keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Suomi 100 vuotta: kohu juhlarahasta


Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi suunniteltu kolikko herättää aiheellista kritiikkiä ja keskustelua.  

Kolikon suunnittelija Ilkka Suppanen ja sen takana seisovat asiantuntijat puolustavat kantojaan. Suppanen toteaa, että hänen ideansa on ymmärretty väärin. Kolikolla on kaksi puolta ja ne molemmat kuvaavat Suomen historian käännekohtia. Kolikon toinen puoli kuvaa aikakauden suurinta haastetta eli kansalaissotaa, toinen puolestaan kuvaa saavutusta. Siinä on kuvattu olympiastadionin torni.

Tarkoitus on taiteilijalla hyvä. Niinhän se aina on. Suomi on näkyvilläkin paikoilla täynnä torsoja maamerkkejä, taiteilijoiden ja arkkitehtien luomuksia, joita suunniteltaessa tarkoitus on ollut hyvä. Tekijöiden päässä on ollut idea, joka sitten toteuduttuaan on muuttunut aivan muuksi. Näin on käynyt joko ajan saatossa tai sitten heti valmistumisen tai pystytyksen jälkeen. Kokonaisnäkemyksessä tai todellisuuden realistisessa hahmottamisessa on ollut kuitenkin puutteita, mitä taiteilija oman egonsa hehkussa ei ole kyennyt huomaamaan.  Tavallinen kansalainen tuolloin kommenteistaan vaiennut, ettei erehdytä luulemaan sivistymättömäksi. Onneksi ei enää nykyisin ainakaan samassa määrin kohoteta taiteilijan ideoita arvostelun yläpuolelle.  Taiteilijan se on tietysti vaikea hyväksyä.
    
Tiina Wiik on kirjoittanut aiheesta oivan blogitekstin (”Kansalaissotakolikko kohauttaa, ihmissalakuljetuskolikko ei”). Siinä on näkemystä. Toki hänen luomansa asetelma ei ole kaikkien mieleen.

Wiik kommentoi kirjoituksensa alussa rahasarjaa kokonaisuutena ja hän olisi odottanut, että kohun olisi nostanut tekstin ”Globaali oikeudenmukaisuus” säestämä kuva, jossa isä kantaa rannalla käsissään hukkunutta poikaansa. Kyseessä on siis se tapaus, jossa maahanmuuttobisneksen pyörittämiseksi käytettiin viattoman lapsen ruumista laskelmoidusti hyväksi. Hyvinvoivassa Euroopassa kuvan ja sen uutisoinnin myötä nousevissa tunneaalloissa saatiin yleinen mielipide heltymään ja niissä kuohuissa tosiasiat menettivät merkityksensä. Aivan kuin Wiik toteaa se kuva ei liity mitenkään Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlaan.

Hänen yllätykseksi kohun nosti kuitenkin toinen kuva.

Tämän pitäisi olla kolikossa kuvattu punaisten joukkoteloitus Tammisaaren lähellä 1918.  Näyttää teatterilta.

Wiikin Petteri Orpoon kohdistuvan kritiikin allekirjoitan täysin. Samoin SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen FB-päivitys (“Tämä menee monen suomalaisen ihon alle siitä syystä, että jokaisella suomalaisella suvulla on vuoden 1918 tapahtumiin suhde.”) luo ristiriitaisen tunteen, koska hän itse muiden samanmielistensä joukossa on halunnut luoda Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlasta myös maahanmuuttajien juhlaa. Aivan oikeutetusti voi kysyä, mitähän muut tämän kuvan perusteella nyt ajattelevat. Itse pohdin, onkohan kolikon suunnittelijan päässä (ainakin alitajunnassa) ollut kuitenkin halu ohjata yleistä mielipidettä eikä tehdä kunniaa Suomen satavuotiselle taipaleelle.

Nuo kansalaissotaan liittyvät Suomen historian kipeät aiheet on kyllä käsitelty puhki, aivan avoimesti.  Vaikka traumoja ehkä onkin, niin ei voida syyttää, että ne olisi lakaistu maton alle tai viety takapihalle. Eräissä muissa maissa noita käsittelemättömiä aiheita on, viittaan vaikka maaliskuussa julkaisemaani Liettuaa käsitelevään tekstiini.

Yllä mainittuun asiaan liittyy mielestäni vahvin Wiikin tekstin toteamus. Se on tässä kontekstistaan irrotettuna:

”Historian kanssa on päästävä sovintoon. Sovinto ei tarkoita täyttä unohtamista tai virheistä oppimatta jättämistä - ainoastaan sitä, että ihmiset eivät joudu kantamaan tarpeetonta tunteellista ja poliittista lastia, joka perisynnin tavoin kaatuu heidän niskaansa heidän edeltäjiensä tekemisistä.”


Vasemmiston kannalta on mieltä pitää ääntä valkoisten veriteoista ja tehdä punaisista uhreja. Samallahan tässä syyllistetään suuri osa kansaa ja heistä itsestään tehdään puhtaita. Ei näin tehdä sovintoa.

Tunteilu asioissa on laskelmallista. Ihan hyvä vertailukohta on ihmissalakuljetusbisneksessä hyväksi käytetty kuva isästä hukkunut poika käsivarsillaan.

Wiikin blogin linkki on yllä. Tässä ovat muut käyttämäni juhlarahaa käsittelevät uutislähteet:




http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3487041/Orpo+Juhlaraha+on+mauton++allekirjoitti+itse+asetuksen+rahasta

.....
Lisäys 26.4.2017 kello 14.00.

Päivään ehtiessä silmiini on osunut kaksi juhlarahaa käsittelevää kirjoitusta, molemmat sarjassaan erinomaisia.

Eeva Oehlandt tarjoaa kieli poskella Petteri Orpon hylkäämälle juhlarahasarjalle vaihtoehtoja. Olli Pusa käsittelee aihetta analyyttisemmin. Hänen tekstinsä otsikkona on 100 vuotta ja juhlarahan mahalasku. Hän vahvistaa sen, mitä minä vain epäilin. Pusan mukaan poliitikot ja heidän apurinsa ovat prosessissa olleet hyväuskoisen hölmön roolissa. Taiteilijapiirit ovat saaneet heitä vapaasti vedättää. Projekti on saanut aikoinaan alkunsa silloisen kulttuuriministerin Paavo Arhinmäen päätöksestä. Hän nimesi asiaa valmistelemaan toimikunnan, joka sittemmin on Pusan sanoin keittänyt koko sopan. Taiteilijat saivat touhuta ilman valvontaa. Itse Orpokaan ei vastuuhenkilönä siihen kajonnut. Olisi ehkä saanut syytöksiä puuttumisesta taiteilijan vapauteen, mikä on arvoliberaalia ministeriä kohtaan raju syytös. Nyt hän sitten yrittää epätoivoisena pestä asiasta käsiään. Sietäisi todellakin miehen hävetä.

Joku ehdottaa kommentissa juhlarahaksi vanhaa markan kolikkoa. Kannatan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti