perjantai 9. lokakuuta 2015

Länsimaiden tuho – Timo Vihavaisen kirjan parissa kuuden vuoden jälkeen


Nyt jo eläkkeelle siirtynyt professori Timo Vihavainen julkaisi kirjansa Länsimaiden tuho vuonna 2009. Se koostuu aikaisemmin Kanava-lehdessä julkistuista artikkeleista. Kirja on tyyliltään pamfletti, mikä sallii lähdekirjallisuuden vapaamuotoisen referoinnin, railakkaan kommentoinnin ja väliin rajunkin kiusoittelun. Kirjoittajan näkemys on laaja, tiedot monipuoliset. Tyyli on sujuvaa, asiat pannaan poikki ja pinoon, ilman turhia taustajohdantoja. Siksi lukeminen edistyy ripeästi.

Itse hankin kirjan vasta pari vuotta julkaisemisen jälkeen. Se osui silmiini Helsingin asematunnelin halpakirjakaupassa, jonne poikkesin junaa odotellessani. Siitä tulikin sen vuoden mielenkiintoisimpia lukuelämyksiä. Kirja antoi ajattelemisen aihetta ja jo osin ennestään tutuille asioille löytyi lisää perusteluja.

Melko nopeasti sen tuolloin lukaisin, mutta kuitenkin sivuille ja sisäkanteen tuli runsaasti erinäisiä merkintöjä. Siitä lähtien kirja on työpöytäni vieressä olevalla hyllyllä silmiini aina pällistellyt, mutta enpä ole siihen tarttunut ennen kuin nyt.

Tämä kirjoitus sai alkunsa siitä, kun vastaani tuli youtube-linkki Yleisradion Aamu-TV:n haastattelusta: https://www.youtube.com/watch?v=SILewnME_ZE. Siinä toimittaja Leena Pakkanen juttelee Vihavaisen kanssa Länsimaiden tuhosta juuri kirjan julkistamispäivänä. Enkä minä sitä filminpätkää Vihavaisen vuoksi katsonut, vaan Leena Pakkasen. Hän on niitä viimeisiä oikeita toimittajia Yleisradiossa. Olen kovasti ihaillut hänen journalistisia taitojaan. Hän minut ylipäänsä sai aamuisin katsomaan Aamu—TV:tä. Haastatellessaan hän oli aina itse omana persoonanaan mukana jutussa. Haastateltava oli todellakin vieras, ei kiusan kohde. Hän kuunteli, teki kuulemansa pohjalta lisäkysymyksiä ja reagoi aidosti. Hän ei lukenut poissaolevana paperista kysymyksiä, ei peittänyt minäänsä tyhjänpuhuvaan hymyyn, niin kuin nykyisin tehdään (silloin kun sattumalta ohjelmaa katson). Taitavana toimittajana hän pysyi asiassa, kunnioitti kameran toisella puolella olevaa katsojaa.

Katsottuani haastattelun kaivoin kirjan hyllystäni ja sillä hetkellä päätin, että yritän kirjoittaa siitä, kun se tuntuu edelleenkin olevan niin kiinni ajassamme. En rupea kuitenkaan sen lähemmin tarkastelemaan, miltä kirjan sanoma nykynäkökulmasta tuntuu, mutta kyllä sekin olisi kieltämättä herkullista. Esimerkiksi Vihavaisen kirjassa todetaan useassa kohdin, että ”kansainvaellukset ovat alkaneet”, ja nythän ne ovat todella kärjistyneet. Merkkejä on todellakin nykykehitykselle ollut jo kauan. Jokin ideologinen harha on pakottanut pitämään noita ennusmerkkejä piilossa.

Ylipäänsä kirjasta minulla oli jäänyt mieleen kolme-neljä aihetta: konsumerismin kehittyminen uskonnon asemaan, islamin tuoma uhka ja feminismin kritiikki. Neljäntenä voisi mainita Venäjän tilanteen selvittelyn ja venäläisyyden  suomalaisuuden suhteen. Menen näihin teemoihin hieman edempänä. Ajattelin edetä niin, että poimin aluksi esille Aamu-TV:n jutusta minua kiinnostavia seikkoja. Sitten palaan kirjaan ja omiin tuntoihini. Laitan mukaan myös muutaman lainauksen.


Leena Pakkasen ja Timo Vihavaisen keskustelu


Mielestäni Pakkanen teki hyviä kysymyksiä.  Vihavaisessa taisi kyllä olla hieman aamujäykkyyttä. Hän ei pystynyt aivan selkeästi ilmaisemaan ajatuksiaan, mikä toki on hyvin ymmärrettävää, kun takana oli hyvin varhainen herätys. Ei oikein kieli taipunut, virke tahtoi välillä jäädä kesken.  Onneksi kuitenkin epäselvyyksienkin takaa löytyy sisältöä.

Valitsin haastattelusta muutaman kohdan, joihin kuunnellessani kiinnitin huomiota. Laitan ne esille hieman muokatussa kieliasussa.

(1)

Pakkanen: Venäjän tutkija, professori Timo Vihavainen, huomenta!... Tervetuloa! Vaan ei tällä kertaa puhuta Venäjä-asiasta van länsimaisen järjestelmän tuhoa ennustavasta kirjastanne. Siinä on mielenkiintoinen sisältö. Te puhutte tässä monenlaisista arvojen murroksista ja mitä siitä seuraa, mutta ensimmäiseksi kysyn, mikä saa Venäjän tutkimukseen erikoistuneen tiedemiehen pohtimaan juuri tämäntyyppisiä maailmanlaajuisia aiheita?

Vihavainen: No se on tietysti hyvin luontevaa, koska Venäjällähän näitä on pohdittu ja pohditaan jatkuvasti. Ne olivat sata vuotta sitten Euroopassakin hyvin suosittuja puheenaiheita. Ja Venäjällähän sitten tämä keskustelu katkesi bolševikkivallan ajaksi. 70 vuotta pidettiin taukoa ja palattiin taas samoihin asioihin. Samat kirjat on sitten painettu uudestaan ja keskustelu jatkuu.

(2)

Pakkanen: Kirjan yksi keskeinen teema on islam. Miten merkittävä tekijä islam on länsimaiselle kulttuurille?

Vihavainen: Se on merkkinä siitä, miten pienet valtavirran vastaiset ryhmät pakottavat valtavirran omaan muottiinsa. Heillä on monessa suhteessa henkinen yliote. … On nähtävissä, että länsimaat joutuvat paljolti sopeutumaan islamilaisiin arvoihin. …

Pakkanen: Islamilla pelotellaan, onko se tarpeetonta? Katsotaanko meillä liian yksisilmäisesti, liian mustavalkoisesti? Pitäisikö meidän lähteä aktiivisesti hakemaan jotain sellaista mikä rikastuttaa kulttuuria?

Vihavainen: Sitähän on kyllä haettu jatkuvasti. Varmasti sellaisia aineksia on, enkä väitä, että se on joka suhteessa paha. Ihmisten sekoittuminen on ihan hyvä, mutta miten käy länsimaiselle kulttuurille, on ihan toinen juttu. Koska islam on hyvin usein ollut hyvin aggressiivista, se ei integroidu edes. Otetaan nyt esimerkkejä Hollannista, Ranskasta ja vaikka Ruotsista. Ei olisi mitenkään yllättävää, jos meille tapahtuisi ihan samaa, jos tietty määrä näitä elementtejä meille tulisi.
Pakkanen: Ollaanko me islamilaisuuteen rähmällään nyt Suomessa, kun me aikanaan olimme Neuvostoliittoon rähmällään?

Vihavainen: Sanoisin, että tämä on länsimaisen kulttuurin ominaisuus. Se kunnioittaa sellaista ideologiaa, joka on varma itsestään, koska se itse ei ole varma itsestään. Ja vaikka lähtökohta nykyisin on, että kaikki ovat tasa-arvoisia, niin jotka ovat määrätietoisia ja asiasta varmoja, ovat käytännössä tasa-arvoisempia kuin toiset.

(3)

Pakkanen: Mikä on loppupäätelmä kirjassanne?
Vihavainen: Länsimaat marginalisoituvat ja itäiset suuret kulttuurit kehittyvät toisella tavalla. Eivät ne muutu meidän kaltaisiksemme. Ei heillä ole tarvetta siihen.


Täytyy todeta, ettei vielä tuolloin kirjaa lukiessani islam ollut minulle niin keskeinen asia, kuin on nyt. Tuolloin lähinnä kauhistelin konsumerismin kehitystä. Siitä puhuttiin tässäkin haastattelussa, mutta ei se enää niin sytyttänyt. Vielä toteaisin, että Pakkaselta oli hieno veto liittää lisäkysymykseen tuo ”rähmällään olo”.


Kirjasta ja kirjan pohjalta


Kirjaan voi tutustua täällä: https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsimaiden_tuho. Sieltä huomaa, että sitä on paljon arvosteltu, mikä toki on ymmärrettävää, kun ottaa huomioon kirjan tyylin ja valtaideologioihin, kuten multikulturalismiin, islamiin ja feminismiin kohdistuvan kriittisen asenteen.

Yllä jo kerroin omista muistikuvistani (konsumerismi, islam ja feminismi). Islamin suhteen olen viimeaikaisen kehityksen vuoksi tullut noista ajoista kriittisemmäksi, koska suomalaisen valtaelitismi tuntuu todellakin yhä selvemmin olevan siihen rähmällään. Ei ole enää kyse mistään yksittäistapauksista. Tuolloin Venäjästä luin ylimalkaisemmin, koska kirjassa oli niin paljon muuta minulle uutta ja kiinnostavaa. Esimerkiksi Yhdysvallat ja Kiina menivät edelle. Tuo ylimalkaisuus näkyy siinä, että niiltä sivuilta merkinnät puuttuvat kokonaan.

Vihavaisen tekstejä luen kyllä mielelläni, vaikka joskus jotkut viittaukset ovat epäselviä, mutta toisaalta pakottavat ottaman asioista itse selvää. Blogiteksteissään hän parhaimmillaan ja pahimmillaan räiskii herkeämättä. Länsimaiden tuhon kaltaisessa teoksessa löytää jäsentyneempää tarkastelua. Monet asiat olivat sinällään lukiessa tuttuja, mutta kun ne Vihavaisen kaltainen laajasti maailman kehitystä tarkkaileva henkilö on laittanut kansien väliin, saa omille orastaville ajatuksille ja tunnoille tarvittaessa oivaa vahvistusta.

Kun pitää joitakin ajatuksia jollain tapaa kerettiläisinä, joista olisi paras kasvojen menetyksen muun leimautumisen pelossa vaieta, niin yhtäkkiä Vihavainen sanookin asiat halki liittäen ne laajempaan kehityskontekstiinsa.

Tuolla viimeksi mainitulla tarkoitan feminismiä ja naistutkimuksen kirousta tiedemaailmassa. Kerroin yllä, että ensi lukemalta kirjasta oli jäänyt mieleen feminismin kritiikki. Nyt selatessani kirjaa uudelleen huomasin, että feminismiä siinä käsitellään verrattain vähän. Ensimmäisellä kerralla se tulee esille, kun käsitellään Yhdysvaltain kehitystä viime vuosikymmeninä. Päästään tieteen kehitykseen kohti postmodernistista suuntausta ihmistieteissä. Tämä on hyvin mielenkiintoinen osa kirjasta, jonka referoimista hieman välttelen, kun en itse ole tutkija, enkä ole ainakaan viime aikoina perehtynyt lainkaan tieteenfilosofian perusteisiin. Samassa yhteydessä nousee esille tuo postmodernismin ristiriita, jossa ihmisen biologiset lainalaisuudet on pyritty irrottamaan ihmisen toiminnan tarkastelusta. Hienoa, että tämäkin nousee esille Vihavaisen kirjasta.

Postmodernin näkemyksen laajentuessa tiede alkoi ottaa vapauksia. Kyse ei ollut pelkästi pluralismista vaan se epä-älyllisyydestä (s. 90). Siirryttiin kohti irrationalismia. Tutkija keskittyi oman tajuntansa ilmiöihin eikä siinä näkemyksessä ollut sijaa ympäröivälle maailmalle. ”Hurjimmillaan vaadittiin oikeuksia täydelle subjektivismille, mikä jo uhkasi koko tieteellisyyden arvovaltaa”, Vihavainen kirjoittaa (s. 92.)

Tunnustanpa, että olen joskus yrittänyt lukea tämänkaltaisia tutkielmia. Eräs feministirunoilija on mielessä, mutta en kehtaa mainita nimeä. Tässä vielä yksi asiaan liittyvä lainaus:

”Traditionaalisen tiedekäsityksen kannalta tieteen muuttuminen taiteeksi oli melkoisen järkyttävä asia. Mikäli mitä tahansa voitiin esittää tieteenä, ilman objektiivisuuden, koeteltavuuden ja toistettavuuden kriteerejä – ja ylipäänsä ilman mitään kriteerejä – sopi kysyä, mikä sitten oli tieteen merkitys.” (s. 92-93.)

Vihavainen kuvaa sarkastisen sävyisesti eksaktin tieteen kehittymisen ”postmoderniksi tieteilyksi” (s. 94). Yhtenä kärjistyksenä siinä on feminismin lanseeraama patriarkka-teoriat, joiden hypoteeseja ei voi falsifioida eikä verifioida. Niihin voi vain uskoa. Tulokset ovat täysin ennalta arvattavia ja triviaaleja.

Vihavainen päätyy toteamaan, että tällainen tiedeyhteisö alkaa muistuttaa uskonnollisia yhteisöjä. Se alkaa muistuttaa keskiajan skolastista filosofiaa. Tällaiseen ”iloisen tieteen” piiriin Vihavainen liittää postmodernin feministisen tutkimuksen.

Feministisestä tieteestä on siis tullut uskonnon korvike. Se tuottaa tuloksena itsestään selviä banaliteetteja, joista ei käytännössä voi keskustella eikä niitä voi asettaa kyseenalaiseksi (muu kuin harva ja valittu ”oppineiden” aateli).

Toisessa yhteydessä feminismi nostetaan esille emansipaation käsitteen yhteydessä. Tuota 60-luvun opiskelijoiden liikehdintään liittynyttä sanaa feministit yrittävät vuosikymmenien jälkeenkin epätoivoisesti uhriutuen toistella. Sisäistetty herruus kahlitsee ihmisiä. Nainen ei tällaisessa yhteiskunnassa muka voi toteuttaa itseään. Vihavainen reagoi näihin vaateisiin omalla sarkasmillaan (s. 114-115). Nainen haluaa siis tehdä kaikkea mahdollista eikä se vielä riitä, mukaan tarvitaan yhteiskunnan arvostustakin.

Naiset siis vaativat itselleen erityiskohtelua. Toisaalta he haluavat biologisen erottelun poistamista. Mutta tällöinhän ”erityinen huolenpito naisen oikeuksista ja velvollisuuksista pitää myös lopettaa yksin tein” (s.116).

Tästä feminismin kritiikistä tuolloin neljä vuotta sitten riemastuin. Se oli minulle jonkinlainen vapautuksen hetki. Tähän on omat syyni. Noin kymmenen vuotta sitten feministisiä oikeauskoisia alkoi jo työnikin kautta tulla vastaan. Ennen pitkää oli vaikea hymistellä ja kantaa sisällään patoutuneita turhauman ja raivonkin tunteita. Olin sisäistänyt feminismin kritiikin yhdeksi nykyelämämme uudeksi tabuksi.

Vihavainen oli ensimmäisiä merkittäviä julkisuuden henkilöitä, jotka nostivat kissan pöydälle. Hän näki feminismin aatteellisen onttouden. Se oli mielestäni rohkea teko aikana, kun feminismistä oltiin tekemässä jonkinlaista valtionideologiaa. Oli merkittäviä politiikkojakin, jotka julistautuivat naisliikkeen painostuksen voimasta kilvan feministeiksi.

Muistan aikaa noin kymmenen vuotta sitten, kun työni vuoksi jouduin ulkomailla (en viitsi mainita maata) kuuntelemaan erästä Suomen ministeriöstä lähetettyä luennoitsijaa, joka käsitteli esityksessään Suomen julkista sektoria ja sosiaalipolitiikkaa. Puhe oli tietysti täynnä pelkkää Suomi-kehua ja ylistystä siitä, kuinka suomalainen järjestelmä turvaa laajoille väestökerroksille toimeentulon. Muistan ulkomaalaisten ihmetelleen, miten tuo saadaan maksettua. Tuolloin vielä julkisen sektorin osuus taloudesta taisi olla noin 45 prosenttia. Naisen hehkutukseen löytyi kuitenkin myös kritiikkiä. Suomen ongelmana ovat nimittäin vaimojaan hakkaavat miehet. Katselin luentoyleisön hämmästyneitä ilmeitä. Kuvittelin mielessäni heidän ajatuksiaan. Lähes aistin, millaisen kolauksen sai heille mahdollisesti muotoutunut kuva tyynistä ja ystävällisistä suomalaisista. Suomalaiset miehet ovatkin hirviöitä. Itse istuin tyynenä muiden joukossa, mutta sisälläni kiehuin. Onneksi pystyin olemaan vaiti. Muutamaa vuotta myöhemmin se ei olisi enää onnistunut.
Vasta vuosia myöhemmin Sofi Oksanen kertoi tämän saman karmean totuuden muistaakseni Tanskassa jossakin kirjailijapaneelissa.

Mutta palataanpa tästä syrjähypystä Länsimaiden tuhoon. ”Taustamörkönä” teokselle on luonnollisesti Oswald Spenglerin klassikkoteos Länsimaiden perikato (1918 – 1922). Hän löysi kulttuurien kehityksestä säännönmukaisuuksia. Länsimaisen kulttuurin huippu oli hänen mukaansa 1700-luvulla ja rappion tielle lähdettiin hänen mukaansa 1800-luvulla.  Spengler arvioi länsimaisen kulttuurin tuhoutuvan 200–300 vuoden kuluessa.

Nyt näyttää että se tapahtuu nopeammin. No, 100 vuotta on Spenglerin arviosta kulunut, toinen samanlainen ehkä saatetaan vielä tarvita. Kuolinkorinoiden alettua loppu on hidas. Vihavaisen sanoin ”Spenglerille länsimainen kulttuuri oli kuin kasvi, jonka geneettinen koodi oli määrännyt sen kuolemaan. Se ei ollut virvoitettavissa, vaan saisi antaa tilaa uusille kulttuureille.” (s. 11.)

Vihavainen kartoittaa johdantoluvussaan viime vuosisatojen kehityksen kulkua. Hän tuo esille eri historian aikoina nousseita pessimismin oraakkeleita ja nostaa yhtenä muutoksen merkkinä esille uskonnon merkityksen vähenemisen.

Kulutusyhteiskunta ja sen mukana kehittynyt -hysteria kuvastaa länsimaisen yhteiskunnan rappiota. Kun samanaikaisesti länsimaissa kristinuskonnon merkitys vähenee, kuluttaminen ottaa aivan kuin uskonnon aseman. Tähän liittyen Vihavainen nostaa esiin konsumerismin käsitteen. Ihmisen tajunnan on täyttänyt uusi konsumerismin uskonto.

Eräässä blogissaan vuodelta 2012 Vihavainen tuo esimerkin Neuvostoliitosta, jossa tuolle konsumerismin aatteelle ei annettu jalansijaa mutta sen sijaan 60-luvun alussa oli ”kehaistu”, että siellä rakennetaan parissakymmenessä vuodessa kommunistinen yhteiskunta ja ihmisille riittää ”kohtuulliset tarpeet”.

Toisinhan siinä kävi. Ilman mahdollisuutta toteuttaa konsumeristisia vaistojaan ihminen ei välttämättä kohonnut moraaliseksi jättiläiseksi, vaan saattoi suorastaan luisua moraaliseksi kääpiöksi. 1980-luvulla tämä uskallettiin jo tunnustaa Venäjälläkin. Literaturnaja Gazeta julkaisi pilakuvan, jossa kaksi rähjäistä työmiestä juttelee pystybaarissa tuopin äärellä. Toinen lausahtaa ylpeästi: ”Minulla ei ole autoa, ei huoneistoa eikä kesämökkiä. Olen henkisesti rikas”. http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2012/06/kulutuksen-vuosisata.html

Länsimaiden tuhossa Vihavainen kirjoittaa konsumerismista näin:

Konsumerismi on ehkä enemmän kuin aikamme sairaus. Se taitaa olla myös aikamme uskonto. Siksi se tarvitsee oman teologiansa ja omat roolimallinsa eli pyhimyksensä, mutta myös omat syntinsä. Ihminen haluaa samaan aikaan sekä hyvän omantunnon että mahdollisuuden tehdä syntiä. Kun massoille lanseerataan sellainen devotio moderna, jossa hyve saavutetaan halujen vapautuksella, lienee yhtälö täydellinen. Se toimii luultavasti vain valkokankaan sadussa, mutta palveleehan se ainakin sitä yleistä hyvää, joksi kulutuksen kasvu on määritelty. (s. 118.)

Todettakoon että tuolla ”valkokankaan sadulla” viitataan Sinkkuelämää-ohjelmaan, jota Vihavainen hieman on käsitellyt yllä olevaa lainausta ennen. Siinähän päähenkilöt elävät jonkinlaisessa kulutuksen hurmiossa. Vihavainen jatkaa kulutuksesta:

Kulutus on yhä selkeämmin alettu nähdä yleisenä ihmisoikeutena, ei niinkään vaivalla hankittavana palkintona kieltäymyksistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rahan haalimista pidettäisiin toisarvoisena toimintana. Päinvastoin, enimmillään siihen saattaa kohdistua intohimoja, jotka muistuttavat uskonnosta tai totalitaarisesta monomaniasta. (118-119.)

Tästä eteenpäin Vihavainen lyö mojovasti pökköä pesään alkamalla pohtia laajemmin rahan ansaitsemiseen sisältyvää elämäntapaa ja rahan ympärille pesiytynyttä mammonan palvontaa. Ja hän tuo ilmi myös kulutusideologiasta alkunsa saaneen vastareaktion. Ihmiset ovat alkaneet ajatella omaa elämäänsä ja vastuutaan maapallon tulevaisuuden kannalta. Vihavainen nostaa asiaa myös päälaelleen tuoden esille näkemyksen, jonka mukaan ”vastuu tulevasta maailmasta päättyy, ellemme itse osaltamme ole syyllistyneet elämän jatkamiseen”. Asia on varmaan nostettu esille pilke silmäkulmassa mutta se on kuitenkin merkkinä vastuukysymykseen liittyvistä ongelmista. Mitenköhän sitten, kun suomalaiset eivät teekään itse lapsia vaan alkavat tuottaa tänne maahanmuuttajia?

Seuraukset voivat olla arvaamattomia (s. 124 - 125). Siitä saattaa tulla jälkimaailman maksettavaksi merkittävä lasku. Täältä siitä voi lukea enemmän:
Sivut 124 - 125 (teksti suurenee napsauttamalla)


Olen valikoinut yllä olevalta aukeamalta muutaman mojovan pätkän.

(1)    Vihavaisen luoma lohduton sarkasmilla höystetty tulevaisuuden kuva:

”Talousmiesten ikuinen valitus työvoimapulasta kaikuu ekouskovaisten osalta kuuroille korville: mikäli pula tulee, selvitään asiasta kutsumalla ulkomaalaisia, joiden pelastaminen tänne korkean elintason ääreen on päästökaupan logiikan mukaan reilu teko. Voi siis päätellä, että maksimaalinen syntyvyyden rajoittaminen Suomessa palvelee koko jakamattoman ihmiskunnan etua ja ansaitsee mahdollisen tuen ja kannustuksen.”

(2)     
”Muuan merkittävä lasku, joka jälkimaailman maksettavaksi tällä elämäntavalla koituu, ovat väestön koostumuksen muuttumisen aiheuttamat kustannukset. Ihmisethän ovat paitsi kaikki tyynni höyhenettömiä kaksijalkaisia myös oman kansansa ja kulttuurinsa edustajia. Heidän yhteiselonsa järjestäminen ei onnistukaan päästökaupan logiikalla, vaan aiheuttaa myös sivukuluja. Tämän uuden asetelman tunnemmekin jo monista maista.”

(3)     
Jostain sosiaalisen median kommentista kai nousi jokin aika sitten eteeni pieni tähän liittyvä kommentti, jonka mukaan kaikesta maahanmuuttoon liittyvästä vastuuntunnosta huolimatta kuitenkin ihmistä ohjaa tarve omasta lapsesta. Ihmisen toiminnan perustana on siis kuitenkin jokin biologinen vietti ja huoli oman perimänsä jatkumisesta, vaikka toisaalta monessa yhteydessä tuo biologisuus on haluttu kieltää (vrt. yllä). Sopii miettiä, määrin siinä sitten ovat kulttuuritekijätkin mukana, jolloin konflikti vieraiden kulttuureiden täyttäessä maatamme on odotettavissa.

(4)     
”Suomessakin syntyy pääkaupunkiseudulla jo enemmän lapsia ulkomaalaistaustaisiin kuin suomalaisiin perheisiin. Ei ole vaikea ennakoida, että nähtävissä olevassa tulevaisuudessa tämä aines jo tulee olemaan useissa Euroopan maissa enemmistönä. Asiassa on nähty runsaasti valopuolia: ruokakulttuuri monipuolistuu ja viimeinkin löytyy ihmisiä, jotka suostuvat tekemään ikäviä töitä halvalla, joten omat työttömämme voivat keskittyä itsensä toteuttamiseen viinan parissa.”

(5)     
”Tämä tuleva monikulttuurinen yhteiskunta on monien mielestä kangastellut jonkinlaisena paratiisina, jossa vallitsee yleinen suvaitsevaisuus, kun kaikki ovat erilaisia. Herttainen hyväntahtoisuus kantaväestöä kohtaan oletetaan muuttajien perusasenteeksi, joka perustuu tietoisuuteen siitä, että he ovat saapuneet valmiiksi rakennetun hyvinvoinnin ääreen. Tämä kannustaa heitä tekemään kaikkensa, että heidän omakin panoksensa yhdistyisi yhteisen hyvinvoinnin lisäämiseen.”
,,,


Katsotaan myös hieman Venäjän suuntaan. TV-haastattelussa Vihavainen toteaa, että Venäjällä on aina käyty tiivistä keskustelua suhteesta länsimaihin ja myös länsimaisen elämäntavan rappiosta. Neuvostovuodet toivat siihen katkoksen.  Ja koska itse olen venäläisen kulttuurin ihailija ja jotain tunnenkin siitä, niin tämäkin aihe kirjassa kiinnosti. Olen itse kuitenkin Neuvostoliiton ajan lapsi. Neuvostoliittolaiset opettajat ovat minut saaneet venäläisyydestä kiinnostumaan ja tunnustan, että kovin helppoa ei ole ollut päästä heidän painopisteistään irti. Siksi tuo puoli venäläisyydestä on jäänyt minulle hieman vajaaksi.  Vasta viime aikoina olen alkanut tähän puoleen venäläisessä kulttuurissa laajemmin pohtia, vaikka onhan se minulle ollut aina jollain lailla tuttu joskus 80-luvulla Neuvostoliitossa käymieni keittiökeskustelujen kautta.

Vihavainen tuo esille Spenglerin jälkeisiä ”pahan ilman lintuja”, jotka ovat kaunokirjallisin keinoin visioineet länsimaisen sivistyksen rappiota: Jevgeni Zamjatin, Aldous Huxley, George Orwell. Tähän hän liittää yllättäen myös Aleksandr Solženitsynin, joka ”asettui käsittämättömän uljaasti vastustamaan valheen valtaa”. Se mihin se sitten johti, pani minutkin aikoinaan mietteliääksi:

”Kun se [Neuvostoliitto] sortui, hänestä tuli massaihmisten vähättelyn kohde niin kotimaassaan kuin ulkomaillakin. Kaikki uskalsivat nyt jo potkaista kuollutta tiikeriä.”

Ehkä konsumerismin dystopia tuntui vetävän puolensa kommunistisen dystopian jälkeen.

Yhtenä keskustelun palauttajana Vihavainen mainitsee runoilija Anna Ahmatovan pojan Lev Gumiljovin, jonka monimutkaisiin ajatusrakenteisiin minäkin olen viime aikoina yrittänyt perehtyä. Ostin keväällä pari hänen kirjaansa. En kyllä suoraan sanoen pidä häntä slavofiileihin rinnastettavana messianistisena uhoajana, vaan kulttuurin tutkijana, joka joutui oman tieteellisen kutsumuksensa vuoksi Neuvostoliitossa paljon kärsimään. Hänen tutkimustensa päätelmiä voi toki jokainen päteväksi itsensä katsova kritisoida. Niihin voi parhaiten tutustua vaikka englanninkielisen wikipedian kautta.

Venäjällä on siis nähty suurta kansallista tulevaisuuden uskoa, mutta uskonvarmuuden sokaistessa ei ole huomattu maan demografista eikä ekologista tilaa. Siksi Vihavainen ei juurikaan arvosta esiin nousseita optimistisia visioita. (s. 11.)

Länsimaiden kehitystä tarkastellessaan Vihavainen ei nosta esille luonnonvaroja syövää tehokkuutta ja rationalisuutta, vaan länsimaiden kohtalo hänen mukaansa onkin tehottomuus ja irrationaalisuus. Tässä hän on ennustanut kehityksen suunnan. Euroopan unionin nykytila tulee mieleen. ”Se on yksinkertaisesti hallitsematon itsetuhon koneisto, joka ei tarjoa armoa itselleen eikä muille”, hän kirjoittaa.

Suomen tilaa tarkastellessaan tulee tunne, että Vihavainen on osannut nähdä sen, mitä viime päivinä on alkanut tapahtua. Tällä tarkoitan siirtolaisjoukkojen virtaa Lähi-idästä. Olen kuvannut kirjasta yhden aukeaman, jossa kerrotaan meille nyt niin tutuista ongelmista: pakkoruotsista, -venäjästä, massiivisista kansainvaelluksista, monikulttuurisesta Suomesta, Suomen väestön koostumuksen muutoksista, suomalaisen ja venäläisen kulttuurin henkisestä yhteydestä, Euroopan rajojen mullistuksesta integraation seurauksena. Vihavainen näkee vielä tuolloin myönteisenä asiana ”kontaktipintojen laajenemisen Venäjän kanssa”. Ehkä se on totta ja toivottavasti tällä hetkellä Euroopan unionista tulevan painostuksen myötä elämme vain väliaikaisessa notkahduksessa. Vihavainen näkee joka tapauksessa maahanmuuttopolitiikan myönteisimpänä vaihtoehtona venäläisten määrän lisääntymisen. Tosin hän näkee siinä kitkatekijöitä, joiden minimoimiseksi hän edellyttää uudelta kansanosalta halua integraatioon, kuin myös vastaavasti Suomelta kykyä vastata uuden väestönaineksen tarpeisiin.

Nythän on sitten tapahtumassa se pahin. Venäläisperäisen väestön kasvu on suhteessa paljon vähäisempi, kuin islamilaistaustaisen Lähi-idästä tulevan. On tapahtumassa integraation ja uhkakuvien kannalta se pahin vaihtoehto.
Sivut 208 - 209. (teksti suurenee napsauttamalla)


Edellisellä sivulla Vihavainen toteaa, että suomenruotsalaiset ovat esimerkki onnistuneesta integraatiosta. Hän lisää kuitenkin, että se perustuu aivan erityisen historialliseen kehitykseen. Hänen mukaansa suomenruotsalaisten nykyinen institutionaalinen asema saattaa käydä kestämättömäksi. No tänä päivänä tarkastellessa huomaamme Vihavaisen arvioineen tuolloin väärin. Nythän koko poliittinen valtakoneista, koulu- ja sivistyslaitos sekä yleisradio ja muu keskeinen media on valjastettu tukemaan suomenruotsalaisuutta pitämällä ehdoin tahdoin kiinni pakkoruotsista ja vaatimuksista ruotsin kielen todistuksesta valtion virkoja hakevilta.

Muutamia valintoja

Länsimaisen kulttuurin ja myös sen nykyisen sivilisaation saavutukset ovat niin ilmeiset, ettei niitä tarvitse erikseen todistella. Koko tieteellis-tekninen kulttuuri on valtaosin syntynyt läntisistä aineksista ja valloittanut koko maailman Sen sijaan lännen eettinen ja uskonnollinen asema tunnustetaan hiljaa ontoksi ja sitä hävetään. Lännen kannalta hankala kysymys on esimerkiksi kaikille yhteisen luonnon tuhoaminen läntisen nykyihmisen hedonismin takia. Mutta kaikki länsimaat näyttävät olevan samassa juonessa mukana ja kaikille muillekin maapallon asukkaille julistetaan demokratian ja ihmisoikeuksien evankeliumia yleispätevänä ja järjen sanelemana yhtä paatoksellisesti kuin Ranskan vallankumouksen aikoihin. (s. 29.)


Sivu 31:
Miksi pitäisi...

Sivut 98 – 99:


Lopuksi: Tulevaisuuden haaste

”Joka tapauksessa on selvää, että tuo uusi Suomi ei enää paljoakaan muistuta Snellmanin aikoinaan tarkoittamaa kansallisvaltiota, jolla oli määrä olla jokin erityisesti suomalainen antinsa annettavana maailmankulttuurille.” (s. 126.)

”Päästökauppaa käyvän, halujaan tyydyttävän höyhenettömän kaksijalkaisen vastaus tulevaisuuden haasteeseen on, että on parempi olla olematta suomalainen kuin olla suomalainen. Suomalainen kansallisvaltio on tältä kannalta katsottuna kuin raamatun mainitsema synti henkeä vastaan: sillä ei ole oikeutusta enempää nykymaailmassa kuin tulevassa. Kansallisuus ei kanna mitään erityisiä arvoja: vain yleismaailmalliset arvot, kuten halujen tyydytys ja tasa-arvo ovat todellisia.” (s. 126.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti