maanantai 2. marraskuuta 2015

SERGEI KIROV I: Mies, myytti, museo, murha


Juttu sai alkunsa syyskuisesta kotimuseokäynnistä Pietarissa. Siihen sen piti rajoittuakin, mutta kun aloin lähemmin tutustua miehen elämään ja myös hänen murhansa ympärillä käytyihin spekulointeihin, en selvinnytkään niin helpolla.  Pikkuhiljaa aihe on laajennut ja mielenkiintoinen elämäntarina pikkukaupungin orpopojasta valtakunnan johtoon on kehkeytymässä. Pitemmän kaavan kautta edetään ja tälle kirjoitukselleni on piakkoin tulossa myös jatko-osa, kun vain viitsin sen viimeistellä. Todetaan vielä se, että varsinkin murhan taustoja tutkiessani olen käyttänyt hyvin paljon erityyppisiä ja eritasoisia lähteitä, joiden luetteloa en ole kuitenkaan juttuuni liittänyt. Kun jälkimmäisessä osassa viittaan yksityiskohtiin, olen silloin tarkempi. Arvokasta perustietoa löytyy mm. museon sivuilta: www.kirovmuseum.ru.



I.                    TAUSTAA


Sergei Kirov (1886 – 1934) oli Stalinin lähipiiriin kuuluneita Neuvostoliiton johtohahmoja. Hän oli kansan suosima poliitikko, Leningradin ykkösmies, jonka suosio päättyi tylysti murhaajan niskalaukaukseen työpaikalla puolueen päämajassa Smolnassa. Sitä ennen hän oli toiminut kahdeksan vuotta - vuodesta 1926 alkaen - virallisesti ilmaisten Neuvostoliiton kommunistisen puolueen Leningradin aluekomitean ensimmäisenä sihteerinä.  

Kirovin kuolema joulukuun ensimmäisenä oli aikanaan shokki ja mediatapahtuma, täysin verrattavissa John F. Kennedyn murhaan ja sen jälkipuintiin. Murhan taustojen ja motiivien puinti jatkuu edelleen. Monet kysymykset ovat jääneet ratkaisematta. Eikä murhasta kai selvää koskaan tulekaan, koska kaikki mahdollinen (ja mahdotonkin) on tehty jälkien peittämiseksi.

Syyllinen Leonid Nikolajev pidätettiin tapahtumapaikalta. Hän oli yrittänyt itsemurhaa mutta epäonnistunut. Valtakoneiston piti ”löytää” mahdollisimman nopeasti murhalle motiivi. Nähtävästi henkisesti häiriintyneen murhaajan henkilökohtaiset motiivit eivät siihen kelvanneet.  Nikolajev ”paljastui” puolueen virallisen linjan vastaisen trotskilais-zinovjevilaisen salaliiton toteuttajaksi. Tämä puolestaan laukaisi maassa laajan pidätysaallon. Seurasi kuolemanrangaistuksia ja pitkiä vankeustuomioita.  Maa joutui sittemmin lähes vainoharhaiseen tilaan.

Samaan aikaan Kirovin kansan suosiota haluttiin härskisti hyödyntää vallitsevan tavan mukaan. Kiroville nimettyjä kaupunkeja, katuja, tuotantolaitoksia ja muita paikkoja syntyi kuin sieniä sateella. Niiden kautta mies tuli kaikille tutuksi. Myytti oli puettu valkoisiin vaatteisiin.

Sergei Mironovitš Kirov syntyi pienessä muutaman tuhannen asukkaan Uržumin kaupungissa, joka sijaitsee pari sataa kilometriä Kazanista pohjoiseen. Pojan oikea sukunimi oli Kostrikov. Poika joutui jo lapsena orvoksi. Ensin isä jätti perheen ja sitten äiti kuoli. Pojan kaksi sisarta otti mummo huostaansa, Sergei lähetettiin orpokotiin.  Tästä huolimatta poika menestyi koulussa erinomaisesti ja hän sai hankittua itselleen Kazanissa kartografin ammatin. Tämän jälkeen vallankumouksen aate vei kuitenkin nuoren miehen mennessään.

Kirovin nimen Sergei Kostrikov otti käyttöön vuonna 1912 seuraten bolševikkivallankumouksellisten perinnettä. Tosiasiassa Sergei oli vielä tuolloin maltillinen sosialisti, vaikka olikin jo joutunut aatteensa vuoksi vankeuteen. Vuonna 1917 hänen on todettu kallistuneen vielä menševikkien puolelle. Varsinaisesti bolševikkeihin hän liittyi vuonna 1919, vaikka puolueen virallisessa historiikissa väitetäänkin liittymisvuodeksi vuotta 1904. Tuolloin hän liittyi sosialidemokraattiseen puolueeseen, joka piti sisällään useita suuntauksia.

Kirov-nimen taustalla on persialainen Kir-keisarisuku. Tosin on tullut vastaan myös viittauksia, joiden mukaan taustalla olisi muinaiskreikan sana kiros ’arvovalta’.



II.                  KUN KOHTASIN KIROVIN


Oli vuoden 1979 syksy. Olin kieliharjoittelussa Leningradissa ja asustelin Mytninskaja naberežnajan opiskelija-asuntolassa, joka itse asiassa sijaitsi melko lähellä yllä mainitsemaani Kirovin kotimuseota. Tuolloin ei minulla kuitenkaan ollut sinne minkäänlaista kiinnostusta poiketa. En tiennyt hänestä paljoakaan eikä hänen elämällään ja persoonallaan ollut tilaa minun senhetkisessä tajunnassani. Eräänä iltana Kirov kuitenkin nousi asuntolassa puheenaiheeksi. Minulla oli edessä treffit. Olin lähdössä oopperaan paikallisen opiskelijatytön kanssa. Valmistauduin asuntolassa iltaan. Olin menossa kaupungin ykköspaikkaan, Kirovin ooppera- ja balettiteatteriin, siihen samaan, joka nyttemmin on saanut takaisin vanhan nimensä Mariinskin (Mariinsky Theater). Kysäisin sivumennen eräältä venäläiseltä huonetoveriltani (asuin kuuden hengen huoneessa), kuka oli Kirov ja miksi teatteri on saanut hänen nimensä. Ehkä jotakin tiesin, mutta joskus yhteinen puheenaihe on tärkeämpää kuin oman tietämyksen osoittaminen.  Pojan vastaus äänenvärinöineen on jäänyt mieleeni.

Huonetoverini kertoi aivan kuin hiljentyen. Sydän tuntui olevan rakkautta täynnä. Muuten niin reipas ja kaikin puolin menevä nuori mies oli siirtynyt pyhitettyyn tilaan. Yleensä hieman kimakka ääni soi nyt matalampana ja rauhallisempana. Sisällöstä en enää paljoa muista, mutta ymmärsin, että Kirov oli ollut koko kansan rakastama johtaja, joka joutui katalan verityön uhriksi. Murhaaja iski ja tuon poikkeuksellisen sivistyneen kaupungin ykkösmiehen elämä sammui kesken kukoistuksensa. Juttelimme hieman siitä, kuinka monet erilaiset paikat kantoivat tuolloin Kirovin nimeä. Huonetoverini mukaan se heijasti kansan tuntoja. Ja oopperatalolle sopi Kirovin nimi erityisen hienosti, koska mies oli kulttuurin ja erityisesti oopperan ystävä.

Ilta tuli ja meni. Seuralaiseni oli saanut liput hommattua lähisukulaisensa kautta, joka työskenteli teatterissa. Istuimme erinomaisella paikalla, entisessä tsaarin aitiossa. Ooppera taisi olla La Traviata, joka jäi mieleeni senkin vuoksi, koska seuralaiseni kauhisteli ehkä sijaisen sijaiseksi paikalle kiidätetyn miespääosan esittäjän laulusuoritusta. Minulle toki kaikki oli vain koreaa ja hienoa, olin kuin suuressa juhlassa enkä löytänyt kenenkään suorituksista arvosteltavaa. Tuolloin minulle nimenomaan Kirovin teatteri oli se hienoin ja perinteisin.

Sen koommin emme huonetoverini kanssa Kirovista keskustelleet. Eikä mitään romanssiakaan teatterimatkan myötä kehittynyt. Sen verran miehen kohtalo jäi painamaan, että mielessä vilahti ajatus käydä tutustumassa miehen kotimuseoon. Aikaa oli kuitenkin niukalti ja nuorella miehellä ajatukset hypähtivät nopeasti aivan muihin asioihin.

Nyt kun tuota asuntolassa käymääni keskustelua ajattelee, niin tulee mieleen kämppäkaverini henkinen yhteys 30-luvun puoliväliin. Kirovin murha oli tapahtunut neljännesvuosisata ennen, mutta poliittisesti aktiivisen asuntokaverini mielentilan kautta olin päässyt yllättäen maistelemaan noita vanhoja tuntoja. Kun Kirov murhattiin, koko yhteiskunta valjastettiin luomaan mielikuvaa rakastetusta johtajasta, joka oli joutunut katalan salaliiton uhriksi. Elokuvateattereihin ilmestyi Kirovin elämää ylistäviä filmejä, julkaistiin hänen elämäänsä perehtyviä kirjoja (mm. vuonna 1936 Antonina Golubevan nuorisoromaani Мальчик из Уржума ”Poika Uržumista”). Samaan aikaan etsittiin syyllisiä ja kansanvihollisia. Miehestä luotavalle myytille löytyi yhteiskunnassa vankka kasvupohja ja se eli vielä 80-luvun kynnyksellä vahvana tuon poliittisesti aktiivisen opiskelijapojan mielessä.

Katselin juuri 30-luvun lopulla valmistunutta kaksiosaista elokuvaa ”Suuri kansalainen” (Великий гражданин). Se on poliittisesti propagandistinen elokuva kuvitteellisesta puoluejohtajasta Petr Shahovista, joka taistelee urheasti trotskilais-zinovjevilaista porvarillista klikkiä ja sen johtajaa Kartašovia vastaan. Shahovin hahmo on ulkoista olemusta myöten Sergei Kirov. Sitä ei ole edes pyritty peittämään, vaikka henkilön nimi onkin toinen. Toki elokuva on nykykatsojan edessä jo vanhentunut, mutta se on nykynäkökulmastakin katsoen hyvin taitavasti tehty. Näyttelijäsuoritukset ovat loistavia ja kuvauksellisestikin se on tuon ajan tekniset mahdollisuudet ja myös muut olosuhteet huomioon ottaen korkeatasoinen. Näyttelijätyö on antaumuksellista ja elokuvasta näkyy selvästi, kuinka jokaisen roolin taustalla oleva henkilö on mukana elokuvassa koko sydämellään. Luin Wikipediasta, että elokuvan positiivisten hahmojen esittäjiksi oli tunkua, mutta kukaan ei olisi halunnut esittää ”vastavallankumouksellisia” henkilöhahmoja. Se koettiin lähes rangaistukseksi.
"Suuri kansalainen". Elokuvan juliste.

Myöhemmin 60-luvulla alkoi ilmestyä toisenlaista näkemystä 30-luvun tapahtumiin. Esimerkiksi Anatoli Rybakov kirjoitti romaanitrilogian Arbatin lapset, joka luo kuvaa Iosif Stalinin ja Sergei Kirovin suhteesta. Se avaa karulla tavalla Kremlin kulisseja ja Neuvostoliiton johtajien toiminnan moraalia. Kaikesta huolimatta myös Rybakovin näkemyksessä Kirovista elää tuo vanha myytti. Muut olivat pahoja, Kirov oli puolueen ”kullannuppu”, vilpitön rehti toimija. Teosten pohjalta on tehty Suomenkin televisiossa 2000-luvun alkuvuosina näytetty TV-sarja, jonka näkemys tosin poikkeaa itse romaanin näkemyksestä, ei tosin Kirovin hahmon osalta.

Stalinin kuoltua Nikita Hruštšovin aloitteesta myös tulkinta murhan syyllisestä muuttui. Nyt tutkintalautakunta päätti, että kaiken takana oli Stalin. Hän halusi päästä eroon kilpailijastaan ja antoi sen maan salaisen poliisin NKVD:n tehtäväksi.  Yllä mainitussa Rybakovin romaanissa painopiste on Stalinissa. Hän hautoo murhaa mielessään. TV-sarjassa Stalinin hahmo on jo epävarmempi. Hän tuntuu olevan salaisen poliisin päällikön Genrih Jagodan ohjailtavissa.

Yhtä kaikki myös Hruštšovin ratkaisussa häiritsevänä tekijänä on poliittinen tarkoituksenmukaisuus. Eri kertomuksista ja tulkinnoista on valittu tähän versioon sopivimmat selitykset. Muut on jätetty huomiotta. Ei vieläkään haluttu selvittää, mitä todella tapahtui.

III.                MUSEO


Sergei Kirovin museo avattiin vuonna 1939 aluksi puolalaissyntyisen Venäjän keisarillisen Mariinski-teatterin ballerinan Matilda Feliksovna Kšesinskajan (puolaksi Matylda Krzesińska, 1872 - 1971) taloon. Kyse on ns. Kšesinskajan talosta, josta voi lukea täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C5%A1esinskajan_talo. Kšesinskaja oli tulevan tsaarin, silloisen kruununprinssin Nikolain rakastajatar, joka lahjoitti tälle talon. Helmikuun vallankumouksen jälkeen vuonna 1917 talo jäi bolševikkien haltuun eikä maasta paennut entinen omistaja onnistunut sitä myöhemmin lunastamaan itselleen.
Museoon sijoitettu Kirovin työhuone Smolnasta

Vuodesta 1955 lähtien (museon omien kotisivujen mukaan) museo on sijainnut Sergei Kirovin entisessä asuinpaikassa, jonne museon esineistö oli siirretty. Tarkka osoite on Kamenno-ostrovski prospekt 26/28 (Каменноостровский проспект 26/28). Nykyisin museo sijaitsee kahdessa kerroksessa. Kirovin entisen asunnon lisäksi on kolmen naapuriasunnon tiloja otettu käyttöön. 
Myöhemmin museon tiloissa on avattu Kirovin Smolnassa sijainneen työhuoneen tarkka jäljitelmä. Se itse asiassa siirrettiin sinne Smolnasta, jossa oli vuonna 1946 avattu museon sivupiste.

Museo sijaitsee oikeastaan Gorkovskajan ja Petrogradskajan metroasemien puolivälissä. Minä nousin ylös Gorkovskajalla ja kävelin Kamenno-ostrovskiprospektia eteenpäin noin 700 metriä kunnes vastaani tuli Kirovin museon kyltti. Kyseessä on varsin vilkkaasti liikennöity katu. Kadun varrella on varsin komeita uusklassista tyyliä jäljitteleviä rakennuksia, joiden julkisivussa voi ihastella erilaisia koristeita, mm. upeita eläinkuvia. Tietysti jotkut kaipaavat perusremonttia.
Benois-talo

Kyseessä on massiivisen iso ja komea tummanharmaa rakennus. Sitä kutsutaan ”kolmen Benois’n taloksi”, tai lyhyemmin se on ”Benois-talo”. Nimensä se on saanut rakennuksen suunnittelusta vastanneiden arkkitehtien mukaan. Työryhmään kuului kolme tunnettuun Benois-sukuun kuuluvaa arkkitehtia: Leon, Jules-Louis-Auguste  ja Albert. Se valmistui vuonna 1914 ja oli valmistuessaan varsin ylellinen rakennus. Se edusti aikansa viimeisintä teknologiaa: hisseistä keskuslämmitykseen. Rakennukseen oli asennettu vesijohdot, puhelinlinjat, oma sähkönvaraaja, hevostalli, autotalleja, pannuhuone, pesula, ja jopa lumensulatin.

Vallankumouksen jälkeen rakennus kuului puolueen haltuun ja siihen muutti merkittäviä puolueen johtoa ja muita nimihenkilöitä. Rakennuksessa on asunut merkittäviä tutkijoita, taiteilijoita, arkkitehtejä, kirjailijoita ja muita kulttuurihenkilöitä, jonkin aikaa jopa Dmitri Shostakovitš. Neuvostoliittolaisista kommunisteista voi mainita Kirovin lisäksi hänen edeltäjänsä Grigori Zinovjevin sekä Nikolai Shvernikin, suomalaisista kommunisteista rakennuksen asukkaina ovat olleet jonkin aikaa ainakin Otto Wille Kuusinen, Kustaa Rovio ja Eino Rahja.

Sergei Kirov muutti taloon vuonna 1926 tultuaan valituksi kaupungin johtoon ja asui kuolemaansa asti. 

Rakennuksella on Suomeen myös läheisempi, surullisen kuuluisa sidos. Talon viidennessä kerroksessa huoneistossa nro 116 sijaitsi ns. Kuusisen klubi. Huoneiston numeron pohjalta voi päätellä, että se sijaitsi eri portaikossa kuin Kirovin asunto. Huoneisto oli nimetty Otto Wille Kuusisen kunniaksi ja sitä käytettiin suomalaisten kommunistien kokouspaikkana. Rakennuksessa asui ainakin wikipedian mukaan lukuisia suomalaiskommunisteja. Huoneistoon liittyy traaginen joukkomurha, joka tapahtui elokuun viimeisenä päivänä vuonna 1920. Siellä poliittista kokousta pitäneet suomalaiset joutuivat yllättäen salamurhaajien hyökkäyksen kohteeksi. Ensimmäinen ja tunnetuin uhri oli Jukka Rahja, joka ammuttiin hänen ollessaan esitelmänsä jälkeen porraskäytävässä tupakalla. Muut yrittivät soittaa apua tai hakeutua turvaan. Ammunta loppui, kun hyökkääjiltä loppuivat panokset. Kuolonuhreja ehti tulla kahdeksan, kymmenkunta haavoittui.

Kuusisen klubille kokoontuneet kommunistit olivat paenneet sisällissodan jälkeen Venäjälle ja viettivät siellä ylellistä elämää, koska olivat tuoneet mukanaan Suomen pankista keploteltua ulkomaanvaluuttaa. Hyökkäyksen takana oli suomalaisia köyhyydessä eläneitä rivikommunisteja, jotka muodostivat ns. oppositioryhmän.

Uhrit haudattiin Pietarin Mars-kentille ja muistolaattaan heidät kirjattiin valkosuomalaisten murhaamiksi, vaikka murhien takana oli vääryyttä kokeneiden suomalaiskommunistien ryhmä. Eli tosiasiassa kyseessä oli entisten punakaartilaisten keskinäinen välienselvittely. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusisen_klubin_murhat)

Käydessäni museossa en tiennyt tuosta joukkomurhasta mitään. Jos olisin tiennyt, olisin varmasti etsinyt rakennuksen seiniltä mahdollista muistokylttiä.
…..
Sisäänkäynti museoon

Menin ovesta sisään. Alakerrassa sijaitsi jokin kaupungin asuntotoimisto. Nousin hissillä viidenteen kerrokseen, jossa sijaitsi museon sisäänpääsy. Varsinainen Kirovin asunto sijaitsi kerrosta alempana huoneistossa nro 20, jonne laskeuduin maksettuani pääsymaksun ja jätettyäni päällystakkini narikkaan. Yllä mainittu Smolnan työhuone on rekonstruoitu asunnon viereiseen huoneistoon, johon kuitenkin on pääsy samasta sisäänkäynnistä.

Kirovilla oli viiden huoneen asunto, jossa hän asui vaimonsa (Maria Markus 1885 - 1945) ja palvelijansa kanssa. Museo on kuitenkin laajempi. Kerrosta ylempänä esitellään Kirovin ajan lasten elämää. Huomaa, että museon tärkeänä kohderyhmänä ovat koululaiset.

Asunnossa kiinnitin huomiota kahteen seikkaan. Kirov oli innokas metsästyksen harrastaja, asunnosta löytyy täytettyjä eläimiä sekä lattialta ketunnahka ja jääkarhuntalja. Makuuhuoneeseen sijoitettu ketunnahka lienee itse saalistettu, mutta työhuonetta komistava jääkarhuntalja oli Tšeljuskin-nimisellä jäänsärkijällä (engl. SS Chelyuskin, ven. Челю́скин ) matkustaneen tutkimusretkikunnan lahjoitus vuodelta 1934. Työpöydän alla oli ruskean karhun talja. Sen alkuperä jäi tuntemattomaksi.
Toisenlainen näkymä samaan huoneeseen. Työpöydällä näkyy mm. neuvostovalmisteinen kello.
Tässä lähikuva vuonna 1929 valmistetusta kellosta 24 tunnin näytöllä. Todellinen harvinaisuus.

Ketunnahka makuuhuoneessa. Pöydällä oleva punainen munanmuotoinen erikoisuus on radio 

Toinen merkille pantava seikka on hyvin laaja kirjasto. Kirjoja tutkiessa voi päätellä paitsi puoluejohtajan monipuolisesta lukuharrastuksesta myös hänen laajasta perehtymisestä työhönsä. Kirjasto koostuu 20 000 niteestä. Politiikkaan liittyviä teoksia on runsaasti. On kaunokirjallisuutta ja jopa runoutta. Huomasin näkyvällä paikalla Dostojevskin kootut teokset. Kirovin elämään tutustuneena tiedän mm. Leo Tolstoin olleen Kiroville läheinen kirjailija.

Myös tieteellistä kirjallisuutta on monipuolisesti. Oma lukunsa ovat myös runsaat hakuteokset ja ensyklopediat. Kirov vietti paljon aikaansa lukemisen parissa. Myös tavalliselta kansalta kiellettyjä kirjoja ja muita julkaisuja kirjastosta löytyy. Niihin Kirovilla oli politbyroon jäsenenä oikeus tutustua. Siellä on mm. emigranttien muistelmateoksia.


Asunnossa on kirjasto, työhuone, ruokailuhuone, makuuhuone ja lepohuone. On kaksi eteistä, keittiö, kotiapulaisen huone, kylpyhuone ja WC. Kirovin luona vieraili ja myös yöpyi monia maan poliittisia johtajia Stalinista lähtien. Mm. Ordžokinidze oli Kirovin läheinen ystävä, ja hänen kuvansa on työhuoneessa työpöydällä. Luonnollisesti seinällä on Leninin ja Stalinin kuvat. Lisäksi sinne on sijoitettu Kirovin saamia lahjoja.

On kerrottava myös, minkä minä suomalaisena heti huomasin. Löysin kaksi suomeen liittyvää asiaa. Kotimuseoesineistön joukossa lasikaapissa on Kirovin suomalaista tekoa olevat hiihto- ja luistelukengät eli ”pieksut” (venäjäksi пексы).  Lisäksi museon muusta osastosta löytyy pienoisveistos nuoresta Kirovista jakamassa lentolehtisiä (Киров с листовками ’Kirov ja lentolehtiset’). Se liittyy Suomeen tekijänsä kautta. Patsaan on luonut suomalaissyntyinen kuvanveistäjä Viktor Ellonen (1891 – 1980). Hän on luonut uransa Neuvostoliitossa ja hänen töitään on esillä Venäjän suurissa taidemuseoissa. En ollut aikaisemmin hänestä kuullutkaan.
 
Kirovin suomalaisvalmisteiset "pieksut"
Viktor Ellosen veistos nuoresta Kirovista

Anders Mård muistuttaa matkaoppaassaan (Mondo  matkaopas Pietari, Keuruu 2014) kävijöitä , ettei saa ohittaa Kirovin ainutlaatuista höyhenistä tehtyä muotokuvaa. Minä ohitin. Se jäi huomaamatta eivätkä matkaoppaan sanatkaan olleet jääneet muistiini. Saattoihan se toki olla väliaikaisesti poissa. Netistä sen kuitenkin löysin.
Minulta huomaamatta jäänyt Kirovin muotokuva

Kotimuseo on oiva mahdollisuus vilkaista 20- ja 30-luvun puolue-eliitin – eli parempiosaisten - yksityiselämään. Lisäksi myös keittiö ja saniteettitilat täydentävät tuota kuvaa. Ja onhan siellä myös ns. ”lepohuone”, jonka kautta välittyy lisätietoa Kirovin harrastuksista. Se toimi myös vierashuoneena, jossa arvovieraatkin nukkuivat.

Ainakin yksi asia minua ja Sergei Mironovitšia yhdistää. Hänkin oli innokas klassisen musiikin ystävä. Hänen levykokoelmansa koostui yli sadasta levystä ja oli aikakauden huomioon ottaen hyvin laaja. Kirovin suosikkeja olivat mm. Tšaikovskin 5. ja 6. sinfonia, Beethovenin yhdeksäs sekä maailman oopperaklassikot, kuten Carmen ja Jevgeni Onegin. Myös Musorgski kuului suosikkeihin.

Levysoitin oli aikansa viimeistä huutoa. Se ja radio sijaitsivat ruokailuhuoneessa. Siellä oli myös kaksi akvaariota, joista isommassa uiskenteli Kirovin elinaikana peilikarppeja, pienempään oli sijoitettu kultakaloja.

Kirovin museo ei luo pelkästään katsetta puoluejohtajan kotiin ja elämänympyröitä. Siellä on myös muuta esineistöä ja aktiviteetteja, joiden kautta voi tutustua kansan ja erityisesti lasten elämään 20- ja 30-lukujen Leningradissa. Siellä löytyy erilaisia pelejä, joiden kautta lapset voivat eläytyä Kirovin ajan kouluun ja ylipäänsä taloudellisesti niukkaan elämäntapaan.

On kaksi erillistä nurkkausta, joissa näytetään koulupojan ja -tytön kotitarpeistoa. Voi saada kuvan heidän koulunkäynnistään ja harrastuksistaan. On mielenkiintoisia valokuvia noiden aikojen katulapsista ja lapsirikollisista. Näytetään heistä kuvia poliisin huostassa ja toisaalta internaateissa ja kuvateksteissä viitataan heidän rikoksiin. On kuvia myös sokeiden lasten sisäoppilaitoksesta, jossa tehdään käsitöitä ja opitaan lukemaan.

Kerrotaan partioliikkeestä, josta sitten kehittyi neuvostoliittolainen versionsa pioneerijärjestö. Itse asiassa hieman yllätyin, kun keskipisteenä on kansainvälinen partiojärjestö, mutta ehkä se on jonkinlainen taktinen veto kuvaamaan nykylapsille tuon ajan pioneerien toimintaa.

Ylipäänsä museota on aktiivisesti pyritty suuntaamaan myös pikkulapsia kiinnostavaksi. Nähtäväksi on haluttu saada sinne koululaisryhmiä – ja nimenomaan alakoululaisia - tutustumaan neuvostoajan varhaisvuosien elämää. Tästä on selkeänä esimerkkinä myös palvelijan huoneen seinälle sijoitettu museon johtajan kehittämä ”ruokakorttipeli”. Pelin tarkoituksena on avata lapsille heitä kiinnostavalla tavalla sitä puutetta, jossa tavallinen kansa joutui elämään. Tähän tuo kontrastia läheinen asunnon keittiötila, jonka esitteessä kerrotaan yksityiskohtaisesti, miten yltäkylläisesti puoluejohtaja Kirov söi.

Kirov oli kalaruoan ystävä. Keittoja hän ei suostunut nauttimaan, ne olivat hänestä ”vatsan huijaamista”. Poikkeuksen teki tuhti kalasoppa. Suosikkeja oli sisävesikala lahna, säyne ja ruutana. Peruna ja tattari ja maltillisesti suolattu kurkku kuuluivat asiaan. Siperialaiset pelmenit ja haudutettu liha olivat myös mieleen. Asunnossa kävi keittäjä varta vasten ruokaa valmistamassa. Tosin vaimo valmisti kaalipiirakoita, jotka saivat puolisolla veden herahtamaan kielelle. Vaimo ei kylläkään varsinaisesti muuten ollut mikään kulinaristi. Vahva tee kuului asiaan ja sen kanssa mustaherukka- ja mansikkahillo.

Kirov työskenteli päivittäin Smolnassa. Tämän museon yhteyteen on viereisestä asunnosta tehty sisustettu työhuoneen täyskopio, joka käsittää myös alkuperäiset huonekalut ja tarpeiston. Kiinnitin huomioni paitsi Stalinia kuvaavaan maalaukseen myös runsaaseen puhelimien määrään, Myös varsinaisessa asunnossa taisi olla neljä puhelinta.

Smolnassa ja työmatkoilla Kirovin ruoan tarpeesta huolehtivat parhaat kokit. Yksi heistä oli työskennellyt tsaarin perheelle, toinen oli olut Kreikan kuningasperheen palveluksessa. Tämä uhkasi museon esitteen mukaan erota ja piti sitä itse asiassa pilkantekona, kun puoluejohtaja pyysi valmistamaan yksinkertaista kotiruokaa. Tälläkin toteamuksella vahvistetaan Kirovista luotua mielikuvaa vaatimattomana kansanmiehenä.
Keittiö (konstruoitu myöhemmin, ei siis ole alkuperäinen)
Jääkaappi (amerikkalainen)
Tämä on jääkaapin edeltäjä,  kylmäkaappi, joka pitää jäiden avulla ruoan kylmänä.


Kerron hieman peleistä. Ruokakorttipeli on nimeltään ”Ota mitä annetaan”.  Kyselin pelistä perässäni kulkevalta kovin hiljaiselta vartijamummolta. Hän kertoi, että sen on tosiaan museon johtaja kehittänyt museossa vierailevia lapsia ja koululaisia varten. Sitten hän lisäsi, että eivät lapset ole siihen oikein syttyneet. He ovat tottuneet nykypäivän yltäkylläisyyteen siinä määrin, että ei 20- ja 30-lukujen elintarvikepula ruokakortteineen tunnu avautuvan heidän maailmaansa.

Pelissä tarvitaan noppaa. Siinä eletään vuotta 1931. Tarkoituksena on kuvata vuosien 1929 – 1931 aikaa, jolloin Leningradissa ja koko maassa oli hyvin ankara elintarvikepula. Kansa oli jaettu kolmeen ryhmään: työläiset, palkansaajat ja lapset. Nähtävästi aidot työväenluokan edustajat olivat etuoikeutettuja.

Pelaaja saa oman viiteryhmänsä satunnaisesti. Saamansa vastakirjan (заборная книга) mukaan hän lähtee sitten hankkimaan päivän ruoka-annostaan. Vastakirja on vihkonen, jolla ruoka lunastettiin. Lisäksi peliin hahmoihin kuuluu myös korkean ammattitaidon omaava asiantuntija, jolla myönnettiin erityisruokavalio. Ja on vielä myös ”kansalaisoikeuksia vailla oleva henkilö”, jolla ei ole lainkaan vastakirjaa. Todellisuus tuodaan karulla tavalla lasten eteen.

Pelaaja saa oman viiteryhmänsä ja sen myötä pelissä eletään. Siinä on kolme kierrosta. En alkanut tutkia tarkemmin pelin sääntöjä enkä näin ollen valitettavasti tiedä, miten pelissä edetään. Tarkoitus lienee kuitenkin selvä.

Kotiapulaisen huoneen seinälle sijoitetun pelin yläpuolta koristaa suurikokoinen kirkkaanpunainen Lenin-sitaatti: ”Iskurityöläisen etuna on etuasema kulutuksessa.” Pientä ironiaa siinä on, liekö tahatonta vai tahallista?
"Ruokakorttipeli", ylhäällä vilahtaa Lenin-sitaatti.
Virtuaalimatka 30-luvun alun kouluun



Sitten museossa on vielä tietokonepeli, johon tutustumiseni jäi hyvin pintapuoliseksi. Pelin kautta lapset pääsevät tutustumaan kiinnostavalla tavalla Kirovin ajan kouluun ja opetukseen. Lapset voivat havainnollisesti nähdä sen totalitarismin, joka järjestelmään liittyi. Vieressä oli myös sivuja, joissa oli lista tuon ajan vallankumouksellisista nimistä, joita kehotettiin tuolloin lapsille antamaan. Tuon esimerkkeinä vain kaksi ensikirjaimista muodostettua nimeä: Vil (Vladimir Iljitš Lenin) ja Vinun (Владимир Ильич не умрёт никогда  ”Vladimir Iljitš ei kuole koskaan”). Tässä yhteydessä voisi mainita myös Kirovin murhaajan Leonid Nikolajevin ja hänen vaimonsa Milda Draulen toisen pojan nimi Marks.
,,,

On monia Kirovin elämään liittyviä seikkoja, joista museossa ei kävijöille kerrota. Kirovin murhaa käsitellään suhteellisen niukasti, vaikka sen kautta hänet maailmalla tunnetaan. On esillä Kirovin viimeisenä päivänä yllä ollut puku. Siitä voi erottaa verijäljet. Ja lakin reunuksessa on pienen pieni luodinreikä. Sitä kautta luoti upposi huoneiston entisen asukkaan takaraivoon tuhoaan tehden. Paljon muuta ei sitten olekaan. Seuranani kulkenut vartijamummo kehottamalla kehotti minua tutustumaan asuun ja luodinreikään, kun näytti, että se voi jäädä minulta huomaamatta. Vaihdoin hänen kanssaan muutaman sanan murhan yksityiskohdista. Tuntui, että nainen aivan kuin kunnioituksesta olisi madaltanut ääntään siitä puhuessaan.

Tässä käytöksessä huomasin saman, minkä olen yleensä venäläisissä kotimuseoissa käydessäni havainnut. Työntekijät ovat koko sydämestään sisäistyneet huoneiston entisen asukkaan maailmaan. Se on sitä venäläistä sielukkuutta.

Toinen hyvin vähälle huomiolla museossa jäänyt seikka on Kirovin yksityiselämä. Museo keskittyy paljolti luomaan myyttiä. Kirovin perhe-elämän kuvaus ei siihen kehykseen sovi.

Mainitsin jo yllä Kirovin vaimon Maria Markusin (Мария Львовна Маркус), joka oli tunnetun juutalaissyntyisen, vuonna 1919 kaatuneen vallankumoustaistelijan J.Markusin sisar. Hänestä löytyy toisessa yhteydessä kuva. Maria-vaimosta on pieni kuva lepohuoneen peräseinällä. Yritin kysellä vartijamummolta heidän perhe-elämästään, mutten saanut paljoakaan irti. Nainen vetosi vain puolisoiden vallankumoukselliseen taustaan ja totesi, ettei heillä ollut aikaa lapsille.

Toisaalta kuitenkin museossa lapsiin on kiinnitetty paljon huomiota.

Kirov tutustui Maria Markusiin jo 1910-luvun alussa. Kuitenkin he avioituivat vasta 20-luvulla ja kyseessä oli Kirovin toinen avioliitto, joka jäi lapsettomaksi. Museossa ei kuitenkaan mainita sanaakaan, että Kirovilla oli Vladikavkazissa asuessaan myös toinen nainen, josta hänelle jäi vuonna 1921 syntynyt tytär Jevgenija. Lapsen äiti sairastui ja kuoli pian tyttären syntymän jälkeen. Kun sitten isä muutti Leningradiin, ei uusi puoliso huolinut tytärtä heidän yhteiseen kotiinsa ja näin Kirov jätti tyttären valtion ”turviin”. Hän teki siis saman tyttärelleen kuin oli käynyt hänelle itselleen. Sergei Kostrikov sai äitinsä kuoltua hoivan kirkon hyväntekeväisyysjärjestön kautta, tyttärestä huolehti kommunistihallinto. Tytär kasvoi ilman isänsä turvaa internaatissa, eli juuri samankaltaisessa orpokodissa, joita museossa laajalti esitellään. Museossa esiteltävät internaatit ja orpokodit liittyvät Kiroviin sekä hänen oman lapsuutensa että tyttärensä kautta.

Tyttären kohtalo kuuluu Kirovin elämän nurjiin ja vaiettuihin puoliin. Sanaakaan hänestä en museossa löytänyt.

Nuo internaatit (lastenkodit, työsiirtolat) olivat tuon ajan Neuvostoliitossa hyvin tavallisia. Maassa kannettiin paljon huolta lasten uudelleenkasvatuksesta. Esimerkiksi lännessäkin legendaksi noussut Anton Makarenko ja myös Leninin leski Nadežda Krupskaja tekivät paljon työtä kodittomiksi ilman vanhempia jääneiden lasten eteen.

Isä Sergei oli omistautunut vallankumoukselle eikä sen hehkussa eläessään voinut tai halunnut huolehtia tytöstään, joten tämä sijoitettiin viisivuotiaana orpokotiin. Sitä en tiedä, oliko tähän todella pääsyynä vaimo, joka suhtautui nuivasti toisen naisen kanssa hankittuun lapseen. Perhe ymmärrettiin tuolloin porvarillisen yhteiskunnan jäänteeksi eikä sitä tuolloin pidetty arvossa. Nähtiin, että valtio voi kasvattaa lapset paremmin omien kommunististen arvojen mukaisesti.

Isästä tuli Jevgenia-tytölle kuitenkin suuri esikuva. Sen mukaisesti tytöstä kasvoi aito kommunisti ja sotilas. Samaan lastenkotiin sijoitettiin vuonna 1936 Espanjan kansalaissodan syttyessä pakolaislapsia. Tytär oli innokas pioneeri ja komsomolilainen ja paloi halusta päästä Espanjaan taistelemaan. Se ei kuitenkaan ehtinyt toteutua, koska kansalaissota siellä päättyi vuonna 1939. Siihen mennessä Evgenija oli päässyt koulusta ja mennyt insinöörin oppiin tekniseen opistoon. Kun talvisota alkoi, Evgenija halusi kovasti mukaan taistelemaan uuteen isänsä nimen Kirovin saaneeseen panssarivaunuun.  Sota kuitenkin ehti loppua ennen kuin tuo toive pääsi toteutumaan. Suuren isänmaallisen sodan syttyessä Evgenija kävi sairaanhoitajan pikakurssin ja ilmoittautui vapaaehtoisena suuren isänmaalliseen sotaan saksalaisia fasisteja vastaan. Hän oli palavasieluinen nuori neuvostopatriootti, joka näki suurimmaksi kunniakseen kaatua isänmaansa puolesta. Evgenija ei kuitenkaan kaatunut. Hän eteni jopa panssarivaunun komentajaksi, mihin ei monikaan nainen tuolloin yltänyt. Hän taisteli mm. Stalingradissa. Sodan loppuessa hän oli Tšekkoslovakiassa rintamalla ja tuolloin oli ylennyt yliluutnantiksi. Hän jatkoi isänsä tiellä eikä koskaan perustanut perhettä.

Tätä ei museossa kerrottu. Siellä kuitenkin kerrottiin paljon muuta kiinnostavaa. Hyvin antoisa oli museoretkeni Benois-taloon. Pois lähdettyäni poikkesin saman talon kivijalassa sijaitsevaan ruokalaan myöhäiselle lounaalle. Ruoka oli huokeaa ja yksinkertaista: kanakeitto, jauhelihapihvi ja riisiä. Näin myös ruumis tuli ravituksi.


IV.                MURHA
 
Smolna - paikka jossa Kirov murhattiin
Olen käynyt läpi murhaa käsitteleviä juttuja ja TV-ohjelmia. Kaikki eri versiot taustaoletuksineen ovat tulleet tutuiksi. Paljon on tullut vastaan keskenään ristiriitaista tietoa ja varsin mielikuvituksellisiin päätelmiin on saatettu päätyä. Siihen syynä on pelkästään se, että kaikki murhaan liittyvät todistajat ja silminnäkijät eliminoitiin. Jäivät jäljelle vain huhut.

Murha haluttiin nähdä vastavallankumouksellisten iskuna vallassa olleiden bolševistien ytimeen. Se oli versio, jota valtakoneisto syötti kansalle ja maailmalle aloittaen samalla massiivisen puhdistusten, pidätysten ja oikeudenkäyntien sarjan kuviteltuja vihollisia vastaan. Koneiston taktiikka puri ja myöhemmin itse pääsyylliset - 20-luvulla Stalinin politiikkaa vastustaneet ja toimiaan sittemmin nöyrinä katuneet Zinovjev ja Kamenev – saatiin tunnustamaan olemattomia ja suuren terrorin koittaessa teloitettiin. Kaiken vihamielisten voimien isähahmo Trotski oli paennut maasta jo 20-luvun lopulla, mutta pyövelin kirves osui häneenkin aikanaan. Mitään vastavallankumouksellista trotskistis-zinovjevilaista järjestöä ei ollut olemassakaan, mutta kun sitä aikansa joka tuutista iskostettiin, alkoivat jo syyllisiksikin väitetyt uskoa pahuuteensa. Kommunistisen hierarkkisen ideologian pääperiaatteiden mukaisesti yläpäästä tulleita päätöksiä ja ratkaisuja vastaan ei protestoitu. Vaikkei hyväksyä voitukaan, niin kuitenkin vaiettiin.
Ystävykset

Stalinin kuoltua ja Nikita Hruštšovin tultua valtaan selitettiin Kirovin murhan tapahtumiakin uudella tavalla. Nyt pääsyylliseksi nähtiin itse Stalin, Kirovin läheinen ystävä. Kaveri olisi eliminoinut hengiltä uskollisimman kannattajansa. Sävel oli aivan sama kuin parikymmentä vuotta aikaisemmin. Yhtä totuutta laulettiin kaikkialla ja sen taustakuoroon oli helppoa saada kansainvälisetkin piirit. Suuri johtaja oli delegoinut sisäministeriön salaisen poliisin murhaamaan kuvitellun vastustajan. Faktat tässäkin unohtuivat. Monista mahdollisista todisteista valittiin ne, jotka tukivat omaa versiota. Vasta-argumentit torjuttiin.

Stalin-demonisointi kävi kaupaksi helpommin kuin salaliittoteoriat.

Mutta totuus ei pala tulessakaan. Murhan taustojen tutkimista jatkettiin. Alkoi päästä esiin se luontevin vaihtoehto. Jos ehkä kuitenkin Leonid Nikolajev itse olisi ollut kaiken takana. Siihen oli taipumassa 60-luvun lautakunnat ja varsinkin 80-luvun lopun tutkinta, jonka yhteenvetona vuonna 1990 päädyttiin ratkaisuun, että Sergei Kirovin kuolemaan johtivat Leonid Nikolajevin omat henkilökohtaiset motiivit. A.N.Jakovlevin muistio murhatutkinnan historiasta on mielestäni asiallinen (http://www.alexanderyakovlev.org/fond/issues-doc/67970). Siinä mm. todetaan olleen seikkoja, jotka on jätetty selvittämättä vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus.  

Ei tutkimus ole kuitenkaan tähän pysähtynyt. Myös Nikolajevin henkilökohtaiset motiivit vaativat tarkennuksia. Ja lisäksi Stalinin ja salaisen poliisin osallisuudelle on omat kannattajansa. Siirrettiinhän murhaa edeltävänä syksynä Leningradin salaisen poliisin toiminta Moskovan alaisuuteen. Näin ollen sisäministeriön Leningradin alueen osastossa murhaa olisi voinut valmistella Kirovin siitä tietämättä.

Leonid Nikolajevin henkilökohtaiset motiivit ovat viime aikoina joutuneet suurennuslasin alle. Syynä epätoivoiseen ratkaisuun saattoi olla epäonnistunut työura puolueen tehtävissä. Runsaat epäonnistumiset olivat johtaneet kaunaan ja mieli järkkyi. Tosin tässäkin versiossa kummasti ne salaisen poliisin voimat yhä ”kummittelevat”. Ei saada aikaan yksiselitteistä ratkaisua. Ja ei kai niitä huhuja yhteyksistä vieraan vallan edustajiinkaan ole pystytty täysin kumoamaan.

Ja tottahan tosiaan mediaseksikkyydenkin pitää nousta esiin. Kyseessä olikin triangelidraama. Kirovilla oli suhde Nikolajevin vaimoon, latvialaissyntyiseen Milda Drauleen. Mustasukkaisuus ajoi aviomiehen veritekoon. Draule oli itse töissä Smolnassa, samassa rakennuksessa, jossa Kirov työskenteli. Sitä vahvistavat mm. ne seikat joiden mukaan Draulen tiedetään saaneen erityiskohtelua. Ja sekin on selvinnyt, ettei naisten hurmuri Kirovin seksielämä oman vaimonsa kanssa enää toiminut tämän sairastelun vuoksi. Ja kaiken lisäksi reilut pari vuotta aikaisemmin perheeseen syntynyt poika tuntui kovasti olevan Kirovin näköinen.

Tuonpa tähän yhteyteen esimerkin mielikuvituksellisista todisteista. Yhtenä todisteena tähän on nimittäin liitetty Kirovin alushousujen kemiallisen koostumuksen tutkimus. Tutkinnassa niistä löytyi vanhaa spermaa. Olisiko se sitten todistamassa yllä hahmoteltua kolmiodraamaa? No, ainakin se osoittaa itse Kirovin viriiliyttä, joka etsi purkautumisteitä, kun vaimo ei enää pystynyt tyydyttämään miehen seksuaalisia tarpeita.

Ja tällainenkin sattuma yhdistää Kirovia ja Milda Draulea. Viimeksi mainittu oli elokuussa 1934 lomailemassa Leningradin lähistöllä Sestroretskissa (suomeksi Siestarjoki). Ja kas kummaa! Kirov sattui olemaan siellä samaan aikaan. Heidän yhteisestä tapaamisesta ei ole kuitenkaan mitään faktoja.
Toisaalta tämä suhde Milda Drauleen vaihtoehto on tyrmätty sillä seikalla, että ei hän mikään kaunotar ollut. Paljon parempaa ja viehättävämpää olisi kulttuuripiireissä viihtyneelle kansan suosikille ollut tarjolla.
Leonid Nikolajev ja Milda Draule

Virallisen version mukaan murha tapahtui käytävällä. Kirov oli menossa työhuoneeseensa ja murhaaja iski takaapäin juuri työhuoneen oven edustalla. Tämä on esitetty niin yksiselitteisesti, ettei sitä ole epäilty. Mutta olisihan se voinut tapahtua toisinkin. Vaikea on totuutta selvittää, kun kerran silminnäkijät oli vaiennettu. 

Julkisuudessa murhatilanne on kuvattu tarkasti. Kirov nousi kolmanteen kerrokseen. Lähin turvamies Borisov kulki jatkuvasti vanavedessä, vaikka Kirov itse kansan keskuudessa liikkuessaan koki sen haitaksi. Mutta sellainen oli määräys ja tälläkin kertaa Borisov kulki taustalla, mutta nyt hieman ennen Kirovin saapumista työhuoneensa luo, joku ulkopuolinen pysäytti hänet ja pyysi tulta. Borisov pysähtyi auttamaan pyytäjää, Kirov jatkoi matkaansa. Murhaaja Leonid Nikolajev oli hieman ennen osunut WC:stä saapuessaan kohdalle. Hän kulki Kirovin perässä ja ampui tämän juuri oven edustalla. Virallisen version mukaan kuului kaksi laukausta. Murhaaja yritti sitten ampua itsensä mutta käsi taisi vapista sen verran, että hän epäonnistui.

Elokuvassa Suuri kansalainen (josta yllä olen maininnut) tuo murhatilanne on hieman poikkeava. Siinä päähenkilö menee huoneeseensa ja kuuluu laukaus. Se on tietysti fiktiivinen elokuva, jossa on pelkästään mukailtu Kirovin tapausta.

Borisov oli tässä avainhenkilöitä, mutta hän sai parin päivän kuluttua surmansa kummallisessa auto-onnettomuudessa, jossa on enemmän kuin palaneen käryä. Ei tällaista voi tapahtua kuin saduissa. Jostain syystä Borisovia vietiin Stalinin luo kuulusteluun kuorma-auton lavalla. Sitten tapahtui jotain äkillistä, kuljettaja menetti mutkassa autonsa hallinnan ja juuri tuo Borisov iskeytyi auton lavalta kivitalon seinään saaden kallon murtuman. Toisen version mukaan hän ei iskeytynytkään seinään vaan saattajana ollut mies oli iskenyt häntä kivellä kalloon, jolloin juttu olisi siis lavastettu. Selvitys Borisovin kallosta tukevat tätä jälkimmäistä tulkintaa, mutta tiedä häntä. En usko enää ihan kaikkea, mitä teksteissä syötetään.

Triangelidraamaversiossa juttu onkin toteutunut hieman toisella lailla. Se versio on kuitenkin jonkun mielikuvituksen tuotetta, sillä kuten yllä olen todennut, tapahtuman silminnäkijät onnistuttiin ”vaimentamaan”. Tämän ratkaisun mukaan Milda Draule odotti Kirovia tämän työhuoneessaan, kun Kirov tuli sisälle hän syöksyi syleilemään sohvalla makaavaa naista. Tuolloin aviomies Nikolajev ryntäsi paikalle, järkyttyi näkemästään ja ampui Kirovia takaraivoon.

Tälle versiolle on olemassa looginen selitys. Nimittäin kyse on luodin jäljestä Kirovin lakissa ja takaraivossa. Kummassakin tapauksessa luodin jäljestä päätelty luodin suunta on erilainen. Takaraivosta voi päätellä, että luoti on ammuttu miehen ollessa makuuasennossa, kun taas lakin jäljestä voi päätellä että mies on ollut pystyasennossa. Ja edelleen lakin läpi laukaistu luoti on tullut erityyppisestä aseesta kuin kuoleman aiheuttanut luoti.

Näin ollen julkisuuteen esitetty murhan kulku olisi lavastettu. Olisi ollut vastoin kommunistisen moraalin periaatteita löytää puolueen johtomies vieraan naisen seurasta. Siksi murhalle piti antaa julkisuuteen toisenlainen kuva. Tapahtumapaikka siirrettiin käytävälle ja ”femme fatalen” roolissa ollut Milda Draule suljettiin tapahtumien kulusta. Se kyllä tiedetään, että hän ilmestyi pian tapahtumapaikalle, koska oli töissä samassa rakennuksessa.

Jatkoa seuraa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti