Oikkonen, Seppo: Rafaelin
koulu. Eurooppalaisia esseitä.
Books on Demand 2017, 192 s.
Seppo Oikkosen nimi on tullut aluksi vastaani Uuden Suomen
Puheenvuoro-palstalla. Sittemmin löytyi myös hänen omat sivustonsa, kuten Alkon kassalla. Hänen teräviä
kommenttejaan olen lukenut useissa yhteyksissä. Olen hänen teksteistään saanut
myös hyviä elokuvavinkkejä. Esimerkiksi hänen erään kommentin innoittamana
hankin käsiini François Truffaut'n vuonna 1966 ohjaaman elokuvan Fahrenheit
451. Kun sitten sain joulukuussa vinkin hänen uudesta esseekokoelmastaan,
en aikaillut.
Oikkonen korostaa usein perustavansa pohdiskelunsa
durkheimilaiseen sosiologiaan En tunne Durkheimia ja sosiologia on minulle
vierasta. Filosofiaa olen kyllä opiskellut yliopistossa jonkin verran, mutten
kuitenkaan tunne olevani kypsä filosofisiin pohdiskeluihin. Silti Oikkosen
pohdiskelu mm. Descartes’n ja Wittgensteinin filosofian äärellä jaksaa
kiinnostaa. Olen käsittääkseni hieman nuorempaa ikäluokkaa kuin Oikkonen. Nyt Rafaelin koulun avainsanoista löytyy
kuitenkin runsaasti asioista, jotka olen kohdannut elämäni vaiheissa muuallakin
kuin Oikkosen teksteissä. Kirjoittaja käsittelee asioita monipuolisesti. Hän
katsoo käsitteiden taakse, perustellen sanomaansa.
Vaikken mikään älykkö olekaan, rohkenin kirjoittaa tämän
katsauksen. Syynä ei ole se, että haluaisin ryhtyä kirjoittajan kanssa
keskusteluun, vaan siksi, koska kirja antoi itselleni virikkeitä, pani oman
elämäni hyrrän pyörimään. Oman elämäni vaiheista löytyy monenlaisia pohdintoja,
jotka nyt tuntuvat kadonneen kuin tarpeettomiksi sivujuonteiksi. Olen lähinnä lukiessani
kuin kiltti koulupoika. Otan vastaan kirjoittajan maailmankuvan ja pohdinnat.
En ehdoin tahdoin kyseenalaista, vaan pyrin kirjoittajaa uskollisesti seuraten
paneutumaan joskus kouluaikoina ja sen jälkeen omaksumieni pintakäsitysten tai
nyt tyhjinä loistavien nimekkeiden taa.
Kirjan Esipuhe on käytävä ensin perusteellisesti läpi. Se
antaa välineet lukujen käsittelyyn. Luvut – joita voi kutsua myös itsenäisiksi
esseiksi - on laitettu otsikkonsa mukaiseen aakkosjärjestykseen. Ne ovat itsenäisiä
tekstejä, joihin toki limittyy punaisena lankana eräitä keskeisiä ajatuksia ja
käsitteitä. Syvimmin minuun iski Rafaelin
koulu. Siitä kirja on saanut nimensä ja sitä mukaillen minäkin olen antanut
kirjoitukselleni otsikon.
Menen nyt siihen Esipuheeseen.
Kokoelma on kirjoittajan elämäkerran vastine. Hän on päätynyt tämänlaiseen
ratkaisuun. Elämäkerroissa kirjoittajat pyrkivät lähinnä selittelemään
menneisyyttään parhain päin. Se ei ole rehellistä. Olen toiminut paljon mm.
kiinalaisten kanssa. Tunnen vanhuksia, jotka ovat toimineet merkittävissä
tehtävissä. Kun olen ottanut esille muistelmien teon, he ovat sen suoralta
kädeltä torjuneet. Kiinalainen katsoo mieluiten eteenpäin. Hän saattaa poimia
nyt eläkkeellä menneisyydestään asioita, joita hän jostain syystä ei ole voinut
toteuttaa ja paneutuu niihin. Kyse voi olla kirjallisesta harrastuksesta. Siinä
saattaa olla kyse kulttuurillisesta mentaliteetista. Kiinalainen näkökulma
elämään on toisenlainen meillä Euroopassa. Hän katsoo eteenpäin ja odottaa
ympyrän sulkeutumista. Länsimaalainen
ajattelee lineaarisesti kääntyen taaksepäin voidakseen suoristaa elämänpolkuaan.
Oikkonen kallistuu onneksi idän suuntaan.
Oikkonen esittää, että jokaisen ajattelevan ihmisen pitäisi
eläessään kirjoittaa oma versionsa maailmanhistoriasta, siis ihan itseään
varten. Sen lisäksi hänen tulisi laatia perusteellinen sanakirja oman
maailmankatsomuksensa ja -kuvan keskeisistä käsitteistä. Tämä lähtökohtanaan Oikkonen on nyt laatinut
ensyklopedisen ”ajattelunsa avainsanojen kokoelman”. Sitä kautta hän on halunnut etsiä ajattelunsa
lähtökohtaisia käsitteitä.
Valistus on yksi Oikkosen maailman avainsanoja. Hän haluaa
elvyttää eurooppalaisen valistuksen henkeä ja sen myötä palata 1600-luvun
kartesiolaiseen henkeen. Myös Descartes’n filosofian taustalla on omat
humanismin juurensa. Yhtä kaikki hänen filosofisten oivallustensa mukana
Eurooppa – niin kuin Oikkonen kuvaavasti toteaa - havahtui keskiajan tuhatvuotisesta unesta ja
antoi minä-persoonalle tilaa. Keski- ja uuden ajan taite mullisti ihmisen
historian. Aatehistorioitsijana Oikkonen on halunnut kartoittaa tuon ajan
tapahtumia ja siitä liikkeelle lähtenyttä tiedollisen sivistyksen polkua. On
kyse eurooppalaisuutemme ymmärtämisestä.
Oikkonen haluaa syvällistä analyysia, jossa mennään Wittgensteinin
periaatteita mukaillen vakiintuneiden yleiskäsitteiden taakse aivan juurille.
Häntä tympii nykyajan yhteiskunnallinen keskustelu, jossa pyöritään lähinnä
”ideologisten leimasanojen ” varassa. Somekulttuurin pikaviestityyli on
pilannut ihmisten analyyttisen tajun. Ajattelu on lukkiutunut Wikipedian
tapaisiin käsitemääritelmiin. Tässä suhteessa kulttuurimme on kivettynyt.
Omalla avainsanojen kokoelmallaan Oikkonen haluaa puhdistaa
tuon kivettyneen tajunnan ja lähteä liikkeelle uusista avainsanoista. Hän
korostaa niiden olevan hänen omiaan, mutta ne voivat olla malliksi muille. Hän
toivoo, että niiden avulla voidaan paljastaa elämäämme hallitsevat tabut ja
harhat. Siinä toteutuu valistusfilosofien omaksuma periaate.
Kirjaa pitäisi kai lukea hakusanoista lähtien. Itse rupesin
kirjaa kuitenkin lukemaan aivan alusta edeten. Jonkin aikaa luettuani ote
herpaantui ja aloin muistella omaa elämääni. Kirja kirvoitti muutamaksi
hetkeksi ajatukseni omaan suuntaansa. En alkanut etsiä mitään avainsanoja enkä
ruvennut Oikkosen tapaan rikkomaan ajatusten kivettymiä. Rupesin muistelemaan
niitä aatteita ja näkökulmia, joiden pariin ajatukseni ovat ohjautuneet.
Oikkonen on ns. kuuskytlukulainen nuori, kun taas minä elin nuoruuttani
seitsemänkymmentäluvun taistolaisbuumin aikaan. Paljon samanlaisia maamerkkejä
elämästäni löytyy. Esimerkiksi James Joycen teoksiin yritin paneutua, mutta
luovutin aivan liian helposti. Paavo Haavikko oli minullekin merkittävä
kirjailija. Filosofeista luin kai kaikki Ludvig Wittgeisteinin teosten
suomennokset. Huomasin kuitenkin pian, ettei minusta ole filosofiksi.
Venäläisen kirjallisuuden klassikot olivat minulle merkittävä ajattelun aitta.
Kuitenkin elin sen suhteen jonkinlaisessa tuolle ajalle tyypillisessä kuplassa,
jonka olen vasta myöhemmin kyennyt rikkomaan. Historia oli minulle vain joukko
koulussa oppimiani irrallisia perussanoja, jotka olivat painuneet tajuntaani.
Sieltä ne tarvitessani kaivoin esiin. Ei se paljoa nykyajan
Wikipedia-tajunnasta poikkea.
Osallistuin opiskelijana jonkin aikaa erääseen
keskustelupiiriin. Se oli seurakunnan toimintaa, mutta mihinkään uskonnolliseen
emme olleet sidoksissa. Se oli yhteiskunnallinen keskustelupiiri. Perehdyimme
mm. tolstoilaisuuteen ja sen yhteiskunnalliseen ulottuvuuteen
vuosisadanvaihteen Suomessa. Kävimme Tampereella katsomassa aiheeseen liittyvän
työväenteatterin näytelmän (nimi oli muistaakseni ”Ken talonsa jättää”).
Esityksestä virisi vilkas keskustelu. Minua kiinnosti erityisesti Tolstoin ja
tolstoilaisten pasifismi. Arvid Järnefeltin elämä tuli hyvin tutuksi. Siitä
kimposi sittemmin oma ratkaisuni siviilipalveluksesta.
Pari muutakin aihetta on sieltä jäänyt mieleen.
Saksalaistaustainen mutta sittemmin Englantiin siirtynyt taloustieteilijä E.F.
Schumacher oli tuolloin julkaissut kirjan, jolla oli hyvin kiintoisa nimi: Pieni on kaunista. Siinä käsiteltiin meille nuorille tuolloin
hyvin keskeisiä asioita: miten maapallomme selviytyy jatkuvan talouskasvun
paineessa. Schumacher etsi ulospääsyä ihmiskunnan pulmaan tilanteessa, jossa
kansainvälinen suurtuotanto uhkasi ottaa maailman haltuunsa. Etelä-Aasiassa
YK:n tehtävissäkin toiminut Schumacher esitti ratkaisukseen pehmeää teknologiaa
ja inhimilliseksi katsomaansa ns. buddhalaista taloustiedettä. Hän painotti
pienten yritysyksiköiden etuja, varoitti ydinvoiman käyttöönoton uhkaa.
Schumacher oli kapitalismin kriitikko. Hän ei uskonut
kehittyneen teknologian ratkaisevan ruohonjuuritason ongelmia kehitysmaissa.
Hän kannatti paikallisen tason elinkeinotoimintaa, vastusti jyrkästi
suurkaupunkikehitystä. Aasiassa hän oli innostunut buddhalaisuudesta ja
taolaisuudesta.
Aikansa keskittymiskehityksessä ja sen mukana kehittyneessä
rahan vallassa Schumacher näki kafkamaisia piirteitä. Siksi hän kääntyi enemmän
ihmisen sisimpään, etsien ratkaisun lähtökohtia myös kiinalaisesta
filosofiasta.
Alkuteoksen nimi on Small
is beautiful. A Study of Economics as if People Mattered. Se ilmestyi
vuonna 1973. Suomennos Pieni on kaunista.
Ihmisen talous ihmistä unohtamatta ilmestyi Tammen kustantamana vuonna
1976, suomentajana Mauri Hinneri.
Ryhmämme oli hyvin ajan hermolla, sillä ryhmämme kokoontui juuri vuosina
1976-77. Schumacherista löytyy artikkeli mm. Wikipediassa.
Schumacherin teos tuntui avaavan minulle ratkaisuja
tulevaisuuden sopusointuiseen elämänrytmiin. Hänen ideansa kuitenkin unohtuivat
varsin nopeasti. Hektinen aika alkoi suosia toisenlaisia trendejä. Ehkäpä hänestä
jäi minulle jotakin alitajuntaan, sillä elämäni yhdestä versosta on noussut
kiinnostus kiinalaiseen kulttuuriin ja filosofiaan.
Käsittelimme ryhmässä myös teosta, jonka ryhmän vetäjä
katsoi vaikuttaneen ja vaikuttavan merkittävästi Suomen tulevaisuuteen. Kirja
oli Pekka Kuusen 60-luvun sosiaalipolitiikka. En palaa
nyt tuohon teokseen. Noita aikoja muistellessa tuntuu kuitenkin, että maassamme
elettiin sinisilmäisen optimismin vallassa. Näin kehityksessä kyllä uhkia.
Teosta kuvatkoon tämä netistä löytyvä Erkki
Tuomiojan artikkeli vuodelta 2003.
…
Siirryn takaisin käsiteltävään kirjaan. Sen aiheista löytyisi
asiaa sivukaupalla. Yritän kuitenkin välttää venyttämästä kirjoitustani liikaa.
Kirjoisten aiheina on Aivopuoliskot,
Auto, Evoluutiopsykologia, Freud, Hypnoosi, Ihmiskuva, Joyce jne. Teos
loppuu sellaisiin aiheisiin kuin
Valistus, Vallan kolmijako-oppi, Wienin piiri, Viimeinen taisto ja Värit. Kukin luku on kiinnostava ja
niihin tekee mieli palata uudelleen. Niitä ryydittävät oivasti verkosta
löytyvät Oikkosen blogitekstit ja kommentit.
Mielelläni tässäkin jutussa pohdiskelisin enemmän
sitä ”yhteisöllistä vedenpintaa”, jossa sosiaalisesti sidonnaisena oliona
yksilö joutuu taiteilemaan. Elämme nyt murrosvaihetta, jossa tuo yhteisöllinen
perusta voi lopullisesti pettää.
Oikkosen perustaa ajattelunsa sosiologi ja Antropologi Émile
Durkheimin (1858-1917) ajattelun perustalle. En ole lukenut hänen teoksiaan
enkä tiedä hänestä juurikaan enempää, mitä olen Oikkosen teksteistä lukenut.
Alkuperäisteoksiin en siis voi nyt viitata. Oikkosen lukuisat netistä löytyvät kirjoitukset
ja kommentit ovat kirjoitukseni tukena. Mitä Durkheimiin tulee, niin uskontoantropologia
voisi kiinnostaa.
Kirja käsittelee Europan kehitystä. Lähtöpisteenä on Rene Descartes’n
(1596-1650) filosofia, jonka lähtökohdista on kouluvuosilta jäänyt mieleen
oivallus omasta subjektiviteetista (Cogito
ergo sum, ”Ajattelen siis olen”). Filosofiassa tehtiin ero subjektin ja sen
tarkkaileman todellisuuden välillä. Oikkonen käyttää käsitettä kartesiolainen
paradigma tai jossain yhteydessä myös kartesiolainen rationaalisuus. Puhutaan
siis yksilön omasta subjektista ja objektivoidusta maailmasta. Tämä mahdollisti
individualismin. Myöhemmin individualistinen yksilö on irtautunut yhteisöstään,
mikä on ohjannut ihmisluontoa kieroon.
Koska kartesiolainen paradigma vahvisti individualismia ja
näin ollen vahvistui myös taipumukset ja valmiudet itsereflektioon. Siitä
aukeni tie tieteen ja myös kirjallisuuden uusille oivalluksille. Tässä
yhteydessä viitataan 1800-luvun loppupuolelta käynnistyneeseen kehitykseen.
Tähän voisi vielä lisätä kirkossa tapahtunut kehitys.
Henkilökohtaiselle uskonratkaisulle alettiin antaa painoa.
Euroopassa uutta aikaa edelsi keskiajan tuhatvuotinen pimeys,
johon siis uusi aika toi valon. Mutta jo keskiajan lopulla ja varsinkin renessanssin aikana oli
viestintuojia, jotka ennakoivat tulevaa kehitystä. Nämä viestit nousevat
taiteesta ja Oikkonen pitää oivalluksiaan puolitieteellisinä.
Maalaustaiteeseen tuli perspektiivi, arkkitehtuuriin
syvyysulottuvuus. Goottilaiset kirkot nousivat korkeuksiin. Tärkeä vaikutus
hänen mukaansa on kuuloaistin korvautuminen näköaistilla. Kirjassa pyydetään
kuvittelemaan primitiivinen mielenmaisema, jossa illan pimeydessä miehet
kerääntyvät yhteen tulen ääreen kertomaan tarinoita. Näköaisti on häivytetty
minimiin, kuuloaisti dominoi. Kaikki tapahtui yhdessä ajan hetkessä. Sama on
vallalla myös Antiikin Kreikassa. Siellä viisaus toimi väittelyjen varassa –
suullisena perintönä. Oltiin kiinni ajan hetkessä enemmän kuin ehkä on
ymmärrettykään. Uuden ajan koittaessa näköaisti saa kuitenkin vallan. Tähän
liittyen suuri merkitys on kirjapainotaidon kehityksellä keskiajan lopulla.
Näköaistin avautumisen myötä ihmisen subjektiviteetti korostui. Lukutaidon
huima kehitys loi tietä laajojen joukkojen sivistykselle. Perinteen
siirtymiselle tuli uusia mahdollisuuksia.
,,,
Uudella ajalla subjekti alkoi eriytyä objektivoidusta
todellisuudesta. Individualismin ohella se merkitsi myös empiirisen tieteen
kukoistusta. Tekniikan ja teollisuuden kasvu lisäsivät hyvinvointia. Vaikka joku
voi nyt ajatella tuon kehityksen nurjia puolia, niin on hyvä tuoda esille
laajempi perspektiivi, joka siis sai alkusysäyksensä kartesiolaisesta
paradigmasta:
”Eurooppalaisen uuden ajan
ajatusaseet ovat muuttaneet maailmaa ja ihmisen elinehtoja viimeisen parinsadan
vuoden kuluessa tuhatkertaisesti enemmän kuin mitä ne muuttuivat ihmislajin
koko aiemman miljoonan vuoden kehityshistorian aikana yhteensä.”
Valistuksen aika oli käänteentekevä vaihe
yhteiskunnallisessa ajattelussa. Valistus nousi kartesiolaisen Subjektin
synnystä. Siinä ilmenevää historiallisen individualisaation prosessia kirjoittaja
kutsuu Valistuksen perinnöksi. Sen myötä mahdollistui kansallisvaltion kehitys
ja se poiki hedelmäkseen edustuksellisen demokratian. Valistuksen ajasta
alkoivat individuaalisuuden voimat kukoistaa ja kehittyä. SO käyttää
kuvakieltä, luonnehtien kehitystä Suureksi
Puuksi, joka loi uusia versoja dialektiikan voimalla. Syntyi vastapareja, antiteesejä teesien
rinnalle.
Demokratia oli alun perin kapinaliike syntyperään liittyviä
erioikeuksia vastaan. Kirjoittaja kuvaa kärjistäen, että tuona aikana
valtahierarkioita – uskontoa, papistoa ja aatelistoa - herjattiin oikein olan
takaa. Valistus oli ”todellinen vihapuheen riemuvoitto”.
Valistus tuotti sekä liberalismin että sosialismin, niin
demokraattisen kansallisvaltion kuin totalitarismin. Oikkonen ei pidä niitä
vastakohtina vaan saman kasvun eri puolina. Ne ovat vastakärkiä, yhtä aikaa
kanoja ja munia. Ne tarvitsevat toisiaan
kasvaakseen ja kehittyäkseen ja tuottaakseen ”totuuden hedelmiään”.
Mutta Valistuksella oli myös se kielteinen puolensa.
Valistus söi omat lapsensa, kommunismin tapaan. Syntyi hirmuvaltaa, päitä
putoili, eikä vain aatteellisten vastustajien päitä. Kirjoittajan mukaan valistukseen
kuului luonnostaan oikeaoppisuus, ehdottomuus ja pakko. Valistus loi henkisen
hegemonian, alistamisen ja sivistyksen pakkosyötön. Siitä kehittyi tämän myötä totalitaristinen
järjestelmä.
”Todellisuudessa totalitarismi on
nimenoman yhteiskuntaa sisäisesti kahtia jakava, kaksinapaiseen
mustavalkoajatteliin, mekaaniseen moraaliseen hyvä-paha-dualismiin ja jyrkkään
käskyvaltaiseen komentoportaikkoon ja alistamiseen perustuva järjestelmä.” (s.
168)
Oikkosen mukaan kaikki historian totalitarismit toimivat
valistuksen nimissä. Totalitarismi syntyy kahtia jakautuvassa yhteiskunnassa,
mutta se ei ole mikään yhtenäistävä voima. Se on pelkkää väkivaltaa, jolla hajoaminen
halutaan ehkäistä:
”Eivät
vallankumoukset ole alistettujen, kurjien ja köyhien kapinoita – ne ovat sivistyneiden
oppiriitoja, korkean tason valtataisteluja. Kurjalistoa tarvitaan, kun
tarvitaan karkeita käsiä tekemään väkivaltaa.” (s. 168)
Kun tuohon lisättiin rotuoppi, niin sen seuraukset
tiedämme. Siihen liittyvän ohjelman
hyväksyi ensimmäisenä Saksan lääkäriliitto.
Venäjän vallankumoukselliset muistuttivat uskonnonvastaisuudessaan
ranskalaista vallankumoushenkeä. Jaa myös Venäjän vallankumous sortui
valtapiirinsä sisäisiin puhdistuksiin ja sen jälkeen tuhoamaan omaa kansaa.
Totalitarismi tarvitsee viholliskuvat. Yläluokka osaa
lisäksi luonnostaan ylenkatsomisen taidon. Sille oikeaoppisuuden todistaminen
on haaste. Kohteiksi tarvitaan
harhaoppisia ja luopioita. Kaksinapaisuudessaan se löytää vihollisensa omasta
keskuudestaan.
Oikkonen korostaa, että totalitarismi ei ole minkään
ideologian ominaisuus. Siihen voidaan ajautua minkä ideologian nimissä tahansa.
Kun järjestelmä esimerkiksi ottaa käyttöön termin ”nollatoleranssi”, ollaan
matkalla totalitarismiin (s.169).
Kuten jo mainitsin, valistuksen aikana kirkko ja
uskonnolliset auktoriteetin saivat kyytiä. Kirkon auktoriteettia pyrittiin
murtamaan, vaikkei itse uskoa kiellettykään.
Otan mielenkiintoisen esimerkin Voltairen (1694-1778)
tuotannosta. Luin juuri norjalaisen Hege Storhaugin kirjan Islam. Yhdestoista vitsaus (Kiuas 2015). Siinä (s. 95-97) tekijä
kuvaa Voltairen rajua uskontokritiikkiä. Se oli sen laatuista rienausta, että
nykyisin pamahtaisi kiihotussyyte. Yhtä
kaikki Voltaire oli vain järkiperäisen ajattelun ystävä. Hän ja hänen aikalaisensa suhtautuivat
nuivasti jumalallisiin ilmestyksiin, vaikka eivät toki täysin kieltäneet
jumalan olemassaoloa.
Storhaug kertoo esimerkin. Vuonna 1741 Voltaire kirjoitti
viisinäytöksisen tragedian profeetta Muhammedista. Näytelmää esitettiin
Lillessa ja Pariisissa. Voltaire toi esiin Muhammedin kavaluuden, kun hän
järjesti vastustajansa ja arvostelijansa hengiltä ollessaan vallassa Medinan kaupungissa.
Näytelmän Muhammed on kaksinaamainen ja hyvin väkivaltainen. Pääteemana oli se,
miten uskontoa käytetään poliittisten tarkoitusperien ajamiseen. Storhaug toteaa,
että vain Napoleon tuomitsi näytelmän, koska siinä Muhammed oli pelkästään
petkuttaja ja tyranni eikä suurmies.
Voisi ajatella, että tieteen kehitys 1800-luvun lopulla
johti lopulta individualismin ylivaltaan. Ja kun ihminen on kuitenkin sosiaalinen
luonnoltaan. Sehän tarvitsee yhteisönsä luomaa turvaa voidakseen kehittyä
tasapainoiseksi. Kun tuo turva katoaa, minkä varassa yksilö moraalisena olentona
voi elää? Näin voi kysyä, kun vaarana on, että yhteiskunnassamme kehittyy uudenlainen
järjestys, monikansallisen talouden varaan rakentuva voima.
Kirjan lopussa Oikkonen on huolissaan globaalitalouden luomasta
harhasta.
”Ilman historiallista,
sosiaalista ja kulttuurista jatkumoa ihminen ei ole mitään. Talouden harhat
rakentuvat nimenomaan individualismin varaan.” (s. 185)
Kuvitelma, että taloudellinen toimija voisi olla
talousmaailman keskipiste, pystyisi sitten järjestämään maailman asiat ja
ihmisen elämän, se on Oikkosen mukaan aikamme suurin ja tuhoisin harha. Tämä
kehitys osoittaa järkemme rajoittuneisuuden ja voi kääntyä häviöksemme.
…
Menen kuitenkin vielä menneisyyteen. Kartesiolainen
paradigma on vahvistanut individualismia. Sen myötä uuden ajan ihmisille ovat
kehittyneet taipumukset ja valmiudet itsereflektioon. Sen myötä ihminen on
päässyt matkamaan yhä syvemmälle tajuntaansa. Tästä osoituksena on
syvyyspsykologian kehitys sekä James Joycen, Robert Musilin ja Marcel Proustin
kaltaiset kirjailijat. Oikkonen
tähdentää, että nimenomaan he ovat keskittyneet kuvaamaan ”uudenlaisen
tietoisuuden valtaamia ihmisiä”. Kirjassa on oma lukunsa James Joycesta. Tämän
tajunnanvirtatekniikasta kirjassa on kiinnostavia havaintoja.
Sigmund Freudia kirjassa käsitellään runsaasti. Hänen
merkityksensä ja ylipäänsä syvyyspsykologian merkitys eurooppalaisessa
kehityksessä on ollut keskeistä. En mene nyt siihen.
Joycen, Musilin ja Proustin tuotanto nousee
syvyyspsykologian kehityksestä. Ihmiskuvan kokiessa murrosta nuo kirjailijat
tekivät arvokasta pioneerityötä.
Oikkonen mainitsee suosikikseen myös Paavo Haavikon, jonka tekstit nousevat
syvältä alitajunnasta.
Joycen Odysseus ja
varsinkin Joycen viimeinen romaani Finnegans
Wake lähtökohtanaan Oikkonen toteaa, että tajunnanvirta on elämänvirtaa. Mutta valitettavan latteasti joudun tätäkin
lukua kirjasta kuvailemaan. James Joycea
käsittelevä luku on kaikessa mielen avaruudessaan kirjan parhaita. minua miellytti
myös se herkkyys, mitä tämä muuten kylmän vaikutuksen ulospäin jättävä
Durkheimin tuntija ja ajatushistorian harrastajaksi itsensä lähinnä
tituleeraava kaveri nyt osoittaa.
Koska tuossa luvussa käsitellään kielen ja ajattelun
samuutta, niin siinä toki mainitaan myös Ludvig Wittgenstein, joka on
kirjoittajalle hyvin tuttu läheinen filosofi. Wittgensteinin on ylipäänsä kirjan keskeisiä
nimiä. Se kiinnostaa minua erityisesti, sillä minäkin opiskeluvuosinani yritin perehtyä
Wittgensteinin teoksiin ja hänen ohessaan myös sellaisin kielen filosofeihin
kuin Searle ja Austin (teos How to do
things with words). Huomasin kuitenkin pian, että se ala on tehty
viisaampia varten ja keskityin elämässäni helpompiin asioihin. Wittgensteinin
rinnastaen kirjoittaja tuo esiin myös Russellin näkemyksiä.
Kirjassa on oma lukunsa Wittgensteinin teokselle Tractatus Logico-Philosophicus. jossa
filosofi tutkii aksiomaattisesti edeten kielen elementtien suhdetta todellisuuteen.
Filosofin nimi kyllä nousee esiin myös muissa luvuissa. Totta kai tekijä nostaa
esiin myöhäisen Wittgensteinin suunnanmuutoksen, jossa kieli on sosiaalinen,
kiinni käyttöyhteyksissään, ja sen tehtävänä on toimia yhteisöllisyyden
liima-aineena. Kielen ”näkymättömistä langoista” muodostuu punos, joka sitoo
ihmiset toisiinsa.
Wittgensteinin viimeinen teos Varmuudesta saa myös osansa. Sen myötä käsitellään kielen
sukupolvia ylittävää luonnetta. Inhimillisessä kielessä on ydin, joka välittyy
sukupolvelta toiselle. Se on kulttuuriperintö, ihmiselle välttämätön perusta,
joka kiinnittää ihmisen yhteisöönsä ja luo ihmiselle mahdollisuuden kriittiseen
irtautumiseen tuosta perinnöstä. Tässä on kuitenkin oma kehitysjärjestyksensä.
Kuten kirjoittaja ironisoiden lainaa filosofia: ”On opittava ensin puhumaan
totta, vasta sitten voi tietoisesti valehdella.”
Luvussa Wienin piiri
kirjoittaja nimeää Wittgensteinin Einsteinin ja Freudin rinnalla
ajatusvallankumoukselliseksi, ”kartesiolaisen paradigman kukistajaksi”.
Kehuin jo yllä kirjan nimiesseetä Rafaelin koulua. Otsikossa
viitataan renessanssin ajan taidemaalarin Rafaelin tai Rafaellon (1483-1520)
Vatikaanin kirjastossa sijaitsevaan freskoon Ateenan koulu. Minulle Rafaelilta tulee ensimmäisenä mieleen hänen
Madonnan kuvansa, mutta onhan hän toki luonut myös freskoja. Toinen hänen
kuuluisa fresko on Väittely pyhästä
sakramentista. Sivistyksessäni oli sen verran aukkoja, että minun piti
mennä kirjastoon ja etsiä taidehyllystä eräs hirveän iso ja paksu taidekirja,
josta löytyi tietoa noista suurtöistä. En ole koskaan käynyt Vatikaanissa eikä
Oikkonen suosittelekaan sinne menemistä. Hänen mukaansa sen turistimassoissa
ihminen vain tyhmentyy.
Kirjoituksessaan Oikkonen ironisoi koulusivistystämme, jossa
tärkeäksi katsotaan, että pitäisi paikantaa Rafaelin työ yrittämättäkään
ymmärtää työn taustalle sisältyvää sivistysajatusta ja sitä huikeaa työn
tuskaa, mitä tuo nöyrän taiteilijan työ kantaa sisässään. Oikkonen ei
keskitykään itse maalaukseen, vaan tuohon koulu-sanaan, järjestelmään, jossa
tyydytään noihin faktapohjaisiin maamerkkeihin ja unohdetaan maalauksen
todellinen sisältö.
Rafaelista hän toteaa, että tämä ehti lyhyen elämänsä aikana
luoda hämmästyttävän paljon ”nykysilmin nähden käsittämättömän täydellisiä
henkilökuvia”. Vatikaanissa ja Firenzeen renessanssin taiteilijoiden töiden ääressä
ihminen joutuu kuin tyrmätyksi. Jos osaan oikein omin sanoin kuvata, niin joku
opettajan kaltainen tiedon lokeroija työntää esimerkiksi Ateenan koulun kaltaisen työn jonnekin oman tajuntansa
todellisuudesta vieraantuneeseen käsitepankkiinsa.
Koulussa opetetaan vain käsitetietoa ja Oikkosta tulkiten
ollaan hukassa, kun tuo Rafaelin luoma maailma sijoitetaan vain sinne yhteen
Paavin kirjaston seinään, jonka ääressä opettaja on joskus käynyt. Sivistys on
lokeroitu.
Tämän jälkeen Oikkonen kritisoi laajemmin koulusivistystämme,
jonka muotopuitteista vain harvat selviytyvät.
Ateenan koulun
keskiössä ovat Platon ja Aristoteles. Olennaista on heidän käden liikkeensä.
Platonilla käsi viittaa taivasta kohti, Aristoteleella se painuu maata
päin. Ympärillä on laaja portaikko,
jonne on levittäytynyt noin neljäkymmentä henkilöä, joista Oikkosen mukaan noin
puolet on kyetty tunnistamaan. Mukana on kreikkalaisia filosofeja kuin myös
Rafaelin aikalaisia. Rafael itse on taaempana tarkkaillen tapahtumaa. Oikkonen
tulkitsee freskon profetiaksi uuden ajan kartesiolaisesta
paradigmasta. Taiteilijan näyssä on siis siintänyt uuden ajan sivistys.
Noin sata vuotta myöhemmin filosofi Descartes on kirjannut tuolla suunnalle
filosofisen sisällön.
Taiteesta siis löytyy kuva tulevasta kehityksestä. Rafaelin
työstä näkyy syvyysperspektiivi, fokus ja paljon dynamiikkaa, joka myös kuvaa
uuden ajan ajattelun moninaisuutta. Freskossa on paljon eri persoonallisuuksia,
mutta yksi on keskeisin. Oikkonen havaitsee Rafaelin hahmossa minä-persoonan –
Subjektin, joka oli ollut koko keskiajan kadoksissa. Hän on siinä läsnä ja
hänen tarkkailevan katseen mukana läsnä on myös aika- ja syvyysperspektiivi.
Siinä on pohja uuden ajan ajattelulle. Tästä näkökulmasta teosta katsoessaan
Oikkonen löytää siitä paljon muuta tulevaa, mukaan lukien institutionaalisen
kehityksen hyvät ja huonot puolet. Antiikin kreikkalaisten ”koulut” olivat
vapaiden miesten keskustelukerhoja. Läsnä olevan Subjektin myötä avautuu myös
toinen sivistykseen liittyvä maailma.
Muinaisessa Roomassa harjoitettiin järjestelmällistä
opetusta. Mm. lukutaito kuului oppisisältöihin. Jostain syystä keskiajalla
lukutaito kuitenkin oli kadoksissa. Miksi tuollainen taantuma – jota
kirjoittaja kutsuu kognitiiviseksi unitilaksi -
ihmiskunnan kehityksessä tapahtui, sen haluaisi kirjoittaja itsekin
tietää. Tässä taustalla on amerikkalaisen pedagogin Neil Postmanin ajatukset.
Postman riisuu historian kehityksestä turhan idealismin. Hänen ajatuksistaan
kirjoittaja näkee avaimia tulevaisuuden kehitykselle.
Tähän yhteyteen kirjoittaja nostaa jälleen esille
kartesiolaisen paradigman ja sen nykypäivän vääristymän. Nykyisin tämä Euroopan
kantava ajattelu on vääristynyt sokean individualismin suuntaan. Kaikki koetaan
vain yksilön kannalta. Yksilö on maailman keskus ja kaiken kokemuksen alkupiste.
Siinä historiantaju häviää. eletään vain tätä hetkeä, mikä puolestaan muokkaa
ihmisen tajuntaa, tulevia moraali- ja arvovalintoja. Tällainen yksilö ei voi
ymmärtää historiaa eikä yhteisöllisyyden olemusta.
Teen jälleen syrjähypyn. Olen
tutkinut neuvostoliittolaisen kirjailijan Juri Trifonovin (1925-1981)
tuotantoa. Hänen teoksissaan näkyy hyvin selvästi neuvostoihmisen
mentaliteettiin iskostunut historiattomuus. Ihminen elää irrallisena vain siinä
hetkessä. Sen lisäksi on mukana kaikki elämän arkeen liittyvät suuret ongelmat
ja tarve luoda itse elämäntavoillaan yhteiskunnallista statusta.
Harmaassa massassa ihmisen tajunnassa tärkeää on erottua
muista. Siksi hän pyrkii eri keinoin luomaan yhteiskunnallista statusta, kuten
esimerkiksi Talo rantakadulla
-teoksessa eräs päähenkilö etsii kuumeisesti jotain ”antiikkihuonekalua”
yrittäen näin täyttää vaimonsa ehdotonta päätöstä.
Tuo historiallinen muisti kuitenkin elää, kun teoksissa
olevat henkilöt alkavat paneutua menneisyyteen ja tutkivat ihmiskohtaloita. Se
oli Trifonovin oma henkilökohtaisestikin kipeä kiinnostuksen kohde, sillä hänen
vanhempansa ja monet sukulaiset olivat kokeneet kovia. Ehkä pitäisi pitää
kokemuksia järkyttävinä, kun pikku Jurilta viedään yhtäkkiä keskellä yötä oma
isä. Epätoivoinen poika kirjoittaa tuskansa päiväkirjaan. Onneksi se on vielä
luettavissa. Hän itse halusi selviytyä elämässä ja se tahto antoi nuorukaiselle
valtavan voiman. Hänen historiallinen muistinsa ei kadonnut. Sellainenkin salaisuus hänen elämään liittyy,
että myös hänen oma vaimonsa – musiikkiteatterin hehkeä sopraano - oli joutunut
puoluepomo Lavrenti Berijan seksiobjektiksi.
…
Luvussa ”Käsiterealismi” Oikkonen lyö sitten pöytään huikean
tulevaisuuden dystopiansa. Pirstoutumiskehityksen tuloksena kaikenlaiset
”ismit” ovat luoneet uudenlaisen totuudellisen ulottuvuuden. Opillinen ”tieto”
on irtautunut reaalimaailmasta. Ja – kuten Oikkonen kuvaa – vastassa
kehämäisessä ajan kulussa siintää taas tuo menneisyydestä tuttu keskiaikainen
käsiterealismi, jossa ”yleiskäsitteet noituvat ympäristömme”. Tämä tarkoittaa
yleiskäsitteiden luomien kuvausten ja selitysten valtaa todellisen ja
empiiristen havaintojen kustannuksella. Eikä tässä kehityksessä voi välttyä
muodikkailta kärjistyksiltäkään. Tästä esimerkkeinä kirjoittaja mainitsee
feminismin ja monikulturismin, joiden kaltaiset suunnat ovat levittäneet
lonkeronsa jo akateemiseen maailmaan.
Kehitys on tulosta individualismin voittokulusta, jonka
myötä myös sillat historiaan ovat kadonneet.
Kartesiolaisesta rationaalisuudesta johdonmukaisesti nouseva
todellisuuskäsitys on kääntynyt päälaelleen. Objektiiviseksi luulemamme
todellisuus on subjektivoitumassa. Totuudellisuus alkaa pyöriä merkitystä
luovien avainkäsitteiden ja sitä tukevien yleiskäsitteiden varassa. Opillinen
sivistyksemme suunta on sen myötä kieroutumassa. Käsitteellistämiskehityksen
myötä ei tehdä enää eroa tiedollisten ja aatteellisten sisältöjen välillä.
Aletaan luoda käsitteiden kautta todellisuutta.
Tässä yhteydessä Oikkonen mainitsee Humen giljotiinin.
Varsinaisestihan se tarkoittaa, että tosiasioista ei voi johtaa
moraaliarvostelmia. Tuo ajatus on kuitenkin kääntynyt ylösalaisin:
moraaliarvoista päätellään, mitä todellisuudessa saa tai ei saa olla olemassa.
Samasta asiasta Oikkonen on kirjoittanut myös mm. tässä
kulttuurirelativismia käsittelevässä kirjoituksessaan. Erinäisten todistelut nousevatkin siis
ideologisista lähtökohdista, joita ei haluta tai rohjeta kyseenalaistaa.
Yhteiskunnallisessa kehityksessä suunta on yhtä lohduton. Kun kartesiolaisen paradigman
pohjalta historia loi yksilön oikeudet ja vapaudet, joiden myötä kehittyi
kielellis-kulttuurinen kansallisvaltio ja edustuksellinen demokratia. Kansallisvaltiot ovat nykyisin hajoamassa ja
ylikansalliset voimat ovat ottamassa vallan.
Siinä kehityksessä keskiössä on todellisuudesta irrotettu numerotalous.
Rafaelin enkelit maalauksesta Sikstiiniläismadonna |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti