hinta oli huokea ja munkki suoraan sanoen suussa
sulavan maukas.
Tässäpä sitten napsimiani kuvia tapahtumapaikalta:
Matkalla kohti festarikeskusta |
Isolava - festivaalin ns. pääareena. |
Vaihdetaan välillä tapahtumapaikkaa |
Polkua eteenpäin |
Vielä vähän |
Runopaviljonki |
Esa Kotilainen keskittyneenä työhönsä |
The Mystic Revelation of Teppo Repo |
Konsertti jatkuu, huom. tytön muki. |
Ison lavan yleisöä |
Flowerpower |
Steinerkoulun ruokateltta |
Lasten touhuilua. Vieressä oli myös kasvomaalauspaikka. |
Myyntikoju, jolla katetaan osaltaan tapahtuman menoja |
Lumenkaatopaikan disko loistaa vielä tyhjyyttään |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti