Vuoden 2015 ensimmäisenä
päivänä jätin tasavallan presidentin uudenvuodenpuheen ja Wienin filharmonikkojen
konsertin katsomatta. Sen sijaan katsoin elokuvan, jonka ajattelin hankkiessani
sopivan minunlaiselleni klassisen musiikin ystävälle. A Late Quartet oli jo muutaman kuukauden odotellut hyllylläni katsomishetkeään.
Teemasta huolimatta epäilin kyseessä olevan ihmissuhdedraaman, jollaisista en
erityisemmin välitä. Beethovenin traaginen kvartetto nro 14 cis-molli veti
kuitenkin puoleensa. Jos se saa elokuvan tekijät liikkeelle, on tuloksen oltava
muutakin kuin pelkkää ajantäytettä. Tulinpa jopa ajatelleeksi, että filmi voisi
olla minulle porttina Beethovenin kvartettojen maailmaan.
DVD:n takakannesta poimittu esittelyteksti:
”Kun maailmankuulun
jousikvartetin rakastettu sellisti saa kuulla lääkäriltään mullistavan
diagnoosin, on koko ryhmän tulevaisuus vaakalaudalla. Tukahdutetut tunteet,
kilpailevat egot ja hallitsemattomat intohimot uhkaavat suistaa vuosien ystävyyden
ja yhteistyön raiteiltaan. Valmistautuessaan 25. vuosipäivän
juhlakonserttiinsa, joka saattaa hyvinkin jäädä myös viimeiseksi, on toivo
heidän maineensa säilymisestä kiinni yhteisistä siteistä ja musiikin voimasta.
Beethovenin Jousikvartetto nro 14 cis-molli opus 131:n ympärille rakennettu A LATE
QUARTET on koskettava kunnanosoitus kamarimusiikille ja New Yorkin
kulttuurimaailmalle.”
-
sellisti
Peter (kvartetin isähahmo) – Christopher
Walken
-
ykkösviulisti
Daniel - Mark Ivanir
-
kakkosviulisti
Robert - Philip Seymour Hoffman
-
alttoviulisti
Juliette - Catherine Keener.
Lisäksi
keskeisessä roolissa on nuori viulisti Alexandra - Imogen Poots.
Elokuvan on
ohjannut Yaron Zilberman. Tämä on
hänen ensimmäinen fiktiivinen täyspitkäelokuvansa. Taustalla on
dokumenttifilmejä. Zilberman on myös
tehnyt elokuvan käsikirjoituksen yhdessä Seth
Crossmanin kanssa. Elokuvassa esiintyy tunnettu mezzosopraano Anne Sofie von Otter. Häpeän tunnustaa,
että pääosien esittäjät ovat minulle ennestään tuntemattomia suuruuksia. Hoffmania tunnutaan kovasti arvostavan,
koska hänet mainitaan yleensä aina ensimmäisenä. Walkenin kerrotaan esiintyvän aikaisempiin töihinsä nähden kovin epätyypillisessä
roolissa.
Asetelma
elokuvassa on mielestäni hieno. Klassisen musiikin maailmassa mainetta niittänyt
sellisti joutuu Parkinsonin taudin oireiden vuoksi luopumaan yli kaiken
rakastamastaan kvartetista ja ylipäänsä muusikon urastaan. Dramaattiseksi
tilanteen tekee myös se, että jousikvartetti on harjoittelemassa Beethovenin
viimeisiin töihin kuuluvaa cis-mollikvartettoa juhlakonserttiaan varten.
Sellisti
Peter on hieno persoonallisuus. Hän taistelee sairautta vastaan ja tekee
samalla vilpittömästi uskoen kaikkensa, että hänen elämäntyönsä – The Fugue
Quartet – voisi jatkaa elämäänsä. Hän järjestää jopa itselleen seuraajan, mikä
ei osoittaudukaan kovin helpoksi hommaksi. Elämä tuo kuitenkin mukanaan
odottamattomia käänteitä.
Jo elokuvan
alkuvaiheessa tajuaa, että melodramaattiset käänteet alkavat dominoida elokuvan
muuten niin hienolta tuntuvaa kehyskertomusta. Se on tietenkin luonnollista,
jos ylipäänsä haluaa saada elokuvalle levikkiä ja sen myötä katsojia. Nuo käänteet alkavat mielestäni kuitenkin ennen
pitkää johtaa juonta vastenmieliseen suuntaan. Tapahtumien kulku alkaa
inhottaa, mutta samalla katsoessani toivon, että ihmissuhdekiemurat saadaan
kuntoon ja kvartetin jäsenet pääsevät varsinaiseen asiaan.
…
Kvartetissa
tuntuu olleen johtajuuskriisi. Sellisti tuntuu pitäneen kvartettia koossa
auktoriteetillaan, ja kun hän ilmoittaa luopumisestaan, nousee tuo kriisi
pintaan. Kvartetin ykkös- ja kakkosviulistin suhteissa on jotain vastahankaa ja
myös taiteellisia erimielisyyksiä, jotka vain odottavat purkautumistaan
ilmiriidaksi. Kakkosviulisti Robert tuntee alemmuuskompleksia kollegaansa
kohtaan. Hän haluaisi ”päästää intohimot valloilleen” ja soittaa Beethovenia
ilman nuotteja. Siihen ei varsinkaan ykkösviulisti Daniel halua suostua.
Taiteellisten erimielisyyksien lisäksi pakkaa sekoittaa myös intiimimmät
seikat. Alttoviulisti Juliette ja kakkosviulisti Robert ovat keskenään
naimisissa, eikä heidän keskinäisessä liitossaan tunnu asiat sujuvan ihan normaalisti.
Mukana on myös nuori lahjakas teini-iän kriisissään oikutteleva viulisti
Alexandra, joka sattuu olemaan kakkosviulistin ja alttoviulistin tytär mutta on
sellisti Peterin toiveesta annettu ykkösviulisti Danielin yksityisoppilaaksi.
Tämä tuo vain lisää kitkeryyttä viulistien periaatteellisien erimielisyyksien
soppaan. Eivätkä nämä ihmissuhdekoukerot tähän lopu. Alttoviulistin vanhemmat
ovat kuolleet tämän ollessa pikkutyttö ja hänen toisena ottovanhempanaan on
toiminut kvartetin sellisti Peter vaimonsa kanssa. Sellisti itse on jäänyt
vastikään leskeksi, mikä lisää hänen roolinsa traagisuutta.
Tärkeänä
sivujuonteena elokuvassa on tuo Danielin ja Alexandran opettaja-oppilas -suhde.
Ykkösviulistin yksityisopetus on tytön mielestä niuhotusta. Ja hän ilmaisee sen
käytöksellään, joka on jälkipuberteettista oikuttelua, ”isänmurhaa”. Erimielisyyksistä
ja oikuista huolimatta heidän välille kehittyy kiihkeä romanssi, jossa kyllä
teinityttö vie aikuista huippuviulistia kuin höpsähtänyttä peräkammarin poikaa.
Ei tunnu näyttelijä Mark Ivanirkaan pysyä roolinsa perässä. Asian tullessa ilmi
tytön vanhemmat joutuvat tietysti raivon partaalle. Tuleepa elokuvassa jopa tilanne,
jossa kakkosviulisti lyö ykkösviulistia mojovasti turpaan.
Toinen
herkempi sivujuonne on sellistin nuorille soittajille pitämä mestarikurssi,
jossa myös Alexandra on mukana. Se tasapainottaa
mukavasti elokuvan rytmiä ja valaisee myös musiikin sisäistä merkitystä
katsojille. Se tuo elokuvaan juuri sitä näkökulmaa, jota DVD:tä ostaessani
toivoin. Mestarikurssia kuvaavat pari lyhyttä kohtausta ovat harvoja elokuvan musiikillisesti
hienoja hetkiä.
Musiikin
sijaan elokuvassa saavat vallan melodramaattiset kliseet. Homma tuntuu
etääntyvän kauas alkuperäisistä toiveistani.
Musiikillisen luomisen prosessia ei käsitellä juuri ollenkaan. Se on
vain pintakiiltoa, vaikka näyttelijät kyllä pyrkivät tekemään voitavansa.
Ohjaaja lähtee yleisön kosiskelussaan turhan kauas. Huumoriyrityksissäänkin hän
menee metsään.
Danielin ja
Alexandran ”rakastuminen” on käsikirjoittajan mielikuvituksen puutetta. En
ylipäänsä ymmärrä kriitikoiden suopeutta elokuvaa kohtaan. Käänteet ovat niin
absurdeja ja tilanne on täysin todellisuuden vastainen. Juonen käänteiden myötä
musiikillinen uskottavuus ontuu. Jokainen tajuaa, ettei tällainen kvartetti ole
voinut toimia vuosikausia yhdessä.
Näyttelijöiden
roolisuoritukset ovat mielestäni epätasaisia. On kohtauksia, joissa jokainen
välillä onnistuu, välillä he eivät saa hommasta otetta. Mielestäni parhain on
viulisti Philip Seymor Hoffman. Arvioinneissa
ylistetään Christopher Walkenin
roolisuoritusta sellistinä. Kumman flegmaattinen ja jäykkä hän välillä on, jäykkyys
tuntuu tarttuvan itse elokuvaankin.
Tosin Walkenin roolisuoritus taitaa
olla osin tietoinen ratkaisu, koska hänellähän on etenevä Parkinsonin tauti.
Mezzosopraano Anne Sofie von Otterin esityksen sisältämä kohtaus jää elokuvassa valitettavan huomaamattomaksi.
….
Kun vertaan mielipidettäni
siihen, miten elokuvaa on yleensä arvioitu, taidan jäädä kovin yksinäiseksi
sudeksi. Lukemani kirjoitukset tuntuvat nimittäin pursuavan ylistystä:
”Hienovaraisessa ja vähäeleisessä tarinassa on voimaa.”
”A Late Quartet on teoksena hypnoottinen, hienot
näyttelijäsuoritukset sulautuvat yhteen soljuvan klassisen musiikin
saumattomasti.”
”A Late Quartet on upea elokuva: tunteikas, tarkkaan
rakennettu kuvaus ihmisten välisestä piirileikistä, lahjakkuudesta,
luopumisesta ja intohimosta musiikkiin.”
”Kohtaukset kehittyvät, muuttavat tempoaan ja muotoaan kuin
Beethovenin kvartetossa. Elokuvassa on tenhoa, jota ei voi selittää puhki.”
”Yaron Zilbermanin elokuva on mestarinäyttelijöiden bravuuri.”
Elokuvaa
tunnutaan kehuvan kuin yhdestä suusta. Liiasta melodramaattisuudesta annetaan
joissakin kirjoituksissa varovaista kritiikkiä. Eräällä sivulla joku kommentoi
tyyliin ”paras katsomani elokuva”. Uskoin sen alkuun olevan joko kriitikon
paras ystävä tai muuten vain trolli. Kun sitten luin arviointeja enemmän,
annoin periksi.
Mennään
Suomesta etäämmälle. Eräs kanadalainen arvio rinnastaa elokuvan Woody Allenin
parhaimpiin töihin.
Indeed, the working musician
angle of the screenplay (co-written with Seth
Grossman, The Elephant King)
remains the most intriguing part of a rather familiar story where mid and
late-life crises come to a head for the members of the world renowned,
Manhattan-based Fugue String Quartet.
…
Set in and around various uptown
apartments, with plenty of requisite Central Park rendezvous scenes, A Late Quartet can’t help but evoke the
narrow demographics of Allen’s oeuvre, with a cameo by Manhattan’s Wallace Shawn
only enforcing the point. But Zilberman’s self-important characters are
incapable of taking things lightly, save for one welcome tongue-in-cheek scene
where a rehearsal quickly turns sour. http://www.hollywoodreporter.com/review/a-late-quartet-toronto-review-369021
Ulkomaisissa
arvioinneissa hehkutetaan paljon näyttelijäsuorituksia. Lainaan vielä toista lähdettä,
jossa kriitikko ylistää elokuvan loppukohtausta. Siinä kriitikko tuo esille
samana vuonna ilmestynyttä ja samaa teemaa sivuavan Dustin Hoffmanin ohjausdebyyttinsä Quartet (http://en.wikipedia.org/wiki/Quartet_(2012_film)),
suomeksi Kvartetti. Todettakoon, että myös suomalaisissa
katsauksissa on niitä vertailtu.
While it’s a bit light on plot
and heavy on musical metaphor, this is nonetheless a delightful film about the
power of art and family and love. It conveys successfully what Dustin Hoffman’s
film, Quartet tried and failed to. When Walken lays down his cello in the middle
of a concert, indicating his official resignation, and the other three
musicians put away their sheet music to play by heart, these are huge decisions
and seismic changes. When they launch into the film’s final performance of the
piece, it’s with such energy and optimism, it’s clear that it is indeed a happy
ending. To take such a small story and turn it into this huge emotional journey
is a credit to the screenplay, the director (Yaron Zilberman), and these
performers. http://www.avclub.com/article/philip-seymour-hoffman-gives-a-very-nuanced-perfor-201044
…..
En ole
nähnyt Dustin Hoffmanin filmiä eikä minulla ole mitään näkemystä Woody
Allen-vertauksiin. Sen sijaan aion ottaa seuraavaksi esille erään puolen, joka
minua kaikkein eniten tässä elokuvassa (sen tilanteiden etenemisessä ja
kehityksessä) häiritsee. Ollaan elokuvan lopussa. Asiat ovat täysin
umpikujassa. Kaikki ovat ilmiriidoissa. On aviokriisi, Danielin elämän suuri ”love
story” menee mönkään, samoin kakkosviulisti Robertin au-romanssi. Sitten
loppukuvassa yllättäen siirrytään jäähyväiskonserttiin, jossa kaikki hymyilevät
ja hehkuvat. Asiat ovat hoituneet itsestään, aivan kuin mitään todellisia kriisejä
ei olisi ollutkaan.
Kovin oli
loppuratkaisu teennäinen, vaikkakin yllättävä – ja yllätyksethän kuuluvat
tämänkaltaiseen viihteeseen. Ei kai melodraamalta voi odottaakaan muuta kuin valjua
happy endiä.
Elokuva luo
tilanteita, juonesta tehdään houkutteleva, ihmiset vedetään mukaan seuraamaan
suurta draamaa. Ja huippukohdassa, kun ollaan täydellisessä umpikujassa ja kun
katsoja odottaa ratkaisuja irti konfliktista, pannaan peli poikki. Tästähän
suuren draaman varsinainen loppuhuipennus pitäisi vasta alkaa. Kvartetti pitäisi
saada työskentelemään yhdessä, löytämään kadoksissa oleva yhteinen sävel. Mutta
mitä tapahtuu! Siirrytään suoraan jäähyväiskonserttiin. Kaikki hymyilevät,
ongelmat ja kriisit on pyyhkäisty maton alle. Ymmärrän niin, että sellisti
Peter on arvovallallaan saanut asiat järjestykseen. Kompromisseihinkin ollaan
valmiimpia, koska nyt myös rakkausseikkailussa nöyryytetty Daniel suostuu
siihen, että soitetaan ilman nuotteja.
Vaikka katsoja
saa käyttää luovaa mielikuvitustaan tapahtumien aukkoa täyttäessään, niin kuitenkin
olen sitä mieltä, että tässä ohjaaja sortuu turhan helppoon ratkaisuun. Se on ennemminkin
laiskuutta kuin nerokkuutta. Voihan se olla myös leikkauspöydällä syntynyt
päätös. Katsojana koin tulevani petetyksi.
Lisäksi
elokuva jättää ilmaan erään keskeisen kysymyksen kvartetin tulevaisuudesta. Nähtävästi
toiminta jatkuu, kun kerran uusi jäsenkin ilmestyi mukaan. Ja yhteiselokin on entistä
kypsempää.
...
Harvoin
elokuva, romaani tai näytelmä pystyy kuvaamaan ihmisessä tapahtuvaa muutosta
niin, että lukija tai katsoja tajuaa sen siihen sisäistyen, pystyen elämään nuo
prosessit päähenkilön tai -henkilöiden mukana. Tavallisempaa on, että Deus ex machina vie tapahtumia eteenpäin
toivottuun tilaan.
Totta kai maailma
on täynnä taideteoksia, joissa tällaiseen ei sorruta. Koska elokuva ei ole
minulle loppujen lopuksi kuitenkaan vahva alue, loikkaan vanhemman suomalaisen
kirjallisuuden pariin ja tuon pari vastakkaista esimerkkiä. Eihän tämä kovin
tyylikkäältä tässä yhteydessä tunnu, mutta kun nämä sattuvat tulemaan mieleen. Nobelisti
F. E. Sillanpään Hurskas kurjuus
(1918) on esimerkki romaanista, jossa kirjailija pystyy kuvaamaan päähenkilönsä
Toivolan Jussin kehitystä. Vastaavasti Minna Canthin näytelmä Papin perhe (1891) päättyy
samantapaiseen ratkaisuun kuin A Late
Quartet. Perheessä on paljon sisäisiä ristiriitoja, mutta onnelliseen
loppukohtaukseen siirrytään kuvaamatta lainkaan isän tietä mielenmuutokseen.
…..
Elokuva
päättyy samaan juhlakonserttiin, mistä se myös alkaa. Minulle siitä tulee
mieleen Roman Polanskin tunnettu elokuva Death
and The Maiden vuodelta 1994 (suomeksi Yö
ei tunne armoa). Elokuvan
varsinainen tarina on kehykseensä liitetty takauma. Lopussa palataan alun
tilanteeseen. Molemmissa elokuvissa on kyseessä jousikvartetto.
Polanskin
elokuvassa soitetaan Franz Schubertin jousikvartettoa
D-molli (http://en.wikipedia.org/wiki/String_Quartet_No._14_(Schubert)), jolla on sama lisänimi kuin elokuvan alkuperäisen version nimi. Luulen,
että A Late Quartetin tekijät ovat
tietoisesti jäljitelleet Polanskin elokuvan ratkaisua. Ja kyllä Zilbermanin luomuksessa myös puhutaan
Schubertista. Tämän sanotaan kuunnelleen ennen kuolemaansa Beethovenin
cis-molli-kvartettoa. Schubertin ja Beethovenin suhde on muutenkin hyvin
läheinen. Schubert osallistui hänen hautajaisiinsa ja pyysi tulla haudatuksi
esikuvansa viereen.
Elokuvia verrattaessa huomaa tasoeron. Polanskin elokuvassa ollaan ennen
konserttia jyrkänteen reunalla eteläamerikkalaisessa diktatuurivaltiossa. Sigourney Weaverin näyttelemä Paulina
vaatii ase kädessä tunnustusta mieheltä, jonka hän väittää kiduttaneen tätä ja
raiskanneen useita kertoja soittaen samalla tuota Schubertin jousikvartettoa.
Lopulta mies kuolemanpelossaan tunnustaa tekonsa. Tilanne jää auki ja katsoja
saa harteilleen tuomarin roolin: oliko mies syyllinen vai tunnustiko hän vain
kuolemanpelon edessä? Sitten ollaan yhtäkkiä konsertissa. Permannolla istuu
Paulina miehensä kanssa, parvella heitä katsoo tuo Ben Kingsleyn esittämä mahdollinen kiduttaja vaimonsa ja lastensa
kanssa. Elokuvan katsoja on kvartettoa kuunnellessaan moninaisten pohdintojen
edessä.
Polanskin
elokuvan loppukohtauksen vuoren jyrkänteellä voi katsoa täältä:
A Late Quartetin loppukohtaus ei tuo mukanaan vastaavanlaista
jännitettä. Ohjaaja Yaron Zilberman tyytyy
turhan helppoon ratkaisuun. Voi häntä syyttää ainakin mielikuvituksen
puutteesta.
….
Tässä
vaiheessa ei varmaan enää kannata pyöritellä elokuvan yksityiskohtia.
Yhteenvetona voisi kuitenkin todeta, että ei tämä elokuva sittenkään niin huono
ole kuin alun alkujaan tuntui. Taiteen tehtävänähän on luoda katsojien eteen
yhteyksiä ja ajatuslinkkejä. Ja olenhan löytänyt yhteyden ainakin Schubertiin
ja Polanskiin. Ja prosessi on vielä kesken.
Kun tilanne
valuu täysin käsistä, kun keskinäiset suhteet ovat totaalisen tulehtuneet ja
ollaan jo toisten kurkussa kiinni, on vain yksi ulospääsy: sopu. Siinä on minun
elokuvasta innoituksensa saanut positiivinen sanomani.
…
Vertailun
vuoksi voi tutustua vaikka Tuuve Aron kirjoitukseen: http://www.mtv.fi/viihde/elokuvat-ja-arvostelut/arvosteluarkisto/artikkeli/a-late-quartet/3042978 . Tuuve Aro on hyvä kirjoittaja ja kirjailija. Arviossa kerrotaan
hieman enemmän myös Beethovenin seitsemänosaisesta kvartetosta (”sävellyksen
seitsemän osaa kuvastavat jäsenten omaa ja yhteistä matkaa, josta ei myrskyjä
puutu”). Lisäksi hän mm. nostaa vertailukohtana esille juuri yllä mainitun Dustin Hoffmanin elokuvan.
Kannattaa
myös kuunnella Anne Sofie von Otterin
vaikuttavaa laulua Marietta’s song
oopperasta Die tote Stadt (The Dead City):
https://www.youtube.com/watch?v=WN_vsAUEE8s. Laulaja ilmestyy esittämään sen kohtauksessa,
jossa Peter yksinäisyydessään muistelee vaimovainajaansa. Minulle laulu oli
uusi upea tuttavuus.
Viimeiset
kirjoitukseni sanat saakoon Ludwig van Beethovenin myöhäinen jousikvartetto.
Olen siitä nyt elokuvan jälkeen kuunnellut kaksi versiota, toisen osin kahteen kertaan.
Se on hienoa musiikkia, herkkää ja syväluotaavaa sydämen viestiä kahdensadan
vuoden takaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti