Pietarissa sijaitseva Kristuksen
ylösnousemuksen katedraali (Собор
Воскресения Христова, Sobor Voskresenija Hristova) tunnetaan kai paremmin
nimellä Verikirkko (Храм спаса на крови, ”Kirkko veren
päällä”). Se on rakennettu paikalle, jossa tsaari Aleksanteri II joutui vuonna
1881 salamurhan uhriksi. Siitä kirkko on saanut lisänimensä. Se on rakennettu
konkreettisesti ”veren päälle”. Sen sisälle länsipäätyyn on pystytetty katos
paikalle, jossa tsaari haavoittui kuolettavasti ja jonka alla olevassa kiveyksessä
kerrotaan olevan keisarin verta.
Tällä hetkellä kirkko on täydellisesti entisöity. Huonosti
sille oli kuitenkin välillä käydä. Vuonna 1930 se suljettiin, piirityksen
aikaan 1941 - 1944 se oli ruumishuoneena ja sen jälkeen varastotilana.
1970-luvulla kirkkoa alettiin sitten kunnostaa ja ne työt saatiin päätökseen
vasta vuonna 1997.
Viime viikolla olin Verikirkossa kuorokonsertissa. Se oli
toinen kerta, kun ylipäänsä olen ollut tuossa kirkossa. Edellisen kerran olin siellä
viime vuoden heinäkuussa. Yhtä upean kauniilta ja suorastaan häkellyttävän
vaikuttavalta se näytti nytkin. Mm. ikoneihin tutustuessa voi tehdä yllättäviä
löytöjä, joissa vanhaa kaanonia on rikottu. Tietoa katedraalista löytyy myös
suomeksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristuksen_yl%C3%B6snousemuksen_katedraali.
Verikirkon omaperäistä ikonimaalausta |
Ulkoisesti kirkkosali on konsertille upea paikka. Samoin
sijainti aivan Nevskin valtakadun liepeillä Gribojedovin kanavan varrella
innostaa myös turisteja hakeutumaan konserttiin. Ohjelmansa puolesta konsertti
oli kirkon henkeen kuin luotu. Smolnan katedraalin kamarikuoro esitti
perinteistä ortodoksista kirkkomusiikkia. Kuoro on minulle jo ennestään tuttu.
Vuosi sitten Pietarissa vieraillessani kävin kuuntelemassa samaa kuoroa Iisakin
kirkossa, jolloin ohjelmistossa oli Sergei Rahmaninovin Vigilia. Siitä käynnistä syntyi tämä juttu: http://perttueemeli.blogspot.fi/2014/07/pietarin-kokemuksiani-i-vigilia.html.
Iisakin kirkko lienee näkyvämpi (ja isompikin) turistikohde ja niinpä siellä
musiikista vähemmän tietäviä turisteja oli pieneksi häiriöksi asti. Tässä
Verikirkon konsertissa paikkoja oli vähemmän, mutta myös lipun hinta saattoi
karkottaa osan potentiaalisesta yleisöstä. Lipun hinta oli 900 ruplaa eli noin
15 euroa. Sali oli nyt lähes täynnä. Itse odotin sen täyttyvän samaan tapaan
kuin Iisakin kirkon.
Puoli tuntia ennen konsertin alkua sali on vielä lähes tyhjä |
Tykästyin kuoroon ensi kuulemalta. Se on sopivan kokoinen
(ei liian iso). Vielä vuosi sitten se vaikutti nuorekkaammalta. Nyt mukaan oli kai
tullut vanhempaa porukkaa, koska pelkkä vanheneminen ei vaikutelmaani ole
voinut olla syynä. Yhtä kaikki kuoron sointi on edelleen nuorekasta. Äänen
käyttö on luonnollista. Teennäisyys ja se tietty, ennen muinoin
neuvostoliittolaisia kuoroja vaivannut ”rintaääninen oopperasaundi” puuttuu.
(Sorry, en nyt keksi parempaa nimeä tuolle vanhakantaiselle laulutyylille.) Eikä
sopraanoissa kuule mm. opiskelijakuorojen kehittymättömille äänille tyypillistä
ulinaa. Pehmeään sointiin saattaa kyllä vaikuttaa myös tilan oma akustiikka. Kuoro
konsertoi Pietarissa melko usein ja voin tunnustaa, että olen sen fani: aina,
jos satun olemaan paikalle, menen sitä kuuntelemaan. Tämä oli itse asiassa jo
kolmas kerta. Toisesta kerrasta tämän vuoden maaliskuulta olen kirjoittanut
täällä: http://perttueemeli.blogspot.fi/2015/04/sanat-aleksandr-puskin-saveltanyt.html.
Kuoro lauloi tällä kertaa poikkeuksellisessa asetelmassa.
Bassot olivat eturivissä, tenorit toisessa ja naislaulajat olivat ylimmällä
rivillä: sopraanot vasemmalla ja altot oikealla. Alttarin portaikko oli sen verran jyrkkä,
että pienikokoisempia naisia ei haitannut laulaa isojen miesten takana.
Kuoronjohtaja Vladimir Begletsovilla (Владимир Беглецов) oli tällaiseen järjestykseen varmasti omat
syynsä.
Kuoro valmiina konserttiin johtajaansa odottaen |
Esityksen ajan salissa huokui levollinen, rauhaisa tunnelma.
Tämä on kuoron vahvuus. Se taitaa uskonnollisen musiikin esittämisen. Kuoro
esittää sisältöjä. En konsertin aikana kokenut missään vaiheessa uupuvani.
Musiikki eteni soljuen kuin puro, välillä rauhoittuen, välillä kosken kuohuja
kokien. Yhteissointu toimi hienosti. Myöskään yleisön puolelta ei tullut häiriötä.
Lähellä istunut pikkupoikakin istui koko konsertin ajan hiiren hiljaa.
Nyt tulee juttuni kriittinen osuus. Hakeuduin salin
etuosaan, josta minulla oli oikein hyvä näppituntuma laulajiin. Tunnustan, että
yritin tietoisesti löytää esityksestä puutteita, sen mitä minun maallikon
taidoillani niitä pystyn huomaamaan. Päävaikutelma oli positiivinen, mutta
yksittäisissä kohdissa toki ongelmiakin huomasin. Tällä kertaa kuoron
naislaulajat tekivät minuun suurimman vaikutuksen. Sopraanojen ääni tuli kuin
yhdestä suusta. Bassojen ongelmista taisin vihjata jo Iisakin kirkon
konsertista kirjoittaessani. Nyt nuo ongelmat näkyivät minulle selvemmin. Nyt minulla
oli erinomainen paikka seurata eturivin bassoja. Tuon tyylin musiikki kaipaisi
kai järeämpiä bassoääniä. Nyt ne kuulostivat epäyhtenäisiltä. Välillä erään laulajan
ääni tahtoi tulla hiljaisissa kohdissa ja äkillisissä crescendoissa läpi. Erään
(luultavasti toisen) ääni kuulosti matalissa kohdissa muutaman kerran
narinalta, mikä lienee johtunut siitä, että hän liikkui äänirekisterinsä
alarajoilla ja myös sen alla. Huomasin, että muutama basso ei laulanut lainkaan
matalia ääniä. Se on tietysti hyvä ratkaisu, että laulaja tuntee omat rajansa.
Hiljaa ja kovaa laulettaessa kuorolaisilla ei ollut teknisiä
ongelmia. Osittainen epäyhtenäisyys saattoi näkyä laulettaessa siltä väliltä.
Voimakkaassa tempon muutoksessa joku laulaja oli vähän liian terhakas ja ääni
tuli läpi. Mainitsemani basson lisäksi oli myös eräs tenori. Mutta tämä kuuluu
kuorolauluun, ei siihen normaali kuulija kiinnitä huomiota, ellei se ole
häiritsevän erottuvaa. Täydellisyyteen ei taida pystyä yksikään kuoro. Ja tämähän
on vain merkki tilan akustiikan haasteellisuudesta.
En halua kuitenkaan liikaa korostaa kritiikkiä. Enimmässä
kohdin kuoron yhteissointi toimi. Kuoro pystyy laulamaan hiljaiset osat hyvin
kevyesti, sanoisin jopa höyhenen kevyesti. Äänenmuodostus on luonnollista,
kukaan ei puske. Musiikissa on eloa. Kuoro pystyy luontevasti nostamaan tai
laskemaan äänen tasoa. Tempon vaihtelut eivät tuota suurempia ongelmia. Ääni
tottelee kuin aaltona kuoronjohtajan kämmenen ”pyyhkäisyä” tai hillitsevää
rauhoittelua. Tarvittaessa kuoro pystyy raikkaan jykevään forteen, ja hetken päästä
laulu elää hiljaisuudessa kontemplatiivisena, mietiskelevänä.
Menen nyt illan ohjelmaan. En tunne paljoa ortodoksista
kirkkomusiikkia ja perinnettä. Minun kaltaiselleni ohjelman säveltäjänimet ovat
melko outoja. Paitsi että en tunne riittävästi säveltäjiä myös laulujen uskonnollis-kulttuurilliset
taustat saattavat jäädä osin tiedostamatta, minkä katson isommaksi puutteeksi.
Jos esimerkiksi laulun nimi on Ныне отпущаеши (Nyne
otpuštšaješi; Nyt päästät palvelijasi; Lord, now lettest Thou Thy servant),
pitäisi tietää, että sen nimisiä lauluja on luonut useampi säveltäjä ja
missäyhteyksissä sitä esitetään. Tunnen kyllä laulun sanomaan sisältyvän
raamatullisen taustan, mutta sävellysten pohjalla oleva ortodoksinen perinne ei
läheskään aina ole minulle avautunut.
Konsertin säveltäjänimet edustavat musiikkia 1700-luvun
lopulta 1900-luvun alkupuolelle. Tunnetuin nimi oli Pjotr Tšaikovski. Yleisö
sai kuulla katkelmia hänen liturgiastaan, joka on minullekin jotakuinkin
tuttu. Toiseksi tunnetuin nimi minulle
oli Pavel Tšesnokov. Hän lienee
suosituimpia ortodoksiseen kirkkomusiikkiin perehtyneitä säveltäjiä. Useat
kuorot esittävät hänen sävellyksiään, minkä vuoksi minäkin olen hankkinut hänen
musiikkiaan itselleni.
Laitan oheen linkin, jonka kautta lukija voi halutessaan
kuunnella kyseistä sävellystä. Kyse on lähinnä itse suosittelemastani
esityksestä. Jos löydän esityksestä puutteita, mainitsen siitä erikseen. Laitan
oheen myös sävellyksen ja säveltäjän alkukielisen nimen. Näin lukijan on helppo
löytää sävellyksestä eri versioita youtubesta tai spotifysta.
Konsertin ohjelma englanniksi |
Konsertti alkoi Dmitri Bortjanskin (Дмитрий Бортянский 1755 – 1825) konsertilla
kuorolle nro 34 Да воскреснет Бог (Ylösnouskoon
Jumala). Se oli eräänlainen tervetulolaulu, jonka myötä kuoro pääsi tilan
herraksi ja konserttiyleisö sai alkumakua kuorosta alkutaputusten jälkeen. Täältä
voi seurata erään mieskuoron esitystä samasta laulusta: https://www.youtube.com/watch?v=H4Yu8WrfJk4.
Aleksandr Arhangelskin (Александр Архангельский 1846 – 1924) Господи, услыши молитву мою (Herra, kuule rukoukseni) alkoi baritonin soololla. Totean nyt vain,
että se kuulosti hyvältä, sopiva vastapaino alun hienoiselle
voimakastempoisuudelle.
Kolmantena ohjelmanumerona on Dmitri Bortjanskin Скажи ми, Господи, кончину мою (Kerro minulle Herra loppuni). Esitys oli
toteutettu mielestäni upeasti. Ääni soljui rauhassa. Minulla oli tunne, että kuulijakunta
kuunteli musiikkia levollisin mielin rauha sydämessä. Aloin itsekin päästä henkisesti
musiikin sisälle. Lopussa kuoron tempo hieman tiivistyi ja tunnelma kiihtyi. Täällä
on samasta laulusta hieman erilainen mieskuorotulkinta: https://www.youtube.com/watch?v=ehlzgaBGY1I.
Pidän siitäkin todella paljon.
Pavel Tšesnokovin (Павел Чесноков 1877 – 1944) Во дни брани (Taistelun päivinä) on ohjelman mukaan
isompi kuoroteos, josta tässä yhteydessä esitettiin kolme laulua. Tässä
vaiheessa sopraanot saivat minut niin heltymään, että konsertin ensimmäiset
kylmät väreet pyrähtivät pitkin selkäpiitä kehoon, ja ympäri koko ruumiin.
Voimaa löytyi, ja vahva yhteissointi vain lisäsi sen energisyyttä. Kolmannen
laulun lopussa esiin tunkeva bassoääni
hieman häiritsi kokonaisuutta.
Myös seuraavana oli vuorossa myös katkelma. Säveltäjänä oli Pjotr Tšaikovski (Петр Чайковский 1840 - 1893) ja kyseessä oli hänen liturgiansa
Литургия Святого Иоанна Златоуста, suomeksi ”Pyhän Johannes
Khrysostomoksen liturgia”. Suoraan
käännettynä pitäisi puhua ”pyhästä Johannes Kultasuusta”. Kuunnellessa huomasin,
että sävelmä on kuorolle hyvin tuttu. Kokonaisesitys oli minun korvaani kaikin
puolin kypsä ja tasapainoinen.
Konsertin loppuosassa kypsyys vain vahvistui. Virallisen
ohjelman viimeisenä säveltäjänä oli Viktor Kalinnikov (Виктор
Калинников 1870 – 1927). Kuoro esitti kolme kappaletta: Камо
пойду от Духа Твоего, Ныне отпущаеши, Свете тихий. Ensimmäisessä sai
ihastella sopraanoja. Toisessa laulussa nimenomaan tenorit tekivät minuun
vaikutuksen. Kolmannen laulun nimeäisin hiljaisuuden ylistykseksi. Kun kuoro osaa
laulaa hiljaa aivan luonnollisesti, en voi muuta kuin kumartaa syvästi. Kuoro pystyi
laulamaan myös täysillä ja sai tempon vaihdoksilla esitykseen eloa ja tehoa. Kalinnikovin
laulut olivat todella hieno valinta ohjelman päätökseksi.
Laulun Камо пойду от
Духа Твоего (Where shall I go from Thy Spirit) sanat tulevat Raamatun
psalmin nro 139 jakeesta 7: ”Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun henkesi
olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?” Jostain kummasta syystä
venäjänkielisessä ortodoksisessa Raamatussa kyseessä on psalmi 138. Kyseessä on
varsin haastava laulu mm. tempon muutosten vuoksi. Bassojen osuus on tärkeä ja
juuri tässä heiltä olisin odottanut hieman varmempaa esitystä. Sopraanojen
valoisa nousu eräässä laulun huipennuksessa kohotti mielen kuitenkin pilviin.
Lopputuloksena oli yhtä kaikki hyvin kauniisti soiva eläväinen kokonaisuus.
Minun oli vaikea löytää mallikasta versiota verkosta.
Äänitteessä musiikki joko puuroutuu tai siinä on muita ongelmia. Tässä sen
esittää Venäjän valtion akateeminen kuoro: https://www.youtube.com/watch?v=o4PaSJWnDkk. Se kuulostaa kuoron nimen mukaisesti hyvin
”akateemiselta”, ja äänen laatu on jotenkin nuhjuinen. Täältä löytyy yhden
pienen lauluryhmän hauska harjoitteluvideo: https://www.youtube.com/watch?v=U1vIId4RyXw.
Ныне отпущаеши (Nyt päästät meidät; Lord,
now lettest Thou Thy servant) soi kirkon hienossa akustiikassa hyvin
herkkänä. Lopussa laulu saa lisää voimaa. Kuten yllä mainitsin, tenorien osuus
teki minuun vaikutuksen. Ja mikä sen mieluisampaa, kun itse olen tenori.
Tämä versio (St. Petersburg Chamber Choir) on Smolnan kuoroa
akateemisempi, mutta kuitenkin koskettava ja rauhallisen levollinen: https://www.youtube.com/watch?v=puKmPdgDy0Q.
Laulun musiikillinen voima kuuluu versiosta, mutta siitä ehkä puuttuu Smolnan
katedraalin kamarikuoron esityksen raikkaus. Tässä on mielenkiintoinen
vertailukohta Venäjän ulkopuolelta: https://www.youtube.com/watch?v=ID2_-7hCbeU.
Sen esittäjä on indianalainen yliopistokuoro, kaukana slaavilaisesta
kielialueesta. Toteutus voi kuulostaa
karummalta, mutta yritys on kunnianhimoinen eikä se minusta olosuhteet huomioon
ottaen hassumpi ole. Senkin voi todeta, että tempo on nopeampi ja jonkun
mielestä varmaan myös hätäisempi.
Свете тихий (O gladsome light) oli toteutukseltaan henkevä ja herkkäkin päätös
konsertin varsinaisessa ohjelmistossa. Loppua kohden sekin on hyvin vaativa
tempon ja voimakkuuden muutosten vuoksi. Kirkon akustiikka ei toisaalta anna
mitään anteeksi. Toisaalta se palkitsee herkästä toteutuksesta. Näin kävi nyt.
Sopraanot ja altot saavat välillä siinä kauniisti hehkuttaa.
Laulun taustalla on ortodoksisen kirkon ehtooveisu Phos hilaron, josta Kalinnikov on siis
tehnyt oman versionsa. Se on 300-luvulta peräisin oleva Uuden testamentin
kreikankielinen kristillinen hymni, joka kuuluu ortodoksisen kirkon
ehtoopalvelukseen (sanat: http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtooveisu)
ja myöhemmin on otettu käyttöön myös anglikaanisessa ja luterilaisessa kirkossa
(virsi 755 Oi, ilon lähde ja aurinkomme).
Tässä on Kalinnikovin laulusta Pietarin kamarikuoron esitys:
https://www.youtube.com/watch?v=U3yVsPHTZ0o.
Valitettavasti loppua kohden äänityksen taso heikkenee. Tässä on toisen kuoron Vitebskin asemalla äänitetty esitys: https://www.youtube.com/watch?v=SFwveVjMgTc.
Siinä tulee hyvin esiin yllä mainitsemani sopraanojen ja alttojen yhteinen
hehkutus, mutta kyllähän tuo esitys korvaa välillä riipii. Verikirkon tunnelma on kaukana.
Tässä kuoro konsertin jälkeen. Kuoronjohtaja on saanut kukkakimppunsa. |
Palaan vielä konserttiin.
Kuten arvata saattoi, aplodit olivat auliit eikä kuoro niin
helpolla päässyt. Lopussa tuli vielä ylimääräinen. Ja kun sekin herkisti
yleisön entistä tunteikkaampiin suosionosoituksiin, tuli vielä toinen
ylimääräinen. En valitettavasti tunne tämänkaltaista musiikkia, joten en tiedä
niiden nimiä. Laulajat tunsivat ne kuitenkin erittäin hyvin: nuotteja ei
tarvittu, kuoro lauloi vapautuneesti ilman ylimääräisiä jännitteitä. Rentous
toi myös tulkintaan syvyyttä.
Ensimmäisessä kappaleessa kirkkosalin täytti sielun rauha.
Sopraanovetoisessa sävellyksessä teema lepäsi levollisena muiden, vakaasti
kantavien äänten varassa. Hiljaisuus oli käsin kosketeltava. Yleisölle tuli
turvallinen mieli. Rauhan pystyi aistimaan paitsi kirkkomaalauksissa myös
yleisön kuuliaisessa syventymisessä.
Viimeinen ylimääräinen oli sitten riemun ja voiman ylistys.
Nopea ja kovaa mentiin. Runsassanaisen laulun muistamisessa ei laulajilla ollut
ongelmia. Sanoista saanut selvää. Kuvittelin, että lähtötoivotuksia siinä
jaetaan. Siihen oli konsertti hyvä lopettaa. Mieli oli kirkas ja luulen yleisön
kokeneen jonkinlaisen puhdistautumisen elämyksen.
…
Lopuksi yritän vielä valaista konsertin herkimpien hetkien
tuntoja. Kokemus oli yliluonnolliseen viittaavaa. Musiikin säkeet levisivät
aaltoina kaikkialle. Sen tunsi koko ruumiissa, ja myös sielussa, sillä
siellähän se asustaa. Musiikki oli ortodoksista kirkkomusiikkia, muttei silloin
ajattele yleisöä joka puolelta ympäröivien ikonimaalausten voimaa. Kokemus ei
ollut välttämättä uskonnollinen, ei ainakaan ortodoksinen. Jotain yhteyksiä
sillä voisi olla buddhalaisuuteen ja idän mietiskelyn transsendentaaliseen
meditaatioon. Aivan kuin olisimme leijuneet kaiken täyttävässä ajattomuudessa.
Maailman myrskyt ovat jääneet jonnekin, menettäneet merkityksensä. Leijun
tuossa ulottuvuudessa, annan musiikin viedä, joudun sen kantamaksi enkä vastaan
hangoittele.
Minusta henkilökohtaisesti tämä ainakin kertoo sen, kuinka
tärkeä musiikillinen elämys on. Nyt tämän konsertin yhteydessä hahmotin sen
näin. Ansio siitä kuuluu myös loisteliaalle konserttipaikalle ja sen
akustiikalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti