Aleksanterin pylväs Palatsiaukion keskellä luo rauhaa
tyyneen iltaan
|
Käväisin heinäkuun alussa Pietarissa. Vietin pari yönseutua pikkuhotellissa aivan
ydinkeskustassa Bolšaya Konjušennaja
-kadulla (Большая Конюшенная) lähes vastapäätä vihreäkattoista Pietarin inkeriläisen seurakunnan Pyhän
Marian kirkkoa. Noin reilun sadan metrin päässä
kulki Nevan valtakatu (eli Nevski prospekti), Palatsiaukio ja Talvipalatsi
olivat noin viiden minuutin kävelymatkan päässä.
Sään puolesta matka epäonnistui pahoin. Satoi ja myrskysi
lähes koko ajan. Keskiviikkoilta oli ihanan rauhaisa ja levollisen tuntuinen.
Tosin taivas oli pilvessä, mutta ilma oli raikas hengittää ja ihmiset
ilmiselvästi kuin puuskatuulista vapautuneina huokuivat helpottunutta riemua.
Tiistai ja torstai sekä keskiviikkopäivä kuluivat lätäköitä kierrellessä ja tuulenpuuskia
vältellessä. Suunnittelemani päivämatka Pietarhoviin jäi tekemättä.
Tiistai-illan ohjelmaani olin valinnut urkukonsertin. Itse
asiassa urkuja kuuntelin keskiviikkoiltanakin, mutta keskityn nyt tiistaihin.
Kesän tapaan molemmat konsertit alkoivat vasta iltayhdeksältä.
Tuo urkukonsertti oli aivan lähellä hotelliani
Nevski prospektilla (nro 32-34), miltei Gostinyj dvor –tavarataloa vastapäätä, hieman pitää
kävellä Talvipalatsin suuntaan. Paikka oli katolinen Pyhän Katariinan katedraalissa (St. Catherine’s Roman Catholic Church - Римско-католическая церковь Св. Екатерины; http://www.catherine.spb.ru/ ). Siinä sateessa ja tuulessa huokasin
helpotuksesta, kun kirkko oli vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä.
Seuravana yönä myrsky vain paheni ja aamulla kulin uutisista, että kaupungin
alueella oli kaatunut noin 60 puuta ja ainakin yhden kauppakeskuksen peltikatto
oli lähtenyt omille teilleen.
Yleisöä parveili kirkon edessä ennen konserttia sadeviitoissaan,
mieli iloisen uteliaana. Ei tuntunut myrsky olleen jarruna. Kirkkosali tulikin lähes viimeistä paikkaa
myöten kuulijoita täyteen. Onhan se tietysti pieni ihmettelyn paikka, kun
ortodoksien maaperällä katolinen kirkko vetää niin runsaan yleisömäärän, mutta
kulttuuri ei tunne rajoja ja venäläiset ovat kulttuurinnälkäistä väkeä.
Mielestäni suurempi ihme oli se, että nimenomaan urkukonsertti pystyi noinkin
paljon vetämään väkeä. Kaiken lisäksi yleisö koostui pääosin paikallisista
musiikin ystävistä, aika niukalti siellä tuntui olevan aikaa tappamaan
poikenneita matkailijoita, vaikka tuon kaltainen musiikkitapahtuma voisi
houkutellakin.
Yleisö koostui kaiken ikäisistä. Oli aivan pikkulapsia ja
oli tietysti eläkeläisiä. Yllättävän paljon oli keski-ikäisiä, joiden en usko
Suomessa urkukonsertteihin menevän.
Kirkon uruista voi paikallinen katolisen kirkon väki aiheesta ylpeillä. Ne ovat
hollantilaiset ja valmistuneet vuonna 2009. Ne oli sijoitettuna ensi alkuun
Smolnan katedraaliin, mutta tämän vuoden alussa ne siirrettiin nykyiseen
paikkaansa. Se oli ilman muuta hieno valinta, sillä Smolnan katedraaliin ei sen
hieman syrjäisen sijaintinsa vuoksi voitaisi ehkä saada samassa määrin yleisöä.
Ja lisäksi Pyhän Katariinan katedraalin
akustiikka tuntui sopivan uruille aivan loistavasti.
Kirkko on sisustukseltaan yksinkertainen. Monien
venäläisten, runsaisiin ikoneihin tottuneiden ortodoksien mielestä varmaan
hyvin karu, mutta seurakunta elää varmaan niukkuudessa ja siihen on tyytyminen.
Kirkossa näytti olevan meneillään korjaustöitä.
Tapani mukaan laitan tähän pari havaintoa yleisöstä. Hieman
viistosti edessäni istui kaksilapsinen perhe, vanhemmat ja kouluiän kynnyksellä
olevat kaksostyttäret, jotka olivat sadesäästä huolimatta varsin koreasti
pukeutuneet. Heidän tuuheat tummankiharaiset
hiuksensa tekivät vaikutuksen. He tuntuivat olevan varsin ekstrovertteja, ja heidän
pyöriskellessään ennen konserttia vilkkaina ja levottominakin aloin pelätä,
mitenköhän jaksavat olla loppuun asti. Mutta se oli vain jännittävän odotuksen
luomaa innostusta. Konsertin aikana he olivat hiljentyneinä paikallaan, koko
perhe sopusointuisena yhdessä. Sivullani oli vanhempien seurana yksi teinityttö,
joka sortui minua kovasti ärsyttävään helmasyntiin. Hän värkkäili koko
konsertin ajan kännykkäänsä, surffaili netin ihmeellisessä maailmassa naamaansa
nostamatta. Onneksi hän istui sen verran sivussa, etten hänestä häiriintynyt.
Satun valitettavasti olemaan turhan herkkä tällaisille
”rinnakkaistapahtumille”. Ehkä olikin niin, että tyttö saattoi elää musiikin
mukana aivan täysillä, tuo oli vain hänen tapansa sitä kuunnella.
Oheisessa kuvassa on nähtävissä konsertin ohjelma. Urkurina
oli Maria Vekilova. En tiennyt hänestä ennen konserttia yhtään mitään. Olin
toki löytänyt netistä hänen esittelynsä mutta luin sen vasta konsertin jälkeen.
Konserttia kuunnellessani soitto tuntui yllättävän
kypsältä. Konsertin päätyttyä
urkutaiteilijaa odotettiin kirkkosalin eteen ottamaan vastaan yleisön
suosionosoitukset. Odotin millainen elämän ryvettämä ja urkuparven pölyjen
kuivettama rouva sieltä eteemme putkahtaa. Tulikin nuori kaunis nainen pikkumustassaan, somasti hymyilevänä,
tukka kauniisti levällään. Kaiken lisäksi hän näytti sen verran pienikokoiselta,
että oikeastaan siinä hetken hämmästyksessä ihmettelin, miten hän on onnistunut
loihtimaan urkurin penkiltä niin mahtavat soinnit. No tuo oli tietysti typerä ajatus
mutta kaikenlaista hetket aivoihin joskus heittävät. Ja siinä huumassa fantasiani nousivat lentoon,
unelmille tuli siivet: hänet jos saisin seurakseni urkuparven pilvenharjalle! No,
hyvä näin, kun musiikki vie. Mielikuvia ei pidä suitsia.
Nyt myöhemmin olen etsinyt Maria Vekilovasta enemmän tietoa.
Löysin Youtubesta hänen Bach-videonsa ja ihastuin siihenkin. Tässä on linkki: https://www.youtube.com/watch?v=SU_Hksq_uI8.
Hän soittaa Belgiassa Johann Sebastian Bachin Passacaglian ja fuugan C-molli, nro 582 (Passacaglia and Fugue in C minor, BWV 582).
Tiistai-illan urkukonsertin ohjelma (klikkaamalla näet paremmin) |
Kirkon ovella ennen konserttia |
Muutama minuutti konsertin alkuun. Tuosta alttaritaulusta
tuli väkisin mieleen eräs itävaltalainen euroviisuvoittaja.
|
Kaksostytöt neitsyt Marian suojeluksessa
|
Konsertin tähti Maria Vekilova runsaiden suosionosoitusten hyväilyssä |
Palaan konsertin kulkuun yksityiskohtaisemmin.
Urkuri soitti rohkeasti. Kuunnellessani hän tuntui varsin
kypsältä ja kokeneelta. Tosin lopussa olin aistivinani jonkinlaista väsymystä,
mm. loppuosan Buxtehude tuntui tasapaksulta ja pari turtumuksen hetkeä mieleen
nousi. Mutta kokonaisuudessaan konsertin
ohjelma oli mielestäni oivasti suunniteltu. Sävellykset ja niiden tulkinnat tukivat
toisiaan, vaikka liikuttiin vapaasti eri vuosisadoilla. Edellinen kappale teki
seuraavasta entistä kiinnostavamman. Minulle konsertti oli henkistä matkaa
aikakausien välillä.
Jo alkunumero ollut Johannes Brahmsin Preludi ja fuuga G-molli oli minusta tulkinnaltaan loistava.
Brahmsin urkumusiikkia olen alkanut vierastaa, koska olen joutunut kuulemaan siitä
uuvuttavan värittömiä tulkintoja. Nyt Vekilova onnistui tuomaan Brahmsiin eloa.
Seuraava sävellys oli ehkä koko konsertin paras
ohjelmanumero. Se oli herkkää ja välillä jopa leikkisää soitantaa. Säveltäjä oli minulle täysin tuntematon
Maurice Duruflé (1902 – 1986) ja kappale oli Preludi ja fuuga Alainin nimeen (Prelude et fugue sur le nom d’Alain, op. 7). Ensi alkuun sävellys
tuntui aivan vieraalta, mutta kuunnellessani siinä alkoi olla jotain tuttua, todennäköisesti
olen sen ehkä joskus kuullut. Säveltäjän kuolinvuoden perusteella
nykymusiikista oli kyse ja varsin sujuvasti hyppäys vuosisadasta toiseen sujui.
Tuosta yleisvaikutelmasta haluan vielä todeta, että
leikkisyyden lisäksi soitto kuulosti raikkaalta. Teema eteni kivasti, väliin se
keräsi kuin voimia ja sitten leikki taas jatkui. Basson ja kirkkaiden
ylä-äänien välillä oli jännittävää vaihtelua. Kappaleen loppunousussa oli voimallista
mahtia. Tällaisia vaikutelmia kirjoitin heti konsertin jälkeen muistiin.
Seuraavaksi siirryttiin vuosisadoissa kauemmas taaksepäin - Johann
Sebastian Bachiin (1685 – 1750). Häneltä kuultiin ensin Toccata ja fuuga D-molli (Toccata
and fugue in D minor, BWV 565) ja sitten lyhyt urkukoraali Liebster Jesu, wir sind hier (BWV 731).
Se oli selkeästi hengittävää ja artikuloivaa musiikkia.
Kirjoitin konsertin jälkeen seuraavan leikkisän havainnon: soittaja on kuin
urkumusiikin Olavi Virta, ei tee puuroa vaan artikuloi selvästi. Ota tästä nyt
sitten itsekään selvää, mitä olen tarkoittanut, mutta tuohon Virran Olan
mainitsemiseen on syynsä. Olen viime aikoina uppoutunut hänen tulkintoihinsa ja
ne sattuivat olemaan mielessäni. Tällaisissa blogiteksteissä rohkenen vapautua
sen verran, että kyllä siihen yksi Olavi Virtakin mahtuu. Mutta yhtä kaikki,
soiton jäsentyneisyys miellytti. Kun nyt ajattelee hieman kriittisemmin, niin
ehkä siinä jotain jähmeyttä oli. Tekniikka oli toki hallussa mutta soittoon
olisi ehkä kaivannut legatomaisempaa sulavuutta. Konsertin tässä vaiheessa aloin
kyllä ensi kerran tuntea lievähköä turtumusta. Tai ehkä en vain kyennyt vapautumaan
edellisen kappaleen innostuksesta, siksi minun oli vaikea kohota omaan
Bach-transsiini.
Urkukoraali oli tulkinnaltaan minua puhutteleva. Koin sen
kuin dialogiksi Bachin edellisen kappaleen kanssa. Kun Toccatassa ja fuugassa oltiin taivaassa ja ylistettiin jumalallista
voimaa, niin koraali oli aivan kuin tuon jumalallisen läsnäolon vastapaino.
Tultiin takaisin maan päälle, raadolliseen todellisuuteemme. Koin sen
rukoukseksi. Ihminen etsii kontaktia ja kosketusta tuohon suureen jumaluuteen.
Enkä tarkoita vain kristillistä Jumalaa vaan jonkinlaista panteistista
kaikkivaltiutta. Näissä kuulijan luomissa tulkinnoissa kohotaan joskus kohti
korkeita voimia.
Seuraavana ollut Buxtehude (Preludi fis-molli, BuxWV 146)oli minulle soitannoltaan yllättävän
voimakasta, tarkoitan ihan konkreettisesti äänen voimakkuutta. Se kyllä myös
sopii tuohon tulkinnalliseen jatkumoon.
Se oli kuin huuto, joka kyllä kehittyi sitten itkuksi. Tästä kappaleesta
pidin ehkä vähiten. Jälkeenpäin huomasin, että Vekilova on eräässä kilpailussa
saanut kiitosta barokkiurkujen soitossa, niin kyllä kai hän on perehtynyt myös
Buxtehuden musiikkiin. En osaa arvioida tarkkaan, miksi en siitä niin pitänyt. Ehkä
hän soitti sen vain liian kovaa ja saattaa syynä olla sopimattomat
urutkin.
Buxtehudessa laskeuduttiin Bachia edeltävälle ajalle ja
konsertin lopussa palattiin nykymusiikkiin, meidän aikaamme. Kaikki edellä
oleva oli kuin valmistumista upeaan finaaliin – Olivier Messiaenin (1908 – 1992)
räjäyttävään sävellykseen Dieu parmi nous
- Jumala on keskuudessamme . Se on osa laajempaa urkusarjaa.
Jo alku hätkähdytti: kolmensadan vuoden takaa hypähdettiin
meidän levottomiin tuntoihimme. Urkuri oli ilmiselvästi panostanut tuohon
alkuun. Koko konsertti oli ollut tähän
asti yllätyksellisyyttä täynnä. Ja tässä finaalissakin noustiin aivan uusiin
sfääreihin. Kuulijana tunsin, että palattiin meidän omaan levottomaan aikaamme,
ja ehkä sävellyksessä voi kohdata myös sukupolvemme traumat. Messiaen toi
konserttiin juhlavan lopun. Bachin ja Buxtehuden jälkeen luotiin eteemme
modernin musiikin henki.
Olen nyt yrittänyt kuunnella tuota Messiaenin sävellystä
uudestaan, mutta ei se kuulosta läheskään niin puhuttelevalta kuin tuo kirkossa
livenä kuultu Vekilovan tulkinta.
Konsertti oli kaikin puolin onnistunut. Urut kuulostivat
loistavilta. Maria Vekilova ja konsertin järjestäjät ansaitsevat lämpimän
kiitoksen.
Kappaleiden välillä ei taputettu. Se oli konserttiyleisölle
aivan kuin itsestään selvää. Olen huomannut, että käytäntöjä on kovin monia.
Sitä yhtäältä olisin kaivannut mutta toisaalta se loi esitettyyn musiikkiin
eräänlaisen yhtenäisen kokonaisuutta nitovan janan. Sävellykset eri aikakausilta
olivat sidoksissa toisiinsa. Se idea toimi.
Seurasin katseillani urkuria vielä konsertin jälkeen hänen
keskustellessaan ystäviensä ja konsertin juontaneen kollegan kanssa. Ilmeistä
päätellen konsertti oli hänelle rankka urakka. Nuorelle soittajalle on
varmaankin aikamoinen haaste soittaa noin vaativa ohjelma hänelle itselleen nähtävästi
aivan uusilla uruilla.
Jos joku urkumusiikin ystävä sattuu matkustamaan Pietariin,
niin suosittelen lämpimästi Pyhän Katariinan katedraalia, jos sattuu
urkukonsertin aikaan paikalle. Siellä on
loistava akustiikka, ja se sopii urkukonserttien paikaksi, liiallinen kaiku ei pilaa
vaikutelmaa. Urut soivat kauniisti, ne ovat digitaalista uustuotantoa. En kyllä osaa itse arvioida digitaalisten urkujen ja perinteisten urkujen
eroja.
Esittelytekstistä luin, että Maria Vekilova aloitti pianon
soiton 5-vuotiaana ja urkujen pariin hän tuli 14-vuotiaana. Valmistuttuaan
vuonna 2012 Moskovan konservatorion musiikkikoulusta musiikin teorian luokalta
hän siirtyi opiskelemaan Brüsselin kuninkaalliseen konservatorioon. Vuosina
1996 – 2006 hän konsertoi Venäjällä pianistina mm. useissa festivaaleissa.
Vuonna 2008 hän sai ensimmäiset palkinnot urkukilpailuista, hän sai mm. Italiassa
Vincenzo Vittin nimeä kantavassa kilpailussa kolmannen palkinnon. Se jälkeen
hän voitti kaksi Venäjällä pidettyä urkukilpailua. Sitten vuonna 2014 hän
voitti Ranskassa kansainvälisen Pierre de Manchicourtin urkukilpailun. Lisäksi tuolloin
yleisöäänestyksessä hän voitti erityispalkinnon parhaasta
barokkiurkuesityksestä.
Maria Vekilovan urkurin ura on lähdössä komeaan nousuun.
Odotan mielenkiinnolla jatkoa.
Kirkkosali tyhjenee |
…
Palaan vielä Pietarin matkaani. Olen laittanut alle muutamia kuvia,
kuvatekstini kertokoot niistä tarkemmin. Haluan kertoa vielä hieman myös
keskiviikkoillan konsertissa.
Talvipalatsin kupeessa sijaitsee oikein sympaattinen
konserttisali Akateeminen valtiollinen Kapella.
Sali on pieni ja kodikas, tunnelmaltaan upea. Siellä on myös pienimuotoiset
urut. Ja niitä sain nyt kuulla. Olin ollut siellä edellisen kerran muistaakseni
vuonna 1979, joten oli jo aika käydä siellä uudelleen. Nyt siellä oli eräänlainen
teemailta, jossa musiikin lomassa urkuri Vladimir Shljapnikov kertoi kuulijoille
urkumusiikin saloista. Alkusysäyksenä juontajan johdannossa oli ensimmäisenä
kuun kamaralle astuneen astronautti Neil Armstrongin ajatukset
maailmankaikkeudesta ja jumaluudesta. Siihen maailmaan myös urut ovat olleet johdattamassa kuulijoitaan.
Konsertin aikana urkujen sointi yhdistettiin erilaisiin soittimiin ja jopa kiinalaiseen
filosofiaan. Samaa ajatonta maailmankaikkeuden alkusyytä etsittiin niin Bachin
urkumusiikista kuin kiinalaisesta Taiji-voimistelusta. Konsertti oli paitsi hivelevän
kaunis kokonaisuus, sen aikana sai nauttia myös kiinalaisen kulttuurin
henkisestä ulottuvuudesta.
Taiji-esitysten tulkinnoissa Bachin musiikillinen maailma laajeni
kulttuurin rajoja ylittäen. Konsertin
aikana urut soivat yhdessä sopraanon, harmonikan, kitaran ja jopa baškirialaisen
kansansoittimen qurayn kanssa (https://en.wikipedia.org/wiki/Quray
). Tuo baškirialainen soitin on eräänlainen huilu, jonka eri variaatioita on
Keski-Aasian kansojen keskuudessa.
Kapellassa on loppuaplodien aika. Yleisö kiittää taiteilijoita mieleenpainuvasta illasta |
Konsertin vetäjän ideana oli tutkia eri soitinten
musiikillista ilmaisua. Konsertti oli
minulle aivan erilainen kokemus, siksi antoisa ja ikimuistoinen. Vastauksia en
ehkä saanut, mutta mietittävää se antoi, ja prosessi jatkuu.
Konsertti liittyi laajemmin Venäjän urkumusiikin
perinteeseen, sillä se kuuluu osana legendaarisen urkurin Isaiah Braudon
juhlavuoden konserttisarjaan. Braudo kuoli vuonna 1970 ja tänä vuonna hänen
syntymästään tulee kuluneeksi 120 vuotta.
Tuo Kapellassa pidetty konsertti päättyi minun osaltani
rauhaisaan iltakävelyyn Pietarin Palatsiaukiolla. Sieltä palasin sitten
verkkaisesti piskuiseen hotellihuoneeseeni. Pikkukatuja kulkiessani huomasin,
että baareissa seurattiin jalkapallon EM-kisojen välieräottelua. Minulta se jäi
nyt katsomatta. Ja tuon tyynen keskiviikkoillan jälkeen torstaiaamu avautui
ikkunassa eteeni yhtä harmaana ja sateisena kuin edellinenkin aamu. Siksi tuo iltakävely on
jäänyt niin samettisen pehmoisena ja suloisena mieleen.
Urkumusiikista puheen ollen seuraavan kerran saan siitä
nauttia elokuussa Lahden urkuviikon avajaiskonsertissa Ristin kirkossa, jossa
esiintyy ruotsalainen Gunnar Idenstam, sangen kiinnostava urkuripersoona. Lipun olen sinne jo hankkinut ja sinne myös
menen, ellei tule estettä. Mutta tämähän onkin sitten jo aivan toinen juttu.
Leivoshetki Sever-kahvilassa |
Malevitšia Venäläisessä museossa
|
Jelisejevin herkkukauppa |
Verikirkko sadesäässä |
Katse Stroganovinpalatsista sateiselle ja tuuliselle Nevski prospektille |
Mihailovskin palatsi, jossa nykyisin sijaitsee Venäläinen museo, julkisivun toiselta puolelta kuvattuna |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti