torstai 3. joulukuuta 2015

Sibelius-viulukilpailu: finaalin toinen ilta


Kilpailu jatkui hyvin mielenkiintoisena. Nyt kuuntelin oikeastaan ensimmäisen kerran asiantuntijoiden arvioita päivän finaalisuorituksista. Olen kuunnellut jotain aiemminkin mutta vain irrallisina kommentteina. On tietysti hassua, että kirjoittelen statistina näitä omia aatelmiani, kun asiantuntijat kuulevat kaiken paljon tarkemmin ja ”oikeammin”. Uhmaan kuitenkin kaikkea tositietämystä ja jatkan omine tuntemuksineni.

Kerron kuitenkin ensin sen, mikä asiantuntija-arvioissa pani minut mietteliääksi. Hän oli Nancy Zhou. He eivät tunnu tykkäävän Nancysta ja olenhan itsekin odottanut häneltä enemmän. Mistä se sitten kiikastaa? Kuuntelin tänä iltana Nancyn version Sibeliuksen viulukonsertosta. En tiedä, millainen tulkinta hänellä oli 16-vuotiaana vuonna 2010, mutta vieläkin sen ”erikoisuutta” muistellaan lähes kauhun tuntein. Nyt hän oli kertonut kypsyneensä soittajana ja siksi kaikki odottivat jännittyneinä, mitä tuleman piti. Ja tulkinta oli varmaan erilainen, mutta pettyneitä kaikki tuntuvat olevan. Moitittiin alavireisyydestä ja viulun liian kirkkaasta, orkesterin yli käyvästä äänestä. Alavireisyyden tunnistin minäkin. Asettumista orkesterin yläpuolelle en huomannut ainakaan kovin selvästi. Toisaalta olin huomaavinani, että hitaassa osassa hän pyrki jopa kuuntelemaan orkesteria. Kai se on sitten ollut niin, että ensimmäisessä osassa hän on todellakin pyrkinyt soittamaan orkesterin päällä ja olen itse huomannut muutoksen näin päin.

Kun sitten salissa Zhoun viulu soi varsin äänekkäästi, joku arveli, että hänen pitäisi vaihtaa itselleen sopivampi viulu.

Nämä on mielenkiintoisia huomioita. Kun Zhou soitti Kuusankoskella Mozartia, niin pidin siitä, että hän otti orkesterin hallintaansa. Toisaalta eräs toinen viulisti soitti kerran Nielsenin viulukonserttoa ja välillä viulun ääni hukkui orkesterin alle. Eikä se kuulostanut lainkaan hyvältä. Nielsenin konsertossa on vertailukohtaa Sibeliukseen. Ja kyllä Zhoun tulkinta hieman tasalaatuisalta kuulosti. YLEn asiantuntijan mukaan Zhoun soitto oli nousujohteinen. Minä pidin Sibelius-tulkinnasta enemmän kuin eilisestä Tšaikovskista, joten siinä mielessä olen samaa mieltä.

Radion asiantuntija Tero Latvala (kerron nimen, koska kirjoitin sen muistiin) teki oikein syvää analyysia Zhoun soitosta. Häntä häiritsi alavireisyys ja myös tuo yllä mainittu viulun voimakas ääni.  Lisäksi hän totesi tulkinnassa ”šamanistista tummuutta” (minkä tuo alavireisyys osaltaan aiheutti). Latvalan mielestä tulkinta meni tässä ”överiksi”: ensimmäisessä osassa mentiin turhan ”synkkiin vesiin”. Lisäksi hän moitti Zhouta kiirehtimisestä, minkä tosin orkesteri pystyi taitavan johtajansa avulla kompensoimaan. Positiivista hänen mukaansa Zhoussa on hänen ”armoitetut virtuoosilahjansa”.

Omalta kohdaltani löysin Zhoun tulkinnasta eheyttä. Hän piti kokonaisuuden kasassa. Kyllä siellä soiton lomassa aina jotain pientä säröä tai liikaa painamista kuului. Alavireisyyttä ja muuta epäpuhtautta myös kuulin hieman. Mutta hyvin soitettuja jaksoja oli esityksessä kuitenkin enemmän. En voi television ääressä kuulla, jos viulu soi liian kovana tai kirkkaana. Sen sijaan minulla on kyllä kokemusta konserteista, joissa solistin ääni on tullut liian äänekkäänä esille. Ymmärrän, miten ikävästi se häiritsee kuulijan musiikkinautintoa.

Minusta Zhoun esityksistä Sibelius oli parempi kuin eilinen Tšaikovski. Hänen tekniikkansa pääsi paremmin oikeuksiinsa. Hänessä on mielestäni tyyliä, mutten silti halua nimetä häntä suosikikseni. Jos ottaa vertailukohdaksi illan ensimmäisenä numerona kuullun Mayumi Kanagawan Sibelius-version, niin kyllä Zhoun tulkinta oli minusta kypsempi. Kanagawan tulkinnasta en saanut mitään otetta. Ja siinä tuntuivat epäpuhtaudet häiritsevän enemmän. Eikä kokonaisuudessa ollut tulkinnan vaatimaa eheyttä.

On mielenkiintoista nähdä, miten tuomaristo arvioi Nancy Zhoun esityksen. Hän on jättänyt sekä minuun että YLEn asiantuntijoihin ristiriitaisia tuntemuksia.

Illan yhtenä kohokohtana oli Christel Leen tulkinta Bela Bartokin viulukonsertosta nro 2.  Syvennyin sitä kuuntelemaan television ääreen eikä tehnyt jääkaapille mieli lähteä. Täytyy sekä soittajalle että orkesterille antaa täysi kymppi. Yhteistyö soittajan ja orkesterin välillä tuntui toimivan vaikka sitä ennen konsertin alkua pelättiin. Christel Lee tunsi Bartokinsa erittäin hyvin. Olen sen kuullut joskus aikaisemminkin mutta nyt koin aidon musiikkielämyksen, jonka varmasti muistan pitkään. Konsertto tuntuu huippuvaikealta. Lee pystyi välittämään Bartokin musiikista kovin erilaisia puolia: tunsin niin kaaoksen ja herkkyyden kuin myös välissä soivan villin tanssillisuuden. Konserttohan on sävelletty 30-luvun lopussa ennen säveltäjän muuttoa Amerikkaan. Se heijastaa omalla tavallaan tuota sekasortoista aikaa. Ilman muuta Christel Lee nousi tulkintansa ansiosta vahvimmaksi ennakkosuosikiksi. Kaikki riippuu huomisesta Sibelius-tulkinnasta. Tämä ei ole pelkästään minun mielipiteeni. Se totesi myös YLEn asiantuntijakommentaattori.
Christel Lee

Minulle illan toinen kohokohta oli japanilaisen teinitytön Minami Yoshidan sydämeenkäypä tulkinta Pjotr Tšaikovskin viulukonsertosta. Television toimittaja kertoi, että Yoshida on ”lavan ulkopuolella hyvin ujo ja herkkä mutta lavalla hänestä kuoriutuu suuri taiteilija”.  Olen nähnyt hänet vaan esiintymislavalla mutta ujolta hän näyttää ja kun hän lienee tyypillinen japanilainen, niin toimittaja on oikeassa. Esiintyessään hän kuitenkin kokee muodonmuutoksen. Jostakin piilosta hypähtää esiin suuri tulkitsija, jonka soiton kautta tuntuu purkautuvan kaikki kätköksissä olevat ihmismielen syvimmät tunnot.  

Yoshidan tulkinta vei minut täysin mukaansa. Ymmärrän, että ei hän taiteilijana ole niin kypsä kuin muutamat muut kilpakumppanit, mutta kaikkensa hän lavalla itsestään antaa. Ja siitä minä katsojana nautin. Esitys sai minut valtoihinsa. Seurasin tv-ruutua kuin joskus teinipoikana jotain suosikkibändiä. Seuraavaksi hieman hehkuttelen Minamin esityksen tiimoilta, täydellä tunteen palolla.
 
Minami Yoshida

Tällaisen takia tykkään käydä konserteissa. Kun solisti antautuu musiikkiinsa aivan täysillä, antaa musiikin viedä, on teknisesti niin taitava, että pystyy vastaamaan sen vaatimuksiin. Antaa mennä täysillä – ja kykenee soittamaan täysillä niin kuin musiikki ja tunteet vaativat. Ujous ja muut persoonaa pidättelevät voimat ovat pois pyyhkäistyt. Kuoren alta, sielun sopukoista vapautuvat kaikki energiavirrat musiikin palvelukseen.

Eivät haittaa hetkittäiset ylilyönnit. Kokonaisuus on hallinnassa. Soitto on säröisyydessäänkin eheää – koko ajan kosketuksessa musiikin hengessä sykkivään sielun värinään. Tällaisesta ei kuulija joudu irti, jännite säilyy ja pitää hänet paikallaan.

Zhou oli omassa Tšaikovskissaan teknisesti puhtaampi. Yoshidan räiskeessä roiskuu, mutta sydän elää jokaisessa rappauksen vedossa.

Sattuu pariin otteeseen yllättävä episodi, jollaista en ole ennen nähnyt. Kesken kaiken kovimmassa vauhdissaan solisti korjaa pikavirittimellä korkean e-kielen viritystä. Hän pystyy silti pitämään soittonsa koossa. Ehkä hän ei tekemäänsä itse huomaakaan, kun on niin musiikissa mukana. Moni olisi mennyt siitä täysin sekaisin. Sen totesi myös YLEn kommentaattori: ”e-kieli meni epävireeseen ja joutui sitä justeeraamaan, mikä osoitti soittajan tahdonvoimaa”. Lainaus perustuu muistiini eikä siis ole sanatarkka.  Tuo ”justeeraus” jäi repliikistä mieleen.

Konserton toinen osa lähti kauniina mutta jännite tuntui hieman laskevan. Ensimmäisessä osassa hän päästi piilossa olleen temperamenttinsa valloilleen, mutta hiljaiseen osaan ei löytynyt samaa intensiteettiä. Hitaat osat ovat hyvin haastavia. Musiikin on silloinkin mentävä eteenpäin, jos ei mene, niin soitossa ei ole tuttua sisäistä jännitettä. Hyvin Yoshida kuitenkin pääsee hetken herpaantumisen jälkeen musiikkiin mukaan.

Finale-osan alun pizzicatossa on säkenöivää energiaa. Se on kuin sisäistä kapinaa. Tunnelma muuttuu pikkuhiljaa kohti iloa. Nuori soittaja on kovilla, voimille alkaa ottaa ja välillä soitto tuntuu näpertelyltä. Sen pelastaa dialogin poikanen orkesterin kanssa. Se toimii, soittaja on valveilla. Ja pian jousi taas hyppelehtii kielillä elämässä täysillä mukana. Tahtoisin hyppiä mukana.

Kolmas osa alkaa loppua. Kapellimestari Hannu Lintu on tullut orkesterinsa kanssa mukaan solistin räiskeeseen, hänen nuoruuden intoon ja paloon. Ollaan jossakin kosmisessa ulottuvuudessa. Konsertto päättyy. Lopen uupuneena solisti ottaa vastaan riemuitsevia suosionosoituksia vaipuen samalla omaan ujoon sulkeutuneisuuteensa.

Asiantuntijat eivät tunnu nostavan Minami Yoshidaa voittajakandidaatiksi. He patistavat häntä länteen opiskelemaan ja sitä myötä vajavainen kielitaitokin pääsee kehittymään. Näinhän tietysti on. Minulle hän kuitenkin toi raikkaan alkuvoimaisen musiikkielämyksen.


Torstaina on vielä edessä yksi finaali-ilta. Silloin ratkeaa paljon. Olen jo ehtinyt ennustaa voittajaksi itävaltalaista Emmanuel Tjeknavoriania ja amerikkalaista Christel Leetä. He ovat selkeitä ennakkosuosikkeja. Jonkun muun voitto olisi myös asiantuntijoille yllätys, mutta heillä on vielä yhdet esitykset jäljellä. Tero Latvalan mielestä Yoshidan ja Zhoun soittoa arvioidessaan tuomaristo painottaa eri asioita ristiin rastiin. He ovat siis vaikea pala ja näillä näkymin sieltä voisi nousta mahdollinen yllätys. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti