torstai 2. huhtikuuta 2015

Matteus-passio

Tulin juuri Kouvolan kaupunginkirkosta, jossa esitettiin Johann Sebastian Bachin Matteus-passio. Orkesteri oli Kymi sinfonietta ja kuorona Kotkan kantaattikuoro. Se oli loppujen lopuksi kokonaisuudessaan oikein hyvä esitys, vaikken ihan kaikesta pitänytkään. Suurimman kiitoksen ansaitsee kapellimestari Andres Mustonen Virosta. Hän teki esityksestä draaman, ei pelkkää kuollutta läpilaulantaa. Solisteina oli iso liuta ammattilaulajia, kuoron omaa laulajakaartia ja orkesterin muusikoita. Minuun teki suurimman vaikutuksen Jeesuksen roolissa ollut basso Kai Huopainen, siviilissä Haminan kanttori. Myös tenori Heikki Rainio evankelistana oli hyvä, artikulointi oli selvää ja kerronta elävää. Eivät muutkaan laulajat huonoja olleet. Sopraano Anu Komsi oli vain erityisen vaisu, siihen hänellä oli varmaan syynsä. Kuoro selviytyi ihmeen hyvin urakastaan. Alussa oli haparointia, mutta kun kone lähti käyntiin, niin sitten mentiin. Tästäkin kiitoksen saa Mustonen. Hänellä näytti olevan näkemystä. Erityisen hienosti käytettiin orkesterin muusikoita solisteina. Viulisti Raymond Cox esitti pariin otteeseen solistiosuuksissaan aivan loistavia otteita. Ensimmäisen kerran hän esiintyi alton kanssa Erbarme dich –aariassa (”Armahda meitä”). Toisen kerran hän esitti soolon basso Riku Pelon aarian (Geht mir meinem Jesum wieder! ”Antakaa minulle Jeesukseni takaisin”) yhteydessä. Riku Peloa olen kuullut ennenkin, pidän hänen äänestään.

Oli hienoa, että yleisöllä oli käytettävissä koko Matteus-passion teksti sekä saksaksi että suomeksi. Tapahtumien kulkua oli helppo seurata. Esimerkiksi Matteus-passion suosikkiaariani näkyy seuraavassa kuvassa (nro 47). Napsauta kuvaa.

Passion lopun teksti saksaksi ja suomeksi on seuraavassa kuvassa. Loppukuoro on Matteus-passion juhlavimpia ja lohdullisimpia kohtauksia.

Ennen esityksen alkua oli ilo lukea ohjelmasta Marja Talsin laatimaa ytimekästä johdantoa Matteus-passioon. Hän kertoo, että passiossa voidaan erottaa neljä toisiaan leikkaavaa tasoa: 1) kertomisen (tai draaman) taso, johon kuuluvat evankelista, Jeesus, sivuhenkilöt, resitatiivit ja erilaiset kiihkeät mielenilmaisut; 2) lyyrinen taso eli aariat; 3) hengellisen hartaudenharjoittamisen taso eli koraalit ja 4) monumentaalinen taso eli massiiviset kuoro-osat. Lisäksi saan tietää, että tekstinä on käytetty Raamatun tekstin lisäksi Bachin aikalaisen, postivirkailija Picanderin runoja.

Kouvolan kaupunginkirkko on tällaisille konserteille hieman hankala tila, mutta kyllä se nyt toimi ihan kohtuullisesti. Esitys loppui kello kymmenen jälkeen. Täysi kirkollinen yleisöä – minä mukaan lukien - taputti esittäjille koko sydämestään ja lähti konsertista ilmeisen tyytyväisenä. Mielestäni juuri Andres Mustosta on kiittäminen siitä, ettei passio tuntunut väsyttävältä. Draamaa riitti, kolmetuntinen meni kuin hurahtaen.

Kuorolla, orkesterilla ja solisteilla on sama urakka edessä torstai-iltana Kotkassa. Toivotan menestystä.

Tuli mieleen, että olen ehkä nähnyt kerran aikaisemminkin Andres Mustosen johtamassa Matteus-passiota. Se tapahtui Leningradissa vuonna 1979. Olin silloin siellä syyslukukaudella opiskelemassa ja Filharmonian suuressa salissa esitettiin Matteus-passio. Pääsiäisen aikaan sitä ei varmaankaan olisi voitu tuolloin esittää uskonnollis-poliittisista syistä. Siitä kyllä olen varma, että ensimmäisen kerran näin Andres Mustosen syksyllä 1979 Leningradissa Filharmonian suuressa salissa, mutta muistini voi viedä siinä harhaan, oliko kyseessä tuo Matteus-passio. Sen jälkeen olen lisäksi nähnyt hänet esiintymässä johtamansa vanhaa musiikkia soittavan Hortus Musicus –yhtyeen kanssa, joten tuttu hahmo hän minulle on.

Minulle rakkain Matteus-passion aaria on unkarilaisen Julia Hamarin esittämä alttoaaria Erbarme dich. Kuulin sen ensi kerran Andrei Tarkovskin viimeisen elokuvan Uhrin (Offret 1986) loppukohtauksessa. Se on nähtävissä täällä:  https://www.youtube.com/watch?v=aPAiH9XhTHc.Hamari on vuonna 1942 syntynyt mezzosopraano ja  tuolla videolla hän 29-vuotias. Tuo kohtaus on nimittäin esityksestä, jossa orkesteria johtaa maineikas Karl Richter vuonna 1971. Koko esityskin löytyy netistä hyvin helposti. Tuossa Hamarin aariassa viulua soittaa Richterin kaveri Otto Büchner (1924-2008). Laulajan ja viulun dialogi aariassa on koskettavan herkkä ja vaikuttava.
Julia Hamari
Karl Richter


Mutta kaikkein rakkain Matteus-passion levytys ja kokonaisesitys on samaisen Karl Richterin johtama Münchenin Bach-orkesterin sekä Münchenin Bach-kuoron ja poikakuoron esitys vuodelta 1958. Se on se toinen suuri Richterin johtama Matteus-passio. Sekin löytyy Youtubesta, tosin kuunteluversiona, mutta minä kuuntelen sen pitkäperjantaina kotonani.  Minulla on nimittäin tuo esitys neljän vinyylilevyn sarjana. Saanpahan hyvän syyn käyttää perinteistä levysoitintani, jota en tosiaankaan taida paljoa muulloin käyttää kuin pääsiäisenä Matteus-passiota kuunnellessa. Tuon levyn kuuntelusta on tullut minulle vuosittainen perinne.

Ostin levyn vuonna 1975 Moskovasta. Olin siellä ETY-kokouksen aikoihin kielikurssilla ja Melodia-levykaupasta mukaani jäi tuo neljän levyn sarja kansiossa, jonka kannessa esiintyi kärsivän Kristuksen kuva.  Taisin ostaa samalla matkalla myös pienen levysoittimen.  En toki ole kuunnellut tuota levyä joka pitkäperjantai. Välissä on useita vuosia, jolloin en ole koskenutkaan siihen. Viime vuosina olen siihen kuitenkin palannut ja kokenut sen läheiseksi.

Tässä vuoden 1958 levyssä musiikki kuulostaa mahtavalta. Siinä laulaa kaksi suurkuoroa ja orkesteri antaa mennä täysillä. Mitään barokkiorkesterin nyansseja tai hienosäätöjä sieltä ei erotu. Richterin versiossa on upeita kuorokoraaleja, tarinan kerronta saattaa tuttuudessaan tuntua välillä hieman pitkäveteiseltä, mutta hyvä aaria tai koraali minut aina siitä herättää.

Bach sävelsi Matteus-passion kahdelle kuorolle. Tässä Richterin versiossa on noudatettu säveltäjän toivetta, lisäksi toinen kuoro on poikakuoro, mikä tuo kuunteluun erityistä tenhoa. Tämän kahden kuoron voiman huomaa jo passion aloituksessa. Se poikkeaa edukseen useista nykyversioista. Teknisistä puutteista huolimatta tämän rinnalla monet Matteus-passioesitykset tuntuvat valjuilta.


Arvostan tässä versiossa myös orkesterin osuutta. Orkesteri soi tasapainoisena, se huokuu harmoniaa, on mukana kertomassa suurta sanomaa. Lisäksi tämän version evankelista on ylitse kaiken. Hän on minulle se ainoa oikea, johon vertaan kaikkien muiden versioiden evankelistoja. Muiden roolihahmojen ja soolojen suhteen en ole niin ehdoton. Lisäksi mielestäni tässä versiossa solistit osaavat tehdä eron resitatiivin ja aarian välillä.

Ja liittyyhän tähän levysarjaan se nostalgisuus, kun pyyhin levyltä enimmät pölyt, asettelen sen lautaselle, pudotan sitten neulan levyn alkuun ja alan seurata levyn vaappuvaa liikettä ja kevyesti rahisevaa ääntä, joka vähitellen häipyy Johann Sebastian Bachin upean musiikin taustaan. Neula etenee raitaansa myöten loppuunsa, levylautanen pysähtyy, vaihdan levyä, teen samat rituaalit ja taas soitto jatkuu. Ja siinäkin on jotakin, kun asettelen levyn takaisin 70-luvulta peräisin olevaan levyn muovipussimaiseen suojaansa, jonka päällä on jo hieman kellastunut karkeahko paperiliuska.


Muutaman kerran neula kuitenkin jumiutuu uraansa ja alkaa kärsimättömänä toistaa samaa tavua, kuin pyytäisi minua apuun. Kärsivällisesti nostan neulaa, hipaisen sitä kantavaa vartta niin hellästi kuin pystyn ja lasken taas alas. Siten jatkan musiikin nautiskeluani iloisena siitä, että sain olla mukana jatkamassa passion etenemistä.

No, todetaan se, minkä lukija huomaa, eli olen tässä hehkutuksessa ainakin hieman nostalgisten tunteiden sokaisema. Mutta yhtä kaikki tämän vanhan perinteen jälkeen on kivaa vaihtelua tutustua uudempaan versioon, jossa ehkä solistit tuottavat äänensä kevyemmällä tyylillä, orkesterin on raikkaampaa ja se olennaisin: sointi on teknisesti laadukkaampaa.
Vuonna 1975 moskovalaisesta Melodia-levykaupasta hankkimani Matteus-passio
Muoviliuskan välistä löytyy aarre

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti