sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Jack Nicholson - Yksi lensi yli käenpesän (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)



Jack Nicholson täytti huhtikuun 22. päivänä 80 vuotta. Hän oli yksi nuoruuteni suosikkinäyttelijöistäni, vaikka en millekään erityiselle jalustalle häntä haluakaan nostaa. Hän on kuitenkin jäänyt mieleen.

Jos pitäisi mainita kolme hänen eniten mieleeni jäänyttä elokuvaansa, ne olisivat Yksi lensi yli käenpesän (1975, ohj.Miloš Forman), The Shining – Hohto (1980, ohj. Stanley Kubrick), Chinatown (1974, ohj. Roman Polansky). Hänen kasvonsa ovat jääneet mieleen myös eräistä muista leffoista, sellainen on mm. Easy Rider – Matkalla (1969, ohj. D. Hopper).

Samaan aikakauteen kuuluva toinen suosikkini on ollut Robert de Niro, jonka roolisuoritus Martin Scorsesen Taksikuskissa (1976) on jäänyt lähtemättömästi mieleen. Vertailin tuolloin noita kahta näyttelijää ja minun mielikuvissani Jack Nicholson jää selvästi Robert de Niron varjoon.
Venäläinen journalisti Vladimir Pozner - edelleen 83 vuotiaanakin häkellyttävän aktiivinen – on kirjoittanut sivuillaan synttärikirjoituksen Nicholsonista: http://pozneronline.ru/2017/04/18769/ . Sitä aion nyt käsitellä.

Pozner oli 70-luvulla päässyt työasioissa Unkariin (nimenomaan ”päässyt”, ulkomaanmatka oli Neuvostoliitossa etuoikeus). Vapaa-aikaa oli runsaasti ja hän sai esimieheltään luvan poiketa Budapestissa. Hän kaupungilla ja näki elokuvateatterin ohi kulkiessaan, että siellä oli alkamassa filmi One Flew Over the Cuckoo’s Nest. Jack Nicholsonin nimi oli hänelle tuolloin vain ilmaa. Hän päätti mennä sitä katsomaan, koska ei ollut muuta tekemistä ja koska se esitettiin englanniksi. Hän on lapsena asunut USA:ssa, joten kieli on täysin hallussa.

”Ostin lipun, astuin sisään teatteriin ja tulin sieltä ulos aivan toisena ihmisenä.” Näin Pozner kuvaa tuota elokuvaelämystä.

Itselleni ”Käenpesä” oli myös huikea elämys. Näin sen aikoinaan jyväskyläläisessä elokuvateatterissa ja nostin sen tuolloin lähes elämäni elokuvaksi. Loppukohtauksesta kirposi sellainen henkisen vapautumisen tunne, että kaikesta elämän ahdistuksesta irtautuneena leijailin lähes pilvissä. Tosin innostus laantui, kun jonkin vuoden kuluttua halusin katsoa sen uudestaan. Silloin elokuva menetti kaiken hohtonsa.



Palaan Poznerin kokemuksiin.  Tästä eteenpäin kirjoitukseni on lainattu suoraan hänen tekstinsä loppuosasta, toki hieman mukautettuna suomennoksena.


Elokuvan ydinkohtauksessa Nicholsonin roolihenkilö ”Mac” McMurphy tekee muiden kanssa vedon (tupakasta, sillä mielisairaalassa ei ollut rahaa käytössä), että hän kykenee nostamaan lattiasta hyvin painavan lavuaarin. Hän kyykistyy, tarttuu siitä molemmin käsin ja yrittää saada sen irti lattiasta – kaula- ja otsajänteet pullistuvat. On sellainen tunne, että katsoja itsekin repeää – voimat eivät kuitenkaan riitä. Hän suoristautuu, kääntyy ja poistuu paikalta muiden pilkkanaurun säestämänä. Sitten hän pysähtyy hetkeksi sanoen: ”Ainakin yritin.”

Ymmärsin tuolloin, että siinä onkin elämän tarkoitus, on ehdottomasti yritettävä, tulee mitä tulee. Ei sillä ole merkitystä, päättyykö yritys onnistumiseen, sillä jopa epäonnistuessa voi jollekulle toiselle yritys olla ratkaisevan tärkeä… Elokuvan lopussa jättikokoinen intiaani repäisee tuon samaisen lavuaarin irti paikaltaan, paiskaa sen läpi kalteroidun ikkunan ja karkaa mielisairaalasta yöhön.

Minulle se oli kuin ukkosen jyrähdys kirkkaalta taivaalta, se käänsi oman elämäni ylösalaisin. Siitä lähtien olen pitänyt kiinni tuosta samasta periaatteesta: on kokeiltava omia voimiaan, ehdottomasti.


Vuosia myöhemmin kirjoitin Jack Nicholsonille pitkän kirjeen. Hän vastasi, tosin hyvin lyhyesti: ”Kiitos”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti