maanantai 29. joulukuuta 2014

Ukrainan kriisi ja Venäjä. Moskovalaisen toimittajan kriittinen näkemys.

Käsittelen jälleen Ukrainan kriisiä ja Venäjää. Olen suomentanut toimittaja Maksim Shevchenkon haastattelun, joka ilmestyi perjantaina 26.12 pietarilaisessa iltapäivälehdessä. Ainakin se avaa suomalaiselle lukijalle erilaisen näkökulman.

Venäläinen toimittaja Maksim Shevchenko (Максим Шевченко, synt. 1966 Moskovassa) on omassa maassaan kiistelty hahmo. Hän on ortodoksikristillisiä arvoja toiminnassaan korostava konservatiivi. En ala nyt käsitellä hänen elämäänsä enkä mahdollisesti kärkeviä näkemyksiään. Totean vain, että sosiaalisen median kommenttien perusteella hänellä on paljon vastustajia, häntä suoraan sanoen inhotaan joidenkin mielipiteittensä takia. Eräiden mielestä hänen kannoistaan on löytynyt ristiriitaisuuksia, mistä syystä he pitävät häntä epäluotettavana. Minä en näe mitään väärää siinä, jos näkemys jostain syystä muuttuu.  Olen itse aiemminkin seurannut hänen kantojaan. Hän ilmaisee ne selvästi tuoden yleensä esille myös taustoja. Ja ainakin tässä haastattelussa hän vie omalla päättäväisyydellään keskustelua eteenpäin.

Shevchenko asuu Moskovassa, mutta Ukrainan kysymys on hänelle erityisen läheinen, koska hänellä on ukrainalaiset juuret. Hän on venäläinen, joka ymmärtää ukrainalaisia. Tämänkin vuoksi hänen näkemyksensä ovat mielenkiintoisia. Enkä ihmettele, että hän on saanut kotimaassaan vastustajia.

En halua itse ottaa kantaa Shevchenkon näkemyksiin saati hänen persoonaansa. Myönnän, että tietoni hänestä ovat vajavaiset. Häntä on mm. syytetty antisemitismistä ja Hamas-mielisyydestä. En ole näihin näkemyksiin tutustunut enkä halua luoda ihmisestä mielipidettä pelkkien huhujen perusteella. Mielestäni Ukrainan kriisin suhteen on tärkeää tutustua erilaisiin mielipiteisiin. Shevchenkon kanta on tähän hyvä lisä.

Haastattelu ilmestyi pietarilaisessa Vetsherni Peterburg –lehdessä (Вечерний Петербург). Tässä jutussani on tuon haastattelun käännös lähes kokonaisuudessaan. Olen jättänyt pois lähinnä vain alkujohdannon. Hieman provosoivat kysymykset ovat lehden toimittajan ja vastaukset tulevat Maksim Shevchenkon suusta. Oman lyhyen kommenttini laitan jutun loppuun, vaikka kyllä olen laittanut pariin kohtaan kommenttini itse tekstin keskelle. Sen verran tähän alkuun kuitenkin totean, että en pidä nimittelyistä enkä varsinkaan, jos niitä esitetään perustelematta. Shevchenko kutsuu Ukrainan nykyisiä vallanpitäviä ”natsisteiksi”. Tässä yhteydessä hän ei lähde sen käyttöä tarkemmin perustelemaan. Ainakin yhdessä kohdassa hän viittaa heidän haluunsa rajoittaa äidinkielenään venäjää puhuvien lasten mahdollisuutta lukea koulussa omaa kieltään. Lopussa on muutama linkki, jotka auttavat lukijaa taustatietojen saamisessa.

ВЕЧЕРНИЙ ПЕТЕРБУРГ

Torstai 25. joulukuuta 2014. Artikkelin kirjoittaja: Ljudmila Klushina.

Maksim Shevchenko: Ukrainan kansa on ajettu sivistykselliseen taantumaan.

Tunnettu journalisti ja politologi kertoo virheistä ja tilanteen ongelmallisuudesta naapurimaassa.
Vetsherni Peterburg tapasi Maksim Shevchenkon, joka oli tullut Pietariin kansainväliseen kulttuurifoorumiin.
-          
      Maksim Leonardovitsh, viime aikoina olette usein esiintyneet erilaisissa poliittisissa keskusteluohjelmissa ja olette myös joutuneet kollegoittenne kritiikin kohteeksi. Mistä syystä teistä ei pidetä?

-          En sanoisi, että esiintyisin televisiossa usein. TVTs-kanavan  Pravo golosa –ohjelmassa en ole ollut maaliskuun jälkeen, Solovjevin ohjelmassa en ole ollut viime vuoden tammikuun jälkeen…
Aiemmin todellakin esiinnyin usein, mutta minut pantiin virallisesta mediasta syrjään kritisoituani vuoden 2014 keväällä Venäjän mediaa propagandistisista asenteista Ukrainan tapahtumien uutisoinneissa. Olin tuolloin ilmaissut avoimesti kantani talvella ja keväällä mediassa esiintynyttä ukrainofobiaa vastaan. Valitettavasti ukrainofobinen hysteria oli vakava virhe, joka omalta osaltaan työnsi valtavan joukon ukrainalaisia liberaalinatsististen Avakovin, Turchinovin, Jatsenjukin ja Petro Poroshenkon syleilyyn. Venäjän televisiossa kerrottiin Ukrainan kansalle, että ukrainalaisia ei ole olemassa, että se on keinotekoinen kansa ja että ukrainan kieli on venäjän kielen murre. Tällainen Venäjän tv:stä virtaava hölynpöly oli paras mahdollinen keino mobilisoida vapaaehtoisjoukkoja Ukrainan kansalliskaartiin ja poliisipataljooniin. Valitettavasti tästä uutisoinnista luovuttiin liian myöhään, vasta heinäkuussa, kun sota oli jo saavuttanut huippunsa ja Kievin valtakoneisto oli saanut mobilisoitua valtavat massat ideologisesti motivoituneita ihmisiä, joille riitti vain katsoa venäläisiä tv-kanavia, jotta voisi ymmärtää, että valtavalta kansalta oli evätty oikeus olemassaoloon. Olen vahva omissa näkemyksissäni ja katson, että Ukrainan kansa ei ole Venäjän kansan vihollinen. Asia on vain niin, että jokaisen kansan olemassaolon puolesta on taisteltava: saksalaisten, ukrainalaisten, venäläisten, juutalaisten, arabialaisten...  On pystyttävä keskustelemaan kaikkien kanssa. Tämä kyky dialogiin ja toisten kunnioittamiseen on venäläisen idean perusta. Itsekseen asiat eivät toteudu.

-          Emmekö me sitten taistele?

-          Miten me olemme taistelleet? Onko Moskovassa ollut minkäänlaisia ukrainalaisen kulttuurin iltoja? Onko merkittävä ukrainalainen laulaja Nina Matvijenko käynyt  Kremlin konserttisalissa esiintymässä? Olemmeko tutustuneet ukrainalaisiin historianäkemyksiin? Ja ylipäänsä tiedämmekö kirjonnan ja liinavaatteiden lisäksi Ukrainasta yhtään mitään?

-          Onhan ukrainalainen rockyhtye  Okean Elzi hyvin suosittu nuorison keskuudessa?

-          Kuten tiedätte, se kuuluu nuorisokulttuuriin. Ukrainan kansa on mitä rikkaimman etnokulttuurin lähde. Venäjällä on kyljessään neljänkymmenen miljoonan suuruinen maa eikä se ole tehnyt mitään esitelläkseen Ukrainan monimuotoisuutta. Siellä asuu ukrainalaisia, venäläisiä, juutalaisia, kreikkalaisia, romanialaisia, unkarilaisia, armenialaisia. Ukraina on monien kansojen kotimaa. Esimerkiksi Pontian kreikkalaisista 30 % asuu Donetskin ja Dnepropetrovskin alueilla. Kuka tästä puhuu?  Meillä kaikki tungetaan samaan muottiin. Minusta tämänkaltainen kansalaissodan tilanne, joka Ukrainassa on kärjistynyt, olisi voitu välttää. Ei olisi pitänyt antaa ukrainalaisille natsisteille sellaisia valttikortteja, jotka valitettavasti venäläinen propaganda antoi talven ja kevään aikana.

-          Maksim Leonardovitsh, mutta ovathan omassa propagandassaan myös ukrainalaiset päätyneet julistamaan itsensä vanhimmaksi roduksi maan päällä, muinaisten ukraanien [ven. укране; itäisestä Saksasta Uecker-joen rantamilta – PE] jälkeläisiksi. Lisäksi he ovat muka löytäneet sukulaisuuden latinalaisiin ja haluavat nyt siirtyä ukrainan kielessä latinalaiseen kirjoitusasuun.

-          En käsittele hölynpölyä, käsittelen tosiasioita. Kaikenlaistahan ihmiset keksivät. Meilläkin kirjoitettiin, että venäläiset ovat noin 6 000 vuotta vanha kansa, ja Babylon tulee venäjän sanoista бабье лоно (”babje lono”, ’naisen povi’) ja on näin ollen venäläinen kaupunki. Hölynpölyä riittää jokaisella kansalla. On tärkeää, ettei senkaltainen typeryys ilmesty akateemisen tieteen piiriin.

-          Siitä huolimatta Ukrainan erkaantuminen Venäjästä jatkuu: nyt halutaan ukrainalaisissa kouluissa aloittaa englannin kielen opiskelu toiselta luokalta ja jättää venäjän kieli pois…

-          Totta puhuen minä luin toiselta luokalta lähtien erityiskoulussa saksaa eikä minulle tapahtunut siinä mitään kauheaa: ei minusta tullut saksalaista eikä Saksan poliittisen kulttuurin kannattajaa. Olen jäänyt ukrainalaiset juuret omaavaksi venäläiseksi, joka taitaa kolme vierasta kieltä, mukaan lukien saksan. Näin ollen tervehdin ilolla vieraan kielen opiskelua koulussa ja tuen sitä kaikin puolin. Ja jos minun pojalleni suodaan mahdollisuus opiskella englantia toiselta luokalta, niin olen kiitollinen sille koululle, joka on suonut hänelle sellaisen mahdollisuuden.

-          Mutta kyse on siitä, että venäjänkielisissä perheissä kasvaneilla lapsilla ei ole valinnan varaa: venäläisiä kouluja suljetaan…

-          Nyt en pohdi natsistien toimia. Ukrainan liberaalis-natsistinen valta on kauheaa. Mutta tähän ei syypäänä ole Ukrainan kansa, joka on painettu alas, orjuutettu ja syösty kulttuurisen ja sivistyksellisen taantuman tilaan. Kievin vallanpitäjät ovat perustaltaan antiukrainalaisia. He käyttävät hyväkseen omiin tarkoituksiinsa Ukrainan kansojen (ukrainalaisten, juutalaisten venäläisten ym.) traagista historiaa. Kiovan vallanpitäjät yksinkertaistavat, tekevät asioista mustavalkoisia. Itse asiassa Ukrainan historia – 1500- , 1600- , 1700- ja 1900-luvulla – on ollut hyvin dramaattista. Palautetaan mieliin esimerkiksi ns. banderalaisten liike Länsi-Ukrainassa. Eivät suinkaan kaikki tuohon vastarintaan osallistuneista olleet banderalaisia. Siihen osallistui paljon eri ryhmiä. Banderalaiset toteuttivat juuri julmaa terroria muita ukrainalaisia, vähemmän vastenmielisiä kansallisia suuntauksia vastaan. Mutta stalinistinen propaganda asioita yksinkertaistaen laski heidät kaikki fasisteiksi, banderalaisiksi. Toisaalta länsiukrainalaiset esiintyivät stalinististen kommunistien toimia vastaan ja toisaalta sitä liikettä voi kuvata kristilliseksi vastarinnaksi jumalatonta Stalinin hallintokoneistoa vastaan. Mitä sitten tuolloin tapahtui? Tuhottiin kirkkoja, ajettiin ihmisiä maan alle, ja vankileireille lähetettiin Länsi-Ukrainasta 600 000 ihmistä. Mitä he tämän jälkeen voivat tehdä – siunata Moskovaa ja Stalinin hallintoa, niinkö? Keiden puolella me olemme? Minä henkilökohtaisesti olen kristittyjen puolella konfliktissa ei-kristittyjä vastaan. Olen siis aina uskovien puolella konfliktissa ei-uskovia vastaan. Se on minun periaatteellinen näkökulmani. Minun mielestäni vuosien 1944 – 1946 tapahtumia Länsi-Ukrainassa ei pitäisi tulkita niin yksisilmäisesti, kuin meillä on tehty.

-          Ettekö pelkää, että tällaisen ilmoituksen jälkeen teitä syytetään banderalaisten tukemisesta?

-          Ymmärtäkää minua oikein, minä en kannata banderalaisia. Minä kannatan kristityn kansan vastarintaa, joka ei mitenkään ole eronnut, sanotaan, Tambovin alueen tai Donin alueen asukkaiden vastarinnasta. Mitä eroa on Donin kasakoiden vastarinnan ja Länsi-Ukrainan asukkaiden vastarinnalla jumalattomia vallanpitäjiä vastaan? Donilla tuhottiin kirkkoja, haudattiin pappeja elävältä, teloitettiin ihmisiä. Ja Länsi-Ukrainassa tehtiin aivan samaa: teloitettiin pappeja, poltettiin kokonaisia kyliä.

-          Mutta te ette ota huomioon kansallista tekijää: kukaan Donin kasakoista ei potenut russofobiaa.

-          Mutta sen sijaan kasakat potivat antisemitismiä sekä vihaa ”ei-kasakoita” ja ”vieraspaikkakuntalaisia” kohtaan, jotka muodostivat bolshevistisen armeijan perustan. Vihollisen hahmo muotoutuu sodan liikekannallepanon tehtävien pohjalta – se on laki. Niin, Donilla tuhottiin koko kasakkaliike – se hävitettiin fyysisesti! Ja 70 % kasakoista ei nähnyt enää vuotta 1922. Ja Länsi-Ukrainassa on aina toimittu jumalattomia miehittäjiä vastaan, sillä se on ollut uskonnollista seutua. Siellä ei kuitenkaan ole ollut mitään erityisen russofobista ilmapiiriä. Venäläiset tulivat alueelle vasta vuonna 1939, kun se liitettiin Neuvostoliittoon. Venäläisyys merkitsi heille neuvostostalinismia. Lisäksi länsiukrainalaiset käyttivät itsestään ennen liittymistä Neuvostoliittoon nimitystä venäläiset tai rusiinit (ruteenit) tehden näin eroa puolalaisiin ja itävaltalaisiin. Toisaalta venäläisvastaisuus on ollut nimenomaan Keski-Ukrainan ominaispiirre. Siellä on aina ollut paljon russofobiaa: venäläisiä on halveksien kutsuttu ”katsaapeiksi” (кацапы) ja ”moskaleiksi” (москали). Kerron tämän, koska näihin liittyy hyvin tarkkoja määrittelyjä ja sävyjä, ne tulee huomata. Mutta nykyisin kaikki leivotaan yhdeksi möykyksi ja sitä pidetään politiikkana.

-          Entä mihin mielestänne johtaa se seikka, että Ukrainan hallitukseen on tuotu ministereiksi ”vierastyövoimaa”?

-          Se on hävytöntä. Se kertoo siitä, että valta Ukrainassa on hengeltään antiukrainalaista, että käytännössä vallassa eivät ole ukrainalaiset. Se muuttaa maan koloniaksi, miehitetyksi alueeksi Länttä varten – se on heidän oligarkkinen ”testamentti” [Shevchenko käyttää sanaa заповит ”zapovit” ’testamentti’, jolla viitataan Ukrainan kansallisrunoilijan Taras Shevchenkon runomuotoiseen ohjelmajulistukseen – PE]. Minun mielestäni siellä on meneillään sosiaalinen kansalaissota – ei etnisin vaan sosiaalipoliittisin tunnuksin. DNR (Donetskin kansantasavalta) ja LNR (Luhanskin kansantasavalta) ovat kansan aseellista kapinaa oligarkkien ja roistojen rikollista valtaa vastaan. Muuten Donetskin kansantasavalta on vanhaa mahnolaista seutua, mistä syystä monet DNR:n kapinalliset ammentavat perinteitä Nestor Ivanovitsh Mahnon kansanliikkeestä. Slavjansk, Starobeshevo ovat merkittäviä paikkoja, joissa Mahnon joukot kävivät taisteluja punaisia, valkoisia ja Petljuran joukkoja vastaan.

-          Ja viimeinen kysymys, johon on varmaankin vaikea antaa vastaus: milloin päättyy sotatila Ukrainassa?

-          Niin, on vaikea vastata, miten konflikti saadaan loppumaan. Sota jatkuu, mutta tilanne on muuttuvainen. Toivon, että tämän kapinan kansa voittaa, että Ukrainan johtohenkilöt syöstään vallasta, ja Ukrainan kansa muodostaa itse sellaiset muodot alueelliselle tasavaltalaiselle kansandemokraattiselle hallinnolle, että se tulee vastaamaan Ukrainan ja sen monikansallisen kansan henkeä ja olemusta.
Maksim Shevchenko

……
Linkkejä, taustatietoa

Jutussa mainitaan Nina Matvijenkon nimi. Hän on tunnettu ukrainalainen laulaja ja elokuvanäyttelijä (s. 1947). Joulukuun alussa hän sai huomiota hyvin tunteenomaisella vetoomuksellaan, jossa hän arvostelee Ukrainan nykyistä johtotroikkaa ja toteaa hyvin kärjekkäästi, että ”juutalaiset ovat aloittaneet Ukrainan kansalaissodan”. Youtubessa näkyvillä oleva vetoomus on herättänyt runsaasti keskustelua: https://www.youtube.com/watch?v=vj-ij6OnCmw. Monet eivät pidä juutalaisviittauksista, mutta muuten suhtautuvat vetoomukseen myönteisesti sen syvän sodanvastaisuutensa vuoksi. Matvijenkon mielestä vallan vaihtumisen taustalla ovat eräiden poliitikkojen ja oligarkkien henkilökohtaiset intressit. Hän kutsuu Kaakkois-Ukrainan tilannetta ”klaanien sodaksi” (http://ru.golos.ua/suspilstvo/nina_matvienko_proiznesla_strastnuyu_antivoennuyu_rech_video_8368).

Maksim Shevchenkosta löytyy venäjäksi tietoa täältä: http://echo.msk.ru/guests/7198/. Wikipediassa hänestä on myös englanninkielinen sivu: http://en.wikipedia.org/wiki/Maksim_Leonardovich_Shevchenko.

Donin kasakat: https://en.wikipedia.org/wiki/Don_Cossacks (suomenkielisessä versiossa ei käsitellä 1900-luvun alkuvuosikymmenten tapahtumia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Donin_kasakat).





Taras Shevchenkon runo Testamentti (Заповит ,”zapovit”) löyty täältä englanniksi ja ukrainaksi: https://en.wikipedia.org/wiki/Taras_Shevchenko.
 
Taras Shevchenko


Loppukommenttini

Shevchenkon mielipiteissä on ainakin kaksi seikkaa, jotka vaikuttivat minun kiinnostukseeni. Ensiksikin hän kritisoi Venäjällä vallinnutta propagandistista näkemystä Ukrainasta olematta kuitenkaan Eurooppaan katsova arvoliberaali. Hän siis näpäyttää omiaan juuri siitä, missä venäläiset ovat perinteisesti olleet vahvoja: kiinnostuksessa muihin kulttuureihin ja niiden arvostamisessa. Toiseksi hän näkee Ukrainan paljon monimuotoisempana yhteiskuntana kuin esimerkiksi suomalaisessa mediassa se on käsitetty valaisten tätä puolta mm. historian esimerkein. Venäjävastaisuuden taustoista puhuessaan Shevchenko laittaa syyksi stalinistisen hallinnon. Tietenkin tämänkaltaisessa lyhyessä haastattelussa on asioita tiivistettävä, mutta luulisin, että myös tsaarin aikaisilla toimilla on ollut tähän oma vaikutuksensa.

Toimittaja toteaa, että nykyisin Ukrainassa pyrittäisiin ottamaan käyttöön latinalainen kirjaimisto. En itse asiassa itse tiedä, missä määrin tällaisia pyrkimyksiä on nykyisin. Sen sijaan jo 1920-luvun Neuvosto-Ukrainassa näitä pyrkimyksiä oltiin toteuttamassa.

Shevchenkolla Ukraina ei ole mikään kokonainen ”klöntti”, se muodostuu eri kansallisuuksista. Osa niistä on ehditty jo tukahduttaa, mutta osa jatkaa eloaan ja niiden edustajat haluavat varmasti puolustaa omaansa. Yhtenäisyyden esteenä on maan kansojen monisävyisyys. Olisi tuntunut luontevalta heti kriisin ilmetessä ruveta kehittää Ukrainan valtionhallintoa uudelta pohjalta liittovaltion suuntaan, jolloin olisi ainakin yritetty turvata alueellinen itsehallinto. Enää paluu alkupisteeseen ei ole mahdollista.

Yllä olen referoinut laulaja Nina Matvijenkoa, jossa hän toteaa nykytilanteeseen liittyvän oligarkkien valtataistelun. Parlamenttivaalien aikaan toin kirjoituksessani esille Viktoria Shilovan kärkeviä näkemyksiä, joiden mukaan nykyvallanpitäjien myötä maahan pesiytyy uusi oligarkkivalta. Tästä joutuu juuri tavallinen kansa kärsimään. Maksim Shevchenko tuntuu olevan Shilovan kanssa samoilla linjoilla, myös nimittelyretoriikka on samansuuntaista.


Suomalaisittain katsoen tällaiset näkemykset ovat avartavia. Uudet näkökulmat estävät meitä osaltaan urautumasta suppean yksioikoisen suomalaismedian ohjailuun. Suomessa on keskitytty presidentti Vladimir Putinin demonisointiin sekä Euroopan Unionin ja USA:n näkemysten kritiikittömään toisteluun. Ukrainan vallanpitäjiä kohtaan ei löydy yhtään arvostelevaa sanaa, mm. Ukrainan sotilastoimien käsittelyä pyritään välttämään ja huomio on keskittynyt ”separatisteihin”. Käsikirjoitus tuntuu olevan jo valmiina. Ukrainan tulevaisuuden suhteen uskon, että tappelut maan parlamentissa Verhovna Radassa jatkuvat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti