maanantai 6. huhtikuuta 2015

To His Holiness (säveltänyt Peeter Vähi) – Tallinnan Nigulisten kirkossa pidetyn konsertin huipentuma

Jälleen kirjoitan konsertista ja jälleen inspiroidun siitä hieman laajemminkin. Tämänkertainen konsertti tapahtui Tallinnassa Nigulisten kirkossa (Pyhän Nikolauksen kirkko) reilu viikko sitten. Esiintyjiä oli muutamia, mutta konsertin kohokohtana oli otsikossa mainittu sävellys. Jos pitäisi luonnehtia lyhyesti konserttia kokonaisuutena, niin käyttäisin ilmausta ”Tunnelmasta toiseen”. Yllättävän hypähtelevästi konsertin ohjelmassa edettiin, mikä toisaalta teki siitä kiinnostavamman.
Nigulisten kirkontorni kuvattuna Toompean mäellä sijaitsevan Tallinnan tuomiokirkon tornista

Tallinnaa en tunne kovin hyvin, mutta virolaista musiikkia voin sanoa jotenkin tuntevani, koska tiedän muitakin nimiä kuin Arvo Pärtin. Peeter Vähi oli minulle kuitenkin tähän asti täysin tuntematon säveltäjä. Nyt To His Holiness –esityksen kuultuani katson hänet suosikkieni joukkoon.  

Olin maaliskuun lopulla pikkumatkalla Tallinnassa ja menin Tallinnan musiikkiviikon ohjelmaan kuuluvaan konserttiin Nigulisten kirkkoon. Virolaisittain sitä kutsutaan Glasperlenspiel-festivaaliksi (http://tmw.ee/), ja konsertin nimenä oli Pühad loitsud/ Sacred Incantations. Konsertissa oli toki muutakin kiinnostavaa kuin yllä mainittu Peeter Vähin teos. Minua kiinnosti jo itse konserttipaikka. Säveltäjä Vähi ansaitsee kuitenkin erityishuomion, sillä hän kunnioitti konserttia läsnäolollaan, lisäksi käsittääkseni oboelle ja kamariorkesterille luotu To His Holiness oli tarkoitettukin konsertin huipentumaksi. Sen esitti kamariorkesteri Klaaspärimäng Sinfonietta (Glasperlenspiel Sinfonietta) kapellimestarinaan Mihail Leontjev (Mikhail Leontyev) ja oboesolistinaan Riivo Kallasmaa. Soihan siellä myös konsertin nimikkokappale, mutta se jäi kuitenkin vähemmälle huomiolle.

Olen nyt tutustunut Vähin uraan hieman tarkemmin. Huomaan, että hänellä on erityistä kiinnostusta buddhalaiseen kulttuuriin. ”Vähin 1992 valmistunut tiibetiläisten rukouslaulujen aasialaisten sävelkulkujen innoittama sävellys Relaxatio on arvioitu psykoterapeuttisen musiikin sähköiseksi mestariteokseksi” (http://fi.wikipedia.org/wiki/Peeter_V%C3%A4hi). Vähin musiikkia avautuu myös tämän linkin kautta: https://www.youtube.com/watch?v=T-bWSkCzOjg. Sekin on kuvattu Nigulisten kirkossa, joten sen kautta voi tutustua myös konserttipaikkaan. Vähin ehkä tunnetuimman teoksen, oratorion Maria Magdalena, hankin jo ennen konserttia aulan levymyynnistä. En ole sitä vielä ehtinyt kuunnella. Ostohetkellä mieleen painuvana ja ehkä valintaankin ratkaisevasti vaikuttavana seikkana oli, että se esitetään koptin kielellä. Eli muinaisessa maailmassa siinäkin liikutaan. Ja näin ollen Afrikkaankin Vähin musiikilla on yhteyksiä. Itse asiassa konsertissa Vähin seurueessa taisi olla mukana afrikkalainen henkilö. Oratoriosta löytyy tietoa täältä: http://www.erpmusic.com/records/cds/mary-magdalene-gospel. Laitan linkin myös koptinkieliseen tekstiin ja sen englanninnokseen (http://www.erpmusic.com/images/materials/MaryMagdaleneGospelLyrics.pdf) sekä yhteen oratorion arvioon (http://www.planethugill.com/2014/05/coptic-epic-peeter-vahis-maria-magalene.html). Ja onhan se Youtubessakin kuultavissa. Sieltä sen etsivä löytää.

Vähin kiinnostus buddhalaiseen perinteeseen näkyy ja kuuluu myös illan huipennukseksi nimeämässäni esityksessä. Sävellys on nimensä mukaisesti omistettu säveltäjän pitkäaikaiselle ystävälle ja hengelliselle isälle hänen pyhyydelleen buddhalaisuuden Tiibetin koulun hengelliselle johtajalle, jolla on varsin pitkä nimi, mistä syystä laitan sen tähän perusmuodossaan: 37. Drikung Kyanbgon Chetsang Rinpoche. Kerron kuitenkin ensin konsertin muusta ohjelmasta, palaan sen jälkeen Peeter Vähiin, To His Holiness –sävellykseen ja itse esitykseen.

Konsertin aloitti barokkiyhtye Ensemble Floridante (http://tmw.ee/#!/artist/floridante). Yhtye käyttää vanhoja soittimia : klavesiini, barokkiviulu (orel), viola da gamba ja teorbi. Viimeksi mainittu oli minulle uusi tuttavuus. Kyseessä on pitkäkaulainen barokkikitara. Se näkyy alla olevassa kuvassa.
Floridante-yhtye esiintymässä, ei kuitenkaan Nigulisten kirkossa

Yhtye soitti kauniin herkkää musiikkia. Se koostui yhtenäisenä soitetusta neljän sävellyksen sarjasta. Sarjassa oli kaksi instrumentaalikappaletta, Antonio Bertallin (1605 – 1669) Ciaccona ja Diego Ortizin (1510 – c 1570) Recercada. Sitten oli kaksi Claudio Monteverdin (1567 – 1643) laulua, joissa esiintyi kontratenori Ivo Posti. Instrumentaalikappaleiden välissä soi Quel sguardo sdegnosetto  (1632) ja setin päätti  Sì dolce è’l tormento (1624).  Molemmat ovat Monteverdin laulumusiikin helmiä. Ensimmäinen numero jäi vaisuksi, mutta viimeisessä Postin äänenkäytön taidot pääsivät oikeuksiinsa ja laulaja pääsi ilmaisemaan suuria tunteita. Dramatiikkaa hän esitykseen toikin. Pidin laulun melodiasta. Enemmänkin olisin sen kaltaista kuunnellut, mutta valitettavan lyhyeen Postin osuus loppui.

Kontratenori (http://tmw.ee/#!/artist/ivo-posti) oli myönteinen tuttavuus, joka näyttää taitavan myöhäisrenessanssin ja varhaisbarokin esitystyylin. Vertailun vuoksi kuuntelin Ann Sofie von Otterin version viimeisestä laulusta (https://www.youtube.com/watch?v=-To489HejJc), ja kyllä Postilta siihen enemmän temperamenttia löytyi.  Kiireinen mies hän kuitenkin oli, sillä hän poistui nopeasti paikalta ehkä valmistautumaan seuraavan illan konserttiin. Olin nimittäin huomannut ilmoituksista, että hänellä oli seuraavana iltana edessään vaativampi koitos.

Seuraavassa numerossa siirryttiinkin sitten aivan toiseen maailmaan: yleisön eteen tuli pianisti Tanel Joamets (s. 1968). Hempeän barokkiyhtyeen jälkeen hänen musiikkinsa tuntui kuitenkin iskevän kuin nyrkki silmään. Joamets esitti ensin oman improvisaationsa ja sitten Sergei Rahmaninovin pianokappaleen Etude-Tableaux, op 39 nr 2. Improvisaatiosta teemaan Pühad loitsud/ Sacred incantations oli koko konsertti saanut nimensä. Se oli hyvin vaikeaselkoinen kappale, josta ei Monteverdin jälkeen saanut kyllä minkäänlaista otetta. Esitys sattui olemaan väärässä paikassa vääränä hetkenä. Kirkkoakustiikka ei sopinut hänen musiikkiinsa alkuunkaan. Soitto jäi epämääräisesti leijailemaan kaikuna ilmaan.

Akustiikasta huolimatta Joamets vaikutti varsin taitavalta pianistilta. Kyseessä onkin Viron musiikkielämän suuria nimiä. Tanel Joamets on esitteen mukaan nykyisin Viron aktiivisimmin esiintyviä konserttipianisteja. Hän on perehtynyt myös improvisaatioon, josta saimme siis konsertissa kuulla näyttöä. Joamets asuu Tartossa toimien siellä pianonsoiton ja improvisaation opettajana. Hän on saanut suosiota sekä Virossa että ulkomailla. Mm. Venäjän konserttimatkoillaan hän on esiintynyt yli 100 kaupungissa. Hän on erityisen tunnettu Skrjabin-tulkinnoistaan.

Itse kuuntelisin mielelläni Joametsin soittoa sopivammassa tilassa. Hänen musiikkinsa vaatii keskittymistä, mm. konsertissa esitetty improvisaatio vaikutti tavalliselle musiikin maistelijalle vaikeatajuiselta. Mielelläni kuulisin hänen esittämänään esimerkiksi hänen bravuuriaan Aleksandr Skrjabinia.

Väliajan jälkeen oli sitten vuorossa kamariorkesteri Glasperlenspiel Sinfonietta, jota nyt johti kolmikymppinen venäläisen Tambovin sinfoniaorkesterin johtaja Mihail Leontjev (Leontyev) (http://www.erpmusic.com/artists/conductors/mikhail-leontyev).  Hän on Venäjällä toiminut varsin monipuolisissa ympyröissä ja luonut mainetta myös Japanissa. Tämän orkesterin sointi sopi Nigulisten tilaan erinomaisesti.

Orkesterin ensimmäinen kappale soitettiin kuitenkin ilman kapellimestaria. Kyseessä oli Wolfgang Amadeus Mozartin (1756-1791) Divertimento D-duuri KV 136 (osat Allegro, Andante ja Presto).  Se sopi erinomaisesti orkesterin aloituskappaleeksi. Divertimento soitettiin hyvin nopealla tempolla rivakasti ja oli varsin nautinnollista kuultavaa. Akustiikka antoi vauhdikkaalle esitystavalle aivan oman sävynsä.

Orkesterissa pisti alussa silmään eräs seikka. Nimittäin orkesterin ykkösviulisti, joka toimi myös konserttimestarina eli äänenjohtajana oli viimeisillään raskaana. Vieressäni istuneet kaksi venäläistä naista siitä heti supisivatkin. Hän oli jämäkkä viulisti, joka ei antanut pömppövatsansa häiritä. Uskon, että lapsesta tulee onnellinen, kun hän saa varttua sikiöaikansa musiikin mukana.

Sitten lavalle astui orkesterin kapellimestari ja ohjelmassa siirryttiin erilaiseen tunnelmaan. Vuorossa oli Alfred Schnittken (1934-1998) pienimuotoinen sävellys Polka, joka kuuluu osana Gogol-orkesterisarjaan.  Se on lyhyt groteskin humoristinen kappale, ja oman lyhyen aikansa musiikki keinui kuin tanssi. Orkesteri tuntui taitavalta luomaan tällaista nyanssia. Ehkä osuutensa oli myös kapellimestari Mihail Leontjevilla.

Tämän jälkeen esiintymispaikassa tehtiin hieman järjestelyjä ja jälleen hypättiin aivan eri maailmaan. Edessä oli konsertin päänumero, josta yllä olen jo kertonut: Peeter Vähin (s. 1955) To His Holiness for oboe and chamber orchestra. Naisista koostuvan viulistiryhmän keskelle tuli oboisti Riivo Kallasmaa.

Kerroin jo yllä, kenelle sävellys on omistettu. Hänen pyhyytensä 37. Drikung Kyanbgon Chetsang Rinpoche oli vakavasti sairas. Buddhalaiset ympäri maailmaa pyrkivät tuomaan hänelle helpotusta sairauteensa toistamalla tiettyä mantraa. Tästä säveltäjä Vähi sai ajatuksen käyttää tuota mantraa uuden sävellyksensä perustana. Alkuun sävellystä suunniteltiin lauluäänelle, mutta lopulta tuloksena oli kuitenkin sävellys kamariorkesterille ja oboelle. Tämän voitte myös lukea englanniksi alla olevasta kuvasta, jonka olen kopioinut konsertin ohjelmasta. Todetaan tässä vaiheessa, että onneksi konsertin ohjelma oli käännetty myös englanniksi.

Musiikki sai heti kuulijansa otteeseensa. Oboe oli keskeisessä roolissa. Se soitti teemaa, joka toistui läpi sävellyksen. Väliin tuli erilaisia muunnelmia. Orkesteri soitti makoisasti ja eli mukana oboen seikkailuissa ja sointimaalailuissa. Oboisti loi soittimeensa kauniin, verevän soinnin. Lisäksi se oli rytmisesti kiehtovaa modernia musiikkia, joka voisi sopia laajemmallekin yleisölle.
Sävellys oli jossain määrin kontemplatiivinen. Musiikki imi kuulijan mukaansa, ei vienyt sentään transsiin, mutta kuitenkin omaan ulottuvuuteensa. Suuri ansio siitä oli Riivo Kallasmaan täyteläisen vakaa oboesointi.

Yleisö haltioitui esityksestä ja luonnollisesti minäkin raukesin yleisön mukana aplodeihin, kun yllätyksekseni myös itse säveltäjä ilmestyi yleisön eteen kumartamaan ja kiittämään sävellyksensä esittäjiä.

Konsertti ei vielä loppunut tähän. George Gershwinin (1898 – 1937) He Loves She Loves oli kuin sokerina pohjalla ja jätti orkesterista ja kapellimestarista ja heidän yhteistyöstään hienon kuvan. Kapellimestari soitti siinä itse pianoa, mukana oli alttoviulusoolo (solistina orkesterin soittajistoon kuuluva Maria Nesterenko). Solisti sai nautiskella hehkuttelussaan. Rytmin tämä orkesteri osaa. Orkesterin jäsenet, ainakin viulistit, käyttivät siinä jopa ääntään laulaen kappaleen melodiaa. Tämä oli aika villi sovitus, mutta epäselväksi jäi, kuka oli sovituksen takana, epäilen kapellimestaria. Esityksessä oli erikoista tunnelmaa, joka sai yleisönkin riemuitsemaan. On todettava vielä, että esitystä kuunnellessani minulla ei ollut tämän sävellyksen taustoista hajuakaan. Nyt tiedän, että kyseessä on Ira Gershwinin runoon sävelletty laulu Broadway musikaalista Fanny Face ja että sen on levyttänyt mm. Ella Fitzgerald.

Valitettavasti ylimääräistä numeroa ei orkesterilta tippunut.

Jotta konserttielämyksestä tulisi vielä laajempi, haluan lopuksi esitellä myös itse konserttipaikan.

Nigulisten eli Pyhän Nikolauksen kirkon tunnistaa vanhan kaupungin näköalapaikoilta 105 metriä korkean torninsa ansiosta. Tornin korkeus ei vedä kuitenkaan vertoja vanhan kaupungin toisessa päässä sijaitsevalle Olevisten kirkolle (Pyhän Olavin kirkko), jonka tornin korkeus on 123,7 m. Ja muitakin näyttäviä torneja keskustassa kohoaa.

Kyseessä on todella vanha kirkko. Se on mainittu ensi kerran vuonna 1316, mutta sen arvellaan olevan vanhempi. Toisen maailmansodan aikaan se tuhoutui, onneksi arvokkaat taideteokset oli viety turvaan. Nykyisin kirkko on restauroitu ja se toimii museona ja konserttisalina. Sen alkuperäisestä sisustuksesta on säilynyt vuodelta 1481 peräisin oleva alttarikaappi, jossa kuvataan Pyhän Nikolauksen elämänvaiheita. Alttarikaappi täysin avattuna on 6,5 metriä pitkä.

Kirkon arvokkain taideaarre on lyypekkiläisen taiteilijan Bernt Notken kuolemantanssia kuvaava taulu. Alun perin se on ollut 30 metriä pitkä ja siitä on jäljellä vain seitsemän metriä. Taulussa kuvataan kuolemaa, joka taluttaa viimeiseen tanssiin erilaista väestönosaa paavista sylilapseen. Kuolema käy kunkin kanssa vuoropuhelua, joka on kirjoitettu taulun alareunaan. Lisäksi kirkossa on näytteillä keskiajan mestareiden maalaamia alttaritauluja ja myös arvokas hopeakokoelma. Kun paavi Johannes Paavali II vieraili Tallinnassa vuonna 1993, hän mm. osallistui Nigulisten kirkossa ekumeeniseen palvelukseen.


Lähde: Kaurinkoski Kaarina. 6 kävelyä Tallinnassa. Moreeni 2013.
Klaaspärimäng Sinfonietta ja kapellimestari Mihail Leontjev
oboisti Riivo Kallasmaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti