sunnuntai 12. lokakuuta 2014

KOTIMUSEOVIERAILUJA MOSKOVASSA (johdanto)

Kävin jokin aika sitten viiden päivän reissulla Moskovassa. Kaupunki on minulle ennestään hyvin tuttu, mutta edellisestä käynnistä oli kulunut yli kymmenen vuotta. Otin yhdeksi tavoitteekseni tutustua kaupungin kotimuseoihin, joista ehdin käydä viidessä. Eniten minua tietysti kiinnostivat kirjailijat. Valitsin Nikolai Gogolin, Mihail Bulgakovin. Mihail Lermontovin ja Aleksandr Pushkinin. Ja musiikin ystävänä valitsin lisäksi Fjodor Shaljapinin. Määrä oli ihan riittävä, sillä kotimuseoista on muistettava eräs perusasia. Niihin ei mennä käväisemään. Kotimuseossa kävijä on kuin vieras. Hän menee tavallaan kyläilemään taiteilijan kotiin. Kaikkeen kannattaa tutustua kaikessa rauhassa suurella kunnioituksella pyrkien samalla eläytymään talon asukkaiden elämään ja kohtaloihin.  Tätä vahvistui minulle itse asiassa vasta näiden käyntien aikana.

Olin kesällä käynyt Pietarissa Pushkinin kotimuseossa Moikan varrella. Se käynti poikkesi aika lailla näistä Moskovan käynneistä. Se oli pikavauhtia läpiviety ohjattu kierros, jossa opas puhui aikansa kunkin näyttelykohteen edessä ja vieraat vieressä ”vikisivät” eli yrittivät omaksua sen, minkä ehtivät. Toki Pietarin Pushkin-museo on upea paikka, mutta haluan vain korostaa, että näissä Moskovan kotimuseoissa oli aivan erilainen henki. En sitten tiedä, heijastaako tämä jotakin näiden kahden kaupungin perusluonteesta ja erilaisuudesta. Se on kuitenkin toinen teema mutta niin mielenkiintoinen, että haluaisin siihen joskus palata.

Yleensä myös museon työntekijät luovat museoon sen hengen, josta yllä kerroin. Usein heistä ihan huokuu innostus. He haluaisivat kertoa kaiken. Jos he eivät siihen pysty, heistä kuvastuu pettymys samalla lailla kuin perheen isäntäväki on pettynyt, jos jokin vierailu ei onnistukaan toiveiden mukaan. He haluavat aina näyttää paikastaan ja kertoa sen asukkaista vain parhaan puolen. Olkoon vaikka kuinka ristiriitainen hahmo tai ilkimys, hänen ympärillään loistaa suuren taiteilijan sädekehä. Saattanen hieman liioitella, mutta se sallittakoon, jotta vaikutelma selkenisi. Kyllähän eri kotimuseoissa on myös eroja. Joissakin tunnelma on nuhjuisen hengetön. Minä kuitenkin löysin näistä viidestä museosta todella innostavaa henkeä. Joku toinen saattaa kokea ne eri lailla. Ja toki venäjän kielen taidolla on keskeinen merkitys. Parissa paikassa sattui samaan aikaan olemaan kieltä taitamaton ulkomaalainen ja tuntui kuin he olisivat olleen hieman eksyksissä.

Kerron vielä yhden havaintoni, jota ei toki kannata tulkita ihan kirjaimellisesti.  Kotimuseon työntekijät ovat ikään kuin muuttuneet isäntänsä kaltaiseksi. Tai jos kyse on kirjailijasta, heistä voi löytyä hänen kirjojensa henkilöhahmojen piirteitä. Selvimmin tämä viimeksi mainittu näkyi Nikolai Gogolin museossa. Pushkinin museossa tunnelma oli arvokas kuin aikansa aatelisväen tanssiaisissa. Shaljapinin museosta löysin venäläisen musiikin syvällisiä tuntijoita ja suuren laulajapersoonan vilpittömiä, lähes palvovia ihailijoita. He korostivat hänen ensimmäisen, italialaissyntyisen vaimonsa pyyteetöntä rakkautta mieheensä, vaikka tämä eli samaan aikaan susiparina toisen naisen kanssa. Lermontovin museosta löysin jotakin sotilaallista jämäkkyyttä. Oppaista huokui kuitenkin sama herkkyys kuin suuren runoilijan sielussa pitikin olla. Bulgakov on sitten hieman poikkeava tapaus, mutta siitä riittää myöhemmin kerrottavaa. Ja lisätään nyt vielä se, että näissä luonnehdinnoissani on totta ainakin se toinen puoli.

Tämä kirjoitus on tavallaan johdanto. Aion kirjoittaa jokaisesta museokäynnistä erikseen. Odotettavissa on siis viisi eri tekstiä.


Tähän loppuun liitän aivan kuin täkyksi viisi itse ottamaani kuvaa, yhden jokaiseen museoon tai sen asukkaisiin liittyen. Eräissä museoissa valokuvaaminen oli kielletty (tai maksullinen) ja niissäkin, joissa se oli sallittu, vältin kuvaamista.  Paikan henki oli ikään kuin sitä vastaan.  Jätän kuvien kommentit myöhempiin kirjoituksiini.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti