Kirjailija Eduard Limonov kuoli tiistaina 17. maaliskuuta
Moskovassa. Hän oli syntynyt helmikuussa 1943 ja oli kuollessaan 77-vuotias.
Nyt hänet on jo haudattukin (uutinen
Kommersant-lehdessä).
Limonov kirjan "Toinen Venäjä" kannessa, vuoden 2015 painos. |
Jos kutsuu Limonovia pelkästään kirjailijaksi, niin jotain
jää uupumaan. Hän, ei todellakaan jäänyt laakereillaan lepäämään eikä pitänyt
kynttiläänsä vakan alla. Hän oli myös runoilija, esseisti, kansalaisaktivisti,
poliitikko ja kai jonkinlainen anarkistikin, suoran toiminnan mies. Ja voi kai
häntä pitää myös seikkailijana, koska ehti hän osallistua 90-luvulla myös
Balkanin sotaan. Häntä on nimitelty myös fasistiksi, mutta vaikka hän toki saattoi
mennä poliittisessa toiminnassaan äärimmäisyyksiin, niin omien tuntemusteni
perusteella sitä leimakirvestä en häneen iske. Hän loi Neuvostoliiton
hajoamisen jälkeen Venäjällä oman kansallisbolševistisen
puolueen, jonka kannattajat järjestivät mielenosoituksia. Sen myötä hän
joutui myös virkavallan hampaisiin. Kaikenlaisista joukkomurha-aatteista hän
oli kuitenkin kaukana. Poliittisena toimijana hän kokeili ajoittain virkavallan
rajoja mutta minä näen hänet ennen kaikkea taiteilijapersoonallisuutena.
Vielä tämän vuoden tammikuussa hän esiintyi TV-ohjelmassa
esitellen tuoretta kirjaansa, joka käsittelee hänen elämäänsä liittyviä
kuvataiteilijoita. Hän vaikuttaa keskustelussa
pirteältä ja innostuneeltakin. Pian tuon jälkeen hän kuitenkin sairastui eikä
siitä enää selvinnyt. Ohjelma on katsottavissa youtubessa, kerron siitä jutun
loppupuolella.Tuo ei kuitenkaan ole Limonovin viimeinen teos. Kuulemani mukaan
hän ehti kirjoittaa vielä teoksen omista ulkomaan vuosistaan. Uutisen mukaan se
julkaistaan postuumisti huhtikuussa.
Tutustuin ensi kerran Limonovin tuotantoon opiskeluvuosinani 80-luvun
alussa. Hänen vuonna 1976 New Yorkissa ilmestynyt esikoisromaaninsa osui
sattumalta Jyväskylän yliopiston kirjastossa silmiini. Kiinnostus heräsi ja lainasin teoksen
tietämättä kirjailijasta yhtään mitään. Tuolloin olin alkanut kiinnostua
venäläisestä emigranttikirjallisuudesta ja tämä romaani oli minulle aivan uudenlaista
luettavaa. Olin tottunut neuvostoliittolaiseen sovinnaiseen proosaan, lähinnä
klassikkojen asemaan nousseisiin merkkiteoksiin. Nyt edessäni oli jotain aivan
muuta - rivoa, seksististä ja alatyylistä tekstiä, joka soljui vuolaana
eteenpäin. Ei ollut mikään ihme, että suorastaan ahmin teoksen lävitse.
Kielitaitokin samalla monipuolistui.
Limonov oli loikannut vuonna 1974 kuvankauniin vaimonsa
Jelena Štšapovan
kanssa Neuvostoliitosta länteen. Heitä auttoi siinä vallankumousrunoilija
Vladimir Majakovskin leski Lily Brik, joka sattui vielä olemaan hengissä. Tämän
ystävätär auttoi nuorta paria New Yorkissa elämisen alkuun. Pian muuton jälkeen
pariskunta kuitenkin erosi. Jelenalle avautui ura menestyvänä mallina. Sen
jälkeen luuserin oloinen Eduard alkoi olla hänelle lähinnä taakka. Myöhemmin hän
avioitui italialaisen aatelismiehen kanssa, näin kotoutuminen onnistui.
Aloittelevalle kirjailijalle ero oli raju isku. Hän jäi kuin tyhjän päälle.
Onneksi emigranttipiireissä pidettiin yhtä, ihmissuhteita löytyi mutta nekin
takkuilivat. Hän pääsi ankarassa selviämiskamppailussa kuitenkin voittajaksi. Turhauman
ja irrallisuuden tunnoista syntyi vuonna 1976 romaani Это я — Эдичка (”It’s me – Eddie”). Se oli venäjänkielinen mutta
teos käännettiin pian englanniksi. Se on omakuva harhailevasta elämäänsä
etsivästä nuoresta miehestä, joka kokeilee kaikkea muodikasta huumeista
biseksuaalisiin suhteisiin.
Läpimurtoromaanin päähenkilö Eddie muistuttaa kovasti
kirjailijaa itseään, samoin romaanista löytyy muitakin tunnistettavia hahmoja,
ennen kaikkea myös entinen vaimo Jelena. Jelena muutti myöhemmin miehensä
kanssa Italiaan ja kirjoitti 2000-luvulla muistelmansa, jonka
otsikossa ”It’s me Jelena” hän hyödynsi ex-miehensä teosta.
Tuosta romaanista lähtien aloin seurata Limonovin uraa.
Kehitys ei ollut hohdokas ja elämä oli kai jatkuvaa selviämiskamppailua.
Onneksi läpimurtoromaani myi hyvin ja tekijänoikeuspalkkioita juoksi. Sitä ei
kuitenkaan ole koskaan suomennettu.
Oikeastaan aluksi Limonov osin unohtui mutta uran
seuraaminen jatkui siinä vaiheessa, kun Neuvostoliitto hajosi ja Limonov palasi
syntymämaahansa. Tuota ennen Limonov oli 80-luvulla muuttanut Pariisiin ja
saanut vuonna 1987 Ranskan kansalaisuuden. Ja myös Mihail Gorbatšov
ehti palauttaa miehelle Neuvostoliiton kansalaisuuden, jonka hän oli menettänyt
loikkauksen myötä.
1990-luvulla Limonovin elämässä olikin sitten monenmoisia
käänteitä. Ehkä rajuin liike oli lähteä taistelemaan Balkanille Bosnian sotaan
serbien riveihin. Vastassa oli myös
katoliset kroaatit, ja koska Limonovilla oli tuolloin vielä Ranskan kansalaisuus,
hänen läntiset maanmiehensä eivät katsoneet toimintaa kovin myötämielisesti. Noista
Balkanin sodan vuosista voisi kertoa paljon. Tosiasia kai on, että Limonov itse
on suurennellut omaa rooliaan. Toisaalta sitä on myös turhan paljon vähätelty.
Kyllä hän kai taisi muutaman kerran käyttää asettakin, mutta ei sen vuoksi
hänestä pidä tehdä sotasankaria. Arvokasta elämänkokemusta hän kuitenkin sai.
Ja kyllä hän siinä samassa pani myös henkensä alttiiksi. Noista vuosista ja
monista muistakin 90-luvun kokemuksistaan hän kertoo kirjassaan ”Sankarin
anatomia” (Анатомия героя,
1998). Kirjan kuvituksessa hän esiintyy serbijohtaja Radovan
Karadžićin kanssa (alla oleva kuva on kuitenkin toisesta teoksesta). Inhorealismiakin löytyy, kun joku Balkanin muslimi pitää
kädessään vihollisensa päätä.
Limonov ja Radovan Karadžić, kuva vuodelta 1992 ("Kuolleiden kirja" 2013) |
Ennen kuin menen eteenpäin, niin on kerrottava eräästä
tärkeästi kirjasta, joka on saatavissa myös suomeksi. Se on ranskalaisen
kirjailijan Emmanuel Carrèren elämäkertateos
vuodelta 2011:
Emmanuel Carrère,
Limonov. Suom. Kristina Haataja.
LIKE, Keuruu 2013.
Teos on raikas lukukokemus, oman Limonov-harrastukseni
kannalta oikea herkkupala. Merkittävän kirjailijan ja toimittajan uran sittemmin
luonut Zahar Prilepin
oli Carrerelle teosta valmisteltaessa tärkeä lähde. Hän oli nuorena mukana
Limonovin poliittisessa toiminnassa. Suhteesta kehittyi Prilepinin omien
sanojen mukaan lähes isällinen. Sen hän toteaa tässä melko tuoreessa keskustelussa.
Olen kirjoittanut muutama vuosi sitten kirjoittanut tähän
blogiini pari Limonoviin liittyvää kirjoitusta. Valmistelin tekstiä myös tuosta
elämäkerrasta mutta se jäi hieman puolitiehen. Ehkä taisin antaa aiheen kypsyä.
Seurasin tuolloin Limonovin omaa blogia ja kaipasin sitäkin kautta jotain
syvempää tuntumaa kirjailijaan. Sieltä sain idean suomentaa hänen
muistokirjoituksensa eteläafrikkalaisesta kansalaisoikeustaistelijasta Nelson
Mandelasta. Se on kirjoitettu joulukuussa 2013 ja löytyy täältä.
Toinen mainintani Limonovista liittyy kirjoitukseeni
eurasianismin aatetta edistäneestä Aleksandr Duginista. Miehillä
oli 90-luvulla aktiivista yhteistyötä. Limonov ja Dugin halusivat molemmat
tahollaan tuoda kansallismielistä näkökulmaa poliittiseen toimintaan
liberalismin vastapainoksi. Tiet kuitenkin erosivat. Tuon jälkeen Dugin perusti Geostrategisen
tutkimuskeskuksensa, jolle myöhemmin myös Putin antoi tukensa. Euraasia-aate ei käsittääkseni ollut
Limonoville edelleenkään vastenmielinen. Se käy ilmi ainakin hänen vuonna 2003
julkaisemastaan teoksesta ”Toinen Venäjä”, josta keron enemmän alemapana.
Lainaan tähän huhtikuussa 2014 julkaisemastani tekstistä
Limonovia koskevan kommenttini. Sen taustatiedot olen saanut Carrèren teoksesta.
Luin syksyllä tuoreen
suomennoksen ranskalaisen Emmanuel Carreren kirjoittamasta Kansallisbolševistisen
puolueen päähahmon, kirjailija Eduard Limonovin elämäkerrasta. Kirja sivuaa
myös Limonovin ja Duginin poliittista yhteistyötä 90-luvun loppupuolella. Molempien
kannattajat toimivat samoissa tiloissa. Dugin osasi lumota puheillaan myös
Limonovin kannattajia. Tämä vitsaili nimitellen Duginia ”tohtori Göbbelsiksi”,
mikä kertoi paitsi Limonovin huumorintajusta myös orastavista ristiriidoista.
Sittemmin tuli välirikko. Eron taustalla oli molemminpuolisia syitä. Limonovin
kannattajat vierastivat salkku kädessä kulkevia juutalaisvastaisia
ortodoksipappeja, joiden mielipiteitä jotkut pitivät lähes fasistisina.
Toisaalta duginilaiset eivät voineet sietää Limonovin väkeä: proletaareja,
tappelupukareita ja rokkareita. Ristiriita oli ilmeinen, vaikka paljon
yhteisiäkin mielenkiinnon kohteita heillä oli, mainittakoon japanilainen Yukio
Mishima.
Olen maininnut Limonovin myös tekstissäni Kansallisen
yhtenäisyyden päivästä (marraskuu 2013). Se on lyhyt maininta odotettavissa
olevasta mielenosoituksesta. Teksti löytyy täältä.
…
Esitän lyhyen katsauksen Limonovin nuoruusvuosiin ennen
loikkausta länteen. Tiedot olen kaivanut vanhasta luonnoksestani ja perustuvat Carrèren
elämäkertaan.
Eduard eli lapsuutensa ja nuoruusvuotensa Harkovin
kaupungissa ennen muuttamistaan Moskovaan. Hän oli pikkurikollinen ja
huligaani, joka jopa joutui vankileirille, mutta isän suhteiden ansiosta vain
pariksi viikoksi. Hän keskeytti opinnot ja meni töihin. Hän työskenteli
60-luvun alussa rakennustyömaalla ja valimossa. Hän sai siis varhain
kosketuksen fyysiseen työhön, minkä hän katsoi myöhemmin ansiokseen toimiessaan
omassa bolševistisessa
puolueessaan.
Hänen elämässään sattui kaikenlaista. Hän sattui leikkimään
partakoneen terällä ja leikkasi vahingossa ranteensa. Hänet vietiin
mielisairaalaan, jossa psykiatri lähetti hänet kotiin tajutessaan, että nuorukainen
halusi pelkästään herättää huomiota. Eduard ajautui sittemmin kirjallisiin
piireihin, alkoi kirjoittaa itsekin runoja ja tapasi Annan. He elivät
Harkovissa jonkinlaista boheemielämää, kunnes vuonna 1967 Eduard tunsi kokeneensa
kotikaupungissaan kaiken ja muutti Annansa kanssa Moskovaan. He joutuivat
asumaan laittomasti, koska pääkaupungissa ei ollut helppoa saada
kotipaikkaoikeutta. Kirjalliset piirit kiinnostivat edelleen ja Eduard hakeutui
kirjailijaliiton tiloihin runoilija Arseni Tarkovskin runoseminaariin. Toki hän
sieltä oppi paljonkin mutta yhtä kaikki Venäjän kirjallisuuden elävät ikonit
alkoivat tuntua hänestä vastenmielisiltä. Hän pettyi ja kiukustui. Sen sijaan
häntä alkoi kiinnostaa underground. Tosin ei hän sielläkään kaikkia sietänyt. Eniten
hän inhosi tulevaa Nobel-palkittua runoilijaa runoilija Joseph Brodskia, ehkä
siksi että häntä niin palvottiin.
Annan mielenterveys romahti ja he joutuivat erilleen. Eduard tapasi tulevan vaimonsa Jelenan –
pitkän ja hoikan korkokengissä kulkevan minihametytön. Hän oli Eduardin
unelmien täyttymys. Jelenalla oli tuolloin toinen poikaystävä. Eduard ei
kuitenkaan antanut periksi. Kerran hän kiihtymyksessään leikkasi ranteensa
auki. Tekonsa myötä hän sai Jelenan sydämen. Jelena ihastui Eduardiin, koska hänen
kaveripiireissä kukaan ei pystynyt rakastamaan niin villisti ja
tinkimättömästi. Seksiin löytyi innostusta ja voimavaroja, he rohkaistuivat
kokeilemaan kaikkia mielikuvituksen suomia asentoja. Kiihko oli kuumaa ja he
janosivat toistensa seuraa.
Sitten edellinen tyttöystävä Anna palasi hoidon jälkeen
Moskovaan. Eduard huijasi häntä ja lähetti hänet Harkoviin. He eivät enää
tavanneet. Suhde Jelenan kanssa jatkui yhä kiihkeämpänä. Jelenalla oli
paljon ihailijoita, mutta lopulta hän valitsi Eduardin. He menivät naimisiin.
Eduardista oli tullut paikallisten undergroundpiirien sankari. He olivat kuin
”moskovalaisen boheemielämän kuninkaalliset” .
Vuonna 1974 pariskunta onnistui muuttamaan länteen – samana
vuonna kuin Eduardin inhoama Aleksandr Solženitsyn. Eduard on todennut
itse, että hän pelkästään kyllästyi elämään Moskovassa ja halusi vaihtelua –
samalla lailla kuin aikoinaan Harkovissa.
Carrère pitää kohtalonoikkuna
sitä, että Limonov ja Aleksandr Solženitsyn muuttivat Venäjältä ja
palasivat sinne takaisin samana vuonna. Solženitsyn oli lännessä keskittynyt
kirjoittamiseen, Limonov elämiseen. Nobel-kirjailijan massiivinen Punainen pyörä -teossarja sai Venäjällä
torjuvan vastaanoton. Hän luuli palaavansa sankarina mutta Venäjän kansa ei
katsonut menneisyyteen. Limonov puolestaan saapui toisenlaisin elkein, katse
oli eteenpäin. Kerron hieman tarkemmin Carrèren kuvakieltä käyttäen, millaisin
elkein Solženitsyn
ja toisaalta Limonov palasivat Venäjälle.
Solženitsyn oli ennen paluuta käytännössä
vuosikaudet lähes lukkiutunut omakotitaloonsa, jossa hän kirjoitti 16 tuntia
päivässä omaa massiivista bolševikkivallankumouksen syitä valottavaa
Punaista pyöräänsä. Kun se oli
valmistunut, niin hetki oli koittanut ja suuri patriarkka palasi kotimaahansa –
näyttävästi kuin sankari erikoisjunalla Vladivostokista Moskovaan pysähtyen
välillä tervehtimään kansaa ja kuuntelemaan sen valituksia. BBC kuvasi kaiken.
Solženitsyn
sai huomata, että hänen aikansa oli mennyt ohi. Kiinnostus oli siirtynyt muuhun.
Hän sai huomata, ettei hänestä oltu kiinnostuneita. Kansa halusi rikastua ja päästä eroon –
Limonovin sanoin – ”bulimiavuosistaan”. Länsimaiset bestsellerit kiinnostivat
ja halu rikastua meni kaiken edelle. Tiiliskiviromaaneille ei ollut enää sijaa.
Solženitsyn
oli kuin aikaansa jämähtänyt ikoni – verrattavissa lähinnä Brežneviin.
Myös Limonov halusi olla
voittaja. Hän uskoi, että ura oli vasta lähtemässä varsinaiseen nousuunsa. Hän asui
naisystävänsä kanssa vanhassa kerrostalossa. He poseeraavat nahka-asuisina kuin
rokkarit. Siitä alkoi ura kansallisbolševistisen puolueen johtajana. Rahasta
ei väliä, kunhan tulee kunniaa. Kaikesta oli taisteltava ja vaatimattomasta
toiminnasta iti jotain. Näköalattomien nuorten miehen maailmaan tuli jotain
valoa. Se oli eräänlaista vastakulttuuria. Kansallisbolševistisen puolueen
aluetoimistoja alkoi syntyä sinne tänne. Se oli alakulttuuria, josta ennen
pitkää kiinnostuivat myös poliisit. Sitten vankilatkin tulivat tutuiksi. Mutta
mies ei luovuttanut. Julkaisutahti oli kiihkeää. Lukijat alkoivat vain olla
hukassa.
…
Novellikokoelman kansi |
Kerron hieman Limonovin laajasta kirjallisesta tuotannosta. Vuosien
myötä yhä keskeisemmän osan saavat esseet ja yhteiskunnalliset tekstit.
90-luvun Venäjällä hän julkaisi aikaisempaa proosatuotantoaan, suurimpana
hittinä oli yllä mainittu läpimurtoromaani. Limonovin tyyliä voisi kai kutsua
postmodernismiksi. Romaaneissa ja kertomuksissa seikkaili yleensä mies nimeltä
Eddie tai Limonov. Oli naisseikkailua ja seksiä. Kiinnostus kuitenkin lopahti
lähes alkuunsa. Esimerkiksi vuonna 1995 julkaistu novellikokoelma (itse asiassa
se on kolmen pienoisromaanin kokoelma) ”Vieraana tuntemattomassa kaupungissa” (Чужой в незнакомом городе) ilmestyi 30 000
painoksena. Tuo teos oli julkaistu lännessä 1985 ja venäläisellä kustantamolla
oli vielä 90-luvulla turhan suuria myyntiodotuksia. Kivaa tuossa kokoelmassa on
se, että teksti imee mukaansa. Kirjan voi avata summittaisesti mistä tahansa ja
heti pääsee seuraamaan elämän virtaa.
Todettakoon, että pari vuotta aiemmin julkaistussa samaa
tyylisuuntaa edustavassa kokoelmassa Смерть сoвременных героев (”Nykysankareiden
kuolema”), joka sisältää yhden romaanin ja useita aiemmin lännessä julkaistuja pikkunovelleja,
painosluku oli jopa 100 000. Myöhemmin alettiin päätyä korkeintaan
muutaman tuhannen normitasoon. Tämä oli kyllä yleinen kehityssuunta Venäjällä. Kansainväliset
myyntimenestykset kyllä myivät enemmän.
Myöhemmin 2000-luvulla Limonov otti etäisyyttä fiktiiviseen proosaan. Runoteoksia kyllä ilmestyi mutta niiden ohessa pääpaino 2010-luvulla alkoi jo olla muistelmateoksissa. Esimerkiksi minulla on hankittuna vuonna 2013 ilmestynyt ”Kuolleiden kirja” (Книга мертвых), jossa kirjailija palaa nuoruutensa vuosiin. Myöhemmin ilmestyi kirjalle myös jatko-osa. Hyvää noissa muistelmissa on se, että niissä kirjailija itse on kertojana. Voidaan esimerkiksi lukea tapaamisesta Majakovskin lesken Lily Brikin kanssa Limonovin itsensä kuvaamana. Saadaan kerrontaan hieman toisenlaista syvyyttä kuin kärjistyksistä nauttivien elämäkertakirjoittajien väläytyksissä.
Vladimir Majakovskin leski Lily Brik ja Jelena vuonna 1974 ("Kuolleiden kirjasta") |
…
1990-luvulla Limonov keskittyi puoluetoimintaan. Hän
kohdisti poliittisen julistuksensa Venäjän syrjäseutujen nuorien miehiin
toivoen, että he eivät jäisi toimettomina oleilemaan vaan nousisivat rohkeasti
kapinaan rakentamaan uutta Venäjää. Kansallismielisyys oli keskiössä, mutta
”bolševismi”
taisi monia etäännyttää. Hänellä oli vankka kannattajajoukkonsa.
Vuosikymmenen lopulla Limonov vangittiin ja hän sai
vankilatuomion. Vankeudessa hän kirjoitti kirjan ”Toinen Venäjä” - Drugaja Rossija (Другая Россия),
joka julkaistiin vapautumisen jälkeen vuonna 2003. Kyseessä on esseekokoelma
tai – kuten hän itse toteaa – ”luentokokoelma”.
Ennen kuin menen tarkemmin tuohon teokseen, lainaan Carréren
elämäkertaa ja kerron sen pohjalta
Limonovin vankeusajasta.
Vankilassa ollessaan hän ei
kirjoittanut enää itsestään eikä omasta ”riutumisestaan”. Ei ollut enää
sellaista narsismia, kuin olisi saattanut päätellä hänen varhaisimmista
teoksistaan. Hän kirjoitti tapaamiensa vankien tarinat.
Hän kärsi rangaistuksensa
kolmessa eri vankilassa. Huomattavaa on hänen nöyryytensä, kun hänet siirrettiin
toiseen vankilaan ja tuotiin selliin, jossa ennestään oli runsaasti miehiä.
Huomattuaan, että sängyt olivat varattuja, hän asetti nöyrästi patjansa
lattialle. Hän ei kaivannut tai vaatinut itselleen mitään etuoikeuksia.
Vankilassa oli oma nokkimisjärjestys. Hän
sai näin vankien keskuudessa arvostusta ja kunnioitusta. Alkoi tulla kommentteja
tyyliin ”Vittu, onko sulla 7 000 miestä!”.
Hänellä oli hyvin kurinalainen
päiväohjelma. Hän katsoi televisiosta vain uutiset. Muun ajan hän opiskeli ja
kirjoitti. Ainoa asia, jota hän pyysi, oli kynä ja paperia. Sen hän sai. Hän
heräsi muita aiemmin, jotta sai omaa aikaansa kirjoittamiseen.
Hän pelkäsi, koko ajan, että
hänen muistiinpanonsa viedään, siksi hän pyrki kehittämään muistiaan ja käytti
siihen omaa tekniikkaansa. Hän sovelsi inhoamansa Aleksandr Solženitsynin
menetelmää tämän kärsiessä omaa pakkotyökakkuaan Stalinin leireillä.
Kirja ”Toinen Venäjä” herätti minussa hieman ristiriitaisia
tuntoja,
mutta julkaisuajankohta on otettava arvioinnissa huomioon. Silloin varsinkin
johdantokappaleessa esitetty näky ”tulevaisuuden Venäjästä” tulee
siedettävämmäksi. Kyseessä oli provosoiva kuvaus sotilaallisesti leviävästä
uudesta Venäjä-aatteesta, jossa Keski-Aasian arojen kansojen keskuuteen
levitetään uutta sanomaa ensin soluttautumalla kansan pariin ja sitä tietä uutta
aatetta levittämällä. Se on puhdas taisteluhuuto. Limonov kärjistää käyttäen
vahvoja mielikuvia. Martin Luther Kingin julistus ”I have a dream” saa uuden,
Limonovin mielestä elävämmän sisällön.
Alla on vapaasti suomentamani katkelma teoksen
johdantoluvusta. Siinä hän vielä provosoi ja kärjistää, varsinaisissa esseissään
hän siirtyy eri tasolle. Tämä kuitenkin kertoo Limonovin lähtökohdista. Hän oli
nähnyt amerikkalaisen ja eurooppalaisen yhteiskunnan karikot. Mielestäni hän etsi
uutta vaihtoehtoa.
”Millaisen yhteiskunnan haluamme
rakentaa?
Lännessä pidetään nykyisin
onnellisena yksitoikkoisen pitkää länsimaisen sivilisaation standardien
mukaista elämää. On kevyehköä työtä -
jonkinlaista papereiden pyörittelyyn liittyvää viranhoitoa. Elämä on
yhtä katkeamatonta uran luomista, kunnes eläkkeelle siirtymisen myötä se
muuttuu harmittomaksi oleiluksi; ja lopuksi kuolema tuo pelastuksen vanhuuden
syvään uupumukseen.
Länsivaltiot lannistavat yksilön
jättäen hänelle vain yhden sallitun itsenäisen aktiviteetin - naaraiden
metsästyksen. Kaikessa muussa länsimainen ihminen on elämässään äärimmäisellä
tavalla lakien säätelemä. Hänet on orjuutettu ja kesytetty.
Neuvostoliitossa oli toisenlainen
järjestelmä, mutta sielläkin ihmistä orjuutettiin ja hänet taltutettiin.
Ylipäänsä nykyihminen on opetettu siihen, että kaikkea ei saa tehdä, että hänen
velvollisuutensa on työskennellä kuin höppänä ja sen jälkeen kuolla
kapinoimatta pois. Laadukas elämä on kylläisen orjan elämää. Ihanteena on perhe
– kahden henkilön parisuhde. Noin ei kuitenkaan saisi olla. Ihmiselle on jo
syntymästä lähtien seuranaan kuolema. Siksi hänen elämänsä ei pitäisi olla
mikään vetojuhdan tai valjastetun hevosen homma, jossa tämä pyörii sokeana ympyrää
nostaen siten joesta vettä ja raahaten sen edelleen kastelukanaviin ja
pelloille. On kapinoitava. Meidän […] on luotava toinen elämän malli ja tuotava
sitä esille. Ennen kaikkea on kuitenkin luotava uusi kansakunta. Ympärillämme puhutaan
koko ajan ”Me olemme venäläisiä”, ”olen venäläinen ”tämä on venäläisiä varten”.
Puhuttaessa venäläisistä tarkoitetaan hyvin erilaisia ihmisiä. Näköjään
sellaiseksi osoittautuu niin Jeltsin, kuin joku rähjäinen pummi, kasvoiltaan jo
sinertäväksi vajonnut alkoholisti tai toisaalta aktiivinen spermaisena
siittiösoluna väkkäröivä poliitikko. Jos nuo kerran ovat venäläisiä, niin minä
olen joku muu.
Mitä olisi tehtävä? On
valikoitava ihmisiä uutta kansakuntaa varten. Kutsuttakoon sitä jollakin
toisella nimellä. Olkoot vaikka euraasialaisia tai skyyttejä. Uudessa
kansakunnassa ei perustana ole hiusten tai silmien väri, vaan kuuluminen
yhteisöömme pohjautuu urhoollisuuteen ja uskollisuuteen.”
Johdannon lopussa on vielä viittaus Martin Luther Kingin
lausahdukseen ”I have a dream”. Tuolloin myös Limonovilla oli unelma, mutta hän
tekee pesäeron alkuperäiseen puhujaan.
”Mitä mieltä on tehdä
vallankumous, jos sen tavoitteena olisi vain saada ministerin paikkoja tai
luoda vulgaareja kabinetteja. Meidän on muutettava kaikki. On keksittävä
itsellemme Uusi Jumala, mahdollisesti jonkinlainen Tunguskan
räjähdys tai rautainen planeetta jäätävässä kosmoksessa. Meidän Jumalamme
lahjoittaa meille kuoleman. Ehkäpä Jumalaksemme tulee Kuolema. Näin ollen -
kuten Martin Luther Kingillä - myös minulla on oma unelmani. Hänen unelmansa
sattui olemaan surkean lattea.”
Kirjassa on 22 esseetä ja niiden myötä Limonov tarkastelee
yhteiskunnallista kehitystä, maailmanhistoriaa ja ennen muuta myös Venäjää ja Neuvostoliittoa
sen eri vaiheissaan. Hän kritisoi ankarasti jäykkää byrokratiaansa
jähmettynyttä venäläistä yhteiskuntaa, joka jatkaa Neuvostoliiton perintöä. Viittaukset
historiaan ja venäläiseen elämäntapaan ovat kirjan hienointa antia. Hänestä on
väärin, että yhteiskunnassa ovat vanhukset vallassa. Hän puolustaa nuorisoa,
vaatii sille yhteiskunnassa vahvempaa asemaa ja vastustaa pöhöttynyttä
valtakulttuuria. Yhteiskunnassa nuoret jämähtävät pitkitettyyn lapsuuteen venytetyn
koulutusjärjestelmän kautta. He eivät pääse ilmaisemaan itseään.
Vertailukohdaksi voi ottaa Napoleonin, joka oli uransa huipulla jo
30-vuotiaana.
Perhe-instituutio on Limonovin yksi arvostelun kohde. Se
kahlitsee miehen. Kasvatusjärjestelmässä nuorista miehistä tulee jonkinlaisia
”nössöjä”. Vastapainoksi hän nostaa tšetšeeninuoren, joka kypsyy omassa
kulttuurissaan varhemmin aikuisuuteen, saa voimakkaamman itsetunnon ja kykenee
ottamaan vastuuta. Limonov arvostelee jyrkästi koulutuksen oppisisältöjä. Hän
haluaisi tiiviimpää perehdytystä käytännön taitoihin. Alla on vielä lainausta
johdannosta. Huomatkaa, että koulutukseen hän vaatii fyysisyyttä mutta ei hän
toki halua luovaa kirjoitustakaan unohtaa.
”Nykyisin lapset mätänevät
tylsissä kouluissa varustaen heidän aivonsa ja kuormittaen heidän aivojaan ja
muistiaan pölyllä, jota kukaan ei tarvitse.”
”Oppivelvollisuuden tulee olla
lyhyt ja aivan toisenlainen. Poikia opetetaan käyttämään granaatinheittimiä,
hyppäämään laskuvarjolla, istuttamaan puita ja rakentamaan kaupunkeja,
teurastamaan lampaita ja sikoja, valmistamaan maukasta ravintoa ja
kirjoittamaan runoja.”
Limonov käsittelee historiaa mielenkiintoisella tavalla. Kulttuurissa
jämähdettiin liiaksi 1800-luvun kirjailijoiden maailmaan. Bolševistinen
vallankumous lähti liikkeelle marginaalien valtaannoususta mutta jämähti hyvin
pian byrokratiaansa. Kiinnostavista
lähtökohdista hän etsii myös kommunismin ja kapitalismin taustoja. Tällä
kaikella on oma punainen lankansa. Kirja on lopulta poliittinen ohjelmanjulistus
mutta se jää omaan abstraktiotasoonsa.
Neljäs luku on saanut mielenkiintoisen otsikon: Kaikki alkoi Kiinasta. Se käsittelee
nuorten kapinointia. Kiinassa 60-luvulla valtaan nousivat punakaartilaiset. Sen
sytyttämänä myös Länsi-Eurooppaan levisivät opiskelijamellakat, ensin Ranskaan
sitten myös muualle. Tuo kapinahenki jatkoi elämäänsä 70-luvulla, syntyi
punk-kulttuuri. Limonov julistaa, että nuoriso haluaa toimia omista
lähtökohdistaan. Venäjää kuvatessaan hän toteaa, että mikään keskeinen
poliittinen liike ei ole osannut Venäjällä vapauttaa nuorisoa omaehtoiseen
toimintaan.
Voinen suomalaisesta näkökulmasta lisätä, että meillä tuo
kapina johti kummalliseen taistolaisten sinipaitojen esiintuloon.
Erityisen kiinnostavaa ovat luvut kommunismin ja
kapitalismin synnystä. Hän palauttaa niiden alkujuuret keskiaikaan. Kun
katolinen kirkko lupasi ihmisille kuoleman jälkeen paikan paratiisissa, oli
niitä, jotka halusivat maistaa noita iloja jo elinaikanaan. Syntyi ajatus
yhteisomistuksesta ja vapaasta rakkaudesta. Liike kasvoi orgioihin. Kirkko ja
vallanpitäjät palauttivat kuitenkin järjestyksen. Rangaistukset kidutuksineen olivat
kapinallisille hirveitä.
Tuo suunnan vastapainoksi syntyi puritanismi ja sen myötä
kapitalismi. Kun sitten Kolumbus palasi aikanaan Amerikan matkaltaan, hän toi Trinidadista
epähuomiossa syfiliksen. Se levisi Euroopan länsirannikolle lähes samaan tapaan
kuin nykyinen Corona-virus. Syfilis ajoi ihmisiä eristykseen. Uskonnollinen
puritanismi sai siitä tuulta purjeisiin. Se taas ruokki yksityisomistusta ja
kapitalismia. Sittemmin tuo kaikki
heijastui myös siihen, että ihmisiä pakeni Pohjois-Amerikkaan. Siirtolaiset
veivät uuteen maailmaan mukanansa uskonnollisen puritanisminsa.
Maailmassa on ollut monenlaisia mullistuksia, jolloin
perustukset ovat järkkyneet. Yksi niistä lähti liikkeelle sukupuolitaudista.
…
Mennään nykyiselle vuosituhannellemme. Vankilasta
vapautumisen jälkeen Limonov oli mukana poliittisessa koalitiossa eräiden
muiden tunnettujen oppositiopoliitikkojen kanssa. Hän keskittyikin toimimaan
laajemmin kuin vain tuomaan esille omaa kansallisbolševistista näkemystä. Tosin
koalitio tyrehtyi alkuunsa. Vaikeaa on ollut toimia Putinin Venäjällä.
Vuonna 2012 hän vielä pyrki päästä presidentin vaalien
ehdokkaaksi mutta siihen ei keskusvaalilautakunta suostunut. Jonkinlainen
sovinnon ele häneltä taisi olla vuonna 2014, kun hän antoi tukensa Krimin
liittämiselle osaksi Venäjää. Sen jälkeen Limonov alkoi keskittyä kirjalliseen
tuotantoonsa. Vähitellen hän luovutti myös politiikan johtotehtävät muiden
käsiin.
….
Ex-vaimo Jelena poseeraa mallina |
Limonovin naissuhteita on myös käsiteltävä. Yllä kerroin jo
Jelenasta, jonka kanssa mies pääsi lähtemään Neuvostoliitosta. Kaiken kaikkiaan
Limonovilla oli kuusi pysyvämpää suhdetta. Hänessä oli erityistä vetovoimaa
nuoriin naisiin. Ikäeroa oli kolmessa tapauksessa vähintään 30 vuotta.
Tragiikkaakin suhteisiin liittyy. Ensimmäinen tyttöystävä kärsi
mielenterveysongelmista. Yhdellä taisi olla huumeongelmia.
Kerron nyt kahdesta viimeisimmästä suhteesta. Ennen
vankilareissua - lähes 60-vuotiaana -
hän rakastui 16-vuotiaaseen koulutyttöön Nastjaan. Ikäeroa oli siis yli
40 vuotta. Kaiken lisäksi tyttö näytti 12-vuotiaalta. Vankilassa suhde
tiivistyi kirjeenvaihdon myötä.
Oikeastaan Limonov pelkäsi, että tyttö jättää hänet. Hän halusi eräässä
vaiheessa jopa kehottaa tyttöä etsimään toisen. Nastja kuitenkin kävi häntä
vankilassa tapaamassa eikä halunnut häntä jättää milloinkaan. Hän pyysi saada
hankkia heidän yhteiseen asuntoonsa koiran. Limonov suostui todeten, että ”parempi
koira kuin toinen mies”. Enkä malta olla mainitsematta vielä yhtä
vankilavuosista elämään jäänyttä Limonovin lausahdusta. Hänen kerrotaan
todenneen Nastjalle: ”Kun Muhammed tapasi vaimonsa ensi kerran tämä vielä
leikki nukeilla.” Tuo kertoo yhtäältä suurista tunteista mutta vielä enemmän
Limonovista itsestään.
Sitten kävi niin, että vankilasta vapauduttuaan Limonov itse
jätti Nastjansa. Vuosi taisi olla 2005. Limonov alkoi seurustella näyttelijä
Jekaterina Volkovan kanssa. Tässäkin tapauksessa ikäeroa oli runsaasti.
Lukemani mukaan naiseen vetosi miehen treenattu kroppa ja vankka fyysinen
kunto. Suhteen myötä Limonovista tuli
63-vuotiaana ensi kerran isä. Vuonna 2006 parille syntyi poika, kaksi vuotta
myöhemmin tytär. Sitten tuli ero, itse asiassa vaimon ollessa vielä raskaana.
Myöhemmin Volkova ei muistellut miestä pahalla. Hän arvosti Limonovin lämmintä
suhdetta lapsiin ja totesi, että miehestä ei vain ollut parisuhteeseen.
Lisäisin vielä asian toisenkin puolen: ei Volkovan muutkaan parisuhteet ole
kauaa kestäneet.
Suhde Volkovan kanssa päättyi vuonna 2008. Sen jälkeen ei
hän kai ole ainakaan kiinteitä suhteita luonut. En ole niistä ainakaan löytänyt
juttuja.
…
Viimeisinä vuosinaan Limonov oli jo vetäytynyt aktiivisesta
poliittisesta toiminnasta mutta kirjalliseen toimintaan löytyi vielä energiaa.
Siinäkin tosin katse oli kääntynyt menneisiin vuosiin. Hänelle kai kävi sanoin
kuin yleensä Venäjällä käy iäkkäille kirjailijoille ja poliitikoille. Heistä
tulee mediaan eräänlaisia mielipideautomaatteja. Se on aikamme harmitonta
viihdettä. Kyllä tulee hieman surullinen mieli, kun katsoo netissä ainakin
erästä Limonovin esiintymistä yleisötilaisuudessa. Se on aivan hänen elämänsä
viime kuukausilta. Miestä seurataan ja kuvataan kuin historiallista
muinaisjäännettä. En laita linkkiä.
Yhden linkin laitan. Youtubessa
on tämän vuoden tammikuussa kuvattu TV-keskustelu,
jossa hän esittelee siinä uusinta teostaan. Sittemmin hän sairastui helmikuussa
eikä siitä enää toipunut. Teos käsittelee hänen elämässään vastaan tulleita tärkeitä
kuvataiteilijoita, kuten vaikkapa Andrei Rubljovia tai Vincent van Goghia ja
omista aikalaisistaan Andy Warholia, jonka hän taisi myös henkilökohtaisesti
tavata. Limonov toteaa, että hän on elämässään ollut hyvin läheisissä
kontakteissa kuvataiteilijoihin ja taiteeseen ylipäänsä, joten oli luontevaa
kirjoittaa aiheeseen liittyvä teos. Teos ei ole kuitenkaan hänen viimeisensä.
Huhtikuussa pitäisi ilmestyä vielä tuoreempi kirja. Sisällöllisesti se liittyy
Limonovin ulkomaanvuosiin. Olkoot
jäähyväisteoksia molemmat. Valitettavasti en pääse koronaepidemian vuoksi
niihin ainakaan lähiaikoina tutustumaan.
Tässä keskustelussa Limonov on voimissaan, tyypillinen oma
eloisa itsensä. Ulkoisesti hän esiintyy kuin nuori poika, raihnainen vanhus jää
taustalle. Taiteeseenkin hänellä on oma näkemyksensä. Ja kirjailijan omat
muistot tuovat arvokasta lisäväriä.
Keskustelun alussa Limonov kommentoi myös sitä, miksi hän on
ottanut etäisyyttä fiktioon. Hänen mukaansa romaanit ovat ”ekaluokkalaisten
juttu” ja tarkoitettu ”yksinkertaisen järjenjuoksun omaaville ihmisille”. Tuon
kantansa hän kyllä taisi jossain esittää jo lähes parikymmentä vuotta
aikaisemmin. Hän alkoi siis tietoisesti
laajentaa kirjoittamisessa perspektiiviään. Runotekstejä hän loi viime
vuosinaankin.
Myös kirjailijan huumorintaju pääsee esille. Kantaansa esittäessään
hän pyytää samalla toimittajalta anteeksi, sillä tämä itse on romaaneja
julkaissut kirjailija. Toimittaja ei hätkähdä vaan kohteliaana toivoo, että hän
joskus kasvaa irti omista romaaneistaan. No, tuo episodi vapauttaa kivasti
tunnelman ja keskustelusta tulee antoisa.
Kun yllä taisin jo kertoa, kuinka nuori Limonov totesi
kyllästyneensä Arseni Tarkovskin kirjailijaseminaarissa, niin tässä hän kyllä
muistelee sitäkin positiivisessa hengessä. Nuoruuden liioiteltu kärjekkyys oli
siis mieheltä jo poissa ja seestyneessä vanhuudessa suhteellisuuden taju
näyttää palanneen.
TV-toimittaja sekä kuva Aatamista ja Eevasta |
Keskustelussa
näytetään 1500-luvulta peräisin olevaa maalausta Aatamista ja Eevasta (taiteilijan
nimi jäi minulle epäselväksi).
Kirjassaan Limonov on löytänyt Eevasta vallankumouksellisia piirteitä. Keskustelussa
Limonov alkaa kuitenkin puhua omasta äidistään. Hän toteaa alkaneensa vasta
myöhemmällä iällä tätä arvostaa. Mistään rakkaudesta ei ole kyse, vaan hän
alkoi arvostaa äitinsä pontevuutta ja sitkeyttä. Vallankumouksellista äidissä
oli se, että hän teki tatuoinnin vuonna 1936 ollessaan 15-vuotias. Se jos mikä
on osoitus vallankumouksellisuudesta. Kyse ei ollut mistään muodista kuin on
nykyisin.
Limonov eli elämänsä hyvin määrätietoisesti. Hän on jossain
yhteydessä todennut, että jo nuorena jättäessään kotikaupunkinsa hän tunsi
sisimmässään oman lahjakkuutensa. Hän ei tyytynyt elämässään tavanomaiseen. Jo
läpimurtoromaani oli kova suoritus, ja eräänlaisen hiljaiselon jälkeen hän
aloitti Venäjälle palattuaan kaiken kuin nollasta, vaikkakin esitti sankaria. Hän
ei jämähtänyt omaan ”postmodernistiseen” proosaansa, hän osasi jättää vanhan
taakseen ja suuntautua toisaalle. Balkanille lähtö ei varmasti ollut helppo
ratkaisu. Hän toimi välillä henkensäkin uhalla.
Ja sitten oman puolueen perustaminen vaati mieheltä jälleen uutta
vaihdetta. Ei hän sitä minkään shown vuoksi tehnyt, vaikka toki oli lännessä
oppinut vapaampaan meininkiin. Hän ei halunnut lokeroitua vanhoihin
käsitteisiin ja ennakkoluuloihin. Hän etsi uutta näkökulmaa elämään. Hänessä
oli vetovoimaa, siksi häneen ihastuttiin. Hän oli älykkö, joka kykeni
käsittelemään vaikeitakin kysymyksiä ja olemaan silloinkin ajatuksissaan
selkeä. Hän oli elämänsä mittainen mies - mutta ei missään nimessä yhtään suurempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti