Minun hutongini |
I. Matkalaisen alkuhuomioita
Kerroin edellisessä jutussani, että käväisin pääsiäisenä
Kiinassa. Finnair lennätti minut noin kahdeksassa tunnissa Pekingiin ja
paluumatka Helsinki-Vantaalle kesti saman verran. Asuin hutong-alueella
pienimuotoisessa hotellissa. Hotelli ei
varmasti olisi kelvannut vaativalle turistille. Huone oli pieni ja kolkko.
Seinäeristys oli hyvin hatara, kaikki mitä huonenaapurit tekivät, kuului
varmasti, ensimmäisenä yönä jopa erään miehen hengitys. Lisäksi nurkat ja
sängynalus olivat pölyisiä ja likaisia. Löytyipä nurkasta sängyn takaa jopa
hiirenmentävä aukko. Mitään isompia tai
pienempiä seuralaisia ei seinän tai lattian raoista kuitenkaan ilmestynyt.
Henkilökunta oli kuitenkin ystävällistä, heidän välittömyytensä teki minuun
positiivisen vaikutuksen. Televisio huoneessa oli, ei toki ensi alkuun
toiminut, mutta valitettuani asiasta sekin saatiin nopsasti toimimaan. Ja
katonrajassa oli sähköinen automaattinen lämpöpuhallin, jonka saattoi säätää
mieleiseen lämpötilaan ja joka sitten aika ajoin aloitti äänekkään hurinansa.
Remusi ja kolisihan se välillä, mutta siihen kyllä tottui, ja mikä tärkeintä,
huone viileistä öistä huolimatta pysyi lämpimänä. Paikka ei ollut ihan
kesäterässä, mutta oma eksoottisuutensa ympäristöllä kuitenkin oli. Pikkujärkytyksen jälkeen sopeuduin paikkaan
aloin jopa nauttia tavallisuudesta poikkeavasta väliaikaisasunnostani.
En kaivannut luksusta. Hakemaani eksoottisuutta sain ja
lisäksi sain yöpyä täysin kiinalaisessa piirissä, käytävillä ja aulassa ei
pyöriskellyt hosuvia länsituristeja.
Mutta rehellisyyden nimissä eihän se kuitenkaan vastannut niitä
kaunopuheisia ylistyssanoja, joita hotellin esittelysivuilta saattoi lukea.
Tämän olin toki arvannut, Kiinaan meneviä varotetaan siitä, että kaikki ei
välttämättä ole sitä, mikä vaikutelma paikasta on luotu. Valitsin hotellini odottamani eksoottisuuden
lisäksi etupäässä siksi, että se sijaitsee keskustassa ja hinta oli sijainti
huomioon ottaen suhteellisen huokea.
Kirjoitukseni kannalta olennaista tässä johdannossani on
hotellini sijainti ja sen perinteistä kiinalaista rakennusperinnettä mukaileva
tyyli. Pikkuhotellini sijaitsi ns. hutong-alueella. Se on siis niitä Pekingille
tyypillisiä kortteleita, joissa on samannäköisiä matalia harjakattoisia
likaisen harmaita rakennuksia vieri vieressä. Sain hotellin läheisyydessä
liikkuessani tuntumaa elämästä perinteisessä pekingiläisessä keskustan
korttelissa. Lisäksi koin hipaisun myös siitä, miltä tuntuu asua perinteisessä
kiinalaisessa siheyuan-asunnossa. Siitä jutussani on oma kappaleensa, mutta
annan tähän alkuun pienen tiivistävän kuvauksen.
Kiinalaisen pihatalon rakenne |
Siheyuan on
suomennettu sanalla pihatalo. Se tarkoittaa aidattua, suorakulmion muotoista,
sisäpihalla ja muutamalla rakennuksella varustettua perinteistä kiinalaista
suurperheen asuntoa. Talojen keskellä on sisäpiha, johon myös ikkunat ovat
suunnattuja. Alue on hyvin suojattu, sillä talojen ikkunat ovat käytännössä
vain pihan puolella, pieniä ”tarkkailuaukkoja” lukuun ottamatta. Koska kyseessä
on vanhaa kiinalaista suurperheyhteisöä mukaileva asuntotyyppi, niin joka
rakennuksella on joskus ollut oma hierarkkinen asemansa. Esimerkiksi
eteläpäädyn rakennus oli komeampi ja siinä asui perheen pää vaimonsa
kanssa. Lapset asuivat sivuilla ja
sivurakennus tuli minunkin osakseni. Jos
pihatalo oli tarpeeksi suuri, niin päärakennuksen takana oli vielä pienempi
talo, jonne sijoitettiin talon naimattomat tyttäret, aivan kuin vanhempien
suojaan. Palveluväki asui pohjoisosan rakennuksessa.
Pohjoisella puolella, tarkemmin sanoen kaakkoiskulmassa on
perinteisesti ollut sisäänkäynti, niin oli tässäkin hotellissa. Se
sisäänkäyntikin on suojattu seinämällä sillä tapaa, ettei suoraa näköetäisyyttä
itse sisäpihalle ja perheen yksityiselämään ollut. Näin perinteisessä
kiinalaisessa kaupunkiyhteisössä yksityisyys oli edes jotenkin turvattu
uteliailta naapureilta. Perinteisesti seinämän käyttö selitettiin sillä, että
niiden avulla haluttiin estää pahoja henkiä pääsemästä ihmisten kotiin. Pahat henget tulivat vain suoraa tietä,
mutkia ne eivät osanneet tehdä. Seinämän käyttö oli kuitenkin pragmaattinen:
intimiteettisuoja.
Kun yllä kerroin, että kuuluvuus hotellissani oli oikein
hyvä, niin siihen on selityksensä. Perinteisessä siheyuanissa ei ollut kantavia seiniä. Katto oli pystytetty
nurkkapilarien varaan. Jos myrsky nousi, niin seinät saattoivat kaatua, mutta
katto pysyi paikallaan. Kun seinät olivat ohuet, saatoin kuulla käytännössä
kaiken naapureiden toimista ja myös pihalta, jos niistä vain jotakin ääntä
lähti. Näissä asunnoissa seinillä näytti olevan korvat.
Eihän tuollainen paikka oman rauhan etsijälle täyttä
intimiteettisuojaa taannut, mutta itse näin senkin asian positiivisesti. Ympärillä kaikasi iloinen kiinan kieli,
pikkulapsien äkäily, ukkojen kovaääninen hörinä, äitien ja mummojen huolenpito
pienokaisestaan. Tämä siitäkin syystä, että huoneen ovi saattoi olla iltasella
auki. En suinkaan voinut täysin kadota omaan maailmaani, vaan kiinalainen
yhteisöllisyys oli kaikkialla läsnä.
Jos tällä hotellillani jonkinlaista yhteyttä kirjoitukseni
aiheeseen vielä loisi, niin on mainittava nykyisyyden ja menneisyyden
ristiriita ja toisaalta niiden nivoutuminen toisiinsa. Sen haluaisin myös
välittää. Asuinalue ja sisäpiha ympäröivine hatarine taloineen veivät minut
menneisyyteen. Muu ympärillä olikin sitten nykyisyyttä. Ja olihan vielä
televisio. Hotellihuoneessani televisio
piti minua kosketuksessa nykypäivään. Tai ei aivan. Ensiksi on sanottava, että
sieltä näkyi vain kiinankielisiä ohjelmia enkä osaa niin hyvin kieltä, että
voisin niitä täysipainoisesti seurata. Toiseksi merkittävä osa ohjelmistosta on
historiallisia sarjafilmejä, joiden myötä minä elin välillä myös Kiinan ja
Japanin keskinäisissä kahinoissa ja taistelutantereilla. Historia ”sylki”
sieltä silmille, tai ehkä tuo on turhan rujo ilmaus, sillä sarjikset oli varsin
kaunistelevasti ja jopa romanttissävyisesti kuvattu, toki patrioottisuutta
kaiken aikaa huokuen. Minulle tuo oli
vain lisänä eksoottisessa kokonaisuudessa, siinä todellisuudessa menneisyys on
katsojille muokattua mielikuvamaailmaa. Haluan kirjoituksessani mennä menneisyyteen,
mutta vaarana on, että kaikki se, mitä olen siitä selville saanut, onkin osin
todellisuudesta etääntyneitä mielikuvia, tai ehkä myös kauhukuvia. Mutta
minulle Peking elää kosketuksessa menneisyyteensä, sitä näistä harmaan
sävyisistä kortteleista haluan löytää. Mielestäni kaupungin modernisoituminen
olisi voinut käydä rajumminkin. Yllättävän paljon on kosketuspintoja vanhaan
vielä jäljellä. Tapahtuneiden ylilyöntien jälkeen on kyetty havahtumaan ja
ottamaan takapakkia. Kyllä kiinalaiset ovat pragmaattisuudestaan huolimatta
omia perinteitään arvostavaa kansaa.
…
Edellisessä kirjoituksessani kerroin käyneeni konsertissa
Pekingin ”Munassa” eli vuonna 2007 valmistuneessa upeassa ooppera- ja
konserttitalossa. Se sijaitsee Tiananmen-aukion länsipuolella aivan kaupungin
sydämessä, länsi-itä-suunnassa etenevän Pekingin pääkadun Changanin
eteläpuolella. Rakennus on valtava
taidonnäyte sekä arkkitehdeiltä että rakentajilta. Ennen rakentamista
harmiteltiin sitä, että sen rakentamisen takia tuhoutuu
kulttuurihistoriallisesti arvokkaita vanhoja rakennuksia, nyt ei siitä enää
puhuta, vaan keskitytään oopperatalon kulttuuriantiin. Kävelin konserttiin
rakennuksen länsipuolella sijaitsevan hutong-alueen läpi ja vilkuilin hieman
sivukujillekin. Alueen pääkuja oli suhteellisen leveä. Sen varrelle oli
pysäköityinä hienoja autoja, joiden hankkimiseen ei kenellä tahansa ole varaa,
mistä päättelin, että siinä asuu hyväosaisempia. Kujan varrella olevat rakennukset näyttivät
olevan viimeisen päälle entisöityjä. Saattoivat olla yksityisasuntoja tai ehkä
myös yksityisen tai julkisen sektorin edustustiloja. Kun sitten käännyin sivukujalle ja kävelin
hiukkasen etelään päin, niin vastaa tuli kurjassa kunnossa olevia pihoja,
köyhien koteja, arkiryysyissään keskenään seurustelevaa kansaa, siis kaikki
sulassa sovussa noiden luxustalojen takana. Pihojen suojana olevat portit
olivat auki, yritin kurkkia sisälle. Aika sekavalta ja nimenomaan pölyiseltä
näytti. Pölyn määrää en ihmettele, sillä lähistöllä humisi ja savusi kaupungin
pääkadun jatkuva autovirta. Piha oli täynnä monenlaista rihkamaa ja
jätettä. Jatkoin matkaa. Vihannesmyyjä
yritti tehdä kauppaa, asiakkaita ei näkynyt. Sen editse kaarsi länteen päin vielä
kapeampi kuja, jonka kulmassa oli iso kasa mädäntyneitä ja homehtuneita
porkkanoita. Siitä tunsin tuon alueen ominaistuoksun Koirat telmivät keskenään,
tekivät ikuista seikkailuretkeään. Kissoja näin vain yhden vilaukselta mutta
kyllä niitäkin varmasti on useita. Kotilemmikit ovat osa kiinalaista
elämäntapaa. Nämä näkemäni olivat kyllä
sen verran likaisia, että taisivat asustellakin vain hutongien nurkissa. Yhtä
kaikki ne tuovat korttelin elämään oman tunnelmansa ja harmoniansa. Ja
pitäväthän ne myös huolen siitä, etteivät rottien ja hiirten kaltaiset inhokit
pääse liikaa leviämään. Olin vielä kääntyä idän suuntaan, niin kuja muuttui yhä
kapoisemmaksi. Muutin kuitenkin mieleni: varoin menemästä sinne pölyn
harmauteen, etten olisi häirinnyt liikenteen hälyltä, turisteilta ja muulta
suurkaupungin melskeeltä oman kodin rauhaan pakenevien asukkaiden
yksityisyyttä. Taisin hieman pelätä, että jos syvemmälle menen, niin
vastakkaisten seinien puristuksessa huomaan olevani jonkun kotioven edessä eikä
se tunnu lainkaan kivalta ainakaan sellaisista kanta-asukkaista, joille
kyttääviksi koetut turistin silmäni herättävät muitakin tunteita kuin pelkkää
vieraanvaraisuutta.
Myöhemmin luin jostakin, että kortteli on perinteistä
muslimikaupunginosaa. Toki kaupungin eteläpuolelta löytyy muitakin muslimikortteleita.
II. Historiaa
Hutongit ovat
peräisin Yuan-dynastian ajoilta. Se oli mongolien valtaa vuosina 1279 – 1368.
Hutong-kujat tekivät kaupungin keskustasta shakkilautamaisen kokonaisuuden.
Tuota shakkilautavertausta tapaa nykyisin useasti. Ensimmäisen kerran sitä on
käyttänyt 1200-luvun lopulla kaupungissa vieraillut Marco Polo. Kujaverkosto
rakennettiin rakennusten ympärille paloturvallisuuden vuoksi. Ne olivat siis
eräänlaisia palokujia. Yuan-dynastian vaikutus näkyy myös sanassa hutong. Sana tulee mongolin kielen
sanasta hotog, jonka voi kääntää
sanalla ’vesikaivo’ (water well). Vaikka hutongit ovat toki vain noita talojen
välissä puikkelehtivia kujia, minä miellän hutongeiksi nyt kaikkiaan nuo
harmaista pikkutaloista koostuvat alueet.
Yuan-dynastian kaaduttua valtaan nousi han-kiinalainen
Ming-dynastia, jota pidetään monella tapaa yhtenä Kiinan suurista
kukoistuskausista. Sen valta kesti vuoteen 1644. Aluksi pääkaupunkina oli
Nanjing, mutta erinäisten valtataisteluiden jälkeen pääkaupungiksi tuli jälleen
Peking vuonna 1420. Tuolloin kaupungin keskustaan oli valmistunut keisarin uusi
keskuspaikka Kielletty kaupunki, joka muutti täysin kaupungin yleisnäkymää ja
olemusta. Ming-dynastian laajensi monella tapaa hutongien merkitystä.
Ensiksikin kaupunkiin muutti uusia
asukkaita, keskustaan tuli huomattavasti enemmän elämää ja vilskettä. Uusia
asuntoja ja muita rakennuksia tuli lisää, kaupankäynti vilkastui. Lisäksi mm.
ensi kerran kirjoitettiin ylös kujien ja katujen nimet, jotka olivat siihen
asti eläneet vain suullisesti ihmisten mielissä ja puheissa.
Kolmas muutoksen kausi alkoi mantšuhallinnon eli
Qing-dynastian tultua valtaan 1600-luvulla. Se olikin viimeinen Kiinan
dynastia, joka kaatui vuonna 1911. Vuonna 1644 kaupungin keskusta tyhjennettiin
han-kiinalaisista. He joutuivat muuttamaan keskustan ulkopuolelle. Keisarin
ympäristön hutong-alueille muutti mantšuja. He poikkesivat varmasti
mentaliteetiltaan kiinalaisilta, mikä ei voinut olla vaikuttamatta hutongien
ilmapiiriin. Toisaalta tämän ansiosta Pekingin lähiympäristö alkoi saada lisää
elinvoimaa.
Tuo yllä tiivistämäni tieto löytyy Liu Shanshanin ja Xiaonanin
erinomaisesta artikkelista The Hutongs of
Beijing: An Historical Chessboard. Se on löydettävissä osoitteesta http://www.chinascenic.com/magazine/the-hutongs-of-beijing-an-historical-chessboard-311.html
. Artikkelin ohessa on hutongien kehitystä ja elämää valaiseva kuvasarja.
Suosittelen tutustumista sekä artikkeliin, että kuviin.
III. Kaksi näkökulmaa vanhaan Pekingiin
Tuon tähän väliin kaksi erilaista näkökulmaa vanhan Pekingin
elämään. Ensiksi mennään historian kurjille sivuille, Ming-dynastian kauteen
1400-luvulle. Sen jälkeen otan vähän ajattomamman ja myös kivemman teeman: vapaa-ajan
harrastukset. Lähteenäni on kiinan
kielestä käännetty Luo Zhewenin ja Li Jiangshun kirja The Old Beijing (Hebei Education Press, 2007). Näitä molempia aiheita
täydentää edempänä kirjoituksessani osio, jossa käsittelen pekingiläisen
kirjailijan Lao Shen vanhan Pekingin elämää käsittelevää näytelmää Teehuone.
a)
Eunukkien julmaa vallankäyttöä
Aluksi pääosassa ovat eunukit. Tuntuu jostakusta ehkä
hassulta todeta, että eunukkijengit olivat yksi kauhun ja pelon herättäjiä. Testosteronia
ja ”miesenergiaa” tuntui riittävän, vaikka munat puuttuivatkin. Ja nuo eunukit
sattuivat kaiken lisäksi olemaan keisarin palveluksessa.
Ming-dynastian
alkuvaiheessa eunukeille oli kehittynyt keisarin hovissa laajoja valtuuksia. He
vastasivat usein valtakunnan raha-asioista ja sen vuoksi heillä oli valta myös
erottaa virkamiehiä ja laatia keisarillisia käskyjä. He hyväksikäyttivät
asemaansa, vehkeilivät keisarin jalkavaimojen kanssa kavaltaen valtion varoja,
korruptio alkoi kukoistaa. Vuonna 1384
keisari Hongwu yritti suitsia kovinkin ottein eunukkien vallan käyttöä siinä
onnistumatta. Vuonna 1402 valtaan noussut Zhu Di (keisarinimeltään Yongle) itse
asiassa vain kasvatti eunukkien asemaa. Vuonna 1420 perustettiin Kielletyn
kaupungin itäpuolelle oma virasto Dongchang (Itäinen varikko), jonka tehtävänä
oli suojella keisarin valtaa ja pitää yllä sisäistä järjestystä itäisen
Pekingin alueella. Kyseessä oli tiedustelupalvelu, joka oli keisarillisen sotilaallisen
salaisen poliisin eli Jinyiwein alainen. Viraston vakoili itäisessä
Pekingissä eli nykyisessä Dongchengin piirissä asukkaittensa elämää, otti
epäilyksen alaiset kiinni ja luovutti heidät Jinyiwein käsiin kuulusteltavaksi.
Myöhemmin Itäinen varikko sai lisää valtaa. Se pystyi toimimaan itsenäisesti
saaden mm. myös oman vankilan.
Jinyiwei perustettiin Ming-dynastian alkuvaiheessa. Se oli henkivartijakaarti mutta siitä
kehittyi sittemmin sotilaallinen organisaatio. Ne saivat täyden oikeudellisen autonomian
pidätyksissä, kuulusteluissa ja rangaistuksissa, mukaan lukien aateliston ja
hallitsijan sukulaiset.
Sivuhuomautuksena täytyy todeta
jotain positiivistakin. Zhu Din eli keisari Yonglen suosimista eunukeista
merkittävin oli Zheng He, joka nousi tämän neuvonantajaksi. Hänestä tuli
sittemmin amiraali ja hän on noussut maailman historiaan Kiinan laivaston
komentajana. Hän komensi kaikkiaan
seitsemää retkikuntaa, joissa oli satoja laivoja ja tuhansittain miehiä. Tämä
erikoinen maailman valloitus kuuluu Ming-dynastian suurimpiin ansioihin.
Keisari valitsi Itäisen varikon johtoon suosikkieunukkejaan.
Hän luotti heihin enemmän kuin muihin alamaisiinsa. Itäisessä varikossa eunukkien
apureina toimivat paikalliset roistot ja pikkurikolliset. Toiminnan kehittyessä
ja laajentuessa Itäisen varikon joukkojen asema vakiintui, he saivat omat
sinimustat univormut, johon kuului tietyn mallinen päähine ja oma erityinen
ase. He kiertelivät hutongeilla, teehuoneissa ja ravintoloissa pidättäen
mahdolliset keisarivallan vastustajat ja kapinahenget. He loivat lähes
rajoittamattomien valtaoikeuksien vuoksi ympäristöön pelkoa.
Ennen pitkää Dongchangista tuli niin vahva ja
vaikutusvaltainen yksikkö, että jopa virkamiehet määrättiin polvistumaan Varikon johtajien
edessä. Jinyiweillä ja Dongchangilla kertyi niin paljon valtaa, että jopa
keisarillisen suvun jäsenet olivat vailla turvaa. Valta tuo mukanaan myös
korruptiota. Salaisen poliisin eunukkijohtajat vehkeilivät valtansa ansiosta
röyhkeästi saaden kerättyä huimia omaisuuksia.
Salaisella poliisilla oli kova maine kiduttaa epäiltyjä
laittomin keinoin. Vaikka joukot liikkuivat tavallisen kansan keskuudessa, niin
ehkä eniten he aiheuttivat pelkoa ja paniikkia virkamiesten ja keisarin hovin
keskuudessa, sillä heillä oli erityinen hallitsijan valtuutus ja usein joukot
keskittyivät enemmän virkamiesten tutkintaan. Luonnollisesti he käyttivät
keisarin suomaa asemaa myös taloudellisesti hyväkseen.
Pahasti korruptoituneista eunukeista räikein esimerkki on
Liu Jin, joka toimi 1500-luvun alussa keisari Zhengden valtakaudella keisarin
hovin turvallisuudesta vastaavan Eight
tigers –eunukkiryhmän päällikkönä.
Liu Jin oli niin rikas, että vielä vuonna 2001 hänet luokiteltiin viimeisen
tuhannen vuoden ajan 50 rikkaimman henkilön joukkoon. Hänet kuitenkin lopulta vangittiin
ja viha häntä kohtaan oli niin valtava, että hänet teloitettiin ehkä
karmeimmalla mahdollisella tavalla. Hänen ruumiinsa paloiteltiin ja syötiin
raakana. Kyseessä on ns. lingchi eli tuhannen
sivalluksen kuolema.
Myös Dongchangista
löytyy esimerkki törkeästä korruptiosta ja raa’asta vallankäytöstä. Hän on
vuosina 1605 – 1627 Itäisen varikon johdossa ollut eunukki Wei Zhongxian(1568 –
1627).
Wei Zhongxian nousi keisarin suosioon ruoanlaittotaitojensa
ansiosta. Hän rakensi itselleen uskomattoman vallan. Hän julisti olevansa
”yhdeksän tuhatta vuotta vanha” (jiuqiansui), eli heti seuraava keisarin
jälkeen; kymmenen tuhatta merkitsee kiinan kielessä täydellisyyttä, ja se luku
oli varattu keisarille. Hänen muistoksi rakennettiin temppeleitä hänen vielä
eläessään. Itäistä varikkoa hän piti tiukassa valvonnassaan. Hän käytti erityisen
julmia kidutuskeinoja: selkärangan vaurioittaminen, sormien pois hakkaaminen,
korvien lävistäminen rautanauloilla, tulikuumiksi poltetut rautakengät (jotka
jalassa ihmiset pakotettiin tanssimaan), pronssisarvi (josta kaadettiin
tulikuumaa öljyä ihmisen peräaukkoon, puristuksiin laittaminen (ihmisestä
sanamukaisesti puristettiin veret ulos), ruumiin elävänä silpominen jne. Myös
yllä mainittu tuhannen sivalluksen kuolema oli käytössä.
Yhteistä Jiu Liniin on myös siinä, että he molemmat pyrkivät
kaatamaan keisarin vallasta. Wei Zhongxian oli salaisessa yhteistyössä keisari
Tianqin (hallitsi vuosina 1620-1627)imettäjän kanssa kaapatakseen vallan
itselleen, mutta suunnitelma epäonnistui.
Wei lopulta syrjäytettiin ja karkotettiin Pekingistä. Hän
katsoi parhaaksi päättää päivänsä hirttäytymällä. Pekingin lähistöllä
sijaitsevalla suositulla ulkoilualueella Tuoksuvilla
kukkuloilla (Fragrant hills) sijaitsee Wei Zhongxianin temppeli. Olen
käynyt kukkuloilla muutaman kerran ja käynyt nähdäkseni myös tuossa
temppelissä. Tuolloin en kiinnittänyt siihen suurempaa huomiota.
Itäisen varikon ja ylipäänsä keisarillisen salaisen poliisin
toiminta meni lopulta sellaisin mittoihin, että sen katsotaan olleen yhtenä
keskeisenä syynä koko Ming-dynastian rappioon ja tuhoon vuonna 1644.
b)
Perinteisiä kiinalaisia harrastuksia
Hutongien elämään kuuluvat myös omat harrastuksensa. Minulla
ensimmäisenä tulee mieleen lautapelit. Perinteisiä harrastuksia on kuitenkin
paljon. Eivätkä ne kaikki ole kuolleet. Toki ne liittyvät tiettyyn asuinympäristöön.
Nykyaikainen kerrostaloasuminen saa monet vanhat harrastukset häviämään. Ehkä
nykykaupallisuuden vastapainoksi ihmiset ovat mahdollisuuksiensa mukaan
kääntyneet uudelleen perinteisten harrastusten pariin.
Vanhemman polven parissa on yleinen sanonta, että Kiinan
neljä tärkeintä harrastusta ovat hua,
niao, yu ja chong – kukat,
linnut, kalat ja hyönteiset. Monilla parvekkeilla komeileekin nykyisin kalakulho.
Heinäsirkkojen kasvattamiseen liittyi pienimuotoinen uhkapeli. Järjestettiin
sirkkatappeluita. Se sirkka, joka ensimmäisenä kierähtää selälleen, on häviäjä.
Häkkilinnut kuuluvat myös vanhan Kiinan elämäntapaan. Vieläkin
saattaa eräissä Pekingin puistoissa tavata häkki kädessä kulkevia vanhoja
kiinalaismiehiä, jotka saavat linnut laulamaan kuin virtuoosit. Jos kaksi häkkilintuharrastajaa on paikalla,
niin kyllä he varmaan keskenään kilpailevat siitä, kumman lintu laulaa
kovemmin.
Kiinalaista shakkia pelaamassa |
Kiinalainen lintumies kasvattinsa kanssa (kuva otettu 1930-luvulla) |
Heinäsirkkatappelu, ylhäällä oikealla toinen on selätetty, miesryhmä seuraa painiottelua silmä tarkkana. Onkohan rahat liossa? |
Kyyhkysiä hutong-korttelin yllä |
Varsinainen aiheeni on kuitenkin kyyhkyset. Kyseessä on ikivanha
harrastus. Esimerkiksi 1100-luvulla elänyt runoilija Fan Chengda mainitsee ne
runossaan. Hän ihailee kyyhkysten luomaa kellon lyöntiä muistuttavaa sointia.
Yuan-dynastian aikana kyyhkysiä kasvatettiin kaupungin itäosassa, nykyisen
Wangfujing-turistikadun pohjoispäässä sijaitsevalla Daboge-hutongilla. Paljon
myöhemmin Qing-dynastian aikaan kyyhkysten kasvatus oli muoti-ilmiö. Talojen
katoilla on usein tilapäisiä kyyhkyslakkoja linnuille, jotka on opetettu
lentämään ympyrää muodostelmassa nimeltä panr (”lautanen”), kohoten vähitellen
ylemmäs ja ylemmäs. Lintujen pyrstöön laitettiin bambun oksista valmistettuja
putkia, jotka tuulessa sitten soivat aivan erityisellä tavalla. Soinnin
kerrotaan olevan aavemainen. Kerrotaan
vielä, että putkia oli eripituisia ja muotoisia. Kustakin putkesta lähti
erilainen ääni. Kun ne sitten saatiin soimaan yhdessä, niin voi vain kuvitella
sitä yhteissointia. Kovassa tuulessa ne soivat varmasti kantavammin.
Kyyhkyset ja niiden hoito nousee myös Lao Shen näytelmässä
yhdeksi riidan aiheeksi. Riita kehittyy lähes tappeluksi, koska yksi kyyhkynen
oli mennyt toisen miehen kyyhkysten joukkoon ja mies väitti tämän varastaneen
sen. Viereisessä pöydässä istuu 82-vuotias rutiköyhä ukko, jolla on ylipäänsä
vaikeuksia saada hankituksi itselleen jotain ruokaa henkensä pitimikseen. Tämä
toteaa, että häntä ei hoida kukaan mutta näyttää että ”kyyhkysistä pidetään
parempaa huolta kuin ihmisistä”.
IV. Hutongien nimien kertomaa
Donganfu hutong muslimikorttelissa |
Hutong-katujen nimistä löytyy juttuja monissa eri
kirjoituksissa. Niitä on vertailtu pituuden ja leveyden, suoruuden ja kierouden
mukaan. Tiedetään, kuinka leveä on levein hutong, tiedetään, että kapeimmassa
hutongissa ei ihan jokainen pystyisi kulkemaan.
Pisin hutong taitaa olla yli kolme kilometriä, lyhin on tuskin 20
metriä. Isompia hutongeja löytyy tilastojen mukaan 360 kappaletta, pienempiä on
lukematon määrä. Ming-dynastian aikana Pekingin keskustassa lasketaan luodun
4550 hutongia, joista kapein oli 62 cm, levein neljä metriä.
On nimiä, jotka kertovat kadulla joskus sijainneen jonkun
kaupungin viraston, kuten ”seremoniahallinto” (Silijian), ”ruutitoimisto”
(Huoyaojy). Kaupungin tärkeimmät keisarilliset vilja-aitat sijaitsivat
itäisellä alueella, ja sen mukaan on saanut nimensä mm. Nanxincang ja
Beixincang ja Haiyuncang. jokin on saanut nimensä lähistön kauppapaikoista.
Naizifu hutong palautuu ”Hoitavien naisten osastoon”. Siellä asui joskus
naisia, joiden tehtävänä oli luovuttaa rinnoistaan keisariperheelle
maitoa. Jostain syystä keisari sijoitti
nämä ihmiset samalle alueelle asumaan. Moni tunnettu henkilö toimiensa ansiosta
on antanut nimensä hutongille. Esimerkiksi Doufuchi-hutong on saanut suullisen
perinteen pohjalta nimensä siitä, että siellä sijaitsi joskus tunnetun
tofukauppiaan Chenin asuintalo. Toki
myös taitavat käsityöläiset ovat voineet saada persoonansa jollain tapaa
ikuistettua kujien nimiin.
On olemassa sen
tapaisia kuin ”koiranhäntähutong” (Gouweuba) ”ristissä olevat käsivarret”
(Chaoshou), jotka kertovat jotakin hutong-kujan poikkeavasta muodosta. Xianyukou
hutong (”tuore kala”) tuo nimellään mieleen kadun ikioman tuoksun ja elämän,
samoin monet muut vihannesten, hedelmien, lihan ja eri puiden nimiä kantavat
kujat. Hutongeille muotoutui omat tuoksunsa, äänensä ja silmänilonsa. Sellainen nimi kuin ”Kuunloiste” saattoi
antaa ihmisten mielikuvitukselle siivet. Jotkut nimet, kuten ”Teenlehtikuja”, ”Alkoholikuja”
ja ”Munakoisokuja” kertovat jotakin hutongin menneisyydestä. Ja sekin on
todettava, etteivät kaikki nimet toki luo pelkkiä miellyttäviä assosiaatioita.
Myös löyhkät ovat jääneet elämään. Täältä
löytyy tupakantuoksuinen hutong – ”vino tupakkamassikuja”: http://www.wtcf.travel/destination/beijing/2014-05/27/c_1014.htm.
Nimi kertoo jotain kujan muodosta, mutta kai sieltä on ennen muinoin myös käyty
hakemassa tupakkaa. Tai voihan kyse olla vain nykypäivän kaupallisista
tarkoitusperistä. Uskon kiinalaisten pragmaattisuuteen myös tämänkaltaisissa
asioissa.
Nimet luovat tietysti assosiaatioita kaupungin
menneisyyteen. Ne heijastavat myös kaupungin alueiden taloudellista ja
sosiaalista tilaa. Itäiset hutong-alueet olivat rikkaampia, eteläiset
köyhempää, läntiset koreampaa ja pohjoiset rapistuneempaa. (lähde: Du Faibao,
Du Bai Things Chinese . China travel & Tourism press, 2002.)
Lisätietoa hutongien nimistä löytyy myös tästä artikkelista:
http://chinawatch.washingtonpost.com/2014/12/names-of-hutong-recall-both-common-folk-elite/
.
V. Katse nykypäivään
Nanluoguxiang on vanhin hutong-kuja, ikää on noin 800 vuotta
(http://www.chinaescapade.com/travel-guide/beijing/hutong.html).
Nykyisin se tunnetaan baareistaan ja myymälöistään, sen merkitys on turistikohteena kasvamassa. Sen lähistöllä sijaitsee vanhoja
siheyuan-pihataloja . Kadun kehityksessä heijastuu nykyajan trendi: modernit
huvitukset ja vanhat perinteet on nivottu toisiinsa. Tämän kaltaisia
baarikatuja, johon on yhdistetty mukaansa tempaavaa kulttuurihistoriaa alkaa
olla yhä enemmän. Perinteisen rakennusarkkitehtuurin ja perinteitä
kunnioittavien ruokapaikkojen lisäksi kadun varrella on myös mm.
antiikkiliikkeitä. Toki ei saa unohtaa runsaslukuisia rihkamamyymälöitä. Yleensä Peking-oppaissa mainitun Sanlitunin mauton
baarikatutunnelma on jäämässä tappiolle näiden uusien ”innovaatioiden”
rinnalla.
Itse en muista Nanluoguxiangilla koskaan käyneeni, lähellä
olen kyllä kulkenut. Yhtenä syynä lienee se, että minä asustelin Pekingissä
2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja sen jälkeen katu on saanut uuden
elämän entisöimistyön jälkeen. Kun kaupungin metroverkosto on vuonna 2012
jälleen laajentunut, niin myös Nanguoluxiangille pääsee kätevästi kuutoslinjan
metrojunalla samannimiseltä asemalta (https://en.wikipedia.org/wiki/Nanluoguxiang
). Näin komean kartan kiinalaiset ovat matkailijoille tehneet, jotta
liikkuminen ja shoppailu kadulla olisi helpompaa : http://www.chinatouristmaps.com/shopping/beijing/nanluoguxiang/full-map.html
. Vasemmassa yläkulmassa näkyy myös rumputorni (drumtower). Se on ollut omia
mielipaikkojani, jonne olen muutaman kerran kiivennyt. Sieltä on myös itäinen
ja Hutong-alue nähtävissä. Vuonna 2006 olen ottanut alueesta kuvia. Niitä voi
nähdä alla. Pohjoisen pilvenpiirtäjät ovat uhkaavan lähellä ja Hutong-alue on
kovasti rappeutumassa. Onneksi sitä ei ole täysin tuhottu ja edes joitakin katuja
on kyetty säilyttämään, jos ei muuna niin turistikohteina. Metroaseman ansiosta
kadulle saadaan turisteja, joiden ostovoimaa halutaan maksimaalisesti hyödyntää.
En valitettavasti tiedä, mikä on rumputornin lähellä sijaitsevien talojen ja
asuntojen nykyinen tilanne. Rumputornin takana on toinen samannäköinen torni,
nimeltään Kellotorni. Niillä oli hyvin tärkeä merkitys vanhassa Pekingissä. Ne
laskivat kaupungin aikaa ja siitä myös asukkaille tiedotettiin päivittäin.
Rumputornista avautuu eteen lukematon määrä ristikkäin olevia harjakattoja |
Jääkö perinne pilvenpiirtäjien jalkoihin? |
…
Ymmärrän, että jos ei mitään oheistoimintaa ole ja alue jää
pelkäksi köyhien kanta-asukkaiden huonosti varustetuiksi asumuksiksi, se
näivettyy. Toivottavaa kuitenkin olisi, että hutong-alueista ei tulisi mitään
pystyyn kuolleita turistimuseoita, rihkamamyymälöitä tai rikša-ajelukohteita
vaan että tavallinen kansa ja matkailijat voisivat niissä kohdata muutenkin
kuin kauppatiskin molemmin puolin. Taitelija-ateljeet voisi olla yksi
piristäjä, mutta kulttuurillisesti köyhää sellainenkin yksipuolinen kehitys on.
Asuntoja pitäisi toki ruveta kiireesti entisöimään, koska tällä hetkellä on
alueita, joissa asunnoista puuttuvat
WC:t ja ihmisten on tultava toimeen julkisten käymälöiden varassa. Kun elintaso
nousee, eivät huonokuntoiset hutong-korttelit enää vastaa nykyihmisen
asumisvaatimuksia. Jos taas alueita kovasti modernisoidaan, niin köyhempi
väestönosa siirtyy keskustasta muualle. Se taas ei liene hyväksi keskustan
eloisuudelle.
V. Lao She: Teehuone -茶馆
Lao She |
Lähestynpä vanhaa Pekingiä myös kaunokirjallisuuden kautta. Lao She (1899 - 1966) on siihen ehkä sopivin kirjailija,
koska häntä pidetään Pekingin kuvaajana. Hänen elämästään ei puutu tragiikkaa,
sillä kulttuurivallankumouksen aikaan hän joutui epäsuosioon ja päätyi sen
myötä itsemurhaan hukuttautuen Pekingissä erääseen tunnettuun järveen. Hänen romaaninsa Riksapoika on myös suomennettu (Lao, She: Riksapoika. suom. Aulis Nopsanen. Helsinki, 1948). Siinä kuvataan Pekingin köyhälistön elämää
hyvin sympaattisesti. Haluan nyt kuitenkin nostaa esille kirjailijan toisen
merkittävästä teoksen, vuonna 1957 valmistuneen näytelmän Teehuone (Cha guan - 茶馆), josta on olemassa englanninnos (Tea house). Näytelmä on katsottavissa
youtubessa, mutta ilman käännöstä. Pekingissä on olemassa suosittu ravintola ”Teehuone
Lao She”, mutta se on perustettu vuonna 1988 ja saanut nimensä tuosta kirjailijan teoksesta. Sillä ei ole
mitään tekemistä näytelmässä esiintyvän Yutai—nimisen teehuoneen kanssa. Se on perustettukin paljon myöhemmin.
Tiananmenin eteläpuolella sijaitseva Lao She Teehouse, vuonna 1988 perustettu ravintola; kuva otettu iltakävelyllä lankalauantaina 2016 |
Kuva Lao Shen näytelmästä |
Näytelmä on aika laaja, henkilöhahmoja on yli 50. Siinä on
kolme näytöstä, joista kukin on sijoitettu eri aikaan. Ensimmäisen näytöksen
tapahtumat ovat vuodelta 1898, toisessa näytöksessä siirrytään tasavallan
aikaan vuonna 1918 ja kolmannessa näytöksessä eletään vuotta 1945. Näytelmä
kertoo karun tarinan suositun teehuoneen kukoistuksesta ja vähittäisestä
romahtamisesta. Se on kiintoisa näkökulma maan karuun historiaan pekingiläisen
teehuoneen näkökulmasta. Nimenomaan
ensimmäinen näytös tuo eteemme Pekingin hutongien elämän moninaisuuden,
toisaalta sen ilon pidon ja yhteisöllisyyden, toisaalta armottoman kurjuuden ja
nälän. Samassa Teehuoneessa tapaavat
rikkaat sekä köyhät, ne jotka haluavat vielä pitää kiinni vanhasta keisarin
vallasta, ne jotka katsovat uusiin elämän mahdollisuuksiin, ne jotka ovat jo
menettäneet toivonsa ja on vielä’ niitäkin, joille kansainvälistyminen on
merkinnyt vajoamista oopiumin turtumukseen.
Elämä on yhtä kaaosta ja sotaa. Ihmisten on yritettävä
selvitä hengissä, vaikka sota syö yhteisöä eikä ravinnosta ole aina varmuutta.
Loppujaksossa eletään Kuomingtanin vallan alla, ja näkymät ovat hyvin
lohduttomat. Teehuoneen pitäjä Wang Lifa, jonka elämää on saatu seurata lähes
50 vuoden ajan, ei kestä loppuun asti vaan hän hirttäytyy.
Tapahtumapaikkana on Yutai-niminen teehuone. Sillä
tarkoitetaan paikkaa, jossa ihmiset käyvät juomassa teetä ja syömässä
pikaisesti valmistettavaa ruokaa, kuten esimerkiksi nuudeleita. Tyypilliseen
nuudeliannokseen oli lisätty hienoksi silvottua sianlihaa.
Uutena ilmiönä on noussut oopiumi, jonka uhriksi on jäänyt
mm. hoilottamalla teekupposta tai kolikkoa kerjäävä ennustajaukko ”Tang oraakkeli”.
Hän on häiriöksi, mutta häntäkin siedetään, niin kuin myös lukemattomia
kerjäläisiä ja köyhtyneitä, jotka henkensä pitimiksi yrittävät jopa myydä omia
lapsiaan. Eräs äiti on laittanut tyttärensä hiuksiin oljen pystyyn merkiksi
siitä, että tämä on kaupan. Lopulta keisarin hovissa toiminut eunukki Pang
toteuttaa haaveensa ja ottaa tytöstä vaimon tämän järkytykseksi ja ehkä myös monien
huviksi. Myöhemmin tuo tyttö ilmestyy näytelmään aikuisena naisena.
Keisarivallan hajottua tuo vastenmielisesti asemallaan pröystäillyt eunukki oli
menettänyt kaiken arvonsa ja omaisuutensa, joutunut sisarenpoikiensa
ryöväämäksi ja kuollut (tai tapettu). Tuo ostettu vaimo on joutunut rutiköyhänä
elättämään ja kasvattamaan eunukin toista ”armotekoa”, tämän hankkimaa ottopoikaa,
minkä hän sitten tekeekin suurella sydämellä tavoitteena saada poika kouluun.
Teehuoneessa on tämän tästä erilaisia kahnauksia, joiden
syynä voi olla vaikka kyyhkynen, joka on eksynyt naapurin kyyhkyslakkaan, ja
omistaja väittää naapurinsa varastaneen sen.
Riidat puhkeavat pienessä tilassa helposti, huuto raikuu, kiinalainen
kiukku voi tuntua ärhäkältä, teekupposia saatetaan heitellä pitkin nurkkia.
Mutta toisaalta isossa joukossa aina on joku, joka kykenee rauhoittamaan
tilanteen ja pian jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sopu löytyy
nopeasti teekupposten ja nuudelikulhojen äärellä.
Teehuoneeseen tullaan myös erilaisten harrastusten kanssa. Lautapelit,
kuten kiinalainen shakki xiangqi,
kuuluivat asiaan. Yhtenä keskeisenä hengenluojana teehuoneessa ovat häkkilintujen
kasvattajat. He ilmestyvät paikalle häkkeinensä. Erinäisin keinoin he saavat
lintunsa sirkuttamaan virtuoosimaisen upeasti.
Ja olihan teehuoneissa myös niitä, joiden tultua paikalle
alettiin puhua kuiskaten. He olivat keisarin hallinnon salaisen poliisin
kyttiä, vakoojia, joiden tehtävänä oli kuulostella ihmisten puheita ja
keskustelua ja jos jotain epäilyttävää oli tekeillä, niin sitten he iskivät,
veivät kuulusteltaviksi ja myöhemmin vankilaan. Yllä kerroin Ming-dynastian
karuista ajoista. Qing-dynastian kätyrit toimivat heihin verrattuna paljon
siistimmin. Eräs lintuhäkkimies ennusti täysin viattomassa keskustelussa keisarin
vallalle loppua ja heti nuo miehet iskivät. Tässäkin tilanteessa oli niitä,
jotka yrittivät sovitella ja puhua ystävänsä puolesta, mutta se ei näissä
tapauksissa auttanut. Mies vietiin, lähtiessään hän pyysi teehuoneen omistajaa
huolehtimaan linnusta. Näytelmän lopussa nuo miehet tapaavat jälleen toisensa.
Se lintumies oli viettänyt vuoden päivät vankilassa, mutta elämässä oli ollut
niin paljon katkeria tapahtumia, että tuo episodi oli jo lähes unohtunut.
Kaunaa hän ei entisille pidättäjilleen kanna, nämäkin ovat vain tavallisia
kuolevaisia, jotka ovat hengen pitimikseen tehneet omaa työtään.
Seinillä oli hutongissa korvat. Ahtaudessa piti varoa
huutamasta mitä tahansa, ainakin kun kyse oli politiikasta. Teehuone oli
ratkaissut tuon asian niin, että ympäri huonetta oli levitetty paperiliuskoja,
joihin oli kirjoitettu teksti ”Älä väittele valtionasioista”. Joskus se unohtui
ja seuraukset olivat ikäviä. On lisättävä pieni seikka 1970-luvun lopusta. Kun
kulttuurivallankumouksen jälkeen Lao Shen Teehuonetta
alettiin näyttää uudestaan. Teatteriin leviteltiin iso juliste, johon oli
kirjoitettu juuri tuo yllä oleva teksti. Sen vaikutus tietysti iski ja upposi myös
kommunistiseen Kiinaan. Mikään ei siis ollut muuttunut.
On näytelmässä myös eräs kohtaus, joka tuo mieleen meidän
oman aikamme pakolaisvirtoineen. Teehuoneessa
on eräs mies, joka haluaa osoittaa hyväsydämisyyttään kerjäläisnaista ja tämän
tytärtään kohtaan ostamalle heille nuudelikupposet. Heti nousee ympärillä parven
lailla vastareaktioita: ”et voi auttaa heitä kaikkia”. Se on monien mielestä rahojen tuhlailua. Yhteisöllisyys
merkitsee siis sitä, että kerjäläisiä kyllä siedetään, mutta yhteisön oma
arvohierarkia perii kuitenkin voiton. Eräs nouseva liikemies yrittää korostaa,
että hän nostaa myös kerjäläisten elämän kukoistukseen laittamalla talouden
rattaat pyörimään. Näytelmän lopussa
joku toteaa, että loppujen lopuksi tuo mies oli nostanut vain omaa statustaan,
köyhille ei ollut edelleenkään jäänyt mitään.
Näytelmän loppu on lohduton. Kuten kerroin teehuoneen pitäjä Wang Lifa hirttäytyy. Hieman ennen hänen ystävänsä heittelee arvottomia paperirahoja ympäri huonetta. Niitä hän oli säästänyt saadakseen itselleen arvokkaat hautajaiset. Hän oli saattanut muita kaiken menettäneitä köyhtyneitä hautaan, hänelle itselleen ei ole jäänyt ketään. Vanhat miehet voivat Qing-dynastian jäänteinä jäädä unohduksiin.
Näytelmän loppu on lohduton. Kuten kerroin teehuoneen pitäjä Wang Lifa hirttäytyy. Hieman ennen hänen ystävänsä heittelee arvottomia paperirahoja ympäri huonetta. Niitä hän oli säästänyt saadakseen itselleen arvokkaat hautajaiset. Hän oli saattanut muita kaiken menettäneitä köyhtyneitä hautaan, hänelle itselleen ei ole jäänyt ketään. Vanhat miehet voivat Qing-dynastian jäänteinä jäädä unohduksiin.
VI. Siheyuan - Pihatalo
Seuraava kuvaus on lainattu artikkelista Pihatalo – klassinen muurein ympäröity
asuintalo, joka löytyy kirjasta Bailey ym. Kiina (suomentanut T.Tuomaala. Tammi 2007, s. 292 – 295).
Siheyuanit on klassisia kiinalaisia pihataloja, joita on
ollut runsaasti nimenomaan pohjoisessa. Erityisesti ne ovat keskittyneet
Pekingiin. Suorakulmaisia pihataloja rakennettiin tiiviisti toisiinsa kiinni
hutongien varteen tarkkarajaisiin kortteleihin. Viime vuosikymmenten
rappeutumisen ja hävittämisen jälkeen niitä on jäljellä Pekingissä enää alle
tuhat.
Pieni osa taloista on säästetty ja muutettu museoiksi, koska
niissä on asunut kuuluisia henkilöitä. Joissakin taloissa toimiii nykyisin
hotelli. Vielä pienempi osa on edelleen asuntoina, niissä asuu alkuperäisten
omistajien jälkeläisiä. Siheyuan edustaa keskeistä kiinalaita arkkitehtuuria.
Talojen suojeleminen on haaste niille, jotka haluavat säilyttää maan
pääkaupungin historiallisen luonteen. Haluaisin tuohon vielä lisätä, että hutong-alueilla on varmaankin myös paljon pientaloja, joita ei suoranaisesti voi
luokitella perinteisiksi siheyuaneiksi, mutta jotka kuitenkin enemmän tai
vähemmän pyrkivät niitä jäljittelemään.
Kirjassa esitellään vaatimatonta taloa, joka oli aikanaan
Peking-oopperan laulajan Cheng Yannqiun (1904 – 1958) asuntona. Kyseessä on ns. kaksipihainen talo. Cheng asui
talossa vuodesta vuodesta 1937 kuolemaansa saakka. Sen jälkeen hänen kolme
poikaansa ovat pitäneet rakennuksen sellaisessa kunnossa, että se jäljittelee
elämää yli puoli vuosisataa sitten. Talo on kooltaan 390 m2, ja siinä on
runsaasti klassisia piirteitä. Piha on lähes puolet kokonaispinta-alasta. Talojen
ulkoseinissä on vain pienet, korkealla sijaitsevat ikkunat, joten se on melko
eristäytynyt ulkomaailman vilkkaista kaduista. Asukkaat voivat elää omassa
rauhassa.
Peruselementit kaikissa Pekingin siheyuan-taloissa ovat
aitaaminen, symmetria ja hierarkia: pihaa ja taloja ympäröi korkea, harmaa
muuri, asunto muodostuu symmetrisistä osista; yksi ainoa portti piha-alueen
reunalla tuo yksityisyyttä. Kaikki rakennukset ovat kääntyneinä pihaa kohti,
joten avoin tila tulee osaksi kokonaisuutta ja se voidaan nähdä talojen
”huoneena”. Talokokonaisuus on suunnattu kohti etelää tai kaakkoa, mikä päästää
pihalle talvella mahdollisimman paljon valoa.
Siheyuan ei varmastikaan ole sopiva ratkaisu nykypäivän
asumisen tarpeisiin. Ne ovat kuitenkin arvokasta kulttuuriperintöä, minkä
vuoksi niitä on pyrittävä säilyttämään. Kyllä niissä ihmisiä vielä asuu, mutta
erityissyistä. Niin kuin yllä Chengin tapauksessa, kiinteistö on jäänyt perheen
haltuun ja perhe haluaa ylläpitää vanhaa perinnekulttuuria. Niitä käytetään
nykyisin yhä enemmän joko hotelleina, taiteilijoiden ateljeina, joidenkin
tunnettujen henkilöiden kotimuseoina tai muuten vain julkisena edustustilana.
Pääasiana, että niitä jossain määrin edelleen vaalitaan eikä anneta perinteen
kadota. Liikoja ei voi vaatia pragmaattiselta, taloudelliseen hyödyn
maksimointiin tähtäävältä maan hallinnoltakaan.
Siheyuanin pohjapiirros, hieman erilainen versio kuin yllä. |
Sisäänkäynti. Seinämä esti "pahojen henkien" pääsyn. |
Messinkinen ovenkolkutin ja sisääntuloportti. Rakennus lukittiin yhdistämällä messinkirenkaat ketjulla. |
Porttipylväs |
Piha |
Keittiöristikot |
Varastona toimiva välikkö |
...
Houhai-järvialueella – lähellä yllä mainittua Rumputornia - on
eräs keskustan parhaita esimerkkejä ylemmän luokan Siheyuan-pihatalosta:
Prinssi Gongin kartano (Prince Gong’s Mansion). Prinssi Gong eli vuosina
1833-1898. Hän oli tärkeä Qing-dynastian neuvonantaja ja toimi mm. maan
ensimmäisenä ”ulkoministerinä”. Kartano on vuodelta 1777 ja toimii nykyisin
museona. Paikkaan voi tutustua vaikka täältä.
Minuun teki vaikutuksen aivan hotellini lähellä sijaitseva
Peking-oopperatähti Mei Lanfangin kotimuseo. Mei Lanfang (1894-1961)asui siellä
elämänsä viimeiset kymmenen vuotta. Sen pienimuotoinen sisäpiha teki minuun
vaikutuksen. Piha on rakennettu perinteitä noudattaen. Pohjoispäässä on
taiteilijan asunto, ikkunat pihaa kohti etelään päin. Molemmilla sivuilla on pienemmät
talot. Sisääntulo on kaakkoisnurkassa.
Piha näyttää hyvin suojaiselta paikalta, ympärillä olevat puut suojaavat pihaa
auringon kuumuudelta luoden sinne vilpoisia nurkkauksia. Voin tuntea jopa
sydämessään sen harmonian, jonka rakennukset ja piha kokonaisuutena luo. Kyllä arkkitehtuuri luo myös sydämeen rauhan
ja levollisen mielen.
Mei Lanfangin asunnon olohuone |
Mei Lanfangin kotipiha |
Kun yllä kirjoitin kyyhkysten kasvattamisesta, niin
mainitaan vielä sekin, että Mei Lanfang harrasti nuorempana kyyhkysiä. Yhtenä
syynä hän näki sille sen, että sen ansiosta hän saattoi kehittää näköään.
Mielestäni musikaalinen nuori mies lienee ihastunut myös kyyhkysten pyrstöissä
soiviin bambuhuiluihin.
Mei Lanfangin kotimuseon pihalla otettu kuva. Luulen, että kesäkuumalla piha on suojaisa paikka puiden lehtiessä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti