Tein
lauantaina pääkaupunkiin pienen kyläilyreissun ja kun aikaa oli muuhunkin, niin
päätin mennä Ateneumiin. Siellä on nyt meneillään näyttely Sibelius ja taiteen maailma. Mitään palavaa intoa aiheeseen minulla
ei ollut, mutta tiedän kyllä kokemuksesta, että viimeistään museon saleissa tuo
into herää. Toki aikatauluni huomioon ottaen myös sijainti auttoi kohteen
valinnassa. Koska Ateneumissa käynti on minulle kokonaisuus, en aio
kirjoituksessani tyytyä pelkästään tuon Sibelius-näyttelyn sisältöön.
En ole
mitenkään erityisen innokas taidemuseossa kävijä saati taiteen eri suuntauksien
tuntija. Ateneum on minulle
taidemuseoista läheisin, esimerkiksi Kiasmassa käyn korkeintaan kahvilassa,
koska sieltä on niin kiva näkymä Mannerheimintielle. Ulkomailla käyn
taidenäyttelyissä lähinnä muodon vuoksi. Toisaalta taiteen parissa kyllä
nautin, silmäni lepää upeiden maalausten tai muun kuvataiteen parissa. Siksi
esimerkiksi viettäessäni Pekingissä pitempiä aikoja, kävin melko usein eräässä
taidehallissa, koska koin tuon paikan ”minun auralleni” sopivaksi. Ateneumissa
on jotain samankaltaista vetovoimaa. Tapani on käydä siellä muutaman vuoden
välein lähinnä katsomassa ja ihailemassa Suomen taiteen kultakauden
perusteoksia (kuten Albert Edelfeltiä, Akseli Gallen-Kallelaa, Pekka Halosta,
Eero Järnefeltiä, Magnus Enckelliä, Hugo Simbergiä, Tyko Sallista). Esimerkiksi
Eero Järnefeltin maalauksen Raatajat
rahanalaiset (Kaski) rankassa
työssä uupunutta tyttöparkaa voisin tuijottaa silmiin useita minuutteja ja
eläytyä hänen osaansa elämän kiertokulussa. Nyt tämä ei ollut mahdollista,
sillä kolmas kerros oli remontin vuoksi suljettu. Alakertaan oli sieltä tuotu
muutama Suomen taiteen kaanoniin kuuluva teos, joten jotain korviketta perinteiseen
kierrokseeni sain, vaikkei tuota yllä mainittua maalausta siellä ollutkaan.
Ei minun
tuota remonttia todellakaan tarvinnut surkutella, sillä Sibelius-näyttelyssä
oli esillä minulle ennestään läheisien taiteilijoiden teoksia. Ja mikä hienointa,
oli heidän harvemmin näkemiäni töitä. Sen lisäksi tuntemattomampien
taiteilijoiden töiden joukosta löytyi suoranaisia helmiä. Näin taiteen
tuntemukseni syventyi. Monet mielenkiintoiset työt oli tuotu näyttelyyn
Sibeliuksen kotitalosta Ainolasta, jonne taiteilijoiden lahjoituksista ja myös
Sibeliuksen omista hankinnoista oli kertynyt arvokas kokoelma.
Näyttelyssä on mukana 38 taiteilijaa ja 147
teosta. Tämän tiedon sain vasta tätä kirjoitusta valmistaessani. Löysin nimittäin
Helsingin Sanomien sivuilta näyttelystä yllättävän hyvän jutun, johon liittyi
myös noin neljän minuutin esittelyvideo: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1413431110556. Juuri videossa näyttelyn
kokoamisesta vastaavat henkilöt antavat arvokasta lisätietoa.
Näyttelyssä
on eri teemoja, joille on varattu kullekin oma salinsa: Sibeliuksen kuvat, nuoruus, kansainvälinen Sibelius, fantasia ja
myytit, Finlandia, Ainola, muotokuvagalleria, puut, sinfoniset maisemat,
olohuone, melankolia ja Sibelius-monumentti. Maalausten ja muun kuvataiteen
ohessa musiikkinäytteet, videot ja jopa puhenäytteet laajentavat
kokonaisvaikutelmaa. Jos olisi pakko valita suosikkini, niin se on epäilemättä Melankolia-sali. Täytyy heti lisätä,
että Fantasia ja myytit oli yhtä
vaikuttava. Ja jokaisesta löytyy jotakin kiinnostavaa. Taitoluistelusta pitävä voi
vaikka ihastella Susanna Rahkamon ja Petri Kokon esittämää Valse tristeä. Jos vähiten kiinnostavaa etsii, niin taisi
Finlandiasta kertova käytävätila jäädä minulle lähes läpikävelyksi. Sekin
johtui vain muista virikkeistä ja ajan puutteesta.
Panin merkille,
että Ainolan tuomiset olivat ehkä näyttelyn hienoimpia teoksia. Ilman niitä
kokonaisuus jäisi selvästi köyhemmäksi. Olen kyllä joskus muinoin siellä
käynyt, mutten silloin niihin kiinnittänyt erityisempää huomiota. Se saattoi
johtua väenpaljoudesta ja ahtaudesta. Nyt vierailijoita oli vähän ja tilaa
riittävästi. Sain keskittyä teoksiin kaikessa rauhassa ilman ympärillä hyöriviä
pulisijoita. Oli siellä jopa eristetty valkoinen huone, jossa minun istuessani
soi Finlandia orkesteriversiona. Muutaman muun näyttelyvieraan seurassa se oli
herkkä hiljentymistuokio.
Lippua
ostaessani en hoksannut ostaa kolmen euron esittelyvihkoa eikä lipunmyyjä
liioin hoksannut sitä minulle kaupitella. Siitä olisin ainakin nähnyt, missä
järjestyksessä näyttelytiloissa edetään. Nyt nousin portaita ylös ja astuin
ensin ovesta pääsaliin, jossa oli kuvia Sibeliuksesta. Sitten olisi pitänyt
kiertää huoneet vasemmalle kääntyen myötäpäivään ja olisin sitten palannut lopussa
lähtöpaikkaani. Pieni nuoli olisi
ohjannut vierailijaa oikeaan suuntaan. Nyt en tajunnut näyttelytilan olevan
kehänmuotoinen, ja kierroksestani tuli hiukan poukkoileva.
Kokonaisvaikutelmaani tämä ei lie kuitenkaan häirinnyt. Onneksi huomasin pois
lähtiessäni hankkia tuon esittelyvihkon. Onpahan ainakin muisto.
Sibeliuksen kuvat sopivat oikein hienosti näyttelyn
aloitusteemaksi. Aivan ensiksi edessäni oli patsaskokoelmalla, jossa oli
esitteillä säveltäjämestaria kuvaavia pystejä. Yksi pieni kokovartaloveistos
siellä välissä oli. Tekijää ei ollut selvästi osoitettu. Luulin aluksi, että
kyseessä on Kain Tapperin luomus, sillä tyyli sopisi esillä olevista nimistä häneen
parhaiten. Nyt myöhemmin tutkittuani en ole siitä yhtään varma. Tekijä jääköön
siis tuntemattomaksi. En voi antaa vaihtoehtojakaan, koska en kirjoittanut
kuvanveistäjien listaa muistiin. Vartalosta oli tehty jollain lailla rujo ja
muhkurainen, mutta pään hahmosta pidin. Se oli vartalon kokoon verrattuna
luonnottoman iso. Jäin miettimään, oliko taiteilija tarkoittanut sen
parodiaksi. Ainakin kaksijakoisuutta työstä löytyy. Tuo pieni patsas oli
näyttelyn ensimmäinen varsinainen elämykseni.
Patsas-asetelman
jälkeen huomioni kiinnittyi Akseli Gallen-Kallelan tunnettuun juopottelukuvaan Symposioniin, josta Kalervo Palsa oli
tekaissut pilapiirroksen Senkin
kännikalat. Se irrotti minua hieman siitä juhlavasta isänmaallis-kansallisesta
ennakkoasenteesta, jollaisessa Sibeliukseni kohtaan. Työ mainitaan myös
Helsingin Sanomien ansiokkaassa lehtijutussa (ks. yllä). Kannattaa käydä
katsomassa myös sivulla olevia kuvia maalauksista.
Sibeliusta
kuvaavat maalaukset ovat vuosien kuluessa käyneet tutuiksi. Yksi teos oli
kuitenkin aivan outo. Se oli Eemu Myntin ekspressionistinen maalaus kansallissäveltäjästämme
vuodelta 1930. Se eroaa selkeästi muista kirkkaudellaan ja räikeydellään. Eemu
Myntti (1890 – 1943) oli minulle ensimmäinen täysin uusi taiteilijanimi. Ensin se
näytti upealta, mutta alkuviehätyksen laannuttua sen värikylläisyys alkoi
kiusata. Nyt jos menisin uudestaan Ateneumiin, yrittäisin ehkä jopa karttaa
sitä.
Fantasia ja myytit -tila vie vierailijansa 1800-luvun
lopun suurten mullistusten aikaan, jossa erilaiset henkistä kokemusta ja
uskonnollisuutta korostavat liikehdinnät elivät vahvoina. Tässä huoneessa
olisin halunnut viettää aikaani enemmänkin ja antaa tajunnan levätä eri värien,
myyttisten kuvien ja kansallisromanttisen symboliikan ohjaamina. Siellä tulee
enemmän esille myös säveltäjämestarin värit ja äänet yhdistävä
synestesiataipumus. Itse asiassa sen parhaita esimerkkejä on jo ensimmäiseen
huoneeseen sijoitettu Gallen-Kallelan vuonna 1894 maalaama, samannimisestä
sävelrunosta innoituksensa saanut Satu,
jonka nostaa esille niin Helsingin Sanomien juttu kuin myös muu media. Myös
ostamani esittelyvihkosen kannessa oleva kasvokuva on lainattu tästä teoksesta.
Taiteilija oli ajatellut sijoittaa teoksensa alanurkkaan myös nuotteja
sävelrunosta, mutta se ei koskaan toteutunut Sibeliuksen vastustuksen vuoksi.
Nyt tuo paikka hohtaa tyhjyyttään vain muistuttamassa taiteilijan
alkuperäisistä suunnitelmista.
Akseli Gallen-Kallela: Satu (1894) |
Akseli Gallen-Kallela: Väinämöisen venematka |
Huoneen
maalauksista Gallen-Kallelan isohko Väinämöisen
venematka hallitsee oikeastaan koko tilaa. Sen utuinen muta samalla hehkuva
fantasiamaailma vangitsi minutkin mukaansa, kuitenkin inspiroiden mielen muihin
teoksiin. Kalevala teemaa käsittelee ruotsalaisen Louis Sparren Kalevala-aiheiset
maalaukset (Kullervo-teema). Toinen
uusi tuttavuus on Lennart Segerstrålen kolme lintuaiheista työtä, joista eniten
vaikutuin vuodelta 1914 olevasta, Ainolasta tuodusta maalauksesta Joutsenia sumussa. Ne ovat pienikokoisia, mutta niistä huokuu
hyvin herkkä mystinen maailma. Suomenruotsalainen Segerstråle (1892 – 1975)
tunnetaan parhaiten kirkkojen alttaritauluista ja lasimaalauksista.
Lennart Segerstråle: Joutsenia sumussa (1914) |
Käytävälle
sijoitetusta Ainola-teemasta jäi
mieleeni kirjailija Arvid Järnefeltin maalaus Kukkiva hedelmäpuu. Eihän se kovin erikoinen ollut, mutta oli
elämys sinänsä löytää tunnettu kirjailija muunkin kuin pelkän sanataiteen
luojana. Osasto itsessään oli mielenkiintoinen, mutta nyt se kävi ahtaaksi,
koska samaan aikaan siinä parveili koululaisryhmä. Sainpahan samalla hyötyä
oppaan selostuksesta. Joku kysyi, oliko Sibeliuksella omia lapsia. Tuli selväksi,
että hänellä oli vain tyttäriä, joiden kautta Sibelius-nimi ei valitettavasti
ole jäänyt elämään. Hän mainitsi myös yhden lapsen kuolemasta, mutta siihen
palaan tuonnempana.
Sali
nimeltään Puut oli myös mielen
herkistävä paikka. Tämäkin sali vie kävijän Sibeliuksen asuintalon Ainolan
ympärillä sijaitsevaan metsikköön. Huoneeseen sijoitetun videokuvan avulla
saatoin kuvitella säveltäjämestarin astelevan puiden keskellä, kuuntelevan
linnunlaulua ja tuntea sen tuoksuja. Siellä hän sai inspiraationsa viiteen
puuaiheiseen pianosävellykseen, joista suosituimmaksi on jäänyt Kuusi. Se on myös minulle mieleinen,
ehkä Finlandian ja Valse tristen ohella Sibeliuksen
läheisin teos. Viereinen Sinfoniset
maisemat -sali sisälsi upeita säveltäjää inspiroineita luontonäkymiä,
joista Kolilta avautuva järvimaisema on ilman muuta tunnetuin ja liitetään
erottamattomasti Sibeliukseen.
Pääsin
vierailemaan myös olohuoneessa. Vanhanaikaisen puhelimen luuria nostamalla
saatoin kuulla Sibeliuksen keskustelevan.
Kotoisaksi huoneen sai Ainolasta paikalle tuotu kulunut nojatuoli ja
pöytä. Säveltäjän elinaikana pöydällä oli tuhkakuppi ja siinä nojatuolissa
istuskellen säveltäjällä oli tapana nautiskella päivän sikariannoksesta.
Siirrytään
seuraavaksi Melankolia-tilaan, joka
oli minulle se huoneista kaikkein vaikuttavin. Ehkä viehtymykseni siihen kertoo
omalta osaltaan myös minun suomalaisesta perusluonteestani. Tilasta oli kai
varta vasten tehty ahtaan tuntuinen, mikä osaltaan lisäsi ahdistuksen
tunnelmaa.
”Melankolian koettiin olevan
ylevöittävä ja taiteilijalle tarpeellinen olotila. Psykologia kasvoi
tieteenalana 1800-luvun lopulla, jolloin Sigmund Freudin käsitteet unista sekä
seksuaalisuuden ja kuoleman alkuvoimasta tulivat tärkeäksi osaksi taiteen
kuvastoa. Taiteilijat halusivat avata alitajunnan portteja ja kuvata maailmaa
näkyvän tuolla puolen.” (Katkelma näyttelyn opasvihkosta)
Ainolan flyygeli, taustalla Oscar Parviaisen maalaus Bönen till Gud |
Minulla tuon
tilan keskeisin maalaus on Oscar Parviaisen Rukous
(Lapsen kuolema) - ruotsiksi Bönen
till Gud - vuodelta 1910. Se oli
sijoitettuna Ainolassa flyygelin taakse. Näin ollen se oli aina Sibeliuksen
edessä hänen soittaessaan. Maalauksen taustalle on perheen Kirsti-tyttären
kuolema vuonna 1900. Maalaus pysähdyttää, se aivan kuin hengittäisi surua ja
kaipuuta. Sen kautta tytär oli läsnä perheen jokapäiväisessä elämässä. Vuonna
1903 valmistunut Valse triste on
sävelletty Arvid Järnefeltin näytelmään Kuolema.
En ole asiaa tutkinut, mutta uskon, että Kirstin kuolema on siinä musiikissa
läsnä. Ainakin eräässä haastattelussa vuonna 1924 Sibelius on kutsunut taulua
nimellä Valse triste (http://www.sibelius.fi/suomi/ainola/ainola_sali_taide.html ).
Huoneessa on
myös toinen Oscar Parviaisen maalaus – Hautajaissaatto,
johon liittyy synestesiaa. Maalauksen
taustoista voi lukea esimerkiksi näiltä sivuilta: http://www.sibelius.fi/suomi/ainola/ainola_ruokasali_taide.html . Sibelius kiintyy taulussa
dominoivaan keltaiseen väriin ja nimeää sen ”D-duuri-tauluksi”.
”Säveltäjä rinnasti D-duurin
keltaiseen väriin. Parviainen on käyttänyt keltaista soihtujen valohämynä, joka
heijastuu hevosista ja ruumisarkusta. Parikymmentä vuotta aikaisemmin Sibelius
oli maininnut ystävälleen Adolf Paulille, että hänet tulisi haudata keltaiseen
ruumisarkkuun.” (lainaus yllä olevalta nettisivulta.)
Hautajaissaatto jäi minulle näyttelytilassa hieman
vähemmälle huomiolle, koska olin niin Bönen
till Gud –taulun pauloissa. Oscar
Parviainen (1880 – 1938) oli ennen tätä näyttelyä minulle täysin tuntematon
nimi. Wikipedian mukaan hänen maalauksissaan on vahvoja symbolismin vaikutteita
sekä värikästä elämäniloa, ja hänen grafiikkansa on mehevän impressionistista.
Myös Lemminkäisen äidin tukahtunut itku on melankolia-tilassa läsnä.
Peitettyä
erotiikkaa huokuvat myös Ville Vallgrenin veistokset alastomista toisiaan
syleilevistä tytöistä. Ne tuovat tilaan kuoleman vastapainoksi elämää ja
intohimoa.
Ainolassa pöytäkellon vasemmalla puolella Vallgrenin syleilevät tytöt |
Näyttely oli
ohi. Tähän loppuun laitan Aamulehden linkin, jossa näyttelyn kuraattori
Anna-Maria von Bonsdorff antaa kolme vinkkiä Sibelius-näyttelyyn. Ne löytyvät
täältä: http://m.aamulehti.fi/kulttuuri/kolme-tarppia-sibelius-nayttelyyn?v=2. Vinkeistä ensimmäinen (1) on Melankolia-huone ja Akseli
Gallen-Kallelan Lemminkäisen äiti (1897).
Toinen (2) on Fantasia ja myytit
–huoneen eläimet. Ne ovat von Bonsdorffin mukaan yksi näyttelyn punaisista
langoista. Hän toteaa, että Lennart Segerstrålen Joutsenia sumussa oli Sibeliuksen oma lempiteos (”Sibelius jopa
tapasi sanoa, että oli edellisessä elämässään ollut joutsen”). Kolmantena (3)
hän mainitsee Puut-huoneen ja Ainolan
metsässä liikkuvan videokuvan. Löysin nämä vinkit vasta myöhemmin, ja siksi
niitä olikin hauska verrata omiin mieltymyksiini. Huomaan, että olin itse kiintynyt samoihin
tiloihin. Segerstrålen joutsentyö oli myös minun suosikkeja, mutta Lemminkäisen äiti jäi Oscar Parviaisen Bönen till Gud –teoksen varjoon.
….
Sibelius-näyttelyn
jälkeen vasta huomasin kolmannen kerroksen olevan suljettu. Laskeuduin alas ja
onneksi huomasin pohjakerroksessa olevan esillä valikoituja peruskokoelman
töitä. Yritin saada aluksi kiinnekohtaa johonkin tuttuun maalaukseen. Oli mm. Gallen-Kallelan
Poika ja varis ja Tyko Sallisen Pyykkärit. Tällä kertaa kiinnitin
katseeni Albert Edelfeltin niin tuttuun mutta vähemmälle huomiolle jääneeseen
työhön Luxemburgin puistossa
(1887). Pariisi-teemaa oli muuten ollut
myös yläkerran Sibelius-näyttelyssä, sillä erästä seinää koristi hyvin karunnäköinen
talvinen kaupunkikuva muistaakseni nimeltään Pariisi talvella (tekijää en kirjoittanut ylös). Nyt löysin
puistosta elämää ja iloa, paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia. Näin itse
asiassa ihmisten liikkuvan. Edelfeltin kerrotaan maalanneen tätä
valokuvantarkkaa työtä kaksi vuotta (http://www.ateneum.fi/fi/pariisin-luxembourgin-puistossa ).
Johanneksen kirkko |
Täysin uusi
tuttavuus oli Greta Hällfors-Sipilä (1899 – 1974). Esillä oli hänen naivistinen
työnsä Johanneksen kirkko (noin
vuodelta 1918). Hänen aviomiehensä oli taidemaalari Sulho Sipilä. Vaimo jäi
miehensä varjoon. Tätäkin työtä pidettiin Sulho Sipilän työnä vuoteen 2005
asti. Ei siis ole ihme, että en ollut kuullutkaan tästä naismaalarista. Näkymä
on maalattu avioparin yhteisen kodin ikkunasta. Sekä Sulho että Greta olivat
taiteen ennakkoluulottomia modernisteja. (http://www.ateneum.fi/fi/greta-h%C3%A4llfors-sipil%C3%A4-johanneksen-kirkko .)
Olen
kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Ehkä sen vuoksi Vilho Lampi (1898 – 1936) on
suosikkejani. Hänen töitä nähdessäni tulee kotoisa olo. Niinpä tuntui
tämänkertaisen Ateneum-käyntini loppuhuipennukselta nähdä viimeisessä huoneessa
Vilho Lammen maalaus Mietiskelijä,
joka on omakuva vuodelta 1929 ( http://www.ateneum.fi/fi/vilho-lampi-mietiskelij%C3%A4-omakuva-1929). Hänen elämästään on Paavo Rintala kirjoittanut vaikuttavan romaanin (Jumala on kauneus, 1959). Luin sen
joskus teinipoikana ja uskon sen jättäneen persoonaani oman jälkensä.
…
Tämän
jälkeen menin vielä kahvilaan. Ennen pois lähtöä käväisin myymälän puolella.
Näin valokuvan nuoresta Ainosta: kaunis nainen, ajattelin. Yläkerran
näyttelyssä hän näkyi vanhempana harmaapäisenä rouvana, yhtä upeana. Aivan kuin
nuoruuden kauneus ja herkkyys olisi hehkunut sädekehänä hänen yllään.
Tästäkin
Ateneum-vierailusta jäi hyvä mieli. Jatkoin matkaani. Pysähdyin ulkona hetkeksi
seuraamaan luistelukentän riemukasta elämää, kansallisteatterin julkisivu
loisti taustalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti