Tuulien soittohon
kaikki jää unhohon.
Kuuntelen hetken, kun
puut huminoi.
Katkelma laulusta Tuulikannel
(sävel ja sanat Olavi Virta).
Olavi Virta (1915-1972) on suomalaisen viihteen keskeisiä
hahmoja. Minusta hän on ylitse muiden, mutta pelkään liioittelevani. Olen viime
aikoina tavannut ihmisiä, joille Olavin persoona ja voimallinen lauluääni on
edelleen elävässä muistissa. Se osui sydämeen. Toisaalta Virtaan liittyy myös
ristiriitaisia tunteita. Aina joku muistaa mainita hänen alkoholin käyttönsä. Hänen elämänsä viime vuosiin liittyy
tragiikkaa, joka ei unohdu.
Otsikon ilmauksen ”laulava tragedia” olen lainannut Peter
von Baghin, Markku Kosken ja Pekka Aarnion elämäkertakirjasta (Olavi virta – Legenda jo eläessään). Mies ei elänyt kuusikymppiseksikään mutta
siihen elämään sisältyy paljon. Oikeastaan sen kautta voi kokea Suomen
itsenäisyyden kivuliaita ja osin loistokkaitakin vuosikymmeniä. Samalla voi
nähdä, kuinka juopon suutarin Oskari Ilmenin pojasta tuli elämässä eteenpäin
sitkeästi pyrkivä nuori mies, hurmaava swing-mies, suomalaisen tangon ja
viihteen sydämeen iskevä tulkki, räiskyvä ja tunaroivakin liikemies, median
armotta pilkkaama ”laulava lihapulla” ja lopulta lähes liikuntakyvytön osin
puhekykynsäkin menettänyt - edelleenkin laulava - elävä tragedia. Viimeisinä
vuosinaan hän joutui vielä keikkailemaan saaden osaksi pilkkaa ja naurua.
Ymmärrän, että nöyryytettynäkin hän tunsi oman arvonsa.
Käännetään katse hänen loistonsa vuosiin. Hän eli hektistä
elämää omistautuen täysin työlleen. Hän teki levytyksiä vuodesta 1938 vuoteen
1966. Siihen aikaan mahtuu reilusti yli 600 kappaletta. Tuotteliain vuosi taisi
olla 1954. Levyt syntyivät kaiken muun ohessa. Hän keikkaili ahkerasti ja
esiintyi 17 elokuvassa. Lisäksi hän oli perheenisä, joskin ura vei kaiken
huomion eikä perheelle omistautumisesta tullut mitään.
Avioeron myötä perhe muutti Ruotsiin. Nuorin lapsista
Sheila-tytär oli tuolloin parivuotias. Isänsä kuollessa hän oli 15-vuotias.
Juttu Sheilasta löytyy osittain täältä.
Hänellä ei ollut koskaan mahdollisuutta tutustua isäänsä. Myöhempinä vuosina
kaipuu isään on vain syventynyt. Hänelle isä on jäänyt vieraammaksi kuin
monelle suomalaiselle.
On ihmeellistä, että pilkan ja konkurssin keskellä Virta ei
henkisesti romahtanut. Laulujen tulkinnassa alkoi kuulua syvä sävähdys elämän
tuomaa surumielistä katkeruutta, ehkä sitä aidointa Olavia. Se on tainnut antaa
oman vahvan sysäyksensä suomalaisen melankolian käsitteelle.
Legenda jo eläessään
-kirjassa korostetaan Virran merkitystä suomalaisen viihteen kehityksessä.
Siinä todetaan (s. 232), että Virran kuoleman jälkeen ”musiikin tulkinnan
suunta ikään kuin kääntyi ympäri”. Virran laulut alettiin kokea ja ymmärtää
hänen elämänvaiheittensa kautta. Ne saivat siis esittäjänsä kohtalosta uuden
sisällön. Eikä tulkinnassa jämähdetä pelkästään Virtaan. Kirjassa rohjetaan
arvella, että samalla myös suomalaisen tangon luonne ja merkitys muuttuivat.
Melankolinen puoli vahvistui, toiveikkuus vaimeni.
Toki suomalaisesta kulttuurielämästä löytyy vastaavia
tapauksia. Kirjassa nostetaan esille kulttuurimme perimmäisiin kivijalkoihin
kuuluva kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi. Kun siirrytään kansainväliseen
viihdemaailmaan, voi Olavin kohtalon rinnastaa aika moneen suvereeniin tähteen,
joiden elämä sammui Virtaakin varhemmin.
Oskari Olavi Ilmen syntyi vuonna 1915. Hän oli suutarin
perheen ainoa lapsi. Kansalaissodan aikoihin perheessä koettiin tragedia, kun
punaisten puolella ollut isä tuomittiin vankeuteen. Vankeus ei ollut pitkä, mutta perheelle
traumaattinen. Kolmivuotias Olavi-poika kävi äitinsä kanssa katsomassa isää.
Jotain hänen alitajuntaansa on siitä täytynyt jäädä. Ja varmasti poika sai sen tuta myöhemmin,
sillä isä alkoi saada vapauduttuaan juoppohulluuskohtauksia. Myöhäisiän
runsaassa alkoholin käytössään hän tuntuu seuraavan isänsä kohtaloa.
Vuonna 1926 Oskari Olavi ilmanista tuli suomalaistamisaallon
myötä Olavi Virta. Tuolloin Lahdessa
asunut perhe oli jo lähes hajonnut, seuraavana vuonna äiti muutti Olavin kanssa
kotoa Helsinkiin. Poika joutui äitinsä entistä tiukempaan huomaan. Elämästä tuli
selviytymiskamppailua. Köyhyydessä poika tajusi työn merkityksen. Hänestä tuli
ompelijataräidin ahkera apuri. Kuitenkin aikuisiän kynnyksellä välit äidin
kanssa menivät solmuun ja nuorukainen halusi tulla toimeen omillaan. Siihen hän
oli saanut riittävästi eväitä. Hän oli valinnut tulevaisuuden alan, opiskellut
sähkömieheksi. Kuitenkin veren perintönä saatu musiikki veti enemmän puoleensa.
Hänestä tuli muusikko, jonka laulajan kyvytkin pian huomattiin. Ensi levy osui
vuoteen 1938.
Orastavaan uraan tuli sotien myötä kuitenkin mutkia. Ne
osoittautuivat vain hidasteeksi. Sodan päätyttyä ura alkoi selkiintyä, miehessä
heräsi yrittäjähenki. Riskejä ei jälleenrakennuksen hengessä pelätty. Hän alkoi
harjoittaa musiikkialan tarvikkeiden kauppaa. Siinä vielä kokeiltiin kepillä
jäätä. Päätyöksi muotoutui musiikin esittäminen. Siihen riitti markkinoita.
Myös elokuva-alalta avautui tehtäviä. 50-luvun alusta lähtien rahaa alkoi
virrata siinä määrin, että entinen köyhän perheen poika ei pystynyt kuin
tuhlaamaan ja lisäämään moottoriin kierroksia. Säästäminen oli nousuhuumassa
täysin vieras käsite.
50-luvun alussa mies oli täyttä terästä. Tässä linkissä on pätkä elokuvasta
Kipparikvartetti vuodelta 1952 (”Eipä
voi ihminen jolla on vatsa vaativainen”). Se osoittaa Virran näyttelijänkyvyt
ja esiintymistaidon luontevuuden. Mutta elokuvissa luontevimmillaan hän oli
juuri laulaessaan. Filmipätkän lopussa
on myös hieman vuorosanailua, josta hän kyllä selviää tällä kertaa yllättävän
hyvin. Huomatkaa noin kohdassa 1:15, kuinka ketterästi hän hypähtää pöydän yli.
Virta oli teräksisessä kunnossa. Olihan hänellä takanaan myös lyhyt
urheilijaura.
Vuosikymmenen puolivälissä oltiin uran huipulla. Sitten
seuraavan vuosikymmenen vaihteessa tultiin ryminällä alas. Merkkejä
romahduksesta oli jo olemassa mutta varsinaisesti tapahtumavyyhti pyrähti
käyntiin maaliskuussa 1959, Ilomantsin keikan tapahtumien jälkeen.
Keikan tapahtumia alkoi media vääristellä haluamaansa
suuntaan. Vastaani tuli 90-luvulta peräisin oleva lehtiotsikko, jossa todetaan
”lehtiankan murskanneen Olavi Virran elämän”. Otsikko kuitenkin kärjistää. Toki
se oli vain sytykettä – kipinä, josta koko prosessi roihahti liekkeihin.
Liiketoimet olivat jo muutenkin sekaisin ja myös levytyksissä oli tullut
ylilyöntejä.
Ilomantsin keikka ja sitä seuranneet tapahtumat
Sen piti olla aivan normaali rutiininomainen kiertue Virran
vahvalla tukialueella Itä-Suomessa. Kyseessä oli kolmen viikoin kiertue.
Ilomantsi oli virran vahvinta tukialuetta ja osui kiertueen puoliväliin
Tanssipaikan sali oli täynnä. Kuten tyyliin kuuluu, ennen
esitystä otettiin hiukan näkäräisiä. Eikä se muutamaan jäänytkään. Virran viinapää kyllä kesti isommankin
määrän, mutta hanuristi Arvo Nyström alkoi olla soittamaan lähdettäessä
heikoissa kantimissa.
Nyströmistä voi lukea Wikipediassa. Hän
oli nuorempana ollut hyvin säntillinen muusikko ja alkanut käyttää alkoholia
vasta myöhemmällä iällä. Nyt viina teki
tepposet eikä soitosta tullut mitään. Yleisö osasi näköjään vaatia tasokkuutta
ja tuolloin juopuneena esiintymiseen suhtauduttiin vakavuudella.
Järjestysmiehetkin olivat tiukkoina.
Hanuristi jäi toistamaan yhtä ja samaa säveltä. Virta yritti
laulaa mutta eihän siitä mitään tullut. Viimein Nyström heitti hanurinsa
nurkkaan, kirosi raivostuneena ja häipyi lavalta. Soitto keskeytyi. Kiertueen
järjestäjä lupasi yleisölle rahat takaisin. Poliisi tuli ja vei Nyströmin
putkaan.
Virta häipyi nopeasti paikalta. Vuoden 1970 TV-jutussa
Virralta kysyttiin tapauksesta. Kun toimittaja Heinivaho totesi, että virhe oli
se, että Virta häipyi paikalta. Virta vastasi siihen, että mitä siinä muuta
olisi ollut tehtävissä, kun olisivat vieneet putkaan.
Siitä tuli skandaali. Lehdet alkoivat hehkuttaa tapausta
suurin otsikoin. Haukkumasana ”laulava lihapulla” sai enemmän näkyvyyttä. Virran sanottiin häipyneen tilaisuudesta
kassa mukanaan. Lavalta oli muka löydetty vain väkivaltaisesti käyttäytyvä
Nyström.
Juttujen sarjan aloitti Ilta-Sanomat 18.3.1059,
Viikkosanomat jatkoi. Totuudelle ei annettu mitään virkaa. Eikä tässä
tapauksessa kyse ollut pelkästään sensaatioita janoavista toimittajista. Myös
silminnäkijät alkoivat vääristellä näkemäänsä.
Joukko muusikoita oli tukemassa Virtaa, mutta lehdistö ei
huolinut heidän sanojaan.
Yhtyeen rumpali Manu Teittinen kertoo teräväkielisestä
vahtimestarin vaimosta, joka oli tietysti nähnyt ja kokenut kaiken. Tämä
väitti, että kaikki olivat ”sikahumalassa” ja veivät kassan mukanaan. Naiselle
yritettiin muistuttaa, että pöydän äärellä laskettiin kassaa ja hän oli ollut mukana.
Ei hän kuunnellut vaan jankkasi yhtä ja samaa. Näin lehdistön ”totuus” saattaa
muuttaa jopa silminnäkijöiden kokemuksia.
Myös yhtyeen alaikäisen naissolistin Kaarina Heikkisen
”uhripääomaa” käytettiin hyväksi. Viikkosanomat
julkaisi nimittäin jutun ja kuvan, josta saattoi päätellä Virran tehneen pahaa
nuorelle naiselle. Kuvat olivat retusoituja. Jutun otsikko oli kuvaava:
”Karjalan maill kultakäköset kukkuu”. Tosiasiassa Heikkiseen ei ollut kajottu.
Esimerkkinä Heikkisen laulajan urasta löytyi levytys ”Ei
koskaan sunnuntaisin” (https://www.youtube.com/watch?v=84R-V0wWuAQ).
Tapahtumasta vauhtia saaneella nimityksellä ”laulava lihapulla”
halutaan viitata Virran pulskistuneeseen ulkomuotoon. Taustalla on kuitenkin myös
hänen kulinaariset harrastuksensa. Lempiruoka oli lihapullat.
Ilomantsin tapauksen jälkeen Virran levyjen myynti romahti
ja keikkojenkin loppuessa tulovirta loppui. Velat menivät perintään. Kun niitä
ei voitu maksaa, jouduttiin pakkohuutokauppaan. Omaisuus meni pilkkahintaan.
Vaimokin lähti lapsineen Ruotsiin. Olavi joutui asumaan ystäviensä nurkissa.
Räksytys laulavasta lihapullasta jatkui. Hän ei kuitenkaan ihan kokonaan
romahtanut. ”Ääntäni ette minulta kuitenkaan voi viedä,” kerrotaan Virran
todenneen.
Vaimo palasi vielä vuonna 1961, mutta yritys oli toivoton ja
kesti vain muutaman kuukauden.
…
Kun nykyisin kirjoitetaan paljon agendajournalismista, eli
median tavasta viedä toimintana kautta läpi omaa aatettaan tai ajatustaan. Tämä
haiskahtaa sen esiasteelta. Käsikirjoitusta ei varmaan ollut, mutta tavoite oli
kaikille kirjoittamattomana mielessä. Virta oli suistettava valta-asemastaan ja
raivata tilaa nuorten suosimalle kansainväliselle viihteelle.
Rock-n-roll-kulttuuri oli leviämässä maailmalla. Kesällä 1959 nuorison suuri
idoli Paul Anka vieraili Linnanmäellä ja sai nuorison hullaantumaan. Alkoholisoitunut
Virran setä piti saada syrjään uusien aatteiden tieltä. Lamasta huolimatta
viihdealan markkinat vetivät hyvin. Ne rahat kiinnostivat. Virrasta haluttiin
tehdä pahis. 50-luvulla oli ollut poliittisia skandaaleja, joissa oli tuomittu
poliitikkoja sakkoihin. Varsin ajankohtainen tapaus tuolloin oli Kätilöopiston
juttu. Siinä pari ministeriä sai lopulta sakkotuomion. Rötösherroja oli
alettu jahdata ja viihteen maailmastakin saatettiin haluta yksi lisää.
Median toiminta oli virittäytynyt Virran alasajoon kuin
yhteisestä sopimuksesta. Puolustukselle ei annettu sijaa. Myös kansan oma
Yleisradio osallistui teilaamiseen. Se asetti Virran levyt soittokieltoon. Sen
myötä sijaa sai viihteen nuorempi polvi. Erityisen harmillista oli, että hieman
ennen Ilomantsin keikkaa äänitetty kappale Tom
Dooley ei saanut näkyvyyttä. Sen tarina olisi ollut liian osoittava Virran
kohtaloa kohtaan. Siitä kansa olisi
saattanut antaa omalle idolilleen säälipisteitä.
”Itketkö nyt Tom Dooley, kadutko
jälkeen työn?/ Näetkö puun Tom Dooley? Näetkö köyden myös?/ Kadutko jälkeen
työs?
……
Ja Olavi osoitti, että ääni oli edelleen tallella. Vuonna
1960 näki päivänvalon Virran versio italialaisesta iskelmästä ”Guarda che luna”
– Hopeinen kuu. Sen taustalla oli mm.
äänityksen suhteen Suomen kekseliäimmät voimat. Seppo Rannikon saksofonisoolo
on Legenda jo eläessään -kirjaa lainaten ”melkein yhtä legendaarinen kuin virran
osuus”. Alkuperäinen kappale jää hyvin vaisuksi Virran ”metafyysisen” tulkinnan
ansiosta.
Levyn valmisteluun käytettiin aikaa. Äänityksessä käytettiin
tuon ajan uusimpia keinoja ja kikkoja (Legenda jo eläessään, s. 165).
Taustakuoroonkin hankittiin parhaat voimat. Rannikon tenorisoolo ja Virran
laulu osuivat täydellisesti yhteen. Aarre Elon kertomukseen viitaten saksofoni
luo vaikutelman usvan takaisesta kuusta ja Virta osasi muokata äänensä juuri
tuohon samaan tunnelmaan ja soundiin.
Mestari oli mestari. Pekka Gronowin mukaan Hopeinen kuu antoi välähdyksen siitä,
mihin suuntaan Virran ura olisi voinut kehittyä. Laulajasta olisi ollut
muuhunkin kuin vain oman vanhan materiaalinsa joskus liiankin melodramaattisiin
uudelleen äänityksiin. Vanhan swing-veteraanin ääni olisi kyennyt taipumaan
myös 60-luvun uusiin haasteisiin. Siitä on osoituksena myös mm. sielukkaat
tulkinnat kappaleissa Tyttö metsässä
ja Luonnonlapsi (”Nature boy”).
Virran vahvuus oli tulkinnan kerronnallinen puoli. Hän loi
laulaessaan pienimuotoista draamaa. Aarre Eloa mukaillen lauluun sisältyvä
dramaturgia tuli luonnostaan ja oli osa hänen taiteellisuuttaan. Hän toi
lauluissa esille ”juuri ne oikeat asiat”.
Legenda-kirjan tekijöiden mukaan Virralle olisi sopinut myös
rock and roll -vivahteinen ohjelmisto. Tätä aluksi epäilin, mutta eihän todella
Bill Haleykaan ollut mikään poikanen omaa hittiään levyttäessään. Ja Virta
hallitsi swingin. Ei Lasse Liemolan kaltaisista nuorukaisista ollut tähdiksi.
Myötäilen jälleen Legenda-kirjaa, kun kysyn: Mitä olisikaan syntynyt, jos Virta
olisi saanut levyttää Elvis Presleyn tuon ajan tuotantoa? Levy-yhtiö Scandia ei kuitenkaan osannut tai
halunnut hyödyntää Virtaa. Yhtiö panosti
nuoriin naislaulajiin ja uusiin tangotähtiin. Hienoa sekin, että Laila Kinnunen,
Annikki tähti, Eino Grön ja Reijo Taipale saivat nostetta.
Ja Virtakin pääsi vielä Scandiassa
esille. Hänen vuoden 1963 levytykset
ovat upeita tulkintoja. Tuolloin miehen puhe saattoi olla jo
kähinää mutta ei sitä äänessä huomannut. Niissä voi aistia jopa
henkilökohtaisen tilityksen makua.
…
ERI PUOLIA VIRRAN URASTA JA ELÄMÄSTÄ
Tuon seuraavassa esille eräitä keskeisimpiä puolia Olavi
Virran urasta ja elämästä. Yritän tiivistää, jos mahdollista. Laitan asiat
selvyyden vuoksi pikku otsikoiden alle.
Uran tausta
Olavin musiikilliset lahjat olivat veren perintöä. Hänen
isoisänsä oli kyliä kiertävä suutari, jonka laulutaito tunnettiin. Olavin
vanhemmat tajusivat poikansa musikaaliset lahjat, koska lapselle ruvettiin jo
varhain antamaan pianotunteja. Se oli tuohon aikaan todella harvinainen valinta
sen kaltaisessa perheessä, jossa tulot olivat vähäiset ja epävarmat.
Nousu huipulle
Viihdemaailman huipulle Olavi pääsi sitkeällä ja
määrätietoisella työllä. Oli nuoruuden aikoja, jolloin töiden vuoksi yöunet
jäivät muutamaan tuntiin. Olen samaa
mieltä kuin tässä lehtijutussa
Virrasta todetaan. Ei hän alkoholistina olisi voinut nousta siihen asemaan,
jossa hän huippuvuosinaan oli.
Hänen ensilevytyksensä osuu vuoteen 1938. Tuolloin ei
varmasti ollut helppoa nousta pinnalle. Sen verran nimekkäitä viihdemaailman
hahmoja oli hänen tiellään. Hän teki kuitenkin vaikutuksen. Dallape-orkesteri oli yksi koulu. Tuleva
klassisen musiikin merkkisäveltäjä Tauno Marttinen työskenteli vielä tuolloin
viihdealalla. Hän oli osaltaan edistämässä Virran uraa.
Ura klassisen musiikin alalla
Vuonna 1936 Virta lähti suorittamaan asepalvelustaan
Viipuriin. Sielläkin hänen laulajan taitonsa laajalti huomattiin. Pääosassa oli
tietysti viihde mutta hän lauloi myös viipurilaisessa mieskuorossa ja alkoi
ottaa yksityistunteja. Ura klassisen musiikin parissa alkoi kiinnostaa.
Klassinen koulutus oli vielä sota-aikana vakavasti mielessä, mutta sodan
jälkeisessä uudessa tilanteessa ne haaveet unohtuivat. Syyt olivat ensi sijassa
taloudelliset. Ja kaiken lisäksi hän
pääsi sotaväen jälkeen vuonna Rainbow-orkesterin
laulusolistiksi, mistä alkoi ammattilaisuransa viihteen parissa.
Viihdyttäjä
Olavi oli kasvanut viihdyttäjäksi. Paitsi että hän oli swing-mies,
hän oli myös luontainen humoristi ja hauskanpitäjä, joka kehittyi myöhemmin
vakavampaan suuntaan. Ei hän mikään pölkky
ollut, niin kuin joskus Pekka Puupää
-elokuvia katsellessa luulee. Rytmi oli veressä. Se sai liikkumaan niin sielun
kuin ruumiin. Laulut eivät olleet tyhjiä sanoja. Hän kehitti ääntään, otti
40-luvulla yksityistunteja. Opettajana oli oopperalaulaja Thorild Brödermann,
jota hän myöhemmin piti parhaana opettajanaan (Erola, s. 65). Hän kertoi laulaessaan aina tarinaa. Lauluissa
on sisältö, sen suomalainen yleisö oppi Olavia kuunnellessaan, sitä se odotti.
Kippari-kvartetti oli tietysti huikea ryhmä. Siinä Virta sai
vertaistensa joukossa esitellä omia viihdyttäjän taitojaan. Yhteistyö kaatui ristiriitaisuuksiin ja ennen
muuta Virran muihin kiireisiin.
Virralla oli rooli 17 elokuvassa. Niistä seitsemässä hän
esitti vain yhden laulun.
Ääni
Hän hioi määrätietoisesti ääntään. Esittämiään lauluja hän
kävi harjoitellessaan tavu tavulta lävitse. Hän ymmärsi mikrofonin käytön
tärkeyden. Hän liikutti siitä sovittaen etäisyyden äänen voimakkuuteensa. Hän
osasi yhdistää oikean hengittämisen sopivaan äänen voimakkuuteen (Erola, s.
74.) 50-luvun alussa Virran ääni muuttui ratkaisevasti laadultaan. Virallisesti
sen sanotaan muuttuneen vuonna 1953. Itse puhuisin vain 50-luvun alkuvuosista,
sillä jo vuoden 1951 eräissä levytyksissä on kuultavissa uudenlaista Virtaa.
Esimerkiksi äänen laadun muutoksesta sopii kappale Öiset
kitarat. Vuoden 1947 versiossa (nimeltään Yön kitarat) Virta esittää
loppunousunsa ohuessa falsetissa. Paremmin tunnetussa vuoden 1956 versiossa
loppu huipentuu virtamaisella voimakkaalla rintaäänellä. Punatukkaiselle tytölle on toinen kuvaava esimerkki.
Levytyksiä
Levytyksiä on huikea määrä. 60-luvulla suosion hiipuessa ja
kunnon heiketessä niiden määrä väheni. Tapana oli, että levy-yhtiöitä
vaihdettiin tiuhaan, mistä osin johtuu, että eräitä hänen laulujaan hän levytti
useamman kerran. Sodan jälkeen levy-yhtiöiden kanssa tehtiin yksittäisiä
sopimuksia muutamasta laulusta.
Kaiken moninaisuuden keskellä huomionarvoista on yhteistyö Harmony sisters -lauluyhtyeen kanssa.
Musiikki oli sopusointuista ja laulu soivaa. Siitä esimerkkeinä olkoot Syysunelmia ja Sinitaivas.
Olavi Virran uraan sisältyy paradoksi. Yhtäältä häntä
yhtäältä pidetään suomalaisuuden tulkkina - suomalaisen tangon mestarina,
tanssilavojen kuninkaana. Toisaalta suurin osa hänen tuotannostaan on
ulkolaista alkuperää. Hän esittää ne suomeksi ja tulkita ne omalla tavallaan,
liikoja jäljittelemättä. Suuri kiitos tästä kuuluu myös Reino Helismaan kaltaisille
sanoittajille sekä monille taitaville sovittajille, esimerkkinä Toivo Kärki. Koemme
siksi laulut omaksemme. Kaikkinensa suomalainen tango- ja tanssikulttuuri sai
kehitykseensä Virrasta voimaa.
Perhe, koti
Perhe merkitsi Olaville paljon. Hänen oma perheensä oli
hajonnut osin siitä syystä, että isä sai sisällissodan jälkimainingeista
traumoja ja vajosi juoppohulluuteen. En
tiedä, oliko sillä merkitystä. Mutta perheidylliä hän kaipasi. Siitä on
osoituksena myös Olavin lempiharrastus – ruoanlaitto. Ja myös muutamat harvat
kuvat perheen yhteisistä onnellisilta vaikuttavista hetkistä kertovat omaa
kieltään. Ei niitä väkisin luotu. Traagista oli se, että hän ei kyennyt
huolehtimaan perheestään eikä elää tuota idylliään. Suhde vaimoon ja lapsiin
jäi etäiseksi. Vauhdin kiihtyessä ei hän perhettään paljon nähnyt.
Virralla näytti olevan kiihkeä halu luoda perhe. Se oli
kuitenkin vain yksi osa ”elämän käsikirjoitusta”. Muuhunkin oli ehdittävä.
Olavi Virran myönteisistä perhearvoista kertonee sekin, että
laulu Sonny Boy oli
hänelle itselleen läheinen laulu. Kenties omiin lapsiin liittyvät tunteet saivat
purkautumistiensä sitä laulaessaan. Perheeseen ja lapsiin oli vauhdikkaan elämän myötä kehittynyt virtuaalisuhde.
Auto
Lauluissaan hän oli suomalaisempi kuin ehkä kukaan.
Autoillaan hän eli amerikkalaista unelmaa. Autojen maailmaan liittyy vauhdin
ihailu. Hän ajoi aina kovaa, vaikkei ollut kiire. Vaimo on jossain yhteydessä
tehnyt havaintoja miehestään, kun tämä oli kokeilemassa moottorivenettä. Hän
totesi miehensä vauhdin kaipuun ja se heijastui kaikessa tämän elämän
vaiheissa. Muistaakseni Eino Grön on verrannut Virtaa diesel-autoon. Moottori
kyllä kesti ja kesti raskaankin käytön mutta sitten se hajosi kerralla.
Liikemiehenä, johtajana
Virran bisnekset menivät lopulta pieleen. Häntä läheltä
seurannut Ossi Runne on todennut tähän liittyen olennaisen seikan. Vaikeudet
johtuivat hänen mukaansa Virran kyvyttömyydestä asioiden pitkäjänteiseen
hoitoon.
Kirjapainotoiminta olisi kyllä kannattanut. Mutta eihän
siitä mitään tullut, kun otettiin liikaa tilauksia eikä kyetty niitä hoitamaan.
Asiakkaat hävisivät.
Naiset
Ensimmäisen ihailijakirjeen hän taisi saada jo 30-luvun
lopulla. Jo ensimmäisessä elokuvassaan hänen on todettu katsoneen kameraan niin
polttavasti, että on saanut monen sydämen sykkimään. Sitten uran edetessä ja
maineen kasvaessa naisia riitti varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Eikä siinä
tainnut oma perhekään olla esteenä.
Viimeinen naissuhde oli kuitenkin kaikkein tärkein. Hän oli
Hulda Simula, Olavia 20 vuotta vanhempi. Hän huolehti äidillisesti miehestä
Tampereen Pispalassa tilanteessa, jossa tämä olisi muuten joutunut täysin
hunningolle. Siihen miksi hän otti Olaviin yhteyttä, on vain yksi syy. Hän oli
rakastunut Olavi Virran musiikkiin, nähnyt ja kuullut hänen laulavan. Hän oli
jo saattanut kaksi miestään hautaan ja päätti ottaa Olavin suojelukseensa. Pidän
sitä jalona tekona.
Alkoholi
Hän kesti viinaa, ei humaltunut. Hän oli elämäntiensä
valinnut. Hän poltti kynttilää molemmista päistään. Se oli tietoinen valinta.
Olisikohan lapsuuden kokemukset sisällissodasta ja nuoruuden sotakokemukset vaikuttaneet
mentaliteettiin. Hän koki elämän raadollisuuden ja riskit niin käsin
kosketeltavan läheltä. Jokin sisäinen pakko pani hänet ajamaan koko ajan
täysillä. Eikä sairastuminen ja kuoleman läheisyyskään vauhtia hidastanut.
Hän siirtyi uransa loppuvaiheessa valkoviiniin. Vielä
50-luvulla huippuvuosinaan hän oli viinin lipittäjiä halveksinut ja nostanut
pöytään Johnny Walkeria. Vuonna 1963 alkoholismi oli pahassa vaiheessa. Siitä
voi lukea Legenda jo eläessään
-kirjasta, sivu 179. Se huipentui siihen, että kylpyamme täytettiin kiljulla.
Kalliista juomista oltiin palattu vanhaan perinteeseen. Viinalakkoja kyllä
tehtiin. Kuinka monta? Sitä en ole lukenut mistään.
Vuonna 1963 Virta joutui rattijuoppouden vuoksi vankilaan.
Eikä hän malttanut sinäkään aikana pysyä erossa levytysstudiosta. Hän rikkoi
tahallaan silmälasinsa, että pääsi pyykkiauton mukana käväisemään levyttämässä.
Usein levytys onnistui parilla otoksella, eikä nytkään mennyt kuin varttitunti.
Nin tuli levytettyä kaksi tangoa: Kun
ilta ehtii ja Annabella.
Muistot
Muistot Olavi Virrasta elävän edelleen. Olen tavannut
ihmisiä, jotka ovat nähneet hänen elävänä ja kuulleet häntä tanssilavoilla. Toki
kuorrutusta on tainnut tulla vuosien myötä, mutta edelleen he kertovat muistoistaan
silmät hehkuen. Jotain todellistakin niiden takana täytyy olla. Eräällä on
muistissa aivan erityinen lauluesitys. Ne muistot eivät unohdu!
OMAA MUSIIKKILISTAANI
Tähän olen poiminut Virran kappaleista erinäisin kriteerein
mieleen jääneitä. En laita niitä paremmuus- tai huonousjärjestykseen. Näihin vain päädyin hetken punnittuani. On
voinut jokin erityinen helmi unohtua. Yritän laittaa jokaiseen listaan kolme
laulua.
Inhokkejani:
Varsinaisia floppeja tai inhokkeja ei Virran tuotannossa
ole. Aina hän pystyy äänellään jollain lailla lumoamaan. Joskus vain on
levytyksessä hätiköity tai sovituksen
kanssa ei kaikki synkkaa tai sitten vain en pidä kappaleesta.
Vähiten pidän eräistä vuonna 1957 ja 1958 levytetyistä kansainvälisistä
elokuvasävelmistä. Niiden teossa on kiirehditty, janottu liikaa markkinoiden
rahavirtoja. Kun olen päättänyt valita kolme, niin ne ovat seuraavat:
-
Kwai-joen
silta, 1958;
-
Johnny
ratsastaa kotiin, 1957;
-
Lännen
tyttö, 1957.
Muutama muukin erikoisuus on noilta vuosilta peräisin, mm.
Arne Bendiksenin sävellys Cowboy.
Siinä kuitenkin kävi niin, että aluksi tyrmistyin, mutta uudelleen
kuunnellessani aloin siitä pitää.
Haluan kuitenkin mainita myös muita kuin elokuvasävelmiä:
-
Lazzarella,
1958 (säv. Domenico Modugno). Laila Kinnunen oli sen jo levyttänyt edellisenä
vuonna. En ymmärrä, miksi Virran piti sählätä sama kappale.
-
Suudelmatango,
1957 (säv. Jose Belmonte). Mielestäni tulkinnassa on hätiköity. Panin merkille,
että samoihin aikoihin Virta on levyttänyt useita todellisia helmiä. Niiden
rinnalla tässä flopataan.
-
Miksi
jätit minut, 1954 (säv. Olavi Virta). Halusin lisätä tähän ”inhokkilistaan”
myös suomalaista tuotantoa ja valitsin Virran oman sävellyksen. Tulkinta on
taattua Virtaa mutta sävellys on pikainen tekele.
-
Taivaan
sinessä (Volare), 1958 (säv.
Domenico Modugno). Tämä on monen muunkin levyttämä San Remon iskelmäfestivaalin
voittajakappale vuodelta 1958 ja euroviisuihinkin se on osallistunut. Virran versio
on vaisu.
Suosikkejani, kansainväliset sävelmät:
Huomasin oikeastaan vasta nyt, kuinka suuri enemmistö Virran
levytyksistä on kansainvälisiä käännösiskelmiä. Valitsin tiukan seulonnan
jälkeen kolme suosikkiani.
-
Romanesca, 1956 (säv. Jacob Gade). Tässä
kappaleessa virran tarinankerronta on vaikuttavimmillaan.
-
Tango Poesie, 1956 (säv. Josef Rixner). Tämä on
herkempää Olavia. Sen pariin palaan usein topi Sorsakosken versio on tämän
rinnalla kehno.
-
Angelique,
1961 (säv. A. Rasmussen). Tämä oli aikoinaan Tanskan euroviisukappale,
esittäjänä italialainen. Tunnustan, että Angelique
on niitä kappaleita, joiden myötä muutama vuosi sitten varsinaisesti ihastuin
Virtaan.
En malta olla vielä mainitsematta mielestäni ihaninta Virran
valssia. Se on Kaunein iltamme.
Ilmestymisvuosi on 1957 ja säveltäjä Juvenito Rosas.
Suosikkejani, Olavi virran sävellykset:
Suomalaisista sävellyksistä listaan tuli aluksi lähes
pelkästään Olavi Virran sävellyksiä. Päätin sitten laittaa ne omaan ryhmäänsä. Näistä
seuraavista huokuu Virran elämän tuska:
-
Yö kerran
unhoa annoit, 1948 ja 1963 (säv. ja sanat Olavi Virta).
-
Sä et
kyyneltä nää, 1949 ja 1963 (säv. ja sanat Olavi Virta).
-
Punatukkaiselle
tytölleni, 1952 ja 1963 (säv. ja sanat Olavi Virta).
Koskettavia ovat myös vuoden 1963 versiot tangoista Menneitä muistellessa ja Syysillan muistoja. Molemmat ovat Virran
omia sävellyksiä.
Suosikkejani, muut suomalaiset sävellykset:
Nuo kolme Virran sävellystä ovat suomalaisista suosikkejani.
Toki Virta levytti paljon muidenkin tuotantoa. Hän levytti mm. Kaarlo Valkaman
tangon Valkovuokot kaikkiaan kolme
kertaa, laulu on upea mutta Virran tulkinta ei minusta yllä aivan huipulle.
Tähän listaan valitsin kaksi loistavaa kappaletta, toinen on foxtrot, toinen
valssi:
-
Soittoniekka,
1948 (säv. Erkki Rahkola);
-
Rakkauden
muisto, 1957 (säv. Vilho Korpela).
Muiden tulkinta Olavi Virran laulusta
Virran sävellyksiä ovat myös muut laulajat tulkinneet. Tähän
listaan valitsin vain yhden. Toki esimerkiksi laulusta Punatukkaiselle tytölleni on mm. Sakari Kuosmanen tehnyt oman
herkän versionsa. Se kuitenkin jää
lopulta melko veltoksi virran voimallisen vuoden 1963 version rinnalla. Sen
sijaan Kari Piironen on tehnyt aivan loistavan version Virran säveltämästä ja
sanoittamasta vuonna 1953 levyttämästä tangosta Tuulikannel. Sanoitus siinä
hieman ontuu eikä Virta onnistu tulkinnassaan. Mielestäni Piironen on kiertänyt
karikot ja tulkinta tuosta syksyisen melankolisesta laulusta on koskettava. Se
on julkaistu käsittääkseni vuonna 2001.
Erikoisuuksia:
Tähän listaan valitsin muita kuin tavanomaisia iskelmiä.
-
Ole
armollinen, 1945 ja 1954 (säv. Nikolai Bakaleinikov). Kyseessä on vanha
venäläinen romanssi Пожалей, johon
suomenkieliset sanat on laatinut Wäinö Sola.
-
Close your
eyes, 1944 (säv. Petkere). Loistava näyte Virran englanninkielisestä
tuotannosta hänen uransa varhaisvuosilta. Kappale on levytetty Tukholmassa
sota-aikana. Tuohon aikaan ei ollut soveliasta käyttää lauluissa englantia,
mistä Virta ja muut äänitykseen osallistuneet saivat tiukkaa kritiikkiä.
-
Mustalaisruhtinatar,
1957. Kyseessä on operettisävelmistä koostuva valssisikermä.
Viimeisin yllätys:
Uusin positiivinen tuttavuus on laulu Janne parka vuodelta 1957, säveltänyt Marguerite Monnot. Se on Saukin sanoittama ja Kaarlo Valkaman sovittama
varsin rakkaasti etenevä foxtrot. Se osui kohdalleni vasta muutama päivä
sitten. Saa nähdä, kestääkö laulu useampia kuuntelukertoja.
Paljon on moitittu ja väheksytty Virran Suuri sävelparaati -elokuvassa
esittämää Lannevannelaulua (1958),
samoin samankaltaista ilottelua Hula Hula
Hoop (1958). Minusta ne ovat ihan
tyylikkäästi esitettyjä vaikka laulut sinällään ovat pelkkiä mitättömiä
ralleja. Viimeksi mainittu on Toivo
Kärjen sävellys, Lannevannelaulu on peräisin ulkomailta.
LOPUKSI
Virran elämään tutustuessa minulle mielenkiintoiseksi on
tullut myös Virran elämä aikakausi. Samalla voi tutustua aivan uudesta
näkökulmasta Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniin. Eikä rajoituta vain Suomeen.
Samalla avautuu maailmanlaajuisesti viihdemaailman raadollisuus. Onhan maailma
täynnä noita Virran rinnakkaishahmoja. Tämä olisi taas uuden jutun tai uusien
juttujen aihe. En tässä yhteydessä paneudu niihin, mutta aivan joka
vuosikymmenestä 70-luvulle asti tulee jotain uutta esille. Ja ehkä ne avaavat
silmiä myös 70-luvulta eteenpäin. Virta kuoli halveksittuna hylkiönä. Myöhemmin
historiallinen muisti alkoi herätä ja arvostusta alkoi löytyä. Joku voi sanoa,
että siihen tarvitaan aikaa. Minusta tuntuu, että 70-luku oli kuitenkin
omanlaisensa kausi. Tuon ajan Neuvostoliittoa on moitittu historiattomaksi.
Olisikohan mitään samankaltaisuutta?
Jostain syystä Virta levytti kappaleen Ennen kuolemaa neljä
kertaa, joista kaksi ensimmäistä osuivat vuosille 1944 ja 1945 ja viimeisin
eli vuoden 1957 versio sai nimen Sydämeni
toivomus. Levytyksistä ensimmäiset
osuivat vuosille 1944 ja 1945. Aina laulua kuunnellessa tulee mieleen, että
Virta kiirehti, koska halusi saada elämäntyönsä valmiiksi. Taisi työ valmistua
hieman etuajassa, mistä syystä hommaan tulikin dramaattisia lisävärinöitä.
KIRJALLISUUTTA
Olavi Virta – laulaja.
toim. Timo Lindström. Warner Music Finland OY 2013. Elämäkertatekstin laatinut
Peter von Bagh.
Erola Lasse. Olavi
Virta ja hänen maailmansa. Jyväskylä 2005.
Peter von Bagh, Markku Koski, Pekka Aarnio. Olavi Virta – legenda jo eläessään. 6.
painos WSOY 2010. Ensimmäinen painos ilmestynyt 1977.
Hyvä, kiteytetty teksti. Yö kerran unhoa annoit-minunkin suosikkeja 😊
VastaaPoistaKiva kun luit. Olavin tulkinnoissa on voimaa, niihin ei väsy.
Poista