keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Poimintoja ja ajatuksia blogisti Riikka Purran teksteistä

Kirjoitin aiemmin tänä syksynä jutun Riikka Purran radiokeskustelusta, jonka myötä kiinnostuin Purran teksteistä. Tässä välillä on ollut tauko, jolloin en ole Purran sivuille eksynyt. Palasin kuitenkin ja tutustuin tämän vuoden juttuihin entistä paneutuneemmin. Olen lukenut hänen tämän vuoden juttujansa ja yritän luoda hieman alempana Purran näkemyksistä kokonaiskuvaa. Enempiäkin tekstejä olisin käsitellyt, mutta aika ei salli kaikkea.

Totean heti sen, että olen seurannut maahanmuuton kehitystä enemmän tai vähemmän yli kymmenen vuoden ajan. Kun vuonna 2013 aloin kirjoittaa omaa blogiani, päätin, että pyrin pitämään maahanmuuttoasiat ensisijaisesti sisälläni ja keskittyväni muihin, itselleni sisäisesti haastavampiin aiheisiin, koska aikaansa tiiviisti seuraavia maahanmuuttokriitikoita tuntui olevan riittävästi. Lisäksi olen sellaista tyyppiä, etten pysty joka hetki olemaan ajan hermolla. En ole kuitenkaan pystynyt pitämään sanaani. Alkuun on tullut erinäisiä tunteenpurkauksia, jotka olen pohdinnan jälkeen jättänyt paikalleen. Viime aikoina kirjoituksia on tullut enemmän, kun on tuntunut olevan tarvetta. Kun on pakahtumaisillaan, niin kirjoittaminen auttaa.

Minulla on oma historiani myös mamujen parissa. Se jakautuu eri kausiin, joiden välissä olen ollut heistä erillään. Yksi kausi sijoittuu tämän vuosituhannen alkuvuosiin. Silloin vielä jotenkin uskoin mamujen kotoutukseen, vaikka sain mm. suoraan heidän kauttansa Suomen kotouttamispolitiikasta pohtimisen arvoista kritiikkiä. Ja tapasin tuolloin mm. somalinuoria, jotka pyrkivät mukautumaan suomalaiseen elämäntapaan. Tosin sen rinnalla oli myös uhkaa vastakkaisesta kehityksestä. Esimerkiksi työelämään sopeutumisessa tuntui olemaan hidasteita, jotka johtuivat paitsi somaleista itsestään mutta – mitä haluan korostaa - myös suomalaisten joustamattomuudesta ja tökeryydestä. Kun sitten 2010-luvun alussa palasin maahanmuuttajien pariin, niin huomasin pian, että juna oli jo mennyt. Toivoa heidän sopeutumisestaan ei ollut, pelkän uskon varassa oli vaikea edetä. Meidän täytyi alkaa sopeutua heihin.   

Tähän alkuun laitan analyysin vastapainoksi hieman yleisluonteisia mielikuvia. Purra tuntuu olevan arvoliberaali, vaikka kritisoikin jutussaan juuri arvoliberaalien maahanmuuttoon liittyviä näkemyksiä. Hän siis pyrkii vaikuttamaan tavallaan sisältäpäin, pelastamaan oman aatteensa. Purra on näin ollen selkeä vaihtoehto maahanmuuttokriittisten blogistien ja muiden toimijoiden joukossa. Silläkin on vaikutuksensa, että hän on nainen.  Jutuista löytyy poikkeavaa empaattisuutta, parhaimmillaan kommenteissa. Hän pyrkii ymmärtämään kommentoijan ehkä piiloon jäänyttä ajatusta ja vastaamaan sen mukaisesti. Piikittelyynkin hän reagoi, joskus yllättävän herkkänahkaisesti, mutta omana itsenään. Kommentteja on kiinnostava lukea, koska parhaimmillaan niitä on monipuolisesti eri lailla ajattelevilta lukijoilta.

En tiedä, tulkitsenko oikein, mutta minusta Purra näyttää tuovan maahanmuuttokeskusteluun paitsi ennakkoasenteista vapaaksi pyrkivän analyysin, myös empatian.

Seuraavan tulkinnan perusteella minut ehkä saatetaan liittää kummajaisten joukkoon, mutta ten sen silti. 
Purra on ammatiltaan tutkija mutta blogistina hän on kun maallikkosaarnaaja. Hän vetoaa samanlaisin kääntein. Hän ei mene tutkijan kaavun taakse peittoon, vaan laittaa itsensä likoon.  Sattuneesta syystä olen elämässäni joutunut kuuntelemaan saarnoja. Maallikkosaarnaaja poikkeaa edukseen kuivahkosta papista, joka pitää oman persoonansa piilossa ja keskittyy vain selittämiseen. Hän tuo puheeseensa omakohtaisuuden, syvimmät tuntonsa. Hän ei ole pelkkä sananselittäjä. No, en halua mennä tässä vertailussa älyttömyyksiin, mutta muutaman kerran minulla on vain tullut tuntuma, että Purran kirjoitusten rytmistä huokuisi asiat omakohtaisesti kokevan ihmisen sisäinen maailma. Esimerkkinä voisin mainita Charlie Hedbon iskujen jälkeen tammikuussa kirjoitettu purkautuma ja nyt marraskuun terrori-iskujen jälkeen luotu teksti.

Tämä johdanto-osa on vaarassa venyä liian pitkäksi. Siirryn itse teksteihin.

Liberalismia kärkevästi piruileva Islamistitaistelijan probleema, liberalismin nimeen on julkaistu heti Charlie Hedbo-iskujen jälkeen 8.tammikuuta. Se on jonkinlainen ironinen tunteenpurkaus epänormaalista tilanteesta, jossa islamistit pyrkivät toiminnallaan saamaan lännen polvilleen. Liberaalissa onnelassamme ei suostuta ottamaan heitä todesta. ”Allahu akbar!” menee kuin kuuroille korville. Kirjoittaja kaataa lukijoiden eteen sarkastista vinoilua kaikkien hyvien ihmisten muumilaaksosta.

Me Euroopassa haluamme rakastaa terroristin hyväksi, muuttaa hänet kaltaiseksemme. Miksi terroristi ei rakastakaan meitä? Mikä meissä on vikana?

On perhesurmia, väkivaltaisia vaimojaan hakkaavia sovinistimiehiä, pedofiilipappeja, takapajuisten lahkolaisuskontojen uupuneita synnytyskoneäitejä, täpötäysiä turvakoteja epätoivoisten naisten suojaksi, on idioottimaisia homoliittojen vastustajia…  Omia kansalaisiamme syytetään, paha on meissä. Mutta maahanmuuttajilla ei ongelmia ole samassa määrin. Jos jotakin on, se johtuu meidän syrjivästä järjestelmästämme, ei heistä itsestään.

Liberalismi on muumimamma, joka ottaa kaikki syleilyynsä. Se vie elämää eteenpäin omaa rataansa, sitä on mahdotonta vastustaa. Muumilaakso on onnen maa, jonne kaikki ovat tervetulleita. Täällä tahdottomat nöyryytetyt idiootit odottavat.

Ongelma on se, että kaikki meistä eivät halua mitään muumilaaksoa. Yhtä kaikki karavaani kulkee.  Liberalismi tietää, että me nujerrumme.

Purra jatkaa pöllytystään. Liberalismi tietää, mitä on olla kunnon ihminen. Enempään se ei pysty. Se on sokeutunut uskossaan, eikä tiedä, mitä on olla ihminen.

Se uskoo integroivansa koulutuksella ja tapakasvatuksella. Jumalattomuudessaan liberalismi on tyhmä. Se ei osaa arvostaa, mitä täällä on aikaansaatu. Purra kärjistää, mutta tuo sillä tavalla esille hiljaisimpien syviä tuntoja.  (http://riikkapurra.net/2015/01/08/islamistitaistelijan-probleema-liberalismin-nimeen/)

Maahanmuutto, yhteisö ja henkilökohtaisen poliittisuus (9.1.) alkaa ilmaisusta ”Henkilökohtainen on poliittista” (feminismiä kritisoiden) ja päätyy yhteiskuntamme kaksoisstandardeihin (http://riikkapurra.net/2015/01/09/maahanmuutto-yhteiso-ja-henkilokohtaisen-poliittisuus/).

On yhteistä ja on henkilökohtaista. Feministit ovat halunneet tehdä henkilökohtaisesta poliittista pyrkien näin parantamaan naisten asemaa ja laajentamaan heidän vaikutusvaltaansa.

Pohjoismaat ovat edenneet tässä pitkälle. Järjestelmä on alkanut pitää tätä edistystä itsestään selvänä.  On unohdettu, että globaalina aikanamme maahanmuutto tuo muutoksia.  Kun yhteiskuntaan tulee lisää eri arvomaailmaa edustavia ihmisiä, tämä ajattelu rapautuu. Kun olemme luulleet olevamme mielipiteissämme yhtenäisiä, niin alkaakin tulla eri kerroksen väkeä. Yhteisömme monimuotoistuu, syntyvät kaksoisstandardit.

Kaikille henkilökohtainen ei olekaan poliittista. Ei ole enää selviö sekään ajatus, että nainen olisi miehen kanssa tasa-arvoinen. 

Meitä suomalaisia on kasvatettu, ohjattu, opastettu, palkittu, syyllistetty ja taas kasvatettu, mitä meidän tulee haluta, mitä tulee arvostaa. Ollaankin tilanteessa, että se ei koskekaan enää kaikkia. Eroja ei kuitenkaan tunnusteta. Luodaan vain kuvitelmaa samanlaisuudesta.

Purra tuo eteemme kolme tapaa toteuttaa kaksoisstandardia. Niistä ensimmäinen on maahanmuuttajia pehmeästi sopeuttava, toinen edustaa kultturirelativismia, kolmannessa ongelmista vaietaan. Tässä selvitän näitä hieman tarkemmin:

1)      Tarvitaan tietoista työtä, mutta se ei saa tehdä syyllistämällä niin kuin kantaväestön suhteen. Se on monikulttuurista tai yksilökeskeistä sisältäpäin ohjautuvaa toimintaa, jossa yhteiskunta antaa lähinnä taloudelliset puitteet, mutta yksilöillä on merkittävä määräysvalta ja heitä tulee ”kunnioittaa”, ts. heidän tulee saada itse päättää. Kaikki on omasta halusta kiinni: ihmisen ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Muslimi saa autonomian, suomalainen ei. Liberalismi haluaa vaikuttaa heihin sisäisesti mahdollisuuksien kautta. Maahanmuuttajille annetaan mahdollisuus uudistua, tarjotaan vaihtoehto, mutta ei pakoteta.
 
Maahanmuuttajien henkilökohtainen ei ole poliittista. Omaksuttua dogmia pidetään kuitenkin yhteiskunnassa yllä. Siksi se saattaa väittää vanhojen uskomusten mukaisesti, että suomalainen mies on ongelma, vaikka tosi asiassa hänestä on tullut varsin kuuliainen.

2)      Toinen tapa on selkeämmin monikulturistinen. Pitää hyväksyä kulttuurien erilaisuus. Monista tavoista, uskomuksista ja hiljaisesta hyväksynnästä vaietaan. Niistä on vaiettava, koska ne eivät kuulu liberalismiin. Moraalinen vaatimustaso kohdistuu kanta-asukkaisiin. Kyseessä on essentialistinen ihmiskäsitys.

3)      Kolmas tapa on synteesi kahdesta edellisestä. Se perustuu pääasiassa vaikenemiseen. Pyritään estämään asioiden esiintulo, jotta niihin ei tarvitsisi reagoida. Tähän tarvitaan aktiivista vääristelyä ja mustamaalaamista. Käytetään leimakirvestä.

Purra kysyy, miten me voimme tällaisessa tilanteessa kuvitella muuttavamme asioita.

Helmikuun 3. päivän kirjoituksessa oikea- ja väärämielisten sananvapaudesta (http://riikkapurra.net/2015/02/03/oikea-ja-vaaramielisten-sananvapaudesta/) Purra pureutuu sananvapauden ristiriitaisuuksiin. Yhtäältä liberaali maailma hehkuttaa kansalaisvapauksia, toisaalta niitä halutaan kahlita. Charlie Hedbon iskujen jälkeen valjastettiin koko maailma julistamaan eurooppalaisen sivistyksen pyhän perusprinsiipin voimaa. Sitten kuitenkin halutaan nykymenon kyseenalaistajilta rajoittaa oikeutta vapaaseen sanaan,. No, senhän näkee kun katsoo yleisradion ajankohtaislähetyksiä. Ristiriitaista sanaa ei sallita. Ollaan valmiita leimaamaan eri mieltä olevat, käännetään heille selkä tai jopa tehdään hylkiöitä.

Kirjoituksesta Terroristien hyveellisyys ja jihad grooming (25.2.) olen jutun luettuani kirjoittanut itselleni tällaisen huomion:

Liberalismi ei halua ymmärtää, että jihadistit haluavat palvella uskontonsa arvoja. Sellaiset ajatukset tulkitaan tyhjiksi. Kaikki muokataan omaa maailmankatsomustaan vastaavaksi. Sille vieraat motiivit ja uskomukset ”liberalistetaan”.

Kanadalainen sosiologian professori Lorne Dawson kuvaa jihadismiin kääntyviä ”erityisen moraalisiksi ihmisiksi”. Tuo väite on Purran mukaan kuitenkin väärä.  Tosiasiassa jihadiin kääntyneillä on ollut ongelmia integroitumisessa. Kaikki selitetään kuitenkin itselle suotuisasti. Syynä on kantaväestö ja sen edustaman yhteiskunnan syrjivät toimintatavat.

Toiseksi liberaalien edustama monikulttuurinen etiikka edustaa kulttuurirelativismia, jossa moraaleja on monenlaisia. Väite ”moraalisista ihmisistä” pitää sisältään näkemyksen, että heidän moraalinsa on syvempää kuin länsimaisilla. Näin jihadismille annetaan moraalinen myönnytys meidän oman maailmamme tyhjyyden rinnalla.

Grooming on manipulaatiota, kuin seksuaalista hyväksikäyttöä, jihadistitkin ovat uhreja. Tämä johtaa siihen, että he tarvitsevat rangaistuksen sijaan tukea ja apua. On epäinhimillistä esittää groomingin uhreille rangaistusta.

Jokin ideologinen vimma panee ajamaan käärmettä pyssyyn. Siinä loogiset perustelut unohtuvat. Purra näkee uhkakuvan. Väärintekijät saavat yhä suuremman kannusteen korottaa pahuuden astetta, kun ”meidän hyveemme kaikuvat pimeään.” (http://riikkapurra.net/2015/02/25/terroristien-hyveellisyys-ja-jihad-grooming/)
….

Pakolaiskriisi ja pari metriä rautalankaa (18.08.) koskettelee eri käsitteiden sotkemista, mikä saattaa palvella tiettyjä tahoja. Puhutaan pakolaisista, vaikka kyse on turvapaikanhakijoista. ”Turvapaikanhakija […] on äärimmäisen poliittinen käsite eikä sen moraalinen kantokyky yllä lähellekään pakolaisuutta”, Purra kirjoittaa. Hän selittää pitkään käsitettä ”moraalinen kantokyky”.  Se on yksi tutkijoiden luomista uusista käsitteistä, joita käytetään uutta tilannetta kuvaamaan. En puutu nyt siihen. Keskusteluosiossa hän selventää:


”Jos media/muu kirjoittaa siitä, kuinka pakolaiset tulevat sinne tai tänne, on asia ehdottomasti vääristelevä, koska kyseessä eivät ole pakolaiset. Pakolainen-sana herättää myötätunnon ja ”velvollisuutemme”, ja tunteisiin vetoava oikeamielinen media tietysti pyrkiikin tähän. Ikävä vain, että tyhmä kansa alkaa olla eri mieltä, olkoon syynä sitten kansallinen jääräpäisyys tai pitkittynyt taloudellinen laskukausi.”

Purra arvostelee Helsingin Sanomien artikkelia (http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305978043206 ). Tosiasioita kierretään, hänen mukaansa fakta on se, että pakolaisvirta kulkee vain yhteen suuntaan. Kehitysmaihin se vie vain keinona päästä jatkamaan sieltä paremmin matkaa.  Ja onhan Euroopassakin Kreikka, jossa olot saattavat olla huonommat kuin lähtömaassa. Sieltäkin tie vie vain eteenpäin.

Hesari on järjestänyt selittelyjen listan sille, miksi ”pakolaiset ovat nuoria miehiä”. Selityksiä riittää. Valtion kädet ovat Purran mukaan sidotut tilanteen hallitsemiseksi. Erilaisten kansainvälisten sopimusten lisäksi viime kädessä sitovat ”liberaalit käsiraudat byrokraattisten käsirautojen lisäksi”.

Tämä kirjoitus on saanut erittäin paljon kommentteja. En lukenut niistä kuin muutaman. Mutta kuten usein Purralla on varsin älykkäitä lukijoita. Nytkin sieltä löytyi asioihin perehtynyt kommentoija. Eräs (nimeltään Halfdan) on laittanut osittaisen käännöksen 22.8. 2015 tanskalaisessa Jyllands Postenissa olleesta historian professori Bent Jensenin kirjoituksesta. Se on loistava kirjoitus. Purra ihmettelee, että naapuristamme löytyy maa, joka julkaisee valtamediassaan tällaista. Jensen käsittelee nykyisen kansanvaelluksen taustoja ja syitä todeten historiallisessa perspektiivissä myös nykytilanteen erityisluonteisuuden:

”Kyllä ihmiset ovat muuttaneet isoin joukoin paikasta toiseen. Mutta nyt meneillään oleva kansainvaellus poikkeaa noista edellisistä monin tavoin. Nyt puhutaan ihmisistä, jotka ovat peräisin kulttuureista, jotka eroavat radikaalisti eurooppalaisesta kulttuurista, ja joilla ei ole halua assimiloitua, vaan päinvastoin vaatia erityiskohtelua. Ellei tätä määrätöntä ihmisvirtaa pysäytetä, eurooppalainen yhteiskunta tuhoutuu.”

Myös kommentoijan tekemä käännös on kehumisen arvoinen. (http://riikkapurra.net/2015/08/18/pakolaiskriisi-ja-pari-metria-rautalankaa/)
…….

Kaksiosaisessa kirjoituksessa paneudutaan nyky-yhteiskunnan kokoonpanoon. Aluksi (29.9.) hän tarkastelee yhteiskuntaluokkia yleisemmin, toinen kirjoitus (5.11.) keskittyy maahanmuuttoon. 

Näin alkaa ensimmäinen teksti:

”Tasa-arvoista yhteiskuntaa leimaa vahingollinen ominaispiirre: koska sen ihmiset eivät tiedä, millaista olisi asua epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa, he eivät tunnista sen saapumista eivätkä näin ollen osaa siihen puuttuakaan.”

Tuo ongelma koskee eniten sodan jälkeen syntyneiden suurten ikäluokkien lapsissa, joiden ei ole tarvinnut taistella uudistusten puolesta eikä seurata hyvinvointivaltion kehitystä. He ovat saaneet elää ”lottovoittovaltiossa”, joka on vain väline saavuttaa jotain vielä suurempaa.

Sitten mennään eri yhteiskunnan tasoihin: eliittiin, ylimpään, keskimmäiseen ja alimpaan keskiluokkaan sekä lopuksi ylempään ja alempaan alaluokkaan. Purran mukaan alemman keskiluokan väestö elää suurimmassa vaaravyöhykkeessä. Ylöspäin on vaikea nousta mutta alaluokkaistuminen uhkaa. Siihen vaikuttaa eniten suuret muutokset: koneellistuminen, digitalisaatio, globalisaatio, talouden vapautuminen, liikkuvuuden vapautuminen. Sen sisälle syntyy sukupuoleen, etnisyyteen ja maantieteelliseen sijaintiin liittyviä rajalinjoja. Alin keskiluokka on Purran mukaan yhteiskunnan haurainta väestönosaa.

Tarkastellessaan tulonsiirtoja Purra pitää suurimpana hyötyjänä ylemmän alaluokan väestöä. Siihen hän katsoo kuuluvaksi alimmasta keskiluokasta pudonneita pitkäaikaistyöttömiä, syrjäytyneitä, maahanmuuttajia ja halpatyövoimaa. Ironiakin tässä käsittelyssä on mukana: hän laittaa lainausmerkit käsitteen ”tasa-arvoisen yhteiskunta” ympärille.

Alempaan alaluokkaan kuuluvat yhteiskunnan rattailta pudonneet marginaaliryhmät.

Ylempi alaluokka on yhteiskunnan näkymätön osa (kuin myös ylin yläluokka). Sillä ei ole mahdollisuutta eikä usein edes halua tuoda itseään esille. Jos se näkyy, niin huonossa valossa. Ylemmät ryhmät pyrkivät välttämään alaluokan kohtaamista ja tekemään siihen myös kulttuurista pesäeroa. Eronteko siitä on keino kuulua muuhun ryhmään.

Ylemmän alaluokan ihmisistä puhuessaan Purra korostaa henkilökohtaisten ominaisuuksien ja kykyjen merkitystä. Niiden avulla heillä on parhaimmat mahdollisuudet selviytyä elämässä.


Toisessa osassa 5.11. Purra käsittelee maahanmuuttoa suhteessa yhteiskunnan eri luokkiin.

Eliitille maahanmuutto on itsessään merkityksetön asia, mutta välillisesti se, että Suomeen muuttaa ihmisiä, nähdään uusina mahdollisuuksina. Siihen ei kuulu ketään, joka voisi kärsiä lisääntyvästä maahanmuutosta (paitsi joku puoluepoliittinen toimija). Oleellista eliitille on riippumattomuus.

Ylempi keskiluokka myötäilee eliittiä. Siellä on ryhmiä, jotka hyötyvät maahanmuutosta. Toisaalta sekä yläluokka ja ylempi keskiluokka välttävät kaikki henkilökohtaiset epämukavuustekijät.

Jos halutaan moraalisista syistä lisätä maahanmuuttoa, on varmistettu, etteivät sen mahdolliset huonot seuraukset kosketa heitä itseään. Oma selusta on turvattu.

Kun mennään hierarkiassa alaspäin, tulee mukaan syyllistäminen ja halveksunta.

Ylimpien luokkien maahanmuuttokannoissa olennaista on se, kuuluuko henkilö ns. valtio- vai talouspohjaiseen liberaaliin eliittiin. Edelliset haluavat laajentaa sosiaalivaltiota ja sen velvollisuuksia: ”maahanmuutto on kuin Viagraa valtiolle”. Jälkimmäisten intresseissä on vapaa taloudellinen toiminta. Tässä ei kyse ole enää poliittisesta vasemmisto-oikeisto-jaottelusta.

Keskimmäinen keskiluokka on maahanmuuton suhteen hajanainen. Mahdollisuus omiin autenttisiin mielipiteisiin on rajallisempaa. Sen tulee ottaa huomioon mahdolliset kielteiset seuraukset. Se tekee selvän pesäeron alempiin luokkiin, pyrkii pois niiden heikosta moraalista ja itsekkyydestä. Toisaalta mielipiteet ja valinnat vaativat jo konkreettisia uhrauksia.

Keskimmäisen keskiluokan pää on ylempien luokkien parissa, mutta jalat vievät alaspäin: epävarmuus omasta asemasta lisääntyy. Purran mukaan keskimmäisen keskiluokan naissukupuoli pitää moraalillaan monta instituutiota koossa, vaikka se ajan myötä hyötyy niistä vähemmän.

Purra katsoo, että mikäli taloustilanne ei ala korjaantua, maahanmuutto- ja hyvinvointiyhteiskuntakannat alkava jyrkentyä. Halukkuus verojen maksuun ja yleisen solidaarisuuden ylläpitoon alentuu. Hyvinvointiyhteiskunnan jakopolitiikasta alkaa keskimmäinen keskiluokka hyötyä yhä vähemmän.

Yhteiskunnan selkäranka – itsensä ja lapsensa ja veronmaksunsa hoitava keskiluokka – on murroksessa.

Alimman keskiluokan asema on haurain, koska se on kärsinyt eniten suurista rakenteellisista muutoksista. Sillä ei ole keinoja puuttua asioihin. Siltä puuttuu keskimmäinen keskiluokan hyväuskoisuus.

Alimman keskiluokan maahanmuuttokannat ovat negatiivisia mutta se saattaa äänestää myös vanhan vasemmisto- oikeisto –ulottuvuuden pohjalta. Se on yhteiskunnallisessa keskustelussa aika näkymättömissä. Se huomataan mm. silloin, kun se sattuu äänestämään ”väärin”.

Alaluokat eivät aiheuta sellaista uhkaa, kuin ylemmät luokat saattavat kuvitella. Kuitenkin ryhmässä on myös yhteiskunnan levottomuuden lähteitä. Eniten sitä löytyy ylemmästä alaluokasta. Merkittävä osa maahanmuuttajista kuuluu tähän ryhmään. Juopa heidän ja kantasuomalaisten välillä voi olla huomionarvoinen.

Alaluokan poliittinen merkitys vaihtelee. Vasemmistopuolueet saavat maahanmuuttajista uusia äänestäjiä, mutta kantasuomalaisten alaluokkaa ei voida samalla lailla mobilisoida. Maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuva puolue ei Suomessa selviä ilman keskiluokkaa. ”Toisaalta keskiluokka ei voi enää kannattaa alaluokkaa kosiskelevaa puoluetta, koska sen jalat voivat kastua”.

Alemman alaluokan rooli on olematon, vaikka se saattaakin olla esimerkiksi mediassa useammin esillä.


On vielä yksi yhteiskunnan kokoonpanoa sivuava juttu Ikiliikkuja kiihtyy, bloggaaja ei (22.09.) . Se koskettelee varsinaista maahanmuuttobisnestä. Jutun alkuun Purra toteaa, että siinä toiminnassa ei auttamishalu tai empatia ole ohjaavana tekijänä, minkä lienee meistä monet ovat jo sisäistäneet.

Koska juttua kirjoittaessaan Purra on seurannut jo jonkin aikaa maahanmuuttomäärän räjähtämistä, hän toteaa, että vastaanottotoimintaan on ilmestymässä paljon uusia toimijoita. Periferian ”pystyyn kuolleet hotellit ja kylpylät” ovat saaneet uuden tehtävän vastaanottokeskuksina. Sijoittajat ovat kekanneet uuden rahasammon. Miljoonat alkavat kiiltää silmissä ja kiinteistötoimessakin haisee.

Maahanmuuttobisnes eroaa muusta valtion kustantamasta omasta liiketoiminnasta. Maahanmuuttoa tuotetaan rajojen toiselta puolelta. Joka tapauksessa raha liikkuu veronmaksajilta yrityksille ja yksityisille toimijoille. BKT kasvaa.

Kun maahantulijoiden määrä on räjähtänyt, se avaa kotouttamistoimintaan vielä isommat markkinat. Purra heittää likimaisarvion, jonka mukaan kotouttamistoimiin kuluu noin nelinkertainen summa suhteessa vastaanoton kuluihin. Tätä seuraa sarkasmintäytteinen lisäkehote bisnesnenäisille tarttumaan toimeen. Opetustyötä olisi tarjolla luku- ja kirjoitustaidosta pesäpalloon ja erilaisiin ”elämäntaitoihin”. Siitä vaan keksimään mitä erilaisimpia tarpeita maamme uusille asukkaille. Työtä riittää, toiminnassaan herpaantuneet kansalaisjärjestöt saavat uuden mahdollisuuden.

 Eikä tämä vielä tähän lopu. Hyötyä tulee myös muuta kautta. Uudet toimijat saavat näkyvyyttä ja valtaa. Ne pääsevät määrittämään suoraan todellisuutta ja sitä kautta vaikuttamaan, heistä tulee asiantuntijoita. Kansalaisjärjestöjen olemassaolo ja rahoitus nojaavat valtion tukeen. Niiden asema vahvistuu siinä määrin, ettei politiikka tai demokratia pysty niitä enää entisessä määrin ohjaamaan. Näin tulkitsen Purran aavisteluja.

Näiden runsaslukuisten toimijoiden intressien mukaista on kasvattaa maahanmuuttoa ja kaikkea siihen liittyvää oheistoimintaa. Siinä päällimmäisenä ei enää ole ihmisten auttaminen vaan omien asemien säilyttäminen. Purra täsmentää: …ei tarvitse välttämättä olla ihmisten auttaminen. Prosessi on pantu liikkeelle ja kasvaa kuin pullataikina. Yritä sitä sitten pysäyttää.

Mikään instanssi ei laske kuluja, ei arvioi eri tahojen keskinäisiä suhteita, yhteyksiä tai riippuvuuksia. Oheen syntyy valtavasti muuta toimintaa kunnissa, tutkimuslaitoksissa, eri hallinnonaloilla. Työpaikkoja syntyy, ja siitä monet ovat mielissään. Eldorado se on, sanon minä. Purra toteaa sarkastisesti, että me vanhan maailman jäänteet jäämme vain vikisemään.

Tällaista kehitystä katsotaan eräiden puolueiden ajavan, koska sen katsotaan olevan tie valtaan. Maahanmuuttajissa on uusi nopeasti kasvava äänestäjäpotentiaali.

Keskusteluosassa eräät pitävät tuollaisten visioiden esittelyä liioitteluna, pirujen maalaamista. Siihen Purra lienee pyrkinytkin. (http://riikkapurra.net/2015/09/22/ikiliikkuja-kiihtyy-bloggaaja-ei/)


Tunnevoimaisessa kirjoituksessaan Maahanmuuttajat, terrorismi ja keskustelun logiikka (18.11.) Purra asettaa vastakkain kaksi kuvitteellista henkilöä rationalistin ja moralistin. Rationalismi on nyky-yhteiskunnassa kuollut. Sijan on saanut moralismi, joka yrittää vedota argumentoinnissaan tunteisiin ja hehkuttaa sentimentaalisuudellaan. Tällaisessa ilmapiirissä oikeaa keskustelua on vaikea käydä. Kommenttiosastolla tullaan myös länsimaista ihmistä riivaavaan syyllisyyden taakkaan.  Näin Purra toteaa:
”Luulen kuitenkin, että kyse on enemmän kulttuurista ja psykologiasta kuin historian todellisuuksista. Suomella olisi verrattomat mahdollisuudet toimia myös uhrina, ei syyllisenä, mikäli taaksepäin katsottaisiin rehellisesti.”

Kirjoituksessaan Pariisi, islam, liberalismi ja Houellebecq  (16.11.) Riikka Purra käsittelee Michel Houellebecqin romaania Alistuminen (http://www.risingshadow.fi/library/book/7567-alistuminen). Minua aihe kiinnosti tuon kirjailijankin vuoksi, mikä osoittaa myös sen, miten etäällä näistä asioista todellisuudessa liikun. En tätä ennen ollut kuullutkaan tuon nimisestä kirjailijasta, saati itse kirjasta.

Houellebeckin romaanista Purra lähtee liikkeelle ja etenee kuin maallikkosaarnaaja, joka pyrkii saavuttamaan harhaanjohdettujen lähimmäisten syvimmät tunnot.

Purra nimittelee kirjailijaa nihilistiksi ja lisää, että se tarjoaa paljon suurempia selityksiä kuin uutiset. Hän toteaa, että Lännelle on jäänyt jäljelle häpeä. Sen peittämiseksi se kiirehtii teeskentelemään toipunutta pyrkien samalla hillitsemään reaktioitaan.

Ihmisiä ohjataan peittämään aidot tunteensa tuputtamalla heille rakkautta ja ymmärtämystä. Pyritään ohjaamaan ihmisten ajattelua, etteivät he menisi omassa logiikassaan väärään suuntaan. Liberalismi vie, muut vaikenevat.

Tässä Purra tuo syyllisyyden varsinaiseen kirjoitukseensa.

”Liberalistien ja islamistien maailmankatsomuksissa on pelottavia yhtäläisyyksiä. Kummatkin vihaavat länttä suvereenina johtoajatuksenaan. Edelliset polttavasta syyllisyydentunnostaan, jälkimmäiset sen tyhjyyden, arvottomuuden ja puolustushaluttomuuden vuoksi.”

Vastapainona lännen nöyristelylle islamilla on itsevarmuutensa omasta paremmuudestaan arvotyhjiössä elävän lännen rinnalla.

Romaanissa ranskalaiset valitsevat johtajakseen muslimin. Uusi valta tarjoaa uusia mahdollisuuksia mutta se tuo myös uudet arvot.  Inhimillisyydessään ihmiset hyväksyvät ne. Liberalismin perintönä on jäänyt varmuus siitä, että jumala joustaa.

Romaanissa Ranska luovutetaan muille. Lehdistö on hiljaa, vääriä mielipiteitä pimitetään, totuudesta ei välitetä. Vaivihkaa yhteiskunnan rakenteet siirtyvät uuteen järjestykseen.

Viimeisin kirjoitus eilen 24. marraskuuta julkaistu Pelko, riski ja todellisuus  (http://riikkapurra.net/2015/11/24/pelko-riski-ja-todellisuus/) saattoi olla joillekuille Purran blogia seuraaville pieni pettymys. Sanottavaa ei loppujen lopuksi ollut paljoa. On totuttu hyvään ja korkeatasoiseen. Ja nyt jäätiin vähän puolitiehen.

Kirjoitus on reagointia Helsingin Sanomissa ilmestyneeseen kolumniin Pelko muuttaa maailmaa enemmän kuin terrorismi (http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1448083503887?src=haku&ref=arkisto%2F ).
Siinä Kari Huhta vähättelee ihmisten pelkoa. Purra asettautuu hieman vastahankaan. Terrorismin pelkoon on syynsä senkin vuoksi, koska terrorismin todennäköisyys näyttää kasvavan. Se on toinen asia, onko pelosta hyötyä. Vähätellä ihmisten pelkoja ei kuitenkaan pidä, koska niillä on oma syynsä. (Minulla tuli tässä yhteydessä mieleen Lipposen ”Pöö”)

Tämäkin Hesarin kirjoitus liittyy tuttuun liberaalin maailman suureen tehtävään, on mukana luomassa ihmisiin uskonvahvistusta. Se on pienenä osana mukana rakentamassa kivijalkaa laajamittaiselle maahanmuutolle, muokkaamassa asenneilmapiiriä.

Pienenä osana, mutta kuitenkin on. Siksi Purra edes särähti, ei ärähtänyt, saati purrut.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti