Yhtä kaikki, laitan tähänkin yhteyteen tärkeän
twitter-kiteytyksen Purralta. Siitäkin käy ilmi, että vuoden 2015 tapahtumien
toistumisen uhka on pinnassa:
”Kansainvälisen yhteisön kaiken
humanitaarisen energian ja resurssien pitäisi keskittyä sen varmistamiseen,
että Afganistanista ei lähde laajamittaisia turvapaikanhakijavirtoja
Eurooppaan. Humanitaarinen maahanmuutto ei ole ratkaisu, ei nyt eikä
yleisesti.”
Myös entinen puheenjohtaja on jo ehtinyt Facebook-sivullaan
kommentoida kiteytetysti Afganistanin tapahtumia. Tilanne kehittyy. Minä
kuitenkin muistelen vanhoja. Sitä ovat osaltaan ruokkineet myös tapahtumat
Valko-Venäjän ja Liettuan rajalla.
…
Riikka Purran valintaan perussuomalaisten puheenjohtajaksi
minulla on erityinen näkökulma. Sen alkuna on syksy 2015. Löysin tuolloin hänen
verkkosivunsa ja bloginsa. Se oli sattuman kauppaa, ehkä hauska sukunimikin
veti puoleensa. Ensimmäisessä lukemassani jutussa hän viittasi radio Deissä
käytyyn keskusteluohjelmaan, jossa hän oli puhumassa maahanmuutosta somalitaustaisen
Maryan Abdulkarimin kanssa. Ohjelman toimitti Kai Kortelainen. Eipä olisi
voinut olla parempaa tapaa aloittaa tutustuminen. Sain kuulla hänen
luonnollisen äänensä ja seurata hänen argumentointiaan elävässä keskustelussa,
jossa vieraat saivat kaiken lisäksi puhua verrattain vapaasti.
Kirjoitin tuosta radio-ohjelmasta heti blogitekstin, joka
löytyy täältä.
Jutun otsikoksi muotoutui Onko avointen
sydänten politiikka kestävä ratkaisu? Se on toimittajan Purralle
keskustelun alkuvaiheessa esittämä kysymys. Olin tuolloin kirjoittanut blogiani
vajaat kaksi vuotta ja tuo juttuni minulta jonkinlainen päänavaus
ajankohtaisiin poliittisiin aiheisiin, vaikka olinkin kyllä ehtinyt jo
harhautua Ukraina-teemaan. Juttu onkin sitten saanut kivasti käyntikertoja,
taitaa edelleenkin olla kymmenen suosituimman listalla. Valitettavasti itse
radio-ohjelmaa ei ole enää kuunneltavissa. Jutussani raportoin keskustelun
etenemistä kuitenkin jotensakin selkeästi.
Löysin ohjelman kautta järkevästi analysoivan tutkijan, jota
oli ilo kuunnella. Tunteet olivat kuitenkin kaksijakoiset, koska toinen
keskustelija liikkui aivan eri sfääreissä. Se oli välillä tuskastuttavaa
ohipuhumista. Kirjoitinkin tuolloin, että ”radio-ohjelma olisi oikein mojovaa
materiaalia kulttuurirajat ylittävän keskustelun tutkijoille”. Itse asiassa
asetelma oli selvä. Realistisen lähestymistavan rinnalla oli ”korkeaotsaisen
empatian” edustaja. Tuo oli Purran itsensä
käyttämä luonnehdinta.
Täytyy mennä hieman pääasiasta syrjään ja kertoa hieman
Abdulkarimiin liittyen. Hänhän on ollut sittemmin Yleisradion jälkiviisaissa.
Minä tosin en ole hänen vuodatustaan siellä katsellut kuin kerran-pari
sattumoisin, eikä kehitystä näyttänyt tapahtuneen. Olin tosin lopettanut koko ohjelman
katsomisen jo ennen kuin hän sinne ilmestyi, koska siitä oli tullut
jonkinlainen poliittisesti ohjautunut höpinäpiiri. Ritva Santavuori ja Kalle
Isokallio toivat jutusteluun sopivasti särmää. Kun heidät savustettiin ulos,
kiinnostukseni lopahti.
Mutta mennään Purraan. Samana syksynä innostuin käymään
laajemmin lävitse Purran kirjoituksia ja kirjoitin marraskuussa 2015 myös
niistä kirjoituksen, joka löytyy täältä.
Se oli jonkin sortin yritys luoda Purran teksteihin ja ajatteluun yleisempää katsausta.
Purra käsitteli tuolloin monenlaisia asioita, kuten
liberalismia, henkilökohtaisen ja poliittisen rinnakkaiseloa, Michel
Houellebecqin romaania Alistuminen.
Hän asettaa vastakkain rationalistin ja moralistin. Hän käsittelee terrorismin
pelkoa. Toki hän toi myös tasa-arvon kysymyksiin omia näkökulmiaan.
Liitän esimerkin siitä, kuinka Purra pöllyyttää
liberalismia
Liberalismi on muumimamma, joka
ottaa kaikki syleilyynsä. Se vie elämää eteenpäin omaa rataansa, sitä on
mahdotonta vastustaa. Muumilaakso on onnen maa, jonne kaikki ovat
tervetulleita. Täällä tahdottomat nöyryytetyt idiootit odottavat.
Ongelma on se, että kaikki meistä
eivät halua mitään muumilaaksoa. Yhtä kaikki karavaani kulkee.
Liberalismi tietää, että me nujerrumme.
Liberalismi tietää, mitä on olla
kunnon ihminen. Enempään se ei pysty. Se on sokeutunut uskossaan, eikä tiedä,
mitä on olla ihminen.
Se uskoo integroivansa
koulutuksella ja tapakasvatuksella. Jumalattomuudessaan liberalismi on tyhmä.
Se ei osaa arvostaa, mitä täällä on aikaansaatu.
Purra kärjistää, mutta tuo sarkasmillaan esille
hiljaisimpien syviä tuntoja.
Menen Radio Dein keskustelun tiimoille tarkemmin alempana. Sitä ennen suunnataan huomio kohti tätä päivää.
Miten minun blogiseurannalle sitten kävi. Purra kirjoitteli harvakseltaan ja lueskelin
hänen tekstejään, kun kohdalle sattui. Melko pian veivät muut asiat päähuomion.
Kunnes sitten 2017 Purran nimi ilmestyi yllättäen PS-puolueen yhteyteen.
Wikipedian mukaan hän oli liittynyt puolueen palvelukseen suunnittelijaksi jo
edellisenä vuonna. Vuonna 2018 hän oli Laura huhtasaaren kampanjapäällikkönä
presidentinvaaleissa. Seuraavana hän nousi eduskuntaan komealla äänisaaliilla.
Olin pitänyt häntä politiikan ulkopuolisena. En itse asiassa
tiennyt hänen ammatistaan. Luulin, että työskenteli tutkijana ja halusi
roolinsa vuoksi olla puolueista riippumaton. Wikipedian mukaan hän näyttääkin
olleen jatko-opiskelijana. Ja blogin väliaikaisen hiljenemisen syynä lienevät
olleet myös perheenäidin kiireet ja huolet.
No aloin toki seurata Purran toimintaa politiikassa. Hän
alkoi tulla näkyville sosiaalisessa mediassa. Arvioin mielessäni hänen
esiintymisiään ja luin hänen tekstejään. Olin utelias.
Youtubesta löysin hänen omia striimauksiaan. Niistä kävi
ilmi Purran vahvuudet ja heikkoudet. Sitkeästi hän loi kuultavaksemme ja
nähtäväksemme poliittisia katsauksiaan. Kiinnostavaa niitä oli kuunnella, mutta
joskus puhti näytti olevan poissa. Ääneen tuli ponneton ja flegmaattinen sävy,
ruuti puuttui. Turhan hento ote saattoi ruokkia epäuskottavuutta. Vaikutti
siltä kuin suullisen viestinnän alueella Purrasta ei olisi ollut poliittiseksi
toimijaksi. Tuo käsitys häipyi oikeastaan vasta myöhemmin kevään 2019 jälkeen,
kun seurasin hänen esiintymisiään eduskunnassa ja A-studion kaltaisissa
ohjelmissa. Hänen argumentointikykynsä näytti pääsevän esille.
Ja ehkä tuo välillä pintaan nouseva ”hento ote” saattoikin
kääntyä voitoksi. Se olikin jonkun muun mielestä aitoutta.
Vahvuudet olivat tulleet selväksi jo blogitekstien kautta ja
varsinkin kommenttiosastojen keskusteluissa. Hän näytti lukevan kommentit ja
hänen tarkkuutensa ilmeni siinä, että hän särähti herkästi, jos kohtasi edes
pientä kritiikkiä. Hän ei siis vältellyt keskustelua ja perusteli selventäen
kantansa.
Eduskuntaan noustuaan Purra kasvoi tehtävässään. Analyysi ja
argumentointi oli entisestään vahvistunut. Virallisissa esiintymisissään
puheeseen oli tullut voimaa ja varmuutta. Sana oli hallussa tilanteessa kuin
tilanteessa. Ajoittainen väsymys on tietysti julkisessa ammatissa luonnollista.
Odotin hänestä Halla-ahon seuraajaa. Ja niinhän siinä sitten
kävi. Hän oli ehdokkaista ylivoimaisin.
On kuitenkin tehtävä selkeä ero hänen ja Halla-ahon välillä.
Entisellä puheenjohtajalla oli humanistinen koulutus, sivistystaso on laajempi.
Kyllä se näkyy, kun seuraa erinäisiä keskusteluohjelmia. Lisäksi hän on oiva
sanankäyttäjä, joka osaa lyhyellä kommentilla ”jauhottaa” vastustajansa. Poliittisen
puolueen puheenjohtajaksi tarvitaan toki muitakin avuja. Ehkä Purra on siihen
tehtävään sopivampi. Mene ja tiedä, mielikuvat ratkaisevat. Uskon joka tapauksessa, ettei hän erehdy
mukautumaan edeltäjänsä saappaan jälkiin.
…
Nyt palataan aikoihin, jolloin radio Dein ohjelma tuli
eetteriin. Ja oikeastaan koukataan välillä myös 1990-luvun alkuvuosina.
Kirjoitan muistini pohjalta, yksityiskohdissa voi olla puutteita tai
pikkuvirheitäkin.
Vuonna 2015 alkoi siirtolaisvirta Eurooppaan. Sinällään sitä on nyt tärkeä muistella, koska
ajankohtainen Afganistanin kriisi voi synnyttää vähintään samanlaisen
ihmisvirran myös alkavana syksynä. On arvioitu, että se tässä olisi jopa
tavoitteena.
Olin seurannut kauhuissani, kun yli 30 000 lähi-itäläistä
marssi vapaasti Haaparannasta (ja muualtakin ) Suomeen. Ruotsi auttoi näitä siirtymään
rajalle, järjestäen kuljetuksia. Suomi ei tehnyt mitään. Oli katastrofin aineksia.
Varusmiehiä vietiin lukemani mukaan rajalle auttamaan matkalaukkujen kannossa.
Suomalaisia mielenosoittajia syyllistettiin. Toimittajakunta loi omaa
agendajournalisminsa mukaista narratiivia.
Pääministeri Sipilältä tuli avuttomia ulostuloja, joista en
nyt tämän enempää. Kokoomuslainen sisäministeri piti rasistisena epäillä
turvapaikanhakijoiden motiivia.
PS-puolue oli tuolloin hallituksessa, sisäministeriö oli
Kokoomuksen hallussa. Puolue oli hiljaa. Julkisuuteen tuli joitain yksittäisiä
lausumia, joissa vaadittiin hallitusohjelman toteuttamista. Hallitusohjelmaa
oli ollut maahanmuuton osalta ollut mm. Halla-aho valmistelemassa. Nurina jäi
taustalle.
Nuo ajat ovat jättäneet jälkensä myös nykypäivän
poliittiseen keskusteluun. Siihen demarit vetoavat edelleen, kun haluavat
halventaa perussuomalaisia. Toki myös yksi tukipakettiratkaisu on jättänyt
särön.
Onneksi virta loppui lähes tyystin.
Mielestäni naurettavuuden huippu oli se, kun Venäjän
puolelta pääsi rajan yli korkeintaan pari tuhatta henkeä, en muista nyt tarkkaa
lukua. Pienen yhteydenoton jälkeen valvonta tiivistyi eikä sieltä enää
päästetty ketään ilman papereita. Naurettavaa tässä oli se, että mm. Soini
halusi tästä ottaa hattuunsa sulkia.
Löysin Venäjän mediasta uutisen, jota minulla ei ole enää
käsissäni enkä pysty sitä löytämään netistä. Tein kuitenkin siitä
suomenkielisen tiivistelmän, joka on edelleen tallella. Sen yhteydessä on
päiväys 9.syyskuuta 2015. Juttu koski Venäjän ja Norjan rajan tapahtumia:
”Nikkeli (Nikel) on taajama
Petsamossa, asukkaita noin 13 000. Suomeen kuuluessaan nimi oli Kolosjoki. Norjan rajalle on matkaa noin 7 km. Siellä
ovat parin viime viikon aikana polkupyörät menneet todella hyvin kaupaksi,
rikkinäisetkin kelpaavat. Kauppias kertoo tilanneensa lisää.
Matkaajat ovat saapuneet
turistiviisumilla Beirutista lentoteitse Moskovaan ja sieltä kuka mitenkin
Murmanskiin. Ja Murmanskista matka jatkuu taksilla Nikkeliin. Jutun mukaan se
on noin kolmen tunnin matka (wikipedian mukaan 120 km). Matka jatkuu Norjan
raja-asemalle Storskogiin pyörällä, koska jalkaisin ei rajaa saa ylittää.
Venäjän rajavartiosto ei
tämänhetkisen kriisin vuoksi vaadi ulkomaalaisilta matkailijoilta
Shengen-viisumeita, venäläisiä tämä vapaus ei koske.
Matkailijat ilmoittavat heti
rajalla hakevansa poliittista turvapaikkaa. Heidät kuljetetaan lentokoneella
Osloon.”
Asia oli minulle tärkeä, oli ollut jo 1990-luvulla. On
muistossa eräs tapaus. Se oli varmaankin aivan vuosikymmenen alkupuolelta.
Venäjä oli kaaoksessa. Teini-ikäinen sukulaispoikani toisteli oppimaansa ja
sylki suustaan jonkinmoista Venäjän vastaista höpinää, naureskellen sille,
kuinka maa oli sortumassa, toivoen samalla kai koko maan romahtamista. Totesin
pojalle lyhykäisesti jotain siihen tyyliin, kuinka Suomelle on erittäin
tärkeää, että Venäjä on vahva ja että rajavalvonta toimii vakaasti. Jos maa
menettää voimansa eikä pysty huolehtimaan sisäiestä turvallisuudestaan, niin
rajakin alkaa vuotaa. Silloin me Suomessa olemme todella katastrofin partaalla.
Silloin Suomeen virtaa pakolaisia ja muita maahanmuuttajia todella paljon,
toistin vielä saman painottaen sanaa ”TODELLA”. Sitä määrää ei olisi pystytty
laskemaan muutamassa kymmenessä tuhannessa. Heitä tulisi omasta maasta ja
Aasian puolelta naapurimaista, entisistä neuvostotasavalloista.
Onneksi se raja on pitänyt ja pitää edelleen. Valko-Venäjän
ja Liettuan rajan viime aikaiset tapahtumat ja selkkaukset kertovat kuitenkin
osaltaan, että uhka on olemassa. EU on osoittanut kyvyttömyytensä jo
Välimerellä ja Kreikan rajaselkkauksissa. Siksi kansallisvaltioiden ei pidä
tuudittautua mihinkään globaaliin hurmaan. On huomattava, että niin ikään Afrikan
väestönkasvu on vuosien kuluessa räjähtämässä käsiimme.
En vielä tuolloin 1990-luvulla aavistanut, että se
ongelmarajamme onkin lännen puolella. Suomen EU-jäsenyys oli vielä edessäpäin.
Sen uskottiin mahdollistavan liberalistisen unelmatodellisuutemme, yhdistävän
kansakuntia. Ja harva aavisti, mitä se tuo vuosien myötä mukanaan. Minä
vastustin EU:ta alusta lähtien mutta Riikka Purra taisi Wikipedian mukaan
äänestäneensä tuolloin vihreitä ja sen mukaisesti kai on ollut tiukasti
EU-myönteinen. Itse asiassa eihän hän ollut 90-luvun alkupuolella vielä edes
äänioikeutettu.
No tuolloin vielä yritettiin vakuuttaa, että EU on
ensisijaisesti vapaakauppaliitto. Sillä se saatiin myytyä kansalaisten mieliin.
Sittemmin EU:n suunta alkoi kehittyä tähän globaaliin suuntaan, jossa paisuva
byrokratia vie lävitse agendaansa EU:n sääntöjä ja perussopimuksiaan
rikkoen.
…
Syksyllä 2015 olin itse maahanmuuttokriittinen tolkun ihminen. Kun vastaani tuli tuo Riikka Purran blogi ja radiokeskustelu, kuuntelin sen todella tarkasti ja innostuneena. Oman tekstini loin nopeasti, lähes hurmiossa. Poimin sieltä tähän juttuni loppuun muutamia kohtia.
Juttuni otsikossa on alun perin toimittaja Kortelaisen
käyttämä ilmaus ”avointen sydänten politiikka”. Purra toteaa, että avoimin
sydämin toimitaan henkilökohtaisissa ihmissuhteissa, valtion tasolle se ei
sovi. On tehtävä ero kansallisten ja henkilökohtaisten intressien välillä.
Tämän päälle Purra nostaa esille nykyisin jo tutuiksi käyneitä seikkoja. Siinä
Eurooppaan ja Suomeenkin tulevien ihmisvirrassa harva kuitenkin täyttää
pakolaismääritteen mukaiset kriteerit.
Syyrian konfliktista tuli tekosyy lähteä liikkeelle. Suomen kaltaisella
maalla oli houkuttelevia vetovoimatekijöitä.
Miten kulttuuriset ongelmat kärjistyvät maahanmuuttovirtojen
mukana? Vastauksessaan Purra viittaa mm.
siihen, että kansalaisten verotaakka kasvaa. Hyvinvointiyhteiskunnan verorahoja
siirretään köyhemmälle väestönosalle. ”Keskiluokka alkaa vähitellen huomata, että se ei hyödykään
maksetuista veroista.”
Tässä yhteydessä Purra viittaa myös siihen, josta olen itse lukenut
Roger Scrutonin kirjasesta Kansakuntaa
tarvitaan (2020) ja käsitellyt sitä omassa blogissani täällä.
Kansalaisyhteiskunnassa/kansallisvaltiossa on keskeisenä piirteenä yhteisyyden
tunne. Kansalaiset tuntevat luonnostaan solidaarisuutta toisiaan kohtaan ja
ovat valmiita maksamaan myös veroja toisten hyvinvoinnin eteen, koska toisaalta
se on turvana myös heille itselleen, jos heille tulee elämässään taloudellisia
ja esimerkiksi terveyteen liittyviä vaikeuksia. Siis vaikka yksittäinen
kansalainen ei välttämättä jaakaan toisen kansalaisen kanssa samoja
mielipiteitä, hän suostuu, että hänen verorahojaan voidaan käyttää heidän
hyväkseen. ”Mutta kun yhteiskunnasta tulee rajaton, niin se vaikuttaa näihin
asetelmiin.”
Näkökulma, jonka mukaan me
voisimme avata sylimme ja ottaa kaikki ihmiset tänne elämään, on uskomattoman
utopistinen. […] Me elämme valtiossa, jonka pitää päättää, ketä tänne tulee,
miksi, millä ehdoilla, miten heitä pyritään tänne integroimaan ja mitä se
kaikki maksaa.
Vahva valtio on etumme. Maailmassa on riittävästi huonoja
esimerkkejä heikoista valtioista.
Suuret maailman ongelmat liittyvät mm. siihen, että valtio
ei ole vahva, se on konfliktissa tai että sitä ei ole olemassa. Yksittäisten
ihmisten auttamishalua hän pitää keskustelussa tärkeänä ja hyvänä, mutta ” sillä
ei kuitenkaan ratkaista valtion turvapaikkaongelmia, eikä varsinkaan Euroopan
ja globaalin tason ongelmia”.
Purran mukaan empatiasta kyse on silloin, kun vie
vaatepaketin vastaanottokeskukseen. Talous tulee mukaan, kun valtio tekee omia
ratkaisujaan. Tällöin on kyse politiikasta ja muista strategisista valinnoista,
joissa empatia, solidaarisuus ja moraali ovat vain pieni osa.
Purra esittää keskustelussa Suomen strategiaksi turvapaikkapolitiikkaan
kolme vaihtoehtoa. Lopullinen ratkaisu voisi olla hänen mukaansa niiden
yhdistelmä. Tuota kantaa hän ei varmaan enää jaa, sillä hän katsoo, että
humanitaarinen maahanmuutto on lopetettava kokonaan. Ensimmäinen tarkoittaa, että autetaan
köyhimpiä lähialueilla, toinen on valtion hyötynäkökulma. Kolmanteen vaihtoehtoon
- jolla tarkoitetaan turvapaikanhakua maan rajalla – hän suhtautuu kielteisesti,
koska silloin tänne tulevat vain varakkaimmat ja vahvimmat. Todelliset hätää
kärsivät jäävät turvaa paitsi.
Toimittajalla on hyvä kysymys siitä, onko tämä nykyinen
tilanne ”Troijan hevonen pyhälle sodalle”. Purra vastaa muistaakseni epäröiden:
”Se ei ole mahdollista, kunnes se on mahdollista. Eli kun se kerran tapahtuu, niin se onkin
mahdollista.”
Purra näkee riskit kuitenkin ihan muualla. Hän viittaa Ruotsin esimerkkiin.
”Konfliktialueella on paljon
useampia ryhmittymiä eli klaaneja, joukkoja ja uskontoja, jotka taistelevat
keskenään, ja näitä samoja ihmisiä tuodaan tänne. Mihin ne ristiriidat häviävät
sillä matkalla? Eivät ne mihinkään
häviä. Paljon olennaisempana ongelmana näen, että täällä jo olemassa olevat
ryhmät alkavat taistella.”
Nyt tiedämme, että tämä riski on nykyisin tullut yhä
polttavammaksi.
Keskustelussa Maryan Abdulkarim yrittää vähätellä Ruotsin ongelmia. Hän vaatii Euroopan rajoja sepposen selälleen puhuen kolonialismista ja sen tuomasta vastuusta. Nyttemmin huomaamme, että nuo äänenpainot ovat saaneet yhä enemmän voimaa mm. valtamediassa. Siinä retoriikassa toivoisi järjen käyttöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti