Kävin kirjastossa kuuntelemassa luentoa
säveltäjä Sergei Rahmaninovista (1873 -
1943). Väsyneenä menin, virkistyneenä lähdin. Matkaevääksi jäi mieleen seuraava
Rahmaninovin ajatus:
”Musiikki on runouden sisar. Ja sen äiti on suru.”
Tähän voisin lopettaa, sillä Rahmaninovin musiikki on
melankolian täyttämää. Jatkan kuitenkin vielä. Kerron hieman luennosta ja muustakin Rahmaninoviin liittyvästä. Jos minun pitäisi mainita
suosikkisäveltäjiäni, niin Rahmaninov kuuluisi kärkikolmikkoon. Tietysti
taiteen alalla paremmuusjärjestykset ovat typerää, mutta suotakoon leikkimieltä
siihenkin.
Sergei Rahmaninovin musiikki on täynnä kotimaan, vanhan
Venäjän kaihoa, koti-ikävää. Siksi ei ole aivan väärin sanoa, että Rahmaninovin
musiikki on surusta tehty. Tuo koti-ikävä merkitsi Rahmaninovin perheessä
kaipuuta vanhaan Ivanovkaan, perheen
kesäpaikkaan, joka sijaitsi Etelä-Venäjällä Tambovin kaupungin lähistöllä,
Moskovasta kaakkoon. Vallankumouksen sytyttyä bolševikit kaappasivat sen
haltuunsa, Rahmaninovin perheelle avautui mahdollisuus emigroitua länteen.
Nykyisin Ivanovkassa sijaitsee Rahmaninovin kotimuseo (http://www.ivanovka-museum.ru/).
Hyvä, kun kaupunginkirjasto järjestää tämänkaltaisia
tilaisuuksia. Luennoitsijana oli Ari Helander ja luennon varsinainen otsikko
oli Sergei Rahmaninov – viimeinen
romantikko. Luennolla keskityttiin
säveltäjän pianomusiikkiin, erityisesti hänen pianokonserttoihin. Säveltäjän
elämää seurattiin kronologisesti ensimmäisestä pianokonsertosta aina kuolemaan
saakka. Näin Rahmaninov tuli laajemminkin tutuksi.
Luento oli perusteellinen ja luennoitsijan selkeä esitystapa
vangitsi kuulijat mukaansa. Se oli virvoitusta synkkyyteen. Luennoitsijaa
kuunnellessa muu unohtui. Hän näyttää tuntevan hyvin aiheensa.
Kun asiaan kuin asiaan on tapana laittaa kritiikkiä, niin
tulkoon sitäkin. Luennoitsija keskittyi pianomusiikkiin ja koko elämä
mielestäni fokusoitui liikaa pianokonserttoihin. Onhan hänen
sävellystuotantonsa toki paljon laajempi, monet mielenkiintoiset asiat jäivät
käsittelemättä ja pelkistäessään luennoitsija tuli panneeksi hieman mutkia
suoriksi. Ja esimerkiksi
neuvostoliittolaisen satiirikkoparin Ilf ja Petrov maininta oli trivialiteetti,
joka noin lyhyenä toteamuksena jäi leimakirveen asteelle. Mutta se oli
pikkuseikka. Luento on osana sarjaa
”Viiden pianokonserton miehet”. Sen
pohjalta luennoitsija oli tehnyt rajauksensa ja luento pysyi hienosti kasassa, ei
lähtenyt turhia rönsyilemään. Myös suosionosoituksista ja yleisön ilmeistä
päätellen luento miellytti, joten se siitä kritiikistä.
En aio käydä lävitse luennon sisältöä. Wikipediasta löytyy
helposti elämäkertatietoja ja huomasin, että sitä on luennoitsijakin käyttänyt
tukenaan. Kerron itseni kannalta kiinnostavista seikoista, tosin tulen samalla
toistaneeksi wikipedian tietoja.
Minua itseäni kiinnosti ensiksikin se, mitä Ari Helander
kertoi vuonna 1934 valmistuneesta Rapsodiasta (Rapsodia Paganinin teemasta pianolle ja orkesterille, op. 43). Siinähän on kyse variaatioista Paganinin
tuttuun teemaan. Monet muutkin säveltäjät ovat siitä luoneet variaationsa. Olen
jostakin syystä aina vieroksunut Paganinia ja siksi tuo Rahmaninovin Rapsodia on
jäänyt minulla vähemmälle huomiolle.
Helander kertoi sävellyksen taustalla soivasta keskiaikaisesta Dies Irae –teemasta (”Vihan päivät”). Ja
oli siinä muutakin kiinnostavaa. Varmasti
palaan vielä myöhemmin sävellyksen pariin. Rahmaninov ei kutsunut sävellystään
pianokonsertoksi. Luennossa se kuitenkin täyttää luentosarjan nimen vaatiman
viidennen pianokonserton tehtävän.
Täällä voi nauttia Rapsodiasta Paganinin teemaan Rahmaninovin
itsensä soittamana:
Rahmaninov oli sangen herkkä kriitikoiden ja yleisön
reaktioihin. Ensimmäisen sinfonian ensiesityksen (maaliskuussa 1997) saama vastaanotto sai nuoren
aloittelevan säveltäjän aivan tolaltaan ja siitä selviytymiseen hän tarvitsi
terapiaa (Korjattu, ks. lopun kommentti!). Myös vuonna 1926 valmistunut neljäs pianokonsertto joutui kriitikoiden
ja konserttiyleisön lyttäämäksi.
Viidettä pianokonserttoa hän ei sitten enää rohjennut valmistaakaan vaan
tyytyi yllä mainittuun rapsodiaan.
Rahmaninov yritti noista epäonnistuneiksi luoduista
teoksistaan tehdä korjaamalla parempia. Ensimmäisen pianokonserton hän uudisti
vallankumouksen melskeessä vuonna 1917. Neljännestä syntyi uusi versio vuonna
1941. Helander totesi ainakin neljännestä konsertosta, että kriitikkojen nyreys
vain lisääntyi. Olisi ollut parempi jättää ne entiselleen.
Sinfonian nro 1 jälkeen iskeneestä
masennuskaudesta Helander kertoi melko perusteellisesti. Rahmaninov ohjattiin hypnoterapeutti
Nikolai Dahlin (1860 – 1939) luo. Kyse oli menetelmästä, jossa potilas
vaivutettiin hypnoosiin. Apuna käytettiin myös keskusteluterapiaa. Se oli eräänlaista suostuttelua, terapeutti
halusi vahvistaa asiakkaan pääkopassa olevia kykyjä ja lahjoja, hän vältti
tuomasta häneen mitään ulkopuolisia seikkoja. Ymmärsin, että näin hänen
itseluottamuksensa palasi. Luennoitsijan
mukaan Rahmaninovia vaivasi ns. ”kirjoittajan blokkiin” verrattavissa oleva
kyvyttömyys. Siinä henkilö ei kykene luomaan sanoiksi hahmottelemiaan ajatuksia.
Marilyn Monroe ja Tom Ewell elokuvassa Kesäleski |
Tuo ”blokki” purkautui sitten muutaman vuoden kuluttua
varsin riemukkaalla tavalla, kun säveltäjä onnistui vuonna 1901 luomaan toisen
pianokonserttonsa, jonka tuntevat ainakin kaikki Marilyn Monroen ystävät.
Vuonna 1955 valmistuneessa Billy Wilderin elokuvassa Kesäleski (The Seven Year
Itch) soi Rahmaninovin toinen pianokonsertto ja varsin sensuellin elokuva
tuon musiikin myötä tulee. Selvennän, että Marilyn nousi mieleen omasta
päästäni. Luennoitsija ei häntä maininnut.
Tuohon toiseen pianokonserttoon liittyy yksi varsin olennainen
seikka. Rahmaninov omisti sävellyksensä terapeutilleen Nikolai Dahlille. Dahl
oli itsekin muusikko, hän soitti alttoviulua.
Nikolai Dahl |
Helander kertoi hienon yksityiskohdan Dahlin urasta. Hän
muutti 20-luvulla Neuvostoliitosta Libanoniin ja alkoi soittaa alttoviulua paikallisessa
amerikkalaisen yliopiston orkesterissa. Sattui kerran niin, että orkesterin
ohjelmassa oli Rahmaninovin toinen pianokonsertto. Koska orkesterin jäsenenä
oli konserton synnyn kannalta olennaisen tärkeä henkilö, sai alttoviulisti Dahl
kunnian tulla esityksen jälkeen kumartamaan innostuneen yleisön eteen. Ei hän
ollut kuka tahansa alttoviulisti, vaan henkilö, jonka nimi oli kirjoitettuna sävellyksen
nimilehdelle. Tuo esitys oli varmaan yleisölle, orkesterille ja varmasti ennen
kaikkea Nikolai Dahlille ikimuistoinen.
Pari kertaa viitataan myös tapaamisiin kirjailija Leo
Tolstoin kanssa. Siinä kirjailijalegenda esitetään valitettavan negatiivisessa
valossa. Joku sai varmasti hänestä hölmön kuvan. Rahmaninovin seurana on
maineikas oopperalaulaja Fjodor
Shaljapin (1873 – 1938). Shaljapin esitti Rahmaninovin kanssa Tolstoille
yksinlaulun ”Kohtalo” (Судьба, ”Fate”), jossa kuuluu
Beethovenin viidennen sinfonian alkuteema. Tässä sen esittää loistava baritoni
Sergei Leiferkus: https://www.youtube.com/watch?v=L2OmroeblNA.
Muista Rahmaninovin ajan pianistiystävistä luennoitsija pani
merkille erityisesti ukrainalaissyntyisen Vladimir Horowitzin (1903 – 1989),
josta kehittyi loistava Rahmaninovin musiikin ja erityisesti kolmannen
pianokonserton tulkitsija. Kyseessähän on pianistilta erityistä taituruutta
vaativa konsertto. Horowitz soitti konserton konservatorion lopputyönään ja
onnistui siinä loistavasti. Sen myötä miehistä tuli hyvät ystävät. Rahmaninovin
kolmas pianokonsertto säilyi Horowitzin pitkän uran ohjelmistossa loppuun
saakka.
Rahmaninovista on todettava se seikka, että Amerikassa
asuessaan hän oli ennen kaikkea konserttipianisti ja siinä roolissaan varsin
suosittu. Säveltäjän työ välillä hieman takkuili eikä se tuonut hänelle
huomattavammin tuloja.
Kuuntelen itse usein Rahmaninovia. Jos mahdollista,
kuuntelen yleensä kaikki radiokonsertit, joiden ohjelmassa on Rahmaninovia, tämä
koskee myös nettiä. Viimeksi kuuntelin
pietarilaisen Mariinsky-teatterin nettikanavalta (Mariinsky.tv) Rahmaninovin
ensimmäisen oopperan Alekon
konserttiversiota. Se oli vastikään 70 vuotta täyttäneen baritoni Sergei
Leiferkusin juhlaesitys. Täyttä terästä tuntuu laulaja olevan, ei kuulu ikä miehen
äänessä. Ja koko esitys oli aivan loistava intensiivinen kokonaisuus. Se on
edelleen nähtävissä ja kuultavissa täällä: https://www.youtube.com/watch?v=EKhlsPy9WOs.
Ooppera perustuu Aleksander Puškinin
runoelmaan Tsygany ”Mustalaiset” (Цыганы,
”Gypsies”). Runoelman tapahtumat
sijoittuvat Bessarabiaan. Keskiössä on kahden nuoren Alekon ja Zemfiran traaginen
rakkaustarina. Youtubesta löytyy vuodelta 1953 peräisin oleva oopperan
filmatisointi: https://www.youtube.com/watch?v=x-3Zt19vZjE.
Esitys huokuu mustalaisromantiikkaa. Ei
sitä tietenkään aidoksi voi kutsua, mutta upeita laulusooloja ja perinteisiä
tanssiesityksiä siinä on. Rahmaninov sävelsi oopperan opinnäytetyönään. Sitä
katsomassa oli itse Pjotr Tšaikovski. Tämä innostui esityksestä niin, että
taputti lähes kätensä rikki. Valitettavasti pian tuon jälkeen Tšaikovski
menehtyi. Varmaankin hän olisi edistänyt lahjakkaan säveltäjänuorukaisen uraa
ja myös ooppera oli saanut enemmän huomiota.
On mielenkiintoista, että tuosta Tšaikovskin ajan
romantikkosäveltäjästä Sergei Rahmaninovista tuli vanhoina päivinään
amerikkalaisessa suurkaupungissa asusteleva suuren maailman tähti, joka kuunteli
vapaa-aikanaan paljon jazzia ja pyrki liittämään jonkin verran myös omaan musiikkiinsa
jazzillisia elementtejä. Hänen yksi
erityinen suosikkisävellys oli George Gershwinin (1898 – 1937) amerikkalaisista
amerikkalaisin sävellys Rhapsody in Blue,
joka valmistui 1924. Gershwin oli sinäkin mielessä Rahmaninoville läheinen,
sillä hän oli sukujuuriltaan Venäjän juutalaisia. Isä oli muuttanut Pietarista
Yhdysvaltoihin 1890-luvun alussa.
Isä Sergei ja tytär Tatjana. Perheessä oli kaksi tytärtä, joista Tatjana syntyi v. 1907 |
Sergei Rahmaninov ja tyttärenpoika Alexandre vuonna 1935 |
…
Yllä kerroin jo kolmannesta pianokonsertosta. Siihen liittyy
myös australialainen elokuva Shine (1996).
Se kertoo pianisti David Helfgottin
elämäntarinan. Mies oli nuorena ilmiömäinen lapsitähti ja superlahjakkuus. Isä ja äiti
olivat kokeneet keskitysleirin kauheuden, mikä vaikutti perheen elämään.
Lapsuuden koti oli täynnä ahdistavaa henkeä, isä suojeli perhettään kuin
vainoharhainen. Hän halusi pitää sen koossa hinnalla millä hyvänsä, ei halunnut
päästää poikaa maailmalle korkean tason oppiin, vaikka kaikki yrittivät häntä
taivuttaa. Poika lähti kuitenkin Englantiin isän vastustuksesta huolimatta. Ja
sai seurakseen syyllisyyden.
Poika pyrki täydellisyyteen, ja varsinkin häntä työnsivät
siihen hänen opettajansa. Suurimpana haasteena oli Sergei Rahmaninovin
pianokonsertto nro 3. Kesken esityksen nuorukaiselle puhkesi skitsofrenia.
Alkoi mielisairaalan kierre. Lopulta David parani, jotenkuten. Hän löysi uudelleen pianon
ja se oli avain hänen parantumiseensa. Lisäksi rinnalle löytyi ymmärtävä
nainen. Lopulta hän onnistui palaamaan konserttilavoille. Sairaus seurasi
häntä, eikä hän syyllisyydestäänkään päässyt täysin vapaaksi, mutta ne olivat vain pieniä esteitä, elämä ja musiikin voima olivat perineet voiton.
En olisi katsonut elokuvaa, ellei se olisi tullut vastaan Rahmaninovin nimen kautta. Se toi minut elokuvan äärelle. Mutta Rahmaninov oli vain sattunut säveltämään tuon kohtalokkaan konserton, joka laukaisi sairastumisen. Pidän sitä yhtenä vaikuttavimmista elokuvista, vaikka toki silläkin on puutteensa. Eniten häiritsee suuren yleisön kosiskelu. Päähenkilön esittäjä on huippuluokan filmitähti ja onnistuu työssään, mutta tällaisissa tuotannoissa huomion metsästyksestä tulee pääasia, Oscarit kimmeltävät silmissä. Varsinkin loppupuolella traaginen ihmiskohtalo meinaa jäädä taustalle. Mutta se kuuluu näihin elokuviin.
En olisi katsonut elokuvaa, ellei se olisi tullut vastaan Rahmaninovin nimen kautta. Se toi minut elokuvan äärelle. Mutta Rahmaninov oli vain sattunut säveltämään tuon kohtalokkaan konserton, joka laukaisi sairastumisen. Pidän sitä yhtenä vaikuttavimmista elokuvista, vaikka toki silläkin on puutteensa. Eniten häiritsee suuren yleisön kosiskelu. Päähenkilön esittäjä on huippuluokan filmitähti ja onnistuu työssään, mutta tällaisissa tuotannoissa huomion metsästyksestä tulee pääasia, Oscarit kimmeltävät silmissä. Varsinkin loppupuolella traaginen ihmiskohtalo meinaa jäädä taustalle. Mutta se kuuluu näihin elokuviin.
…
Mainitsin jo Rahmaninovin perheen kesäpaikan Ivanovkan, josta perhe joutui luopuman
emigroitumisen kautta. Myöhemmin Rahmaninov rakennutti Ivanovkaa jäljittelevän huvilan Sveitsiin. Sille annettiin nimi Villa Senar. Nimen alkutavut luotiin
avioparin etunimistä, loppu-r viittasi sukunimeen. Siihen pyrittiin luennoitsijan mukaan luomaan
tuon Venäjälle jääneen huvilan henkeä, mikä kuvastaa Rahmaninovin perheen suurta
nostalgiaa omaa kotimaataan kohtaan. Löysin netistä vuodelta 2013 peräisin
olevan Guardian-lehden kirjoituksen, jossa kerrotaan Vladimir Putinin suunnitelmista
lunastaa Villa Senar Venäjän
omistukseen: https://www.theguardian.com/music/2013/nov/26/putin-purchases-rachmaninoff-archive-estate.
Artikkelissa tietolähteenä on pianisti Denis Matsujev. Saa nähdä, mitä tulee
tapahtumaan. Artikkeli kertoo, että tuolloin huvilasta tulisi varmaan
venäläisten pyhiinvaelluspaikka. Tässä poliittisessa ja taloudellisessa
tilanteessa nuo suunnitelmat ovat varmaan jo hälvenneet.
….
Lopuksi haluan vielä palata luentoon. Helander kertoi, että kun Rahmaninov vieraili ensi kerran Amerikassa, suuri yleisö tunsi
hänet ennen muuta yhden pianokappaleen luojana. Se on edelleenkin tunnetuimpia
Rahmaninovin sävellyksiä.
Kyseessä on Preludi
cis-molli op. 3 No 2 (Prelude in C
sharp minor). Tässä sen esittää itse säveltäjä: https://www.youtube.com/watch?v=mXGSfJn3nKQ.
Mielestäni tulkinta on sielukas, muuta sanaa en nyt keksinyt. Laitan vertailun
vuoksi myös Jevgeni Kissinin version: https://www.youtube.com/watch?v=SCm9O2KNEX4.
Tutustuin tuohon sävellykseen ensi kerran alle kaksikymppisenä
pitkätukkaisena nuorukaisena aivan muun version kautta. Olin nimittäin ostanut
hollantilaisen Ekseption-yhtyeen levyn LP:n nimeltään Ekseption 3 (ilmestymisvuosi 1970). Siinä kokoelmassa oli raita
nimeltä On Sunday they will kill the
world. Sävellys pohjautuu tuohon
Rahmaninovin preludiin. Varsinaisen lauluosuuden on säveltänyt yhtyeeseen
kuulunut W.Luikinga. Ekseption soitti etupäässä klassiseen musiikkiin
pohjautuvia kappaleita (https://en.wikipedia.org/wiki/Ekseption).
Kuuntelin tuota LP:tä jatkuvasti ja ”Rahmaninovista” tuli yksi suosikkini. Sen
voi kuulla täältä: https://www.youtube.com/watch?v=WaQ1_DWrFkg
. Ei siinä paljon yhtymäkohtia alkuperäiseen Rahmaninovin sävellykseen ole,
mutta kuullessani ensi kerran alkuperäisen sävellyksen, ihastuin välittömästi.
Aivan kuin nuoruuden ensirakkaus olisi tullut mieleeni. Tuolloin 70-luvulla rikottiin rockin raja-aitoja klassisen
suuntaan välillä yllättävän rohkeasti. Minä ajattelen sitä vain hyvällä. Siitä
pääsi kuin varkain vehreämpiin maisemiin.
1970-luvun alussa ostamani levyn kannessa oli tämä kuva. |
Päivitys 9.3.2018
Korjattu virheellinen tieto Rahmaninovin henkisestä romahduksesta. Se tapahtui vuonna 1997 Sinfonian nro 1 ensiesityksen jälkeen. Esitys tapahtui Pietarissa ja syynä oli lähinnä kapellimestari Aleksandr Glazunovin ja säveltäjän henkinen etäisyys. Kaiken lisäksi Glazunov totesi myöhemmin valmistautuneensa esitykseen huonosti ja epäsuorasti vihjaa olleensa esityksen aikana humalassa.
Korjattu virheellinen tieto Rahmaninovin henkisestä romahduksesta. Se tapahtui vuonna 1997 Sinfonian nro 1 ensiesityksen jälkeen. Esitys tapahtui Pietarissa ja syynä oli lähinnä kapellimestari Aleksandr Glazunovin ja säveltäjän henkinen etäisyys. Kaiken lisäksi Glazunov totesi myöhemmin valmistautuneensa esitykseen huonosti ja epäsuorasti vihjaa olleensa esityksen aikana humalassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti