Carnage on uusin näkemäni
Roman Polanskin elokuvista, vuodelta 2011. Huomaan, että Yleisradion Teema–kanava näyttää sen tänä iltana (02.01.2015).
Näin myös ensi kerran käytettävän elokuvan nimen suomennosta - Ylilyönti.
Tässä tietoja elokuvasta: valmistus maina Ranska/Saksa/Puola/Espanja,
pääosissa Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz ja John C. Reilly. Roman
Polanski on muokannut käsikirjoituksen yhdessä God of Carnage (Vihan jumala)
näytelmän kirjoittaneen Yasmina Rezan kanssa. Elokuvassa on varsin nimekkäitä
näyttelijöitä. Sekä Kate Winslet että Jodie Foster saivat suorituksistaan
Golden Globe –ehdokkuudet. Minäkin vaikutuin eniten naisroolien suorituksista.
Kun aikoinaan rupesin itse katsomaan elokuvaa videolta, se
tuntui alussa aivan hullulta pitkästyttävältä jaarittelulta. Jaksoin katsoa vajaat
20 minuuttia. Sitten lopetin ja katsoin
elokuvan myöhemmin loppuun, kun olin siihen ”henkisesti valmiimpi”.
Juonihan on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava. Kahden
11-vuotiaan pojan vanhemmat, joista toinen on lyönyt toiselta kepillä huulen ja
hampaat rikki, yrittävät sopia siitä, että pojat voisivat keskenään jutella ja
toinen voisi pyytää anteeksi. Ollaan toisen, iskun saaneen vanhempien kodissa.
Perhe tekee jo aivan alusta alkaen pois lähtöä, mutta vierailu
vain pitkittyy ja pitkittyy. Lopulta koko 1 h 16 minuuttia ollaan tuossa
samassa asunnossa.
Arvioinneissa korostetaan, että elokuva ei kuulu Polanskin
parhaimpiin. DVD:n takakannen johdattelussa kirjoitetaan:
”Kaksi keskiluokkaista ja keski-ikäistä
pariskuntaa tapaa sivistyneen keskustelun merkeissä. Tarkoitus on selvittää ja
sopia pariskuntien samanikäisten pojanviikareiden tappelunujakka. Kohtelias
tapaaminen mutkistuu pitkittyessään. Sanailu kärjistyy kipakaksi sivalteluksi.
Kun isäntäperhe alkaa tarjoilla viskiä, meno yltyy verbaaliseksi verilöylyksi –
niin pariskuntien välillä kuin oman kumppanin kanssa.”
”Yhdessä asunnossa tapahtuva
elokuva on hurja, hauska ja intensiivinen näyttelijöiden taidonnäyte”
Yleisradion sivuilla elokuvaa kutsutaan ”mustaksi komediaksi”,
jossa tilanne riistäytyy täysin hallinnasta.
Ranskalaisen Yasmina Rezan
näytelmään perustuvassa elokuvassa kaksi keskiluokkaista pariskuntaa yrittää
päästä yhteisymmärrykseen, mutta keskustelu joutuu nopeasti väärille raiteille
ja syytökset lentelevät. Puheenaiheiksi tulevat lasten lisäksi myös muun muassa
kännykkään puhuminen, alkoholi ja kadonnut hamsteri. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/23/ylilyonti?ref=ohj-articles
Kun sitten sopivalla hetkellä katsoin elokuvan loppuun, niin
pitkästyneisyys oli pian tipotiessään. Elokuva imaisi mukaansa ja viimeistään
siinä oksentelukohtauksessa nauroin jo aivan kippurassa. Se oli kaiken kaikkiaan
hauska pienimuotoinen elokuva. Polanski ei ole vanhoilla päivilläänkään yhtään
taantunut.
Olen kirjoittanut paljon Polanskin
keskitysleirikokemuksestaan ja sen vaikutuksesta hänen tuotannossaan. Hänen
elokuvissaan tuntuu olevan sekä klaustrofobiaa eli ahtaan paikan kammoa että
agorafobiaa eli avaran paikan kammoa (torikammoa). Tämä on hyvin havainnollinen
esimerkki ensiksi mainitusta, mutta kyllä siellä tilaisuus tulee tutustua
loppukuvassa myös viimeksi mainittuun.
Klaustrofobiasta esimerkki on tietysti asunto, jonka
sokkelomaisissa tiloissa avioparit liikuskelevat ja monet konfliktitilanteet
sattuvat juuri noihin ahtaisiin nurkkiin. Avarat paikat sijoittuvat ensiksikin
aivan alkuun, kun näemme kaukaa kuvattuna tuon poikien konfliktin. Muuten tuo aggressiivisen uhoavan pojan
roolissa on Roman Polanskin poika Elvis Polanski. Sitten loppukuvassa palataan
tuohon saman puistoon. Siellä muutaman sekunnin otoksessa kotoa ”vapauteen”
hylätty marsu yrittää löytää itselleen suojaa.
Fobian liittäminen puistoon saattaa kyllä olla hieman
liioiteltua. Puistossa toki tapahtuu poikien keskinäinen kahinointi, josta
seura ikävää jälkeä hammaskalustoon aiheuttanut kepinisku. Tältä pohjalta
fobialle on perusteita. Toisaalta loppukuvassa näytetään aluksi tuota asunnosta
pois heitettyä marsua, joka näyttää tosiasiassa nauttivan elostaan
”vapaudessa”. Toki katsoja – kuten minäkin - saattaa aistia uhkia ilmassa.
Toisessakin mielessä puisto näytetään päinvastaisessa valossa kuin
klaustrofobinen huoneisto, joka riitelyn ja vihanpurkausten seurauksena oli
joutunut jo lähes kaoottiseen kuntoon. Pojat näyttävät nimittäin jo sopineen
riitansa.
Huoneistossa - aikuisten maailmassa - sen sijaan oltiin jo
niin maanisessa tilassa, että riidan tyyntymiseen tarvittiin ihme. Vasta sen
avulla ohjaaja pystyi lopettamaan ikuiselta tuntuvan ”sotatilan” ja siirtämään
kuvan puistoon. Tuo ihme liittyy vierailevan pariskunnan miehen rakkaimpaan
työkaluun kännykkään. Vaimo oli nimittäin raivostunut miehensä jatkuvaan
puhelimessa puhumiseen ja pudottanut sen kukkamaljakkoon. Sitä oli sitten
yritetty kaikin voimin kuivata ja saada toimimaan siinä kuitenkaan onnistumatta.
Yhtäkkiä se alkaa kuitenkin soida. Keltaisiin tulppaaneihin parhaillaan
raivoaan purkava vaimokin tyyntyy muiden mukana.
Eräässä mielessä marsun voisi kuvitella Roman Polanskin
alter egoksi. Carnage-elokuvan
valmistelut liittyvät nimittäin hyvin traagisiin vaiheisiin ohjaajan elämässä.
Polanski valmisteli elokuvan käsikirjoitusta Yasmin Rezan Vihan jumala –näytelmästä kotiarestissa Sveitsin Gstaadissa
sijaitsevassa alppimajassaan.
Kotiaresti liittyy ikivanhaan vuonna 1977 alkunsa saaneeseen
oikeusjuttuun. Nimittäin Yhdysvaltain viranomaiset olivat nostaneet esille tuon
vanhan raiskaustapauksen ja halusivat saada ohjaajan Kaliforniaan oikeuden
eteen. Sveitsille esitettiin virallinen luovutuspyyntö. Sveitsin viranomaisten
käsitellessä pyyntöä Polanski vietti ensin 69 päivää vankilassa ja sen jälkeen
220 päivää kotiarestissa. Heinäkuun 12. päivänä 2010 Bern hylkäsi
luovutuspyynnön ja Polanski vapautettiin. Yhdysvaltain viranomaisille päätös
oli luonnollisesti nöyryyttävä.
Todettakoon, että Polanski ei ollut Sveitsille
pitkävihainen. Hän torjui 289 päivän vapaudenriistosta tarjotun
vahingonkorvauksen ja kuvaili myöhemmin Sveitsin viranomaisten kohdelleen häntä
oikeudenmukaisesti ja asiallisesti.
Polanskilla ei ole elämässään ollut tapana jäädä murehtimaan
menneitä. Hän on aina vaikeista tilanteista selvittyään pyrkinyt katsomaan
eteenpäin kohti uusia työtehtäviä. Tässä tapauksessa kotiaresti oli sopivaakin
sopivampi tilaisuus elokuvan kehittelyyn. Rezan näytelmässä tapahtumat
sijoittuvat olohuoneeseen. Polanski laajentaa tapahtumapaikaksi (sokkeloisen)
huoneiston ja hieman liikutaan myös porraskäytävässä. Tämän lisäksi on tietysti
ulkosalla oleva puistikko.
Yllä mainitsemani yhteys ohjaajan ja marsun välillä liittyy
juuri tuohon kotiarestiin. Huoneistossa tapahtuvan riitelyn ja kaikenpuolisen
loanheiton voisi ajatella viittaavan tuohon pitkään oikeusprosessiin. Puistikon
vapaudessa marsu riemuitsee auringon paisteessa kuin vankeudesta olisi päässyt.
”Vaikka farssissa viljellään
synkähköä huumoria, on tunnelma lähinnä piinaava. Polanskin kuvakulmat
yhdistettynä karikatyyrimäisiin henkilöhahmoihin kiskaisevat katsojankin mukaan
kahakkaan. Myös näyttelijäntyön rautaisista ammattilaista erityisesti
kireäkasvoinen Jodie Foster ja
kyyninen pukumies Christoph Waltz
tukevat tunnelmaa. http://www.tylkkari.fi/kulttuuri/sanasota
Ida Kankaanpää löytää filmin miljööstä myös piikittelyä
Yhdysvaltojen suuntaan. Elokuva on kuitenkin kuvattu Pariisissa.
Lähde:Werner, Paul: Roman Polanski, henkilökuva. Minerva 2014.
Lähde:Werner, Paul: Roman Polanski, henkilökuva. Minerva 2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti