lauantai 10. lokakuuta 2015

CHLOË HANSLIP JA VIULU

Olin jälleen Kymi Sinfoniettan konsertissa, viime viikolla Kouvolan kaupungintalossa, nyt Kuusankoskitalossa. Olin koko torstai-iltapäivän valmistellut edellistä juttuani. Kun kello tuli 6, alkoivat voimatkin ehtyä. Pikavalmisteluin suihkun kautta pääsin matkaan.

Taisi olla lyhyen ajan sisällä jo neljäs kerta, kun kävin sinfoniakonsertissa Kotkan ja Kouvolan yhteistä orkesteria kuuntelemassa. Olin jo aikeissa pitää taukoa, mutta tästä tilaisuudesta en voinut jäädä paitsi. Ohjelmassa oli Ludwig van Beethovenin viulukonsertto D-duuri, op.61. Olen itse murrosikäisenä teininä soittanut viulua - toki vain koulumme orkesterissa - ja siitä lähtien olen ollut kiintynyt viulumusiikkiin ja kuunnellut paljon viulukonserttoja.  Beethovenin konsertto on ehdoton suosikkini. Sen toinen osa Larghetto saa minut kirjaimellisesti sulamaan, eivätkä muutkaan osat vierellä kalpene. Ja nyt pääsin ensi kertaa elämässäni kokemaan sen livenä konserttisalissa. Illan solistista en tiennyt enempää kuin mitä orkesterin nettisivuilta olin nopeasti lukaissut. Nimikin tuntui oudolta - Chloë Hanslip? Jotain tuttua siinä kuitenkin oli, mutta se selvisi vasta myöhemmin. Kapellimestarista jätin esittelytekstit lukematta. 

Pyörällä menin, kirpeän kirkas syysilta nipisteli mukavasti poskia. Kiire lopulta tuli, mutta ehdin.

Viulukonsertto oli pantu konsertin toiseen osaan, mikä nyt jälkeenpäin ajatellen oli loistava ratkaisu. Alkuosassa orkesteri soitti ensin Beethovenin Coriolan-alkusoiton (opus 62) ja toisena numerona oli Franz Schubertin ”keskeneräinen” sinfonia numero 7 h-molli (D759). Sekin on kuulunut suosikkeihini, mutta viime vuosina jäänyt unholaan. Ei sen alkuosa enää sytytä niin kuin nuorena, jolloin nimenomaan se oli ensimmäisiä kappaleita, jotka saivat minut innostumaan sinfoniamusiikista.

Kapellimestarina oli Andreas Delfs.  Sen huomasin, että hän tunsi Beethoveninsa, mutta muuten hän jäi minulta vähemmälle huomiolle. Näkymättömissä hän tuntui muutenkin olevan, mutta sehän on hyvä kun ei tuo liikaa itseään esille. Joka tapauksessa merkittävän elämänuran hän on tähän mennessä luonut.

Coriolan meni minulla lämmitellessä. En ollut vielä päässyt päivän pohdinnoistani eroon ja ripeä pyörämatkakin tuntui jäsenissä. Ja Schubertinkin aikana olin osin muissa maailmoissa. Orkesterikin tuntui soittavan flegmaattisesti, mielestäni turhan hempeästi, kun minulle tuo konsertto on merkinnyt voimakkaiden intohimojen ja rajun sisäisen etsinnän täyttämää mielikuvamatkaa. Nyt odotin lähinnä taukoa ja Kuusankoskitalon 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi talon tarjoamia ilmaisia kakkukahveja. Ja tietysti Beethoven oli koko ajan mielessä.

Tauko tuli, kahvit ja kakku meni sisuksiin. Olin voimissani. Päivän työt jäivät kahvin, kakunpalan ja ihmismassan iloisen porinan mukana unohduksiin, aloin valmistautua viulukonserttoon. 

Kakkukahvien vapauttama orkesteri alkoi valua paikalle, sitten tuli kapellimestari ja sitten Chloë Hanslip astui lavalle. Hänellä oli yllään tumman sininen olkapäät täysin paljastava, iltapukua muistuttava hulmuava kellomekko, joka ylsi hieman polvien alapuolelle pohkeisiin. Helma leveni 50-luvun iskelmälaulajattarien ja Suomifilmineitojen leninkien tyyliin. Hän oli pienikokoinen, mitä hän yritti kompensoida hieman liiankin korkeakorkoisilla mustankiiltävillä kengillä. Kauniit ne olivat, mutta saivat kovasti kopistessaan jotenkin korostetun huomion. Ehdin vilaukselta nähdä, että niiden pohjat olivat punaiset. Chloë näytti pirteältä ja reippaalta. Hän pyysi vielä puhaltajalta viritysääntä, viulun kielet saivat soinneilleen viime silauksen.
Chloë keltaisessa mekossa

Sitten orkesteri lähti reippaan vauhdikkaasti matkaan. Chloë tavanomaisista solisteista poiketen tuntui keinuvan sen tahdissa. Hän ei pysynyt paljoa paikallaan. Hän liikehti koko konserton ajan. Käänteli päätään, eläytyi soittoon täysillä, ja katseellaan hän aivan kuin vaati – tai ehkä edellytti - täydellistä yhteyttä muihin soittajiin. Hän mukautti oman viulunsa orkesterin soitantaan ja samalla myös orkesterin kuului sopeutua häneen. Tällä eleellä hän otti tavallaan lavan ja myös orkesterin haltuunsa. Henkinen yhteys oli luotu. Kapellimestari oli sulavana välikätenä, sopivan näkymättömänä.

Lopputuloksena oli upeaa soitantaa. Yleisö kuunteli, eli hetki hetkeltä mukana, kun solisti taivalsi beethovenilaisessa musiikin maailmassa. Tuntui, että erityinen tunnelma täytti salin. Tällaisia aavisteluja mielikuvitukseni minulle syötti.

Menen mielikuvitukseni avittamana hieman syvemmälle soiton syövereihin.

Joka sävelessä oli oma jännitteensä. Viulun ääni oli vakaa, tukeva, jämäkkä, ehkä hetkittäin meheväkin. En oikein tiedä, miten sitä kuvaisin. Minulla on vertailukohtaa parista konsertista. Olen samassa salissa kuunnellut melko lyhyen ajan sisällä kahta muuta viulistia: Cecilia Zilliacus soittamassa Nielssenin viulukonserttoa ja Nancy Zhou Mozartin. Molemmista konserteista olen myös kirjoittanut blogiini. Chloën soitosta jäi kovin erilainen tuntu, jo ensimmäisestä soinnista lähtien. Se yllätti, lähes hätkähdytti. Eikä se ollut mitään ihastuksen värinää. ”Eihän sen noin pitänyt alkaa”.  Oli jäänyt takaraivoon jokin mielikuva, jonka kanssa soitto ei täsmännytkään. Ensimmäinen seikka oli juuri yllä mainitsemassani viulun äänessä, siinä kuinka jousi saa kosketuksensa kieleen. Jokin erityinen voima siinä oli, joka toi sen jännitteen, mitä solisti piti hengissä läpi konserton kaikkien osien. Ääni kuulosti alkuun jopa raa’alta. Ja orkesterikin lähti jotenkin töksähtäen liikkeelle. Ei hiljaa liukuen, sulavasti voimakkuuden tasoa nostaen. Olisikohan ollut pientä epäpuhtautta? Sitten kun viulu tuli mukaan, oli jotenkin arkinen tunnelma. Ei tullut samaa juhlavaa Beethoven-soundia, jota oli jäänyt lempitulkinnastani mielikuviini. Tuo tulkinta on vinyylinä ja solistina taitaa olla Oistrah.

Mutta hyvin nopeasti tajusin tämän pelin hengen. Ei se kauneus ole pääasia, vaan sisältö. Jostakin aivojen sopukoista, ehkä sydämestä, jousikäden kautta ääneen välittyi se jännite, jonka kautta solisti piti konserton jokaisen hetken otteessaan. Siinä Chlëon soiton ydin olikin: se jännitteen voima ei herpaantunut hetkeksikään. Punaisena lankana se jatkui loppuunsa saakka.

Ei menty melodramaattiseen tunteiluun. Oltiin muissa sfääreissä. Jännite piti minut mukana musiikissa, ja muukin yleisö taisi hengittää sen tahdissa.

Tunnelma oli lähinnä kai jotain karhean hellää. Tilanteet jatkuivat herkästi rajumpaan. Jousen ote kieleen pysyi tiiviinä, viulun ääni soi sävykkäästi kuin oma persoonansa orkesterin soiton yllä. Miten taitavasti solisti saikaan eri herkkyyden sävyt välittymään, antamatta jousen kosketukselle periksi!

Solisti kuulosteli, ujuttautui orkesterin sointiin mukaan kuin varkain, otti aloitteita – ja hallitsi koko näyttämöä. Onneksi ei nyt ollut vaski- tai fagottitöräyttelijöitä, jotka usein pilaa yhteisen soiton sinfonisen herkkyyden.

Konsertossa on kolme osaa: Allegro ma non troppi, Larghetto ja Rondo (Allegro). Ensimmäinen on hyvin pitkä, toinen on ehkä reilu kymmenminuuttinen, kolmas alkaa reippaana ja vauhdikkaana rondona, josta sitten vaihtuu Allegroon. Alkuosan loppupuolella on cadenza, joskin mitään erityistä virtuositeettia ei solisti siinä osoittanut. Se jäi pettymykseksi. Toinen, hidas osa on minulle ollut se vahvojen tunteiden täyttämä purkauma, joka on minut nostanut herkkään musiikilliseen kiimaansa. Kolmannessa osassa on sitten palattu tähän maailmaan, sen tanssilliseen riemuun.

Ensimmäistä osaa kuunnellessa toivoin, että ei tämä saa loppua koskaan. Olen joskus levyä kuunnellessani siihen hieman pitkästynyt, nyt ei niihin mietteisiin ollut sijaa. Solistin viulu jatkoi matkaansa ja siitä junasta en halunnut hypätä pois. Se kuitenkin loppui. Alkoi se toinen osa, jonka piti saada minut sulamaan. Ei se samalta tuntunut, paljon elämänläheisemmissä tunnelmissa liikuttiin. Näin käy oikeassa konsertissa, en ollut nyt nojatuolissa unelmoimassa. Kolmannen osan Rondo antoikin sitten elämään uutta potkua ja Allegroon mentäessä solistin vieno hymy tuntui siirtyvän säveliin. Lopussa olisin halunnut huutaa bravoota, joku toinen ehti ennen.

Tuo Chloë Hanslipin nimi oli tuntunut tutulta. Illalla kotona syykin siihen selvisi. Minulla on kotona yksi hänen levynsä, jossa hän soittaa Benjamin Godardin viulukonserton. Levy on julkaistu vuonna 2008, jolloin Chloë oli 21-vuotias. Säveltäjä Godard on minulle tuntematon suuruus ja levyä olen tainnut kuunnella ehkä vain kerran. Ei se sytyttänyt. Nyt kuuntelin sitä toisen kerran ja kun kerran solistinkin olin nähnyt luonnossa, niin pienellä itseironialla voin vakuuttaa, että levykin tuntui paljon paremmalta.
Chloë kaksikymppisenä. Tämän cd-levyn omistan.

Tähän yhteyteen voi lisätä vanhan totuuden. Kyllä klassinen musiikki soi aidoimmin paikan päällä konserttisalissa. Esimerkiksi tämän kaltaisissa konserteissa pääsee aivan toisella lailla nauttimaan solistin soittimen sävyistä ja soiton herkkyystasoista sekä tietysti myös orkesterin soinnista. Siinä on elämän makua, kun myös erinäiset raadollisuudet saattavat paljastua puhumattakaan ajoittaisista raivostuttavista yskänkohtauksista. Ja viulussakin on omat herkkyystekijänsä, jotka saattavat tuoda aidossa tilanteessa yllätyksiä.

Itse minulla on viuluun vahva tunneside. Kuten yllä jo mainitsin, olin koulupoikana viulisti. Soitin tosin vain koulumme orkesterissa. Murrosiässä viulunsoitto jäi. Olisin varmasti tarvinnut vanhemmilta ja muilta läheisiltä enemmän henkistä tukea. Lisäksi tuolloin teininä viulu toi omat paineensa: sitä pidettiin naismaisena harrastuksena ja muiden ilkkuessa se oli herkälle ja yksinäiselle omaa identiteettiään etsivälle nuorelle kova paikka.

Jonkun sanan voisin kertoa myös itse Chloësta. Hän on syntynyt vuonna 1987 ja nousi maineeseen 15-vuotiaana esiintyessään BBC Proms-konsertin solistina. Siitä ura lähti nousuun ja hyvin pian hän pääsi esiintymään tärkeillä kansainvälisillä areenoilla, myös orkesterien lista on hyvin vaikuttava. Levytyksiäkin on valmistunut säännöllisesti vuoden 2002 ensiesiintymisestä lähtien. Hänellä on ollut merkittäviä viulupedagogeja opettajanaan, yhtenä viimeisimmistä Maksim Vengerov.

Oli todella mahtavaa saada Suomen Kymenlaaksoon vieraaksi näin kansainvälisen tason suuruus. Hyvin arkisen normaalilta nuorelta naiselta hän vaikutti. Toivottavasti tällaiseen pieneen kylään pistäytyminen ei ole merkkinä uran lähtemisestä laskuun.

Vilkaisenpa vielä solistin kalenteria hänen sivuiltaan http://www.chloehanslip.com/. Syyskuun lopussa hän oli Milanossa Verdi-orkesterin solistina. Kotkan ja Kuusenkosken keikkojen jälkeen hän menee seuraavaksi Kristiansandiin Norjaan, jossa hän niin ikään soittaa Beethovenin viulukonserton. Kuun lopussa hän on Lontoon Royal Albert Hallissa, jossa vuorossa on Bruchin viulukonsertto. Loppusyksystä hän soittaa Beethovenin konserttoa useammankin kerran. Mainitaan vielä sekin, että marraskuussa hänellä on viiden konsertin ryväs kapellimestari Pietari Inkisen kanssa.

Chloën upeita lapsuuden ja nuoruuden kuvia voi katsella täällä: http://www.chloehanslip.com/gallery/earlyyears/index.htm.


Loppulinkiksi voisin laittaa konsertin, jossa Hanslip soittaa Schindlerin listan teeman BBC Proms Movie Night -konsertissa: https://www.youtube.com/watch?v=bTQQIQcPv-I. Videoon liittyviä ylistäviä kommentteja on ilo lukea. Hän vaikuttaa niin aidolta. Katsokaa vaikka tätä haastattelua: https://www.youtube.com/watch?v=AKcHkCCZg8Y
Chloë ilman viulua haastattelussa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti