Tänään 4. huhtikuuta tulee kuluneeksi 90 vuotta elokuvaohjaaja
Andrei Tarkovskin syntymästä. Sen kunniaksi laitan blogiini tämän
kirjoitukseni, jonka hahmottelin jo pari vuotta sitten ja nyt tavallaan kaivoin
sen ”naftaliinista” esille. Olen kuitenkin tekstiä muokannut ja tehnyt
lisäyksiä. Nyt päivittäessäni ajatuksiani löysin mielikuvissani jopa yhteyksiä
paraikaa Ukrainassa meneillään olevaan sotaan. Pari vuotta siten tilanne oli
toki jännittynyt, muttei tullut mieleenkään kuvitella siihen nykyisenlaista
käännettä. Lisäksi olen liittänyt kirjoitukseen Stalker-elokuvasta yhden runon.
Se on elokuvan lopussa olevasta kohtauksesta, jossa runon lukee päähenkilön
kuuromykkä (!) tytär. Samassa yhteydessä on linkki elokuvan kohtaukseen. Suosittelen
katsomaan.
Olen kirjoittanut Tarkovskista ja hänen elokuvistaan jo aika monta blogitekstiä. Hän on minun elämäni tärkein elokuvantekijä. Aina löydän hänen elokuvia katsoessani jotain uutta. Mieli alkaa liikkua sellaisissa sfääreissä, että tuntoja on vaikea saada paperille. Stalker on ollut minulle erityisen haastava elokuva. Ajatukset riistäytyvät hallinnastani. Nyt laitan nähtäväksi hajanaisia muistiinmerkintöjäni. Toinen minuun kovasti vaikuttanut elokuva on Tarkovskin opinnäytetyö vuodelta 1960. Se on reilu puolituntinen lyhytelokuva, joka osoitti Tarkovskin todellisen lahjakkuuden ja jonka ansiosta Tarkovski sai melko pian mahdollisuuden kokeilla taitojaan kokopitkän elokuvan parissa.
Alla on pari kuvaa Andrein varhaisesta lapsuudesta. Ensimmäinen on talvinen perhepotretti vuodelta 1933, toisessa kuvassa Andrei poseeraa pikkusiskonsa kanssa kuvakirja sylissään sodan kynnyksellä vuonna 1939.
…
Andrei Tarkovski (1932-1986) – muistiinmerkintöjä parista elokuvasta
Olen katsonut Stalkerin
monta kertaa – viimeksi pari vuotta sitten. Se kirvoitti nyt edessä oleviin
merkintöihini. Juonta en nyt selvittele. Siihen kyllä löytyy muita lähteitä.
Edellisistä kerroista oli jäänyt mielikuvia, että elokuvassa
tarkastellaan maailmaa jonkin ulkoisen katastrofin jälkeen, kuten ydinsodan.
Joskus myöhemmin sitä on rinnastettu myös Tšernobylin jälkeiseen aikaan,
mutta ne ajatukset ovat nousseet omalla painollaan. Ydinvoimalaonnettomuus
tapahtui vasta elokuvan jälkeen. Mutta Tarkovskin elokuvat pitävät sisällään
salaisuuden. Ne syntyvät elämään katsojan päässä. Aivan kuin minulla nyt tätä
syntymäpäivätekstiä luodessani tuntuu kuin Tarkovski olisi näkijänä ennakoinut paraikaa
Ukrainassa käynnissä olevan sodan.
Mutta menen parin vuoden takaisiin muistiinmerkintöihini. Tällä
kertaa minulle valkeni elokuvan idea toisin. Kyse onkin matkasta ihmisen
alitajuntaan. Tietysti se oli ensi kertaakin katsoessani tulkinnoissani ja
aatoksissani mukana, mutta tällä kertaa alitajunta piirtyi mieleeni jollain
lailla kokonaisvaltaisemmin, jopa konkreettisemmin.
Olen melko lailla joskus yrittänyt syventyä Tarkovskin
elokuvan maailmoihin ja ohjaajan näkemyksiinsä siitä, miten elokuva meihin
vaikuttaa. Hän on tavallaan Sergei Eisensteinin vastakohta. Kun Eisensteinillä
elokuvan tehtävänä on vaikuttaa ihmisten mieliin. Sen kautta muokataan katsojaa
vastaanottamaan elokuvan sanoma suunnitellulla tavalla. Tarkovski ajattelee
päinvastoin. Elokuva tavallaan katsoo ihmistä, ja ihminen on se tulkinnan
luoja. Tätä näkemystä kuvaa kai parhaiten elokuva Peili (Зеркало). Sen vuoksi katsojat ovat
laajalti kokeneet, että elokuva aivan kuin kuvaisi heidän omaa elämäänsä ja
elämänkokemuksiaan, vaikka Tarkovski onkin siinä oman elämänsä parissa.
…
Stalkerissa liikutaan
maailmassa, johon aikansa katsojat eivät kyenneet samaistumaan. Tulkinnoissa
yritetään etsiä jotain ulkoista kohdetta. Jos elokuvasta sellainen halutaan
löytää, niin se on Tarkovskin ajan totalitaristinen todellisuus. Hän eli
nuoruutensa ajassa, joka oli Neuvostoliiton historiassa kait
uskontokielteisintä vaihetta. Stalinkin oli sentään pappiskoulun entinen
oppilas. Nikita Hruštšovin aikana kirkot olivat ahtaalla. Sen tiedän, että 80-luvun Neuvostoliitossa oli
jo pilkettä myös uskon suuntaan. Muistan kun eräs paikallinen opettaja kertoi,
kuinka yliopiston marksismi-leninismin oppikurssilla opettaja oli joutunut
toteamaan, että uskonto on osa ihmisen sisäistä maailmaa, sitä ilman hän ei
selviä. Tuo ateismin opettaja siis itse asiassa kielsi sen mitä hän
opetti. Tuossa ristiriitaisessa
todellisuudessa syntyi Tarkovskin Stalker.
Oikeastaan havahduin elokuvan loppuun sijoittuvassa päähenkilö
Stalkerin pitkässä monologissa sen jälkeen, kun tämä oli taas kerran palannut turhautuneena
kotiinsa ”vyöhykkeelle” tehdyn matkan jälkeen. Sisäinen pakko ajoi miehen matkaan
kerta toisensa jälkeen. Henkiset rasitukset söivät miestä myös fyysisesti.
Kerta kerralta mies käy sisällään kamppailua siitä, mikä häntä ajaa matkalle.
Lähdettäessä on ollut vielä kesä tai vaatetuksesta päätellen
syksy. Saavuttaessa eletään jo talvea. Jo se vie ajatukset pois siitä, että
kyseessä olisi ollut jokin kielletylle vyöhykkeelle tehty päivämatka. Ja vaikka
se ulkoisesti olisi sellainen ollutkin, niin ihmisen tajunnan tasolla kyse on
elämän mittaisesta kilvoituksesta.
Stalker – entinen pakkotyövanki, rikollisen leiman saanut
mies – vie kirjailijan ja tiedemiehen tutustumaan omaan uskoonsa – kaikkein
syvimpään. Hän vajoaa sitten lopussa toivottomuuteen, kun havaitsee, että ei
ihmistajunta kykene vastaanottamaan hänen ”sanomaansa”. Elämän pinnallisuus on
vienyt mielen mukanaan. Matka koetaan vain jännittävänä päivän kestävänä seikkailuna,
elämyksenä tai ulkoisena selviytymistarinana, josta kävijät voivat sitten
kertoa eteenpäin. Stalker haluaisi ihmisten ymmärtävän, että ”elämme vaan
kerran”. Stalker opastaa ihmisiä elämän ihmeeseen, mutta joutuu toteamaan, että
ihmistajunnan päälle ohjelmoidun selviytymisstrategian lävitse on vaikea
päästä. Puolustusmekanismi toimii, ihminen palaa arkeen ja unohtaa syvimmät
tuntonsa.
…
Minulle tulee mieleen kohtaus Tarkovskin opinnäytetyöstä Viulu ja katujyrä (Каток и скрипка). Siinäkin ollaan eräänlaisella
matkalla, jossa aikuinen mies opastaa pikkupoikaa. Seitsemänvuotias
viulunsoittajapoika ja katujyrän kuljettaja kohtaavat ja ystävystyvät. Työmiehen
ruokatunnin aikana he tekevät pientä matkaa kaupungin – siis Moskovan - sykkeessä.
Kuva Tarkovskin diplomityöstä, viulunpojan roolissa Igor Fomtshenko |
Elokuvassa on paljon puhuttelevia kohtauksia. Yhdessä niistä
äitinsä hellässä hoivassa varttumassa oleva ja oman korttelinsa muita poikia
pelokkaana välttelevä pikkumies joutuu tosikoitokseen. Jyrämies saa iskostettua
poikaan rohkeutta, kun tämä puolustaakseen ison pojan kiusaamaa pikkupoikaa, yrittää
käydä kiusaajan kimppuun. Hän häviää isommalleen mutta selviää moraalisena
voittajana. Turpiin tuli, mutta turpiin antaja luovuttaa pikkupojalta
ryöväämänsä pallon takaisin. Kiusattu pikkupoika saa jäädä sen kanssa
leikkimään. Turpiin saanut viulunsoittajapoika sai kolhuja – niin kuin me
kaikki joudumme niitä elämässä vastaan ottamaan. Hän kuitenkin koki niiden
kautta kasvaneensa.
Elokuva sijoittuu sodan jälkeisiin vuosiin. Pojat kasvavat
kiinni jengeihinsä. Hento viulunsoittaja on kiusaajille luonteva saalis.
Rehvastelevilla jengiläisillä kuitenkin uteliaisuus herää, kun näkevät, kuinka heidän
kiusaamansa ”viulupoju” pääsee jopa ohjaamaan katujyrää.
Elokuvan eri vaiheiden kautta tulee selvästi ilmi kasvun
hedelmät. Poika kykenee paremmin hallitsemaan tunteitaan. Hän löytää sisältään
eväitä kohtaamaan isompien poikien kiusantekoyritykset.
Jatketaan työmiehen ja viulupojan keskinäistä matkaa. He
joutuvat jopa keskenään konfliktiin, mutta sen poika itse osaa jo nollata. Oppi
tuo hedelmää. Ystävyys syvenee. Päädytään seuraamaan vesisateessa toista,
paljon isompaa ”palloa”. Moskova kokee elokuvassa suurta rakennusbuumia. Rautainen
valtava kuula huojuu kellon riipuksen tavoin hajottaen purettavaa isoa vanhaa
kivitaloa. Laaja väkijoukko seuraa uteliaan innostuneena. Elokuvassa taustalle
heijastuu vanha historiallinen kirkkorakennus. Se häämöttää siellä valkoiseine torneineen
kuin ikuinen mielen ikoni. Ihmiset eivät sitä huomaa, kun he seuraavat
lumoutuneena työmaan koneen voimaa, joka saa ison kivisen talon sortumaan. Poika
on innoissaan, kun vanha raihnainen rakennus kaatuu ja taustalta silmien eteen avautuu
talon takaa uuden ajan symboli – korkea uudenaikainen valkeana hohtava
rakennus. Se on ”Stalinin hampaaksi” kutsuttu neuvostoajan tornimainen pilvenpiirtäjä.
Niitä rakennettiin Moskovaan sodan jälkeen muistaakseni seitsemän kappaletta. Nimenomaan
viulunsoittajapojalle - ja kenties muillekin kaupunkilaisille - rakennus
merkitsi uuden ajan syntyä. Itse asiassa tuo elokuvan valkoinen talo oli Arbat-kadun
lähistöllä sijaitseva Neuvostoliiton ulkoministeriön rakennus.
Kirkko häämötti elokuvassa vain häivähdyksen, kuin sumussa. Meidän
katsojien silmien editse se ehti vilahtaa mutta pojan tajunnan ja mielen täytti
vain tuo komea pilvenpiirtäjä. Jyrämies ja poika palasivat jyrän luo, jossa poika
esitteli miehelle viuluaan. Mies oli jo aikaisemmin opettanut pojalle, miten
jyrä toimii. Nyt poika soitti työmiehelle viulullaan. Se kosketti miehen
kyyneliin. Hän oli kasvanut lapsuutensa sodassa, ilman samanlaisia
mahdollisuuksia koulunkäyntiin.
Viulu ja katujyrä
on elokuva ystävyydestä, joka kantaa sukupolven yli. Se on myös yhdestä
tärkeästä päivästä ylihuolehtivaisen yksinhuoltajaäidin tiukassa hoivassa
kasvavan pienen pojan elämässä. Elokuvassa eletään sodan jälkeisessä
maailmassa. Miehiä on harvassa, koska sota on heidät vienyt.
…
Palaan Stalkeriin.
Siinäkin kohdataan kuin varjomaisena häivähdyksenä esiintyvä kirkon torni. Se
kuuluu maailmaan, joka oli neuvostoihmisen tajunnassa vain varjo. Se muistutti
olemassaolostaan vaan kuvana.
Tuohon kadotettuun maailmaan Stalker vie matkalaisensa. Hän
aivan kuin todistaa oudosta uskostaan aikana, jolloin ihmisen alitajuntaan oli
pääsy kielletty.
Väkivaltakoneisto valvoo tahdottomana ja haluaa estää pääsyn
tuolle salaperäiselle vyöhykkeelle. Sieltä ei välttämättä ole paluuta mutta
Stalkerin mieli kaipaa siihen arvaamattomaan todellisuuteen.
Stalker toteaa valvonnan sisällään pitämän ristiriidan. Jos
vyöhykkeen rajalla on liikettä, avataan kivääritulitus. Sen avanneet toivovat,
ettei maaliin osuta. Ollaan tavallaan jossakin ihmeellisessä ulkoisten
sääntöjen ja määräysten kierteessä. Oma itsenäinen ajattelu on noilta vartiossa
olevilta järjestelmän osasilta evätty.
Tässä vaiheessa teen loikan tähän päivään. Nyt kun Venäjä
käy Ukrainassa sotaa, niin tulee tahtomattani mieleen Stalkerin maailma. Venäläiset sotilaat ovat joutuneet absurdille
vieraalle ”vyöhykkeelle”, josta ei välttämättä ole paluuta. Ja jos palataankin,
niin maailma ei ole enää entisensä.
Stalker liikkuu vyöhykkeellä uskonsa varassa. Sodan
käyntikin vaatii uskoa. Voi vain kysyä, kuinka pitkälle patriotismi kantaa.
Lokakuu 1945, Andrei sisarensa kanssa, keskellä sotilaspuvussa heidän enonsa. |
Tarkovski näyttäisi olevan elämää suurempi elokuvan tekijä.
…
Minulle Stalker liikkuu kuitenkin alitajunnassa. Hän vie
vieraansa oman sisimpänsä salaisimpaan osaan.
Ollaan kuin heikoilla jäillä tai sameissa vesissä - uskon
varassa. Todellisuus palaa sinnekin, kuin pilkaten. Yhtäkkiä raunioiden
keskellä, huoneen nurkassa, puhelin soi. Eletäänkin yhtäkkiä elämän arjessa.
Matkan idylli katoaa.
Sitten tiedemies nostaa repustaan pommin. Hän haluaa tuhota
tuon ”kaikkein pyhimmän”. Se tosiaan on kuin ortodoksisen kirkon päädyssä oleva
alttaritila, jonne kaikilla ei ole pääsyä.
Sitä ennen kirjailija on kaivanut taskustaan pistoolin, kun
pelko on noussut iholle. Itsesuojeluvaisto vaatii ulkoista tukea.
Stalkerin maailma romahtaa. Hänen maailmansa ei avaudu
vierailleen, vaikka varsinkin kirjailija kokeekin sisällä kyynisyydessään
jonkin häivähdyksen.
Kotiin palattuaan Stalker kokee turhauman ja yrittää siitä
purkautua. Vaimo haluaisi auttaa, ja haluaisi jopa lähteä matkalle mukaan, mutta
Stalker ei halua ottaa häntä mukaansa, koska pelkää, että hänkin torjuu muiden
lailla vyöhykkeen salaperäisen maailman. Silloin miehen elämä romahtaisi
lopullisesti.
Vaimo riutuu ja kipunoi mutta on miehen tukena. Mies palaa
hoitamaan perhettään. Tytär on liikunta- ja puhekyvytön - nimeltään halventavasti
Marakatti. Hänellä on huivi päässä aivan kuin ortodoksisessa kirkossa naisella.
Elokuvan lopussa hänestä paljastuu yliluonnollisia voimia. Fyysinen todellisuus
seuraa hänen tahtoaan. Tyttö saa katseensa voimalla pöydällä olevat lasit
liikkumaan. Vai johtuuko sittenkin
tärinä vain talon vierestä ohi kulkevasta junasta? Katsoja joutuu tekemään
valinnan.
Matkalta alitajuntaan on Stalkerin seuraan jäänyt musta
koira. Yksinäinen seuralainen jää perheeseen
asumaan. Se on kuin varoitus. Koira on kuoleman symboli. Mutta se tuo mukanaan
elämän. Lopussa koiralle tarjotaan maitoa, kuva seuraa, kun lautaselle loiskuu
maitopurkista valkeaa nestettä.
Maito on elämän symboli. Maito on Tarkovskin elokuvissa usein
toistuva symboli, ensimmäisestä täyspitkästä elokuvasta Ivanin lapsuus (Ei paluuta)
lähtien. Muistaakseni maitoa juovat myös opinnäytetyön viulistipoika ja
jyräkuski.
Koira jää litkimään tuota elämän voimaa. Ihminen kantaa
sisimmässään kuolemaa mutta imee elämän energiaa maidon myötä. Sitä tuo Stalkerin
perheen uusi jäsen kuvaa. Hän on perheen uskollinen seuralainen. Tuskin he
siitä eroon haluavat.
Mykkä ja liikuntakyvytön tyttö tuo sisimmästään yliluonnolliset
voimansa elämän voimavaraksi.
Elokuvan lopussa Stalkerin tyttö kuitenkin osaa puhua. Hän
avaa kirjan ja lukee venäläisen runoilijan Fjodor Tjutševin
(1803-1873) runon ”Rakastan silmiäsi ystäväni…” Se on herkkä kohtaus, joka
vaikuttaa ainakin minuun. Se on katsottavissa YouTubesta ja avautuu täältä. Kesto on vajaat
neljä minuuttia. kohtauksen lopussa tytöstä nousee esille myös yllä jo
mainitsemani yliluonnolliset kyvyt.
Laitan oheen runon alkukielellä ja sen perässä on oma
pikainen käännösversioni. Käännös on hieman hätäisesti tehty. Runo on vuodelta
1836.
Ф. И. Тютчев. «Люблю глаза твои, мой друг...»
Люблю глаза твои,
мой друг,
С игрой их пламенно-чудесной,
Когда их приподымешь вдруг
И, словно молнией небесной,
Окинешь бегло целый круг...
Но есть сильней
очарованья:
Глаза, потупленные ниц
В минуты страстного лобзанья,
И сквозь опущенных ресниц
Угрюмый, тусклый огнь желанья.
<1836>
Rakastan silmiäs’ ystäväin
ja niiden tenhoa polttavaa
hetkenä kun katseesi nostat
ja lailla salaman välkkeen
ylitses silmäyksen luot
Mut’ on lumoa vahvempi voima:
kun katseesta painuneesta
suudelman kiihkon palaessa
siintää lävitse luomies’
kalvakan himmeä toiveesi tuli.
…
Elokuvan symboliseen äänimaailmaan sisältyy paljon muistakin
Tarkovskin elokuvista tuttuja motiiveja. Yksi on käen kukunta. Käki kukkuu Tarkovskin
ensimmäisessä elokuvassa Ivanin lapsuus.
Ivan on aikansa lapsisotilas, joka on jäänyt sodan aikana orvoksi. Käen kukunta
soi kohtauksessa, jossa Ivan elää takautuvasti varhaislapsuuttaan, jolloin äiti
oli vielä elossa ja maailma oli ruusuinen. Samassa kohtauksessa Ivan juo yllä
mainittua elämän symbolia eli maitoa.
Ivan on menettänyt elämässään kaiken. Hän elää vain sodassa.
Fasistit on tuhottava. Äiti ilmestyy enää vain unessa, kuin vieraasta
todellisuudesta. Käki kukkuu ja äiti antaa pojan juoda – voimaa elämään. Pojan
todellisuus sammuu sotaan.
Tuo käen kukunta häivähtää Stalkerin vyöhykkeellä muutaman kerran, paikassa joka muuten on lähes kuollut. Käen kukunta jää vierailta huomaamatta. Sekin kertoo osaltaan tajunnan valikoivuudesta. Sitä ei havaita, kun ollaan liiaksi kiinni ulkoisessa. Portit omaan mielen syvimpään on tukossa. Se näkyy selvästi tutkijan käytöksessä. Hän edustaa tieteellistä maailmankuvaa, jonka varaan neuvostoyhteiskunnan oppirakennelmat perustuivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti