I.
Johdanto
Käsittelen tässä viime viikolla Pietarissa katsomaani näytelmää,
jonka suomennan hieman vapaasti Kumu.
Alkukielinen nimi Шум (šum) merkitsee melua.
Näytelmää esitetään maineikkaan Aleksandrinski-teatterin uudella näyttämöllä,
joka sijaitsee keskustassa Fontanka-kanavan varrella vasta valmistuneessa komeassa
rakennuksessa. Näytelmä on nykyteatteria aidoimmillaan: se käsittelee
ajankohtaista asiaa, etsii rohkeasti uutta ilmaisua ja vieroksuu perinteistä melodraamaa.
Näytelmä pohjautuu tositapahtumaan: koulupojan murhaan, jossa motiivina on
mitättömästä pikkuseikasta tulvinut riita. Aiheen luulisi koskettavan täällä
meidänkin puolella maailmaa.
Ekaterina Bondarenko - näytelmän kirjoittaja |
Kumu-näytelmän on
kirjoittanut Uuden näyttämön päädramaturgi
Ekaterina Bondarenko ja ohjannut Mihail Patlasov. Taustalla draamassa on vuonna 2008
Ural-vuoriston eteläpäässä sijaitsevassa Verhnyj Ufalein pikkukaupungissa
sattunut tapaus. Koulupoika murhasi katkaistulla haulikolla luokkatoverinsa,
kun tämä oli tehnyt hänelle kesken oppitunnin pientä pilaa ja tahrinut kynästä
vuotaneella musteella hänen nenänsä.
Tapahtumapaikkana oleva Verhnyj Ufalei on 37 000
asukkaan kaupunki. Se kuuluu Tšeljabinskin hallintoalueeseen, joka sijaitsee
Kaspianmerestä koilliseen Kazakstanin pohjoispuolella. Karttaan ja alueeseen
tarkemmin voi tutustua täällä: https://en.wikipedia.org/wiki/Verkhny_Ufaley, https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1eljabinskin_alue.
Näytelmän päähenkilöä ja murhan tekijää kutsun Vanjaksi,
koska se on myös näytelmän roolihahmon nimi. Vanja oli muista eristäytyvä
tietokonepelien maailmaan uppoutunut yksinäinen poika. Hän ei viihtynyt
koulussa, mutta tutki monenlaisia asioita itsekseen. Häntä pidettiin älykkäänä.
Hän oli pienempänä ollut erityislahjakkuus, joista venäjän kielessä käytetään
saksalaisperäistä sanaa wunderkind (ihmelapsi).
Hän oli vastikään tullut kouluun. Vanhemmat olivat eronneet ja hän asui välillä
äitinsä luona muualla, mutta palasi nyt hieman ennen tätä tapahtumaa isänsä
luokse vanhaan kotikaupunkiinsa.
Tämä Pietarin näytelmäversion on ohjannut Mihail Patlasov.
Kyseessä on lahjakas ohjaaja, joka on ehtinyt jo hankkia itselleen mainetta.
Hänelle on myönnetty korkein kansallinen teatteripalkinto Zolotaja maska vuonna 2013 näytelmästä Антитела (Antitela), jota on esitetty Baltijski dom -teatterissa.
Näytelmän ohjaaja Mihail Patlasov kädessään merkittävä teatteripalkinto "Kultainen naamio" |
Näytelmän ensimmäinen versio valmistui jo vuonna 2010 ja
sitä esitti Moskovassa dokumenttipohjaiseen ilmaisuun erikoistunut teatteri
nimeltä TEATR.DOC. Tämä Pietarin versio on kokenut perusteellisen
muodonmuutoksen, josta olennaisimpana on monimuotoinen media- ja ääniefektien
käyttö (3D-tehosteet). Näyttämöstä on tehty kuutionmuotoinen tietokonepelin
tapahtumakenttä. Videokuvaa projisoidaan näyttämölle viidellä eri tasolla.
Katsojalle luodaan vaikutelma, että näyttelijät ovat aivan kuin tietokonepelin
sisässä. Lisäksi käytetään hyvin harvinaista binauraalista äänitehostetta, joka
on toistaiseksi omaksuttu vain elokuvatuotannossa. Siinä on kyse jonkinlaisesta
kolmiulotteisesta äänestä, joka tekee aistivaikutelman todemmaksi. Tajuan itse
kehnosti näistä teknisistä uutuuksista. Googlaamalla löytyy riittävästi
lisätietoa.
Kuva näyttämöstä |
Näytelmää seuratessani kokonaisvaikutelma tuntui jopa
häkellyttävän voimakkaalta. Katsojalle tosiaan tuli tunne, että nuo oikeat
elävät ja hengittävät, todellisia ihmisiä esittävät näyttelijät olivat osana
päähenkilön pelimaailmaa. Toistaiseksi tämä on minulle aidoin ja paras yritys
kuvata tietokonepelien valtaan joutuneen teinin psyykettä, persoonaa sekä
toiminta- ja ajattelutapaa.
Patlasov valmistautui tehtäväänsä varsin perusteellisesti. Hän
kävi itse tuossa pikkukaupungissa, jossa tuo verityö tapahtui. Hän haastatteli
silminnäkijöitä ja todistajia ja tutustui perusteellisesti tapahtumapaikkoihin.
Hän kertoo valmistautumisesta seuraavaa:
”Matkustin murhapaikalle,
kiinnitin päähäni GoPro-kameran ja juoksin saman 200 metrin matkan, jonka tuo
uhriksi joutunut koulupoika juoksi. Se oli vaikuttava kokemus. Kaveri kuoli,
mutta minä juoksen kamera päässä ja valmistan näytelmää. Kun hän juoksi, hän ei
enää kuullut mitään. Pelkästä laukauksen voimasta hänen kaulansa
vaurioitui. Ja lisäksi aseen kahdesta piipusta
lähteneistä osumista hänen korvansa lukkiutuivat. Voimien ehdyttyä hän kaatui
ja makasi kasvot maahan päin siihen asti kun hänen äitinsä käänsi hänet. Oletteko
koskaan kuulleet metsästysaseen laukausta?
Siitä paukkeesta ihminen joksikin aikaa kuuroutuu, hänen päässään soi,
hän ei kuule mitään, on vain tuo kaiken täyttämä kumu. Haluaisin, että katsojassa
syntyisi vastaavanlainen olotila – kuin kumu laukauksen jälkeen.”
Varsinaisessa esityksessä roolihenkilöinä ovat mm. Vanjan
isä, isoäiti ja sisko. Vanjan äitikin on, mutta yllättävässä yhteydessä, siitä
kerron hieman edempänä. Uhrin äiti on hyvin keskeinen henkilö. Lisäksi siellä
on opettaja, oikeuden jäseniä ja eräs samaa luokkaa käynyt tyttö. Oikeus ei
tuomitse Vanjaa vankilaan, vaan hänet määrätään mielisairaalaan hoitoon. Siellä
hän käyttäytyy mallikkaasti ja pääsee aikanaan vapauteen, ei kuitenkaan vielä
näytelmässä. Tapahtumat etenevät hyvin hektisesti. Kerronta on tiivistä.
Roolihenkilöt välittävät monologeissaan oman näkemyksensä asiaan.
…
Kirjoitin illalla esityksen jälkeen hotellihuoneessani
muistiin ensituntemuksiani ja ajatuksiani. Seuraava luku perustuu lähinnä
niihin. Se avatkoon esityksen sisältöä. Lukijan kannalta ongelma on se, että
ajatukseni eivät tulleet missään loogisessa järjestyksessä. Etenen hieman
hyppelehtien. Jonkinlainen kokonaiskuva tuosta puolentoista tunnin esityksestä
kuitenkin muodostunee. Olen samaa mieltä kuin eräs nuori mies blogissaan:
esityksestä on vaikea kertoa, se pitää itse kokea. Täytyy lisätä, että olen
myöhemmin tekstiä kommentoinut ja tehnyt lisäyksiä. Jokunen tulkinta saattaa
viedä pohdintaa väärään suuntaan, mutta ymmärrän näytelmän päätehtäväksi saada
ihmiset ajattelemaan asioita eri näkökulmista.
Tunnustan, että vasta nyt näytelmää kypsyteltyäni alan sitä
arvostaa. Ensi reaktio oli pieni pettymys, vaikken toki harmitellut sitä, että
ylipäänsä menin sitä katsomaan. Iltaohjelmaa suunnitellessani oli ilman muuta
selvää, että näytelmä on nähtävä. Minua onnisti, että sain samana päivänä
esitykseen vielä lipun. Eikä
vaihtoehtoja paljon ollut. Olen melodramaattisia huokailuja nähnyt elämäni
aikana jo niin paljon, että oli pitkästä aikaa tarve nähdä jotain poikkeavaa.
Tosin viime hetkeen mietin, menenkö katsomaan Daniil Harmsin teoksiin
perustuvaa monospektaakkelia.
Näytelmän käsittelyn jälkeen vilkaisen vielä tapauksen taustoja. Alkoi nimittäin kiinnostaa, mitä todella tapahtui. Syyskuussa
2008 tuo ampumatapaus sai pikkukaupungin elämän sekaisin. Onneksi netistä
löytyy vielä tapausta tuoreeltaan käsitteleviä uutisia ja kommentteja. Selvitän
tapauksen kulkua niiden pohjalta.
Vuonna 2013 valmistunut Pietarin Aleksandrinski-teatterin uusi näyttämö |
II.
Näytelmää katsomassa
Näytelmä jätti minut hämilleen. Eikä vain minua, vaan
muutkin katsojat, sen mitä ohikulkevien kommenteista olin kuulevinani. Pikkupettymyksestä
huolimatta se kuitenkin kannatti nähdä. Todella hyvin oli yhdistetty tietokonepelien
maailma, 16-vuotiaan teinipojan tajunta sekä hänen suhteensa ja asenteensa muihin
ihmisiin. Pojan todellisuuteen ja ihmissuhteisiin ovat sekoittuneet
tietokonepelien fiktiiviset taistelukentät.
Traagiselta tuntuu eräitä näytelmän henkilöiden
suhtautuminen Vanjaan. Hän oli lahjakas kaveri, jota pidettiin eräänlaisena nerokkaana
ihmelapsena. Hän oli kuitenkin suorittanut murhan. Yhtä kaikki häntä aletaan näytelmän
kuluessa puolustella. Hän on joutunut mielisairaalaan ja on niin ollen kuin
tuomittu luonnottomaan elämään. Jopa fiksuilta tuntuvat henkilöt alkavat nähdä
hänen tekonsa oikeutetuksi, ja he osaavat sen myös perustella tosin yrittämättä
kuitenkaan vaikuttaa muiden mielipiteeseen. He pelkästään toteavat oman
kantansa.
Esityksessä oli monta tasoa yhtä aikaa näyttämöllä:
tietokonepeli, ihmiset ja murhaaja Vanjan tajunta. Lisäksi voi todeta, että
siellä vastapainona liikkui myös murhatun pojan äiti. Hänen tajuntansa
tukahdutettuine tuntoineen vaelsi kuin kiusallinen haamu.
Sitten oli myös eräs mielenkiintoinen näkemys. Siellä yleisö
kohtasi murhaajan äidin rooliin valitun näyttelijän. Hän kertoi, että murhaajan
äiti vaikeni tapauksesta eikä halunnut puhua siitä. Sittemmin hänkin
”kieltäytyi” äidin roolista. Vanjan äiti ei siis näytelmässä esiintynyt, oli
vain näyttelijä, jonka piti esittää Vanjan äitiä. Tässä roolissaan hän kertoi tuosta äidin ja
pojan suhteesta, minkä voi. Se jäi yhteen puheenvuoroon, joka oli yllättävä ulostulo,
muista tapahtumista irrallinen, mutta mielestäni kuitenkin koko näytelmän
keskeisimpiä kohtauksia.
Hektistä oli välillä eteneminen. Jalkaa polkaisemalla Vanja
saa tilanteet pysähtymään ja ihmiset katoamaan. Valot sammuvat, ja kun ne
sitten taas syttyvät, edellistä puhujaa ei ole missään, ollaan uudessa
tilanteessa. Tilanteet etenevät kuin tietokonepeleissä, tulevat ja menevät,
uusia syntyy ja vanhoja ei enää ole olemassa. Muisti tuntuu kadonneen. Katsojakin
saa olla tarkkana.
Tuon yhden esimerkin. Näytelmässä on Vanjan luokkakaveri - tyttö,
joka tunsi sympatiaa eristäytynyttä uutta luokkakaveria kohtaan. Hän lähestyy
poikaa, riisuutuu, aletaan halata, mennään seksiin. Ollaan näytelmän ainoassa
intiimissä kohtauksessa. Kesken syttyvän intohimon Vanja lopettaa, panee
tilanteen poikki omalla tutulla tavallaan. Valot sammuvat. Niiden uudestaan
syttyessä ei tyttöä enää näy missään. Ollaan aivan uudessa tilanteessa.
…
Näytelmän loppu tulee sitten yllättäen. Eivät sitä
katsojatkaan tajua. Se haluttiin jättää kesken. Kumuun tulee hiljaisuus,
videoefektit eivät enää vaihdu.
Ennen tuota hiljaisuutta pojan isä, jo vanha mies, kepin
kanssa kävelevä jalkavammainen, toteaa, että poika oli ollut mielisairaalassa jo
kuusi vuotta, kahden vuoden kuluttua hän pääsee kotiin ja on silloin 24-vuotias.
Jos tuon siirtää todellisuuteen, niin ensi vuonna (2016) poika on jälleen
vapaa.
Liian vanhan oloinen mies on pantu isän rooliin. Kyseessä on
joka tapauksessa kokenut näyttelijä Viktor Smirnov, joka on saanut näyttelijän
urastaan Venäjän kansantaiteilijan arvonimen. Hän toteuttaa roolinsa tasapainoisen
rauhallisesti. Hieman edempänä kerron oikean isän toimista, ne eivät oikein
tahdo istua samaan hahmoon.
Viktor Smirnov isän roolissa |
Isä voivottelee, ettei poika ole vielä elämässään pystynyt
luomaan kestäviä ihmissuhteita. Hän toivoo, että vapauduttuaan hän voi aloittaa
uuden elämän, jolloin hänellä on aikaa luoda elämässään jotain pysyvämpää. Poika
on sairaalassa ilmiselvästi piristynyt; hänen tervehtyminen ja optimismi ovat
valaneet isäänkin toivoa.
Muistan yhden kohtauksen isän kanssa, jossa Vanja aivan kuin
havahtuu. Isä kertoo, että jalkavaivansa vuoksi pystyy vain satunnaisiin
töihin. Hän kertoo kalastuksestaan. Hän toteaa, että on ruvennut kasvattamaan Vanjan
sänkynurkkauksessa matoja. Aivothan madoista mieleen tulevat. Minä aistin
Vanjan sisäisen pettymyksen. Madot ovat vallanneet hänen paikkansa. Isältä
pääsee tahtomattaan ikävä mutta niin välttämätön totuus: pojalla ei ole enää
paluuta vanhaan, on luotava oma elämä.
…
Löysin ihan hauskan blogitekstin. 23-vuotias Aleksei (http://magiclex.livejournal.com/45443.html)
kertoo illasta, kun hän meni katsomaan tyttöystävänsä kanssa tuota näytelmää.
Tyttöystävä opiskelee teatterialalla, katsoo kaikki uutuudet ja kyllä hänenkin
täytyy jotain katsoa, kun ei ollut käynyt kahteen vuoteen teatterissa. Kaiken
lisäksi se on lähes velvollisuus, kun kerran hän ”asuu maan kulttuuripääkaupungissa”.
Kyseessä on hyvin raikkaasti kirjoitettu juttu yhdestä teatteri-illasta. Hän
vaikuttui esityksestä ja monet seikat tehosivat häneen. 3D-tehosteita hän
odotti kovasti eikä jutun mukaan pettynyt. Hänen mielestään tapahtumista ei voi
sanoin kertoa, se täytyy itse nähdä. Hän olisi odottanut, että näyttelijät
olisivat tulleet lopussa vielä yleisön eteen. Nyt he vain hävisivät. Aleksei kiinnittää
myös huomiota samaan, mihin minäkin. Nimittäin ennen pitkää kaikki rupeavat
puolustelemaan Vanjaa. Hän muistaa näytelmästä kohdan, jossa kerrotaan amerikkalaisesta
poliisista, joka tappaa mustan miehen mutta siltä oikeus päätyy vapauttavaan
tuomioon.
Minulle tuo amerikkalaisen poliisin tapaus ei jäänyt
mieleen, mutta sen kyllä aloin esityksen edetessä huomata, että vaikka Vanja
oli murhannut koulukaverinsa, hänet nähtiin uhriksi. Voisi tietysti löytää
yhteyksiä ihmisten käytökseen laajemminkin. Sinä aikana kun olin Pietarissa,
Suomessa julkaistiin uutinen somalialaisista nuorukaisista, jotka Tapanilan
asemalla olivat raiskanneet samanikäisen tytön ja saivat lopulta ehdollisen
vankeusrangaistuksen. Todellakin ei vain ihmiset vaan myös instituutiot alkavat
suojella rikollisia pitäen heitä uhreina. Ja tuttuahan on, että kaikenlaiset
murhamiehet saavat vankilaan naisilta huomattavan paljon rakkauskirjeitä, jotka
haluavat miehen kanssa joko naimisiin tai pyrkivät muuten vain auttamaan tätä. Tämä ei kuitenkaan ole tässä yhteydessä olennaista. Jos psyykettä tarkastelee, niin ehkä verrata pitäisi
kouluampujiin ja kauppakeskuksen pommin räjäyttelijään.
Kun nyt myöhemmin tutustuin netissä todelliseen Verhnyj Ufaleissa syyskuussa 2008 sattuneeseen Vanjan tapaukseen, niin kyllä siellä keskustelupalstoilla vaadittiin murhaajalle ankarinta mahdollista rangaistusta aivan niin kuin Tapanilan raiskaajillekin on vaadittu. Se on anonyymien vihan purkausta. Näytelmässä on toinen tilanne: Vanjan tuntevissa herää syyllistä kohtaan myötätunto.
Kun nyt myöhemmin tutustuin netissä todelliseen Verhnyj Ufaleissa syyskuussa 2008 sattuneeseen Vanjan tapaukseen, niin kyllä siellä keskustelupalstoilla vaadittiin murhaajalle ankarinta mahdollista rangaistusta aivan niin kuin Tapanilan raiskaajillekin on vaadittu. Se on anonyymien vihan purkausta. Näytelmässä on toinen tilanne: Vanjan tuntevissa herää syyllistä kohtaan myötätunto.
Rikoksen kärsinyt osapuoli – murhatun pojan äiti –
unohdetaan ja olin aistivinani, että ainakin äidin itsensä mielestä lähes
syyllistetään. Äiti yrittää saada oikeusistuimen kautta korvauksia
aiheutuneista menoista, joista hautajaismenot olivat suurimpana. Oikeus torjuu
uhrin äidin pyynnön. Myös tosi-tv-ohjelma (Пусть говорят ”Pust govorjat” – valtakunnallisesti suosittu
viihdeohjelma) pyytää äitiä ohjelmaansa. Äiti toivoo saavansa siellä
ymmärrystä. Hän kokee sen lähinnä nöyryytyksenä. Äidin elämä oli tuhoutunut
pojan kuoleman johdosta. Myöhemminkin se vaikuttaa ihmissuhteisiin ja hän kokee
joutuneensa syrjityksi.
…
Olin siis näytelmän lopun hetkellä hämillään ja osittain
pettynyt. Itse asiassa ennen näytelmää mietin, mitenhän tuollainen näytelmä
lopetetaan. Ajattelin, että melodramaattinen loppuhuipennus voisi lytätä sen,
viedä siltä tehon. Olin oikeilla jäljillä. Näytelmän tekijätkin olivat tuon
oivaltaneet. Näytelmä vain loppui. Valot sammuivat, äänet kaikkosivat. Näyttämö
tyhjeni. Näyttelijöitä ei ollut missään. He olivat kadonneet kuin heitä ei
olisi ollutkaan. Suuri osa yleisöä jäi vielä istumaan paikoilleen odottaen sen
jatkumista. He siis uskoivat, että oli
väliaika. Sitten kaikki pikkuhiljaa lähtivät pois. Hienoa, että heille suotiin
mahdollisuus vaihtaa paikan päällä tuoreita ajatuksia näytelmästä ja sen
toteutuksesta. Minä jäin tarkkailemaan tilannetta, kun en ollut ihan varma
loppumisesta.
Paljon huomiota sai lopussa näytelmän päähenkilön Vanjan piirros,
jonka äiti (eli näyttelijä, jonka piti esittää äitiä) jättää näyttämön eteen ja
pyytää yleisöä tutustumaan siihen. Äiti (oikea äiti) oli joskus löytänyt
piirustuksen ja ihmetteli poikansa mielikuvitusta ja yliluonnollisia kykyjä.
Siinä oli outo hahmo, jossa oli jotain ihmisestä ja jotain eläimistä. Siinä oli
tekijän nimi (jota en painanut mieleen) ja ikä: 14 v. Ei kai se oikeasti Vanjan
tekemä ollut, vaikken enää sitä täysin sulje pois. Monet nuoret ottivat siitä
valokuvia, tutkivat sitä tarkoin ja vaihtoivat ajatuksiaan. Heille siis siitä
jotakin avautui. Minulle ei avautunut mitään. En kuullut, mitä he
keskustelivat. Olikohan kyseessä jonkinlaista ”mustetahratestin” tapaista
analyysia?
…
Näytelmän johdantoteksti lupasi enemmän. Ohjaaja oli juossut
kamera päässä uhrin kuoleman polkua kuuroutunut tajunta kumun hakkaavista
lyönneistä sekaisin. Sitä videokuvaa ei esityksessä näkynyt. Eikä
johdantotekstistä aistimani kuoleman kumu tullut minulle esityksessä kovin
konkreettisesti vastaan. Kuvaannollisesti se ääniefekteissä ja kohisevassa
”lumisadesumussa” kyllä eli. Binauraaliset äänitehosteet, 3D ja niiden teho jäivät
minulle salaisuudeksi. En tiedostanut sellaista tajuntaan syvästi vaikuttavaa
kokemusta. Se ei kuitenkaan merkitse, ettei sellaista olisi ollut.
Mitä minulle jäi esityksestä päällimmäisenä mieleen? Mieleeni
jäi hirveä melu ja kumu. Näyttelijät käyttivät mikrofoneja ja huusivat niihin
niin, että korviani lähes särki.
Kaiuttimet olivat liian kovalla, mutta luulen, että se on ollut
tekijöille tietoinen ratkaisu. Minä siitä kuitenkin ainakin vaivauduin.
Kun ensipettymys oli mennyt ohitse ja kävelin teatterista
poispäin kohti Nevski prospektia, näytelmästä alkoi valjeta myös myönteisiä
puolia. Kaikesta huolimatta esitys pani ajattelemaan, mihin lapsemme on kasvatettu,
miten heitä pitäisi kasvattaa.
Vanjan sisar on aika kovasanainen. Hänellä on kaksi lasta ja
hän valvoo heitä paljon. Esityksestä tulee esiin kanta, että lapsia pitäisi
kuunnella, heidät tarpeita ottaa huomioon. Toisaalta sisko haluaa valvoa
lastensa elämyksiä. Epätietoisuus jää ilmaan, mikä on ihan hyvä asia. Saamme näitä asioita pohtia itse omissa
ympyröissämme.
Vanjan sisar näyttämöllä (O. Belinskja) |
”Rakkaus ei merkitse sietämistä.” Tämä lausahdus jäi näytelmästä
mieleen. Sen voisi kääntää myös ”kestämiseksi”. Se oli minusta puhutteleva
näkemys. Tulee mieleen pari venäjän ilmausta: ”Я его терпеть не могу” (”En voi sietää häntä”), ”Я больше не могу” (”En
kestä enää”, ”kärsivällisyyteni on lopussa”). Aikuinen ihminen pyrkii sietämään
nuorta ja peittämään oman kyllästymisensä. Sitten tulee hetkiä, jolloin
noustaan kipurajan yli. Näin kai vanhemmat liian usein ajattelevat. Näytelmä on
huuto rakkauden puolesta, se huutaa syvempää lähestymistä nuorten maailmaa,
heidän ajatuksiaan ja ongelmiaan kohtaan. Nyt näytelmän yleisö koostui
suurimmaksi osaksi nuorista ihmisistä. Ehkä saliin olisi pitänyt haalia enemmän
teini-ikäisten vanhempia.
Sietäminen merkitsisi englanniksi ”tolerate”, joka on
käännetty ’suvaitsevaisuudeksi’. Jos joku ajattelee, että nuoria pitäisi
suvaita, ollaan samassa pisteessä kuin sietämisen suhteen, raja voi tulla
vastaan. Rakkaus ei merkitse suvaitsemista, vaan syvempää: osallistumista ja
mukana oloa.
Näytelmässä arvostellaan venäläisen (ja myös vanhan
neuvostoyhteiskunnan) arvoja. Tässä niillä tarkoitetaan militarismia ja
sotahulluutta. Nuorten tajuntaan syötetään jo pienenä sodan ylistystä ja
sotilaallista kasvatusta. Lapset oppivat ”vihaamaan fasisteja”. Tällaista
ajatusmallia Vanjan isoäiti voivottelee. Tuo kyllä jää näytelmässä aseettomaksi
”voivotteluksi”. Yhteiskunnan pinta ilmiöihin ei mennä. Sen sijaan näytelmä
kyllä pureutuu ihmisen tajunnan maailmaan. Hyvä, että siinä on onnistuttu.
…
Esityksen jälkeen oma kommenttini oli jotenkin tähän tapaan:
”Esityksellä oli vähän annettavaa, parasta siinä oli tekninen toteutus, siihen
paneutuminen ja sen teho.” Tarkoitan, että näytelmässä pystyttiin menemään
ihmisen tajuntaan. Kun sitten aloin näytelmää punnita tarkemmin, niin huomaan
sen antaneen paljon enemmän. Ja uskon sen jääneen myös katsojien tajuntaan.
Tuosta ”tajuntaan menemisestä” voisin tuoda esimerkin. Mitä
tekee nuori, kun päähän tulee tietokonepelin kysymys: ”tuhotaanko kohde?
Valitse kyllä tai ei!” Vanjan maailmassa kaikki seuraa tuota mallia, myös
ihmissuhteet. Hänellä ei ole syvällisiä ihmissuhteita, ei aitoja tunnesiteitä.
Tai ehkä saattaa niitä jossain alitajunnassa olla.
Isoäiti (M.Roslova) |
Sitten näytelmässä on Vanjaa vastassa motkottava isoäiti,
joka yrittää panna pojan maailmaan rajoja. Vanjan ensireaktio on kuin
tietokonepelissä: tuhottava se on! Viime hetkellä poika kuitenkin havahtuu ja
pystyy palaamaan oikeaan todellisuuteen. Kuristukseen ohjautuvat kädet taipuvatkin
lopulta viime hetkellä halaukseen. Tässä tapauksessa poika pystyy tekemään eron
todellisuuden ja fiktion välillä. Omat jälkensä tuo tietokoneiden
fantasiamaailma on kuitenkin jättänyt. Paljosta ei jää katastrofi kiinni.
Hyvä, että tällaisia kokeiluja tehdään. On jotain
vaihtoehtoista teatterielämystä. Luulen, että Pietarin kokoisessa kaupungissa
samaan aikaan esitettiin kymmenittäin melodraamoja, joissa loppuhuipennuksen
jälkeen aplodien mukana katoavat mielestä tyhjyyttään huokuvat tosielämälle
vieraat teatraaliset tunteet.
Aleksandrinski-teatterin uudelta näyttämöltä voi vastedeskin odottaa kiinnostavia esityksiä |
III.
Tapauksen käsittelyä vuonna 2008
Nyt myöhemmin halusin käyttää verkkoa hyväkseni ja tutkia,
mitä tuolloin vuonna 2008 paikallinen media kirjoitti tapauksesta. Googlasin
hakusanoja ja löytyihän sieltä mielenkiintoisia uutisia, kirjoituksia ja
kommentteja. Oli myös vähemmän kiinnostavaa. Joku lehti oli yrittänyt suojata
tapauksen yksityisyyttä muuttamalla poikien nimet, mutta ei se auttanut, sillä
toinen sivusto kertoi kyllä kaiken aivan pikkutarkasti hienotunteisuudesta
välittämättä. Kuviakin pojista löytyy, en niitä kuitenkaan tähän halua kopioida.
Tässä tulee vielä katsaus samaan tapaukseen. Verhnyj Ufalein kaupungista löytyy
kyllä netistä tietoa, mm. juttuni alussa on linkki englanninkieliseen juttuun wikipediassa.
…
Muistoseppele oikealla murhapaikalla |
Kun ruumis löydettiin, rinnassa oli osuma ja kaulassa
kymmenen sentin haava. Todistajien kertoman mukaan pojat olivat edellisenä
päivänä riidelleet, mikä johti tappouhkaukseen. Epäillyn tuttavat ja sukulaiset
eivät tienneet, mihin uhri oli kadonnut.
Hieman myöhemmin samassa lehdessä oli uutinen, jonka mukaan
epäilty ilmoittautui itse poliisille ja tunnusti ampuneensa luokkatoverinsa
metsästysaseella, jonka hän oli varastanut aiemmin läheisestä kylästä. Erään toisen
jutun mukaan hän oli löytänyt sen metsästä.
Pojat kävivät kymmenettä luokkaa. Vanja oli luokassa uusi,
lukukautta oli käyty vasta vajaat pari viikkoa, häntä ei siis luokassa
tunnettu. Hänellä oli kuitenkin
eräänlainen ihmelapsen maine. Se osaltaan vaikutti siihen, miten muut
suhtautuivat uuteen, vetäytyvään luokkatoveriinsa.
Pojat istuivat vierekkäin. Maailmankulttuurin
(kulttuurihistorian?) oppitunnilla toisella alkoi mustekynä vuotaa, hän pyyhki
musteen paperiin ja halusi tehdä vierustoverilleen pientä pilaa aikoen tahria
paperilla hänen nenänsä. Vanja varotti: ”Uskallappas vain, niin tapan sinut!”
Poikaa tuo kielto ei pysäyttänyt, hän toteutti aikomuksensa. Tytöt taustalla
leikkimielisesti hihittelivät. Vanja muuttui kasvoiltaan tuskanpunaiseksi ja häipyi
luokasta kesken oppitunnin.
Seuraavan päivän aamuna Vanja koputti luokkatoverinsa kodin
ovelle ja pyysi tätä ulos selvittämään välejä. Sitä ennen Vanja oli hakenut varastamansa
aseen salaisesta piilostaan ja sahannut sen piipun pois. He menivät tyhjillään
olevalle alueelle. Vanja ojensi kiusaajalleen majoneesipurkin, jossa oli
keltaista maalia. Hän kehotti kiusaajaansa sotkemaan sillä itsensä tai hän
ampuu. Samassa hän suuntasi haulikon luokkatoveriaan päin. Tämä ei ottanut
kehotusta todesta vaan käski Vanjaa painumaan hiiteen. Vanja vastasi: ”Jos on
sinulle samantekevää, niin minulle se on sitä enemmän.” Hän ampui heti. Haulit
osuivat rintaan ja keuhkoihin, mutta pojalla oli vielä voimia sen verran, että
hän lähti juoksemaan kotiin. Hän juoksi noin sata metriä, kaatui ja alkoi
kuolemankorinansa. Sitä kesti muutaman minuutin.
Poika katosi. Hänet ilmoitettiin etsintäkuulutetuksi. Kun
isä kuuli tapahtuneesta, kerrotaan, että tämä aikoi tappaa poikansa omin käsin.
Poika piileskeli metsässä neljä päivää, saapui sen jälkeen kotiinsa. Isä vei
hänet suoraan päätä miliisille. Ovensuussa Vanja kertoi, että haluaa tunnustaa
tekonsa. Hänelle ojennettiin paperi. Poika kirjoitti itse tunnustuksensa, joka
oli niin selväjärkisesti luotu, että se löi kaikki ällikällä. Tekstiä olisi
voinut luulla ammattijuristin kirjoittamaksi. Motiiviksi Vanja ilmoitti koston.
Isä kertoo:
”Vaimoni ajatteli, että poikamme
on nero ja laittoi hänet suoraan kolmannelle luokalle. Se tuhosi hänen
elämänsä. Kuvitelkaa itse kuusivuotiasta tekemässä laskutehtäviä kolminumeroisilla
luvuilla kahdeksanvuotiaiden katsellessa hölmöinä ympärillä! Eivät lapset pidä
niistä, jotka erottuvat joukosta. Siksi häntä kiusattiin koulussa jatkuvasti.
Kaiken lisäksi äiti oli alkanut tuntea vetoa uskontoihin. Aluksi hän meni
Jehovan todistajiin, siirtyi sitten helluntailaisiin. Poika kasvoi ankarassa
kurissa. Äidille oli tärkeää, että hän ei juonut, ei polttanut eikä käynyt
tytöissä. Sen sijaan se, mitä päässä tapahtui ja miten hän kehittyy, ei häntä
kiinnostanut. Yhtä kaikki, poika istuskeli tuntikausia pelihallissa tietokoneen
kimpussa ampumassa vihollisia.”
Vanjan elämä jakautui kahtia viisivuotiaana, kun vanhemmat
erosivat. Hän muutti äitinsä kanssa muualle, isä jäi Verhnyj Ufaleihin.
Muutaman kerran poika karkasi ankaran äitinsä luota. Isä kuitenkin
matkatyöläisenä asusteli väliin eri paikkakunnilla. Siksi Vanja joutui
vaihtamaan usein koulua, ja aina luokkatoverit olivat uusia eikä kaverisuhteet
päässeet kehittymään. Sitten poika muutti jälleen äitinsä luokse. Hän oli
laiha, huomaamaton eikä mitenkään urheilullinen, kaikkialla hänet koettiin
vieraaksi. Huolimatta lahjoistaan ja kyvyistään, opiskelu ja koululäksyt jäivät
vähitellen kokonaan, hän jäi jopa luokalle. Edellisenä vuonna poika lähti
oma-aloitteisesti Tšeljabinskiin, jossa hän hakeutui paikallisen ”Punaisten nuorten etujoukon”
soluun. Kyse on kommunistisesta liikkeestä. Sielläkään hän ei tullut muiden
kansa toimeen, muut alkoivat vieroksua häntä hänen äkkipikaisuutensa vuoksi.
Poika ansaitsi kaupungissa rahaa pikkuhommissa mm. liimaillen seiniin mainoksia,
mutta ennen pitkää miliisi palautti hänet isänsä luo. Poika aloitti jälleen koulunkäyntinsä.
Kuulustelijat kysyivät hänen harrastuksistaan. Tämä kertoi
zen-buddhismista. Siitä hän oli lukenut itsenäisesti ja pystyi käsittelemään
aihetta syvällisesti, kertoi jopa zenin ongelmakohdista ja erityispiirteistä.
Kymmenettä luokkaa Vanja ehti käydä vain kymmenen päivää
ennen kuin tragedia tapahtui. Luokkatoverit kertoivat, että ei häntä kukaan
kiusannut eikä pitänyt pilkkanaan. Mutta poika pysyi muista erillään.
Vierustoveri (siis se jonka Vanja ampui) oli luokan henkinen johtaja. Hän
harrasti KVN:ää. Se tarkoittaa humoristisia leikkimielisiä sketsiesityksiä ja
lauluja, joissa eri oppilaitosten kesken käydään kilpailuja, jopa
valtakunnallisella tasolla. Kirjainyhdistelmä tarkoittaa ”Iloisten ja
kekseliäiden kavereiden kerhoa”: https://en.wikipedia.org/wiki/KVN.
Isä kertoo oman käsityksensä tapahtumasta. Hänen mielestään
Vanja ei kestänyt sitä, että häntä nöyryytettiin luokan edessä. Hän ei halunnut
olla mikään hylkiö tai sylkykuppi. Poika halusi säilyttää muiden kunnioituksen.
Hän ajatteli, että jos hän ei asiaan reagoi, muut lakkaavat kunnioittamasta.
Nyrkkitappelulla hän ei voinut ratkaista ongelmaa. Hänhän oli luokan
pienikokoisin. Siksi hän oli hankkinut aseen.
Heitän väliin yhden kommentin. Minun
silmääni pistää lehtijutuissa se, että äidistä ei kirjoiteta juuri mitään. Hän
on asian käsittelyssä jäänyt ulkopuoliseksi. Hänestä tiedetään vain se, mitä
isä kertoo. Tätä vasten ymmärrän näytelmän ratkaisun: äitiä ei näy, näkyy vain
äidin rooliin valittu näyttelijä, joka käy vain pitämässä yhden monologin.
Tšeljabinskilainen psykoterapeutti Andrei Babin käsittelee
kommentissaan lapsinerojen maailmaa. Hänen mukaansa he elävät ilman tunteita.
Hän nostaa esille käsitteen ”indigolapsi”, joilla uskotaan olevan
yliluonnollisia kykyjä. Suomenkielisessä netissäkin tuo käsite esiintyy, mutta
se yhdistetään New age –liikkeeseen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Indigolapsi. Ken jaksaa surffailla, löytää muutakin.
Yhtä kaikki Babinin mukaan näillä lapsilla uskotaan olevan
yliluonnollisia kykyjä, mutta samalla kun hänet nostetaan näin jalustalle,
hänen tunne-elämänsä häiriintyy. Lapsi kompensoi vaillinaista tunne-elämäänsä erilaisilla
keinotekoisilla korvikerakennelmilla. Ne
ovat toisen luokan tunteita, joita voidaan ymmärtää vain älyn kautta. Ne
toimivat lapsen älyn varassa. Mitään vahvaa tunne-elämään juurtunutta pohjaa niillä
ei ole. Kun Vanja ei saanut lämpöä ja ymmärrystä vanhemmiltaan, hän keskittyi
itsensä kehittämiseen. Kunnia muodostui hänelle tärkeäksi käsitteeksi. Hänellä oli
hyvin vahva kunnian- ja omanarvotunto. Anteeksianto ei ollut hänelle mielekäs
ratkaisu. Hän halusi karkaista itseään. Nuoruuden maksimalismi ja vahva
hormonaalinen kehitys ovat sellainen energiasekoitus, jonka ei toivoisi räjähtävän.
Koulussa oppitunnin aikana tuo oikosulku sitten tapahtui.
Vanja ajatteli, että muu maailma on vihamielinen häntä
kohtaan. Siksi hän varasti aseen. Psykoterapeutin mielestä hän ei suunnitellut
kenenkään ampumista. Kun sitten vierustoveri nöyryytti häntä, hän ei voinut
olla reagoimatta. Se ei ollut sokeaa raivoa. Hän oli punninnut tekoaan, sillä
hän toteutti sen vasta seuraavana päivänä. Hän halusi vain saada moraalisen
tyydytyksen. Nyt uhri ei ottanut Vanjan uhkausta todesta ja joutui maksamaan
siitä liian kovan hinnan. On huomattava, että psykoterapeutti Andrei Babin
pohtii pojan tilannetta pian murhan jälkeen. Hän ei vielä tiedä, että hänet
päätetään sijoittaa mielisairaalaan. Hänellä on selkeä näkemys mahdollisen vankeusrangaistuksen
vaikutuksesta:
”Jos nyt poika joutuu vankilaan,
hänen ympärilleen kehittyy vielä paksumpi suojakerros, hän kääntyy vielä
enemmän sisäänpäin. Sen kuoren murtaminen tulee olemaan hyvin vaikeaa.”
Poika päätettiin sijoittaa mielisairaalaan. Näytelmän
perusteella pojan kehitys ja tervehtyminen näyttää olevan hyvällä mallilla. Poika
on alkanut avautua, kuori on alkanut murtua.
Litän loppuun linkkejä, joita olen käyttänyt kolmannessa luvussa hyväkseni: http://www.nakanune.ru/news/2008/9/17/2130569/, http://www.nakanune.ru/news/2008/9/15/2130353/,
http://www.kp.ru/daily/24169/380780/, http://glavnymetallist.livejournal.com/5725.html.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti