Järjestyksessään 16. Tšaikovski-kilpailut ovat
päässeet Moskovassa jo hyvään vauhtiin. Avajaiskonsertti pidettiin 17. kesäkuuta.
Kerron juttuni loppuosassa siitä ja erityisesti vuonna 2011 kilpailun voittaneen
pianisti Daniil Trifonovin loistavasta suorituksesta Pjotr Tšaikovskin
pianokonserton nro 1 solistina. Sitä ennen kerron omia tunnelmiani
tähänastisesta. Seuraan kisaa vain netin
kautta ja olen ehtinyt katsoa vain pienen osan kilpailusuorituksista.
Suomalaisia
kilpailijoita on nyt mukana kaksi kappaletta: 28-vuotias viulisti Sara
Etelävuori ja häntä neljä vuotta nuorempi sellisti Senja Rummukainen. Tätä kirjoittaessani tiedän, että heistä
Senja on päässyt alkukilpailusta jatkoon. Kilpailu on todella kovaa tasoa,
tarjolla on ollut pelkkää primaa, ja Sarallekin oli suuren suuri voitto jo
ylipäänsä päästä kisaan mukaan. Sellon alkukilpailua en seurannut kuin pari
suoritusta (Senjan ja erään tanskalaisen nuoren miehen). Huomioni on
keskittynyt viuluun, pianoon ja lauluun. Valintoja on pitänyt tehdä, koska kilpailua
käydään eri sarjoissa yhtäaikaisesti, eikä aika ja into riitä jälkilähetysten
katsomiseen. Viulistien suorituksia olen nyt seurannut eniten ja todellakin
aivan ilmiömäisiä huippuja joukossa on. Kisailu kestää kaikkiaan 13 päivää,
ensi viikon lopulla kaiken pitäisi olla jo ohitse.
On toki mainittava vielä yksi hyvin tärkeä suomalainen
osallistuja. Laulukilpailun tuomaristossa nimittäin näyttää istuvan Matti
Salminen. Onnea vaativaan työhön. Laulajia näyttää olevan kilpailussa enemmän
kuin muita. Maiden kirjo laajenee koko
ajan. Mongolialaisiin olemme jo tottuneet mutta on siellä mukana jopa
iranilainen nainen.
Tätä nykyä osanottajien tuleva menestys ei todellakaan ole
pelkästään tuomariston varassa. Kilpailijoiden suoritukset ovat nimittäin
kaikkien nähtävissä netissä suorana tai jälkilähetyksenä (https://tch16.medici.tv/en/). Sitä
kautta sponsorit sekä konserttien ja festivaalien järjestäjät voivat seurata
silmä tarkkana heille mieleen käyviä artisteja. Joku voi tarttua koukkuun ja
ura voi sen myötä lähteä myötämäkeen.
Tšaikovski-kilpailut on järjestetty vuodesta 1958 alkaen
pääsääntöisesti joka neljäs vuosi. Meille suomalaisille musiikin harrastajille
merkittävin muisto niistä on sellisti Arto
Noraksen toinen sija vuonna 1966. Sen myötä hän nousi julkisuuteen ja hänen
loistava kansainvälinen uransa pääsi alkuun.
Kilpailussa voittoon yltäneistä monesta on kehittynyt
maailman luokan tähti. Ensimmäisenä on tietysti mainittava ensimmäisten
kilpailujen pianokilpailun voittaja Van Cliburn (1934-2013).
Kun ottaa huomioon voiton ajankohdan 50-luvun lopulla, voi ihan aiheesta
arvella, että valinnan takana saattoi olla myös poliittisia motiiveja.
Neuvostoliitto oli saanut paljon negatiivista huomiota maailmalla ja maa oli
aktiivisesti kehittämässä kulttuurivaihtoa Yhdysvaltojen kanssa. Van Cliburnin
voitto ainakin sopi hyvin tuohon tilanteeseen. Se on kuitenkin jälkispekulaatiota.
Voiton arvoa ei pidä väheksyä.
Kilpailu koki
2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä jonkinlaisen kriisin. Haluttiin
uudistaa sääntöjä, koska vaikutti vahvasti siltä, että tuomaristo suosi vain
omia oppilaitaan (lähde). Yksi
uudistus koski sitä, että valinnasta tehtiin entisen salaisen äänestyksen
sijaan avoin. Lisäksi kilpailuorganisaatio on alkanut edistää voittajien
tunnettuutta. Kilpailu on nyt saatu uuteen hehkuun ja yhtenä syynä siihen ovat
eittämättä avoimet nettilähetykset.
Kilpailun voittajista haluan mainita muutaman viulistin. He
ovat Viktor Tretjakov, Gidon Kremer ja tietysti meille suomalaisille varmasti
eräästä tietystä syystä mieleen jäänyt Viktoria Mullova. Maailman
maineeseen nousseita pianisteja on Van Cliburnin ohella useita, mm.
pedanttisuudestaan tunnettu edelleen aktiivisesti konsertoiva Grigori Sokolov
(1966). Vuonna 2011 pianistien taiston voittajaksi valittiin Daniil Trifonov. Tuolloin
toisen sijan sai eteläkorealainen Yeol Eum Son, jonka uraa olen itse hieman
seurannut.
Muista voittajista minun mieleeni on jäänyt erityisesti vuoden
2015 laulajien sarjan voittaja, mongolialainen basso Ariunbaatar Ganbaatar.
Seurasin tuota kisaa tiiviisti ja mies oli kyllä tuolloin parhaimmillaan. Minun
mielestäni suorastaan huikea. Sen
jälkeen ei ura ole varmaankaan edennyt toivotulla tavalla. Seurasin hänen esitystään myöhemmin Cardiffin
laulukilpailun finaalissa eikä hän tuolloin erityisemmin loistanut.
Kuitenkin finaaliin asti hän oli tuolloinkin edennyt. Cardiffin kilpailuissahan
ovat suomalaiset Carita Mattila ja Tommi Hakala yltäneet aikoinaan voittoihin.
Ganbaatar ja Trifonov palkittiin heidän voittovuosinaan myös
erityisellä Grand Prix -palkinnolla. He molemmat olivatkin tuon kunniapalkintonsa
ansiosta kutsuttu tämänvuotisten kilpailujen avajaisgaalakonserttiin. Kuten jo
mainitsin, Daniil Trifonov oli konsertin päätösnumeron Pjotr Tšaikovskin
ensimmäisen pianokonserton solistina. Ariunbaatar Ganbaatarin ohjelmassa oli
aaria Tšaikovskin
Patarouva-oopperasta. Ganbaatar oli
pukeutunut hyvin näyttävään tummaan pukuun, joka kuitenkin osoittautui vääräksi
valinnaksi. Salissa oli nähtävästi hiostuttavan kuuma. Puku taisi ahdistaa, mies hikoili ja näytti siitä
kärsivän. En tiedä, onko hänellä nykyisin kiinnityksiä mihinkään oopperataloon.
Vuoden 2015 haastatteluista muistan hänen verrattain kehnon kielitaitonsa,
mutta ei se laulamista ole häirinnyt.
Ennen kuin menen Daniil Trifonovin suoritukseen
gaalakonsertissa, kerron muutaman yksittäisen havainnon alkukilpailuista. On ollut muutama todella upea alle
kaksikymppinen viulisti. Ja tietysti he ovat kotoisin Aasiasta. Siellähän on
nykyisin suurin taidemusiikin polte. Yksi
suosikkini oli 17-vuotias Elli Choi, jolle lopulta ei jatkopaikkaa irronnut.
Hän on ulkonäön ja nimen perusteella aasialaistaustainen mutta edustaa USA:ta.
Totta kai hän oli kilpailuesityksessään vielä raakile, mutta soitti ihailtavaa
lapsenomaista energiaa huokuen. Oli erityisen miellyttävää, kun hänen
ohjelmassaan oli myös Eugène Ysaÿen musiikkia. Jotenkin häntä katsellessa tuli
tuittupäinen pikku-Myy mieleen. Ei hän tietenkään kiukutellut, hän oli vain
niin aito ja luonnollinen.
Jatkoon valituista viulisteista haluan nostaa esille pari miestä:
28-vuotias Marc Bouchkov (Buškov) Belgiasta ja venäläinen alkukilpailun
viimeisenä esiintynyt 30-vuotias Sergei Dogadin. Ehkä tähän kolmantena voisi
nostaa myös Tšekkiä edustavan Milan Al-Ashhabin (26 v.). Heillä on
soittoon sellainen ote, että vahva aavistukseni on, että taitavat olla
loppuvaiheessa ihan kilpailun kärkiryhmässä. Bouchkov on venäläistaustainen ja hänellä
on suvussa vahva musiikkitausta. Hänen isoisänsä on kansainvälisestikin
tunnettu viulisti ja orkesterin johtaja Robert Buškov (1932-2015), joka oli
mukana ensimmäisen Tšaikovski-kilpailun finaalissa. Myös isä Jevgeni on
merkittävä viulisti ja kapellimestari. Isän sisar eli Markin täti on luonut
uran viulistina. Markin äiti Alisa on tunnettu viulisti ja suvussa on muutakin viulistiperimää.
Äidin isä opetti pikku-Marcin aikoinaan viulunsoiton saloihin. Veren perintöä
löytyy ja varmasti motivaatiotakin. Mark Bouchkov on ehtinyt urallaan jo
menestyä.
Bouchkov oli alkukilpailuesityksessään temperamenttinen
vahvalla itsetunnolla esiintyvä taiteilija, tietysti positiivisessa mielessä.
Bachin sooloviuluosuus oli mykistävän upea, Paganini-tulkinta sai ansaitusti
huikeat suosionosoitukset ja myös pianistin kanssa yhteistyö sujui
saumattomasti. Olen ehtinyt katsoa jo hänen välieräesityksensä. Se oli aivan
fantastisen tasapainoinen suoritus.
Sergei Dogadinilla oli alkukilpailussa soittajaparinaan huippuluokan
nuori pianisti, nimeä en valitettavasti pysty nyt kertomaan. Bachin sooloviulutulkintaan
mies löysi hienoja sävyjä. Sen perusteella olin jo varma, että menee kirkkaasti
jatkoon. Mutta ei hän jättänyt sen varaan. Seuraavana soi upea tunnelmaveto Paganinia.
Sitten räjähti se Paganinin tunnetuin ”Capricciosa” (nro 24) soimaan. Se oli
minulle parasta, mitä olin alkukilpailussa kuullut. Sen jälkeen tuli
alkukilpailun pakollisiin numeroihin kuuluva Tšaikovskin Valse-Scherzo, op. 34, edelleen loistokas tulkinta. Lopussa Dogadin
esitteli vielä monipuolisuuttaan soittamalla A.P. Rozenblattin luoman sovituksen
Bizet’n Carmenista. Rytmi oli
hienosti hallinnassa. Se oli mahtavan kilpailuesityksen loppuhuipennus!
Nuo kolme miestä vaativat tietysti naishaastajan.
Sellainenkin löytyy. Hän on yhdysvaltalainen 24-vuotias Mayumi Kanagawa. Alkukilpailuesityskin
oli hieno mutta vasta välieräsuoritus sai minutkin havahtumaan. Kaksi
ohjelmanumeroa tekivät erityisen vaikutuksen. Ensiksi on mainittava Wilhelm Ernstin Etydi sooloviululle nro 6 «The Last Rose
of Summer». Se on kyllä lähes akrobatiaa. Ihmettelen, miten voi yhtä aikaa
näppäillä ja säestää jousella niin sujuvasti. Aivan kuin se näppäilyääni tulisi
jostain muualta. Kanagawa onnistui siinä ja kaikessa muussakin.Kilpailussa Ernstin etydin tapaan kai valinnaisena oleva Cesar Franckin viulusonaatti A-molli on minulle erityisen läheinen sävellys. Jostain syystä siitä on tullut suosikkejani. Kanagawa tulkinta herkisti kuuntelemaan. Hän
sai siitä kyllä kaikki tunteet ja tunnot esille. Lopussa tunteet vain
tiivistyvät, haikeus jää pintaan, johonkin tuntemattomaan suuntautuva
surumielinen kaiho. Meikäpoika melkein värinöi viulun värinän mukana. Ja
solistin mukana kulki hänen kainon lempeä hymynsä.
Keskiviikon myöhäisillassa kuuntelin oman ravintolailtani
päätteeksi 20-vuotiasta japanilaista pianistia nimeltään Mao Fujita.
Pienikokoisena ja siloposkisena hän näytti alle 15-vuotiaalta. Olihan huikea
virtuoosi! Konserttisalissa suosionosoituksille ei tahtonut tulla loppua. Ja
minäkin olisin halunnut taputtaa, mutta oli jo myöhä enkä halunnut häiritä
naapureitani. Löysin sittemmin Youtubesta hänen esityksiään.
Taso on kilpailussa ylipäänsä kova. Jotta siinä menestyisi,
ura on aloitettava jo aivan pienenä. Siitä alkaa pyöritys, jossa vanhemmat kyllä
joutuvat välillä pakolla kyykyttämään pientä lahjakkuuden alkua. Toivottavasti
nuoret soittajat kestävät paineet ja yltävät tämänkaltaisessa kisassa parhaimpaansa.
Ja ennen kaikkea – ymmärtävät, että jo pelkkä osanotto on heille suuren suuri
voitto! He ovat tällä maapallolla edistämässä arvokasta eurooppalaista perintöä,
eivät pelkkää omaa uraa.
Nyt siirrytään avajaisgaalaan, jonka päätähtenä oli
kapellimestari Valeri Gergijevin ohella vuoden 2011 kilpailujen voittaja ja
Grand Prix -palkinnon saaja Daniil Trifonov, johon nyt pelkästään keskityn. Hän
on vasta 28-vuotias. Hyvin nuorena saavutettu kilpailuvoitto on kantanut
hedelmää. Hän oli aikansa lapsitähti. Nyt hänestä on kypsynyt musiikkiin
täysillä antautuva soittotaituri.
Youtubesta löytyy video vuodelta 1999, jossa hän esiintyy
8-vuotiaana eräässä nuorten soittajien konsertissa. Siinä esiintyi eräässä
kilpailussa menestyneitä lapsia ja nuoria. Trifonov oli voittanut nuorimman
ikäluokan sarjan. Ensimmäisenä numerona hänellä on Mihail Glinkan Nocturne ”Separation” ja sen jälkeen hän
esittää vielä oman sävellyksensä (!) nimeltään Buratino. Video on
pituudeltaan noin 6 minuuttia ja on katsottavissa täällä: https://www.youtube.com/watch?v=imGD8UsZxu8.
Nyt hän esiintyi Moskovan konservatorion perinteitä täynnä
olevassa juhlasalissa XVI Tšaikovski-kilpailut avaavassa
gaalakonsertissa. Tuo juhlasali on minullekin läheinen. Siihen liittyy paljon
hienoja muistoja. Monta upeaa konserttia on siellä tullut kuunneltua. Ja nyt
kun seurasin tätä konserttia netin välityksellä, tunsin kyllä samalla olevani
henkisestä läsnä tuossa salissa.
Tšaikovskin pianokonsertto
nro 1 B-molli, opus 23 (Piano Concerto
No. 1 in B-flat Minor) on maailman suosituimpiin kuuluva pianokonsertto. Ja
kyllä se on saanut historiansa aikana monen monet kuulijat ja katsojat suurten
tunteiden valtaan. Se on tuonut lohtua, antanut elämään voimaa – tai ehkä myös
unohdusta. Tutkijat ovat saaneet tulkittavaa. Nyt salissa sekä esittäjät että
yleisö tunsivat sen varmasti läpikotaisin. Tuttu se oli, mutta niin se vain on,
että siihen ei kyllästy koskaan. Siihen paneudutaan kuin uuteen ja sitä
kuunneltaessa odotetaan löydettävän jotain uutta.
Daniil astui yleisön teen hyvin poissaolevan oloisena. Olin
jopa yllättynyt ja päässäni kävi ajatus, olisiko se välinpitämättömyyttä. Ei varmasti
ollut. Soittoonsa hän tarttui sitäkin suuremmalla antaumuksella.
Teen jonkun mielestä ehkä latistavan eleen ja laitan tähän oheen
kuvakavalkadin Trifonovista. Kertokoot ne osaltaan muusikon eläytymisestä. Otin
kuvat tietokoneeni näytöltä, siksi laatu on mitä on. Lähetyksen videokuvaus oli
eläväinen. Kameroita oli runsaasti ja eri kuvauskulmat vaihtelivat tiiviisti.
Katsoja pysyi intensiivisesti läsnä musiikissa. Lähikuvat seurasivat toisiaan,
oli sormituntuma soittoon. Orkesteri tuli aivan kuin suoraan katsojan iholle.
Mutta ei se olisi tullut ilman musiikin tenhoa. Kuvaajat ja ohjaaja ovat taitavia
löytämään esittäjistä ja muualtakin salista kuvauksellisia kohteita. Huilisti
tuntui olevan suosikki, ja huiluillahan on muutenkin keskeinen osa ainakin
konserton toisen osan alussa. Erästä tummahiuksista viulistineitoa tuntui ohjaaja
myös hamuavan kohteekseen. Minä en valitettavasti sattunut olemaan tarpeeksi
hyvin valveilla.
Kuvaajan suosikkikohde |
Fazioli sai paljon positiivista huomiota |
Maestro Valeri Gergijev |
Seurasin konserttia kaikessa rauhassa keskittyen musiikkiin
ja myös salin tapahtumiin. Kyseessä on ns. live-striimi. Vieressä juoksee
kommenttiliuska, johon silmä välillä tarttuu. Sieltä sitten saankin eteeni
yllättävää tekstiä. Jotakin ei ole niin kuin pitäisi. Aluksi joku valittaa
sointia, se on huono. Siihen tulee kyllä selkeä vastaus. Facebookissa (jonka
kautta minäkin konserttia seurasin) esitys tulee monona, stereona sitä voi
seurata muualla (osoitteessa: tch.16.medici.tv). Eräs toteaa, että huonosta äänen
laadusta huolimatta soitto on upeaa.
Mielenkiintoisempia kommentteja liittyy siihen, että hän
rikkoo totuttuja tapoja ja säännönmukaisuuksia. En ihan itse pääse perille,
mitä nuo viestit konkreettisesti pitävät sisällään. Todetaan jotain ”hitaista
oktaaveista” ja siitä, että ”se ei ole alkuperäistä tonaliteettia”. Hän on siis
ottanut omavaltaisuuksia, mikä sitten noiden kommentoijien mielestä ei olekaan
huono asia, hän ei riko mitään ”pyhiä periaatteita”, joita tuota pianokonserttoa
pitäisi ”oikeasti” soittaa, vaan hän on poikkeavuudessaan lähinnä rohkea. Joku
toteaa, että ”aksentit ovat outoja”. Solistin epätavallinen musikaalisuus
hallitsee soittoa. Hän välttää teknisiä riskejä. Kuitenkin hän loppujen lopuksi
saa noista ratkaisuistaan kiitosta. Ja varmasti hänen tulkintansa ei ole
ainakaan tehnyt välinpitämättömäksi.
Kun en ole musiikin ammattilainen, en päässyt kaikesta
arvostelusta perille. Jäin kuitenkin ihmettelemään yhtä. Jos solisti poikkeaa
alkuperäisestä rytmistä tai sävellajista, niin tuo muutos on tietysti pitänyt
ensin käydä läpi kapellimestarin ja myös orkesterin kanssa. Se on saumattoman
yhteistyön edellytys. Noilta huippuammattilaisilta se tietysti käy nopeasti, Trifonov
ja maestro Gergijev tuntevat hyvin toisensa, mutta muitakin työkiireitä heillä
varmasti on. Tuo nimenomainen konsertti on
kuitenkin ollut myös heille poikkeuksellisen tärkeä.
Onneksi keskustelussa on mukana eräs venäläinen Nadja. Hän
lopulta liikkuu samalla aaltopituudella kuin minä ja pelastaa minut
umpikujastani:
”Voi luoja, mikä herkkyys ja voima, rajaton rakkaus
Tšaikovskiin! On sellainen tunne, että parempaa esitystä tästä konsertista ei
enää voi olla. Loistava taiteilija! Jumala häntä siunatkoon!”
Juuri niin, soitossa oli sellainen tunnevoima, että harvoin
se pystyy välittymään salin ulkopuolelle minkään suoran TV- lähetyksen tai
striiminkään kautta.
Tšaikovskin konserton jälkeen sali on hukkua
suosionosoituksiin. Solisti on yltä päältä hiessä, mutta hymy on nyt herkässä.
Alun varautuneisuus on tipotiessään. Ilme ja olemus kertovat, että vapautuneen
oloinen solisti ei vielä hylkää innostunutta yleisöään. On Sergei Rahmaninovin
vuoro. Vokaliisi hiljentää salin ja
varmaan ne sadat striimiä seuraavat katsojatkin. Yleisö on haltioissaan. Mutta
kyllä illan tähti on valmistellut vielä jotain ja sen arvaa varmasti yleisökin.
Hiljaisesta ajan pysäyttäneestä tunnelmasta lähdetään uudelleen vauhtiin.
Daniil Trifonov Vokaliisin lumoissa |
Toisena ylimääräisenä Trifonov esitti oman sovituksensa
Sergei Rahmaninovin orkesteri- ja kuoroteoksen Kellot ensimmäisestä osasta Allegro
ma non tanto. Sillä on lisänimiä: venäjäksi Звон бубенцов,
englanniksi Silver Sleigh Bells. Suomeksi
osan nimi voisi olla Kulkuset tai Kulkusten helke. Kyse on siis
rekikelloista, jotka kilisevät, kun erään runollisen lisänimen mukaisesti ”hevosreet
kiitävät perätysten”.
Huikeaa soittoa! Se saa facebookin striimilläkin eräät
ihastuksesta hämilleen. Yleisö sai varmasti enemmän kuin oli odottanut. Ilta ei
jäänyt tylsäksi virallisia avajaispuheita seuranneeksi soitannaksi. Oli myöhä
mutta väsymystä ei näyttänyt olevan ilmassa. Ei olisi näin hienompaa evästystä
antaa edessä olevaan kilpakoitokseen.
...
Kilpailun loppunäytös käydään uudessa Zarjadje-konserttitalossa.
Se on vastikään valmistunut ja sijaitsee Kremlin kupeeseen rakennetussa puistossa entisen monelle
Neuvostoliiton kävijälle perinteikkään Rossija-hotellin paikalla. Näyttää
upealta. Vieressä sijaitsee mainio historiallinen museo – Romanovien pajareiden
palatsi, joka vie vieraansa 1400-1600-luvun Moskovaan. Lähempiä tietoja voi
lukea vaikka täältä. Niin Moskovakin
muuttuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti