tiistai 21. lokakuuta 2014

RAKKAUDESTA MUSIIKKIIN – Moskovan konservatorio, Allmänna sången, Alfred Schnittke, Vilna, pohjoismaalainen kuoromusiikki, Hugo Alfven...


Aluksi

Tässä kirjoituksessa taas hypellään asiasta kolmanteen. Alun alkuaan halusin kirjoittaa rakkauden osoitukseni Moskovan konservatorion suurelle konserttisalille, mutta sitten aihe alkoi laajeta. Siitä tässä ensisijaisesti on kuitenkin kyse. Toiseksi tämä on rakkaudenosoitus kuoromusiikille. Tässä liikutaan Moskovan konservatorion lisäksi myös Liettuaan pääkaupungin Vilnan vanhan kaupungin eräässä kirkossa, joka erottuu erityisen korkeasta kellotornistaan. Suurelta osin keskitytään ruotsalaiseen kuoromusiikkiin ja säveltäjiin ja tukholmalaiseen sekakuoroon nimeltä Allmänna sången, joka konsertoi syyskuun lopussa Moskovan konservatoriossa,  jossa olin itse läsnä. Ei unohdeta myöskään venäläistä säveltäjää Alfred Schnittkeä, jonka syntymästä tulee marraskuussa kuluneeksi  80 vuotta.  Lisäksi kaikki te, jotka inhoatte norjalaisen Ola Gjeilon musiikkia, olkaa varuillanne! Ja kyllä kirjoituksessani on myös Suomi mukana. Sibeliuksen lisäksi mainitaan Suomen tunnetuimpiin kuorosäveltäjiin kuuluva Jaakko Mäntyjärvi. Ja tuleepa esille myös Estonia-laivan uppoaminen. Sen voi ymmärtää, että esille tulee pianisti Svjatoslav Richterin nimi, mutta mitä hemmetin tekemistä tässä jutussa on Urho Kekkosella? Tervetuloa tutustumaan, jos kiinnostus ei vielä ole lopahtanut!

Moskovan konservatorion suuri konserttisali on lempipaikkojani. Joskus asuessani Moskovassa pitemmän aikaa minun oli päästävä sinne lähes viikoittain kuuntelemaan ja kokemaan jotain konserttia ja nauttimaan yhdessäolosta musiikin ystävien kanssa. Paikan suuria etuja on ollut halvat lippujen hinnat. Yläparvelle piippuhyllyn taaimmaisille nurkkapaikoille pääsi joskus tosi halvalla. Näinpä joskus, että sinne hakeutui jopa ihmisiä ihan lueskelemaan kurssikirjoja tai romaania. Konsertti oli heille korkeintaan taustamusiikkia jos sitäkään. Tietysti he tunsivat salin ja osasivat löytää paikan, jossa valaistus antoi myöten. Mutta tämä on kuriositeettia. Suurin osa yleisöä tuli konserttiin nauttimaan korkeatasoisesta musiikista. Ja siitä siellä saikin nauttia. Siellä oli mahdollisuus kuulla ja nähdä kansainvälisiä tähtiä kohtuuhintaan. Myös suomalaisia suuria nimiä olen päässyt siellä kuulemaan. Suomessa lippujen hinnat näiden tähtien esityksissä olisivat pilvissä. Muistan erään tapauksen. Vieraana olivat kapellimestari Paavo Berglund ja solistina pianisti Olli Mustonen. Salissa oli reiluhkosti vapaita paikkoja, vaikkei sali toki tyhjältä näyttänyt.  Olli Mustosen nimi ei tuntunut vetävän korkeatasoisiin tähtiesiintyjiin tottuneisiin moskovalaisiin. Paavo Berglundin tiedän olleen Neuvostoliitossa ja Venäjällä vakiovieras. Lipun hintaa en nyt muista, mutta naurettavan halvalla tätä suomalaista huippupianistia pääsin seuraamaan. Ensimmäisessä osassa Mustonen esitti Sergei Prokofjevin toisen pianokonsertin, joka oli mielestäni häikäisevän upea esitys. Minua hieman harmitti, kun hän sai suhteellisen vaatimattomat suosionosoitukset.  Ylimääräisenä Mustonen esitti käsittääkseni hänen oman sävellyksensä, pienen hiljaisen meditaation, josta aistin venäläisen kirkkomusiikin vaikutusta. Toisessa osassa esitettiin Shostakovitshin sinfonia (en muista, mikä niistä). Se oli melko pitkä, ja väkeä poistui konsertin aikana. Alkuosassa se eteni hieman raskassointuisesti ja ehkä yleisö väsyi junnaavaan tahtiin. Kokonaisuus pysyi kuitenkin hienosti kasassa ja loppuosan huipennus oli upea.  Uskoin väen poistuneen pääosin pitkän kotimatkan takia. Tämän kerroin vain esimerkkinä, sillä hyvin monet konservatoriossa kuulemani konsertit ovat jääneet lähtemättömästi mieleen. Suomalaisista tähdistä olisin voinut kertoa myös Jorma Hynnisen konsertista. Hynninen oikein hehkui ja ilmiselvästi nautti esittämisestään.

Noista konserteista muistan salin seinille ripustetut säveltäjäkuuluisuudet. Konsertin alkua odotellessani niitä katsellessani yritin arvuutella heidän nimiään. Kaikki taisin tuntea, parin kuvan kohdalla muistan empineeni. Ja täytyy vielä mainita ne väliajat. Ryntäsin aina levynmyyjien pöydän ääreen. Siellä tein joskus upeita löytöjä. Kyse oli 2000-luvun vaihteessa eli kyse oli cd-levyistä. Tuolloin ostamistani levyistä nykyisin arvostan eniten Alfred Schnittken musiikin levytyksiä ja erästä armenialaisen kirkkomusiikin levyä.

Konsertin mainos
Kävin hiljattain Moskovassa yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Olin luonnollisesti varannut yhden illan myös konservatoriolle. Suuressa salissa oli syyskuun 29. päivänä vuosittaisen kuoromusiikkifestivaalin avajaiskonsertti. Mikäs sen hienompaa, sillä olen itse kuoromusiikin ystävä! Laulanhan itsekin eräässä kuorossa. Tässä konsertissa oli kaksi esittäjää. Ensimmäisessä osassa esiintyi ruotsalainen vieras: sekakuoro Allmänna sången . Toisessa osassa oli kuorona Moskovan konservatorion kamarikuoro, joka koostui nuorista laulajista. Kuoron rooli oli kuitenkin olla sivuosassa. Mukana esityksessä oli uutta musiikkia esittävä kamariorkesteri ja neljä solistia: georgialaissyntyinen jazzlaulaja kontra-altto Eteri Beriashvili, kontratenori Oleg Bezinskih,  tenori Aleksei Tatarintsev ja basso Vladimir Baikov. 

Eteri  Beriashvili on tosiaan niittänyt mainetta ennen muuta jazzlaulajana (ks. esim. http://www.youtube.com/watch?v=YsZInjjwrME ). Ja onhan hän myös esiintynyt mm. itse kitaristi Al Di Meolan kanssa. Hän oli siis aika yllättävä valinta tämänkaltaiseen moderniin klassiseen musiikkiin. Muut solistit ovat moskovalaisen Novaja operan solisteja.

Kyseessä oli uusi ja itse asiassa kovin mielenkiintoinen sovitus Alfred Schnittken (1934-1998) kantaatista Tohtori Johann Faustin tarina ”Olkaa järkevät ja valppaat”, jota alun perin ei ole sävelletty orkesterille. Kantaatti esitettiin saksaksi, mutta skriinillä esiintymislavan takan näkyi paitsi esitykseen sopivaa kuvitusta, myös tekstien venäjännös. Kyseessä on esitteen mukaan eräänlainen Schnittken tuotannon ”kulttisävellys”.

Kantaatti on säveltäjän luonnehdinnan mukaan eräänlainen ”negatiivinen passio”. Evankelistan tapaan siellä on kertoja, ja Kristuksen roolin korvaa Faust.

En aio nyt käsitellä tätä esitystä kovin yksityiskohtaisesti, vaikka se olikin konsertin selkeä päänumero.  En täysin jaksanut keskittyä esitykseen, sillä jouduin välillä vilkuilemaan kelloa. Minun oli nimittäin ehdittävä junaan. Kokonaisuutena sovitus oli vaikeaselkoisuudestaan huolimatta loppuhuipennuksineen upea kokemus. Varsin poikkeava ja siksi juuri hieno valinta oli jazzlaulaja Eterin käyttö solistina. Muutkin solistit olivat hyviä, mutta kontratenorin äänestä en pitänyt. Olen viime aikoina alkanut vieroksua näitä naisen äänellä laulavia miehiä. Tekisi mieleni käyttää erästä halventavaa ilmausta, mutta jätän käyttämättä. Lyömäsoitinten käyttö teki vaikutuksen. Sävellyksen valintaan vaikutti luonnollisesti se, että nyt vietetään kai Alfred Schittken syntymän 80-vuotisjuhlavuotta. Pidän kovasti hänen musiikistaan. Nämä kuoroesitykset eivät kuitenkaan ole minulle hänen tuotantonsa mielenkiintoisinta antia.
Alfred Schnittken kantaatin esitys

Sen sijaan minulle paljon kiintoisampaa on kirjoittaa ruotsalaisen Allmänna Sången –kuoron esityksestä. Onneksi kuoro oli mahdollisesta kansainvälisestä painostuksesta huolimatta saapunut Moskovaan.

Totean heti alkuun kriittiset kommenttini, jotta lopussa voin hieman vapaammin hehkuttaa kuoron parhaita puolia. Kuoron ohjelmisto oli mielestäni turhan raskas ja vaikeatajuinen. Modernit sävellykset eivät mielestäni saavuttaneet yleisöä. Ammattitaitonsa kuoro kuitenkin osoitti, mitä se lienee halunnutkin. Ja tähän tärkeään esiintymiseensä kuoro näytti valmistautuneen tosi hyvin.

Totta kai kunnianhimoinen kuoro haluaa osoittaa omaa laadukkuuttaan, mutta olisin kaivannut ohjelmistoon kuitenkin jotain perinteistä ruotsalaista kuorolaulua, kuten ”Ack Värmeland du sköna” tai ”Vem kan segla för utan vind” tai ”Och flickan hon går i dansen” (”On neidolla punapaula”; joka taitaa kai alkuaan olla saksalainen). Jos tällaista olisin ehdottanut, niin ehkä minut olisi naurettu pellolle.  

Konsertin alku ei kuitenkaan ollut raskas, vaan oikein reipas ja yllättävä. Osa laulajista oli parvella tai muualla yleisön joukossa solisteina. Muu kuoro tuli lavalle yleisön takaa. Kyseessä oli siis eräänlainen kuoron lavalletulolaulu. Se toki teki vaikutuksen eriskummallisine solistiosuuksineen. Kyseessä oli Karin Rehnqvistin sävellys I himmelen.  Sävellyksessä käytettiin muinaisruotsalaista kulning-tekniikkaa.  Tällaista laulutapaa on käytetty eräissä Ruotsin maakunnissa ja Norjassa. Se oli jonkinmoista kovaäänistä karjankutsuhuutoa, muistutti hieman joikua. Aikoinaan esimerkiksi vuoristoseudulla  paimentytöillä oli tapana kulningin avulla kutsua eläimiä ja pelotella pois susia ja muita villieläimiä. Siihen voi tutustua vaikka täällä: http://www.youtube.com/watch?v=hyfdkvvzyzQ.  En tiennyt tällaisesta laulutyylistä ennen konserttia yhtään mitään. Upeasti kuoron solistit sitä tekniikkaa käyttivät. Itse asiassa yksi rehevästi kulningia ”joikaava” solisti oli miltei vieressäni. Hänestä en saanut napsittua valokuvaa, mutta yksi kuva minulla eräästä solistista kuitenkin on.
Konsertin avajaiskappaleen yksi kulning-solistikaunottareista

Ohjelman mukaan nimenomaan Karin Rehnqvist  on yhdistänyt tätä ikivanhaa tekniikkaa omaan persoonalliseen nykyaikaiseen sävelkieleensä. On paljolti hänen ansiotaan, että tämä laulutyyli on noussut taas suosioon. 

Minun on viivyttävä tässä ensimmäisessä laulussa hieman pidempään. Löysin nimittäin kirjastosta suomalaisten naiskuorojen huippuihin kuuluvan kuoron Akademiska damkören Lyran cd-levyn nimeltä I Himmelen. Samainen laulu on siis koko levyn nimiraita. Kulning-tekniikasta ei levyn johtaja Kari Turunen kerro sanaakaan.  Sen sijaan sain kappaleesta oivaa lisätietoa:
Varsinaisesti laulu pohjautuu vanhaan ruotsalaiseen kansankoraaliin, joka keinuu teoksen pohjana muuttumattomana…. Kansanmusiikin vaikutus on kuultavissa ennen kaikkea sopraanosolistien rekisterin käytössä ja fraseerauksessa.”

Yllä mainitun helsinkiläiskuoron esitykseen voi tutustua youtubessa täällä: http://www.youtube.com/watch?v=E9Wf2_FLZAU . Äänityksessä on tietysti omat ongelmansa, mutta kyllä konservatoriossa ruotsalaiskuoron esitys kaikui elinvoimaisempana ja raikkaampana. 

Laulun sanoja myöhemmin tutkiessani koin yllätyksen. Niihin voi tutustua täältä. Odotin jotain karjankutsumisrituaalia, mutta vastaani tulikin aivan muuta.  Olen rohjennut lainata ne yllä mainitun kuoron I Himmelen -levyltä. Levy on mainio, suosittelen lämpimästi.



Siellä konsertissa tämä ensimmäinen kappale loi suuria osoituksia. Valitettavasti tämän jälkeen alkoi raskaampi osuus. Ohjelmisto koostui lähes kokonaan ruotsalaisten säveltäjien tuotoksista. Oli siellä yksi nuoren 1981 syntyneen slovenialaisen naissäveltäjän (Nana Forte) tuotos, joka oli ehkä kaikkein vaikeaselkoisin ja yleisö tuntui olevan aivan pihalla. Toinen ei-ruotsalainen säveltäjä oli suomalainen Jaakko Mäntyjärvi. Häneltä kuultiin latinankielinen Canticum Calamitatis Maritimae, joka pohjautui Estonia-aluksen uppoamiseen liittyvään uutisointiin. Sanat on otettu yleisradion latinankielisistä uutisista, jotka kertovat onnettomuudesta. Sävellys muistuttaa sielunmessua onnettomuuden uhreile.  Kovin vieraaksi se minulle siellä konservatorion massiivisessa hallissa jäi, eikä yleisökään tainnut siitä kovasti nauttia, vaikka esitys olikin korkeatasoinen ja vaativa. Se olisi vaatinut intiimimmän tilan. Myöhemmin tutustuin sävellykseen youtuben kautta ja aloin pitää siitä. Linkit ovat juttuni loppuosassa.

Tässä lisää kuoron ohjelmistoa ja säveltäjänimiä:

-           Gösta Nystroem (jonka laulua en venäjännöksestä ”Гольфины” pysty valitettavasti tunnistamaan),
-          David Wikander (Kung Liljekonvalje;  King Lily of the Valley),
-          Andrea Tarrodi (Ljuset),
-          Hans Ula Ericsson (Under Linden ).

Loppuhuipentumana oli Ruotsin ehkä tunnetuimman säveltäjän Hugo Alfvenin Herman Säthenbergin sanoitukseen tehty Aftonen (Evening; Ilta). Se oli oikein kaunis sävellys ja kruunasi hienosti ruotsalaisen kuoron konserttiosuuden.  Vaikka moitinkin ohjelmistoa vaikeaksi, se osoitti kuitenkin Allmänna sången –kuoron olevan tasoltaan huippuluokkaa.   Toistan vielä saman, mikä yllä tuli jo todettua. Kuoro tuntui keskittyneen esitykseensä huolella ja selvisi siitä mallikkaasti.
Allmänna Sången

Kuoron solistit olivat korkeatasoisia, laulutunneilla on muistettu käydä aktiivisesti. Mielestäni miesäänet jäivät hieman liikaa taustalle, ei kuitenkaan niin paljon kuin pelkäsin. Ehkä tämä on kuitenkin vain minun ennakkoluuloani. Olihan sentään Mäntyjärvenkin sävellyksessä mies solistina. Hyvin usein sekakuoroissa miehistä tulee vain taustahyrisijöitä.

BRAVO, Maria!
Kuoron johtajana toimii Maria Gundorina. Hän on kotoisin Venäjältä ja hänen ystäviään ja tuttaviaan oli yleisön joukossa runsaasti. Sen osoitti ne runsaslukuiset kukkakimput, jotka hänelle esitysten välillä ojennettiin. Kuoron nettisivujen perusteella hänet on valittu kuoron johtajaksi vuonna 2009. Sen sijaan, kun etsin youtubesta kuoron esityksiä, johtajana oli aina joku toinen henkilö, vaikka nauhoitukset oli tehty tällä vuosikymmenellä. Minun täytyy antaa Maria Gundarevalle TÄYSI tunnustus. Kaikesta näkee, että kyseessä on huippuluokan kuoronjohtaja, jonka loistava ura on vasta alullaan. Kukkakimppunsa hän on varmasti ansainnut. Kaikesta näkee, että hän on kyennyt luomaan kuoroon hyvän yhteishengen. Kaiken lisäksi hänestä huokui jonkinlainen vaatimattomuus, mitä itse oman kokemukseni pohjalta kuoronjohtajalta kaipaisin. Kuoron pitäisi olla pääosassa, ei sen johtajan.
Ylimääräinen numero hiljensi sitten salin pyhään tunnelmaan.  Se oli Ave Maria (Богородице Дево, радуйся ; Rejoice, O Virgin Bogoroditse devo) Sergei Rahmaninovin Vigiliasta (opus 37). Kuoro lauloi sen upean herkästi hiljentyen sen sanomaan ja – mikä tärkeintä – täysin ulkoa. En nähnyt kenenkään katsovan nuotteja.
Loppukumarrus

Esityksessä tapahtui yksi mitätön välikohtaus, johon minä kiinnitin huomiota, mutta se todennäköisesti jäi suurimmalta osalta yleisöä huomaamatta. Takarivissä seisova mieslaulaja sai kesken esityksen yskänkohtauksen. Hän kääntyi sivulle, osin taaksepäin, yski aikansa ja jatkoi sitten laulamistaan. Kappaleen loputtua hän jatkoi yskimistään. Luultavasti kurkku siitä selkeni, koska tapaus ei toistunut.
Jean Sibelius konservatorion lämpiössä. Presidentti Urho Kekkosen lahjoitus.

Konservatorion aulassa nautin olostani. Siellä vain kävelen edestakaisin ja tunnen olevani kuin kotonani. Ohessa esittelen kaksi konservatorion tiloihin sijoitettua patsasta: Jean Sibeliuksen ja pianistimestari Svjatoslav Richterin. Sibelius oli minulle tuttu ennestään, Richterin upean pystin näin nyt ensi kerran.
Svjatoslav Richter, tekijänä Ernst Neizvestnyj

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Nyt siirryn yllättäen Liettuaan, mikä monesta saattaa tuntua oudolta. Haluan antaa hieman vertailukohtaa Allmänna Sången –kuoron esitykselle ja esitellä erään toisen ruotsalaiskuoron konsertin.  Kyseessä on selkeästi tasoltaan vaatimattomampi kuoro, mutta tämä vertailu osoittaa paitsi ruotsalaisen kuoromusiikin tason, myös sen, mitä hyvin valittu ohjelmiston valinta voi saada aikaan.

Tämä tapahtui Liettuassa Vilnan yliopiston tuomiokirkossa toukokuussa 2013. Kuoro oli tuolloin myös Ruotsista, pienestä Östersundin kaupungista. Se oli sekakuoro johtajanaan  Henry Åkerlund. 
Kirkko sijaitsee aivan vanhan kaupungin keskellä. Se on rakennettu alun perin jo 1400-luvulla, mutta on entisöity barokkityyliin 1700-luvulla. Nimeltään se on Pyhän Johanneksen kirkko (The Church of St. Johns, liettuaksi:  Vilniaus Šv. Jono Krikštytojo ir Šv. Jono apaštalo ir evangelisto bažnyčia).  Tällaisia kuorojen kannalta akustiikaltaan hienoja kirkkoja on Vilnassa useita.
Yliopiston pohjoismaidsn filologian opiskelijoiden tekemä esite kuoron konsertista 

Östersundin kuoroa ei  kannatakaan verrata  Allmänna Sången –kuoroon. Se on eräänlainen keskitason pikkukaupunkikuoro. Ei sillä ole koskaan mitään mahdollisuuksia päästä esiintymään Moskovan konservatorion suureen saliin. Tuskinpa sen laulajilla on samaa määrää lauluopintoja takanaan. Konsertti ei ollut kuitenkaan huono, mikä vain todistaa Ruotsin kuorojen korkeasta tasosta. Puutteita yhteissoinnussa tietysti oli runsaasti. Kuoron pelastus oli kuitenkin ohjelmisto. Se oli taiten valittu ja tuntui sopivan kuorolle ja kirkon akustiikalle. Oli hyvin valitettavaa, että konsertissa oli kovin vähän yleisöä. On tapana sanoa ”kourallinen”, minusta tuntuu, että siellä oli sitäkin vähemmän. Kuoro kuitenkin pani parastaan ja jätti ainakin minulle itsestään ihan suhteellisen positiivisen kuvan. Kuoron ongelma oli miesäänet. Ne olivat lievästi sanottuna heikohkoja, mutta osin tämä tunne johtui erityisen vahvoista naisäänistä. Varsinkin kuoron upeat sopraanot lumosivat minut täysin.

Selvitän hieman kuoron ohjelmistoa. Jokaista ohjelmanumeroa en voi kommentoida.  Kommentoin, mitä muistan. Kuoron ideana oli esittää musiikkia eri pohjoismaista ja Baltiasta. Islannista ei tainnut olla yhtään edustajaa. Tässä onluettelo säveltäjänimistä: John Höyby, Egil Hovland, Knut Nystedt, Ola Gjeilo, Nils-Erik Fougstedt, Arvo Pärt, Konstantinas Ciurlionis, Rihards Dubra, Mikael Carlsson, Nils Lindberg, David Wikander, Wilhelm Peterson-Berger, Oskar Lindberg.

Ciurlionis oli mukana Liettuan edustajana. Hänen säveltämänsä Kyrie osui kyllä minun sydämeeni. Konsertin paras esitys oli amerikkalaistuneen norjalaisen kuorosäveltäjän Ola Gjeilon  Ubi Caritas.   Hän muistuttaa hieman nykypäivän muotisäveltäjää Eric Whitacrea. Hänen sävellyksissään on kauniita sointuja, mutta sisällöltään ne ovat monien mielestä tyhjänpäiväisiä. Gjeiloa löytyy kyllä Youtubesta riittämiin. Suosittelen tutustumista. Minulle Ubi Caritas on hieno sävellys ja erityisen vaikuttavasti se soi Östersundin kuoron laulamana.  Norjalaisen Egil Hovlandin Karin Boyes aftonbön  oli myös kaunista kuoromusiikkia ja sopivan helppoa pikkukaupungin kuorolle. Viroa edustaneen Pärtin Bogoróditse Djévo on tietysti jo klassikko, eikä se huonolta kuulostanut Östersundinkaan kuoron laulamana.  Suomalaista säveltäjäkuntaa edusti Nils-Erik Fougstedt, jonka sävellyksestä muistan vain, että se oli kauniisti soiva pikkusävellys. Tanskaa edusti John Höybye (Marssol). Norjalaisen Knut Nystedtin  Peace I leave with you  oli muistaakseni hieman vaikeammasta päästä . Latvialaisen Rihards Dupran Pater Noster oli hieno sävellys, niin kuin aina latvialaisilla. Sitten oli vielä ruotsalaiset  Mikael Carlsson ja  Nils Lindberg, joiden sävellyksistä en nyt saa minkäänlaista mielikuvaa.

Yksi sävellys oli molempien kuorojen ohjelmistossa. Se oli ruotsalaisen David Wikanderin sävellyksen Kung Liljekonvalje . Siinä pääsi östersundilaisten hienot korkeat naisäänet hehkuttamaan. Kyseessä on  kaunis yksinkertainen laulu.  Toki edellisestä esityksestä on jo pitkä aika, mutta kyllä östersundilaiset tuntuivat pärjäävän siinä missä tukholmalaisetkin. Vaikutuksensa on varmaan myös akustiikassa.

Wilhelm Peterson-Bergerin  Killebukken oli reipas piristävä välikappale.  Se olisi sopinut myös Allmänna Sången –kuoron konsertin piristeeksi. Viimeisenä esitettiin Oskar Lindbergin Pingst, joka  sopi hyvin loppuun.  Sain konsertin aikana nauttia myös ihastuttavan sopraanosoolon, mutta en valitettavasti muista, minkä sävellyksen yhteydessä.

Oli tuolloin hyvin valitettavaa, että pienen ruotsalaisen Östersundin kaupungin kuoro  piti konsertin Vilnan yliopiston hienoakustisessa tuomiokirkossa mitättömän pienelle yleisölle. Kuoro ei liene maan maineikkaimpia, mutta hienosti laaditulla ohjelmistolla oli saatu hyvä kokonaisuus ja lopputuloksena oli nautittavaa kuoromusiikkia.  Miesäänet oli kuoron jonkinlainen murheenkryyni, mutta ei sen väliä, kun kuoron sopraanot siinä akustiikassa sointuivat aivan ihanasti eikä moittia voi alttojakaan. Kuten yllä jo totesin, sekakuoroissa miesäänillä on ongelmia, varsinkin noissa pikkukaupunkien kuoroissa.  Useinhan saattaa olla niin, että juuri ne naiset (puolisot) vetävät miehensä kuoroihin mukaan, eikä heillä ole yhtä hyviä laulajanlahjoja. Monen mielestä taidan puhua palturia, mutta tässä se on helppo tehdä, kun kukaan ei ole vänkäämässä vastaan.
…..
Tähän loppuun olen valinnut hieman linkkejä ja laulujen sanoja. Yllä olen jo muutaman linkin laittanut. Nyt niitä tulee lisää. Valitettavasti kovin laadukkaita Allmänna Sången –kuoron esityksiä ei youtubesta löydy, mutta laitan yhden kuitenkin mukaan. Kuoroa johtaa kuitenkin aivan toinen henkilö . Spotifysta löytynee halukkaille musiikkia, mutta siihen en nyt puutu.

Alkuun olen valinnut Hugo Alfvenin laulun Aftonen . En tuntenut sitä ennen Moskovan matkaani. Nyt se on yksi suosikkilauluistani. Tässä sen upea lyriikkaa

Skogen står tyst, himlen är klar
Hör, huru tjusande vallhornet lullar
Kvällssolens bloss sig stilla sänker
Sänker sig ner uti den lugna, klara våg
Ibland dälder, gröna kullar
eko kring nejden far.

Esittäjäksi valitsen tällä kertaa lauluyhtyeen lauluyhtyeen The Real Group. Aftonen löytyy levyltä Stämning:

Esityksistä oli todella runsauden pulaa. Tästä esitykestä löysin  kaipaamaani herkkyyttä.

Seuraavana on vuorossa David Wikanderin Kung Liljekonvalje, joka oli siis molempien konserttien ohjelmistossa. Esittäjänä on Kammarkören Tukholmasta johtajanaan Eric Ericsson.  Gustav Frödingin hieno sanoitus löytyy linkistä:

Seuraavana Allmänna Sången esittää Hans-Ola Ericssonin Under Linden, solistina Ingrid Jernstedt:

Jaakko Mäntyjärven  sävellyksen Canticum Calamitatis Maritimae esittää mielestäni parhaiten  kamarikuoro Cor Cantiamo Pohjois-Illinoisin yliopistosta:

Östersundin kuoron ohjelmistossa oli Oskar Lindbergin sävellys Pingst. Sen tässä esittää  S:t Jacobs Ungdomskör Tukholmasta:
Vertailun vuoksi laitan Ruotsin kamarikuoron esityksen, koska en osaa päättää, kumpi on parempi.

Seuraava linkkil on Sergei Rahmaninovin Ave Maria (Bogoroditse Devo):

Lopuksi vielä Ola Gjeilon Ubi Caritas sanoituksen kera (latinaksi ja ruotsiksi)

Ola Gjeilo:
Ubi caritas

Ubi caritas et amor, Deus ibi est.
Congregavit nos in unum Christi amor. Congregavit nos in unum Christi amor. Exsultemus, et in ipso jucundemur. Exsultemus et in ipso jucundemur. Timeamus, et amemus Deum vivum. Timeamus et amemus Deum vivum.Et ex corde diligamus nos sincero.
Et ex corde diligamus nos sincero. Ubi caritas et amor, Deus ibi est. Ubi caritas et amor, Deus ibi est. Congreavit nos in unum Christi amor
Amen.
Ubi caritas et amor, Deus ibi est.
Där barmhärtighet och kärlek är, där är Gud. Kristi kärlek ha samlat oss till ett. Låt oss fröjdas och vara glada i honom. Låt oss frukta och låt oss älska den levande Guden. Och må vi älska varandra med ett uppriktigt hjärta. Där barmhärtighet kärlek är, där är Gud.
Amen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti