Pälsin sanallinen herkuttelu imaisee mukaansa, menee suoraan
ihon alle. Nautiskellaan nyt siitä, kun aitoon saunan elämykseen emme voi
välttämättä tässä hetkessä hypätä. Ehkä mieli raitistuu, virkistyy ja taipuu
kimmoisaksi, vaikkei iho pääsekään tuoreen ”pihkalehvän” tuoksuvaan hyväilyyn.
Sauna. Kotoisen kylyn seikkoja. 1961.
Kansatieteilijä, arkeologi, kirjailija ja maailmanmatkaaja
Sakari Pälsi (1882-1965) oli suomalaisen kansanperinteen vankka kuvaaja. Voi
todeta, että hän eli sen voimasta, vaikka olikin todelliselta luonnoltaan kansainvälinen
maailmanmatkaaja. Siitä puolesta olisi varmaan paljon tutkittavaa ja avattavaa
mutta tyydyn nyt lähinnä koto-Suomemme juhannusjuhlan viettoon ja sitäkin aihetta
vielä supistaen keskikesän juhlan makoisiin pihkaisiin saunanautintoihin. En
kyllä malta olla tuomatta esimerkkiä myös Pälsin kokemuksista maapallon
toiselta puolelta.
Pälsiä tulkiten voi todeta, että saunalla on ollut keskeinen
merkitys suomalaiselle erityislaadulle.
”Sen erikoisessa hoivassa olemme
kehitelleet kansallisia kykyjämme, olemme sukupolvittain nauttineet sen iloja
ja antaneet sen löylyn haihduttaa huoliamme.”
Näin hän ylistää saunan merkitystä eikä usko tuon perinteen
hiipuvan. Hän toteaa olevansa varma siitä, että vaikka maailma muualla muuttuu,
niin ”saunamme meillä suomalaisilla säilyy entisellään”.
Lainaus on alun perin 1940-luvulta. Nyt ajat ovat kyllä
muuttumassa, mutta Pälsillä oli omana elinaikanaan perusteensa optimismille. 60-luvulla
julkaistussa Sauna-kirjassaan hän iloitsee siitä, kuinka saunaperinne on
kyennyt mukautumaan kaupunkimaisen elämän haasteisiin.
Lukiessa Pälsin kuvausta vanhasta maalaissaunaperinteestä,
joutuu valitettavan haikeana toteamaan, että olemme kadottamassa jotain
olennaista suomalaisuudestamme ja kosketuksestamme luontoon.
Pälsi itse tunsi läpikotaisin suomalaisen saunaperinteen.
Hänen muistoihinsa jääneet erilaiset ”makoisat ja hyvää tekevät” löylyt, joskus
”karvaat ja katkeratkin”. Hän mainitsee mallassaunan, riihisaunan,
pellavasaunan… Toisaalta maailmankiertäjälle tuli monenmoinen saunakulttuuri
tutuksi ympäri maailman. Hän joutui toteamaan, kuinka aitoa saunaperinnettä on
maailmalle alettu pilata liittämällä siihen erilaisia hierontapalveluja. Kiitos
ei, oli hänen vastauksensa. Aidon saunan mainetta on yritetty myös kaataa
leimaamalle sauna joskus joksikin taudin aiheuttajaksi. Ainakin kupan levittäjäksi
sitä on maailmalla joskus moitittu.
Nuivasti hän suhtautuu myös Seitsemän veljeksen joulusaunassa riehumiseen. Oluen kanssa
lotraaminen, riitely ja painiskelu eivät kuulu suomalaisen saunan luonteeseen. Sekasotku
alkoi siitä, kun Jukolan Eero ison veljensä käskystä olutkipon saunan kiville.
Sen seuraukset muistetaan. Tappelu siitä seurasi ja kovan hinnan pojat
joutuivat maksamaan. Onneksi ottivat opiksi ja astuivat rohkeasti opin tielle.
Pälsi mainitsee esimerkkinä myös Juhani Ahon kertomuksesta
tutun saunassa vetelehtijän Sasu Punaisen. Mutta hän lisää tekstistä kyllä
selviävän, ettei kirjailija itse sitä hyväksy.
Eikä Pälsi ottaisi omaan saunaansa liioin mitään ”makkarankärventäjiäkään”.
Hän toteaa, ettei puhtaille saunakiville tarvita vieraita hajuja. Sauna on
pyhitettävä kylpemisen nautinnolle.
Sauna on kansallispyhättömme eikä siellä ole millekään räyhääjähengelle
sijaa. Sen ikivanhaan perintöön kuuluu ”puhtauden pyhitykseen sovelias nöyrä ja
hiljainen olo”. Se on sovun rakentamisen paikka. Siihen kätkeytyy alkusyntyinen voima, joka
nujertaa kaikki ”keinotekoiset ja tilapäiset purkaukset”. Ei ärtyisenä tai
pahantuulisena voi saunaan astua.
Meille tavallisille tallaajille lämpöisimmät saunamuistot
liittyvät olennaisesti myös talven keskelle jouluun. Siitäkin Pälsi on oivana
kertojana osannut hehkuttaa. Hän toteaa meidän olevan jouluaattoiltana maailman
puhtain kansa. Hän lisää, että olisimme myös rauhallisin ja hyväntahtoisin,
elleivät vieraat vaikutteet ala vaikuttaa. Valitettavasti vain muualta maailmasta
tulleet tuulahdukset ovat joskus sekoittaneet suomalaisten miesten päät.
Tässä yhteydessä haluan itse nostaa esille entisen
presidenttimme omasta nuoruudestani. Urkki vei valtiovieraansa saunaan. Löyly
pehmensi itäisen naapurimme johtajat. Kovista vaatimuksista luovuttiin ja
haettiin kompromissia. Se oli suomalaista saunadiplomatiaa.
…
Minä keskityn nyt helteiden keskellä juhannukseen. Jos on
joulusaunasta lämpöisiä muistoja, niin onpa Pälsin mukaan myös keskikesän juhlan
saunakokemus saattanut jäädä lapsen mieleen ikimuistoiseksi kylpyelämykseksi.
Juhannussaunassa on oma erityisyytensä:
”Silloin ulkonakin oli lämmintä
ja valoisaa, aurinko paistoi ja kimalaiset pörräsivät kukkasissa, minkä kaiken
saattoi todeta ihan juhlalöylyn keskeltä, vain lakeisesta ulos kurkistaen.”
Laajennetaan kuitenkin ennen varsinaista saunaelämystä
näkökulmaa ja mennään juhannusyön tunnelmiin. Kokko roihuaa kesäyössä. Siinä
valon hehkussa käy vilinä ja tanssin jytke.
Pälsi on varsin raikkaasti kuvannut juhannuskokon riemuisaa
vastaanottoa. On keskelle kesää kuuluva yöttömän yön ja valon juhla. Sitä
odottavat malttamattomina niin lapsikatraat, nuoriso kuin vanhempikin väki.
Näin Pälsi kirjoittaa:
”Ei tullut odottamatta juhannus ja sen mainio yö, johon
valon juhlinta lopullisesti huipentui, saavuttaen merkittävän ja muistettavan
päätekohtansa. Oikeastaan juhannuksena vietettiinkin valon jäähyväisiä, sillä
tiedettiin sen siitä lähtien lakkaavan kasvamasta ja pimeyden jälleen voittavan
alaa.”
”Kukkui käki ja rastas vihelsi juhannussaunasta tultaessa,
ja tarhassa kalkatti lehmänkello, ja kohta alkoi tallinsillalta kuulua
käsipelin hätäisesti rytkyttävä sävel, kun ulkonaisen juhla-asunsa viimeistellyt
renki Juha hankki tavoittamaan vastaavaa sisäistä mielenvirettä.”
”Kaikkialla
kirmaavat lapset olivat jo viikolla vallanneet kokkopaikan, laahanneet sinne
risuja ja rakentaneet mielestään aikamoisen rovion, joka heidän ihmeekseen ei
sitten puoliväliinkään riittänyt juhannustuliksi… ”
”[…] sytykevalkea
risahteli hiljaa alkupaikassaan, kokosi voimaa ylettyäkseen ylemmäs, ja kerran
kylliksi palavaa puuainetta tavoitettuaan levisi äkisti kokon sisällä, samalla
myös sen pintaa nuolaisten hulmahti huippuun, ja rätisten ja humisten ja
kipunaista liekkiä taivaalle syytäen valaisi petäjikön aukealla seisovien
ihmisten kasvot. Ne hohtivat tulenpunaisina, yhtä vakavasti juhlailmeisinä,
kuin samalla paikalla samaa valon ja tulen juhlaa viettäneiden ihmisten kasvot
aina olivat olleet.”
…
Yllä olevassa kuvauksessa on jo kyllä hieman juonellista
tyylittelyä. Nyt se unohdetaan ja siirrytään saunan lauteille, josta tosiaankin
saattoi vielä tarkkailla, kuinka kimalaiset vielä pörräsivät kukkasissa. Juhannuskokon
äärelle ja kesäyön muihin rientoihin lähdetään saunan raikkaina putipuhtaina.
Samalla lempeissä juhannuslöylyissä raikastuu myös mieli.
Suomen lyhykäiseen suveen liittyvät erottamattomasti
erinäiset tuoksut. Alkukesän tuoreissa lehvissä ne ovat raikkaimmillaan. On
niistä ehditty nauttia jo ennen juhannusta, myös saunassa. Mutta keskikesän
juhla on kaiken täyttymys. Kaikki on kuitenkin ollut aivan kuin valmistelua
suven huipennukseen.
”Muistamme hyvin kuinka kuumimman kuivaheinäpäivän jälkeen
iho vielä vaati tuliset löylyt ja hampaita kirskuttavan vihtomisen ja lopuksi
tietenkin uimamatkan vilvoituksen ja kesäisen iltatuulen viihdyttävän
hyväilyn.”
”Juhannussauna on muita merkittävämpi jo näkyvän asunsa ja
muun olonsa puolesta. Se lämpiää vuoden valoisimpana aikana. […] Silloin aurinko
osuu länteen antavasta ikkunasta suoraan sisään, ja avoimesta lakeisestakin
pistäytyy päivänsäde karstaista kattoa valaisemaan. Saattaa seinänraoissa olla
tuoreita lehviä, ei sentään kukkia, vaikka yrtintuoksu kyllä tuntuu ennen
löylynheittämistä kuivassa alkulämmössä.”
”Uusi vihta se niin levittää omaa erikoishajuaan, sitä
oikeata ja ainoata saunaan soveltuvaa ja kuuluvaa aromia, jota ei voida korvata
muilla. Olisi kyllin saatavissa muutakin alkukesän hyvänhajuista lehteä ja
lehvää ja kukkaakin, olisi pihlajaa ja tuomea, vaikkapa kieloa ja lemmenkukkaa,
jos haluttaisiin yksinomaan vahvasti tuntuvaa tuoksua…”
Pälsi toteaa, että vain koivu kestää kuumuutta ja sillä on
sisässään virvoittava voima.
”Saunaan kelpaa vain koivu, tuo valkovartinen,
vihreävaippainen metsän morsian, joka kasvaessaan norjimmin kumartaa
länsituulta, hereimmin tunnustelee ilta-auringon hyväilyä, vakavimmin uneksii
keväästä kuurapukuisenakin talvipakkasella. Kirren
lähtiessä se ilahdutti lapsia makealla mahlallaan, nyt tarjoo verrattomat
pihkalehtensä saunamiehen virvoitukseksi. Paras vihdanaines on juuri tämä
pihkalehti, nuori koivunlehvä, tuskin täysimittaiseksi ehtinyt ja vielä eheänä,
koskemattomana säilynyt.”
Keskeytetään hetkeksi lainaukset. Pälsiä lukiessa saa
minutkin joskus nykykäytöstä unohtuneet sanat ymmälle. Kirsi merkitsi minun tajunnassani pelkkää kirsikasta peräisin
olevaa naisen nimeä, mutta Pälsin lennokkaassa kuvauksessa se tarkoittaakin
’routaa’. Sanan taivutusmuodotkin saattavat äkkiseltään hämmentää: kirren, kirttä. Kyseessähän on vanha
balttilainen lainasana, joka on tullut kantasuomeen maatalouselinkeinon mukana.
Jatketaan koivun ylistystä. Ensimmäinen uusi vihta on Pälsin
mukaan kuin kallisarvoinen kukkakimppu. Se on muuttanut arkisenkin
saunankäynnin juhlakylvyksi.
”On sitaistu puolikasvuisista lehdeksistä vihta, tehdessä
sivelty tahmeata pintaa, vedetty henkeen hajua, koeteltu kämmenselkään lyönnin
laatua, monin tavoin hellitty kevään kasvun aikaista antia.”
Tuoreen vihdan kanssa on syytä olla kunnioittavan varovainen.
Sitä ei voida vielä hautoa. ”Hennot lehdet kärähtävät kivillä, ja kuuma vesi
kipossakin pehmittäisi ne pilalle.”
”On parasta antaa vihdan itsekseen totutella lauteitten
kuumuuteen, ihmisihon lailla hiljalleen lämmitä, hiostua, norjentua ja
valmistua kylpykuntoon, niin kuin tekee kiirehtimättä sen käyttelijäkin.”
”Siinä kalliin kylvyn täyttymistä odoteltaessa uusi vihta
kehittää sulotuoksunsa parhaimmilleen, sen varvut pehmenevät notkeiksi ja
lehtien palsamipihka sulaa parantavaksi voiteeksi. Kylpijän ympärille kietoutuu
sanomattoman hyvän olon ilmapiiri, hän kokee missään muualla tapaamatonta
odotuksen autuutta. Vain uusi vihta voi sen antaa […] Tuskin milloinkaan raaka
luonnontuote jalostuu niin hienoksi yhtä vähin keinoin. Kuuma kivikasa ja
tippanen vettä muuttaa jaloksi nautintovälineeksi halvan puunlehden, joka
muuten kelpaa vain lahoamaan kasvupaikkansa voimitteeksi. Eivät saa rahallansa
maanmahtavat haistella hienompaa parfyymia, eivät heidän hienohipiäiset
naisensa kokea miellyttävämpää ihonhoitoa, kuin antaa meidän koivumme
keskenkasvuinen lehvä jokaiselle, köyhimmällekin, keväisessä kylvyssä
kävijälle.”
”Nautinnollisten odottelujen ja ja aavistelujen jälkeen
seuraa varsinainen vihtominen, uuden lehden korkein tarjoomus. Se käy sukkelaan, ja siinä uusi vihta häviää
muutamana hetkenä. Mutta ne hetket ovat kalliita, huitaisut hempeitä, läiskintä
otollisimmin laadullista. Notkeat varvut kietoutuvat jäseniin, lehvien hyväily
kiinnittyy ihoon, ja vihdan kasteluastiassa vesi värjäytyy kauniisti kellanvihreäksi.
Sitä elonnestettä ei hennoisi heittää hukkaan, ja ulkona vilvoittelulla
pistäytyessään tuntee sen tuulessa hyytyvän ihoon ja kiristävän nahkaa
sitkeällä kalvollaan. Nopeasti toimien saa nauttia vielä toisesta
pihkalehtiryöpystä, mutta sitten uusi vihta on tehnyt tehtävänsä, palvellut
inehmoa parhaansa mukaan.”
”Sitä pihkalehden tuoksua voi vielä vetää henkeensä ennen
saunasta lähtöä, ja tuntee sen lähellään jälkeenkin päin, niin kuin sitä
muistuttaa kimmoisaksi uudistunut ihokin ja kiittää virkistynyt mieli.”
”Parhaalta tuntuu uuden vihdan muisto kaukana vieraalla
maalla, sellaisessa seudussa, minne maailmalle siirtyneet oman maan ihmiset
ovat rakentaneet saunansa ja saaneet sen muuten asialliseen käyntiin, vain
tuttua koivuvihtaa vaille jääden. Eivät käy korvikkeet, eivät
harvinaisemmatkaan jaloiksi mainitut lehtipuut. Mikä antaa syyhyä vihtana
käytettäessä, mikä paukkuu äreästi kiukaalla haudottaessa, mikä levittää outoa
hajua kuin kasviskeittiön käryä, mikä on muuten tuiki sopimaton. Silloin
kotimaan kaipaus keskittyy koivuvihdan vaatimukseksi, ja kun tiedetään sen
saavuttamattomuus, tuntuu muuten ehkä hyötyisä olo köyhältä ja
kelpaamattomalta.”
”Moisen esineellisesti pätevän opetuksen saanut paraiten osaa arvostaa koivuvihtaa ja nimenomaan tuoretta pihkalehvää taas oikeaan kotikylpyyn päästessään. Ja jälleen nokisilla lauteilla istuessa, oman elämänmenon hiljaista kulkua kuunnellessa ja ennen kaikkea tuoreen pihkalehden tuoksua tunnustellessa saattaa aivoihin iskeytyä sellainen hirvittävä ajatus, että joskus olisi pakko jäädä iäkseen vieraalle maalle, elää siellä oikeata juhannussaunaa milloinkaan saamatta ja kuolla koivunlehvän sulostuttamaa kevätkylpyä enää kokematta.”
Pekka Halosen näkemys savolaisesta saunasta. Pälsin Sauna-teoksenkuvitusta. |
…
Nuo juhannuselämykset tekivät minuun vaikutuksen. Syvästi
kunnioittaen olen lukenut Pälsin kuvauksia myös muualta maailmasta.
Hengestäänkin on Pälsi meinannut päästä saunan lauteilla. Se
tapahtui Kamtšatkalla, jossa joen suulla oli suomalaisen Johan Leppäluodon
sauna. Uimaankin pääsi pulahtamaan halutessa. Alueella vaivasi keripukki ja mikäs sitä vastaan
sopi paremmin, kuin kunnon sauna. Saunassa oli vakinainen kiinalainen lämmittäjä,
joka valmistikin kerran Pälsille ja tämän kaverilleen oikein erityisen kuuman
saunan. Kaverukset riensivät ottamaan alkulöylyjä niin kiireesti, että
unohtivat kurkistaa tulipesään. Onneksi hoksottimet toimivat. Miehet lähes
pyörtyivät mutta ehtivät hädin tuskin vielä tajuissaan raittiiseen ilmaan. Häkä
oli alkanut tuoksua. Yskimisellä ja oksentelulla siitä selvittiin tällä kertaa.
Siniset myrkkyliekit lehahtivat uunista vastaan, kun he myöhemmin kävivät
vilkaisemassa syytä moiseen. Kiinalaismies oli vieraiden kunniaksi halunnut
löylyyn tehoja ja käyttänyt lämmityksessä koksia. Lähtö olisi ollut tuskaton,
mutta onneksi ei ollut vielä se hetki Pälsin elämässä. Kiinalaismies selitti viettomana
isännälleen, että halusi päästä helpommalla, kun koivupuu oli työlästä halkoa.
-
Nuo valkoiset pirut ovat yliluonnollisia
olentoja. Hakkaavat itseään koivunoksilla tulikuumassa saunassa. Syöksyvät suin
päin jääkylmään veteen. Eivätkä kuole. Ihmeitten ihme, kun ne nyt saunaa niin
säikähtivät. Näin oli lämmittäjä Pälsin mukaan todennut.
Eikä koksista pitänyt saunakaan. Se nimittäin paloi seuraavana
yönä.
….
Lähteitä ja lisätietoa
Pälsin Sauna-teoksen takakansi.
Olen käyttänyt seuraavia lähteitä:
Pälsi, Sakari: Sauna.
Kotoisen kylyn seikkoja. Toinen painos, Helsinki 1961.
Valitut teokset. Neljäs
painos, Helsinki 1957. (Osa III: Omaa
työtä)
Viimeksi mainittuun sisältyy kolmantena osana Omat jutut vuodelta 1947. Siihen
sisältyvät mm. kirjoitukset Uusi vihta,
Suvijuhlan yönä, Saunan iloja ja opetuksia.
Sauna-kirja on mainio kokonaisuus. Siitä mainitsen erikseen
seuraavat artikkelit: Se pihkalehtinen
juhannusvihta, Insinöörien edustava
kerhosauna, Kun suomalaiset herrat
tahtoivat niin kuumaa, Suuri
juhlasauna. Totean kuitenkin, että kirjassa on monta mainiota
saunakulttuurin historiaan liittyvää juttua, joita en ole nyt käyttänyt
lähteinä.
Wikipediasta löytyy tietoa itse Pälsistä. Ja on hänestä
artikkeli myös Kansallisgalleriassa. Sen verkkosivuille on ainakin kirjastojen
koneilta vapaa pääsy.
Todetaan vielä, että Sakari Pälsin perintöä vaalii oma nimikkoseuransa. Yhistyksen verkkosivut löytyvät täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti