lauantai 5. joulukuuta 2015

Sibelius-viulukilpailu 2015: pohdintaa tulosten julkistamisen jälkeen

Christel Lee - Jean Sibelius -viulukilpailun voittaja vuonna 2015

Tuomaristo teki valintansa. Christel Lee selvisi rotkon reunalta ja voitti pääpalkinnon 25 000 euroa. Finaalin ainoa mies, ”koko kansan Manu” Emmanuel Tjeknavorian tuli kakkoseksi saaden 18 000 euroa ja lisäksi vielä 3 000 euron tunnustuspalkinnon parhaasta Sibeliuksen viulukonserton esityksestä. Kypsästi tekniikkansa hallitseva, mutta värittömän pikkusievästi soittava saksalainen Friederike Starkloff sai kolmossijallaan 12 000 euroa ja lisäksi myös 2 000 euron tunnustuspalkinnon välierätulkinnallaan. Näin ollen itseni hehkuttama Minami Yoshida ja muuten vain tykkäämäni Nancy Zhou jäivät pelkkään 2 000 euron lohdutuspalkintoon. Siinä ei itse asiassa ollut mitään yllättävää. Arvasin, että ammatillisesti pätevien tuomarien arvioissa Yoshida on vielä raakile. Heillä ei ole tunnekuohuille sijaa. Ja näköjään Nancy Zhou jäi myös ammattilaisten arvioissa suosikkien varjoon.

Otan esimerkiksi tuon Nancy Zhoun. Hänen täytyy olla tulokseen pettynyt, vaikka tietysti ulospäin hän näytti olevan täysin ”cool”.  Hän on lähettänyt facebook sivuilleen päivityksiä esitystensä jälkeen. Niiden pohjalta hän tuntui huokuvan itsevarmuutta. Viimeisen finaaliesityksensä jälkeen mitään ei sivuille kuitenkaan ilmestynyt. Lieköhän se johtui jännityksestä? Tänään sivulle kuitenkin ilmestyi tyypillinen amerikkalainen päivitys, jossa hän hehkui positiivisuutta ja onnitteli kaikkia voittajia. Yön yli oli nukuttu ja elämässä oli taas otettu suunta eteenpäin. Vaikken Nancyn tulkinnoista erityisemmin nyt pitänytkään, niin minusta hän on kuitenkin mielenkiintoisempi solisti kuin esimerkiksi kolmanneksi sijoittunut Starkloff. Nancy Zhoun Sibelius-tulkinnassa oli kuitenkin jotain särmikkyyttä, mikä taas Friederike Starkloffilta puuttui. Sen oli kommentaattorikin havainnut aprikoidessaan, ”onko hänellä egoa tarpeeksi”.

Aion seurata Nancy Zhoun urakehitystä. Jotakin hänestä minuun on jäänyt.

Kuitenkin Minami Yoshida oli minulle oma lukunsa. Helsingin Sanomien kolumnisti moitti hänen Sibelius-tukintaansa siitä, että hän soitti sellaista, mitä Sibelius ei ollut nuotteihinsa laittanut. Minusta tässähän se tulkinnan juju onkin. Voi ottaa vapauksia ja tuoda näin omaa persoonansa musiikkiin mukaan. Olen käsitellyt aiemmin blogiteksteissäni neuvostoliittolaista pianistia Maria Judinaa, joka muunsi paljon räikeämmin omanlaiseksensa esimerkiksi soittamaansa Beethovenia tai Mozartia. Siinä soittaja on säveltäjään ja sovittajaan rinnastettava musiikkia uudelleen luova taiteilija, jonka käsien kautta alkuperäinen sävellys sysätään elämään. Judina teki sen kypsänä, itsensä huipulle raivanneena pianistitaiturina, Yoshida antoi vallan nuoruuden vaistoilleen.

Menen seuraavaksi viimeisen finaalipäivän suorituksiin. Aloitan hieman nurinpäin eli kilpailun viimeisestä esityksestä, kilpailun voittajan, amerikkalaisen Christel Leen Sibelius-tulkinnasta. Television ja radion kommentaattorit olivat siihen pettyneitä. Eräs heistä totesi, että kilpailija ei ollut vielä palautunut edellisen illan täydellistä antaumusta vaativasta Bartok-esityksestä.  Ehkä näin on. Toisaalta uskon, että pätevä tuomaristo otti sen huomioon. Puhti tuntui loppuvan loppua kohden, mikä vaikutti kokonaisuuteen, ja myös alavireisyydestä moitittiin. Aivan kuin kyseessä olisi ollut täysin epäonnistunut esitys. Minä en kuitenkaan kokenut Leen tulkintaa huonoksi. Aistin musiikista kyllä suuren taiteilijan, nautin kokonaisuudesta. Ehkä konsertto ei ole hänelle kovin läheinen, mutta taitavana soittajana hän kykeni siihen paneutumaan aidosti. Leen tulkinta oli minulle nautinto kuunnella. Soitto hengitti antaen myös kuulijalle tilaa levollisuuteen, siihen mahtui laskeutumista seesteiseen rauhaan, joka taas kykeni nousemaan tasapainoisesti hehkuunsa. Tarvittaessa energiaa löytyi.

Ei se suinkaan ollut täydellinen esitys, mutta totean sen vielä kerran: sitä oli miellyttävä kuunnella. En ”hengästynyt” samalla tavalla, kun Emmanuel Tjeknavoriania kuunnellessani. Se oli toki loistavaa soittoa, mutta hän tuntui kokemattomuuttaan puskevan liikaa omaa tulkintaansa. Hän ei malttanut pysyä nahoissaan. Lisään heti, että näin minä aloin sitä konserton edetessä yhä enemmän kokea, vaikka toisaalta olin myös haltioissani.

Tuon saman totesi myös kommentaattori ja osasi käyttää kuvaavampaa kieltä: ”halki, poikki ja pinoon”. Tjeknavorian oli psyykannut itsensä kuin huippu-urheilija. Ja tuo latinki oli musiikin ja hänen välissä. Hän tuntui välillä kuin hyökkäävän, tuo voima tuli kaikessa esiin. Hienoisen ristiriidan tunne siitä jäi, sillä toisaalta soitto oli puhdasta ja teknisesti taitavaa.

Christel Leen  Sibelius-tulkinta oli minulle tuon Tjeknavorianin purkauman jälkeen kuin hermolepoa, aistin soitossa rauhaisan lintukodon hengen. Toisaalta japanilaisen teinitytön Minami Yoshidan tulkinnat olivat asia erikseen. Siihen latauduin kuin fanittaja.

Tässä vielä muutamia yksittäisiä huomioita, joita tein kuunnellessani Christel Leen esitystä. Ne voivat tuntua jo toistolta. Aloitan konserton toisesta osasta.

Konserton hidas osa soi levollisena, Lee ei ala työntää kuin Tjeknavorian. Hän antaa jousen elää omin ehdoin. Soitto hengittää rauhallisena, kuulijakin on liikkumatta ja levollinen. On seestynyt hetki kaiken vauhdin keskellä. Sitten taas musiikin matka jatkuu. Elämä jatkuu hieman kiihkeämpänä. Noustaan forteen yhdessä orkesterin mukana, sopusoinnussa. Se on hienoa kypsää soittoa!

Tässä kohdassa konserttoa teen valintani. Christel Lee on minun suosikkini. Hänen haluan voittavan.

Toisen osan loppu on minulle eräänlainen huipennus. Se soi herkkänä, tähän elämä voisi pysähtyä.

Alkaa kolmas osa. Siinä alkaa eheys hieman rikkoutua. Jossakin tökkii. Olen kuulevinani alavireisyyttä tai mahdollisesti muuta epäpuhtautta. Mutta soittaja selviää sen yli. Ja taas viulu soi upeana – kuin voittajalla. Christel Leellä – miten sen nyt ilmaisisi? – on nyt soitossa eräänlainen hengittävä intonaatio. Se poikkeaa muista edukseen. Löydän myös yhteyden solistin ja orkesterin välillä. Lee ei pyri siitä erottautumaan niin kuin Tjeknavorian.   Lopussa alan kyllä taas huomata alavireisyyttä.

Christel Lee lopettaa urakkansa kilpailijoista viimeisenä. Television ruutuun tulee kommentaattori, joka yllätyksekseni painaa esityksen lyttyyn. Se saa minut hieman hämilleni. Meikäläinen amatööri on kuullut ihan toisin. Löysin kyllä kaiken loistokkuuden keskeltä alavireisyyttä ja pientä epäpuhtautta. Mutta asiantuntijan mielestä soitto oli sätkyttelevää, katkonaista, kontakti oli hukassa. Ja lopussa hän vielä väsähti.

Viimeisenä finaali-iltana kuulin myös Mayumi Kanagawan soittamana Alban Bergin viulukonserton (”Erään enkelin muistolle”). Kyseessä on minun kaltaiselleni amatöörille varsin haastava kuunteluelämys.  Ja toteankin, että siihen en jaksanut keskittyä. Kanagawan Sibelius-tulkinta oli ollut muihin verrattuna väritön ja siksi minulla ei ollut hänen esitykseensä erityistä kiinnostusta. Odotin tuolloin jo kärsimättömänä Christel Leen päätösesitystä ja se täytti mieleni.

Voittajien julkistaminen oli jännittävä tapahtuma. Sen aisti kaikessa. Itse tuomariston suomalainen puheenjohtajakin alkoi änkyttää. Sanat juuttuivat kurkkuun. Kilpailijoista huokui jännittävä odotus. Toisaalta tulosten selvittyä hävinneiden täytyi peittää pettymyksensä.


Jos pääsisin mukaan haluamieni finalistien konsertteihin, joissa ei tarvitsisi kuunnella Sibeliusta, niin ensiksi valitsisin Christel Leen, sillä hänen Bartok-tulkintansa osoitti kyseessä olevan suuri taiteilija. Sitten valitsisin Minami Yoshidan, sillä haluaisin tuntea, miten sali elää ja kokee hänen soitonpalonsa. Kolmanneksi valitsisin Nancy Zhoun, koska olen jo kerran ollut hänen konsertissaan ja tuolloin tykästyin hänen Mozart-esitykseensä. Näitä kolmea nuorta taiteilijaa kuunnellessani uskon saavani upeita musiikkielämyksiä. Lähtisin toki myös ”Manun” konserttiin enkä sieltäkään odota muuta kuin positiivisia yllätyksiä. Starkloffista ja Kanagawasta ei sen sijaan ole niin väliä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti