keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Sibelius-viulukilpailu: finaali on alkanut - vaikutelmia ensimmäisen illan esitysten jälkeen

Joidenkin mielestä yllätyksellinen finalistikuusikko (kuva lainattu Hesarin jutusta)

Sibelius-viulukilpailu on edennyt finaalivaiheeseen. Välieriä en ehtinyt kuuntelemaan laisinkaan. Alkueriä kuuntelin jonkin verran ja sen pohjalta nimesin muutaman suosikin. Heistä oikeastaan vain yksi on nyt finaalikierroksella, vaikka kahta muutakin kehuin.

Ensimmäisenä finaali-iltana esiintyi neljä kilpailijaa. Alkuerissä olin kuullut heistä kolmea: Friederike Starkloffia, Emmanuel Tjeknavoriania ja Nancy Zhouta. Heistä saksalainen Starkloff oli yllämainittu alkueräsuosikkini. Itävaltalainen Tjeknavorian soitti myös alkuerissä mallikkaasti, mutta jostakin ei-musiikillisesta syystä jätin hänet ykkössuosikkieni taakse.

Nancy Zhousta olen kirjoittanut aiemmin. Hänhän kävi 19.2. Kuusankoskitalossa soittamassa W. A. Mozartin viulukonserton nro 5 A-duuri Kymi Sinfoniettan solistina. Siinä hän osoitti sellaista kypsyyttä, että suorastaan ihastuin hänen hallittuun tulkintaansa. Nyt alkueräsoitto oli kyllä teknisesti hallittua mutta jotakin siitä puuttui. Eilen soitettu Tšaikovskin viulukonsertto vain lisäsi kysymyksiä. Hän on teknisesti taitava, mutta tulkinta jätti minut kylmäksi. Ehkä hänen olisi pitänyt soittaa jotakin muuta kuin venäläistä musiikkia. Hänen soitostaan puuttui se sielukkuus, jota itse venäläiseltä musiikilta odotan. Alku oli kiinnostava, nautinnollisen hallittua soittoa. Sitten alkoi välillä tuntua, että hän lähinnä esitteli teknistä taituruuttaan. Olisin odottanut minun sydämeeni tarttuvaa tulkinnallista jäsentyneisyyttä. Olihan sitä toki, mutta loppuun asti se ei kantanut.

Olen joskus yrittänyt luoda (Chloe Hanslip –jutussani) hämärää ajatuskuviota, vetää yhteyttä jousen kosketuksesta kuulijan  (siis tässä tapauksessa minun) sydämeen. Kosketus herkkyydessään ja voimassaan antaa musiikille henkisen ulottuvuuden, moniulotteisen yhteyden säveltäjän, taiteilijan ja kuulijan välillä. Sitä ei nyt pelkkä sympatia pystynyt ylläpitämään. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla Zhoun Sibelius-tulkintaa. Hän on taitava soittaja ja on joka tapauksessa ilo kuunnella, vaikka sieltä sydämen sopukasta jotain syväluotaavuutta tuntuukin puuttuvan.

Friederike Starkloff soitti hyvin mutta nyt hän ei minua sytyttänyt eikä saa samaa suosikin asemaa, kuin oli alkueräsoiton perusteella. Sen sijaan 17-vuotiaan japanilaisen Minami Yoshidan Sibelius-tulkinta oli kyllä riemastuttava. Odotan todella kiinnostuneena hänen toista ohjelmanumeroaan Tšaikovskin viulukonserttoa. Sen myötä voin myös tehdä vertailua hänen ja Nancy Zhoun tulkintojen välillä. Minami on toistaiseksi vienyt sydämeni, mihin toki hänen soitosta hehkuva nuoruuden intonsa on merkittävästi vaikuttanut. Hänen jok’ikinen huokosensa tuntuu elävän musiikin mukana. Katsotaan, miten on tämän illan jälkeen, kun he molemmat soittavat väliajan jälkeen. Minami on tosiaan vasta 17-vuotias eikä kansainvälistä rutiinia ole. Miten hän kykenee eilisen jälkeen eläytymään Tšaikovskin musiikin maailmaan? Sen näkee illalla. Toivotan molemmille onnea.

Sitten oli vielä itävaltalainen Emmanuel Tjeknavorian ja hänen Brahms-tulkintansa. Mielestäni se oli loistava, virtuoosimainen. Häntä oli nautinto kuunnella. Turha jännitys puuttui, hän todellakin soitti vapautuneesti pystyen keskittymään musiikilliseen sisältöön. Jos hänen Sibelius-tulkintansa on yhtä upea, hän saattaa voittaa nuorten kanssakilpailijaneitosten silmien edestä koko kilpailun. En satu pitämään hänen ilmehtimisestään enkä eleistään. Tällaisetkin seikat vaikuttavat minunlaiseeni amatöörikuuntelijaan. Sillähän siitä pääsee, kun katselee muualle.


Emmanuel Tjeknavorian
Yoshida Minamin ja Nancy Zhoun lisäksi illalla esiintyvät Mayumi Kanagawa ja Christel Lee. Heitä en ole vielä voinut kuulla. Kanagawa soittaa Sibeliuksen konserton, Lee on valinnut Bartokia, mikä minulla on jäänyt vähälle kuuntelulle. Molemmat ovat nimestään huolimatta amerikkalaisia, joita onkin yltänyt finaaliin yllättävän paljon. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti