Otsikko voisi olla kyllä toisinkin, mutta se on yksi asia,
joka tuosta konsertista on jäänyt minulle mieleen. Yhtälailla konsertissa
mentiin jiven tahtiin, hehkuteltiin negrospirituaalia tai hulluteltiin
riehakkaan venäläisen kansanperinteen parissa.
Pienoiskuva Polyteknisen yliopiston kampuksesta. Valkoinen sali löytyy rakennuksesta numero 21. |
Käväisin Pietarissa ja iltaohjelmaksi valitsin neljän
harrastelijakuoron yhteisesityksen Pietari Suuren polyteknisen yliopiston Valkoisessa
salissa. Yliopistokampus sijaitsee kaupungin pohjoisosassa metroasema Politehnitšeskajan
luona. Sali on kuoromusiikille akustiikaltaan aivan erinomainen. Olen itse
kuorolaulaja ja ihan kateeksi käy, kun saavat esiintyä sellaisessa salissa. En
tietenkään voi mennä akustiikasta kaikilta osin takuuseen, mutta itse istuin
toisessa rivissä ja se tuntui parhaalta mahdolliselta paikalta.
Konsertin aikana yleisöä oli paljon enemmän. Kuva on otettu väliajalla. Taisin olla ainoa ulkomaalainen. |
Kuoron olivat nuorekkaita sekakuoroja. Ensimmäisenä esiintyi
Pietari Suuren polyteknisen yliopiston
kamarikuoro, jonka erääseen ohjelmanumeroon otsikossa viittaan. Muut kuorot
olivat Televiestinnän valtionyliopiston
kamarikuoro, Nuorten kamarikuoro Cantus
ja kamarikuoro Fortis. Näistä viimeksi
mainittu on ehkä taiteelliselta kannalta laadukkain, mutta olin todella positiivisesti
yllättynyt näiden pietarilaisten kuorojen korkeasta tasosta ja myös siitä
innokkuudesta, mikä kuorojen jokaisen laulajan olemuksesta huokui.
Luon ensin kokonaiskuvan kuorojen ohjelmanumeroista ja
esityksistä. Kunkin kuoron esitys kesti
20 – 30 minuuttia. Se koostui vähintään kuudesta ohjelmanumerosta.
Kaikilla kuorolla oli ohjelmiston alussa hengellistä musiikkia, joko venäläistä
tai länsimaista. Sitten siirryttiin kansanmusiikkiin tai romansseihin.
Loppunumeroissa sitten irroteltiin erilaatuisen viihteen parissa. Eräät kuorot
yllättivät ohjelmistonsa lopussa todella taitavalla koreografialla ja
huumorilla.
Laulajat olivat sisäistäneet esittämänsä musiikin. Oli
paljon niitä, jotka eivät vilkaisseet nuotteihin, mutta silti heidän
esityksestään ei huokunut epävarmuuden häivääkään. Tässä saa erikoishuomion
ensimmäisenä esiintynyt kuoro. Lisäksi on annettava tunnustus kuoronjohtajille.
He saivat ryhmänsä todella elämään. Mitään paikallaan jyräävää pysähtyneisyyden
tunnetta ei ollut, vaan esitykset soljuivat eteenpäin. Ja eräät kuorot saivat
jopa a capella –esityksiinsä upean rytmin. Musiikki hengitti ajan sykkeessä.
Laulajien äänet olivat tasalaatuisia, mikä vain paransi yhteissointia.
Ensimmäisenä esiintynyt Polyteknisen yliopiston oma kuoro
oli nuorekas ja tyylikäs ryhmä, kaikki yhtä hymyä. Laulajien yhteissointi oli
puhdas ja tasalaatuinen. Kaikki lauloivat ilman nuotteja eikä epävarmuutta
näkynyt. Yhtenäisessä asussaan ryhmä oli
kuin yhtä suurta perhettä. Varsin nuorekas ja rennon oloinen oli myös kuoron
johtaja.
Alkukappaleena soi 1400- ja 1500-lukujen vaihteessa eläneen
espanjalaisen Juan del Encinan pienimuotoinen kaunis Fata la parte . Naisäänien yhtenäinen sointi sai minut heti
lumoihinsa. Kolmantena numerona ollut Arvo Pärtin Bogoroditse devo (Jumalansynnyttävän
neitsyt) oli se, mistä kirjoitukseni sai nimensä. Odotin jotain pyhää ja
harrasta kirkkomusiikkia. Mutta nämä neidot ja pojat olivat kuin kesäheinästä
nousseita kukkasia, jotka hehkuivat riemuntäyteistä ylistystään
Jumalansynnyttäjäneitsyelle. Se oli niin maallinen tulkinta pyhyyttä täynnä
olevasta kuorojen klassikkolaulusta. Kaikki hartaus oli pyyhkäisty piiloon.
Lopussa kuultiin vielä mm. tuttu irlantilainen kansansävelmä
Greensleeves (Sait multa kukkaset toukokuun), jossa kuorolla oli jo
pianosävellys. Ja setti päättyi Leonard Bernsteinin West Side Storyn sävelmiin.
Kuoro lauloi puhtaasti ja raikkaasti. Ainoa miinus nuorelle kuorolle oli se,
että kokonaisuus oli tasapaksu. Kuoro ei näytä hallitsevan eri tyylilajeja,
mutta sehän juuri tekikin Arvo Pärtin sävellyksestä ainakin minulle niin
erityisen raikkaan.
Tämän jälkeen aloin jo uskoa, että illasta tulee
ikimuistoinen, mikä kävikin sitten toteen.
Toisena esiintynyt Televiestinnän valtionyliopiston
kamarikuoro näyttää netin mukaan käyttäneen ainakin muissa yhteyksissä myös
nimeä ”Kantares” (http://spb-day.ru/video/5163_hor-kantares-g-sankt-peterburg.html).
Se aloitti oman hengellisen osuuden edellistä kuoroa hieman epävarmemmin.
Kuitenkin loppujen lopuksi kokonaisuudessaan kuoro osoitti kykynsä muuttaa tarvittaessa tyylilajia.
Ohjelmistossa oli pari hienosti toteutettua kansanlaulua, joista
yhdessä kuoron mieslaulajiin kuuluva nuorimies yllätti rennolla
solistiosuudellaan. Kuoro pääsi todella valloilleen loppupuolen ohjelmassaan,
jossa se sai hulvattoman koreografiansa ansiosta yleisön villeihin aplodeihin.
Hienoja olivat Pat Ballardin Mr. Sandman
ja varsinkin Ben Oaklandin Java Jive,
jonka taitavasti toteutettu koreografia – ottaen huomioon, että kyseessä on
harrastelijaryhmä - sai minut aivan hämmennyksiin. Suomalainen kriitikko
arvostelisi englanninkielistä ääntämystä, minusta se oli ihan riittävän sujuva.
Tämän riehakkaaseen menoon päättyneen esityksen jälkeen tuli väliaika.
Tauon jälkeen esiintyi kamarikuoro Cantus. Kuoron ilmestyessä esiintymislavalle kiinnitin huomiota
isokokoiseen naiseen, joka oli sävyttänyt vaaleita lyhyitä hiuksiaan vihreällä
värillä ja ihossa oli runsaasti tatuointeja. Kyseessä oli komeaääninen altto,
joka pääsi oikeuksiinsa lopussa esitetyn negrospirituaalin Down in the River to Pray soolossa. Tällä kuorolla taisi olla
yleisön joukossa eniten kannattajia, eivätkä he turhaan riemuinneet.
Cantus on oikein
hyvä-ääninen kuoro, joka kaiken lisäksi yllätti alkuosassa laulamalla täysin
ilman kansioita ranskaksi Clément Janequinin sävellyksen Ce moys de may, ja sen jälkeen ruotsiksi Gunnar Ericssonin Vakna först i sommartid. Sen jälkeen
yleisölle maistui oikein hienosti pari venäläistä kansanlaulua. Tuossa yllä
mainitussa negrospirituaalissa oli varsin kiinnostava koreografia.
Neljäntenä esiintyneen Fortis-kuoro oli keski-iältään muita
vanhempi ja se tuntui olevan myös tasoltaan kypsin. Esityksen aloitti
1500-luvulla eläneen Tomás Luis de Victorian O magnum mysteria. Se on vaativa monen suomalaisenkin kuoron ohjelmistossa
oleva sävellys ja tämä ryhmä selvisi siitä loistavasti. Ja seuraavakin numero
oli upea: Henry Puercellin A ground in
gamut. Kuorossa on upeaäänisiä sopraanoja ja he kyllä hehkuttivatkin
tosikoreasti ja voimakkaasti. Tämän jälkeen kuoro siirtyi venäläiseen
musiikkiin ja viihteellisemmille linjoille. Bulat Okudžavan herkistävä laulelma
oli kuin valmistelua. Sen jälkeen kuultiin muutama venäläisen viihteen
klassikko. Esitykset olivat toteutettu hyvin legatomaisesti eli musiikki
rullasi sujuvasti, esitys oli eteenpäin pyrkivää laulun riemua.
Kuoron esityksistä minulle jäi mieleen tunnettu venäläinen
iskelmä Yksinäinen harmonikka, jonka
on venäjäksi levyttänyt ainakin Georg Ots ja suomeksi se tunnetaan kai
parhaiten Erkki Junkkarisen laulamana (https://www.youtube.com/watch?v=GU4_B4Bgt9Y).
Kuoro esitti sen a cappellana eli ilman säestystä. Oli upea kuulla, kuinka
kuoro sai lauluun vauhtia ja eloa. Kyseessähän on valssi ja kyllä se
sellaiselta kuulostikin. Kuoronjohtaja teki valtavasti työtä saaden
yhteissoinnin hehkumaan. Laulu hengitti aivan valssin tahtiin, ei tarvittu
mitään taustakomppia.
Sen jälkeen kuultiin vielä mm. vastikään menehtyneen Andrei
Ešpain Jevgeni Evtušenkon runoon sävelletty venäläinen klassikkoiskelmä ”Lunta
tulee” (A снег идет). Olipahan
vauhdikas ja raikas toteutus. Hyvin lennokkaasta pianosäestyksestä vastasi
kuoron toinen johtaja Mihail Serkov.
Lopussa vielä Fortis-kuoron seuraksi tuli ensimmäisenä esiintynyt
Polyteknisen yliopiston kamarikuoro. He esittivät yhdessä pari venäläisille
tuttua laulua. Saatiin mahtava loppu
upealla konsertille.
Tämän pienimuotoisen katselmuksen jälkeen voin todeta, että Pietarin harrastelijakuorot ovat todella kovaa tasoa. Toki nyt oli kyseessä etupäässä nuorisokuorot. Olisi ollut kiva kuulla myös mieskuoroja,
Tässä on vielä kuorojen nimet venäjäksi. Sen alle liitän
valokuvia kuoroista. Kuvateksteissä kerron vielä hieman esityksistä.
1)
Камерный хор СПбПУ Петра Великого.
Художественный руководитель Александра Макарова.
Polyteknisen yliopiston kamarikuoro,
johtajana Aleksandra Makarova.
2)
Камерный хор СПбГУТ им. Бонч-Бруевича.
Художественный руководитель и дирижер Екатерина Степанова.
Televiestinnän valtionyliopiston
kamarikuoro, johtajana Jekaterina Stepanova.
3)
Молодежный камерный хор Cantus. Художественный
руководитель Дарья Голоушкина.
Nuorisokuoro Cantus, johtajana Darja Golouškina.
4)
Камерный
хор «Фортис». Художественный руководитель Екатерина Андреева.
Kamarikuoro Fortis, johtajina Jekaterina
Andrejeva ja Mihail Serkov.
Konsertin viehättävä juontaja esittelee ensimmäisenä esiintyneen kuoron |
Polyteknisen yliopiston kamarikuoron pojat saivat aloittaa soolollaan laulun "Sait multa kukkaset toukokuun..." |
Illan toinen esiintyjä. Tämän kuoron laulajista kansio on joka neljännellä. |
Tässä ollaan "Java Jiven" tunnelmissa. |
Kuoro Cantus oli mukautunut mustiin. |
Negrospirituaalin koreografiaa, upeaääninen solisti antaa palaa. |
Kuoro Fortis aloittamassa esitystään |
Lopun riemukasta tunnelmaa. Lavalla kaksi kuoroa. |
Konsertti on ohi. Kauan ei flyygelin tarvitse olla toimettomana. Valkoisessa salissa tapahtumia riittää harva se päivä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti