Tämän vuoden jouluni alkoi lauantaina Diandran konsertista. Niin voisi kiteyttää. Joulunahan eletään osin menneisyydessä, palataan aitoihin lapsuuden kokemuksiin ja myös myöhempiin muistoihin. Menneet ovat mielessä - lapsuudesta lähtien, jolloin kirkossa käynti oli jouluaaton kohokohtia. Ja kun nyt konsertin paikkana oli tutuksi tullut kirkko, ei voi unohtaa myöskään vajaan kymmenen vuoden takaisia hetkiä, kun hakeuduin Kuusankosken kirkkoon jouluaattoillan hartaustilaisuuteen. Siellä on ollut perinteenä kokoontua aattoiltana kello 22. Iso kirkko on ollut joskus täpösen täynnä. Muistissa on, kun hartaus päättyi kanttori Kukkosen esitykseen ”Oi, jouluyö”. Uruilla säestäen hän antoi laulun tulla koko sydämestä.
Korona-ajan masentavien hetkien keskellä yhtäkkiä huomaan
istuvani täpötäydessä kirkossa, kovalla puupenkillä odottamassa konsertin
alkua, nelisenkymmentä minuuttia toiveikasta odotusta. Sen odotuksen jälkeen
koin täyttymyksen. Itse asiassa kyllä me kuitenkin nyt istuimme suhteellisen
väljästi. Jokin häveliäisyys esti meitä menemästä liian lähelle. Ainakin viisi
paikkaa olisi helposti edestäni löytynyt. Mutta niin täyttä en ollut saanut
kokea muutamaan vuoteen. Se toi myös yhteisyyden tunteen, herätti henkiin
jotakin, joka ennen viime vuotta oli vielä tavanomaista.
Maallisen laskelmoidussa konsertissa toki oltiin, mutta
sisältö oli hengellistä ja kyse oli todellakin hartauden harjoittamisesta, jos
mittarina on laulujen sisältö ja sanoma.
Miksi Diandra? Ei hän minulle mikään idoli ole ollut. Hänen
Idols-hommia en ollut seurannut. Tykästyin häneen, kun näin Alfa-TV:n konsertissa
hänen laulavan Uralin pihlajaa, myös
venäjäksi. Ajattelin, että jopa tyttö lauloi kauniisti. Sen jälkeen alkoi
vähitellen paljastua, kenestä oli kyse.
Lainasin kirjastosta hänen levyjään ja yritin kuunnella. Ei
kiinnostanut lainkaan. Toisaalta asiantuntijoidenkin suusta kuulin, että
hänellä on lahjoja. Hän on suurten estradien laulaja, minulle ennustettiin.
Edelleenkään eivät hänen Tv-esityksensä erikoisemmin sytyttäneet.
Kun kerran mahdollisuus avautui, halusin kokea hänet livenä.
Myös konserttipaikalla oli merkitystä. Tuskin olisin muualle mennyt, en
ainakaan jäähalliin.
Odotin uteliaana lauantaita.
Mitään valtavaa elämystä en odottanutkaan kokevani. Niin sitten kävi,
että konsertti ylitti odotukseni. Olen ympäri maailman kokenut monenlaisia
huippuesityksiä. Siitä huolimatta nostan lauantain konsertin aivan kärkipäähän.
Kyllä Diandran luonnollisen vapautunut olemus sai yleisön mukaansa. Rutiini ja
tavanomaisuus oli kaukana, hän oli aitona itsenään joka hetkessä.
Kyllä minua muutamat asiat kiusasivatkin, mutten niihin nyt
paljoa puutu. Ne jäivät hyvien asioiden varjoon. Välillä kiusasi myös liika
puhuminen, joka oli vähällä mennä höpöttämisen asteelle. Mutta se loi toisaalta
välittömyyden tunnelman. Diandra tuli samalle tasolle yleisön kanssa. Oltiin
kuin samassa olohuoneessa. Hän oli niin vapautunut, väliverhot olivat poissa.
Ja kun sitten tämä ”oman perheen tyttö” aloitti, oltiin kuin huomaamatta
häikäisevissä tunnelmissa. Tuli yllätyksiä yllätysten perään. Välillä tuntui selkäpiissä.
Uskon vakaasti, että minä en ollut ainoa.
Konsertti oli yllättävän pienimuotonien. Luotettiin pieneen
pelkistettyyn akustiseen kokoonpanoon. Emmi Schwartz pianossa oli konsertin
toinen koossapitävä voima. Kolmantena lenkkinä oli Diandran isosisko Deirdre
Flores. Siitä koostui illan tyttötrio. Lisäksi miksaaja ja valaistuksesta
huolehtinut henkilö, joita Diandra ei unohtanut esitellä. Emmi ja Deirdre
olivat taustalaulajina ja soittivat Diandran ohella myös viulua. Diandra esitteli
jännästi systerinsä: ”Olemme tunteneet toisemme jo 24 vuotta.” Sillä tapaa sain
tietää Diandran iän. Istuin salin keskiosassa. Minulla oli hyvä näköyhteys Diandran
kasvoihin ja pianisti Emmin sivuprofiiliin. Myös Deirdren näin kun hieman
kurkotin päätäni sivulle. En kuitenkaan voinut seurata, mitä hän teki muuta
kuin lauloi ja soitti viulua. Esittelyssään Diandra viittasi kyllä tamburiiniin.
On ilmiömäistä, miten tuoreena ja voimallisena Diandran ääni
soi. Tuntui kuin hän olisi vasta aloittamassa kiertuettaan. Ei ollut mitään
merkkejä siitä, että hänen kiertueensa oli alkanut jo marraskuussa. Takana oli
jo 13 konserttia, kaikki loppuunmyytyjä. Kuusankosken konsertti oli ainoa, jota
ei ollut loppuunmyyty, mutta kyllä kirkko oli lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä.
Kansaa alkoi virrata sisälle jo kuuden jälkeen. Ja takamus siinä puupenkillä
istuessa puutui, kun minuutit etenivät kovin hitaasti.
Kuusankosken konsertin jälkeen virallisessa ohjelmassa olisi
ollut vielä kaksi konserttia, mutta toinen niistä – Valkeakosken Sääksmäen
kirkossa - oli jouduttu koronarajoitusten vuoksi viime hetkellä peruuttamaan.
Joten Diandran kiertue päättyi Tyrvään kirkkoon. Onneksi oli vain tuo yksi
peruutus.
…
Konsertti alkoi pehmeästi tunnelmoiden. Hartaassa
hiljaisuudessa yleisön eteen astuivat Emmi ja Deirdre. Emmi alkoi verkkaisesti
soittaa tuttua jouluista melodiaa. Aloituskappaleen suhteen muistini valitettavasti
hieman pettää. En ole yhtään varma, mutta tuntuisi kuin se olisi ollut sekoitus
kahdesta sävelmästä: Mendelssohnin Hark!
The Herald Angels sing ja vanha tuttu 1600-luvulta peräisin oleva
ranskalainen joulusävelmä Kuului laulu
enkelten (”Gloria in excelsis Deo”). Yhtä kaikki, Emmin piano viritti
hiljentynyttä yleisöä konserttiin, odotusta oli ilmassa, kunnes sieltä
sivuovesta putkahti esille illan päätähti hyvin arkisen oloisesti, kuin omaan
olohuoneeseemme, mutta samalla yhtä aurinkoisena kuin Facebookin kuvissa. Niin
pääsimme alkuun, rauhaisan akustisten sointujen kera.
Jo ensimmäisestä kappaleesta lähtien pyhyyden ilmapiiri oli
aito, tai ainakin lähellä sitä. Teennäisyyttä ei tietenkään voi täysin välttää,
mutta eivät ne ainakaan missään vaiheessa konserttia korostuneet. Yllättävän aidon joulutunnelman ja nimenoman
kristillisen joulutunnelman Diandran trio kykeni luomaan.
Ensimmäinen numero esitettiin englanniksi. Tämän lisäksi vain
konsertin kolmanneksi viimeisenä kappaleena kuultu Leonard Cohenin Hallelujah oli englanninkielinen.
Teen tiivistäen katsauksen konsertin muihin
ohjelmanumeroihin. Lähes kaikki kappaleet taitavat tulla tavalla tai toisella
mainituiksi, toki eri järjestyksessä kuin konsertissa kuulimme.
Perinteisin, nimenomaan suomalaiseen jouluun liittyvä
kappale oli Sibeliuksen En etsi valtaa
loistoa Topeliuksen sanoin. Jo koulusta tuttu, kuten Diandra totesi sitä
esitellessään. Tässä vaiheessa oltiin vielä virittäytymässä konsertin huippunumeroihin.
Virittäytymisnumerona oli lisäksi jo nimensäkin perusteella
hieman tuoreempaa perinnettä edustava Pekka Simojoen Tulkoon joulu. Sen tunnelma vei Diandran herkän tulkinnan myötä
kuulijansa joulun varsinaisen sanoman äärelle. Kirkkosali alkoi elää upeassa
akustiikassaan musiikin hengen mukana.
Yllättävin ohjelmanumero oli Adventtilaulu (”Tiellä ken vaeltaa…”). Takanani joku vanhempi rouva
kuiskasikin puolisolleen, että eipä ole kuullut tuota laulua kuin joskus
muinoin lapsena. Minullakin tuo laulu vei muistikuvat nuoruuteen. Oli hienoa,
että yleisö tuli laulun kertosäkeeseen mukaan rytmin mukana taputtaen.
Ennestään tuntematon oli minulle kappale, josta koko kiertue
oli saanut nimensä: Kerran joulukuun
aikaan. Se oli kiva pieni kappale, joka esitettiin valssin tahdissa. Kuten
Diandra kertoi, se ei varsinaisesti ole joululaulu. Mutta niin kuin hän taisi
myös lisätä, että se tuo vaihtelua joulun perinteeseen. Se on peräisin vuonna
1997 valmistuneesta animaatioelokuvasta Anastasia.
Diandralla itsellään on elokuvasta lämpimät muistot ja kappaleella on hänelle
tunnearvoa. Laulun alkuperäinen nimi on Once
Upon A December. Se oli minulle kiva tuttavuus ja kirkon kiviseinät saivat
imeä sisäänsä herkkäsointuisen valssin tunnelmaa.
Tuntematon oli myös Carola Häggkvistin Tähti luo valoaan, joka jäi tuntemattomaksi konsertin jälkeenkin. Ja
mainitsen samalla myös toisen kappaleen, josta en saanut konsertissa otetta. Se
oli suomenkielinen versio ruotsalaisesta laulusta Jul, jul strålande jul. Suomeksi se taisi olla Joulu loisteen luo.
Itselleni rakkain joululaulu on Sylvian joululaulu. Se osuu sydämeen. Syy on ehkä sen sanat, koska
olen viettänyt monet joulut ulkomailla. Rakas Suomeni on tuolloin siintänyt
jossain kaukaisuudessa ja Sylvia tuo sen lähelleni. Sen esitystä oikeastaan
eniten odotin. En tullut pettymään, vaikka sitä ei laulettukaan. Se esitettiin
kolmen viulun instrumentaaliesityksenä. Sovitus oli mielenkiintoinen, se oli
varta vasten luotu tähän hetkeen. Kun esiintyjätrio koostui loistavista
viulisteista, niin tuon kaltainen numero tarvittiin. Sekin osaltaan kertoo
konsertin ainutlaatuisuudesta.
Tähän väliin nostan esille konsertin koskettavimman
esityksen. Se oli Carola Häggkvistin säveltämä ja tietenkin omalla
äidinkielellään tunnetuksi tekemä Taivas
sylissäni. Melodia on kaunis, mutta monet aikaisemmin laulusta kuulemani
tulkinnat eivät ole erityisemmin sytyttäneet. Aivan kuin jotain olisi
puuttunut. Nyt kävi niin, että ei Diandra tyytynyt tavanomaisen iskelmälaulajan
osin keinotekoisesti tunnelmoimaan muottiin. Hän toi lauluun oman panoksensa –
koko sydämestään. Se oli ihana tulkinta, upea kokonaisuus. Hän otti viulun
käteensä, aloitti sillä. Sointi levisi tumman salaperäisen sävyisenä kirkkosalin
korkeuksiin, leijui yläpuolellamme. Sitten tuli laulu mukaan. Kuin pohdiskellen
se kertoi meille sanomaansa. Huipentumana olivat nämä tutut säkeet:
Olet toisten kaltainen, lapsi lupauksien
Tuotko lapseni nyt toivon maailmaan
Olet aarre sydänten, miten sinut suojelen
Helmassani kantaa itse taivastako saa
Laulullisesti improvisoiden, eläen täydestä jokaisen
fraasin, hän avasi Jeesuksen äidin Marian tuntemuksia. Minun mielikuvissani
palanen hänen sydäntään jäi leijumaan kirkkosalin akustiikkaan. Uskon, että
siellä minä sen kohtaan aina Kuusankosken kirkossa vieraillessani. Diandran
ääni soi upeana kirkon kauniissa kaiussa. Tämä laulu toi minun sisimpääni sitä
todellista värinää, jota koskettavasta konsertista toivoo.
Laulussa Varpunen
jouluaamuna kosketti ennen muuta sen kaunis sovitus. Siinäkin Diandra
päästi viulunsa valloilleen, niin kuin monessa muussakin kappaleessa. Tuskin
hän ehti saada soitintaan kaulaltaan, kun jo laulu alkoi soida. Minulle tuo
laulu alkaa olla hieman liian tuttu.
Virallisen ohjelman viimeisessä laulussa riitti vauhtia. Se
oli konsertin suuria yllätyksiä, sillä me olemme tottuneet kuuntelemaan ja
laulamaan itsekin sitä hyvin rauhallisesti ja hiljaa. Heinillä härkien kaukalon toi mukanaan aivan uudenlaisen
kansanmusiikkisaundin. Viulut loivat osaltaan tuota tunnelmaa. Kappale alkoi
kolmen viulun triona. Se oli upea johdanto, josta siirryttiin sitten itse
lauluun ja tuttu melodia herätti yleisön. Vauhdin kiihtyessä yleisö tuli mukaan.
Itse asiassa – aloin miettiä – miksei tuota laulua voisi noinkin esittää.
Kyllähän ihmiset kuitenkin riensivät kiirehtäen Jeesus-lasta katsomaan. Se oli
ilon päivä.
Mutta konsertti odotti edelleen huipennustaan. Sen me koimme
ylimääräisessä numerossa, joka oli mikäs muu kuin Adolphe Adamin Oi jouluyö. Eikä siinäkään Diandra
tyytynyt totuttuun loppuhehkutukseen laulun toisen säkeistön lopussa. Hänellä
oli oma koskettava jatko-osio vielä sen jälkeen. En pysty sanoin kuvaamaan sitä
taitoa, kuinka hän osasi hyödyntää kirkon loistavan kaiun. Kappaleen
keskeisimmällä kohdalla hän vaikeni – ja kaiku jäi yksin soimaan avaruudessa kiirien.
Olin tunteiden vietävissä, ja lähes haukoin henkeä. Uskon, että saman koki myös muu konserttiväki.
Ikimuistoinen konsertti!
Lopuksi haluan viitata Diandrasta kertovaan Wikipedian artikkeliin. Sieltä
löytyy kiintoisaa tietoa. Sen mukaan ”hänellä on synestesia, josta johtuen
hän näkee musiikin väreinä ja muotoina”. Muistaakseni myös Jean Sibeliuksella
oli samanlaisia taipumuksia.
Kiitos Diandralle ainutlaatuisesta kokemuksesta! Nyt eletään jo jouluviikkoa. Hyvää joulun odotusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti