”Vastuullisuus
on […] kansallisen itsenäisyyden luonnollinen sivutuote, jonka ylikansallinen hallitsemistapa
vaarantaa.”
”Kansalaisyhteiskunnissa
vallitsee poliittinen vapaus, mutta tämä vapaus ei takaa kansalaisten oikeuksia,
vaan heidän oikeutensa takaavat heidän vapauntensa.”
”Oikeuksia ei turvata
julistamalla. Ne turvataan menetelmillä, joiden avulla niitä voidaan suojella.”
Robert Scruton
Teoksen ovat suomentaneet Ilmari Rostila ja Antti
Oikarinen. Rostila on emeritusprofessori ja Suomalaisuuden liiton
puheenjohtaja. Hän on myös yksi kolmesta esipuheen tekijästä. Kaksi muuta ovat
FM Juuso-Ville Gustafsson ja FM, M.A. Erkki Seppänen. Kerron tuon, koska
lainaan alla myös esipuhetta.
Kirjan toivoisi luoda laajenevaa keskustelua kansallisvaltion puolesta. Yhteiskuntamme valtavirrassa on kuitenkin henkilöitä, jotka näkevät, että suomalaiseksi muututaan, kun raja ensin ylitetään eikä suomalaisuutta ole eräiden mielestä edes olemassa. Scruton kutsuu sitä oikofobiaksi. Omalle kodille ja kulttuuriselle perinteelle on käännetty selkä ja äärimmillään sitä jopa mustamaalataan.
Scruton on maailmankatsomukseltaan konservatiivi ja kirjassa on vahva EU-kriittinen sävy. Historian tutkija luo historiasta pitkää linjaa. Vastakkain ovat Ranskan vallankumouksesta lähtenyt kansallisvaltioita ylittävä näkemys ja toisaalta Scrutonin oma englantilaiseen taustaan pohjautuva kansallinen näkemys. Se ilmenee lainsäädännössä.
Yleismaailmallisten ihmisoikeuksien tausta on
keskiaikaisissa luonnollisen oikeuden pohdinnoissa. Se on kuin taivaallista
oikeutta, jonka kautta arvioidaan myös ihmisten luomia lakeja. On ”luovuttamattomia
luonnollisia oikeuksia”, joita mikään poliittinen järjestelmä ei voi kumota tai
peruuttaa. 1700-luvun Euroopassa keskustelu
ihmisoikeuskysymyksistä kiihtyi, kun despoottisena pidetty hallinto haluttiin
kaataa. Scruton kuitenkin kyseenalaistaa tuon ihmisoikeuskäsityksen tavalliselle
kansalaiselle tuoman turvan. Hän tuo esimerkin Ranskan vallankumouksesta, kun
annettiin uusi ”ihmis- ja kansalaisoikeuksien” julistus. Siitä tuli mielivallan
oikeuttava poliittinen ase. Scrutonin mukaan vankiloissa virui satojatuhansia
ihmisiä äärimmäisen kurjissa oloissa. Vallankumoustuomioistuimet epäsivät
syytetyiltä erinäisiin syihin vedoten oikeudet avustajiin ja perusoikeuksiin. Syyt
oli muotoiltu epämääräisellä kielellä. Perinteinen oikeus oli pantu
romukoppaan. Julistuksen myötä tuomiovalta oli valunut ryhmälle lain
tulkitsijoita, jotka toteuttivat käytäntöään perustellen sitä omalla
filosofisella oppijärjestelmällään.
Tähän rinnasteinen on Neuvostoliitossa vuonna 1936
hyväksytty perustuslaki. Venäjän bolševikkien vallankumous oli Ranskan vallankumouksen
perillinen. Tuo uusi perustuslaki piti sisällään myös neuvostokansalaisen
oikeuksien julistukset. Silläkin saattoi olla hyvä tarkoitus, jos niin haluaa
uskoa. Sitä pidettiin vapaamielisenä ja sivistyneessä maailmassa siihen suhtauduttiin
myötäsukaisesti. Mutta - kuten Scruton toteaa – aivan kuin Ranskan
vallankumouksen aikainen julistus, tämäkin perustuslaki jätti antamatta tavalliselle
kansalaiselle keinot, miten soveltaa sitä käytäntöön. Sovellus, tulkinta ja
toimeenpano olivat hallitsevan puolueen käsissä, siis Stalinilla itsellään..
Scruton puolustaa brittioikeutta. Hänen sanojaan mukaillen se
perustuu menettelytapoihin, jossa laki otetaan pois valtiolta ja annetaan
tavalliselle ihmiselle.
Teen lyhyen syrjähypyn. Minulle avartava teos on ollut Orlando Figesin 1800-luvun kulttuurielämää käsittelevä The Europeans (Orlando Figes, The Europeans. Three lives and the making of a cosmopolitan culture. Allen Lane 2019), johon liittyen olen myös kirjoittanut blogiini laajan tekstin. Se avautuu täältä. Luettuani Figesin teoksen ja rustatessani siitä viime toukokuussa kirjoitustani oikeastaan vasta oivalsin Englannin erityisen aseman Euroopan kansakuntien joukossa. Se sijaitsi hieman syrjässä vesireitin päässä manner-Euroopasta. Elettiin laajenevan kulttuurisen kosmopolitismin huumaa. Taiteilijoille Englanti oli oma välillä kummalliselta tuntuva saareke, jonka elämäntapa poikkesi tavanomaisesta. Kun poliittisesti kuohui, Lontoosta löytyi turvapaikka monelle vallanpitäjien kanssa hankaukseen joutuneelle mielipiteistä ja katsomuksista huolimatta. Muun muassa Ranskan kuningas pakeni sinne hulluna vuonna 1848. Myös Karl Marx joutui muuttamaan sinne, kun ei muualle huolittu. Sellainen oli myös Figesin teoksen päähenkilö oopperalaulaja Pauline Viardot’n puoliso Louis Viardot. Preussin ja Ranskan sodan aikana hänen perheensä mukana Lontooseen vei myös venäläisen kirjailijan Ivan Turgenevin tie. Tajusin tuolloin tuon kirjan kautta jotain Lontoon ja Englannin erityisluonteesta. Kun Roger Scruton asettaa kirjassaan vastakkain englantilaisen oikeusjärjestyksen ja ranskalaisen Code Napoléonin, tulee asetelma ymmärrettäväksi.
Keskityn nyt lähinnä EU-kritiikkiin ja yritän selventää Scrutonin kirjan perusviestiä, jonka olen sijoittanut myös oman tekstini otsikoksi. Scruton puolustaa kansallisvaltiota ja esittää vastapainoksi Euroopan unionin kehityksen kierouksia, jotka olivat selkeästi nähtävissä jo 2000-luvun alkuvuosina. Jos haluaa tutustua tarkemmin kirjan esittämän todellisuuden taustoihin, niin suosittelen lukemaan professori Timo Vihavaisen kirjoituksen, joka löytyy täältä. Vihavaisen tekstin pääotsikkona on sarkastisen sävyinen Onko Suomikaan nyt oikeasti olemassa?, alaotsikkona Terveen järjen puolustus. Se on erinomainen taustoitus.
Käyn tässä kirjoituksessani lävitse vain muutamia kirjan
esittämiä asioita. Scrutonhan käsittelee mm. Immanuel Kantin teosta Ikuiseen rauhaan, jossa puolustetaan
kansainliittoa. Hän kuitenkin korostaa, että Kantin ajatuksissa oltiin
kuitenkin kaukana siitä, miten ylikansallinen vallankäyttö nykyisin ymmärretään.
Enkä rajoitu pelkästään Scrutonin kirjaseen. Kirjoituksessani käännän huomioni
muutamiin aihetta läheisesti sivuaviin asioihin, joita olen viime aikoina
pohtinut tai jopa kirjoittanut. Siitä ylhäällä on jo yksi esimerkki. Yhteistä niille
on Scrutonin kirjan suomennoksen otsikon sanoma kansallisen demokraattisen päätöksenteon säilyttämisen puolesta.
Johdannossa Scruton lähtee kansallisvaltiolle ja
kansanvallalle luonteenomaisesta yhteenkuuluvuuden käsitteestä. Jos kansallinen yhteenkuuluvuus on heikko tai
se puuttuu, niin poliittisiin erimielisyyksiin voi olla hankalaa löytää
yhdistävää sidettä. Kansanvalta on tuolloin
uhattuna.
Esipuheessa Scrutonin kansalaisuuskäsitystä tulkitaan niin,
että se on luonteeltaan enemmän kohtalonyhteys kuin pelkkä sopimus.
”Kansakuntaan ei kävellä sisään, mutta sen jäseneksi – kansalaiseksi – voi
kasvaa.” Tuossa on siis vastaus siihen kohtuuttoman brutaaliin
kansainvaelluskäytäntöön, joka perustuu Vihavaisenkin yllä linkitetyssä
tekstissä mainitsemaan, aivan toisenlaisessa tilanteessa vuonna 1951 luotuun YK:n
pakolaissopimukseen. Asian perusteettomuutta on vuosikaudet selkeästi
arvosteltu, mutta valtavirran globaalissa politiikassa tavoitteet eivät kaihda
keinoja.
Kansakunnan ajatusta vastaan on laajalti hyökätty, mutta
sille ei ole löytynyt selvää korvaajaa. Scrutonin mukaan ei ole olemassa uutta
poliittista järjestystä, joka voisi tulla sen tilalle. Scruton puhuu sanamagian kaltaisesta
tyylistä, jolla sitä on yritetty perustella. Yksi sellainen on läheisyysperiaate. Sen pitäisi antaa
jäsenvaltioille päätäntävaltaa. Muistelen itse, että tuota käsitettä on Suomessakin
vuodatettu jo pitkään. Viime aikoina sen käyttö on kuitenkin vähentynyt. Kai
siltä on mennyt pohja pois. Keskusjohtoisuus ja sanelupolitiikka tuntuvat vain
kasvavan. Kansallisvaltioiden oma valta on selkeästi vähentynyt.
Viimeaikaiset yritykset korvata kansallisvaltio
monikansallisella järjestyksellä ovat päätyneet joko totalitaarisiin diktatuureihin
tai byrokratioihin. Edellisestä esimerkkinä on Neuvostoliitto, jälkimmäisestä
Euroopan unioni. Niissä eivät toimijat tunne samalla lailla vastuuta teoistaan
ja päätöksistään, niin kuin kansallisvaltiossa, johon poliittinen perintömme
nojaa.
Scrutonin mukaan olemme käännekohdassa. Muistetaan
kuitenkin, että kirja on luotu lähes 20 vuotta sitten. On palautettava
lainsäädäntövalta ja toimeenpanomenetelmät omille parlamenteille ja
tuomioistuimillemme. Se on aitoa itsemääräämisoikeutta. Kuitenkin puhutaan
ikään kuin tätä valinnanmahdollisuutta ei olisi. Scruton mainitsee meille tutut
historian esimerkit. Venäjän vallankumouksen aikana bolševikit käyttivät samanlaista
retoriikkaa. Tämä on kyllä ehkä turhankin vahva rinnastus. Mutta hänen mukaansa
mielessä on pidettävä myös Ranskan ja natsien vallankumousten historiallinen
muisti. Ne johtivat oikeusjärjestyksen romahtamiseen, joukkomurhiin ja uusiin
sotiin. Arvokas perintö hylättiin ja luotiin kaaos.
Kun aikoinaan entiset Varsovan liiton maat äänestivät itsenäistyttyään
Euroopan unioniin liittymisen puolesta, ne eivät tehneet sitä luopuakseen
kansallisesta itsenäisyydestä. Ne katsoivat, että siten ne saavat
itsenäisyytensä takaisin. Tuon Scruton aikoinaan havaitsi. Nyt vuonna 2021
nähdään, että ristiriidat EU:n keskusjohdon kanssa ovat vain syventyneet.
Byrokratia ei anna periksi vaan on käynyt taistoon kansallisvaltion
itsemääräämisoikeutta vastaan.
Ettei tästä jutusta tulisi pelkkää Scrutonin näkemysten ylistystä,
niin toteaisin, että nykytilanteessamme maapallollamme on haasteita, jotka
vaativat uudenlaista näkemystä. Tässä selviämiskamppailussa katsottava eteenpäin.
Silti kansallisvaltion vahvuuksia ei saa kaivaa pinnan alle. Niin voisimme
paremmin hyödyntää laajojen ihmisryhmien panosta.
…
Mennään syvemmälle kansakunnan olemukseen. Lainaan kirjan
esipuhetta:
”Scrutonille kansakunta tarkoittaa […]
historiallisesti kehittynyttä, asumiseen ja naapuruuteen perustuvaa
järjestäytynyttä yhteiselämää, tästä yhteiselämästä noussutta ja sitä tukevaa
oikeusjärjestelmää sekä poliittista järjestelmää, jossa päätöksentekijät ovat tilivelvollisia kansalaisille. Tämä
yhteiskunnallisen järjestyksen muoto toteutuu Scrutonin mukaan parhaiten
kansallisvaltiossa, joka edellyttää toimiakseen sekä kansalaisten yhteenkuuluvuutta
että valtion itsenäisyyttä. Kunkin maan asukkailla täytyy olla me-henkeä, tunne
kuulumisesta yhteen…” (kursiivi blogistin)
Tilivelvollisuus
on tärkeä parlamentarismiin kuuluva seikka, joka puuttuu tyystin byrokratian
varassa toimivalta unionin hallinnolta. Globaali kehitys sekä ylikansallinen
päätöksenteko ja sopimusjärjestelmä muodostavat kansakuntien
kohtalonkysymyksen, sen keskeisen haasteen. Yllä jo mainitsin Scrutonin esiin
nostaman oikofobian (”oman kieltämisen”). Sen valtaan joutuneet haluavat luopua
riippuvuudesta omaan taustaan ja perinteisiin. Nähdään, että yksilön vapauden
kasvu menee kaiken ylitse. Se johtaa Scrutonin mukaan kuitenkin yhteenkuuluvuuden
heikkenemiseen. Yhteenkuuluvuus on
puolestaan kansallisvaltion ydin ja parlamentarismin – kansanvaltaisen
päätöksenteon - voimavara.
Päätöksentekijöiltä vaaditaan vastuuta, heidän tulee olla kansan luottamuksen
arvoisia, huolehtia kansalaisten eduista. Läpinäkyvyys on kunniassa. Anonyymi
byrokratia on piiloutunut virastonsa suojiin.
Kansakunnan toimintaa kutsutaan vastavuoroisten
velvollisuuksien verkostoksi. Olemme kansalaisina valmiit luopumaan eduistamme
ja maksamaan osan tuloistamme valtion tai kunnan yhteiseen kassaan, kun näemme
siitä olevan yhteistä hyötyä. Samalla tapaa meillä on luottamus valtion tukeen,
kun olemme itse avun tarpeessa.
Luvussa ”Kansallisvaltion hyveet” Scruton tuo esimerkin
demokraattisen hallinnon kehittymisestä maassa, jossa hänen tarkoittamansa
kansallistunne puuttuu. Seuraavan kaltaisia esimerkkejä löytyy Afrikasta tai
Lähi-idästä.
”Miltei heti kun kansanvallan
pelisäännöt otetaan käyttöön, jokin paikallinen eliitti saa vallan ja rajaa
poliittiset oikeudet omalle ryhmälleen, heimolleen tai lahkolleen ja tuhoaa
kaikki sellaiset toimintatavat, jotka pakottaisivat sen tekemään tiliä niille,
joilta se on riistänyt oikeudet. ”
Mennään Euroopan unioniin. Samassa luvussa Scruton toteaa,
että jokainen oikeusjärjestelmän laajennus yli kansallisvaltion rajojen johtaa
tilivelvollisuuden ja vastuullisuuden ohenemiseen. Jos kansallisessa
parlamentissa käsittelyyn tulisi lakialoite, jolla halutaan kieltää
kansallisvaltiota puoltavat julkaisut, niin oppositio ja ehkä lehdistökin
nostaisi myrskyn, jonka myötä lakialoite raukeaisi tai peräti hallitus
kaatuisi. Jos Brysselistä tulisi saman sisältöinen direktiivi, sillä ei olisi
mitään seurauksia.
”Ketään ei voitaisi pakottaa
jättämään paikkaansa sen takia, että hän oli rohjennut tehdä moisen aloitteen:
direktiivi olisi peräisin byrokraatilta, joka oli nimitetty, ei valittu
vaaleilla. Komissaarit esittäisivät vain noudattaneensa edellisessä
direktiivissä asetettuja suuntaviivoja: kansalliset hallitukset erehtyivät, kun
eivät tutkineet kyseistä direktiiviä tarkemmin ja että joka tapauksessa
direktiivi edistää pelkästään ”yhä tiiviimmän liittovaltion” päämäärää ja on
saatettu voimaan Maastrichtin sopimuksessa…”
Kansallinen näkökulma vaatii valvontaa ja tarkkailua siitä,
millaista lainsäädäntöä Euroopan unionista kansallisvaltioon tulee. Vastuuseen
niistä ei voi kuitenkaan laittaa ketään.
Scruton tuo kuvitteellisen esimerkin rasismirikoksesta, josta halutaan
tehdä Euroopan unionin alueella tuomittava. Jos protestoisi tuota lakia siksi,
koska Britannian rikoslaki ei sellaista rikosta tunnista, on täysin
mahdollista, että syyllistyisi rikokseen tuon protestin tehdessään.
Vastuullisuus vaarantuu, kuten jutun alkuosan motossa
todetaan.
”Kansalaisyhteiskunnissa vallitsee poliittinen vapaus, mutta
tämä vapaus ei takaa kansalaisten oikeuksia vaan heidän oikeutensa takaavat
heidän vapautensa. Oikeudet taas riippuvat vastavuoroisten velvollisuuksien
verkostosta, joka sitoo yhteisen oikeusjärjestyksen alaisuudessa toisilleen
vieraita ihmisiä.”
…………………….
Nyt siirryn Scrutonin sanomaa sivuaviin teemoihini. Tuo
Orlando Figesin 1800-luvun Eurooppaa käsittelevä teos oli minulle yksi viime
vuoden keskeisiä projekteja. Nyt alkaneen vuoden aiheista ensimmäisenä on mainittava
edelliseen
kirjoitukseeni liittyvä teos. Se on Daron Acemoglun ja James A.Robinsonin Kapea käytävä – valtiot, yhteiskunnat ja
vapauden kohtalo. Tie vapauteen ei ole helppo, demokratiasta voidaan
hairahtaa sivulle, jolloin ollaan joko keskellä anarkiaa tai sitten toisella
puolella uhkana on despotismin kenttä. Demokratian kaita polku on siinä
keskellä joka johtaa onneen kiitos vakaiden ja valveutuneiden vapaina toimivien
kansalaisjärjestöjen.
Toiseksi olen kaikessa rauhassa käymässä läpi A. Avtorhanovin
kirjaa ”Vallan teknologia” (Технология власти),
jonka ensi painos ilmestyi 1950-luvulla. Tekijä – Neuvostoliitosta saksalaisten
miehittäjien avustamana vuonna 1941 loikannut historian tutkija - käsittelee,
miten valta lopulta keskittyi Neuvostoliitossa yhden henkilön käsiin.
Se on oiva teos, vaikkakin yksityiskohtien suhteen
vaadittaneen kriittisyytä. Eri vaiheitten jälkeen valta vain hivuttautui yksiin
käsiin. Matkan varrella piti ensiksi päästä sisään yhteiskunnan keskeisiin
rakenteisiin. Stalin sen osasi. Hän oli harmaa taustahahmo, mutta sai
tehtäviensä kautta kosketuksen laajoihin joukkoihin. Hän järjesti itsensä
virkoihin, jotka muita eivät kiinnostaneet. Hän pääsi kosketuksiin puolueväkeen
laajalti ympäri valtakuntaa. Hän toimi taustalla mutta samalla keskellä tulevia
päättäjiä. Hän oli käytännön toimija. Aatteen miehet pantiin pikkuhiljaa
syrjään.
Toiseksi piti saada kilpailijat kuriin. Oli poliittisia
vastustajia, joiden kanssa ensin saatettiin liittoutua, jopa turvautua heidän
apuunsa. Ajan tullen heistä oli päästävä eroon. Eräät nimekkäät bolševikkijohtajat
oli saatava tuomituksi, mutta avaramielisyydessään Stalin ei halunnut heitä
heti syrjään, vaan pelkästään yhteiskunnan valvontaan. Ja kun aika oli kypsä,
heistä oli päästävä eroon. Tarvittiin puhdistuksia. Lopulta karkotukset tai
vankeusrangaistukset eivät riittäneet. Palattiin menneisyyden menetelmiin.
Ilmiannot ja nöyryytykset kuuluivat puolueen perintöön. Vuonna 1937 kärjistynyt
suuri terrori oli vasta kehityksen huipentuma. Trotski oli surmattava
Meksikossakin, ettei hän vain onnistuisi sodan sattumusten myötä nousemaan
valtaan.
Ja nuo ”viholliset” sattuivat olemaan lähinnä aatteellista
älymystöä, jotka nostivat esille kommunismin teoreetikkojen luomia ihanteita.
Vanhat kommunistit ja erinäiset muualta riveihin nousseet loikkarit oli
erinäisin keinoin saatava hiljaiseksi. Lopulta riveissä – keskuskomiteassa – ei
ollut enää lukeneita teoreetikkoja ja kommunismin ihanteista väitteleviä
teoreetikkoja. Stalin sai pragmaatikkona toimia kuin itse katsoi
parhaakseen. Puolueen johto koostui
lopulta uuden polven poliitikoista ilman menneisyyttä. Heillä oli edessään vain
virkaura, tarve puolustaa asemaansa, säilyä toimessaan ja päästä nousemaan
virkaportaikossa. Sitä varten säännöt olivat selvät. Enää ei tuhlattu aikaa
menneisyyden teoreetikkoihin eikä heidän ihanteisiinsa.
Kun sitten valtakin lopulta keskittyi pelkästään politbyroon
haltuun, niin käytännössä tärkeät päätökset teki yksin Stalin. Keskuskomitea ja Valtakunnan korkein neuvosto
– tuo Euroopan parlamentin esikuva –
toimi tuossa teatterissa vain kuin hymistelevä yleisö.
”Euroopan parlamentin esikuva” viittaa puolestaan
blogitekstiini Vladimir Bukovski ja hänen
EU-kritiikkinsä, jonka olen julkaissut vuosi sitten tammikuussa. Se avautuu
täältä.
Bukovski oli mielisairaalaan pakotettu toisinajattelija, joka pääsi muuttamaan
poliittisen vaihtokaupan myötä 1970-luvulla länteen. Hän asui Englannissa ja
opiskeli itselleen yliopistotutkinnon. Myöhemmin hän pääsi perehtymään
Neuvostoliiton arkistoihin ja teki rajuja paljastuksia. Ne puhuvat puolestaan. Euroopan
unionista alettiin 1980-luvun lopulla luoda nykyisen kaltaista liittovaltiota. Mihail Gorbatshovilta
haluttiin siihen tukea, mutta hänen johtamansa imperiumi romahtikin heti pian
emmekä koskaan ehtineet nähdä, mihin Gorbatshovinkin hehkuttama ”yhteisen
eurooppalaisen kodin” idea olisi maanosamme johtanut. Neuvostojärjestelmä on
kuitenkin ollut jonkinlaisena mallina. Euroopan parlamentin toimintamallin
esikuvana oli alkuaan Neuvostoliiton korkein neuvosto. Siitä kyllä ollaan
nykyisin kaukana mutta kyllä samankaltaisuutta edelleen löytyy. Bukovski oli
elämänsä loppuun asti tiukka Euroopan unionin vastustaja. Hän oli omakohtaisesti
kokenut neuvostoyhteiskunnan karuuden ja se taustanaan hän ymmärsi, kuinka Eurooppaan
oli monella tapaa pesiytymässä totalitarismin uhka.
Viimeinen aiheeni liittyy Amerikan Yhdysvaltoihin, jossa
koettiin marraskuun presidentin vaalien myötä suunnan vaihdos. USA:n
perustuslaki on ollut monelle ihmisoikeuksien ja sananvapauden puolustajalle
ihanteena. Niin oli ainakin tammikuuhun saakka myös tutkija Andrei
Illarionoville. Hän luotti sananvapauteensa, mutta koki tyrmäyksen saatuaan
työpaikastaan Cato-instituutissa potkut. Suunnittelin hänen ajatuksistaan
kirjoitusta, mutta se jäi lopulta hieman kesken.
Andrei illarionov on syntyisin Siestarjoelta –
paikasta, joka Suomen lahden rannalla Pietarista Suomeen päin. Hän opiskeli
Leningradin yliopistossa taloustieteitä, väitteli tohtoriksi vuonna 1987 ja
päätyi lopulta 2000-luvulla Vladimir Putinin neuvonantajaksi toimien myös
presidentin G8-yhteyksissä.
Sitten tuli välirikko presidentin kanssa vuonna. Hän päätyi
seuraavana vuonna yhdysvaltalaiseen Cato-instituuttiin, jossa hän toimi tämän
vuoden tammikuuhun asti. Kuudes päivä tammikuuta osoittautui kohtalokkaaksi.
Hän otti kantaa presidentin vaalien epämääräisyyksiin, samoin Capitoliumin
kongressitalon läheisyydessä pidettyyn presidentti Trumpin kannattajien
mielenosoitukseen ja Kongressitalon sisälle ”tunkeutumiseen”.
Hän käsittelee asiaa seikkaperäisesti mm.
YouTube-keskustelussa, joka löytyy täältä. Tuon keskustelun
otsikkona on lainaus Illarionovin tekstistä: ”Sananvapaus on demokraattisen
yhteiskunnan perusta.”
Erostaan hän kertoo blogissaan lakonisesti todeten, ettei
enää työskentele Cato-instituutissa. Sitten seuraa lyhyt kommentti Tullessaan
instituuttiin, hänelle todettiin, että siellä ei ole muuta näkökulmaa kuin
henkilökohtaisen vapauden puolustaminen: ”Olkoon asia mikä tahansa, ei ole
mitään instituutin näkemystä, on erilaisia instituutin työntekijöiden
näkemyksiä, joiden ilmaisemiseen heillä on täysi oikeus.” Illarionov toteaa
lyhykäisesti, että nyt tuo kanta on muuttunut. ”Kuten olen monta kertaa
todennut, sananvapaus on perusta, vapaan yhteiskunnan alkupiste”, hän lopettaa kirjoituksensa.
Samasta viestistä hän on laittanut myös englanninkielisen
version. Liitän sen tähän kokonaisuudessaan:
Information
I don’t work at the Cato
Institute anymore.
As the vice-president of the
institute told me, the reason is the content of the postscripts attached to my
post “Burning of the Reichstag” – 2021 on this blog. When I was invited to work
at the Cato Institute, to regularly asked questions about the position of the
Institute on this or that issue, the answer was always the same: “The Institute
has no other position except for the protection of individual liberty. On any
issue there is not the position of the Institute, but there are different
positions of the Institute's employees, for the expression of which they have
every right."
Now this approach has changed.
As I have said more than once,
freedom of speech is the foundation, the starting point, of a free society.
Illarionov on sananvapauteen luottaessaan joutunut tavallaan
USA:ssa käynnissä olevan sisäisen valtataistelun uhriksi. Yllä linkittämässäni keskustelussa hän toteaa,
että Amerikan Yhdysvallat on tällä hetkellä kansalaissodan tilassa. Se selittää
maan viimeaikaiset viralliset toimet. Siinä tilassa ei demokratian
periaatteilla ole mitään virkaa, ei liioin poliittisella korrektiudella.
Tietystikään se ei merkitse ainakaan tässä vaiheessa, että pommit paukkuisivat
ja väkivalta kukoistaisi. Se ilmenee ajanmukaisemmassa muodossa. Mihin tilanne
kehittyy, on kuitenkin mahdotonta vielä sanoa mitään.
Yksi minulle keskeisenä haastattelusta jäänyt seikka on
suhde ääntenlaskun tarkistukseen. Se ei toteutunut, kun jämähdettiin erilaiseen
juridiseen kikkailuun. Valvontakameroiden kuvat näyttävät aivan selvästi, että
väärinkäytöksiä on tapahtunut. Sen voi kuka tahansa todeta. Sitä ei tietenkään
voi sanoa, olisiko ääntentarkastus johtanut eri tulokseen, mutta demokratian
periaatteiden mukaisesti ääntenlaskun väärinkäytöksiin olisi pitänyt puuttua. Nyt vaaleista on jäänyt pintaan vahva epäily,
että ääntenlasku ei ole ollut rehellistä. Se ei ole pelkästään mitään
irrallisia tuntemuksia. Illarionov
esittää kyselytuloksen, jonka mukaan republikaaneista 70% pitää tuloksia
epäluotettavina, ja demokraateista 30%, mikä on itse asiassa painavampi seikka.
Kaikkiaan siis selvästi yli 40% äänestäjistä pitää äänestystulosta
epäluotettavana. Tällaisessa tilanteessa olisi pitänyt toimia demokratian
periaatteiden mukaisesti ja suorittaa ääntenlasku uudestaan. Voihan käydä niin,
että tilanne ei muutu, mutta tuleepahan asiaan sitten selvyys. Jos sitten
tulokset muuttuvat, tai jos käy niin, että ääntenlaskua ei voi enää toteuttaa,
niin pitää tehdä samalla tapaa kuin kävi Ukrainassa marras-joulukuussa vuonna
2004 presidentin vaalien toisella kierroksella (linkki).
Silloin vastakkain olivat Viktor Janukovitš ja ns. oranssin
vallankumouksen ehdokas Viktor Juštšhenko. Janukovitš voitti toisen kierroksen,
mutta kun tulosta protestoitiin laajalti eikä uudelleenlaskua voinut enää
toteuttaa, niin korkein oikeus päätti, että vaalien toinen kierros järjestetään
uudelleen. Sen myötä Juštšhenko valittiin maan presidentiksi. Ukrainassa
demokratia voitti, oikeusvaltio näytti voimansa. USA:ssa jäi nyt epäilys
pintaan, todetkoon virallinen taho mitä tahansa.
USA:ta on pidetty entisissä sosialistisissa maissa
esimerkkinä hyvin toteutetusta demokratiasta. Nyt käydyt vaalit käyvät niille
kuitenkin huonosta esimerkistä. Esimerkiksi Venäjällä on ollut tavanomaista,
että kun vaalitarkkailijat ovat poistuneet paikalta, niin jostain nurkasta
vedetään matkalaukullinen ylimääräisiä vaalilipukkeita, jotta saadaan toivottu
voittaja. Tuo sama käytäntö näkyi nyt marraskuun presidentin vaalien valvontakameran
kuvista. Kaiken lisäksi postiäänestys, joka oli otettu käyttöön mukamas
koronatilanteen vuoksi, on herättänyt vaalien toteutuksessa paljon epäilyjä.
USA näyttäisi siis ottaneen käyttöön totalitaristisen maan käytännön. Jos postiäänestyksessä olisi noudatettu
demokraattisia periaatteita, olisi siinä pitänyt noudattaa erityistä
tarkkuutta. Myös sähköinen äänestys on altis hyväksi käytölle.
Ylipäänsä Illarionov tuntee hyvin entisten sosialististen
maiden katkuisen tien demokratiaan. Keskusteluista löytyy vertailukohtia mm. Valko-Venäjän
demokratiaongelmiin. Tuon esimerkin. Illarionov
puhuu tammikuun kuudennen päivän mielenosoitukseen liittyen väkivaltaan
provosoinnista. hän oli seuraamassa tapahtumia ja havaitsi Antifan toiminnan. Hänellä
on esittää vertailukohta.
Valko-Venäjällä vuoden 2010 joulukuussa presidentin vaalien yhteydessä
järjestettiin paljon mielenosoituksia. Minskissä ryhmä provokaattoreita ryntäsi
kaupungin keskustassa hallituksen rakennukseen. Kävi ilmi, että kyseessä oli
poliisivoimia tai sitten poliisin palkkaamia henkilöitä. Tarkoituksena oli
nujertaa oppositio, ja tuolla provokaatiolla saatiin oikeutus hyökätä
oppositiopoliitikkoja vastaan ennen presidentin vaaleja.
Tuosta tapauksesta on päätöksiä jopa Euroopan unionin
tuomioistuimessa. Linkki löytyy täältä.
Illarionov viittaa selkeästi esille tulleisiin epäsäännöllisyyksiin
Venäjän tai Valko-Venäjän vaalien ääntenlaskennan prosesseissa. Analogisesti
samankaltaista tapahtuu Illarionovin mukaan myös Yhdysvaltojen vaalien
ääntenlaskennassa, mutta – hän edelleenkin toteaa painokkaasti – se ei ole
todiste siitä, että ääntenlaskennassa olisi ollut alueittain tulosten
vääristelyä. Sen todentamiseksi tarvitaan tutkintaa.
Jos kansa havaitsee väärinkäytöksiä, se nousee kadulle ja
vaatii ääntenlaskun uusimista. Se nähtiin esimerkiksi Jugoslaviassa vuonna
2000. Silloin tapahtui ns. raivaustraktorivallankumous, jonka myötä Milosevitch
luopui vallasta ja sen jälkikaiuissa hänen toimintansa joutui Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen käsittelyyn. Sama nähtiin oranssivallankumouksen
aikoihin Ukrainassa marras-joulukuussa vuonna 2004. Myös Gruusiassa (Georgiassa)
tapahtui Illarionovin mukaan samankaltaista vuonna 2003.
Todellakin, silloin kun perinteiset lain edellyttämät toimet
vaalien toteutuksessa ja ääntenlaskussa eivät toimi, suoran kansalaistoiminnan
ansiosta saadaan aikaan muutos. Ihmiset nousevat kadulle protestoimaan. Nuo
tapaukset ovat tapahtuneet postsosialistisissa maissa, joissa demokratiassa on otettu vielä ensiaskelia. Mielenosoituksista näissä yhteyksissä on muotoutunut
vakiintunut käytäntö. Illarionov ei ollut kuitenkaan uskoa silmiään, että hän
näki samaa tapahtuvan myös demokratian tyyssijassa USA:ssa. Ja kun hän havaitsi
sen, miten kansalaisliikehdintään nyt suhtauduttiin.
Illarionovin menneisyydestä mainitsen syntymäpaikan lisäksi erään muunkin Suomeen liittyvän seikan. Kun vuonna 2014 suhteet Venäjän suhteet Ukrainan kanssa kärjistyivät ja maa otti haltuunsa Krimin niemimaan, antoi Illarionov kiintoisan lausuman. Hän totesi, että Venäjä saattaa vallata myös Suomen. Siitä kirjoittaa YLE.n uutisessa toimittaja Jessikka Aro (https://yle.fi/uutiset/3-7470369). Uutisen mukaan tilanne kehittyy Illarionovin mukaan siihen, että ”Venäjän rajat piirretään uudestaan”. Aro toteaa, että Illarionov on Putinin entinen sisäpiiriläinen ja siksi toimittaja katsoo hänen sanoillaan olevan painoarvoa. Olihan Illarionov ennakoinut myös Ukrainaan kajoamisen. Uutinen perustuu Virossa julkaistuun lehtijuttuun.
Kirjoitus päivitetty 6.2.2021, alussa oleva ihmisoikeuksia koskeva osa kirjoitetu uudelleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti