Aleksis Kiven Seitsemän veljestä päättyy veljesten ja heidän perheittensä yhteiseen joulun viettoon. On siirrytty kymmenisen vuotta eteenpäin niistä ajoista, kun veljekset muuttivat Impivaaran erämaahan. Vielä kerran he olivat päättäneet kokoontua yhteen entiseen kotoonsa Jukolan taloon.
Aattoilta sujuu aluksi vanhoja verestäessä. Romanttisin
sanankääntein veljekset haastelevat muistellen entisiä töitä, taisteloita ja
kohtaamiaan vaaroja. ”Muistot sulivat heidän
mielissänsä suloisesti yhteen kuin metsät, laaksot, vuoret ja korkeat nummet
kaukaisuuden sinihämärässä…”
Simeoni istuu virsikirja polvella, valmiina alkamaan
yhteistä jouluvirttä. Sitä ennen kuitenkin nostetaan pata tulelta ja tehdään
tuohisista haloista pystyvalkea. Tulen loimottaessa Simeoni aloittaa
juhlallisen veisuun. Muut veljekset vaikenevat ja hiljenee myös ympärillä
pyörivien lasten meteli. Naiset yhtyvät ihanaan virteen, lopulta kaikki
veisaavat omine ääninensä. Eeron kainolla Anna-vaimolla on puhdas ja lempeä
ääni. Se soi kauniimpana muiden yllä. Laulun jälkeen astutaan ehtoollispöytään
ennen kallistumista öiseen lepoon.
Koittaa jouluaamu.
”Mutta varhain heräsivät he
seuraavana päivänä, heräsivät lähteäksensä loistoisaan kirkkoon, joka
tuhansista palavista kynttilöistä kimmelsi kuin taivas tähdessä. Sieltä, koska
päivä oli täydeksi valjennut, he palasivat kilvan kiitäen taas, ja viettivät
entisessä Jukolassa iloisen joulupäivän.”
Kyseessä on romaanin viimeisen eli neljännentoista luvun
kokoava päätös. Tuota yhteistä joulun viettoa seuraa vielä romaanin
minä-hahmoisen kertojan loppusanat. Veljekset ovat saaneet elämänsä
järjestykseen. He ovat löytäneet paikkansa kyläyhteisössä. On aika jättää
heille hyvästit. Alkaa elämän ehkä seesteisempi vaihe. Suomen saloissa on
heidät kotinsa. Mennään kohti illan lepoa. Romaanin kertoja liittää veljesten
elämän osaksi laajempaa maailmaa, heidän elämänkaarensa on asettunut osaksi kaikkeuden
kiertokulkua.
”Ja niin olen kertonut
seitsemästä veljeksestä Suomen saloissa; ja mitäpä kertoisin enään heidän
elämänsä päivistä ja vaiheista täällä? Se kulki rauhaisesti puolipäivän
korkeudelle ja kallistui rauhaisesti alas illan lepoon monen tuhannen,
kultaisen auringon kiertoessa.”
…
Itselleni Aleksis Kiven Seitsemän
veljestä on kansallinen kivijalkamme. Siinä on jotain olennaista
kansakuntamme säröisistä kehitysvuosista. Itsenäisyys ja kansallinen
identiteettimme lepää osittain tuon romaanin varassa. Veljekset ovat rakentamassa
yhteistä kotiamme. Me olemme heidän seuraajiaan.
Veljesten ensimmäinen kosioretki on tarinana kuvaava. Yhtenä
joukkona käydään jopa kosimassa naapurissa asuvaa Männistön muorin tytärtä. Kosioretki
päättyy yhteisiin rukkasiin. Siinä he ovat kuin yhteen sulanut toisistaan eriytymätön
joukko. Evoluutiopsykologiaan viitaten veljekset elävät jonkinlaista
primitiivistä heimoyhteiskunnan vaihetta. Veljesjoukko toimii jonkinlaisen
suggestiivisen joukkokokemuksen varassa.
Lukkarin opissa käy myös huonosti. Veljesjoukko pakenee
koulumestaria yhtenä veljesryhmänä.
Impivaarassakin vietetään yhteistä joulua. Sen vietto
päättyy ryypiskelyyn ja tappeluun. Turvapaikaksi korpeen yhteisvoimin
rakennettu talo palaa poroksi ja tuo alkuasukasjoukko joutuu kauhusta katkerana
paitasillaan pakenemaan umpihangessa henkensä edestä ja hakemaan turvaa
entisestä kotitalosta, josta pojat olivat paenneet sivistystä pakoon. Onneksi
he saavat turvan. Veljekset kasvavat tuosta koettelemuksesta kiitollisuuteen ja
pääsevät keväällä entistä sisukkaampina rakentamaan Impivaaraan uutta kotia.
Koettelemukset seuraavat toisiaan. Viimein veljekset
rohkaistuvat myös koulun penkille. Itse he löytävät sisimmästään tahdon
voimansa. Paksupäisenä itseään pitävä Juhanikin oppii lukemaan ja tie muiden
yhteyteen avautuu. Sitkeys palkitaan ja nuoret miehet pääsevät rakentavaksi
osaksi kyläyhteisöä. He löytävät kukin itselleen sopivan elämän tiensä.
Löytävät puolison, perustavat perheensä. Tässäkin on toki kääntöpuolensa.
Jokaiselle ei tuota onnea suoda. Simeoni jää vanhaksi pojaksi, tyytyy
kohtaloonsa. Hän kokee kriisin, ajautuu itsemurhayritykseen, mutta Juhani
pelastaa hänet kuoleman kidasta. Se on epätoivoinen syrjähyppy. Hänkin
tasaantuu lopulta omalle elämänpolulleen.
Kunkin veljeksen henkilökohtainen kehitystarina olisi varmasti
oman romaaninsa arvoinen. Vaatii oman
rohkeutensa ottaa elämästään vastuu. Ilman yhteisön myötäsukaista tukea emme
siihen kykene.
…
Tuon myös eräänlaisen kulttuuriantropologisen näkökulman. Veljekset
tapaavat elämässään monenlaisia kulttuurin levittäjiä ja tarinankertojia. Heitä
he oppivat arvostamaan.
Romaanin neljännentoista luvun ehkä kaunein kohtaus on kuvaus
nuorimman veljeksen Eeron ja hänen puolisonsa, kalvakkaan surumielisen Annan
elämästä. Yllä jo mainitsin hänet kertoessani kerroin jouluaattoillan
virrenveisuusta ja naisen kauniin herkästä lauluäänestä. Anna on pelokkaan oloinen surumielinen nainen.
Anna on sielultaan herkkä kokija, joka ”oli nähnyt kummia näköjä ja houraillen
ennustellut paljon ihmeitä”. Niin kuvaa romaanin kertoja Annaa. Hän on
päätösluvun tarinankertoja.
Eero on poissa kotoa, Anna hoitaa esikoistaan. Eteemme
nousee suloinen idylli. Nuori äiti välittää lapselleen lorujen ja laulunsa
kautta kiintymyksensä luontoon. Se on lapsoselle kuin alkutie elämänhallintaan.
Hän kiinnittyy elämänlangallaan luonnon ja kansanperinteen harmoniseen
yhteyteen. Lapsi katselee äitiään kuin hehkuva aamu.
Anna on yksin kotona lapsosensa kanssa. Hän kertoo välillä
hyräillen, välillä puhuen lapselle loruja ja lapsi hanakkana tai ehkä
uneliaanakin kuuntelee.
”Sanoppas, pienoseni, mistäpä
tiesit kotiasi tulla? – Tulin pitkin Turun tietä, lirputtelin Hämeenmaitten
härkäteillä. – Mutta mistä kotosi tunsit, pienoseni? – Koirasta hallavasta
portin alla, tunsin kartanon kultaisesta kaivosta, ja olipa vielä pappien hevoset
heinäladossa, ja olkiladossa olut-tynnöri. – Mistä tunsit äitisi armaan, mistä
isäsi tunsit? – Äiti vierrettä ammenteli loimottavan liekin vaiheilla, hän
ammenteli ja lauleli, lauleli heleällä äänellä, kaulassa liina, liina kuin lumi
ja taivaan kaari. Mistäpä tunsin isäni? Veisteli hän kirvesvartta, veisteli
kultaisen akkunan vieressä…”
Anna toteuttaa tärkeää tehtävää. Hänestä välittyy myös
keskeinen seikka tuon ajan maailmassa. Elämä on usein hiuskarvan varassa.
Monenmoinen tauti voi viedä mennessään. On lähes ihme, että lapsi voi selviää kasvuvuosistaan
hengissä. Äidin sydämen täyttää pelko.
Runollinen hetki päättyy hehkeään näkyyn, joka muovautuu
lauluksi.
”Sanoppas, lapseni, mun
suven-ihanaiseni, sano: etkö tahtoisi täältä purjehtia rauhan ikisatamaan pois,
koska vielä puhtaana väikkyy lapsuutesi valkea viiri? Rannalla sumean, tyynen
järven seisoo Tuonelan kartano tumma, siellä himmeän lehdistön helmassa,
kasteisen viidan kohdussa on lapselle valmiina kehto ja valkeat liinat ja
vaipat.”
Annan suussa alkaa soida Sydämeni
laulu: ”Tuonen lehto, öinen lehto, siell’ on hieno hietakehto, sinnepä
lapseni saatan…” Se saattaa nykyaikana tuntua
kauhukuvalta, mutta Annalle se on ihana näkymä. Hietakehdosta voi koitua
lapselle turva. Äidin sydämen täyttää paitsi pelko, samalla myös toivo. Ollaan
kiinni luonnossa: maan povessa ja taivaan avaruudessa. Nuoren äidin lauluääni
nousee helisten korkeuksiin. Sinne hän kääntää
myös laulaessaan katseensa. Poutapääskynen lentelee sinne tänne, ”keveänä ja
vilkasna kuin onnenlapsen aatos”.
Mies saapuu kotosalle ja kuulee puolisonsa
suloisen laulun. Koittaa herkimmistä
herkin kahden rakastavan kohtaaminen. Yksinäiselle nuorelle äidille puolison
saapuminen on kuin turvasatama. Löytää mieskin sisimmästään ystävyyden ja
läheisyyden tunteen, jota ei ole aiemmin kokenut.
”Kerkeästi
kääntyi vaimo hänen puoleensa, laski lapsen hänen polvillensa, painoi otsansa
vasten miehen rintaa ja hyrskähti väkivaltaiseen itkuun. Mutta löipä mies nyt
käsivartensa ympäri hänen kaulansa, pyhkien erään suikulan tuosta
pellavakeltaisesta tukasta hänen korvansa taakse. Siinä he istuivat tyynenä
sunnuntai-iltana valkealla rahilla valkean pöydän päässä.”
He tuntevat sisimmässään, kuinka elämä on kovuudessaan
ahdistavan karu ja raakakin. Heidän keskinäinen rakkautensa kantaa jopa elämän
yli kiinni avaruuksiin ja myös maan poveen.
Noihin kohtauksiin voi kukin tutustua romaanin viimeisessä
luvussa. Se löytyy täältä.
Sieltä avautuu myös koskettava Sydämeni
laulu.
…
On aika siirtyä kirjoitukseni päätökseen.
Kivi luo meille kuvauksen Suomestamme ennen itsenäisyyttä.
Hän kuvaa sitä voimaa, joka on ajanut Suomen sukua elämässä eteenpäin. Läpi
historiamme meidän turvanamme ja voimanamme ovat olleet lukuisat työhönsä
antautuneet tulisielut. Heidän varassaan monet kylät ja isommatkin yhteisöt
ovat voineet kasvaa. Heidän pyyteetön työnsä on kantanut hedelmää. Varmasti
myös omasta elämästämme voimme tunnistaa sellaisia persoonia. Olen itse
musiikin ystävä ja omasta lapsuudestani ja varhaisnuoruudestani muistan
koulumme musiikin opettajan. Ilman häntä en varmasti olisi sama minä, joka nyt
olen. Hän on varmasti antanut monelle
nuorelle eväät itsensä kehittämiseen. Hän kuuluu niihin, jotka eivät ole omia työtuntejaan
laskeneet. Samaa on sanottava monista yrittäjistä ja monitaitoisista
työmiehistä. Ei unohdeta heitä.
Elämme paraikaa maailmassamme ennalta arvaamatonta murrosta.
Monenmoista on liikehdintää, mutta ei unohdeta synnyinmaatamme. Pidetään omasta
rakkaasta Suomestamme kiinni. Kukaan muu, ei mikään muu kansa tai
ylikansallinen byrokratia pidä meidän puoltamme samassa määrin kuin me
suomalaiset itse. Tuetaan toisiamme vaikeinakin hetkinä.
Kansainvälisyyttä ei pidä torjua. Se kuuluu luontaisesti
ihmisten kanssakäymisiin, ja myös omaan henkiseen kasvuumme. Mutta ollaan siinä
omana itsenämme, arvomme tuntien. Esi-isämme ovat olleet vuosisatoja olleet kanssakäymisissä
muiden kanssa, myös rauhanomaisesti. Jatkakaamme samaa tietä, itsellisinä, omaa
rakasta kotiamme vaalien.
Kirjoitettu jouluaamuna 2020.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti